Sähkö läski skootterit 25 kmh.

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Ite en ainakaan ole suojannut mitenkään. Ensimmäisen sateen aikana katsoin minne vesi valuu paikallaan ollessaan enkä huomannut että menisi mitenkään kriittiisiin paikkoihin. Sadekelillähän ei muutenkaan viitsi ajella ja sateen jälkeen kun välttelee lätäköitä niin ei ole ollut ongelmia.

Lisätty:
Jotain wd-40 tapaista suihkuttelin pulttien kierre päihin jne. jotka saattaisi alkaa ruostumaan kun kiinan tinastahan nämä on kasattu.
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
97
Tänään tuli sitten ajettu 10 km. ja kyllä oli kiva ajokokemus (Ego Evolution 1000W)! Voin vaan kuvitella sitä iloa, kuin ulkona on +25C ja rento menoa Egolla. ;)
Vesisuojaus puutu kokonaan (Ego Evolution). Tuuletus reiät ovat suoraan etupyörän takana, mistä vesi pääse sähkö laiteisiin. Eli, ainakin minä tulen välttämään sadeajoja.
Muuten onko kukaan katsonut minkä tehoinen mootorin ohjain on teidän laiteessa?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2021
Viestejä
2
Kokemuksia Ego evolution tai Ego rideristä? Mitä nuilla on eroa muuta kuin ulkonäöllisiä seikkoja? Ehkä tuo evolution houkuttelisi enemmän. Ajoin viime kesänä pienet mutkat Kontion jousimattomalla niin oli kyllä aikamoinen rytkyttäjä. Minkälainen näissä on tuo jousitus hieman huonommalla pinnalla?

Tarkotus lomareissuille nakata retkipakun konttiin ja tutustua näin kohteisiin..
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
97
Kokemuksia Ego evolution tai Ego rideristä? Mitä nuilla on eroa muuta kuin ulkonäöllisiä seikkoja? Ehkä tuo evolution houkuttelisi enemmän. Ajoin viime kesänä pienet mutkat Kontion jousimattomalla niin oli kyllä aikamoinen rytkyttäjä. Minkälainen näissä on tuo jousitus hieman huonommalla pinnalla?

Tarkotus lomareissuille nakata retkipakun konttiin ja tutustua näin kohteisiin..
Ego Evolution mallissa on minun mielestä paras istuin. Akut ovat hyvin suojassa ja minusta parhaassa paikassa (istuimen alapuolella). Tykkään myös ohjaustangosta ja mittarista. Jousitus on minun painon alla (130 kg.) riittävän joustava/pehmeä, tykkään kyllä. Vaimo paino noin 55 kg ja sano että jousitus on napakka. :) Jokainen omalla painolla - omalla tavalla. ;)
Ajovalo on tehokas.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
201
Kontio Caravan Kruiser - Kontio Motors

Onko tuommoinen ihan mahdoton idea aikuiselle 185cm/100kg? Tekisi mieli ostaa joku tommonen kruiseri mutta täyskokoinen on vähän huono säilönnän kannalta. Moottori ja akku tossa näyttäis olevan samoilla spekseillä kun täyskokoisessa, painoa parikyt kiloa vähemmän.
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
206
Kontio Caravan Kruiser - Kontio Motors

Onko tuommoinen ihan mahdoton idea aikuiselle 185cm/100kg? Tekisi mieli ostaa joku tommonen kruiseri mutta täyskokoinen on vähän huono säilönnän kannalta. Moottori ja akku tossa näyttäis olevan samoilla spekseillä kun täyskokoisessa, painoa parikyt kiloa vähemmän.
En ole kokeillut noita pienempiä mutta kuvista ja tiedoista äkkiä tulee mieleen ettei tuolla kovin pitkälle välttämättä jaksa ajella, siis lähinnä epäilyttää ajoasento ja mukavuus. Mulla on ajohuussissa melko pieni luukku (70x90) "takatalliin", mittojen puolesta tuo sinne menisi ohjaustanko taitettuna mutta 32kg huonolle selälle on ei kiitos. Kyllä kai terve tuon kantaa portaitakin asuntoon ja varmaan mahtuu pieneen hissiinkin pystyasennossa.

6" renkaat rajoittanee ajoja hieman ja joustamaton etupää ei ranteita hivele, mieluummin jäykkä takapää kuin etupää mun mielestä.

Mutta tosiaan nämä mun mielipiteitä. 8" pyörillä, täysjousituksella, hieman isommalla akulla ja jokusen kilon kevyempänä saattaisin jo harkita ostoslistalle, jossen olisi lopettamassa jätöksieni kuskaamisen pitkin maailmaa :lol:

Jos satut tuon kuitenkin ostamaan, uteliaana olisin kiinnostunut kokemuksista, noista ei liiemmin löydy kertomuksia.
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
97
Kertokaa viisaat. Minun Ego Evolutiossa on Bluetooth musiikin kuuntelua varten. Miten tapahdu Bluetooth päälle kytkeminen musiikki kuuntelua varteen? Puhelimessa Bluetooth ei lyödä skootteria (Ego virrat ovat päällä).
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
619
Nyt en muista miten vanhemmassa mallissa se liitettiin, mutta äänenlaatu oli niin huono että suosittelen hommaamaan suoraan jonkun kannettavan bluethooth kaiuttimen. Se on sitten oma valinta paljonko mökää ja bassoa haluaa.
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
97
Nyt en muista miten vanhemmassa mallissa se liitettiin, mutta äänenlaatu oli niin huono että suosittelen hommaamaan suoraan jonkun kannettavan bluethooth kaiuttimen. Se on sitten oma valinta paljonko mökää ja bassoa haluaa.
Minun Ego Evolution on 2023 malli. ;)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
197
Kontio Caravan Kruiser - Kontio Motors

Onko tuommoinen ihan mahdoton idea aikuiselle 185cm/100kg? Tekisi mieli ostaa joku tommonen kruiseri mutta täyskokoinen on vähän huono säilönnän kannalta. Moottori ja akku tossa näyttäis olevan samoilla spekseillä kun täyskokoisessa, painoa parikyt kiloa vähemmän.
Polvet levällään tai ottaa stongaan kiinni.
Jaksaa ihan hyvin vääntää, t: 194cm/95kg

Rekkakiertueessa on kyseinen härveli ja koeajomahdollisuus, pakukiertueeseen ei mahtunut.
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
97
Oi-oi, että nyt on kiva ajaa Ego Evolution skootterilla. Tässä vaihessa vaikuutta siltä, että laite on jokaisen euron arvoinen.
 
Liittynyt
03.12.2018
Viestejä
25
Tuon saisi kontrollerin vaihdolla viimeistään kulkemaan mopon vauhtia (45 km/h). Onkohan isokin homma rekisteröidä mopoksi.
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
97
Meikäläistä ei haitta, että ei voi rekisteröidä mopoksi. Nautin täysin kevyt liikenteen kulkuväylistä (polkupyörä tiet) mihin mopolla ei ole asia. Vaihtelun vuoksi auton käytölle annan täydet pisteet Ego Evoluutiolle. Sellainen 30-35km/h on juuri sopiva nopeus kyseiselle laiteelle. Kulkee kyllä enempäkiin.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 614
Metsä manne näytti kokeilleen kontiota. Mitenhän tuommonen oikeasti toimii jos kotoa lähtiessä ekat 2km on soratietä?

 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
776
omat kontiot odottaa vielä käyttöö mutta olis tarkotus toinen ottaa ajoon nyt....talven aikana maalasin ton vanhemman perusmallin vanteetkin samalla ruoste efekti maalilla kun viime kesänä pelkät lokarit....toinen täysjoustomalli on vielä kokeilematta kun syksyllä kannoin sen varastoon ja metriäkään en ole kerenny ajaa sillä vielä.
2 noita hommasin tätä kesää varten että emäntä sais ajella toisella mutta suunnitelmat muuttu ja eukko tulee vasta heinäkuun lopusta työmatkalta niin toinen jää nyt ehkä käyttämättä.

20221123_215126.jpg


rust.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.09.2018
Viestejä
156
Ego Evolution vai Ego Rider? Mattavärit, edullisempi hinta ja ulkonäkö puhuttelisivat Evolutionin puolesta.. Mutta, en ole ikinä ajanut ape hanger -tangolla joten se hieman arveluttaa..
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
97
Ego Evolution vai Ego Rider? Mattavärit, edullisempi hinta ja ulkonäkö puhuttelisivat Evolutionin puolesta.. Mutta, en ole ikinä ajanut ape hanger -tangolla joten se hieman arveluttaa..
Tango tottuu, ainakin minä totuin. Kiinnittäisin huomiota myös istumisen mukavuuden! Näillä laiteilla ajetaan usein "pitkiä pätkiä". Tärkeä minun mielestä, että myös takapuoli on tyytyväinen. ;)
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Jokos joku on fättikseen renkaita vaihdellut? alkaa omassa olemaan takarengas vastemman puolen kyljestä sileä. Kotiseudulla aika rajut kallistukset teissä niin liekkö siksi hankaa sen puolen kylkeä enemmän. Mahdollisuus on kyllä lainata "ilmatykkiä" mutta mietin että selviääkö tuosta ilmankin jos laittaa vaikka palikat renkaan sisään esivenyttämään rengasta ennen paikalleenlaittoa. Onko itse paikalleenlaitto hankala homma rengasraudoin että miten jäykkä tuo kumi on?

Renkaaksi olen ajatellut tuota uudempaa mallia jossa on jo edes jonkinlainen vettä sivuille heittävä kuvio. Ajatuksena laittaa lihalaatikon päälle koko fättis ja moottori johtoineen sen verran sivuun että renkaan voi vaihtaa ilman että johtoja tarvitsee irroitella controllerista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.12.2018
Viestejä
25
Jos ei ole tyyppihyväksyntää, ei onnistu...
Osassa tulee CoC-todistus, jonka luulisi riittävän. Osa liikkeistä myy mopoksi rekattuna, tosin hinta on sitten toinen.
Ajan tässä sitä, että tulee oma työ halvemmaksi.
Ei viitsi kilvettömänä ajaa julkisella tiellä 40-50 kmh, poliisit ovat taatusti kiinnostuneina. Jokainen päättää omalla kohdalla miten tekee tämän asian kanssa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
776
Eka kertaa nyt ajoin tolla viime talvena käytettynä ostetulla kontio 2.0 premiumilla....muuten tuntus toimivan mutta moottori jotenkin oudosti jurisee kun kaasu on tietyssä asennossa eli lähinnä kun ei kiihdytä eikä moottorijarruta eli siinä välimaastossa.....jarrut kans vinkuu kevyellä jarrutuksella niin että koko naapurusto kuulee...onko tohon jotain kikkaa että sais hiljasemmaks?

Sit myös ihmettelin kun tohon mun perus 2.0 kontioon tää kulkee vähän paremmin, tasasella meni 30kmh ainakin oman mittarinsa mukaan, tossa perusmallissa se jäi siihen 25 ainakin kännykän gps:n mukaan kun siinä ei ollu omaa nopeusmittaria.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Eka kertaa tuli rengas vaihdettua, tässä tapauksessa taakse. Aiemmin helvetin terävä hiekoitushiekan jyvänen painui kumin läpi niin kamelinp*skalla paikaten. Nyt noin parisen vuotta paikkauksesta ilmeisesti ratkesi runko paikan vierestä kun söi todella lyhyessä ajassa koko reunan sileäksi. Irroitettuna näki selvästi että ei ollut runko enää ihan kunnossa paikan kohdalta. Ei ole siis kovin vahva runko näissä. Aika lötköjähän nämä fattiksien renkaat ovat muutenkin. Mikä ironisinta niin kun pääsi ekaa reissua vaihdon jälkeen tehdessä kohteeseen niin paineita tsekatessa huomaa että eturenkaan venttiilinrunko murtunut ja rajusti. Onneksi oli kaikki tarpeet kohteessa niin eikun eturengas irti, ilmat pihalle, sitten painamaan renkaan huuli vanteelta ja eikun venttiilin vaihtoon. etusessa oli se tynkäventtiili mutta hyvin menee autonkin hieman pidempi venttiili kun se oli ainoa mitä oli käsillä. Tilaa on silti runsaasti niin ei tuota ongelmia tuolla hieman pidemmällä venttiililla tarkistaa paineet.

Jos meinaa rueta renkaanvaihtohommiin niin kannattaa vaikka puupalikoilla esivenyyttää rengas "muotoonsa" ennen paikalleenlaittoa tai varautua rengasfirmareissuun. Omassa tapauksessa kuormaliinakikasta, venttiilin neulan irroituksesta ja monesta muusta kikasta huolimatta ei lähtenyt nousemaan vanteelle vaikka lähellä käytiin. Piti käyttää rengasfirmalla että sai ilmatykillä nousemaan. Niin heppoinen runko näissä että ei uskalla edes lähteä yrittämään bräkkis+sytkäri kikkaa. Niin heppoinen runko näissä että voipi kankaat ratketa herkästi bräkkiksellä.

Edit. aiemmassa viestissä mainitsin että tykkiä mahis lainata mutta oli pojat menneet perhana myymään sen xD
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Eka kertaa nyt ajoin tolla viime talvena käytettynä ostetulla kontio 2.0 premiumilla....muuten tuntus toimivan mutta moottori jotenkin oudosti jurisee kun kaasu on tietyssä asennossa eli lähinnä kun ei kiihdytä eikä moottorijarruta eli siinä välimaastossa.....jarrut kans vinkuu kevyellä jarrutuksella niin että koko naapurusto kuulee...onko tohon jotain kikkaa että sais hiljasemmaks?

Sit myös ihmettelin kun tohon mun perus 2.0 kontioon tää kulkee vähän paremmin, tasasella meni 30kmh ainakin oman mittarinsa mukaan, tossa perusmallissa se jäi siihen 25 ainakin kännykän gps:n mukaan kun siinä ei ollu omaa nopeusmittaria.
Suosittelen kokeilemaan jarruille niinkin yksinkertaista kikkaa kuin puhdistus... kevyesti painepesurilla huuhtelua ja paineilmaa perään. Hiekkapöly yms. tekee jarruista helvetin herkästi vinkuvat. Jos sekään ei auta niin suosittelen toisena kikkana kokeilemaan niinkin yksinkertaista asiaa kuin jarrunesteiden vaihto. En tiedä mitä kuraa ne kiinassa käyttää mutta itsellä ollut jo aikalailla alusta lähtien ongelmana juurikin tuo jarrujen vinkuminen. Tutkin välissä jopa paloja ja hieman karhensin niitä mutta silti vinkui. Vaikka kahvassa suositus DOT3 tai DOT4 niin laitoin 5.1 ja sen jälkeen ei ole enää vinkunut. Luulen tuon vinkumisen jotenkin liittyvän jarrunesteen viskositeettiin. "ohuempi" neste myötäilee paineenalaisena eri tavalla kuin paksumpi niin olisiko siinä syy vinkumiselle (palat pääsee nesteen vuoksi myötäilemään joka aiheuttaa vinkumista). 5.1 kanssa ei ole ollut enää millään tapaa vinkumisongelmaa.

Nesteitä vaihtaessa ilmaus perinteiseen tapaan (paine, nippa auki, nippa kiinni ja toisto). Kahvaa sitten kannattaa liikuttaa säiliön kansi auki todella hitaasti. muuten paluupuolelle tuleva neste ruikkii ulos asti säiliöstä. Nesteitä vaihtaessa tanko suoraan että nestettä pysyy säiliössä tarpeeksi ja maksimissaan 2 painallusta per nesteen lisäys. Muuten todella suurella todennäköisyydellä pääsee säiliö liian vajaaksi ja hörpää ilmaa. Jos neste päässyt keräämään jo kosteutta eli tummumaan ja jos säiliön pohjalla on "sakkaa" niin suosittelen putsaamaan ne pois, omassa tapauksessa tein tuon alipaineimulla.

Luulen tietäväni mitä jurinalla tarkoitat, ääni lienee vastaava mitä esimerkiksi taajuusmuuttajalla käytettävissä sähkömoottoreissa mutta sellaisen ininän sijaan lievästi jurisevan mallinen ääni. Liittynee tapaan miten ohjainboxilla ohjataan moottorin kierroksia ja vääntöä. Useamman vuoden kuulunut tuo ääni omassa uudesta pitäen ja ei mitään ongelmia.
 
Liittynyt
20.04.2017
Viestejä
2 658
Täytynee kiinasta tilata parempi takavalo kontioon. Uuden takalokarin takavalo oli muuten näköjään jo valmiiksi rikki paitsi ajovalo. Eli vilkut ja jarruvalo mykkänä. Nuo lokarivalot eivät ole muutenkaan kewtävttsestään tunnettuja.

Seuraavaksi kyllä hankin sellaisen takavalon joka tulee kiinni selkänojan kiinnityspisteeseen. Täytyy ebaystä tilata sellainen missä vilkut, jarruvalo ja ajovalo samassa.

Jos joudutte uusimaan takalokasuojia 2-paikkaiseen niin suosittelen tekemään vaikka alumiinista vahvikkeen tukemaan lokarin peräosaa esimerkiksi lokarin kiinnityspisteestä tai akselin pultista ja toinen pää kiinni lokarin kylkeen. Itse laitoin lokarin kylkipokkaukseen reiän josta pultilla kiinni. Muuten lokari väpättää pituussuunnassa ja sen vuoksi kylkipokkaus elää sivusuunnassa joka lopulta väsyy ja murtuu. On näissä tyyppivika.
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
97
Kyllä on kiva ajaa Ego Evolutio. Ainut, että jostain syystä nolla aikaa ajoin matkamittarin lukeman. Onko siihen lääkettä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 271
Uuden takalokarin takavalo oli muuten näköjään jo valmiiksi rikki paitsi ajovalo. Eli vilkut ja jarruvalo mykkänä.
Ajovalo on edessä, ja se on eri asia kuin etuvalo. Takana ei voi olla ajovaloa sen enempää kuin etuvaloa. Lähin mahdollinen takana oleva ajovalon vastine on työvalo tai peruutusvalo. Eivätkä nämäkään ole tarkkoja virallisia termejä mutta eivätpä ne invamopoa koskekaan vaan moottoriajoneuvoja. ;) Toisaalta tällaisten pubimopojen kohdalla, toisin kuin potkureiden, puhutaan usein teknisesti lähes mopoista.
Seuraavaksi kyllä hankin sellaisen takavalon joka tulee kiinni selkänojan kiinnityspisteeseen. Täytyy ebaystä tilata sellainen missä vilkut, jarruvalo ja ajovalo samassa.
Pidän kaikin puolin suositeltavana ja järkevänä. Onhan se nyt pöhköä että moposkootterin kaltaisessa kulkupelissä on valoja tarpeettoman alhaalla, niiden idea kun olisi vähän näkyäkin. Vastaava järjettömyys on joidenkin potkulautojen ihan alas kiinnitetty valaistusyksikkö. Olivat ne sitten ajovalon tapaisia valonheittimiä tai etuvalon tapaisia merkkivaloja, ei niistä hirveästi iloa ole jossain jarrulevyn korkeudella.

En tiedä mitä kuraa ne kiinassa käyttää mutta itsellä ollut jo aikalailla alusta lähtien ongelmana juurikin tuo jarrujen vinkuminen. Tutkin välissä jopa paloja ja hieman karhensin niitä mutta silti vinkui. Vaikka kahvassa suositus DOT3 tai DOT4 niin laitoin 5.1 ja sen jälkeen ei ole enää vinkunut. Luulen tuon vinkumisen jotenkin liittyvän jarrunesteen viskositeettiin. "ohuempi" neste myötäilee paineenalaisena eri tavalla kuin paksumpi niin olisiko siinä syy vinkumiselle (palat pääsee nesteen vuoksi myötäilemään joka aiheuttaa vinkumista). 5.1 kanssa ei ole ollut enää millään tapaa vinkumisongelmaa.
Noilla jarrunesteillä ei yksinkertaisesti voi olla mitään toiminnallista eroa, eikä se nyt vinkumista aiheuttaisi. Paitsi että 3 saattaa olla parempi vähemmän kosteutta keräävänä, teoriassa. Käyttökohde on suunnilleen yhtä vaativa kuin kytkinsylinteri. Häiriöääni on johtunut jostain muusta satunnaisesta harmista joka on härvätessä poistunut.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
97
Ego Evolution nolla jostain syystä vähävälin matkamittarin. Onko kenellä käynyt samalla tavalla? Onko siihen lääkettä? Muuten joka euron arvoinen laite!
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Ego Evolution nolla jostain syystä vähävälin matkamittarin. Onko kenellä käynyt samalla tavalla? Onko siihen lääkettä? Muuten joka euron arvoinen laite!
Kaverillakin nollautuu joka kerta kun laittaa virrattomaksi. Tosin se taitaa olla Kontio merkkinen.

Osta fillariin saatavilla oleva GPS nopeusmittari :hmm:
 
Liittynyt
13.10.2019
Viestejä
5
Olisi itsellä sähköskootterin hankinta edessä. Olisiko jollain suositella jotain? Olen katsellut jo ego masteria, mutta menee jo hintaluokassa kallis. Evolution ei huono vaihtoehto myöskään?
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
97
Olisi itsellä sähköskootterin hankinta edessä. Olisiko jollain suositella jotain? Olen katsellut jo ego masteria, mutta menee jo hintaluokassa kallis. Evolution ei huono vaihtoehto myöskään?
Itse olen tosi tyytyväinen Ego Evolution 1000W/25km/h. Huomio, en ole kokeillut muita sähköllä toimivia vehkeita. Ego Evolution pärjää Lappeenrannassa kevyt liikenteen kaistalla erinomaisesti, vaikka kuljettaja paino on 135 kg. Kaikki mäet kiipeä jne. Uskallan suositella.

PS. Suosittelen Pakan Sähkökiitri tuotteita ja neuvoja. Ammattilaisia ovat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
197
Itse olen tosi tyytyväinen Ego Evolution 1000W/25km/h. Huomio, en ole kokeillut muita sähköllä toimivia vehkeita. Ego Evolution pärjää Lappeenrannassa kevyt liikenteen kaistalla erinomaisesti, vaikka kuljettaja paino on 135 kg. (max nopeus sillä painolla, alkuperäisen mittarin mukaan 41 km/h = täysin riittävä minulle) Kaikki mäet kiipeä jne. Uskallan suositella.

PS. Suosittelen Pakan Sähkökiitri tuotteita ja neuvoja. Ammattilaisia ovat.
Eikös tuo ole laiton suomen tieliikenteeseen kevyenä sähköajoneuvona?

Ei siinä, että moraalipoliisia leikkisin, oma lelu kulkee vähän yli 25km/h kanssa, mutta kaupunnissa rullaan aina 15-25km/h juuri poliisien takia.
 
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
97
Eikös tuo ole laiton suomen tieliikenteeseen kevyenä sähköajoneuvona?

Ei siinä, että moraalipoliisia leikkisin, oma lelu kulkee vähän yli 25km/h kanssa, mutta kaupunnissa rullaan aina 15-25km/h juuri poliisien takia.
Minulla ei ole paljon vaihtoehtoja, koska omapaino on 135 kg + Ego. Sillä painolla Ego ei kiipeä enää Lappeenrannan mäkiä hyvin (tämä oli ainut syy pienelle viritykselle). Minä ajan AINA 25 km/h. Lisäteho (nappi 1,2,3) käytän ainoasta mäkien kiipeämisessä (25km/h).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
97
Kevät on kohtapuolin tulossa ja mietin "lääkettä" varkaita vastaan. Kyseessä Ego Evolution. Onko niitä sähkö kulkupelejä mennyt omille teille paljonkin (verrattuna polkupyöriin) ja minkälaisia kokemuksia on koti vakuutuksista, GPS seuranta jne.?
 

Liitteet

Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
97

Tämä näyttä pahalta! Eli kaikki yli 25 kg. Pitää liikenevakuutta! Liikene rekisteröinti ei onnistu ja näin ollen ei onnistu myös vakuutus! Eli mielenkiintoista kuinka paljon kulkee 1.05.2024 jälkeen laittomia sähkö vehkeitä liikenteensä? Ainakin minun Ego Evolution on automattisesti laiton, koska painaa 72kg. vaikka on 1000w moottori ja kulkee 25km/h! Tämä jää jokaisen kuljettajan omalle vastuulle (1.05.2024 jälkeen), miten saa oman sähkökulkuvälinen rekisteröity ja sen jälkeen vakuutettu. Poliiseja ei voi vähempää nämä asiat kiinnosta, miten kukakin sen tekee. Rekisteriote pitäisi löytyä/vakuutus ja sillä selvä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
776

Tämä näyttä pahalta! Eli kaikki yli 25 kg. Pitää liikenevakuutta! Liikene rekisteröinti ei onnistu ja näin ollen ei onnistu myös vakuutus! Eli mielenkiintoista kuinka paljon kulkee 1.05.2024 jälkeen laittomia sähkö vehkeitä liikenteensä? Ainakin minun Ego Evolution on automattisesti laiton, koska painaa 72kg. vaikka on 1000w moottori ja kulkee 25km/h! Tämä jää jokaisen kuljettajan omalle vastuulle (1.05.2024 jälkeen), miten saa oman sähkökulkuvälinen rekisteröity ja sen jälkeen vakuutettu. Poliiseja ei voi vähempää nämä asiat kiinnosta, miten kukakin sen tekee. Rekisteriote pitäisi löytyä/vakuutus ja sillä selvä.
Itse möin toisen kontio kruiserin viime vuonna pois tän huhun takia.....ajattelin pitää vielä toisen mökillä jos sillä vois vielä ajella tonne lähikauppaan tai huoltsikalle
Laitoin vakuutusyhtiölle kyselyä että miten tän kanssa pitää nyt toimia kun 3 vuotta ajettu nyt kesäsin se 20-40km tommosilla
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
206
Tässä lisää vettä myllyyn.
"Finanssiala toivottaa hallituksen esittämän lakimuutoksen tervetulleeksi."
"Muutos liittyy EU-direktiiviin, jonka mukaan yli 25 kiloa painavilla tai yli 25 kilometrin tuntivauhtia kulkevilla ajoneuvoilla on oltava vakuutus."

Eihän tuo tee yhdestäkään nykyään laillisesta kulkineesta laitonta. Se mikä muuttu on, yli 25kg on liikennevakuutettava, paitsi jos se on sähköavusteinen polkupyörä. Pistää tosin miettimään mitenkäs esimerkiksi ajettavat sähkökäyttöiset ruohonleikkurit (esim. Husqvarna Rider R 112iC Rider , kallis ääriesimerkki), niitähän ei kai ole tässä erikseen ole suljettu. Tai mukuloiden lelusähköautot jotka kai kulkee pääsääntöisesti 5-8km/h mutta saattaa akkuineen painaa yllättävän paljon.

Jos joku jaksaa tuon sillisalaatin lukea niin olkaa hyvä;
Napattu täältä;
Äkkiseltään tuo ei jostain syystä näytä selvinpäin kirjoitetulta, ei tarvitse kovin pitkälle lukea ennen ensimmäisiä virheitä, tai mun käsitys lauseista on pahasti vanhentunut. Ja asiavirheitäkin varmasti löytyy jos alku on tuota luokkaa... Luen tuon itse läpi kokonaan kunhan joudan.

Pääpiirteittäin en pitäisi liikennevakuutusta näille mitenkään huonona ajatuksena, mikäli vakuutusmaksu tulisi olemaan edes lähelle kohtuullinen, kuten muualta pohjoismaista juoruttu alle 10€-30€/v. Mutta tämä on nähty kaasukahvallisten fillarien kanssa että Suomi on kallis, joten pahaa pelkään ettei alle satasen päästä vieläkään joten haistakoon mun puolesta..
Tarkoitan siis että varmasti jo 50€/v vakuutusmaksu tuommoiselle yleisnimitetylle härpäkkeelle (nimitys sähköajoneuvo tai sähköinen henkilökuljetin on melkoisen laaja nykyään) tekee hallaa varsinkin lähiliikenteen päästövähennyksille.

Muistelisin että tuon piti alunperin tulla voimaan 2025 mutta näemmä kolikon kylki kiiltää nyt kirkkaasti..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
197
Soitin ifiin, 65€/v olisi vakuutus sähköskuutille.
155€/v osakasko.

Suht tietämättömiä olivat, mutta STT uutisessa mainittiin, että ifistä saa vakuutuksen soittamalla aspaan.
Tällä hetkellä ainakin heillä menee sähköfillarin alle, mutta luultavasti muuttuu ennen toukokuuta.

:kahvi:
Upeaa todeta, että laki tulee voimaan 01.05, eikä vakuutusyhtiöt osaa vielä myydä.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Voisiko olla, että vakuutusyhtiöt odottelevat toistensa hinnoitteluja ja sitten kaikissa ne olisivat suunnilleen samanhintaisia :hmm:
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
105
Onko noi scogot/kontiot ym. pakko rekisteröidä/saako edes rekkariin jotta saa sen vakuutuksen???
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
206
Onko noi scogot/kontiot ym. pakko rekisteröidä/saako edes rekkariin jotta saa sen vakuutuksen???
Ei tarvitse rekisteröidä mutta tulevaisuudessa pitää liikennevakuutus hankkia.

Selasin pikaisesti läpi tuon lakiehdotuksen, onhan siinä mielenkiintoisia kohtia kuten;
"Pykälän nykyisen 1 momentin 4 kohdan mukaan liikennevakuutusta ei tarvitse ottaa sellaiselle
yksinomaan lapsen kuljetettavaksi tarkoitetulle ajoneuvolle, jota ei tarvitse rekisteröidä.
Säännöksellä on tarkoitettu sellaisia ajoneuvoja, jotka tyypiltään, kooltaan ja muilta
ominaisuuksiltaan ovat sellaisia, että ne ovat suunniteltu ainoastaan pienten lasten käytettäväksi
Kyseinen kohta ehdotetaan kumottavaksi." :facepalm:


ja;
"Jatkossa vakuutettavia olisivat mm. kevyet automaattiset tavarankuljettimet,
sähköskootterit sekä sähkömopot. Koska yksinomaan lasten kuljetettavaksi tarkoitetut
ajoneuvot eivät jatkossa olisi vapautettuja vakuuttamisvelvollisuudesta, esimerkiksi kevyille
minimönkijöille ja minicrossipyörille olisi otettava liikennevakuutus vakuutusyhtiöstä."


Meneehän tuo onneksi niin ettei sentään tarvi ruohonleikkureita alkaa liikennevakuuttelemaan mutta aika läjä tulee lisää vakuutettavia. Vuokraskuutit vaatii vakuutuksen painosta riippumatta, tallaajat sitten jos väpytin painaa yli 25kg. Sähköavusteiset polkupyörät on erikseen mainittu, niitä ei tarvitse vakuuttaa.

Sitten, yli 25 kiloiset perävaunut, siis myös polkupyörän, on vakuutettava paitsi jos sitä ei tarvitse rekisteröidä.
 
Liittynyt
13.09.2017
Viestejä
501
Miten tuokin sitten esitetään tarvittaessa kerran ei ole rekisteröintiä mutta vakuutus tarvii. Paperin pala povarissa jota voi käyttää kaikilla perheen vempaimilla?
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
206
Ei mitään käryä miten tuo oikeasti tulee toimimaan, veikkaan että vallesmanni sen rekisteristä tarkistaa henkkarien perusteella tai syynää väpyttimen mahdollisen runkonumeron tai vie kuljettajan laitokselle tunnistukseen. Eiköhän virkaatekevät kuitenkin jotenkin selvitä onko vakuutusta vai ei. Nämä läskiskootit kun kuitenkin järjestään painaa enemmän kuin 25kg... Tunnistamattomuushan on vissiin vieläkin yksi vaihtoehto vaan aika hankalaa nykyään.

Tämä lienee niitä omia valintoja, kukin laskee sen oman riskin mukaan, kalliiksi voi tulla kun kiinni jää tahtomattaan.

E: Ei mulla ole mitään liikennevakuutusta vastaan, päinvastoin, pohjimmiltaan idea on todella hyvä ja jopa tarpeellinen. Suomalainen ahneus sen sijaan ei. Katsotaan nyt mihin se hinnoittelu oikeasti asettuu ennen kuin lähdetään mieltä osoittamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.12.2020
Viestejä
97
Ei mitään käryä miten tuo oikeasti tulee toimimaan, veikkaan että vallesmanni sen rekisteristä tarkistaa henkkarien perusteella tai syynää väpyttimen mahdollisen runkonumeron tai vie kuljettajan laitokselle tunnistukseen. Eiköhän virkaatekevät kuitenkin jotenkin selvitä onko vakuutusta vai ei. Nämä läskiskootit kun kuitenkin järjestään painaa enemmän kuin 25kg... Tunnistamattomuushan on vissiin vieläkin yksi vaihtoehto vaan aika hankalaa nykyään.

Tämä lienee niitä omia valintoja, kukin laskee sen oman riskin mukaan, kalliiksi voi tulla kun kiinni jää tahtomattaan.

E: Ei mulla ole mitään liikennevakuutusta vastaan, päinvastoin, pohjimmiltaan idea on todella hyvä ja jopa tarpeellinen. Suomalainen ahneus sen sijaan ei. Katsotaan nyt mihin se hinnoittelu oikeasti asettuu ennen kuin lähdetään mieltä osoittamaan.
Noin 200,-/v.
 
Liittynyt
14.03.2022
Viestejä
206
Tätähän minä pelkään.. Osin tästä syystä sähkö tullee vaihtumaan ottomoottoriseen mopoon, varsinkin JOS vakuutushinnat kipuaa tuommoisiin lukemiin. On siihen tosin pari muutakin syytä.

7000km pyörähtänee mittariin viimeistään huhtikuun alussa. On nämä kaksi talvea olleet opettavia, skoba kyllä toimii edelleen teknisesti lähes nikottelematta, -22 celsiusta oli sille liian kylmä jostain syysta tänä talvena vaikka akku on aina lämpimässä muuten kuin ajaessa, sammui kauppareissulla eikä käynnistynyt uudestaan ennen kuin käytin akkua pari tuntia lämpimässä. Olihan se mullekkin pipo päässä jo todella rajoilla, päätä ja sormia lukuunottamatta kerrosvaatetus riitti kuitenkin sen verran ettei "kylmänhytinä" alkanut.

Tämä ja kelvottomasti hoidetut pyörätiet on syynä miksi en tule tuolla enää ensi talvena ajamaan. Ja kun tuohon en ole löytänyt nastarenkaita järkevään hintaan, teettämällä niitä saa mutta tähän asti hinta on liikkunut niin monessa sadassa eurossa per rengas että ei kiitos...

Kesäajokiksi tuon silti mieluusti jättäisin, on se sen verran kiva jo äänettömyyden, hajuttomuuden ja tärinättömyyden vuoksi mutta saa katsoa missä sillä tulevaisuudessa ajelen ;)
 
Liittynyt
25.12.2017
Viestejä
23
Itse tiedustelin tänään Ifistä Kontio Kruiser 2.0 mallin liikennevakuutuksen hintaa niin toveri laittoi s.postilla vastauksen. Meinasin tippua tuolilta kun oli summana 345€/vuosi.

Pitänee miettiä että mitä tässä touhuaa :/
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
197
Itse tiedustelin tänään Ifistä Kontio Kruiser 2.0 mallin liikennevakuutuksen hintaa niin toveri laittoi s.postilla vastauksen. Meinasin tippua tuolilta kun oli summana 345€/vuosi.

Pitänee miettiä että mitä tässä touhuaa :/
Saiskos tästä jotain tarkennusta?
Ihan mielenkiinnosta, koska mulle puhelimessa tarjosivat tosiaan 65€/v tai osakasko 155€/v

Samainen laite kyseessä :think:

Asiakaspalvelija ei kyllä silloin tiennyt näistä sen enempää kuin kukaan muukaan.
 
Liittynyt
04.02.2017
Viestejä
503
Ei mitään käryä miten tuo oikeasti tulee toimimaan, veikkaan että vallesmanni sen rekisteristä tarkistaa henkkarien perusteella tai syynää väpyttimen mahdollisen runkonumeron tai vie kuljettajan laitokselle tunnistukseen. Eiköhän virkaatekevät kuitenkin jotenkin selvitä onko vakuutusta vai ei. Nämä läskiskootit kun kuitenkin järjestään painaa enemmän kuin 25kg... Tunnistamattomuushan on vissiin vieläkin yksi vaihtoehto vaan aika hankalaa nykyään.

Tämä lienee niitä omia valintoja, kukin laskee sen oman riskin mukaan, kalliiksi voi tulla kun kiinni jää tahtomattaan.

E: Ei mulla ole mitään liikennevakuutusta vastaan, päinvastoin, pohjimmiltaan idea on todella hyvä ja jopa tarpeellinen. Suomalainen ahneus sen sijaan ei. Katsotaan nyt mihin se hinnoittelu oikeasti asettuu ennen kuin lähdetään mieltä osoittamaan.
Otin If liikennevakuutuksen pyörään ja puhelimeen appi, siitä näkyy pyörän malli ja vakuutus. Oli 72 € vuodessa, koska sieltä myös kotivakuutus ja -10 %.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 898
Viestejä
4 212 937
Jäsenet
70 976
Uusin jäsen
viktors

Hinta.fi

Ylös Bottom