• Klo 11 alkaen tietokanta-ajoon liittyvä ongelma, joka aiheuttaa palvelinvirhettä viestejä lähettäessä. Viestien kirjoittaminen pois käytöstä väliaikaisesti. Pyrimme saamaan ongelman korjattua mahdollisimman pian. Pahoittelut häiriöistä.

Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
29.05.2020
Viestejä
64
Ne pitää ilmoittaa vasta kun 5000e raja per 3v ylittyy, jos ylittyy. Tässä tapauksesa taisi olla 160e/kk eli 5000e tulee täyteen 32. erän kohdalla eli 3. vuoden loppupuolella. Alussa ei siis tarvitse ilmoittaa. Ja lahjoituksista maksetaan lahjavero, jonka suuruus on pienempi kuin pääomavero kun lahjoittaja on esim. oma vanhempi. Tässä veron määrä on 100e + 8% siltä osalta kuin ylittää 5000e.
Eikös raja ole lahjoittajakohtainen. Jos ymmärsin oikein niin tulee 80 per vahnempi. Joten raja ei läheskään vielä mene rikki.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Eikös raja ole lahjoittajakohtainen. Jos ymmärsin oikein niin tulee 80 per vahnempi. Joten raja ei läheskään vielä mene rikki.
On lahjoittajakohtainen, ja totta, se oli tosiaan 80e kummaltakin, etli ei mene rikki. Eli ei tarvitse ilmoittaa mitään. (Koomasin, että 160 tulisi samalta lahjoittajalta...)
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
12
Onkohan toi mun tapaus sallittu, että isäni omistaa 25%, äitini 25% ja minä 50%, mutta vuokra maksetaan kokonaan minun tililleni josta siirrän heille oman osuutensa vuokrasta kulut vähennettynä joka kuukausi ja täyttävät sitten veroilmoitukseen oikein? Toisaalta nyt kun tuota aloin miettimään niin kieltäisikö mikään tekemästä sitä, että kaikki tulot menee minun kauttani, mutta annan lahjana heille oman osuutensa? Kun vuokra on 750€ ja siitä miinustaa 262.50€ ja 19€ vesi maksun jää jäljelle 468.50€. Siitä verot pois niin 327.95€ joten 82€ per naama annan rahaa heille joten lahjaverokaan ei ylity. Mietin vain onko verottajalla tuohon jotain sanomista kun asunto on kaikkien omistuksessa, mutta silti minä teen kaiken? Miinuksena tosin se, että tuolla tavoin kun 7500€ vuosituotot ylittyy se näkyy verokortissa ja täytyy heti ennakkoon tehdä kaikki vähennykset.

Lyhyesti caseni siis: Omistan 85.5m2 135000€ arvioidun rivitalo kolmion osakkeen jossa olen asunut yli 2v. Maaliskuussa siihen muuttaa vuokralainen 750€ vuokralla josta menee 262.50€ vastikkeisiin ja 19€ veteen. Vanhempani haluavat ostaa asunnon muttei pysty siihen kerralla vaan tarkoitus hoitaa asia osissa niin, että nyt eka erä on 65000€ eli noin puolet. Ei vaan tiedetä miten tuo on järkevin tehdä. Alunperin mietittiin hallintaoikeutta minulle jotta hoitaisin kaiken ja hyvittäisin myyntihinnassa heidän tuottonsa. Se kuitenkin vaikuttaa turhan monimutkaiselta ratkaisulta kun ei tiedä kauanko hallinta minulla olisi. Muutenkin mitenköhän tuo osissa ostaminen on järkevin toteuttaa? Itse pienentäisin omistustani heti vaan kun pystyy ainakin siihen asti, että kaikki lainat on maksettu, mutta mietin vaan vaatiiko se aina kauppakirjojen teon yms.

Eikös tässä kannattaisi perustaa yhteinen tili kaikkien kolmen nimiin ja sinne kaikille hallintaoikeudet ja sinne tulisi vuokrat ja sieltä hoidatte yhteiset kulut? Vanhemmat voisi sitten itselleen siirtää sovitun summan sieltä kuukausittain tililleen tai milloin nyt tarpeelliseksi näkee.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
390
Jaksaakohan kukaan heittää ajatuksia. Tällä hetkellä Norwegian pankissa 21 000e käytännössä löysää rahaa jolle ei ole ollut käyttöä vuosiin eikä näköpiirissäkään ole tarvetta käyttää noita mihinkään seuraaviin vuosikymmeniin. Tietysti harmittaisi jos tuosta sulaisi vaikkapa 5000e tai enemmän. Tuottoa tuolta ei käytännössä saa ja inflaatio syö koko ajan arvoa.

Minkä palvelun kautta ja mihin sijoittaisit tuon itse? Oma ajatus olisi sijoittaa tuo johonkin 2000e/kk kerrallaan ja unohtaa se 10 vuodeksi, mutta onko tälläistä vaihtoehtoa olemassa? Täällä puhutaan paljon indeksirahastoista ja etf:stä, mutta kannattaisiko osalla summasta ostaa jotain isomman firman osaketta esim. Microsoft, Apple, Amazon jotka tuskin tulevat alas koskaan? Vai onko nyt ylipäätään huonoin hetki sijoittaa mihinkään matalankaan tuoton kohteeseen ja parempi odottaa?
 

3me

Liittynyt
10.12.2016
Viestejä
412
Helpointa olisi varmaan sijoittaa noi Nordnetin kautta hyviin suomalaisiin osingonmaksajiin, esim. Nordea (tai muut pankit), Kesko, Citycon, Sampo, Sanoma, Keskisuomalainen jne. Nordnetissä ei tarvitse maksaa kuukausimaksuja joten halpaa makuuttaa noita osakkeita siellä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
936
Tuota oletusta nyt ei ainakaan kannata tehdä että FAANG-osakkeet eivät laske koskaan. Esim. Amazon on nyt -38% vuoden takaisesta, Microsoft -12,82%. Toki jos ajoitus on onnekas niin voi olla että ollaan lähellä tämän syklin pohjia ja nyt saa "halvalla", tai sitten ei.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 615
Maailman osakkeilla pääsee osaksi kyllä noihin FAANG osakkeisiin ku ovat jonku 10% kuitenki siitä pompsista ja vetävät helposti muita mukana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Onkohan toi mun tapaus sallittu, että isäni omistaa 25%, äitini 25% ja minä 50%, mutta vuokra maksetaan kokonaan minun tililleni josta siirrän heille oman osuutensa vuokrasta kulut vähennettynä joka kuukausi ja täyttävät sitten veroilmoitukseen oikein? Toisaalta nyt kun tuota aloin miettimään niin kieltäisikö mikään tekemästä sitä, että kaikki tulot menee minun kauttani, mutta annan lahjana heille oman osuutensa? Kun vuokra on 750€ ja siitä miinustaa 262.50€ ja 19€ vesi maksun jää jäljelle 468.50€. Siitä verot pois niin 327.95€ joten 82€ per naama annan rahaa heille joten lahjaverokaan ei ylity. Mietin vain onko verottajalla tuohon jotain sanomista kun asunto on kaikkien omistuksessa, mutta silti minä teen kaiken? Miinuksena tosin se, että tuolla tavoin kun 7500€ vuosituotot ylittyy se näkyy verokortissa ja täytyy heti ennakkoon tehdä kaikki vähennykset.

Lyhyesti caseni siis: Omistan 85.5m2 135000€ arvioidun rivitalo kolmion osakkeen jossa olen asunut yli 2v. Maaliskuussa siihen muuttaa vuokralainen 750€ vuokralla josta menee 262.50€ vastikkeisiin ja 19€ veteen. Vanhempani haluavat ostaa asunnon muttei pysty siihen kerralla vaan tarkoitus hoitaa asia osissa niin, että nyt eka erä on 65000€ eli noin puolet. Ei vaan tiedetä miten tuo on järkevin tehdä. Alunperin mietittiin hallintaoikeutta minulle jotta hoitaisin kaiken ja hyvittäisin myyntihinnassa heidän tuottonsa. Se kuitenkin vaikuttaa turhan monimutkaiselta ratkaisulta kun ei tiedä kauanko hallinta minulla olisi. Muutenkin mitenköhän tuo osissa ostaminen on järkevin toteuttaa? Itse pienentäisin omistustani heti vaan kun pystyy ainakin siihen asti, että kaikki lainat on maksettu, mutta mietin vaan vaatiiko se aina kauppakirjojen teon yms.
Mä annoin sulle mielestäni ~kuukausi sitten selvät askelmerkit miten homman hoitaa, ohjeena oli myös varmistaa asia täsmäkysymyksellä verottajalta koskien lähinnä noita pikkudetaileja että onko väliä millä tavalla niistä eri samankaltaisista vaihtoehdoista homman hoitaa. Olettavasti et ole tätä tehnyt ja sama levy pyörii uudestana?

Sulla on tuossa nyt kaikki väärin, et sä voi vanhempien omaisuudella kerrytettyä rahaa kääriä itsellesi ja antaa heille heidän omaa rahaansa lahjana takaisin - tsiisus mikä idea jo ajatustasollakin. Tuo tulo on heille kokonaisuudessa pääomatuloa ja he tekevät verotuksessa kukin itsenäisesti omat ilmoituksensa ja vähennyksensä, se raha ei ole sun etkä sä sitä voi heille kulujen jälkeistä osuutta lahjoittaa.

Lyhyesti: jos haluat ne vuokrat itsellesi niin vanhemmat luovuttavat hallintaoikeuden. Sen voi luovuttaa päiväksi, viikoksi, kuukaudeksi, vuodeksi, kolmeksi... Ja teidän tapauksessa vaikka tekisitte sen 2 vuodeksi niin sen voi purkaa koska tahansa, saadun lahjan arvo pienenee teidän tapauksessa kun "normaaleissa vanhemmat luovuttavat omaisuuttaan pois mutta pidättävät hallinnan"-tapauksissa lahjan arvo päin vastoin nousee ennen aikaisella katkaisulla.

hintakin muuttui eli se on nyt 135ke, jos lasketaan prosentteina (kun olit kerran myymässä 65ke osuutta) niin 1% kämpästä on 1350e, tästä 5% = 67,5e. Tuohon sitten lahjoituksen aikakerroin vaikkapa 1v 0,93 == 1% kämpästä vuodeksi 62,77e. koska verovapaasti voi laittaa 4999e niin saadaan 4999/3/62,77=26,5%. Toisin sanoen jos asunnon arvo ei nouse vuosittain niin vanhempasi voivat nyt ostaa maksimissaan 53% kämpästä (~71ke) ja voivat luovuttaa sinulle hallintaoikeutta vuosittain (jos se teidän mielestä on helpompi kuin tehdä kerralla vaikka 3v paperi).
=> näin toimien se vuokra on sun tuloa ja vanhemmat eivät veroilmossaan täyttele mitään JA jos haluat antaa vanhemmillesi rahaa niin se on sitten sinun asia laillisesti vuokratuotto ko. hallintaoikeus kopsauksella on sinun.

Jos vanhemmat nyt ostaa tuon 65ke osan niin suora kulu joka teidän kommuunille tulee on 1300e varainsiirtovero. Lopultahan kun aikaa kuluu tarpeeksi niin tuo kämppä tulee palautumaan sinulle ja maksat sitten taas perintöveroa tästä samasta.
=> tämä yllä oleva tapa ostaa asunto&luovuttaa hallintaoikeus on varmasti laillinentapa. Jos haluaa lahjaverosta eroon (eli pitää kämppä omissa nimissä) ja silti olla kykyä maksaa kämpän lyhennykset niin laillisesti se ei onnistu kuin elatuksen kautta vanhempien maksaessa vaikkapa sun vuokran niin sulle jää rahaa hoitaa nuo vuokrakämpän "vastuut".
Soittoa verottajalle turha näitä on täällä foorumilla arpoa. Pientä overengineeringiä tässä tuntuu olevan mutta hyvähän se on tarkka olla.
Mä olen aiemmin antanut jo seikkaperäiset ohjeet, mutta jostain nyt taas vaihteeksi alettiin rakentamaan jotain ihan erikoista himmeliä: Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 298
Mä annoin sulle mielestäni ~kuukausi sitten selvät askelmerkit miten homman hoitaa, ohjeena oli myös varmistaa asia täsmäkysymyksellä verottajalta koskien lähinnä noita pikkudetaileja että onko väliä millä tavalla niistä eri samankaltaisista vaihtoehdoista homman hoitaa. Olettavasti et ole tätä tehnyt ja sama levy pyörii uudestana?

Sulla on tuossa nyt kaikki väärin, et sä voi vanhempien omaisuudella kerrytettyä rahaa kääriä itsellesi ja antaa heille heidän omaa rahaansa lahjana takaisin - tsiisus mikä idea jo ajatustasollakin. Tuo tulo on heille kokonaisuudessa pääomatuloa ja he tekevät verotuksessa kukin itsenäisesti omat ilmoituksensa ja vähennyksensä, se raha ei ole sun etkä sä sitä voi heille kulujen jälkeistä osuutta lahjoittaa.

Lyhyesti: jos haluat ne vuokrat itsellesi niin vanhemmat luovuttavat hallintaoikeuden. Sen voi luovuttaa päiväksi, viikoksi, kuukaudeksi, vuodeksi, kolmeksi... Ja teidän tapauksessa vaikka tekisitte sen 2 vuodeksi niin sen voi purkaa koska tahansa, saadun lahjan arvo pienenee teidän tapauksessa kun "normaaleissa vanhemmat luovuttavat omaisuuttaan pois mutta pidättävät hallinnan"-tapauksissa lahjan arvo päin vastoin nousee ennen aikaisella katkaisulla.

hintakin muuttui eli se on nyt 135ke, jos lasketaan prosentteina (kun olit kerran myymässä 65ke osuutta) niin 1% kämpästä on 1350e, tästä 5% = 67,5e. Tuohon sitten lahjoituksen aikakerroin vaikkapa 1v 0,93 == 1% kämpästä vuodeksi 62,77e. koska verovapaasti voi laittaa 4999e niin saadaan 4999/3/62,77=26,5%. Toisin sanoen jos asunnon arvo ei nouse vuosittain niin vanhempasi voivat nyt ostaa maksimissaan 53% kämpästä (~71ke) ja voivat luovuttaa sinulle hallintaoikeutta vuosittain (jos se teidän mielestä on helpompi kuin tehdä kerralla vaikka 3v paperi).
=> näin toimien se vuokra on sun tuloa ja vanhemmat eivät veroilmossaan täyttele mitään JA jos haluat antaa vanhemmillesi rahaa niin se on sitten sinun asia laillisesti vuokratuotto ko. hallintaoikeus kopsauksella on sinun.

Jos vanhemmat nyt ostaa tuon 65ke osan niin suora kulu joka teidän kommuunille tulee on 1300e varainsiirtovero. Lopultahan kun aikaa kuluu tarpeeksi niin tuo kämppä tulee palautumaan sinulle ja maksat sitten taas perintöveroa tästä samasta.
=> tämä yllä oleva tapa ostaa asunto&luovuttaa hallintaoikeus on varmasti laillinentapa. Jos haluaa lahjaverosta eroon (eli pitää kämppä omissa nimissä) ja silti olla kykyä maksaa kämpän lyhennykset niin laillisesti se ei onnistu kuin elatuksen kautta vanhempien maksaessa vaikkapa sun vuokran niin sulle jää rahaa hoitaa nuo vuokrakämpän "vastuut".
Mä olen aiemmin antanut jo seikkaperäiset ohjeet, mutta jostain nyt taas vaihteeksi alettiin rakentamaan jotain ihan erikoista himmeliä: Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)
En ole unohtanut viestiäsi saati asiaa. Nyt vaan tilasin op kodilta virallisen arvion ja se täsmentyi tuohon 135000€. Samoin vanhemmiltani täsmentyi, että 65000€ on ehdoton maksimi mitä voivat laittaa. Käsitit kuitenkin viestini hieman väärin. Vanhempani haluavat rahoilleen vastinetta tuoton muodossa, mutta heillä ei ole aikaa saati kiinnostusta täytellä veroilmoituksia. Sen takia kyselin mikä olisi helpoin ratkaisu hoitaa asia. Jos asia hoidetaan tuon hallintaoikeuden kautta miten se tuotto hyvitetään porukoilleni? Kauppahinnassa? Entä miten se lasketaan, että jos vaikka vuosittain jatketaan hallintaoikeutta, mutta he ostavat koko ajan enemmän ja enemmän asunnosta? Vanhemmilleni kelpaa se, että hallintaoikeus jätetään minulle ja sitten kauppahinnassa hyvitetään heidän osuutensa, mutta lähinnä mietin mihin tuo merkitään? Kauppakirjaanko ja mihin tuota hallintaoikeutta pitää kirjoitella tai ilmoittaa, että sitä jatketaan?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
En ole unohtanut viestiäsi saati asiaa. Nyt vaan tilasin op kodilta virallisen arvion ja se täsmentyi tuohon 135000€. Samoin vanhemmiltani täsmentyi, että 65000€ on ehdoton maksimi mitä voivat laittaa. Käsitit kuitenkin viestini hieman väärin. Vanhempani haluavat rahoilleen vastinetta tuoton muodossa, mutta heillä ei ole aikaa saati kiinnostusta täytellä veroilmoituksia. Sen takia kyselin mikä olisi helpoin ratkaisu hoitaa asia. Jos asia hoidetaan tuon hallintaoikeuden kautta miten se tuotto hyvitetään porukoilleni? Kauppahinnassa? Entä miten se lasketaan, että jos vaikka vuosittain jatketaan hallintaoikeutta, mutta he ostavat koko ajan enemmän ja enemmän asunnosta? Vanhemmilleni kelpaa se, että hallintaoikeus jätetään minulle ja sitten kauppahinnassa hyvitetään heidän osuutensa, mutta lähinnä mietin mihin tuo merkitään? Kauppakirjaanko ja mihin tuota hallintaoikeutta pitää kirjoitella tai ilmoittaa, että sitä jatketaan?
a) lahjoitat virallisesti vanhemmille rahaa, b) teette alihintaisen kaupan siitä kämpän osuudesta (teoriassa ei vaikuta hallintaoikeuden arvoon kun se lasketaan käyvästä arvosta) c) kylässä käydessä kysyt mikä summa tänään jätetään ruskeaan kirjekuoreen

Mikään noista tavoista ei toki juridisesti takaa että vanhempasi sitä tuottoa saa tai että he sulle sitä hallintaoikeutta myöntävät.. Case a:ssa voit vaan jättää lahjoittamatta ja case b:ssä jättävät hallintaoikeuden antamatta ja pistävät vuokratulotkin vielä taskuun.

Toisekseen teidän on ihan mahdoton (ja lisäksi tyhmää) tehdä alihintaista kauppaa siten että te voisitte huomioida sen että se vuokraamisen kesto voi olla 1-15 vuotta... Alihintaisella kaupalla vain varmistetaan se että jos vanhemmat sen kämpän myyvät syystä x eivätkä ole asuneet 2v niin pääsevät maksamaan voittoveroa.. Paljon järkevämpää teidän tapauksessa olisi tehdä ylihintainen kauppa jolloin jos kämppä myydään niin veroa tarvitsee maksaa vähemmän (ja palauttelet sitä ylihintaa sitten kirjekuoressa takaspäin)...

Jos sitä veroilmoa ei halua täyttää niin tuo hallintaoikeus on ainoa vaihtoehto mikäli se kämpän omistus halutaan virallisesti vanhempien nimiin. Itse en kyllä siirtäisi omistusta koska varainsiirtovero+tuleva perintövero mikäli "raha-asiat muulla tavalla" pystyy hoitamaan, toki jos vanhemmilla vielä laskennallista aikaa 30v jäljellä niin sama se on tuo 1200e nyt maksaa ja "verosuunnitella" sitten 20v päästä...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 298
Jos sitä veroilmoa ei halua täyttää niin tuo hallintaoikeus on ainoa vaihtoehto mikäli se kämpän omistus halutaan virallisesti vanhempien nimiin. Itse en kyllä siirtäisi omistusta koska varainsiirtovero+tuleva perintövero mikäli "raha-asiat muulla tavalla" pystyy hoitamaan, toki jos vanhemmilla vielä laskennallista aikaa 30v jäljellä niin sama se on tuo 1200e nyt maksaa ja "verosuunnitella" sitten 20v päästä...
Miten nuo kaupat pystyy tekemään muuten kuin siirtämällä omistusta vanhempien nimiin? Se miksi tuota "lahjoitus" asiaa lähdin juuri miettimään on se, että vaikka antaisin heille oman osuutensa säännöllisesti rahana se ei ylitä lahjaveroon vaadittavaa osuutta. Lähinnä vaan mietin onko tuossa mitään tahoa joka tuohon puuttuu jos asunto on puoliksi omistettu, mutta kaikki raha siirtyy minun kauttani kun maksan kaikki kulut ja saan kaikki vuokrarahat vaikka todellisuudessa heille sitä rahaa annankin oman osuutensa. Helpoinhan se meinaan olisi, että minun tarvitsisi vain tehdä veroilmoituksen kaikki vähennykset yms. ja raha tulisi minun tililleni ja sitten siitä siirtäisin heille vaikka joka kuukausi sen heidän osuutensa. Ei sitten tarvitsisi tuota hallintaoikeutta laskeskella millään tavalla ja veroprosenttihan olisi ihan sama.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Miten nuo kaupat pystyy tekemään muuten kuin siirtämällä omistusta vanhempien nimiin?
Luonnollisesti kauppoja ei tehdä vaan perhekommuuni epävirallisilla suullisilla sopimuksilla kaikkia mahdollisia veroja vältellen hoitaa raha-asiat keskenään ruskealla kirjekuorella. Lopputulos vanhempien muutettua joskus tulevaisuudessa mullaksi on sama kuin lähtötilanne eli se kämppä on sun se on ihan sama kenen nimissä se virallisesti välissä on ”kokonaisuuden kannalta” vain maksettavat verot ja byrokratian määrä vaihtelee.
Se miksi tuota "lahjoitus" asiaa lähdin juuri miettimään on se, että vaikka antaisin heille oman osuutensa säännöllisesti rahana se ei ylitä lahjaveroon vaadittavaa osuutta. Lähinnä vaan mietin onko tuossa mitään tahoa joka tuohon puuttuu jos asunto on puoliksi omistettu, mutta kaikki raha siirtyy minun kauttani kun maksan kaikki kulut ja saan kaikki vuokrarahat vaikka todellisuudessa heille sitä rahaa annankin oman osuutensa. Helpoinhan se meinaan olisi, että minun tarvitsisi vain tehdä veroilmoituksen kaikki vähennykset yms. ja raha tulisi minun tililleni ja sitten siitä siirtäisin heille vaikka joka kuukausi sen heidän osuutensa. Ei sitten tarvitsisi tuota hallintaoikeutta laskeskella millään tavalla ja veroprosenttihan olisi ihan sama.
Vuokraat vain sen oman osuutesi kämpästä, mutta tällöin vanhempien osuus vastikkeesta (ja mahd. lainan korot) jää vähentämättä.

Ymmärrä nyt että sä et voi kerätä tuottoa sellaisesta mitä et omista/hallinnoi. Jos vuokra on 800€ ja vanhemmat omistaa kumpikin 25% niin molemmat joutuvat kirjaamaan veroilmoon pääomatuloksi 12*200 ja asianmukaiset vähennykset toisaalle samaan lomakkeeseen. Tässä tapauksessa rahaliikenteen voi toki hoitaa niin että vuokralainen maksaa sen koko vuokran jollekin teistä ja se joku sitten joka kk tai kerran vuoteen maksaa kullekin oman osuuden vuokrasta ja vähentää summasta maksetut yhtiövastikkeet/vedet. Rahoitusvastikkeesta puolestaan käsittääkseni jokainen omistaja saa oman laskunsa.

Se ei mene niin että sä keräät välistä rahat, ilmoitat omaan veroilmoon kaiken ja vähennät kaikki kulut (kuvitteellinen 400€) jolloin tuottoa ennen veroja jää 200+100+100 ja sitten sä maksat 30% veron tuosta ja tilität 70€/kk kummallakin vanhemmalle. Sekään ei käy että tilität tuon nettosatkun ja kumpikin merkkaa vain 100*12 ilman kuluja.

Yllä oleva tuskin veropetoksen määritelmää täyttää kun veroja on kuitenkin osapuilleen pyritty maksamaan oikea määrä, mutta kyllä tuon toiminnan lakipykälien mukaiseksi joutuu korjaamaan/muuttamaan jos siihen joku takertuu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 769
Mitä mieltä opintolainan nostosta ja sijoituksesta?
Opintolainaa saisi muutaman tonnin nostettua, enkä sitä tarvitse elämiseen kun käydään vaimon kanssa kuitenkin töissä tässä samalla.
Tällä hetkellä menee pienet summat kuukaudessa hajautettuna erilaisiin matalakuluisiin rahastoihin, mutta tuolla summalla saisi vähän boostattua ja osuutta kasvatettua.

Mites korkojen tilanne, onko järkevää lähteä tuohon nyt? Onko summa semmoinen että kannattaisi vähän eri kuukausille jakaa, miten itse toteuttaisitte tuon?

kiitos jos joku jaksaa jeesiä.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Mitä mieltä opintolainan nostosta ja sijoituksesta?
Opintolainaa saisi muutaman tonnin nostettua, enkä sitä tarvitse elämiseen kun käydään vaimon kanssa kuitenkin töissä tässä samalla.
Tällä hetkellä menee pienet summat kuukaudessa hajautettuna erilaisiin matalakuluisiin rahastoihin, mutta tuolla summalla saisi vähän boostattua ja osuutta kasvatettua.

Mites korkojen tilanne, onko järkevää lähteä tuohon nyt? Onko summa semmoinen että kannattaisi vähän eri kuukausille jakaa, miten itse toteuttaisitte tuon?

kiitos jos joku jaksaa jeesiä.
Suurin tuottohan tulee opintolainahyvityksestä. Kirjaimellisesti ilmaista rahaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 769
Suurin tuottohan tulee opintolainahyvityksestä. Kirjaimellisesti ilmaista rahaa.
Itselle ei ilmeisesti tule kun yksi keskeytetty tutkinto alla joka aloitettu ennen tuota 2014. Näin Kelan mamma sitä itselle selitti.
Ihan en ymmärrä miksi näin käy kun en ole tuosta edusta päässyt hyötymään, mutta näin sanotaan myös Kelan sivuilla.
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
83
Itselle ei ilmeisesti tule kun yksi keskeytetty tutkinto alla joka aloitettu ennen tuota 2014. Näin Kelan mamma sitä itselle selitti.
Ihan en ymmärrä miksi näin käy kun en ole tuosta edusta päässyt hyötymään, mutta näin sanotaan myös Kelan sivuilla.
Mä ottaisin, lainahan tulee maksettavaksi vasta usean vuoden kuluttua ja vasta valmistumisen jälkeen. Korot lisätään pääomaan. Jos korot hirveän korkealle nousee, niin itse uskon että opintolainan kohdalla varmaan jonkinlaista korkokattoa tai muuta tukea tullaan antamaan.

Täähän on vaan mutua eikä perustu mihinkään faktaan, että näin kävisi.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
213
Kuvittelin jotenkin että jenkki-etf tuotteisiin ei pysty sijoittamaan Nordnetissä enää, mutta ainakin itse löydän sieltä jotain tuttuja jenkkituotteita kuten VYM, VTI jne. Ja näissä tosiaan ostonappi on painettavissa ja pystyy tekemään kaupat (en ole loppuun asti kokeillut vielä)

Onko tähän tullut jokin muutos?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 298
Ymmärrä nyt että sä et voi kerätä tuottoa sellaisesta mitä et omista/hallinnoi. Jos vuokra on 800€ ja vanhemmat omistaa kumpikin 25% niin molemmat joutuvat kirjaamaan veroilmoon pääomatuloksi 12*200 ja asianmukaiset vähennykset toisaalle samaan lomakkeeseen. Tässä tapauksessa rahaliikenteen voi toki hoitaa niin että vuokralainen maksaa sen koko vuokran jollekin teistä ja se joku sitten joka kk tai kerran vuoteen maksaa kullekin oman osuuden vuokrasta ja vähentää summasta maksetut yhtiövastikkeet/vedet. Rahoitusvastikkeesta puolestaan käsittääkseni jokainen omistaja saa oman laskunsa.

Yllä oleva tuskin veropetoksen määritelmää täyttää kun veroja on kuitenkin osapuilleen pyritty maksamaan oikea määrä, mutta kyllä tuon toiminnan lakipykälien mukaiseksi joutuu korjaamaan/muuttamaan jos siihen joku takertuu.
Toi boldattu oli juuri se mitä hain, että onko sallittua vai ei. Mitään tuottoahan tuossa ei tuolla minunkaan tavalla olisi yhtään enempää tullut kun veroprosentti sekä summa on ihan sama kummallakin tavalla. Täytyypä vaan jaksaa noi veroilmoitukset tehdä kun tiedän, että joudun sen kuitenkin itse tekemään vanhemmillenikin joskin helppohan se on copy pasteta. On tuossa hyötynä tosin minullekin se, että nyt pääomatulot jää alle sen 7500€ rajan joten ei vaikuta veroprosenttiin etukäteen ja voi sitten jälkiveroina maksaa koko summan kerralla pois.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 774
Mä ottaisin, lainahan tulee maksettavaksi vasta usean vuoden kuluttua ja vasta valmistumisen jälkeen. Korot lisätään pääomaan. Jos korot hirveän korkealle nousee, niin itse uskon että opintolainan kohdalla varmaan jonkinlaista korkokattoa tai muuta tukea tullaan antamaan.

Täähän on vaan mutua eikä perustu mihinkään faktaan, että näin kävisi.
Tämä on Li Anderssonin populistinen veto vaalien alla äänien keräämiseksi. Viime vuosina ajatuksena on useammin noussut lainamäärän ja lainahyvityksen määrän kasvattaminen.

Opiskelijoille olen jokatapauksessa suositellut lainan ottoa ainakin hyvityksen maksimimäärään oikeuttavan verran ja jos mitään muuta ei ole keksinyt, niin raha ASP-tilille. Jos valmistuu ajoissa, niin kyseessä on ollut lähes täydellinen arbitraasi. Nyt toki korkojen nousu syö tuosta aika ison siivun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Toi boldattu oli juuri se mitä hain, että onko sallittua vai ei. Mitään tuottoahan tuossa ei tuolla minunkaan tavalla olisi yhtään enempää tullut kun veroprosentti sekä summa on ihan sama kummallakin tavalla. Täytyypä vaan jaksaa noi veroilmoitukset tehdä kun tiedän, että joudun sen kuitenkin itse tekemään vanhemmillenikin joskin helppohan se on copy pasteta. On tuossa hyötynä tosin minullekin se, että nyt pääomatulot jää alle sen 7500€ rajan joten ei vaikuta veroprosenttiin etukäteen ja voi sitten jälkiveroina maksaa koko summan kerralla pois.
Verottaja on mm. tulkinnut että 1 ihminen voi tilata kuormalavan viinaa/kaljaa kimppatilauksena ja se on ihan ok että muut sitten maksavat oman osuuden tilauksesta hänelle. Tuossa casessa olennaista on että ei saa(nut) ottaa _minkäänlaista_ korvausta omasta vaivasta. Teidän case on paljon miedompi, väittäisin että voisit laskuttaa vaikkapa 20€/kk vanhempia tuon show:n pyörittämisestä eikä asiassa olisi vastaavaa ongelma kuin tuon viinan kimppatilauksessa.

Minun veropetosskenaario (jota lainasit, mutta poistit sen mihin se liittyi eli siihen välissä olleeseen kappaleeseen). Siinä teoreettisesti tarkastellen 1Me asunto 50% 1v hallinnalla tarkoittaa ~25k€ lahjaa, jolloin jos et toimisi vain ”rahanvälittäjänä” välissä niin verottaja voisi tulkita että sait tuon suuruisen lahjan ja vanhemmille annettu nettonetto summa ”kulujen/verojen” jälkeen on lahja toiseen suuntaan jolloin joutuisitte maksamaan lahjaveroa kumpaankiin suuntaan vaikka verottajalle olisikin maksettu ”oikea summa” veroja. Teillä ei lahjaveroverorajat edes ylittyisi vaikla noin toimisitte niin lopputulos todennäköisesti olisi ”ei näin voi toimia, ensi vuonna pitää tehdä oikein”.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
616
Kuvittelin jotenkin että jenkki-etf tuotteisiin ei pysty sijoittamaan Nordnetissä enää, mutta ainakin itse löydän sieltä jotain tuttuja jenkkituotteita kuten VYM, VTI jne. Ja näissä tosiaan ostonappi on painettavissa ja pystyy tekemään kaupat (en ole loppuun asti kokeillut vielä)

Onko tähän tullut jokin muutos?
Sitä ostonappia voi kokeilla, laittaa niin matalan hinnan ettei ole toteutumassa.

Vaikka mainitsemiasi tuotteita näkyykin, niin ostoyritys voi päättyä seuraavaan viestiin:

"
Toimeksiantoasi ei voitu toteuttaa
Rahoitusvälineestä puuttuu tieto sen kohdemarkkinasta, minkä vuoksi kaupankäynti sillä ei ole sallittua ei-ammattimaisille asiakkaille
"
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
629
Hoi.

Mikä olisi mielestänne paras ratkaisu säilöä ~150k€ lyhyehköllä aikavälillä?

Käteinen täytyy pitää ns. varalla mahdollisia nopeitakin tonttikauppoja tai sijoituspeliliikkeitä silmälläpitäen.

Eli mahd. joustava, mutta samaan aikaan mahd. kilpailukykyisellä korolla varustettu tiliratkaisu haussa vai olisiko joku muu parempi ratkaisu tällaisessa tilanteessa?
Jos tonttikauppojen toteuttamista isommalta osin lainarahoituksella ei pidetä nyt vaihtoehtona?

Svea Bank Ab säästötili tarjoaa näemmä tällä hetkellä 1,5% korkoa ilman rajoituksia tai kuluja.
Paras kait olisi 3kk euribori - pankin marginaali. Olikos jollain pankilla tällaisia saatavilla? Hämärä muistikuva löytyy, että OP:lla ainakin aiemmin oli.

Omasta asiointipankista eli Nordeasta on jo tiedusteltu, mutta heillä ei ollut hyviä ratkaisuja tarjota. Heillä säästö- / etutilillä korko 0.4% ja muut vaihtoehdot oli joko määräaikaistalletus tai JoustoTalletus-tili. Määräaikainen on liian jäykkä ja JoustoTalletus-tilin 2% korko lasketaan talletusajan eli 12 kk alimmalle saldolle, joka on aikas huono diili.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 298
Svea Bank Ab säästötili tarjoaa näemmä tällä hetkellä 1,5% korkoa ilman rajoituksia tai kuluja.
Paras kait olisi 3kk euribori - pankin marginaali. Olikos jollain pankilla tällaisia saatavilla? Hämärä muistikuvan, että OP:lla ainakin aiemmin oli. Omasta asiointipankista eli Nordeasta on jo tiedusteltu, mutta heillä ei oölut hyviä ratkaisuja.
Op:lla on toi ja jos siirrät muutenkin asiakkuutesi sinne niin käsittääkseni tulee bonuksiakin Kasvutuotto - Säästä joustavasti tilille
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
432
OP:lla pitää olla asiakkuus ja maksullinen käyttötili/verkkopankki 4€/kk eli säätö, jos ei ole jo asiakas. Lisäksi vain 4 nostoa vuodessa. Fellow pankki antaa suoraan netistä 1,55% rajattoman tilin.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
629
Danke.

Täytyy tutkia vaihtoehdot.
Asiakkuuden siirtokin on mahdollinen. Ei tosin pelkästään tämän takia, mutta Nordea nyppii muutenkin.

Hyvä pulju omistaa osakkeita kenties, mutta asiakkuus voisi olla muuallakin.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 158
Hoi.

Mikä olisi mielestänne paras ratkaisu säilöä ~150k€ lyhyehköllä aikavälillä?

Käteinen täytyy pitää ns. varalla mahdollisia nopeitakin tonttikauppoja tai sijoituspeliliikkeitä silmälläpitäen.

Eli mahd. joustava, mutta samaan aikaan mahd. kilpailukykyisellä korolla varustettu tiliratkaisu haussa vai olisiko joku muu parempi ratkaisu tällaisessa tilanteessa?
Jos tonttikauppojen toteuttamista isommalta osin lainarahoituksella ei pidetä nyt vaihtoehtona?

Svea Bank Ab säästötili tarjoaa näemmä tällä hetkellä 1,5% korkoa ilman rajoituksia tai kuluja.
Paras kait olisi 3kk euribori - pankin marginaali. Olikos jollain pankilla tällaisia saatavilla? Hämärä muistikuva löytyy, että OP:lla ainakin aiemmin oli.

Omasta asiointipankista eli Nordeasta on jo tiedusteltu, mutta heillä ei ollut hyviä ratkaisuja tarjota. Heillä säästö- / etutilillä korko 0.4% ja muut vaihtoehdot oli joko määräaikaistalletus tai JoustoTalletus-tili. Määräaikainen on liian jäykkä ja JoustoTalletus-tilin 2% korko lasketaan talletusajan eli 12 kk alimmalle saldolle, joka on aikas huono diili.
Onko kuinka todennäköistä/nopeaa tuo tarve? Itse olen laittanut "sotakassan" Bigbankiin kvartaaleittain 12kk määräaikaisiin eli keskimäärin 1,5kk sisällä tulee käteistä kouraan halutessa. Ns. käyttötilivara lisäksi Sveassa jemmassa.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
185
Hoi.

Mikä olisi mielestänne paras ratkaisu säilöä ~150k€ lyhyehköllä aikavälillä?

Käteinen täytyy pitää ns. varalla mahdollisia nopeitakin tonttikauppoja tai sijoituspeliliikkeitä silmälläpitäen.

Eli mahd. joustava, mutta samaan aikaan mahd. kilpailukykyisellä korolla varustettu tiliratkaisu haussa vai olisiko joku muu parempi ratkaisu tällaisessa tilanteessa?
Jos tonttikauppojen toteuttamista isommalta osin lainarahoituksella ei pidetä nyt vaihtoehtona?

Svea Bank Ab säästötili tarjoaa näemmä tällä hetkellä 1,5% korkoa ilman rajoituksia tai kuluja.
Paras kait olisi 3kk euribori - pankin marginaali. Olikos jollain pankilla tällaisia saatavilla? Hämärä muistikuva löytyy, että OP:lla ainakin aiemmin oli.

Omasta asiointipankista eli Nordeasta on jo tiedusteltu, mutta heillä ei ollut hyviä ratkaisuja tarjota. Heillä säästö- / etutilillä korko 0.4% ja muut vaihtoehdot oli joko määräaikaistalletus tai JoustoTalletus-tili. Määräaikainen on liian jäykkä ja JoustoTalletus-tilin 2% korko lasketaan talletusajan eli 12 kk alimmalle saldolle, joka on aikas huono diili.
Talletuskorot | Korot | Pörssi | Kauppalehti
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
1 634
Muistelen että oli joku EU:ssa pyörivä välittäjä missä oli matalat kulut USA markkinoille mutta ei automaattista ilmoitusta verottajalle. Sen nimi on päässyt unohtumaan, muistaako joku?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 901
Muistelen että oli joku EU:ssa pyörivä välittäjä missä oli matalat kulut USA markkinoille mutta ei automaattista ilmoitusta verottajalle. Sen nimi on päässyt unohtumaan, muistaako joku?
Onhan niitä muutama. IB EU ja Degiro ainakin molemmat halpoja ja molempien kanssa tolskata verottajan ilmoitusten kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Muistelen että oli joku EU:ssa pyörivä välittäjä missä oli matalat kulut USA markkinoille mutta ei automaattista ilmoitusta verottajalle. Sen nimi on päässyt unohtumaan, muistaako joku?
Onhan niitä muutama. IB EU ja Degiro ainakin molemmat halpoja ja molempien kanssa tolskata verottajan ilmoitusten kanssa.
Aika vähän on syitä valita Degiro eikä IB:tä. Degiro on nyt pariin otteeseen nostanut hintojaan parin vuoden sisään. USA-kaupat nykyään 1e/kauppa ja EU 4,9e/kauppa. Valuutanvaihto joko automaattisesti 0,25% suuntaansa. Eli aina menee 0,25 % kun ostat jenkkiosakkeita ja kun se maksaa osinkoja. Manuaalisesti taas kulu on 10e + 0.25% / vaihto.

IB:ssä hyvin erilainen kulurakenne, USA-kaupat alkaen n. $0,35/kauppa. Valuutanvaihto manuaalisesti käytännössä $2 per kauppa aina $100k:hon asti. Eli helposti halvempaa kuin Degirossa jos vaihtaa vähintään $800 edestä. EU riippuu markkinasta, taitaa minimit olla 1.25e/kauppa.

Halpoja toki kummatkin, mutta IB halvempi ja isompi tuotevalikoima tarjolla.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
213
Aika vähän on syitä valita Degiro eikä IB:tä. Degiro on nyt pariin otteeseen nostanut hintojaan parin vuoden sisään. USA-kaupat nykyään 1e/kauppa ja EU 4,9e/kauppa. Valuutanvaihto joko automaattisesti 0,25% suuntaansa. Eli aina menee 0,25 % kun ostat jenkkiosakkeita ja kun se maksaa osinkoja. Manuaalisesti taas kulu on 10e + 0.25% / vaihto.

IB:ssä hyvin erilainen kulurakenne, USA-kaupat alkaen n. $0,35/kauppa. Valuutanvaihto manuaalisesti käytännössä $2 per kauppa aina $100k:hon asti. Eli helposti halvempaa kuin Degirossa jos vaihtaa vähintään $800 edestä. EU riippuu markkinasta, taitaa minimit olla 1.25e/kauppa.

Halpoja toki kummatkin, mutta IB halvempi ja isompi tuotevalikoima tarjolla.
Voiko näissä ostaa myös jenkki-etffiä?
 
Liittynyt
22.11.2021
Viestejä
18
Enpä ole tuota testannut. Mutta vaikka voisikin, en itse ostaisi sillä jossain vaiheessa osto kuitenkin estettäisiin. Voi olla ettei edes voi.
Kyllä siellä on voimassa ne EU:n asettamat "tekniset tullit". Mikä se avaintietoesitepelleily-tekosyyn virallinen nimi nyt sitten olikaan. Eli kaikki fiksuimmat (=halvat jenkki Vanguard, VTI, VOO, jne) ETF:t on blokattu eurooppalaisilta. Toki kalliimmilla kuluilla löytyy nykyään euro-ostajallekin. Esim VUAA = VOO. Tuossa tosin kulut aika kohtuulliset 0,07%.

Muistaakseni noita jenkkiversioitakin pääsee ostamaan jos kolmesta kriteeristä kaksi täyttää, joista yksi oli finanssialalla työskentely ja toinen yli 500k$:n sijoitusvarallisuus IB:ssä. Kolmatta en muista, mutta varmaan pankkipuolella töissäoleville saattaisi onnistuakin.

Yllättävän vähän tuosta EU:n säädöksestä mediassa kirjoiteltiin aikanaan. Kuitenkin kyseessä on puhdas protektionismi, josta silloin tykättiin syyttää ahkerasti USA:ta, kun Trump vähän uhkaili tulleilla. EU sitten itse oli etukenossa "globalisaatiota" vastustamassa ja vaikeuttamassa. Toki vain pienten yksityissijoittajien osalta, tässäkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 723
Muistaakseni noita jenkkiversioitakin pääsee ostamaan jos kolmesta kriteeristä kaksi täyttää, joista yksi oli finanssialalla työskentely ja toinen yli 500k$:n sijoitusvarallisuus IB:ssä. Kolmatta en muista, mutta varmaan pankkipuolella töissäoleville saattaisi onnistuakin.
Se vaati jonkun sellaisen "ammattimaisen"sijoittajan tittelin joka mm. käytännössä jokaisella aktiivista rahastoa pyörittävällä vastuullisella on. Vähän siis niinku sijoitusmaailman "ekonomi" tms. titteli jonka voi osaamisella/koulutuksella ja ennenkaikkea rahalla siihen kylkeen hankkia. Ja nuo säännökset eivät siis pelkästään koske yksityishenkilöitä vaan yrityksien osaketilit on ihan samojen protektionismien takana vaikka ei olekaan "tyhmää yksityishenkilöä" suojeltavana eikä ainakaan IB:lla tuota rajoitusta saa firmaltakaan poistettua klausuulilla "tiedän mitä teen, vapautan teidät kaikesta vastuusta" joka nyt normaalisti B2B sopimuksissa "pätisi".

IB:llä nuo ETF:t olivat kyllä auki paljon pidempään kuin suomipankeilla, ainakin ½v mutta niin se vain lamppu sieltäkin lopulta sammui :).
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Aika vähän on syitä valita Degiro eikä IB:tä. Degiro on nyt pariin otteeseen nostanut hintojaan parin vuoden sisään. USA-kaupat nykyään 1e/kauppa ja EU 4,9e/kauppa. Valuutanvaihto joko automaattisesti 0,25% suuntaansa. Eli aina menee 0,25 % kun ostat jenkkiosakkeita ja kun se maksaa osinkoja. Manuaalisesti taas kulu on 10e + 0.25% / vaihto.

IB:ssä hyvin erilainen kulurakenne, USA-kaupat alkaen n. $0,35/kauppa. Valuutanvaihto manuaalisesti käytännössä $2 per kauppa aina $100k:hon asti. Eli helposti halvempaa kuin Degirossa jos vaihtaa vähintään $800 edestä. EU riippuu markkinasta, taitaa minimit olla 1.25e/kauppa.

Halpoja toki kummatkin, mutta IB halvempi ja isompi tuotevalikoima tarjolla.
Ei mene osingoista valuutanvaihto kulua, jos on dollaritili manuaali asennossa. Itsellä Degiro ja Nordnet. Vähän kaduttaa, että en vaan pysynyt pelkästään Nordnetissä. Vituttaa täytellä veroilmoitusta ja en tajua mikä idea noissa Degiron valuutanvaihto kuluissa on.

Jos ette meinaa käydä paljon kauppaa niin ei maksa vaivaa.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 222
Muistaakseni noita jenkkiversioitakin pääsee ostamaan jos kolmesta kriteeristä kaksi täyttää, joista yksi oli finanssialalla työskentely ja toinen yli 500k$:n sijoitusvarallisuus IB:ssä. Kolmatta en muista, mutta varmaan pankkipuolella töissäoleville saattaisi onnistuakin.

Yllättävän vähän tuosta EU:n säädöksestä mediassa kirjoiteltiin aikanaan. Kuitenkin kyseessä on puhdas protektionismi, josta silloin tykättiin syyttää ahkerasti USA:ta, kun Trump vähän uhkaili tulleilla. EU sitten itse oli etukenossa "globalisaatiota" vastustamassa ja vaikeuttamassa. Toki vain pienten yksityissijoittajien osalta, tässäkin.
Jenkki-ETF:iä ei välttämättä kannata ostaa vaikka pystyisi, koska USA:n perintöveroansa: USA:ssa sijaitsevia perintöjä (kuten sinne rekisteröidyt ETF:t) koskee USA:n perintöverolaki, jos perinnön arvo on 60 000 USD tai enemmän. USA:n perintövero on monessa tapauksessa korkeampi kuin Suomen perintövero ja perillisille tulee kustannusten lisäksi ylimääräistä vaivaa USA:n veroviranomaisten kanssa asioimisesta.

Tällä ei tietenkään kaikille ole merkitystä, mutta joillekin voi olla. Lisätietoja vaikkapa seuraavasta: Non-US investor's guide to navigating US tax traps - Bogleheads
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 096
Jenkki-ETF:iä ei välttämättä kannata ostaa vaikka pystyisi, koska USA:n perintöveroansa: USA:ssa sijaitsevia perintöjä (kuten sinne rekisteröidyt ETF:t) koskee USA:n perintöverolaki, jos perinnön arvo on 60 000 USD tai enemmän. USA:n perintövero on monessa tapauksessa korkeampi kuin Suomen perintövero ja perillisille tulee kustannusten lisäksi ylimääräistä vaivaa USA:n veroviranomaisten kanssa asioimisesta.

Tällä ei tietenkään kaikille ole merkitystä, mutta joillekin voi olla. Lisätietoja vaikkapa seuraavasta: Non-US investor's guide to navigating US tax traps - Bogleheads
Tämä olikin mielenkiintoinen tieto, koskee siis myös suoria osakesijoituksia, en ole koskaan aiemmin kuullut. Yritin googletella asiaa, ja löysin sen verran, että Suomella on myös perintöverotuksesta erillinen verosopimus Yhdysvaltojen kanssa. Tämän jälkeen menikin sitten suht monimutkaiseksi...

Edit:

Suomi ja USA (SopS 18/1952)
Perintö saadaan kokonaisuudessaan verottaa vainajan asuinvaltiossa.
Sen perusteella mitä nopeasti ennen nukkumaanmenoa löysin, ei ole viitteitä että kenenkään suomalaisen täytyisi toimia Yhdysvaltojen veronviranomaisten kanssa tällaisessa tilanteessa? Toki varaan virheen mahdollisuuden 5 min googletuksen jälkeen...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Ei mene osingoista valuutanvaihto kulua, jos on dollaritili manuaali asennossa. Itsellä Degiro ja Nordnet. Vähän kaduttaa, että en vaan pysynyt pelkästään Nordnetissä. Vituttaa täytellä veroilmoitusta ja en tajua mikä idea noissa Degiron valuutanvaihto kuluissa on.
Ei mene, mutta sitten jos haluaa vaihtaa valuuttaa, menee tuo suolaisempi 10 + 0,25% kulu. Olikohan niin, että vekslaamalla tuota ees-taas voi välttää tuon 10e kiinteän kulun. Mutta IB:ssä ei moista roskaa ole. Mutta toi on hyvä pointti veroilmoituksesta: se ei välttämättä mene käden käänteessä. Ainakaan jos haluaa laskea sen kuten verottaja toivoo laskettavan.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 222
Tämä olikin mielenkiintoinen tieto, koskee siis myös suoria osakesijoituksia, en ole koskaan aiemmin kuullut. Yritin googletella asiaa, ja löysin sen verran, että Suomella on myös perintöverotuksesta erillinen verosopimus Yhdysvaltojen kanssa. Tämän jälkeen menikin sitten suht monimutkaiseksi...

Edit:



Sen perusteella mitä nopeasti ennen nukkumaanmenoa löysin, ei ole viitteitä että kenenkään suomalaisen täytyisi toimia Yhdysvaltojen veronviranomaisten kanssa tällaisessa tilanteessa? Toki varaan virheen mahdollisuuden 5 min googletuksen jälkeen...
Tuo lainauksesi on ilmeisesti KHO:2014:9 päätöksestä, jonka parametrit ovat hyvin erilaiset? Siinä vainaja on asunut USA:ssa ja jäämistö on myös sijainnut siellä, jolloin USA:lla on ollut verotusoikeus ja Suomella ei, minkä KHO on päätöksellään vahvistanut. (Jos laitat jotain yksittäisiä asiayhteydestä irroitettuja virkkeitä lainaukseen, niin olisi aiheellista laittaa linkki sinne, mistä lainaus on.)

Verosopimuksen artiklan III kohdan 2 alakohdan d mukaan: "Osakkeiden tai osakekantojen on katsottava sijaitsevan sillä paikalla, missä tai minkä lakien mukaan yhtiö on perustettu tai järjestetty."

Toisaalta verosopimuksessa ei ole nähdäkseni mitään sellaista kohtaa, mikä poistaisi USA:lta USA:ssa sijaitsevan omaisuuden verotusoikeuden, vaikka vainaja ja perillinen asuisivat USA:n ulkopuolella.

Linkki kyseiseen verosopimukseen (vuodelta 1952, ei ole kovin selkeää tekstiä): Sopimus Suomen Tasavallan ja Amerikan Yhdysvaltain välillä jäämistön ja perinnön kaksinkertaisen verotuksen ehkäisemiseksi ja veron kiertämisen estämiseksi - FINLEX ®

Tuon verosopimuksen oleellisin sisältö on ymmärtääkseni kaksinkertaisen veron estäminen, eikä se, että rajoitettaisiin kummankaan valtion oikeutta verottaa perintöä silloin kun kyseisellä valtiolla on oman lainsäädäntönsä mukaan ensisijainen verotusoikeus siihen.

Kansainvälisen verotuksen käsikirjassa 2015 sivulla 263 todetaan asiaan liittyen: "Verotusoikeus jakautuu pääasiassa kuolinpesään kuuluvan omaisuuden sijainnin perusteella." ja "...jos kysymyksessä on vainaja, joka kuolinhetkellään asui Suomessa, on omaisuus verovapaata Yhdysvalloissa siltä osin kuin omaisuus sijaitsee Yhdysvaltain ulkopuolella".

Luulisin, että käytännössä tilanne riippuu siitä, kuinka hyvin välittäjä tuntee ja haluaa noudattaa USA:n lainsäädäntöä silloin kun perintöä ollaan jakamassa tai realisoimassa. Ehkei joku pienempi välittäjä puutu asiaan, mutta merkittävä riski siinä on, että perillinen joutuu asioimaan USA:n verottajan kanssa omaisuuden haltuun saadakseen. Muistan lukeneeni tapauksista, joissa välittäjä on vaatinut jotain USA:n verottajan verotuspäätöstä tms. nähtäville ennen kuin omaisuuden kirjaus perilliselle tai realisointi on onnistunut (joskaan en ole nähnyt kenenkään suomalaisen kirjoituksia aiheesta).

En osaa sanoa valvooko Suomen veroviranomainen tällaista asiaa USA:n virkaveljien puolesta. Verosopimuksen mukaan "viranomaisten on vaihdettava sellaisia tietoja, jotka ovat tarpeellisia tämän sopimuksen määräysten täytäntöönpanemiseksi tai veronkavallusten estämiseksi" ja "Sopimusvaltioiden asianomaiset viranomaiset voivat olla välittömässä kosketuksessa toisiinsa tämän sopimuksen määräysten täytäntöönpanemiseksi".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 096
Tuo lainauksesi on ilmeisesti KHO:2014:9 päätöksestä, jonka parametrit ovat hyvin erilaiset? Siinä vainaja on asunut USA:ssa ja jäämistö on myös sijainnut siellä, jolloin USA:lla on ollut verotusoikeus ja Suomella ei, minkä KHO on päätöksellään vahvistanut. (Jos laitat jotain yksittäisiä asiayhteydestä irroitettuja virkkeitä lainaukseen, niin olisi aiheellista laittaa linkki sinne, mistä lainaus on.)
Lainaus oli kansainvälisen verotuksen käsikirjasta vuodelta 2013 jonka satuin löytämään, sinun linkittämässä 2015-versiossa tuo lause on poistettu :D
Pahoittelut lähdeviitteen puutteesta kiiressä, kiinnostuin asiasta niin että piti pikaisesti tutkia vaikka aikaa ei olisi ollut...

Käsikirja 2013:

Suomi ja USA
(SopS 18/1952)

Sopimusta sovelletaan Suomessa tai Yhdysvalloissa kuolinhetkellään asuneiden henkilöiden jäämistöihin. Yhdysvalloissa sopimus koskee vain Federal Estate Tax nimistä liittovaltion veroa.
Perintö saadaan kokonaisuudessaan verottaa vainajan asuinvaltiossa. Jos perinnönsaaja asuu toisessa sopimusvaltiossa, perintö saadaan kokonaisuudessaan verottaa myös tässä valtiossa. Kaksinkertaisen verotuksen poistamiseksi vähennetään sopimuksen V artiklan
mukaan kummassakin valtiossa se osa toisen valtion verosta, joka
johtuu tässä toisessa valtiossa sijaitsevasta omaisuudesta. Vähennys
ei kummassakaan valtiossa saa olla suurempi, kuin ao. omaisuudesta
tässä valtiossa aiheutuva veron osa.

esimerkki
Jos perinnönjättäjä asui USA:ssa ja perinnönsaaja Suomessa, Suomella on tällöinkin oikeus verottaa koko perintö. Jos pesään on kuulunut Yhdysvalloissa olevaa omaisuutta, on tästä omaisuudesta aiheutuvasta Suomen veron osasta vähennettävä se Federal Estate Taxin
osa, joka Yhdysvalloissa on määrätty siellä olevasta omaisuudesta.
Käsikirja 2015:

Suomi ja USA
(SopS 18/1952)

Sopimusta sovelletaan tapauksiin, joissa vainaja tai perillinen on
asunut Suomessa tai vainaja on ollut Yhdysvaltain kansalainen tai
hänellä on ollut siellä laillinen kotipaikka. Yhdysvalloissa sopimus
koskee vain Federal Estate Tax nimistä liittovaltion veroa.
Verotusoikeus jakautuu pääasiassa kuolinpesään kuuluvan omaisuuden sijainnin perusteella. Sopimus sisältää erityiset määräykset
siitä, minkä mukaan erinäisten omaisuuslajien ja varallisuusoikeuksien
sijainti määräytyy. Jos vainaja oli Yhdysvaltain kansalainen tai vainajalla oli siellä laillinen kotipaikka, on Suomessa asuvan perillisen tai
testamentinsaajan osuuteen kuuluva omaisuus verovapaata Suomessa siltä osin kuin omaisuus sijaitsee Suomen ulkopuolella. Vastaavasti, jos kysymyksessä on vainaja, joka kuolinhetkellään asui Suomessa, on omaisuus verovapaata Yhdysvalloissa siltä osin kuin omaisuus sijaitsee Yhdysvaltain ulkopuolella.
Jos vainaja asui kuolinhetkellään Suomessa ja saatuun omaisuuteen sisältyy Yhdysvalloissa sijaitsevaa omaisuutta, vähennetään Suomen perintöverosta tästä omaisuudesta Yhdysvalloissa määrätty liittovaltion vero. Vastaavasti, jos vainaja oli kuolinhetkellään Yhdysvaltain
kansalainen tai jos hänellä oli laillinen kotipaikka Yhdysvalloissa, ja
saatuun omaisuuteen sisältyy Suomessa sijaitsevaa omaisuutta, Yhdysvallat vähentää verostaan tästä omaisuudesta Suomessa määrätyn
veron. Vähennys ei kummassakaan valtiossa saa olla suurempi, kuin
ao. omaisuudesta tässä valtiossa aiheutuva veron osa.
Korkein hallinto-oikeus on antanut sopimuksen soveltamisesta ratkaisun KHO:2014:9


Kyllä on mielenkiintoista. Täytyykö tässä nyt alkaa maksaa lakimiehelle että saa tällaiseen asiaan selvyyden, tämähän on Yhdysvaltoihin sijoittavalle (tai tällaisen henkilön perillisille) selkeä sudenkuoppa jos oikeasti on näin, vaikka ei olisikaan suunnitellut lähiaikoina kuolevansa...

Lisäksi outoa ettei tällaiseen löydy selkeää vastausta, olen kuitenkin ymmärtänyt että yhdysvaltalaisiin osakkeisiin sijoittaminen on ollut suomalaisille arkipäivää jo pitkään, luulisi näin olevan myös sellaisten keskuudessa joilla tuo 60 tuhannen dollarin raja ylittyy, kyseessä ei kuitenkaan ole mikään jättimäinen tai tavallisen palkansaajan säästöhorisontissa saavuttamaton summa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 020
Jenkki-ETF:iä ei välttämättä kannata ostaa vaikka pystyisi, koska USA:n perintöveroansa: USA:ssa sijaitsevia perintöjä (kuten sinne rekisteröidyt ETF:t) koskee USA:n perintöverolaki, jos perinnön arvo on 60 000 USD tai enemmän. USA:n perintövero on monessa tapauksessa korkeampi kuin Suomen perintövero ja perillisille tulee kustannusten lisäksi ylimääräistä vaivaa USA:n veroviranomaisten kanssa asioimisesta.

Tällä ei tietenkään kaikille ole merkitystä, mutta joillekin voi olla. Lisätietoja vaikkapa seuraavasta: Non-US investor's guide to navigating US tax traps - Bogleheads
En anna edes perävalotakuuta, mutta käsittääkseni koska Suomella on melko perusmuotoinen verosopimus perintöverosta Yhdysvaltojen kanssa, niin jos tällä hetkellä sattuisi Suomessa sopimuksen määritelmän mukaisesti asuessaan kupsahtamaan, niin tuo IV artiklan (1)(a) antaisi tuon 11,2 miljoonan dollarin verovapaan osuuden...

Mutta, toki, kuten yleensä sijoituksissa: noin pääsääntöisesti ei kannata omistaa Yhdysvaltoihin rekisteröityjä ETF ellei siihen ole todella hyvää syytä. Yhdysvaltain verotus on monimutkaista ja monin paikoin poikkeaa käytännöissään käytännössä kaikista muista maista... tulee helposti paljon paperityötä ja mahdollisuuksia sudenkuoppiin.

Tämä olikin mielenkiintoinen tieto, koskee siis myös suoria osakesijoituksia, en ole koskaan aiemmin kuullut. Yritin googletella asiaa, ja löysin sen verran, että Suomella on myös perintöverotuksesta erillinen verosopimus Yhdysvaltojen kanssa. Tämän jälkeen menikin sitten suht monimutkaiseksi...

Edit:



Sen perusteella mitä nopeasti ennen nukkumaanmenoa löysin, ei ole viitteitä että kenenkään suomalaisen täytyisi toimia Yhdysvaltojen veronviranomaisten kanssa tällaisessa tilanteessa? Toki varaan virheen mahdollisuuden 5 min googletuksen jälkeen...
Hyvinkin mahdollista, mutta en laskisi ihan varmaksi tuota. Toki, tuo 11,2 miljoonan rajan saanee käyttöönsä jos asui Suomessa kuolinhetkellään, joten tämä vaatimus asioinnista koskettaisi melko paljon pienempää joukkoa ihmisiä.

Lainaus oli kansainvälisen verotuksen käsikirjasta vuodelta 2013 jonka satuin löytämään, sinun linkittämässä 2015-versiossa tuo lause on poistettu :D
Pahoittelut lähdeviitteen puutteesta kiiressä, kiinnostuin asiasta niin että piti pikaisesti tutkia vaikka aikaa ei olisi ollut...

Käsikirja 2013:

Käsikirja 2015:

Kyllä on mielenkiintoista. Täytyykö tässä nyt alkaa maksaa lakimiehelle että saa tällaiseen asiaan selvyyden, tämähän on Yhdysvaltoihin sijoittavalle (tai tällaisen henkilön perillisille) selkeä sudenkuoppa jos oikeasti on näin, vaikka ei olisikaan suunnitellut lähiaikoina kuolevansa...

Lisäksi outoa ettei tällaiseen löydy selkeää vastausta, olen kuitenkin ymmärtänyt että yhdysvaltalaisiin osakkeisiin sijoittaminen on ollut suomalaisille arkipäivää jo pitkään, luulisi näin olevan myös sellaisten keskuudessa joilla tuo 60 tuhannen dollarin raja ylittyy, kyseessä ei kuitenkaan ole mikään jättimäinen tai tavallisen palkansaajan säästöhorisontissa saavuttamaton summa?
Raja lienee nykyään Suomessa asuville tuo täysi Yhdysvaltojen 11,2 miljoonaa, koska melko perusmallin perintöverosopimus. En toki anna edes perävalotakuuta. Muissa veroasioissa olen itsekin törmännyt hienoihin sudenkuoppiin sen kanssa milloin mikäkin vähennys pätee tai ei päde.

Plus, vaikka raja olisi korkeampi, niin silti voi joutua tekemään paperityötä, koska asiat toki pitää näytää toteen verottajaa miellyttävällä tavalla. Terveisin, ei Yhdysvaltojen vaan Suomen verottaja, joka vaatii toimittamaan 1.1.2024 tai myöhemmin myönnettävän asuinpaikkatodistuksen nykyisestä asuinmaastani minun vuoden 2023 lähdeverokorttiani varten, ja toki mielellään haluaisivat sen puolivälissä joulukuuta 2022 jotta saisin korttini heti nyt jo takana olevassa tammikuussa (edellisen vuoden lähdeverokortit eivät toimi enää tammikuussa, toisin kuin normaalit verokortit)... joten, taitaa tälläkin kertaa mennä paperisodaksi saada omansa takaisin verokarhulta sitten jälkikäteen.

Myönnettäköönkin, että keskimääräinen asiointikokemus Yhdysvaltain verottajan kanssa minulla on melko positiivinen. Säännöt on mitä on, mutta ainakin siellä yritetään auttaa. Ne satojen sivujen mittaiset yksityiskohtaiset ohjeet auttavat kun pitää päättää miten toimia seuraavaksi...
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 631
En anna edes perävalotakuuta, mutta käsittääkseni koska Suomella on melko perusmuotoinen verosopimus perintöverosta Yhdysvaltojen kanssa, niin jos tällä hetkellä sattuisi Suomessa sopimuksen määritelmän mukaisesti asuessaan kupsahtamaan, niin tuo IV artiklan (1)(a) antaisi tuon 11,2 miljoonan dollarin verovapaan osuuden...

Mutta, toki, kuten yleensä sijoituksissa: noin pääsääntöisesti ei kannata omistaa Yhdysvaltoihin rekisteröityjä ETF ellei siihen ole todella hyvää syytä. Yhdysvaltain verotus on monimutkaista ja monin paikoin poikkeaa käytännöissään käytännössä kaikista muista maista... tulee helposti paljon paperityötä ja mahdollisuuksia sudenkuoppiin.

Hyvinkin mahdollista, mutta en laskisi ihan varmaksi tuota. Toki, tuo 11,2 miljoonan rajan saanee käyttöönsä jos asui Suomessa kuolinhetkellään, joten tämä vaatimus asioinnista koskettaisi melko paljon pienempää joukkoa ihmisiä.

Raja lienee nykyään Suomessa asuville tuo täysi Yhdysvaltojen 11,2 miljoonaa, koska melko perusmallin perintöverosopimus. En toki anna edes perävalotakuuta. Muissa veroasioissa olen itsekin törmännyt hienoihin sudenkuoppiin sen kanssa milloin mikäkin vähennys pätee tai ei päde.

Plus, vaikka raja olisi korkeampi, niin silti voi joutua tekemään paperityötä, koska asiat toki pitää näytää toteen verottajaa miellyttävällä tavalla. Terveisin, ei Yhdysvaltojen vaan Suomen verottaja, joka vaatii toimittamaan 1.1.2024 tai myöhemmin myönnettävän asuinpaikkatodistuksen nykyisestä asuinmaastani minun vuoden 2023 lähdeverokorttiani varten, ja toki mielellään haluaisivat sen puolivälissä joulukuuta 2022 jotta saisin korttini heti nyt jo takana olevassa tammikuussa (edellisen vuoden lähdeverokortit eivät toimi enää tammikuussa, toisin kuin normaalit verokortit)... joten, taitaa tälläkin kertaa mennä paperisodaksi saada omansa takaisin verokarhulta sitten jälkikäteen.

Myönnettäköönkin, että keskimääräinen asiointikokemus Yhdysvaltain verottajan kanssa minulla on melko positiivinen. Säännöt on mitä on, mutta ainakin siellä yritetään auttaa. Ne satojen sivujen mittaiset yksityiskohtaiset ohjeet auttavat kun pitää päättää miten toimia seuraavaksi...
Verosopimuksen perusteella suomalaisilla on tosiaan tällä hetkellä samat rajat kuin jenkeillä perinnön osalta. Ja tuo koskee kaikkia jenkkiomistuksia ei vain ETF:iä.

Välittäjähän nuo hommat yleensä hoitaa eli niin kauan kuin verosopimus on kunnossa ja rajat ei ylity, niin ei tarvitse IRS:n kanssa alkaa suoraan säätämään.

Sitähän ei tietty kukaan voi luvata, että verosopimus (tai jenkkien verotus) pysyy tuollaisena hamaan tappiin. Eli raja voi ollakin yhtäkkiä 60k$ tai jotain muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 222
Lainaus oli kansainvälisen verotuksen käsikirjasta vuodelta 2013 jonka satuin löytämään, sinun linkittämässä 2015-versiossa tuo lause on poistettu :D
Pahoittelut lähdeviitteen puutteesta kiiressä, kiinnostuin asiasta niin että piti pikaisesti tutkia vaikka aikaa ei olisi ollut...
Käsikirjan tekstiä on varmaan muutettu tuon KHO:2014:9 päätöksen seurauksena, jossa on paljastunut, että Suomen verottaja ei ole osannut tulkita verosopimusta oikein vuosien 1952 ja 2014 välillä. Ovat kuvitelleet, että Suomella olisi verotusoikeus sellaiseen omaisuuteen, johon sopimuksen mukaan verotusoikeus on oikeasti vain Yhdysvalloilla, minkä seurauksena monista "amerikanperinnöistä" on maksettu turhaan veroa Suomeen.

Aiheesta lehtiartikkeli: Oikeus löylytti verottajaa - Amerikan-perinnöt muuttuivat yllättäen verottomiksi

En anna edes perävalotakuuta, mutta käsittääkseni koska Suomella on melko perusmuotoinen verosopimus perintöverosta Yhdysvaltojen kanssa, niin jos tällä hetkellä sattuisi Suomessa sopimuksen määritelmän mukaisesti asuessaan kupsahtamaan, niin tuo IV artiklan (1)(a) antaisi tuon 11,2 miljoonan dollarin verovapaan osuuden...
Hyvä huomio. Tuo on mielenkiintoinen kohta kyseisessä verosopimuksessa. Minulla meinaa mennä aivot umpisolmuun kun yritän tulkita, mitä sen teksti tarkoittaa käytännössä. :) Mutta tuo kuulostaa oikealta. Suomessa asuneen vainajan perinnönsaaja olisi siis huomattavasti paremmassa asemassa kuin muissa maissa asuneiden perinnönsaajat.

Jos verosopmusta ei olisi, verottomuuden raja olisi tuo 60000 USD, mikä ilmenee IRS:n sivuilta: Some Nonresidents with U.S. Assets Must File Estate Tax Returns | Internal Revenue Service

... sekä monista kansainvälisistä lähteistä:
Sitähän ei tietty kukaan voi luvata, että verosopimus pysyy tuollaisena hamaan tappiin. Eli raja voi ollakin yhtäkkiä 60k$ tai jotain muuta.
Lisäksi USA saattaa muuttaa USA:ssa asuneiden vainajien verovapaan perintöosuuden suuruutta (jota siis verosopimuksen myötä sovelletaan myös Suomessa asuneiden vainajien perintöihin). Viimeiset reilu 20 vuotta verovapaa määrä on ollut nouseva, mikä ilmenee esim. seuraavassa näkyvästä taulukosta: Estate tax in the United States - Wikipedia ... mutta mikään ei takaa, etteikö se muuttuisi joskus tulevaisuudessa pienemmäksi.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 631
Lisäksi USA saattaa muuttaa USA:ssa asuneiden vainajien verovapaan perintöosuuden suuruutta (jota siis verosopimuksen myötä sovelletaan myös Suomessa asuneiden vainajien perintöihin). Viimeiset reilu 20 vuotta verovapaa määrä on ollut nouseva, mikä ilmenee esim. seuraavassa näkyvästä taulukosta: Estate tax in the United States - Wikipedia ... mutta mikään ei takaa, etteikö se muuttuisi joskus tulevaisuudessa pienemmäksi.
Ehdinkin tuon verotusaspektin lisätä ninjaeditillä vastatessasi :) Mutta joo, jos vain mahdollista, niin saattaa kannattaa esim. noita jenkkiomistuksia järjestellä jo ennen vainajaksi ryhtymistä. Jos kovin isoja määriä on, niin lahjaverotuskin saattaa tulla perintöveroa halvemmaksi ainakin nykyisellään.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Ei mene, mutta sitten jos haluaa vaihtaa valuuttaa, menee tuo suolaisempi 10 + 0,25% kulu. Olikohan niin, että vekslaamalla tuota ees-taas voi välttää tuon 10e kiinteän kulun. Mutta IB:ssä ei moista roskaa ole. Mutta toi on hyvä pointti veroilmoituksesta: se ei välttämättä mene käden käänteessä. Ainakaan jos haluaa laskea sen kuten verottaja toivoo laskettavan.
Dollari osingot kyllä tulee ilman kuluja tilille jos niitä ei vaihda euroihin ja ne voi uudelleen sijoittaa.

IB:ssä on muita ongelmia kuten se vitun kryptinen verotuksen täyttö. Täälläkin porukka käyttää jotain Python-skriptiä siihen. Sitä ei sentään tarvitse tehdä Degiron raportin kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 664
Dollari osingot kyllä tulee ilman kuluja tilille jos niitä ei vaihda euroihin ja ne voi uudelleen sijoittaa.
Joo, mutta sitten sä olet sen 10e + 0,25% komission piirissä, joka on kyllä aika suolainen. Se on hyvä jos Degiro laskee oikein voitot. Eli käyttää erikseen ostopäivän ja myyntipäivän kurssia. Tai oletko asian tarkastanut? IB ei noin tee. Itse en tosin jaksa asiasta välittää. (En tosin myykään mitään...)
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Joo, mutta sitten sä olet sen 10e + 0,25% komission piirissä, joka on kyllä aika suolainen. Se on hyvä jos Degiro laskee oikein voitot. Eli käyttää erikseen ostopäivän ja myyntipäivän kurssia. Tai oletko asian tarkastanut? IB ei noin tee. Itse en tosin jaksa asiasta välittää. (En tosin myykään mitään...)
En edelleenkään ymmärrä mitä yrität sanoa. Mulle tulee dollari osinkoja tilille ja ne pysyy dollareissa. En maksa mitään komissioita niistä osingoista. Valuutan vaihto USD->EUR tai toiste päin maksaa sen komission. Ei mene mitään kuluja jos pitää ne dollareina.

En ole tarkastanut. Vedän niillä luvuilla mitä raportissa lukee. Verottaja voi itse alkaa laskemaan noita jos kiinnostaa. Tuskin pääsee tuntipalkoille vaikka olisivatkin vähän väärin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 584
Viestejä
4 191 454
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
girma

Hinta.fi

Ylös Bottom