Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
942
Itse tässä katselen että koska kannattaisi ostaa lisää. Aika hyvin tullut alas nyt, mutta onko tämä vasta alkua? Käteistä olisi vähän liikaakin, mutta taas se ikuisuus ongelma, että koska laittaa ne sisään. Ehkä pitäisi jakaa ylimääräiset vaikka 24 osaan ja ostella joka kk sitten parin vuoden ajan niin saisi ajallista hajautusta. Ainakin nostan kk säästösummaa nyt EUNL:ään.
Ajoitusta miettiessä on hyvä pohtia ovatko viimeaikaisia kurssilaskuja aiheuttaneet tekijät jo korjautuneet? Nähdäkseni ei: inflaatio jyllää, korot nousevat, Euroopan energiakriisi jatkuu/pahenee, tuotantoketjuongelmat jatkuvat, ruokakriisi on vasta alkamassa, ym. Toki kaikki näistä ongelmista eivät kosketa kaikkia yrityksiä, mutta en silti näe oikein mitään perustetta merkittävälle kurssinousulle lähiaikoina.
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
Kyllä huomaa että ajat on muuttumassa ja korot nousemassa, sillä ensimmäistä kertaa ikinä sain tämän kuun alussa tekstiviestin pankilta, että unohtuikos maksaa luottokorttilasku, kun myöhästyin eräpäivästä muutamalla päivällä...

Olen omistanut luottokortin noin 22 vuotta ja ikinä ennen ei ole pankilta tullut mitään tuollaisia pikamuistutuksia. Oletan että tämä liittyy korkojen nousuun.
Mä olen omistanu luottokortin noin 10 vuotta enemmän ku sinä mutta kertaakaan ei ole tullut mitään muistutuksia. Aina on tullut vain lisälaskua automaattisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 065
Olen omistanut luottokortin noin 22 vuotta ja ikinä ennen ei ole pankilta tullut mitään tuollaisia pikamuistutuksia. Oletan että tämä liittyy korkojen nousuun.
Luultavimmin se kuitenkin liittyy siihen, että tuollainen automaattinen järjestelmä on otettu käyttöön. Jos kerran aiemmin ei ole tullut ja olet maksanut sen myöhässä.

PS. Suosittelen e-laskua. Ei tarvitse laittaa tikkua ristiin laskujen takia, eikä ne myöhästy.
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
Luultavimmin se kuitenkin liittyy siihen, että tuollainen automaattinen järjestelmä on otettu käyttöön. Jos kerran aiemmin ei ole tullut ja olet maksanut sen myöhässä.

PS. Suosittelen e-laskua. Ei tarvitse laittaa tikkua ristiin laskujen takia, eikä ne myöhästy.
joo, hyvä systeemi muuten mutta jos joskus tili menee vähille niin voisi pankki vähän varoittaa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 259
Itse tässä katselen että koska kannattaisi ostaa lisää. Aika hyvin tullut alas nyt, mutta onko tämä vasta alkua? Käteistä olisi vähän liikaakin, mutta taas se ikuisuus ongelma, että koska laittaa ne sisään. Ehkä pitäisi jakaa ylimääräiset vaikka 24 osaan ja ostella joka kk sitten parin vuoden ajan niin saisi ajallista hajautusta. Ainakin nostan kk säästösummaa nyt EUNL:ään.
Tämä on helppoa kun joka kuukausi menee sama summa kuukausisäästämisen muodossa niin ei tartte pähkäillä paljon ja milloin laittaa rahat pajatsoon. Jos rahaa on liikaa tilillä niin sitten vain itse nostaisin kuukausisäästämisen summaa ja antaisin sen hoitaa asian puolestani.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 987
Tämä on helppoa kun joka kuukausi menee sama summa kuukausisäästämisen muodossa niin ei tartte pähkäillä paljon ja milloin laittaa rahat pajatsoon. Jos rahaa on liikaa tilillä niin sitten vain itse nostaisin kuukausisäästämisen summaa ja antaisin sen hoitaa asian puolestani.
Tällä varmaan taidan mennä. Menee kuitenkin ajoitus pieleen jos sitä alan itse mitenkään miettimään.
 
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
721
Jassåå.

Nythän tiputtelee mukavasti. Ostoshousuja kohta alettava taas etsimään, että mihinkäs ne 24.2 ostosuoritteiden jälkeen tulikaan jemmattua.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2020
Viestejä
721
Tällä varmaan taidan mennä. Menee kuitenkin ajoitus pieleen jos sitä alan itse mitenkään miettimään.
Olisko value averaging > dollar cost averaging? Siis jos piirongin laatikoissa on juuri nyt ylimääräistä sen sijaan että sinne tupsahtaisi joka kuukausi ylimääräistä.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 962
Fiksummat keventelee salkkua kirkkaasti voitolla karhumarkkinassakin jos kevennellä päättävät.
Eikös se ole pikemminkin päin vastoin hankalampi kevennellä tai vaihtaa kohdetta, jos on vanhoja voittoja sisässä ennen dippiä, kun ystävämme verokarhu muistaa tästä riemusta laskulla, vaikka säästöt vain pienenee, ja hankintameno-olettaman kertyminenkin keskeytyy. Jos taas on uusi lappu punaisella ja alkaa kohde mietityttämään, niin paljon helpompi heittää laitaan ja ostaa muuta tilalle, kun verottajalta saa sitten vajaan kolmanneksen tappiosta takaisin.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Eikös se ole pikemminkin päin vastoin hankalampi kevennellä tai vaihtaa kohdetta, jos on vanhoja voittoja sisässä ennen dippiä, kun ystävämme verokarhu muistaa tästä riemusta laskulla, vaikka säästöt vain pienenee, ja hankintameno-olettaman kertyminenkin keskeytyy. Jos taas on uusi lappu punaisella ja alkaa kohde mietityttämään, niin paljon helpompi heittää laitaan ja ostaa muuta tilalle, kun verottajalta saa sitten vajaan kolmanneksen tappiosta takaisin.
Varmasti joissain spesifeissä tapauksissa näinkin on hyvä tehdä, jos joku omistus alkaa myöhemmin kaduttaa. Mietin lähinnä tilannetta, missä on aikoja sitten onnistunut ostamaan niin halvalla, että on vielä nykyisen rommauksen jälkeenkin pitkälle voitolla ja haluaa kotiuttaa siitä osan ja keventää samalla inflaation ja korkoympäristön aiheuttamia riskejä. En lähestyisi sijoittamista liikaa verotekniseltä kantilta, vaikka esimerkkisi huomionarvoinen onkin. Verot ovat mitä ovat. Kuitenkin tarkoituksena on myydä voitolla sitten kun myy. Mä en lähtisi nyt varsinkaan karhumarkkinaan lähtisi myymään mitään, mutta aina niitä salkun keventäjiä mahtuu jokaiselle päivälle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
299
6kk Takaisista huipuista tippunut pörssiosakkeet itsellä tasaista vauhtia noin 1 vuoden ansionettopalkan verran. Kokoajan ollut kuvitelma, että kohta kääntyy nousuun, vaan alkaa toivo kohta mennä.
Tänään kun taas iso pudotus, niin ei oikeen tiedä pitäiskö tankata lisää vai tuleeko vaan entistä enemmän tappioita.
Jos jotain positiivista, niin tuoton puolella ollaan kuitenkin 1,5v ja siitä kauemmalta tarkasteluajanjaksolta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 987
6kk Takaisista huipuista tippunut pörssiosakkeet itsellä tasaista vauhtia noin 1 vuoden ansionettopalkan verran. Kokoajan ollut kuvitelma, että kohta kääntyy nousuun, vaan alkaa toivo kohta mennä.
Tänään kun taas iso pudotus, niin ei oikeen tiedä pitäiskö tankata lisää vai tuleeko vaan entistä enemmän tappioita.
Jos jotain positiivista, niin tuoton puolella ollaan kuitenkin 1,5v ja siitä kauemmalta tarkasteluajanjaksolta.
Riippuu vähän sijoitushorisontista. Itse ajattelin myydä jotain ensimmäisen kerran noin 30 vuoden päästä. Käyttörahat erikseen sitten, pörssiin laitettu raha on pois käytöstä ja toki huonoimmassa tapauksessa kokonaan hävittykkin jos 30v päästä ei olekkaan mitään jäljellä, mutta tämän riskin olen valmis ottamaan.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 597
Riippuu vähän sijoitushorisontista. Itse ajattelin myydä jotain ensimmäisen kerran noin 30 vuoden päästä. Käyttörahat erikseen sitten, pörssiin laitettu raha on pois käytöstä ja toki huonoimmassa tapauksessa kokonaan hävittykkin jos 30v päästä ei olekkaan mitään jäljellä, mutta tämän riskin olen valmis ottamaan.
Kryptopuolen gif, mutta toimii hyvin sijoitusmaailmassakin.
ezgif-5-2cc8cc0485.gif


Suorat osakesijoitukset OST:llä ovat tulleet nyt edellisviikon aikana punaiseksi ja on ollut oletettavaakin, etten lukuisista yrityksistä huolimatta osaa vieläkään ajoittaa sijoituksia parhaalla tavalla. Parhain strategia on siis edelleen vuosikymmenen jatkunut laita säästöön ja unohda, sillä ETF-kuukausisäästöt vielä hyvin voitolla ja kuukausisäästö jatkuu normaaliin tapaan, ja nyt laskun aikana voisi harkita jopa säästösumman kasvattamista. Käteistä on kertynyt tilille useampi kymppi pahan päivän varalle ja tarkoituksena pitää myös ainakin noin vuoden nettopalkka käteisenä.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 167
Itse lohduttaudun sillä, et täl hetkellä kahden vuoden oletettavat osingot vielä paikkaa ton 10 % tappion. Kuha nyt ei hirveesti laskis enää :D Johonki indeksirahastoon pitänee alkaa pistää nyt laskukauden ajaks. USA:han varmaan, ku Eurooppa kyykännee, jos Venäjä sulkee kaasuhanat.

Mut tää on tavallaan surullista, et Venäjä pääsee vaikuttamaan omiinkin sijoituspäätöksiin. Tätä ne varmaan tavoitteleekin. Mielummin tukisin Eurooppaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 443
Ajattelin keskittyä osinkojen maksimointiin ostoissa. Salkussa on 30 yritystä (suomi & ruotsi) ja oikeastaan niistä melkein kaikki sellaisia, että voisin pitää pidempäänkin. Niistä aika monta on sellaista, jotka maksaa osinkoja vielä tänä vuonna ja kaipaisivat muutenkin lisäostoja, joten miksipäs ei. Tavoitteena on, että hajatukset on suurinpiirtein tasapainossa.

Tappiolla en taida alkaa myymään. Viime vuonna optimoin veroja myymällä tappiolla ja silti tuli 350e mätkyjä tälle vuodelle, ts. olisi pitänyt myydä vielä enemmän jos olisi nollaveroihin halunnut päästä. Tehdään tänä vuonna eri lailla.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
816
Kirjautu IB:n webbiportaaliin. Sieltä Performance & Reports -> Tax Documents -> Dividend Report.

Tuo näyttää maksetut osingot ja pidätetyt lähdeverot (withholding tax). Siellä on se Dividend Summary by Country, joka näyttää maakohtaisesti. Osinkojen lähdeverot perii tosiaan sen firman kotimaa. Listausmaa ei tässä ole oleelline. Eli sulla voi olla firma jenkkipörssissä, jonka kotimaa on Irlanti. Ja silloin verot peritään Irlannin lainsäädännön mukaan.

Henkilökohtaisesti olen listannut verottajalle lähdeverot maittain. En siis osakkeittain, koska niitä on paljon ja olen laiska. Eli kerron per maa, mitä on maksettu euroissa osinkoja ja paljonko niistä on peritty kyseiseen maahan veroja. Vielä ei ole verottaja valittanut tästä tavasta.
Eikös tuossa raportissa ole sellainen ongelma, että se ei ota osinkoja maksupäivän perusteella vaan jonkun muun, mutta ne pitäisi ilmoittaa maksupäivän perusteella, jos sellainen oli julistuspäivänä tiedossa. Niin ja olikohan tuossa lisäksi vielä joku muukin ongelma. Näyttäisi, että tuo summary by country sisältää vain ordinary dividend osion ylemmästä dividend summarysta, joten pääomanpalautukset ei olisi mukana luvussa.
 
Viimeksi muokattu:

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 540
Itse lohduttaudun sillä, et täl hetkellä kahden vuoden oletettavat osingot vielä paikkaa ton 10 % tappion. Kuha nyt ei hirveesti laskis enää :D Johonki indeksirahastoon pitänee alkaa pistää nyt laskukauden ajaks.
Älä nyt mihinkään laskevaan indeksiin ala sijoittamaan vaan pysy osinko-osakkeissa. Ne halpenevat nyt (osa ilman syytä) mutta osingonmaksukyky ei laske samaa tahtia. Tämä on osinkosijoittajan momentum: halvalla lisää osinkovirtaa. Aamen!
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
Eikös tuossa raportissa ole sellainen ongelma, että se ei ota osinkoja maksupäivän perusteella vaan jonkun muun, mutta ne pitäisi ilmoittaa maksupäivän perusteella, jos sellainen oli julistuspäivänä tiedossa. Niin ja olikohan tuossa lisäksi vielä joku muukin ongelma. Näyttäisi, että tuo summary by country sisältää vain ordinary dividend osion ylemmästä dividend summarysta, joten pääomanpalautukset ei olisi mukana luvussa.
Juu, tuosta oli samassa yhteydessä puhetta kuin tuo @Paapaa :n viesti eli kyseinen rapsa on puutteellinen tai voisiko jopa sanoa viallinen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 065
Eikös tuossa raportissa ole sellainen ongelma, että se ei ota osinkoja maksupäivän perusteella vaan jonkun muun, mutta ne pitäisi ilmoittaa maksupäivän perusteella, jos sellainen oli julistuspäivänä tiedossa. Niin ja olikohan tuossa lisäksi vielä joku muukin ongelma. Näyttäisi, että tuo summary by country sisältää vain ordinary dividend osion ylemmästä dividend summarysta, joten pääomanpalautukset ei olisi mukana luvussa.
Joo, ei valitettavasti ole täydellinen rapsa. Eli joko korjaa manuaalisesti tai sitten ei korjaa ja toimittaa sen mitä saatavilla on. Ja verottaja sitten tulkitsee miten tulkitsee. Vastuu tietojen oikeellisuudesta on kuitenkin aina verotettavalla, mutta en usko, että mitään isoa rankkua tulee siitä, että toimittaa välittäjän (osin virheellisen) raportin.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
Joo, ei valitettavasti ole täydellinen rapsa. Eli joko korjaa manuaalisesti tai sitten ei korjaa ja toimittaa sen mitä saatavilla on. Ja verottaja sitten tulkitsee miten tulkitsee. Vastuu tietojen oikeellisuudesta on kuitenkin aina verotettavalla, mutta en usko, että mitään isoa rankkua tulee siitä, että toimittaa välittäjän (osin virheellisen) raportin.
Tuossa vain jää aika helposti veronalaisia tuloja ilmoittamatta ainakin noiden puuttuvien pääomanpalautusten takia. Rankun koosta en sitten tiedä.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
816
Juu, tuosta oli samassa yhteydessä puhetta kuin tuo @Paapaa :n viesti eli kyseinen rapsa on puutteellinen tai voisiko jopa sanoa viallinen.
Jaa niin viestit oli oudossa järjestyksessä niin en huomannut. Mutta mitäs tuo sitten tarkoittaa, että pääomanpalautukset on vähennetty ostohinnoista. Pitääkö koko fifo laskea itse sitten. Vai selviääkö muokkaamalla ostohintoja, mutta saako ne mätsättyä kuitenkaan. Muutenhan maksaa liikaa veroja, jos on pääomanpalautuksilla vähennetyt ostohinnat.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
Jaa niin viestit oli oudossa järjestyksessä niin en huomannut. Mutta mitäs tuo sitten tarkoittaa, että pääomanpalautukset on vähennetty ostohinnoista. Pitääkö koko fifo laskea itse sitten. Vai selviääkö muokkaamalla ostohintoja, mutta saako ne mätsättyä kuitenkaan. Muutenhan maksaa liikaa veroja, jos on pääomanpalautuksilla vähennetyt ostohinnat.
Jos käsin laskee, niin kyllä, pitää käytännössä itse kaivaa ne alkuperäiset ostohinnat. Ja jos on muussa valuutassa kuin euroissa, niin sitten vielä muuntaa ostopäivän vaihtokurssilla euroiksi. Tuota ostopäivän valuuttakurssia IB:n rapsat ei myöskään osaa nykyisellään käyttää, jos muunnos euroiksi on tarpeen. Täällä on ollut keskusteluissa linkkejä pariin työkaluun, joiden pitäisi hoitaa nuo hintojen ja kurssien kaivamiset automaattisesti, mutta en ole vielä itse kokeillut. Vamuuden vuoksi jätän kyllä itsegeneroidut vuosirapsat talteen, niin että ostohinnat löytyy tarvittaessa edes alkuperäisessä valuutassa oikein. Plus noissa on nuo osingot pääomanpalautuksineen oikein.

Edit: IB:n rapsa sentään ilmoittaa jotain tietoja kuten ostopäivän myynnin yhteydessä FIFO:n mukaisesti oikein ja kurssin alkuperäisessä valuutassa miinus mahdolliset pääomanpalautukset, niin pystyy täsmäämään myydyt ostettuihin eriin ja kaivaa ne alkuperäiset osakekurssit. Mutta joo, pitäisi koittaa koeajaa nuo työkalut ja toivottavasti ne jättävät huomioimatta ostohinnassa nuo pääomanpalautukset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 756
Edit: IB:n rapsa sentään ilmoittaa jotain tietoja kuten ostopäivän myynnin yhteydessä FIFO:n mukaisesti oikein ja kurssin alkuperäisessä valuutassa miinus mahdolliset pääomanpalautukset, niin pystyy täsmäämään myydyt ostettuihin eriin ja kaivaa ne alkuperäiset osakekurssit. Mutta joo, pitäisi koittaa koeajaa nuo työkalut ja toivottavasti ne jättävät huomioimatta ostohinnassa nuo pääomanpalautukset.
Siellä on myös "tax optimizer" olemassa, sillä käsittääkseni saa poikettua FIFO:sta, mutta ei hajuakaan miten se raportilla näkyy :).

Nuo "työkalut" käyttävät sitä ostohintaa jonka IB antaa, en ole katsonut mikä se on (enkä ehkä ole edes myynytkään mitään pääomapalautuksen alaista), mutta ainakaan omalle html-parserille ei kelpaa se ns. perus "activity statement" kun siinä ei ole ostoeriä aka "closed lot":teja, eli pitää generoida custom statement jossa nuo ostoerät on mukana. Uskoisin asian olevan näin myös tuon toisen csv-pohjaisen parserin osalta.

Tuntuisi jotenkin hullulta että tuo perus statement päätyisi eri lopputulokseen IB:n omalla laskentakaavalla kuin custom statement (en ole tätäkään tarkistanut/katsonut) -> pakko niiden ostohintojen on olla samat molemmissa vaikka toisessa niitä ei näykään, mutta voihan se IB nuo pääoman palautukset salassa jotenkin laskea mukaan loppuriville mutta ei niitä vuosia sitten tapahtuneita - nyt myytyyn erään kohdistuneita palautuksia - erikseen tuohon custom activity rapsaan saa näkyviin. Eli mikäli asia on noin kuin esität niin mun vahva veikkaus on että työkalut laskevat tuolta osin metsään koska ei tuollaista tietoa ole mistään saatavilla...

PS. onko jenkeissä siis pääoman palautukset verottomia ja ne verotetaan sitten kun osake-erä myydään ns. osana myyntivoittoa?
PPS. jos systeemit menee noin niin silloin kun dividend reportista syötät vain ne "virheelliset" (vain normaalit osingot) maakohtaiset summat niin homma meneekin itseasiassa ns. kohtuullisen oikein summien osalta, suomalainen verokarhu vaan saa veronsa myöhässä eli vasta kun osakkeet myydään.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
Siellä on myös "tax optimizer" olemassa, sillä käsittääkseni saa poikettua FIFO:sta, mutta ei hajuakaan miten se raportilla näkyy :).

Nuo "työkalut" käyttävät sitä ostohintaa jonka IB antaa, en ole katsonut mikä se on (enkä ehkä ole edes myynytkään mitään pääomapalautuksen alaista), mutta ainakaan omalle html-parserille ei kelpaa se ns. perus "activity statement" kun siinä ei ole ostoeriä aka "closed lot":teja, eli pitää generoida custom statement jossa nuo ostoerät on mukana. Uskoisin asian olevan näin myös tuon toisen csv-pohjaisen parserin osalta.

Tuntuisi jotenkin hullulta että tuo perus statement päätyisi eri lopputulokseen IB:n omalla laskentakaavalla kuin custom statement (en ole tätäkään tarkistanut/katsonut) -> pakko niiden ostohintojen on olla samat molemmissa vaikka toisessa niitä ei näykään, mutta voihan se IB nuo pääoman palautukset salassa jotenkin laskea mukaan loppuriville mutta ei niitä vuosia sitten tapahtuneita - nyt myytyyn erään kohdistuneita palautuksia - erikseen tuohon custom activity rapsaan saa näkyviin. Eli mikäli asia on noin kuin esität niin mun vahva veikkaus on että työkalut laskevat tuolta osin metsään koska ei tuollaista tietoa ole mistään saatavilla...
En nyt muista mikä se rapsa oli, oliko activity statement vai minkä generoin koko vuodesta, niin siinä ainakin näkyy ostoerät alkuperäisin hinnoin, mutta vain siltä vuodelta ostojen alla. Myyntien kohdalla closed lot:ien osalta IB sitten käyttää tuossa rapsassa tosiaan noita ns. vääriä osakkeen hintoja pääomanpalautusta saaneiden osakkeiden osalta. Eli kyllä ne alkuperäiset ostohinnat IB:llä tallessa on, mutta ne pitäisi varmaan sitten kaivaa erikseen. Mahtaakohan tuohon tarkoitukseen saada sopivaa rapsaa generoitua vai pitäisikö alkaa tekemään jotain softaa, joka hankkisi tarvittavat tiedot suoraan IB:n rajapinnoista.

Mutta ei siis kuulosta lupaavalta, että menisi noilla nykyisillä työkaluillakaan oikein :hmm:

PS. onko jenkeissä siis pääoman palautukset verottomia ja ne verotetaan sitten kun osake-erä myydään ns. osana myyntivoittoa?
Oletan näin, noin tuo oli myös Suomessa joskus aikoinaan kunnes muuttivat nuo pääomanpalautukset osinkoverotuksen piiriin.

PPS. jos systeemit menee noin niin silloin kun dividend reportista syötät vain ne "virheelliset" (vain normaalit osingot) maakohtaiset summat niin homma meneekin itseasiassa ns. kohtuullisen oikein summien osalta, suomalainen verokarhu vaan saa veronsa myöhässä eli vasta kun osakkeet myydään.
Myöhässä ja veroprosentti on eri. Osinkoverotuksessa saa lyhyellä tähtäimellä vähän alennusta :) Tietty pidemmällä aikavälillä tuosta periaatteessa hyötyisi jos laittaisi pääomanpalautukset kasvamaan korkoa, mutta pieleen tuo menee jos verokarhu sattuu tarkistamaan.

Edit: Ja jenkkilän verottaja myös napsaa noista osansa eli menee se 15% jo sinne ja sitten vielä myynnissä voitosta reilut 30 prossaa Suomeen, jos ei laita noita osinkojen alle ja korjaa ostohintoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 756
Juu ei mene oikein jos kerran closet lotin hinta ei ole se hinta (split/merger jne korjattuna) mitä osakkeesta on vuonna x-n maksettu. Nuo molemmat työkalut käyttävät rapsaa inputtina eikä kaiva tietoja online mistään IB:n rajapinnasta.

Sanoisin että "riski" on pyöreä 0 että joku verottajan puolelta noita alkaisi penkomaan ja vielä itse 'virheen' huomaamaan, nukun tältä osin yöni rauhassa :). Käytännössä tuo veroerotus katoaa pyöristysvirheeseen ellei nyt sitten salkku ole täynnä osakkeita jotka jakavat 10% pääomapalautusta.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
Juu ei mene oikein jos kerran closet lotin hinta ei ole se hinta (split/merger jne korjattuna) mitä osakkeesta on vuonna x-n maksettu. Nuo molemmat työkalut käyttävät rapsaa inputtina eikä kaiva tietoja online mistään IB:n rajapinnasta.

Sanoisin että "riski" on pyöreä 0 että joku verottajan puolelta noita alkaisi penkomaan ja vielä itse 'virheen' huomaamaan, nukun tältä osin yöni rauhassa :). Käytännössä tuo veroerotus katoaa pyöristysvirheeseen ellei nyt sitten salkku ole täynnä osakkeita jotka jakavat 10% pääomapalautusta.
Todennäköisyys voi tosiaan olla pieni, jos sinne vaan tunkee IB:n rapsat kysyttäessä, ei noita ihan yhtäkkiä huomaa. Jos ei tule paljon myyntejä, niin jaksan kyllä nuo käsipelillä napsutella oikein kuten tälläkin kierroksella, mutta jos olisi läjäpäin tuota treidausta, niin eihän noita kukaan jaksa ilman jotain automaatiota vääntää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 443
Onko karhumarkkinassa jotenkin tyypillistä, että maanantai on laskupäivä ja sitten piristyy, vai onko tämä vain sattumaa. Eilen oli ihan kauhea pörssipäivä ja tänään taas mennään niinkuin ennenkin. Ja tuntuu, että samaa on aikaisemminkin tapahtunut tänä vuonna.
 
Liittynyt
29.07.2019
Viestejä
178
Onko karhumarkkinassa jotenkin tyypillistä, että maanantai on laskupäivä ja sitten piristyy, vai onko tämä vain sattumaa. Eilen oli ihan kauhea pörssipäivä ja tänään taas mennään niinkuin ennenkin. Ja tuntuu, että samaa on aikaisemminkin tapahtunut tänä vuonna.
No, tyypillistä ja tyypillistä, mutta varmaan maanantaina pörssin avaus saattaa olla keskimääräistä voimakkaampi, koska viikonlopun aikana informaatiota ehtii kertyä enemmän kuin yhden arki-illan aikana. Vastaavasti on ihan tyypillistä, että suuren lasku- tai nousupäivän jälkeen nähdään maltillinen korjausliike toiseen suuntaan (koska pörssille tyypillistä on ylireagointi lyhyellä tähtäimellä). Mutta toki mikään pörssin käytöksessä ei ole niin tyypillistä, että sitä uskaltaisin lähteä ennakoimaan. :)
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 962
Vastaavasti on ihan tyypillistä, että suuren lasku- tai nousupäivän jälkeen nähdään maltillinen korjausliike toiseen suuntaan (koska pörssille tyypillistä on ylireagointi lyhyellä tähtäimellä). Mutta toki mikään pörssin käytöksessä ei ole niin tyypillistä, että sitä uskaltaisin lähteä ennakoimaan. :)
Korkea volaliteetin aikaan on varmaan tyypillistä nähdä edes-takas sahausta, mutta ei se iso liike kyllä oikein ennusta korjausta seuraavaan päivään.

Investing.comin datan mukaan 6.3.2001 jälkeen on esim:

- Yli 2% päivämuutoksia ollut OMXHEX:ssä 695 kertaa, ja niistä seuraavana päivänä on jatkettu samaan suuntaan 363 kertaa ja eri suuntaan 332.
- Pelkästää yli 2% laskupäivien (376) jälkeen 184 on ollut seuraava päivä nousua ja 192 lisää laskua.
- Yli 5% päivien (64) jälkeen taas on seuraava päivä ollut samaan suuntaan 37 kertaa ja eri suuntaan 27.
- Yli 5% laskujen (26) on ollut 50-50 eli 13 kertaa nousua ja 13 laskua.

Eli ennemmin se iso muutos näyttäisi ennustavan lisää samaa seuraavaan päivään kuin korjausliikettä takaisin, mutta ei kummoinen indikaattori suuntaan tai toiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
816
Juu ei mene oikein jos kerran closet lotin hinta ei ole se hinta (split/merger jne korjattuna) mitä osakkeesta on vuonna x-n maksettu. Nuo molemmat työkalut käyttävät rapsaa inputtina eikä kaiva tietoja online mistään IB:n rajapinnasta.

Sanoisin että "riski" on pyöreä 0 että joku verottajan puolelta noita alkaisi penkomaan ja vielä itse 'virheen' huomaamaan, nukun tältä osin yöni rauhassa :). Käytännössä tuo veroerotus katoaa pyöristysvirheeseen ellei nyt sitten salkku ole täynnä osakkeita jotka jakavat 10% pääomapalautusta.
minun viimevuoden osingoista 25% oli pääomanpalautusta tai muuta vastaavaa, että kyllä se ihan merkittävä osa on. Mutta nuo osingot sai oikein flex querylla, kun luokitteli isinin maakoodilla ja summasi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 756
minun viimevuoden osingoista 25% oli pääomanpalautusta tai muuta vastaavaa, että kyllä se ihan merkittävä osa on. Mutta nuo osingot sai oikein flex querylla, kun luokitteli isinin maakoodilla ja summasi.
Osingot saa kyllä ”oikein” pienellä manuaalisella vaivalla, mutta jos ilmoitat ne oikein niin maksat verot sitten toiseen kertaan niistä myydessä ellet näe todella paljon vaivaa kaivaaksesi ne orkkis ostohinnat jostain ja vielä ymmärrä/muista että missä tikkereissä sitä palautusta on ollut ja kuinka paljon (tohon joku splitti/merger sekaan jossain välissä niin räjähtää täysin käsiin).

Eihän tuo 25% nyt vielä välttämättä mitenkään merkittävä ole jos kaikkien sijoitusten osinko% vaikka keskimäärin 4% niin 1% sijoitusten arvosta on tyypillisesti korkeitaan yksittäisiä tonneja ja siitä vero satasia/tonni/kaks ellei salkku ole miljoonaluokassa. Eli nyt pistät nuo verot omaan taskuun ja maksat ne myydessä niin ei tuosta kymmenenkään vuoden aikajänteellä kovin suurta eroa tule lopullisen veron määrässä.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
816
Osingot saa kyllä ”oikein” pienellä manuaalisella vaivalla, mutta jos ilmoitat ne oikein niin maksat verot sitten toiseen kertaan niistä myydessä ellet näe todella paljon vaivaa kaivaaksesi ne orkkis ostohinnat jostain ja vielä ymmärrä/muista että missä tikkereissä sitä palautusta on ollut ja kuinka paljon (tohon joku splitti/merger sekaan jossain välissä niin räjähtää täysin käsiin).

Eihän tuo 25% nyt vielä välttämättä mitenkään merkittävä ole jos kaikkien sijoitusten osinko% vaikka keskimäärin 4% niin 1% sijoitusten arvosta on tyypillisesti korkeitaan yksittäisiä tonneja ja siitä vero satasia/tonni/kaks ellei salkku ole miljoonaluokassa. Eli nyt pistät nuo verot omaan taskuun ja maksat ne myydessä niin ei tuosta kymmenenkään vuoden aikajänteellä kovin suurta eroa tule lopullisen veron määrässä.
Niin enpä tiedä onko iso ongelma, mutta mielellään laittaisi oikein. Tosin pikaisella vilkaisulla ei ollut yhtään closed lottia noissa pääomapalautusta maksaneissa, niin ei ole tämän vuoden ongelma. Ei tuon raportoiminen oikein kuitenkaan vaikealta vaikuta, koska closed lot rivi sisältää alkuperäisen transaktion id:n jolla sen löytää. Tarkistin vielä tämän vuoden rapsasta, kun tuolta löytyi tuollainen closed lot, joka maksanut pääomanpalautusta. Silloin closed lot rivi tosiaan sisältää eri hinnan kuin alkuperäinen transaktio ja tuntuisi suunnilleen täsmäävän capital gains tyyppisiin osinkoihin.

Oikean raportoinnin saa siis minusta suht helposti niin, että ottaa joka vuodelle ulos flex queryn, jossa mukana trades ja closed lots täydellä datalla. Sitten lataa nämä tietokantaan siten, että yhdessä taulussa on trades ja toisessa closed lots sisältäen viittauksen trades tauluun sekä avaavalle että sulkevalle kaupalle. Avaavan kaupan viittaus on siis suoraan closed lot rivin transactionid, mutta sulkevan kaupan viittaus on vähän ikävämpi saada, kun se on edellinen trade rivi siinä flex raportissa. Kolmanteen tauluun päivittäisen valuutta kurssit. Sitten veron laskentaa varten ottaa kaikki vuoden closed lots rivit ja niille osto- ja myyntihinnat viittausten kautta trades taulusta ja kertoo valuuttakurssitaulun oikean päivän kursseilla ja voila.

Edit: Splittien tukeminen vaikuttaa ihan mahdolliselta. Pitää ottaa myös flex query corporate actions ja ottaa siitä esim type=rs (reverse split) ja parsia sitten siitä jotenkin. Esimerkiksi niin, että luo sitten jonkun split taulun, jossa kertoimet ja huomioi nekin laskennassa. Toki menee jo aika monimutkaiseksi ja noidenkin parsiminen vähän ikävää. Fuusiot ja spinoffit sitten on oma juttunsa, vaikka nekin ehkä jotenkin saisi tuon corporate actionsin ja closed lotsien kautta. Mutta ne nyt vaatinee aina käsin tarkastelua. Closed lotsitkin voi kyllä ehkä alkaa heittää, jos tulee jotain eventtejä, joilla erilainen käsittely Suomessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
6 006
Jokainen tavoittelee vähän parempaa elintasoa?
Ei edes sitä. Osa säästää, jotta voisi ylläpitää jatkossakin nykyistä elintasoaan. Ei siis tavoitella parempaa elintasoa, voisi jopa kuvitella että aika harva pyrkii tuohon säästämisellä. Ensin yritetään korottaa elintaso omalle vaatinustasolle ja sitten aloitetaan säästäminen? Tietenkin jotkut säästävät elintasosta tinkimällä, mutta luulisin heidän olevan vähemmistö
 
Liittynyt
17.01.2022
Viestejä
336
Ei edes sitä. Osa säästää, jotta voisi ylläpitää jatkossakin nykyistä elintasoaan. Ei siis tavoitella parempaa elintasoa, voisi jopa kuvitella että aika harva pyrkii tuohon säästämisellä. Ensin yritetään korottaa elintaso omalle vaatinustasolle ja sitten aloitetaan säästäminen? Tietenkin jotkut säästävät elintasosta tinkimällä, mutta luulisin heidän olevan vähemmistö
Säästämällä et voi pitää elintasoa yllä, siitä inflaatio pitää huolta. Elintasoa voidaan nostaa velalla, mitä suurin iso ihmisistä tekeekin. Ihmiset nimenomaan tavoittelee parempaa elintasoa, ei säästämisellä vaan velalla.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
629
Säästämällä et voi pitää elintasoa yllä, siitä inflaatio pitää huolta. Elintasoa voidaan nostaa velalla, mitä suurin iso ihmisistä tekeekin. Ihmiset nimenomaan tavoittelee parempaa elintasoa, ei säästämisellä vaan velalla.
Compound interest is the eighth wonder of the world. He who understands it, earns it; he who doesn't, pays it”. (c) Albert Einstein
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 756
Kumma juttu että tota korkoa korolle -juttua on jauhettu jo kymmeniä vuosia mutta ei se mene jakeluun.
Ehkä sen takia että vaatii yli 20 vuotta että jotain oikeasti merkittävää alkaa tapahtua. Esim. osakemarkkinalla keskimäärin 20v antaa reippaan 4x kun 30v onkin sitten jo 10x.

Toisin sanoen jos nyt vaihdat perheen 10k€ karibian risteilyn säästämiseksi niin tovin saa ootella että niillä tuotoilla tehdään risteily.

Ihmiselämä on yksinkertaisesti ”liian lyhyt” ellei perhe ole sen verran fiksu että syntyvälle lapselle jo ns. heitetään parikymppiä tuottamaan. Vähän heikommasta lähtökohdasta vasta 3. sukupolvi alkaa olemaan ns. kultalusikka suussa syntynyt ja 4. ei tarvi tehdä päivääkään töitä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
266
Kysytäänpä fiksummilta, että mitä kannattaisi tehdä indeksitahaston kanssa tällä hetkellä? Jatkaa kuukausittain säästämistä vai keskeyttää hetkeksi? Mietin pitäisikö summaa vähän pienentää kun kovasti näyttää punaista.. :s
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 913
Kysytäänpä fiksummilta, että mitä kannattaisi tehdä indeksitahaston kanssa tällä hetkellä? Jatkaa kuukausittain säästämistä vai keskeyttää hetkeksi? Mietin pitäisikö summaa vähän pienentää kun kovasti näyttää punaista.. :s
Mä päinvastoin olen nyt nostellut kk-summia (50%), kun ollaan jo jonkin verran lasketeltu...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 640
Kysytäänpä fiksummilta, että mitä kannattaisi tehdä indeksitahaston kanssa tällä hetkellä? Jatkaa kuukausittain säästämistä vai keskeyttää hetkeksi? Mietin pitäisikö summaa vähän pienentää kun kovasti näyttää punaista.. :s
Tuo sun keskeyttämisvaihtoehto kuulostaa siltä että haluat ostaa kalliilla jostain syystä. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 580
Kysytäänpä fiksummilta, että mitä kannattaisi tehdä indeksitahaston kanssa tällä hetkellä? Jatkaa kuukausittain säästämistä vai keskeyttää hetkeksi? Mietin pitäisikö summaa vähän pienentää kun kovasti näyttää punaista.. :s
Eikö indeksirahastoihin sijoiteta tilanteesta riippumatta jatkuvasti? Mikä logiikka siinä olisi, että olet sijoittanut sinne alkuvuoden innoissasi korkeammalla hinnalla, mutta nyt kun saat tavaraa halvemmalla niin lopettaisit sijoittamisen?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 351
Viestejä
4 280 872
Jäsenet
71 656
Uusin jäsen
Rokirambo

Hinta.fi

Ylös Bottom