Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 746
On kai nuo välityspalkkiot jo jonkinlaisia Nordnetilla, kun kilpailuakin tullut. Ei se hinnasto kuitenkaan aivan mahdoton ole ja Nordnetin tilin voi monesti käytännössä hankkia ja unohtaa ilman, että ainakaan kuluja tällöin juoksee.
Ei ole tietääkseni Nordnet laskenut hintojaan vuosikausiin kilpailusta huolimatta. Ja tästä on saanut onneksi myös kuulla välittäjävertailuissa. Kuukausisäästökulut nousivat kyllä. Nordnetin ongelma on aina ollut todella korkeat minimit. Eli ei ole järkeä ostaa juuri alle tonnilla tavaraa. Tai jenkkiosakkeita 1500e-2000 eurolla. Ja tonni-pari on kuitenkin aika iso summa isolle osalle suomalaisia. Suorat osakeostot on siis tehtävä harvoin huonosti hajauttaen. Tai unohtaa ne ostaa rahastoja, mikä sinänsä on hyvä asia.

Tavallaan absurdia, että ne minimit laskevat reilusti vasta kun pääsee Private Bankingin piiriin, silloin minimi kotimaisilla 5e. Eli sitten kun on satojen tonnien salkku, niin saa ostella pienemmillä summilla. Eihän tossa ole kauheasti järkeä :facepalm:

Mutta ankeaahan tuo on kun vertaa jenkkiosakkeiden 15e minimikulua vaikka Interactive Brokersin $0.35:n minimikuluun. Ero on loputtoman valtava.
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
560
Tuote: Usassa listattujen osakkeiden välityspalkkio
Tarjoushinta: 0 €
Normaalihinta: 15 € (pl. raskassarjalaiset)
Kauppa: Nordnet
Voimassa: 26.11.
Linkki: Black Friday Freetrade! Tarjous voimassa vain 26.11.2021.
Promokoodi:

Kommentti tarjouksesta:
Tällä kertaa tarjous koskee myös myyntejä. Pörssit auki vain klo 20 Suomen aikaa asti.
Jaanpas tämän tänne, jos vaikka jotain sattuisi kiinnostamaan. Itse harkitsen jos myisi Lucidit pois tuolloin.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 887
Mikäs muuten painaa PayPalia? Ei kai sitä ihan tavallisena tekno-osakkeena voi pitää mutta suunta täysin eri kuin teknoilla, esim. kolmen kuukauden muutos -29 %.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
626
Tämäpä sattui sopivasti, hyvin pääsee nyt myymään nuo O:sta irronneet ONLit pois.
Erittäin hyvä että pääsee ilmaiseksi eroon. Samalla tietty ottaa pattiin että tämän potin arvo on laskenut osaltani satkun pari odotellessa että nordnet saa ne näkyville.

Olen nyt ehtinyt käydä ONL:in lukuja läpi, ja olen päätynyt siihen että ostan lisää.
+Jos hinta pyörii 17$ tietämillä niin vuodessa osinko voinee olla välillä 7% -10% tässä esitetyillä päätelmillä: Orion Office REIT Looks Like More Of A Deep-Value Play, Hold ONL
+Ovat saaneet perittyä oliko 99% vuokrista koko koronakauden, vuokrausastekkin oli asiallinen 94% tietämillä muistaakseni.
+Vuokralaisina osaksi valtion virastoja, apteekkia, T-mobilea; näillä hankalampaa hoitaa asioita pelkän etätyön varassa. Yleisesti otettuna tällä hetkellähän toimistotyö ei vielä ole yhtä kiinnostava vaihtoehto kuin ennen koronaa.
+Vuokrasopimuksista vain pieni osa on katkolla vuoden sisään ja siinä vaiheessa voisi toivoa toimistotyön tarpeen olevan normalisoitunut.
- Miinuspuolelle menee se että on vielä kovin epävarmaa minne tasolle tämän osakkeen hinta asettuu. Joten on kovin vaikeaa arvata milloin olisi hyvä hetki ostaa. Perjantaina se tosiaan olisi ilmaista.
 

Ahr

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
122
Pitäisiköhän IB pythonista tehdä threadi tuonne ohjelmointipuolelle kun ei tämä jutustelu varmaan kiinnosta kuin pikoprosenttia lukijoista (ihmettelen vaan millä täälläkin kaikki IB:n käyttäjät tekevät raportin, jokaisella oma top-secret scripti?), täällä voisi hihkaista jos siellä tapahtuu jotain mielenkiintoista? Hiljainen/kuollut se kyllä varmaan olisi, sillä tuo omakin scripti ollut 3v kaikkine vikoineen tarjolla ja oikeastaan mitään keskustelua asian tiimoilta ei ole käyty.
Kävin nyt heittämässä viestiä ohjelmointipuolelle, jos jotain kiinnostusta löytyy. Omat nettisivuprojektit (keskeneräiset sekä valmiit)

Kannattaa avata GitHubiin tiketti, jos löytyy bugeja, sillä en seuraa tätä sivustoa aktiivisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: jad
Liittynyt
15.02.2019
Viestejä
277
Mikähän olis halvin paikka sijoittaa USA:n osakkeisiin? Nordea nosti minimivälityspalkkion niiden osalta kahdeksaan euroon, eikä se osaltani toimi, ku ostelen tyyliin, jotain 400 euron kertaostoksia. Haluaisin siis tehdä pieniä ostoksia, mutta usein. Välityspalkkiot vaan sit vievät liikaa, eikä toi enää kannata.
Degiro on myös erittäin halpa jenkkiosakkeiden ostoon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 746
Eikös Degiro juuri tiputtanut jenkkiosakkeiden toimeksiannon 0e?
Jatkossa 0.5e/kauppa, ei ilmainen kuten annettiin ymmärtää. Plus suolainen 0.25% valuutanvaihtokulu, joka automaatilla maksetaan joka osinkosta. Manuaalinen on 10e+0.25% jos haluaa dollaritilin. Tosi kallis toi kiinteä kymppi.

Eli automaatilla menee 0.5% kaikista osingoista jotka uudelleensijoittaa. Alussa ei iso erä mutta alkaa tuntua kun salkku kasvaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 731
Lisäksi tuo 0,5€ (ei kaupankäyntikulu vähän kuten valtio ei-alv autoveronosa) on lähes aina enemmän kuin IB:n suht vakio ~0,35. Halpoja osakkeita satoja kappaleita ostaessa degiro taitaa olla halvempi.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 917
Tuo mikä Nordnetin puolesta monia muita vastaan puhuu on ainakin se, ettei hintoja (poislukien ETF-kuukausiostot...) ole kovin merkittävästi jatkuvasti muutettu. Kivijalkapankithan tarjoavat monesti edullisempia hintoja (nykyisin), mutta hinnoittelu varsin poukkoilevaa. Lisäksi listaamattomien osakkeiden säilytys osakesäästäjien jäsenenä maksutonta.
 
Liittynyt
15.02.2019
Viestejä
277
Jatkossa 0.5e/kauppa, ei ilmainen kuten annettiin ymmärtää. Plus suolainen 0.25% valuutanvaihtokulu, joka automaatilla maksetaan joka osinkosta. Manuaalinen on 10e+0.25% jos haluaa dollaritilin. Tosi kallis toi kiinteä kymppi.

Eli automaatilla menee 0.5% kaikista osingoista jotka uudelleensijoittaa. Alussa ei iso erä mutta alkaa tuntua kun salkku kasvaa.
Ok. Kiitos tiedosta. Olen Degiron asiakas mutta mennyt täysin ohi tuo... Mutta kohtuu edullinen toi silti on verrattuna Nordnettiin tai moneen muuhun välittäjään?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 746
Ok. Kiitos tiedosta. Olen Degiron asiakas mutta mennyt täysin ohi tuo... Mutta kohtuu edullinen toi silti on verrattuna Nordnettiin tai moneen muuhun välittäjään?
On se yhä ihan edullinen, mutta hyvä tiedostaa ne sudenkuopat. (esim. tuo automaattinen valuutanvaihtokulu) ja se, että on halvempiakin ulkomaisia välittäjiä.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 227
On se yhä ihan edullinen, mutta hyvä tiedostaa ne sudenkuopat. (esim. tuo automaattinen valuutanvaihtokulu) ja se, että on halvempiakin ulkomaisia välittäjiä.
Degiro on joissain skenaarioissa halvin, joissain ei. Itse ostelen euroissa noteerattuja ETF:iä, enkä tiedä mitään vaihtoehtohtoa, joka olisi halvempi siihen tarkoitukseen — etenkin nyt hintamuutoksen jälkeen. Mutta onhan tuo uusi hinnoittelu toki aikamoinen huononnus muissa valuutoissa kauppaa käyville, kun ei tuonne voi ilmeisesti siirtää muualla vaihdettua valuuttaakaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
Olen itse Nordnetin ja IB:n asiakas.
Joo sama. Pääasiassa käyn kauppaa IB:n puolella koska omat kaupat on sellaisia muutaman viikon/kuukauden heittoja (pääasiassa jenkki osakkeilla) joissa voin pilkkiä sopivaa hintaa ja rakentaa ostotoimarin rinnalle myös exitit ja stoplossit valmiiksi (tätä ei voi tehdä nordnetissä ainakaan ilman niitä advanced tuotteita). Ei tarvitse kykkiä kyttäämässä että mitä sille salkulle kuuluu kokoajan. Niin ja ne kulut.

Nordnetissä on kyllä hyviä puolia, mm. verojen kanssa ei tarvitse liikaa päätään vaivata ja osakesäästötili on ihan kiva. Kulut on ihan tolkuttomat, siellä ei oikeastaan koskaan kannata ostaa mitään alle tonnilla koska menee muuten liikaa rahaa kuluihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 746
Että näin tällä kertaa. :rofl2: Ei ehkä ihan hirveästi pääse rikastumaan tällaisilla anneilla:

Hydraulisylinteriyhtiö Norrhydro kertoi annistaan tarkentavia tietoja. Yleisöantiin osallistuneelle sijoittajalle on tiedossa noin 170 euron positio.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 424
Olen hyvin nyt optimoinut tappiot ja voitot, kun vain 10e heittää tappion puolelle. Ihan näppärä tämä ominaisuus, että tappiot voi vähentää verotuksessa, jos enemmän tulee kauppaa tehtyä. En jaksa laskea, monta kauppaa on tullut tehtyä, mutta 52:n firman osakkeita olen omistanut jossain vaiheessa tänä vuonna. Voittoakin on tullut, mutta toki tällainen taktiikka ei ole paras osakesijoitustyyli, mutta kyllä siinä ainakin oppii ja tutustuu eri firmoihin. En voisi kuvitellakaan että holdaisiin jotain yhtä firmaa ja odottaisin osinkoa kerran vuodessa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Olen hyvin nyt optimoinut tappiot ja voitot, kun vain 10e heittää tappion puolelle. Ihan näppärä tämä ominaisuus, että tappiot voi vähentää verotuksessa, jos enemmän tulee kauppaa tehtyä. En jaksa laskea, monta kauppaa on tullut tehtyä, mutta 52:n firman osakkeita olen omistanut jossain vaiheessa tänä vuonna. Voittoakin on tullut, mutta toki tällainen taktiikka ei ole paras osakesijoitustyyli, mutta kyllä siinä ainakin oppii ja tutustuu eri firmoihin. En voisi kuvitellakaan että holdaisiin jotain yhtä firmaa ja odottaisin osinkoa kerran vuodessa.
Jokainen toki tyylillään, mutta onko tuossa nyt mitään järkeä? Eikö treidaamista kannattaisi harrastaa jollain virtuaalisalkulla, opetella muuten vaan ja laittaa ne rahat vaikka sinne ETF:iin mistä olisit tältä vuodelta kymmeniä prosentteja plussalla?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 424
On mulla myös globaali indeksirahasto sitten erikseen, ei pelkkiä osakkeita. Se on plussalla noin 11%. Osakepelistä nettotuotto on noin 8% pääomasta. Myyntivoitto, tappio ja osingot nettona. Mielestäni tämä on mukava harrastus joka tuottaa jopa voittoa, yleensä harrastuksiin ei mene kuin rahaa ja joku perusrahasto on taas niin tylsä kuin olla ja voi. Mutta varmaankin noita kauppoja voisi vähemmänkin tehdä, vaikka kulut onkin 1%, niin rahaa on sekin.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 389
Olen hyvin nyt optimoinut tappiot ja voitot, kun vain 10e heittää tappion puolelle. Ihan näppärä tämä ominaisuus, että tappiot voi vähentää verotuksessa, jos enemmän tulee kauppaa tehtyä. En jaksa laskea, monta kauppaa on tullut tehtyä, mutta 52:n firman osakkeita olen omistanut jossain vaiheessa tänä vuonna. Voittoakin on tullut, mutta toki tällainen taktiikka ei ole paras osakesijoitustyyli, mutta kyllä siinä ainakin oppii ja tutustuu eri firmoihin. En voisi kuvitellakaan että holdaisiin jotain yhtä firmaa ja odottaisin osinkoa kerran vuodessa.
Tällaisina aikoina on helppo selitellä opettelua, kun sijoittaminen tuntuu olevan niin helppoa ja häviäminen on hankalaa. Asiantuntijoita putkahtelee joka päivä. Tässä hommassa tulee osa sakista kuitenkin polttaneeksi jossain vaiheessa näppinsä TOSI pahasti.

Olethan tietoinen, että hyvin suurella todennäköisyydellä et tule pitkässä juoksussa pärjäämään indeksille etkä siis saa käyttämällesi ajalle minkäänlaista korvausta? Eli hyvin suurella todennäköisyydellä pärjäisit paremmin sijoittamalla indeksiin?

Itse tämän tiedostan ja näin on entistä hankalampaa perustella itselle rajallisen ajan käyttöä sijoitusten tutkimiseen.

On mulla myös globaali indeksirahasto sitten erikseen, ei pelkkiä osakkeita. Se on plussalla noin 11%. Osakepelistä nettotuotto on noin 8% pääomasta. Myyntivoitto, tappio ja osingot nettona. Mielestäni tämä on mukava harrastus joka tuottaa jopa voittoa, yleensä harrastuksiin ei mene kuin rahaa ja joku perusrahasto on taas niin tylsä kuin olla ja voi. Mutta varmaankin noita kauppoja voisi vähemmänkin tehdä, vaikka kulut onkin 1%, niin rahaa on sekin.
On se nyt mukava harrastus, mutta veikkanpa, että se ei niin mukava harrastus enää ole, kun aletaan korjaamaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 424
Kyllähän sen näkee jo nyt, että paras tuotto tulee indeksistä ja on mulla se indeksirahasto asiasta muistuttamassa. Varmaankin pääomia tulee lisättyä myös sinne puolelle kun osakesalkkua tulee karsittua. Mutta jos nyt miettii tätä sijoitustoimintaa, niin ilman osakkeita en olisi hankkinut myöskään indeksirahastoa, suurella todennäköisyydellä en olisi alkanut sijoittamaan ollenkaan. Osakkeista se alkoi ja rahasto tuli sitten myöhemmin, itse asiassa vinkkinä tältä foorumilta.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 904
Mustakin tuntu jossain vaiheessa että osakkeita poimimalla saa paremmat tuotot kuin indeksillä, ja hauskaahan se on.

Tietysti se johtu siitä, että olin poiminut jotain muodikkaita osakkeita jotka sittemmin dippas reilusti. Samaan aikaan indeksi vaan jatkaa tasaista nousuaan…
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 389
Kyllähän sen näkee jo nyt, että paras tuotto tulee indeksistä ja on mulla se indeksirahasto asiasta muistuttamassa. Varmaankin pääomia tulee lisättyä myös sinne puolelle kun osakesalkkua tulee karsittua. Mutta jos nyt miettii tätä sijoitustoimintaa, niin ilman osakkeita en olisi hankkinut myöskään indeksirahastoa, suurella todennäköisyydellä en olisi alkanut sijoittamaan ollenkaan. Osakkeista se alkoi ja rahasto tuli sitten myöhemmin, itse asiassa vinkkinä tältä foorumilta.
Sitä nimenomaan ei näe "vielä nyt" mutta empirian mukaan pitkässä juoksussa se on näin. Kovin lyhyellä tähtäimellä en sijoittamisessa etsisi noita lainalaisuuksia.

Mustakin tuntu jossain vaiheessa että osakkeita poimimalla saa paremmat tuotot kuin indeksillä, ja hauskaahan se on.

Tietysti se johtu siitä, että olin poiminut jotain muodikkaita osakkeita jotka sittemmin dippas reilusti. Samaan aikaan indeksi vaan jatkaa tasaista nousuaan…
Itsekin harrastin tuota n. 10 vuotta sitten ja jossain vaiheessa sitten tajusin, että melko randomia tuo on. Pankkien analyytikot kuitenkin myyntipuolen analyytikoita, joiden tehtävä on saada asiakkaat tekemään kauppaa. Mitään sanktioita eikä seurantaa (?) ole siitä, että "vahva osta" muuttuu päivässä "myy", kun tulee osari.

E: Keskustelufoorumeilta ja somesta saa kokeneempi herkästi virheellisen kuvan sijoittamisesta, kun onnistujat kertovat onnistumisistaan, mutta aika harva niitä epäonnistumisiaan kertoo. Täälläkin on ollut salkun tyhjentäjiä "juuri ennen koronadippiä koska oli selvää" ja toisaalta "ostajia täydellisesti koronadipistä". Sitten on paljon varmasti porukkaa, jotka ovat yrittäneet joko salkun tyhjennyksen tai isojen ostojen ajoittamista, mutta eipä niistä paljon huudella, jos metsään on mennyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
382
Mitä mieltä olette S-Pankin S-Pankki Uudistava Maatalous rahastosta? Äkkiseltään kuulostaisi kiinnostavalta...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 424
Kulut on aika kalliit tuossa rahastossa. Jääkö sitä mitään tuottoa kulujen jälkeen? Isälläni oli/on useampi aktiivirahasto ja tuotto oli kyllä aika surkeaa katsottavaa, vaikka rahastot olivat olleet aktiivisia useamman vuoden.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 160
Kyllähän sen näkee jo nyt, että paras tuotto tulee indeksistä ja on mulla se indeksirahasto asiasta muistuttamassa. Varmaankin pääomia tulee lisättyä myös sinne puolelle kun osakesalkkua tulee karsittua. Mutta jos nyt miettii tätä sijoitustoimintaa, niin ilman osakkeita en olisi hankkinut myöskään indeksirahastoa, suurella todennäköisyydellä en olisi alkanut sijoittamaan ollenkaan. Osakkeista se alkoi ja rahasto tuli sitten myöhemmin, itse asiassa vinkkinä tältä foorumilta.
Jos osakkeissa on hajautusta, niin kaikella todennäköisyydellähän reilusti paras tuotto tulee jostain osakkeesta. Tai vaikka jostain rahastosta, jos niitä omistaa useaa eri sorttia. Ja vastaavasti huonoimmat tuotot myös. Indeksi sitten vetelee siellä keskimääräisesti "osta ja unohda"-sijoittajalle sopivasti. Tai ainakin tähän mennessä näin - historiahan ei ole tae tulevasta. Eli jotakuinkin kuten tässä:

Tietysti se johtu siitä, että olin poiminut jotain muodikkaita osakkeita jotka sittemmin dippas reilusti. Samaan aikaan indeksi vaan jatkaa tasaista nousuaan…
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Vaikka kaduttaa se ettei uskaltanut eikä ymmärtänyt aloittaa sijoittamista riittävän nuorena, niin siitä voi ainakin olla tyytyväinen, että ymmärsin piensijoittajan urani alkuvaiheessa investoida maailman osakeindeksiin. Kyllä se oman empirian mukaan näyttää tuottavan tasaisimmin pitkässä juoksussa. Toki suorien osakkeiden ostossa on oma viehätyksensä. Tunteitahan ei pitäisi kuunnella, mutta nimenomaisesti tuntuu kivalta oikeasti omistaa siivun yrityksestä jonka tulevaisuus näyttää valoisalta. Kivempaa on myös omistaa joidenkin vähittäiskauppojen osakkeita joissa itsekin asioi, kun voi tarkastella niitä kassajonoja sillä asenteella, että "tämä raha sataa vielä omallekin tilille" :D
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 389
Tunteitahan ei pitäisi kuunnella, mutta nimenomaisesti tuntuu kivalta oikeasti omistaa siivun yrityksestä jonka tulevaisuus näyttää valoisalta. Kivempaa on myös omistaa joidenkin vähittäiskauppojen osakkeita joissa itsekin asioi, kun voi tarkastella niitä kassajonoja sillä asenteella, että "tämä raha sataa vielä omallekin tilille" :D
Kannattaa myös miettiä, mistä käsityksesi firman valoisasta tulevaisuudesta on muodostunut. Sisäpiiritietoa ei kaiketi ole, joten mikä on se tieto, jolla pärjäät indeksiä paremmin pitkässä juoksussa, kun (muistini mukaan) joku 98 % ammattimaisista salkunhoitajista ei siinä onnistu 15 vuoden ajanjaksolla.

Itse en rahasta ja tuotosta puhuttaessa anna kauheasti painoarvoa sille, mikä on kivaa tai mikä ei, jos hyvin suurella todennäköisyydellä hyvin vähän aikaa vievä tapa sijoittaa tuottaa parhaiten pitkässä juoksussa. Vähän turhan kallista huvia ja lisäksi siihen menee kallista aikaa. Mutta ymmärrän tietysti tuonkin pointin. Monesti tulee mieleen, että tuota tai tuota firmaa tekisi mieli ostaa salkkuun. Osa olisi osunut tosi hyvin, osa ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
Kannattaa myös miettiä, mistä käsityksesi firman valoisasta tulevaisuudesta on muodostunut. Sisäpiiritietoa ei kaiketi ole, joten mikä on se tieto, jolla pärjäät indeksiä paremmin pitkässä juoksussa, kun (muistini mukaan) joku 98 % ammattimaisista salkunhoitajista ei siinä onnistu 15 vuoden ajanjaksolla.

Itse en rahasta ja tuotosta puhuttaessa anna kauheasti painoarvoa sille, mikä on kivaa tai mikä ei, jos hyvin suurella todennäköisyydellä hyvin vähän aikaa vievä tapa sijoittaa tuottaa parhaiten pitkässä juoksussa. Vähän turhan kallista huvia ja lisäksi siihen menee kallista aikaa. Mutta ymmärrän tietysti tuonkin pointin. Monesti tulee mieleen, että tuota tai tuota firmaa tekisi mieli ostaa salkkuun. Osa olisi osunut tosi hyvin, osa ei.
Ei salkun hoitajien tehtävä (yleisesti) ole voittaa indeksiä.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
626
Jos haluaa poimia osakkeita (verrattuna tuottavuuden kannalta helpompaan indexi sijoittamiseen), niin onnistumisessa auttaa jos:
-On henkilökohtaista osaamista (tekniikasta, markkinoinnista, koodaamisesta, jne ne tuhannet muut.), jonka perusteella voi ymmärtää paremmin jonkun yrityksen mahdollisuuksia, kuin markkina keskimäärin. Tässäkin on riskinsä esim siinä että innostuu ja arvioi sen ymmärtämänsä yrityksen omaaman edun realisoituvan ensiviikolla sijoituksen arvossa, vaikka siihen yleensä menee vuosia. Jolloin jaksaako pitää niin kauan & tuleeko jotain mikä muuttaa pelin täysin & oliko etu kuitenkin liian ilmeinen, ja aika moni muukin oli sen jo huomioinut jo ennen kuin menit mukaan.
-Osaa huomata milloin kavereiden/asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttuu, huomaa matkaillessa että jossain on jo muutos tapahtunut jne. Oliko havaitsemasi muutos alkusoittoa pysyvämmälle ja laajemmalle muutokselle ? .. Miksi? Ehtiikö vielä mukaan hyötymään taloudellisesti? Vai pitääkö myydä jotain jota ei jatkossa kannata omistaa?
-Voi seurata jotain osaketta niin että pystyy hyvällä onnistumisprosentilla päättelemään miten kehittyy muutaman päivän päähän.

Yritän sanoa että kaikki hyödyllinen tieto ei ole sisäpiiritietoa, ja jos mitään erityistä tietoa ei ole näkemyksen perusteiksi, niin indexi sijoittaminen on luutavasti järkevämpää, jokseenkin kaikkia osakkeita kuitenkin seurataan myös ammattilaisten (sekä koneellisesti kuten tekoälyn avulla) ja ison rahan toimesta. Pieni raha voittaa ison rahan vain jos liikkuu nopeammin ja fiksummin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
Ei salkun hoitajien tehtävä (yleisesti) ole voittaa indeksiä.
Ne yrittää, mutta aika harva onnistuu pidemmän päälle. Miettii vaikka nordnetin smart-rahastoja, jotka eivät sitten olleet niin smart tuottojen puolesta.

Sorrun nyt pahasti off topicciin. Billions tv-sarjasta saa yhdenlaisen ajatuksen isosta rahasta ja säätely vs. rahanteko suhteesta. Ihan mahtava tv-sarja, suosittelen tsekkaamaan. Billions
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Kannattaa myös miettiä, mistä käsityksesi firman valoisasta tulevaisuudesta on muodostunut. Sisäpiiritietoa ei kaiketi ole, joten mikä on se tieto, jolla pärjäät indeksiä paremmin pitkässä juoksussa, kun (muistini mukaan) joku 98 % ammattimaisista salkunhoitajista ei siinä onnistu 15 vuoden ajanjaksolla.

Itse en rahasta ja tuotosta puhuttaessa anna kauheasti painoarvoa sille, mikä on kivaa tai mikä ei, jos hyvin suurella todennäköisyydellä hyvin vähän aikaa vievä tapa sijoittaa tuottaa parhaiten pitkässä juoksussa. Vähän turhan kallista huvia ja lisäksi siihen menee kallista aikaa. Mutta ymmärrän tietysti tuonkin pointin. Monesti tulee mieleen, että tuota tai tuota firmaa tekisi mieli ostaa salkkuun. Osa olisi osunut tosi hyvin, osa ei.
Käytännössä en kuuntele edes "sisäpiiritietoja". Teen sijoituspäätöksia oman rajallisen harkintakykyni mukaisesti perustuen niihin visioihin joita minulla tulevasta on. Tulevasta jota kukaan ei kuitenkaan pysty ennustamaan. Sijoitan yhtiöihin joiden liiketoiminnan logiikan ja lisäarvon markkinoilla voin ymmärtää ainakin pääpiirteissään. Lisäksi alan täytyy jossain määrin kiinnostaa itseäni. Jos sitten vielä olen havaitsevinani heikkoja signaaleja tulevasta kasvusta tai innovaatioista niin sitten saatan laittaa rahaa kiinni. Treidausta en tee, vaan pitkän kaavan mukaan mennään. Harvemmin silloin sormet täysin palaa kunhan firma on kannattava.

Mulle sijoittaminen on toivottavasti tuottava harrastus. Ainakin se on uhkapelaamista parempi keino saada tuottoja. Itselläni ei ole mitään sellaista erityisosaamista, ettäkö tässä jo kovin monimutkaisessa ja verkottuneessa maailmassa kannattaisi itse alkaa jotain kasvuyritystä perustaa. Sellaistakin on yritetty päästä paperille raapia vuosia ilman tulosta, joten olen todennut ettei pyörää kannata keksiä uudestaan, kun voi hypätä olemassaolevien vankkureiden kyytiin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 389
Jos haluaa poimia osakkeita (verrattuna tuottavuuden kannalta helpompaan indexi sijoittamiseen), niin onnistumisessa auttaa jos:
-On henkilökohtaista osaamista (tekniikasta, markkinoinnista, koodaamisesta, jne ne tuhannet muut.), jonka perusteella voi ymmärtää paremmin jonkun yrityksen mahdollisuuksia, kuin markkina keskimäärin. Tässäkin on riskinsä esim siinä että innostuu ja arvioi sen ymmärtämänsä yrityksen omaaman edun realisoituvan ensiviikolla sijoituksen arvossa, vaikka siihen yleensä menee vuosia. Jolloin jaksaako pitää niin kauan & tuleeko jotain mikä muuttaa pelin täysin & oliko etu kuitenkin liian ilmeinen, ja aika moni muukin oli sen jo huomioinut jo ennen kuin menit mukaan.
-Osaa huomata milloin kavereiden/asiakkaiden ostokäyttäytyminen muuttuu, huomaa matkaillessa että jossain on jo muutos tapahtunut jne. Oliko havaitsemasi muutos alkusoittoa pysyvämmälle ja laajemmalle muutokselle ? .. Miksi? Ehtiikö vielä mukaan hyötymään taloudellisesti? Vai pitääkö myydä jotain jota ei jatkossa kannata omistaa?
-Voi seurata jotain osaketta niin että pystyy hyvällä onnistumisprosentilla päättelemään miten kehittyy muutaman päivän päähän.

Yritän sanoa että kaikki hyödyllinen tieto ei ole sisäpiiritietoa, ja jos mitään erityistä tietoa ei ole näkemyksen perusteiksi, niin indexi sijoittaminen on luutavasti järkevämpää, jokseenkin kaikkia osakkeita kuitenkin seurataan myös ammattilaisten (sekä koneellisesti kuten tekoälyn avulla) ja ison rahan toimesta. Pieni raha voittaa ison rahan vain jos liikkuu nopeammin ja fiksummin.
Käytännössä en kuuntele edes "sisäpiiritietoja". Teen sijoituspäätöksia oman rajallisen harkintakykyni mukaisesti perustuen niihin visioihin joita minulla tulevasta on. Tulevasta jota kukaan ei kuitenkaan pysty ennustamaan. Sijoitan yhtiöihin joiden liiketoiminnan logiikan ja lisäarvon markkinoilla voin ymmärtää ainakin pääpiirteissään. Lisäksi alan täytyy jossain määrin kiinnostaa itseäni. Jos sitten vielä olen havaitsevinani heikkoja signaaleja tulevasta kasvusta tai innovaatioista niin sitten saatan laittaa rahaa kiinni. Treidausta en tee, vaan pitkän kaavan mukaan mennään. Harvemmin silloin sormet täysin palaa kunhan firma on kannattava.

Mulle sijoittaminen on toivottavasti tuottava harrastus. Ainakin se on uhkapelaamista parempi keino saada tuottoja. Itselläni ei ole mitään sellaista erityisosaamista, ettäkö tässä jo kovin monimutkaisessa ja verkottuneessa maailmassa kannattaisi itse alkaa jotain kasvuyritystä perustaa. Sellaistakin on yritetty päästä paperille raapia vuosia ilman tulosta, joten olen todennut ettei pyörää kannata keksiä uudestaan, kun voi hypätä olemassaolevien vankkureiden kyytiin.
Molemmille kysymys: kauanko olette harrastaneet sijoittamista?
 

j.l

Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
398
Osakkeisiin sijoittaminen indeksin sijaan ainakin tuottaa sen lopputuloksen, että asiaan tulee perehdyttyä ihan eri intensiteetillä. Sopiva sekoitus molempia toimii, niin ei mene ihan fire and forget -meiningillä.
 

J23

Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
68
Eikö indeksit seuraa periaatteessa sitä mitä pörssissä keskimäärin sijoitetaan (toki indeksistä riippuen rajattuna johonkin yritys kokoon/alaan jne)? Ja indeksirahastot, sitten sijoittavat näidrn indeksien mukaan, eli ovat tavallaan jo hieman indeksiä jäljessä?

Tästä voisi päätellä, että keskimääräinen pörssisijoittaja voittaa indeksia seuraavan rahaston.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
626
Molemmille kysymys: kauanko olette harrastaneet sijoittamista?
Viime vuosituhannelta alkaen. Päätyöni on hoitaa omia ja perheemme muita sijoitussalkkuja. Perinteiset palkkatyöt olen lopettanut aikaa sitten koska sellaisesta ei saa riittävää korvausta suhteessa käytettyyn aikaan ja haittaisi keskittymistä sijoittamiseen.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
On mulla myös globaali indeksirahasto sitten erikseen, ei pelkkiä osakkeita. Se on plussalla noin 11%. Osakepelistä nettotuotto on noin 8% pääomasta. Myyntivoitto, tappio ja osingot nettona. Mielestäni tämä on mukava harrastus joka tuottaa jopa voittoa, yleensä harrastuksiin ei mene kuin rahaa ja joku perusrahasto on taas niin tylsä kuin olla ja voi. Mutta varmaankin noita kauppoja voisi vähemmänkin tehdä, vaikka kulut onkin 1%, niin rahaa on sekin.
Mutta eikö se olisi mukavempaa kun pelaisit sillä virtuaalisalkulla ja naureskelit miten hävisit taas sille oikealla rahalla indekseistä kootulle? Itse ainakin perehdyn muuten vaan ja hankin niin tylsiä ETF:iä holdiin kun sijoittaminen ei ole päätyöni ja sijoitusaikakin on jonkun 30-40v.

Eikö indeksit seuraa periaatteessa sitä mitä pörssissä keskimäärin sijoitetaan (toki indeksistä riippuen rajattuna johonkin yritys kokoon/alaan jne)? Ja indeksirahastot, sitten sijoittavat näidrn indeksien mukaan, eli ovat tavallaan jo hieman indeksiä jäljessä?

Tästä voisi päätellä, että keskimääräinen pörssisijoittaja voittaa indeksia seuraavan rahaston.
Jos se on niin helppoa ihan keskimääräiselle sijoittajallekin voittaa indeksi, niin miksi Seides vs. Buffet vedossakin indeksiin sijoittamalla voitti 10-vuoden ajalla? Onko Seides täysi amatööri siis? Puhumattakaan nyt muista tutkimuksista asian tiimoilta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 424
Kyllähän sijoittamiseen pitää löytyä jokin motivaatio. Omasta mielestäni motivaatio ei löydy sillä, mitä julkisuudessa näkee. Voit aloittaa sijoittamisen vain 10e/kk yms. Aika moni ei kuitenkaan ymmärrä edes laskea koko korkoa-korolle periaatetta ja muutenkin 10v esim tuntuu niin kaukaiselta, kunnes huomaat, että siinähän se 10v menikin. Suomessa varsinkin moni sijoittaja kysyy neuvoa pankilta, ja me fiksuthan tiedämme, mitä rahastoa yms pankki tarjoaa. Sitten sijoitat sen muutaman vuoden ja ihmettelet, kun mitään ei oikein tapahdu. Tai sitten toinen vaihtoehto on, että lähdet all-in sijoittamaan ja häviät kaikki rahat ja homma loppui siihen.

Jostain motivaatio pitää löytyä. Itse ainakin näen osakesijoittamisessa mahdollisuuden vaikuttaa rahallisesti sellaisiin firmoihin, joita haluaa tukea ja joissa näkee potentiaalia. On myös mukava omistaa siivu jostain firmasta. Hajautus pitää olla ehdottomasti kunnossa ja itselläni on noin 20 toimialuetta, joten luulis riittävän. Toki tässäkin on ansa. Inderes foorumilla oli listattuna 7 suomalaista firmaa. Jos niihin olisi sijoittanut vuonna 2012, niin olisi hävinnyt yli 90% pääomasta, vaikka hajautuskin oli jossain määrin kunnossa. Sen takia on hyvä myös tiedostaa, että (osake)sijoittamalla voi myös hävitä (paljon), mutta tuossakin skenaariossa nimenomaan se holdaaja olisi hävinnyt. Aktiivinen treidari olisi heivannut nuo firmat salkustaan aikoja sitten ja olisi ehkä tehnyt tappiota jonkun verran, mutta kuitenkin saanut pääomaa takaisin, jota voisi sijoittaa johonkin paremmin tuottavaan. Sen takia osta-ja-unohda taktiikka ei välttämättä ole yksinkertaisen oikea ja mukavahan näitä on aktiivisesti seurata. Itse seuraan kursseja joka päivä ja monesti mietin, että mikä on syynä kurssinousuun tai laskuun. Siinä oppii samalla. Jaa, se taitaakin pörssi aueta kun klo on 10:)

Sekin on nähtävissä, että samat keinot keksitään uudestaan. Aloitetaan sijoittamaan esim velkavivulla. Historia toistaa itseään, kun miettii mitä 90-luvun lamassa kävi varsinkin vivuttajille. Se on ainakin vanhemman ikäluokan mielessä ja siihen kun yhdistetään pankkien ahneus, niin eipä ole ihme, että Suomessa sijoitetaan todella surkealla tasolla, jos nyt verrataan vaikka Ruotsiin. Aika moni sijoittaa niihin seiniin, koska se nähdään turvallisena vaihtoehtona ja Suomessa on jo vuosikaudet nähty, että oma asunto pitää aina omistaa. Vähän sellainen kunnia-asia.

Ja jos muistatte sen vanhemman pariskunnan, joka sijoitti miljoonan johonkin Nordean höpöhöpö rahastoon ja Nordea onnistui tuhoamaan koko potin. Siitähän käytiin oikeuttakin. Ei taatusti tälläiset esimerkit nosta innostusta sijoittamiseen ollenkaan, varsinkaan vanhemmilla ihmisillä.

Mitä virtuaalisalkkuun tulee, niin se on kuin pelaisi pokeria ilman rahapanosta. Ei siinä vaan ole samaa fiilistä. No kyllä minä jatkossa aion enemmän suunnata tuonne rahastojen ja ETF:n puolelle, itse asiassa ostinkin tässä 2 ETF rahastoa osakemyynneistä saadulla pääomalla. Se taiskin olla 125 kauppa tälle vuodelle :)

Ihmiset on erilaisia ja itselleni ilman osakesijoittamista olisi jäänyt indeksirahastot ja etf:t hankkimatta. Osakesijoittaminen auttaa todella paljon talousasioiden tuntemisessa ja niihin perehtymisessä. Kyllähän sitä voi tehdä vähän kaikkea (sijoittamisen suhteen), toki pitää varoa, että ei polta näppejään.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
626
...
Jos se on niin helppoa ihan keskimääräiselle sijoittajallekin voittaa indeksi
...
Mitä pidempää aikaa tarkastellaan, niin sitä todennäköisemmin indexi voittaa niin tavis sijoittajan kuin laiskistuvat gurutkin.

Erityisen hyvin illuusiota indexille pärjäämisestä ruokkii se että jos on sattunut aloittamaan tai lisännyt merkittävästi panoksia pörssin alkaessa toipumaan edeltäneestä romahduksesta. Nytkin on varmaan monia jotka tulivat mukaan korona pohjilta 3/2020, ja ovat nyt edellä indexiä. Samoin jos on panostanut pankkikriisin kuopasta 2008 niin saattaa vielä olla indexien edellä. Pitää kuitenkin huomata että romahduksien odottelu rahat pankkitilillä (tai ylipäätään muualla kuin pörssissä) ei ole keskimäärin indexin voittava strategia, koska pörssi tuottaa myös muulloin kuin kuopasta toipuessaan ja ajoittaminen niin hyvin että rahat ottaisi pörssistä juuri ennen kuoppaa ei toistuvasti onnistu.

Toinen samansuuntainen illuusiota ruokkiva on että pörssin ollessa nousuvaiheessa keskiarvoista johtuen osa sijoittajista väkisinkin voittaa indexin (jossa on mukana myös niitä jotka eivät lähde nousuun niin herkästi), vaikka keskimäärin sijoittajat häviävät. Tämä ilmiö laimenee yleensä indexien eduksi ajanmyötä, ja varsinkin silloin jos pörssi on pitkään vaakaliikkeessä. No sitten taas vaakaliikkeen aikana osa treidaamista harrastavista saattaa pärjätä indexille joka jauhaa paikallaan. Ja laskuissa osa shorttaamista harrastavista pärjää indexille.

Kolmas, joka ei ole pelkkää illuusiota on täällä hieman aikaisemmin mainitsemani eli että omaa ja osaa hyödyntää sellaista tietoa millä on merkitystä sijoituspäätöksessä, ja jota salkunhoitajat/analyytikot eivät ainakaan aluksi tajua. Kuten vaikka jos 10 vuotta sitten olisi toteuttanut jotain AWS:llä ja saanut ahaa elämykset ja tehnyt silloin vastaavat ostokset. Käytännössä kuitenkaan kenelläkään ei ole niin monipuolista syvällistä osaamista kaikesta että tämä riittäisi kaikkina tulevina vuosina.

Eli melko työlääksi rupeaa käymään, ja pitää sujuvasti ja oikea-aikaisesti osata vaihtaa sijoitus strategiaa sen mukaan mihin suuntaan pörssi etenee, jos aikoo yhtään pidempään pärjätä indexeille kuin mitä alku tuurilla on saanut etumatkaa. Ja huom about sillä toisella puolikkaalla sijoittajia ei ole ollut edes alkutuuria.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
1 887
Mitä pidempää aikaa tarkastellaan, niin sitä todennäköisemmin indexi voittaa niin tavis sijoittajan kuin laiskistuvat gurutkin.
Nopea vertailu Usa-indekseistä omien pankkien rahastoissa ja kolmen Degiron ilmaisen ETF:n kesken. OP:n gurut ei oikein vaikuta guruilta mutta kenties tuottavat riittävästi palkkioita työnantajalle :) HB:n asiakaskin saattaisi kokea ettei kannata luottaa gurujen jatkavan virheetöntä työtä kun indeksi ei häviä tuon enempää. Molemmilla pankeilla lienee vielä muitakin aktiivisia Usa-rahastoja. Kaksi alinta ETF:ää ovat alkupäivää uudempia, en tiedä kuinka oikein Morningstar skaalaa niiden vertailun.

1637751076056.png
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 389
Mitä pidempää aikaa tarkastellaan, niin sitä todennäköisemmin indexi voittaa niin tavis sijoittajan kuin laiskistuvat gurutkin.

Erityisen hyvin illuusiota indexille pärjäämisestä ruokkii se että jos on sattunut aloittamaan tai lisännyt merkittävästi panoksia pörssin alkaessa toipumaan edeltäneestä romahduksesta. Nytkin on varmaan monia jotka tulivat mukaan korona pohjilta 3/2020, ja ovat nyt edellä indexiä. Samoin jos on panostanut pankkikriisin kuopasta 2008 niin saattaa vielä olla indexien edellä. Pitää kuitenkin huomata että romahduksien odottelu rahat pankkitilillä (tai ylipäätään muualla kuin pörssissä) ei ole keskimäärin indexin voittava strategia, koska pörssi tuottaa myös muulloin kuin kuopasta toipuessaan ja ajoittaminen niin hyvin että rahat ottaisi pörssistä juuri ennen kuoppaa ei toistuvasti onnistu.

Toinen samansuuntainen illuusiota ruokkiva on että pörssin ollessa nousuvaiheessa keskiarvoista johtuen osa sijoittajista väkisinkin voittaa indexin (jossa on mukana myös niitä jotka eivät lähde nousuun niin herkästi), vaikka keskimäärin sijoittajat häviävät. Tämä ilmiö laimenee yleensä indexien eduksi ajanmyötä, ja varsinkin silloin jos pörssi on pitkään vaakaliikkeessä. No sitten taas vaakaliikkeen aikana osa treidaamista harrastavista saattaa pärjätä indexille joka jauhaa paikallaan. Ja laskuissa osa shorttaamista harrastavista pärjää indexille.

Kolmas, joka ei ole pelkkää illuusiota on täällä hieman aikaisemmin mainitsemani eli että omaa ja osaa hyödyntää sellaista tietoa millä on merkitystä sijoituspäätöksessä, ja jota salkunhoitajat/analyytikot eivät ainakaan aluksi tajua. Kuten vaikka jos 10 vuotta sitten olisi toteuttanut jotain AWS:llä ja saanut ahaa elämykset ja tehnyt silloin vastaavat ostokset. Käytännössä kuitenkaan kenelläkään ei ole niin monipuolista syvällistä osaamista kaikesta että tämä riittäisi kaikkina tulevina vuosina.

Eli melko työlääksi rupeaa käymään, ja pitää sujuvasti ja oikea-aikaisesti osata vaihtaa sijoitus strategiaa sen mukaan mihin suuntaan pörssi etenee, jos aikoo yhtään pidempään pärjätä indexeille kuin mitä alku tuurilla on saanut etumatkaa. Ja huom about sillä toisella puolikkaalla sijoittajia ei ole ollut edes alkutuuria.
Jos sinulla on kyky poimia tällaisia onnistujia jo parin vuosikymmenen ajalta, niin mieluusti aina kuulisi täällä sijoituspäätöksistäsi. Ostoista kertomisestahan ei ole kuin hyötyä, jos saat jonkun samaan veneeseen, niin marginaalinen - mutta positiivinen - vaikutus ostoksesi kurssiin.

Haluatko avata miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää? Tai miten kokonaisvarallisuus jakaantuu? Olet ilmeisesti pidemmän aikaa pärjännyt jo indeksille (ja jos niin mitä indeksiä käytät verrokkina)?
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
626
Jos sinulla on kyky poimia tällaisia onnistujia jo parin vuosikymmenen ajalta, niin mieluusti aina kuulisi täällä sijoituspäätöksistäsi. Ostoista kertomisestahan ei ole kuin hyötyä, jos saat jonkun samaan veneeseen, niin marginaalinen - mutta positiivinen - vaikutus ostoksesi kurssiin.

Haluatko avata miltä salkkusi tällä hetkellä näyttää? Tai miten kokonaisvarallisuus jakaantuu? Olet ilmeisesti pidemmän aikaa pärjännyt jo indeksille (ja jos niin mitä indeksiä käytät verrokkina)?
Onnistuneita poimintoja on toki kertynyt ja enemmän kuin epäonnistuneita. Kannattaa kuitenkin huomata että myös niitä indexille hävinneitäkin liikkeitä mahtuu mukaan. Viimeisen 12kk ajalta verrattuna salkut nousseet melkein 3x sen mitä S&P 500 indexi ja reilut 2x sen mitä Nasdaq Composite. Toisaalta viimeisen 3 vuoden ajalta olen vain vähän niitä edellä. Kaikki vuodet eivät ole samanlaisia.

Ensimmäinen osake ostos koskaan (ja samalla reilulla vuosipalkalla siihen yhteen osakkeeseen) tuotti 15x sijoituksen arvosta reilussa vuodessa. Olin siinä firmassa talousosastolla kun se listautui... Joten oli vähintäänkin hyvät lähtötiedot (samat pystyi lukemaan tietysti antiesitteestä, mutta on aika eriasia miettiä mitä ne tarkoittaa jos olet sisällä tai ulkopuolisena yrittää muutamassa tunnissa päästä kärryille) ja koko sijoittamistouhu sai osaltani aika poikkeuksellisen alkuvauhdin.

Tuon jälkeen innostuin päiväkaupasta ja lyhyestä muutaman päivän pitoajoilla heitetyistä swingeistä, joilla kertyi nopeasti lisää pääomaa (useamman vuoden ajan).

Tuo oli kuitenkin hieman kuluttavaa työn ohella, joten luulin että buy & hold kannattaa, ja käytännössä parkkeerasin rahani poimimiini osakkeisiin (en siis tuolloin indexeihin tai ETF:iin). Tämän virheen johdosta jäin seuraavat 5 vuotta jälkeen indexeille. Miksi? Koska Buy & Hold ei riitä vaan salkun pitää myös kiertää, hyvätkään valinnat eivät yleensä ole sitä ikuisesti. Indexinkin sisältö kiertää ja painotukset muuttuvat.

Pelkän B&H vaiheen suurin virhe oli etten myynyt kaikkia pilkkahintaan ostettuja Nokioita silloin kun AlcatelLucent kaupasta tuli tietoa, ihan pelkästään siksi ettei halunnut verottajalle menevän suurempaa osaa kuin mitä niistä oli itse alunperin maksanut.

Tuon jälkeen tein erilliset salkut päiväkaupalle mukaan luettuna shorttaus, swingeille, B&H&rotate, aloin sijoittamaan myös rahastoihin ja ETF:iin, ja ennenkaikkea nostin USA:n sijoituksien osuutta salkussa. Tällä ja niihin kaikkiin liittyvällä aktiivisuudella pärjään taas uudelleen indexeille, mutta en kylläkään yhtähyvin kuin sijoitusurani ensimmäisen 5 vuoden aikana.

Veikkaan että mun ostoksia ei kannata kovinkaan paljoa peesata, kun väliin tulee oltua nopealiikkeinen ja pidettyä alle minuutti.
Tällä viikolla ostin BH tarkoituksessa Inteliä, koska uskon että Adler lake voisi vaikuttaa kursseihin positiivisesti, jahka niitä ilmaantuu läppäreihin ensivuonna. Voin olla täysin väärässä. Salkussa on B&H ostopilkki meneillään ONL tikkerilä merkatulle reit-osakkeelle.
Samalla siellä on myynti toimeksianto Telialle, ja pienelle määrälle Nokiaa, sekä vasta avatulle pakkasella olevalle Teslan shortille.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ebu

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 023
euro vs. dollari kurssi yllätti. Mikäköhän vahvistanut dollaria? Selittyykö pelkällä rahanpainamisen vähentämisellä?

1637807205780.png
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
626
euro vs. dollari kurssi yllätti. Mikäköhän vahvistanut dollaria? Selittyykö pelkällä rahanpainamisen vähentämisellä?

Syyksi on myös mainittu koronatilnnetta, euroopassa uusi lock down ym rajoitusten aalto vaikuttaen talouteen, USAssa ilmeisesti vaikutus talouteen ei ole enää yhtä paha.

Ja eteläeuropassahan on ne konkurssikypsät maat, joiden vuoksi Euroopassa pitänee painaa rahaa pidempään.

USA:ssa markkinakorot tainneet kääntyä nousuun, mikä tukee Dollaria. Vaikuttaa siltä että USA käyttänyt painamansa rahan eli tukidollarit niin että talous on hyötynyt paremmin; lisäksihän USA:ssa on melkein täystyöllisyys, eikä energian hintakaan ole niin pahoin karannut käsistä.
Jyrkästi kohonneella energian hinnalla Euroopan puolella alkaa olla muutenkin horjuvaan talouteen (muistetaan taas eteläeurooppa) melkoinen shokkivaikutus jos jatkuu pidempään.
 
Liittynyt
13.02.2021
Viestejä
583
Jännä kyllä miten vahva ja dynaaminen tuo USA:n talous suurista haateista huolimatta kerta toisensa jälkeen on. Samaa ei voi sanoa Euroopan taloudesta, jonka seisahtuneisuus ainakin itseäni huolettaa. Vaikka itsellenikin esimerkiksi päästötön tulevaisuus on yksi avainteemoja sijoittamisessa, niin tuntuu että EU:ssa talouskasvun vakiinnuttaminen on jäännyt täysin kaikenlaisen "ituhippeilyn ja hyvesäteilyn" tukemisen varjoihin. Talousunioni on alkanut korostaa ihan liikaa jäsenvaltioille kuuluvia sosiaalipoliittisia teemoja. Jossain määrin näen Euroopan vaeltavan investointilamassa. Saksakin on vain varjo entisestään.
 
Liittynyt
28.08.2019
Viestejä
382
Tuolla Nordnetin Listautumisannit (IPOt), uusmerkinnät, ym. Listalla paljon firmoja lähes aina. Mahtaisko olla yhtä tai muutamaa saittia josta löytyisi analyysejä tms. . Aika vaan ei riitä tekemään itse kun harvat loppupelistä suomalaisia.
 
Liittynyt
13.03.2019
Viestejä
304
Mitäs jengillä on kiikarissa Nordnetin Blackfriday jenkkiostojen tiimoilta?

Itse pähkäilyt pistäisi muutaman satasen AI/sähkö puolen firmoihin kiinni (Palantir, UiPath, SLI etc) ja katselisi myös jotain semipenniosakkeita jos sattuisi löytymään. Alat lähinnä siksi että alkaisi hieman tarkemmin seuraamaan mitä jenkkilässä noilla aloilla tapahtuu..

Mitäs teillä kiikarissa?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 853
Viestejä
4 211 340
Jäsenet
70 969
Uusin jäsen
700e puhelin

Hinta.fi

Ylös Bottom