Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Tuon huono puoli on vaan että osakemarkkinat muuttuvat pikkuhiljaa toimimattomiksi, ns. pellemarkkinoiksi. Kun osakkeen arvo ei enää heijasta yrityksen todellista taloudellista tilaa ja tulevaisuudennäkymiä niin sijoituspäätöksiä voi yhtä hyvin tehdä vaan heittämällä tikkaa tai satunnaislukugeneraattorin avulla. Tämä tekee myös riskienhallinnan vaikeaksi, mikä on ollut perinteisesti yksi osakesijoittamisen kulmakivistä. Nykyään vaikuttaa että riskit ei juuri kiinnosta, all-in vaan kaikkeen sontaan ilman mitään taustatutkimusta.
Pörssissä on tällähetkellä poikkeuksellisen paljon tyhmää rahaa liikkeellä. Tärkeintähän tässä on, että itse tekee oman taustatyönsähyvin firmojen ja toimialojen suhteen, että on edes jonkinlainen näkemys realistisesta kasvusta mitä firma voi saada eikä itse mene mukaan meemi-osake-lambo virtauksiin ja osta roskafirmaa mielettömällä kurssilla. Toisekseen eipä siinä mitään jos joku firma missä itselläni on omistuksia kurssi paisuu ihan mieletömäksi tyhmän meemi-rahan takia, koska WSB Reddit lampaat päättää ostaa sitä 10 kertasella hinnalla myyn omat osakkeeni kurssihuipussa ja sijoitan saadut voitot järkevämmin arvostettuihin osakkeisiin.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Pörssissä on tällähetkellä poikkeuksellisen paljon tyhmää rahaa liikkeellä. Tärkeintähän tässä on, että itse tekee oman taustatyönsähyvin firmojen ja toimialojen suhteen, että on edes jonkinlainen näkemys realistisesta kasvusta mitä firma voi saada eikä itse mene mukaan meemi-osake-lambo virtauksiin ja osta roskafirmaa mielettömällä kurssilla. Toisekseen eipä siinä mitään jos joku firma missä itselläni on omistuksia kurssi paisuu ihan mieletömäksi tyhmän meemi-rahan takia, koska WSB Reddit lampaat päättää ostaa sitä 10 kertasella hinnalla myyn omat osakkeeni kurssihuipussa ja sijoitan saadut voitot järkevämmin arvostettuihin osakkeisiin.
Missä fiksu raha tällä hetkellä on? Miten tunnistat osakemarkkinoiden huiput? Miten arvioit toisen osakkeen järkevämmin arvostetuksi?
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Missä fiksu raha tällä hetkellä on? Miten tunnistat osakemarkkinoiden huiput? Miten arvioit toisen osakkeen järkevämmin arvostetuksi?
Käytän hyväkseni matemaattista osaamistani, jolla voin arvioidan mikä on järkevä hinta millekin osakkeelle ottaen huomioon toimialan ja firman oletettavissa olevan kasvun tulevaisuudessa. Minulla oli lukion laajamatematiikka kymppi. Sen lisäksi käytän hyväksi toimialaosaamistani, jota olen saanut koulutuksista mitä olen suorittanut ja työkokemuksen kautta. Tällä tavalla minulla on aina parempi näkemys omaa osaamista lähellä olevista yhtiöistä kuin niihin sokkona sijoittaneilla. Työkokemusta löytyy elektroniikkanparista, turvallisuusalalta, kaupanalalta, tietotekniikanparista tms.

Tähän päälle minulla on vielä muutamia kontakteja kokeneisiin sijoittajiin joiden kanssa aina välillä keskustelemme eri osakkeista ja jotka osaavat arvioida firmojen arvoa vähän eri näkövinkkelistä käsin kuin mitä itse osaan.

Jos sijoitan ulkomaille otan selvää kyseisen maan talousnäkymistä ja poliittisesta tilanteesta lukemalle laadukkasta mediaa. Sen lisäksi tutkin valuuttakursseja suhteessa euroon ja pyrin sijoittamaan silloin kun kurssi on minulle suhteellisen edullinen ottaen huomioon usean kymmenen vuoden keskimääräiset kurssivaihtelut. Pyrin välttämään sijoittamista toisen maan valuutassa laskettaviin osakkaisiin silloin kun Euron kurssi on poikkeuksellisen heikko suhteessa kyseisen maan valuuttaan tällöin on parempi myydä niin saa isomman kasan euroja kun muuten olisi saanut.

Tähän päälle minulla on sijoitusuunnitelma, jota päivittelen aina säänöllisesti ja jota pyrin noudattamaan. Jota pyrin noudattamaan ja josta poikkean vain erityisen hyvästä syystä. En koskaan sijoita asioihin mitä en ymmärrä tai joiden arvoa en osaa rationaalisesti määrittää kuten johdannaisiin tms.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Käytän hyväkseni matemaattista osaamistani, jolla voin arvioidan mikä on järkevä hinta millekin osakkeelle ottaen huomioon toimialan ja firman oletettavissa olevan kasvun tulevaisuudessa. Minulla oli lukion laajamatematiikka kymppi. Sen lisäksi käytän hyväksi toimialaosaamistani, jota olen saanut koulutuksista mitä olen suorittanut ja työkokemuksen kautta. Tällä tavalla minulla on aina parempi näkemys omaa osaamista lähellä olevista yhtiöistä kuin niihin sokkona sijoittaneilla. Työkokemusta löytyy elektroniikkanparista, turvallisuusalalta, kaupanalalta, tietotekniikanparista tms.

Tähän päälle minulla on vielä muutamia kontakteja kokeneisiin sijoittajiin joiden kanssa aina välillä keskustelemme eri osakkeista ja jotka osaavat arvioida firmojen arvoa vähän eri näkövinkkelistä käsin kuin mitä itse osaan.

Jos sijoitan ulkomaille otan selvää kyseisen maan talousnäkymistä ja poliittisesta tilanteesta lukemalle laadukkasta mediaa. Sen lisäksi tutkin valuuttakursseja suhteessa euroon ja pyrin sijoittamaan silloin kun kurssi on minulle suhteellisen edullinen ottaen huomioon usean kymmenen vuoden keskimääräiset kurssivaihtelut. Pyrin välttämään sijoittamista toisen maan valuutassa laskettaviin osakkaisiin silloin kun Euron kurssi on poikkeuksellisen heikko suhteessa kyseisen maan valuuttaan tällöin on parempi myydä niin saa isomman kasan euroja kun muuten olisi saanut.

Tähän päälle minulla on sijoitusuunnitelma, jota päivittelen aina säänöllisesti ja jota pyrin noudattamaan. Jota pyrin noudattamaan ja josta poikkean vain erityisen hyvästä syystä. En koskaan sijoita asioihin mitä en ymmärrä tai joiden arvoa en osaa rationaalisesti määrittää kuten johdannaisiin tms.
Kun empiiristen tutkimusten mukaan pitkässä juoksussa lähes kaikki analyytikot häviävät indeksille, niin johtuuko se sinua huonommista matemaattisista lahjoista vai huonommista tiedoista? Vai jostain muusta? Oletan siis, että voitat indeksi, koska eihän tuohon muuten olisi mitään järkeä käyttää aikaa.
 
Liittynyt
15.07.2019
Viestejä
160
Kun empiiristen tutkimusten mukaan pitkässä juoksussa lähes kaikki analyytikot häviävät indeksille, niin johtuuko se sinua huonommista matemaattisista lahjoista vai huonommista tiedoista? Vai jostain muusta? Oletan siis, että voitat indeksi, koska eihän tuohon muuten olisi mitään järkeä käyttää aikaa.
Tää on kyllä hyvin pitkälti meemi. Itsellä salkku on jo vuosia tuottanut 50%-100%, tosin kyllähän mä aika paljon (kaiken valveillaoloajan) käytän treidaamiseen ja käytän hyvin paljon johdannaisia. Enkä mä pidä itseäni mitenkään fiksuna, matemaattisesti ainakaan. Tämän ja viime vuoden perusteella ei kannata tehdä johtopäätöksiä omista kyvyistään, sillä tässä markkinassa tekee rahaa väistämättä pump&dumpeilla. Indeksisijoittaminen toki sellaisille ihmisille hyvä vaihtoehto, jotka eivät jaksa aktiivista työtä tehdä tuottojen eteen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Kun empiiristen tutkimusten mukaan pitkässä juoksussa lähes kaikki analyytikot häviävät indeksille, niin johtuuko se sinua huonommista matemaattisista lahjoista vai huonommista tiedoista? Vai jostain muusta? Oletan siis, että voitat indeksi, koska eihän tuohon muuten olisi mitään järkeä käyttää aikaa.
Samaa mietin. Keskimäärin parempaan tulokseen pääsee automaattisella kk sijoittamisella indeksiin. Tuo voi säätää kohdilleen joissain minuuteissa, sitten vaan odotellaan 30v ja kerätään hedelmät. Säästyy melkoisesti vaivaa ja lopputulos on todennäköisesti parempi.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Tää on kyllä hyvin pitkälti meemi. Itsellä salkku on jo vuosia tuottanut 50%-100%, tosin kyllähän mä aika paljon (kaiken valveillaoloajan) käytän treidaamiseen ja käytän hyvin paljon johdannaisia. Enkä mä pidä itseäni mitenkään fiksuna, matemaattisesti ainakaan. Tämän ja viime vuoden perusteella ei kannata tehdä johtopäätöksiä omista kyvyistään, sillä tässä markkinassa tekee rahaa väistämättä pump&dumpeilla. Indeksisijoittaminen toki sellaisille ihmisille hyvä vaihtoehto, jotka eivät jaksa aktiivista työtä tehdä tuottojen eteen.
Kunhan muistetaan sitten rehellisyyden nimissä kertoa myös niistä epäonnistumisista ja tilanteesta, kun lasketelllaan. Itseä häiritsee suunnattomasti henkselinpaukuttelijat, jotka kertovat massiivisista onnistumisistaan 1-2 vuoden (tai jopa lyhyenmmän ajan) aikana ja esittelevät prosenttejaan. Kyse ei siis kateudesta, minulle on sama, miten muut pärjäävät. Mutta hyvin harvoin näkee sitten kuvia tai tarinoita epäonnistumisista. Kerrotaan jälkikäteen, miten on myynnit/ostot osuneet täydellisesti huippuihin/pohjiin, mutta ei varmasti kerrota, kun epäonnistutaan (ja varmasti epäonnistutaan jossain vaiheessa).

Rahoituksen kursseilla jo opetettiin, että sijoittajilla on vahva taipumus ajatella onnistumisten olevan oman ylivertaisen osaamisensa tulos (ja saavan tästä vahvoja hyviä viboja), kun taas epäonnistumiset menevät herkemmin huonon tuurin piikkiin (eivätkä näistä aiheutuvat negatiiviset vibat ole samaa luokkaa onnistumisten aiheuttamien tuntemusten kanssa).

Jos on vuosia saanut salkulleen 50-100 %:n tuoton, niin melko varmasti salkku on keskimääräistä riskisempi ja korjausliikkeetkin tällaisessa salkussa voimakkaampia (ellei matemaattinen ylivertaisuus tai poikkeuksellisen laadukkaat mediat, joita analyytikot eivät lue, pelasta).
 
Liittynyt
18.12.2020
Viestejä
300
Nordnet sanoo:
Olen tietoinen siitä, että minulta voidaan periä korkoa rahasta, jonka nostan, koska olen myynyt osakkeita X XXX,XX EUR arvosta viimeisten kahden pankkipäivän aikana ja koska nostan rahat ennen selvityspäivää.
Kuin iso korko tulee? En löytänyt heti nordnetin FAQ:sta.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 574
Käytän hyväkseni matemaattista osaamistani, jolla voin arvioidan mikä on järkevä hinta millekin osakkeelle ottaen huomioon toimialan ja firman oletettavissa olevan kasvun tulevaisuudessa. Minulla oli lukion laajamatematiikka kymppi. Sen lisäksi käytän hyväksi toimialaosaamistani, jota olen saanut koulutuksista mitä olen suorittanut ja työkokemuksen kautta. Tällä tavalla minulla on aina parempi näkemys omaa osaamista lähellä olevista yhtiöistä kuin niihin sokkona sijoittaneilla. Työkokemusta löytyy elektroniikkanparista, turvallisuusalalta, kaupanalalta, tietotekniikanparista tms.

Tähän päälle minulla on vielä muutamia kontakteja kokeneisiin sijoittajiin joiden kanssa aina välillä keskustelemme eri osakkeista ja jotka osaavat arvioida firmojen arvoa vähän eri näkövinkkelistä käsin kuin mitä itse osaan.

Jos sijoitan ulkomaille otan selvää kyseisen maan talousnäkymistä ja poliittisesta tilanteesta lukemalle laadukkasta mediaa. Sen lisäksi tutkin valuuttakursseja suhteessa euroon ja pyrin sijoittamaan silloin kun kurssi on minulle suhteellisen edullinen ottaen huomioon usean kymmenen vuoden keskimääräiset kurssivaihtelut. Pyrin välttämään sijoittamista toisen maan valuutassa laskettaviin osakkaisiin silloin kun Euron kurssi on poikkeuksellisen heikko suhteessa kyseisen maan valuuttaan tällöin on parempi myydä niin saa isomman kasan euroja kun muuten olisi saanut.

Tähän päälle minulla on sijoitusuunnitelma, jota päivittelen aina säänöllisesti ja jota pyrin noudattamaan. Jota pyrin noudattamaan ja josta poikkean vain erityisen hyvästä syystä. En koskaan sijoita asioihin mitä en ymmärrä tai joiden arvoa en osaa rationaalisesti määrittää kuten johdannaisiin tms.
Mitäs näin selvältä markkinoiden oraakkelilta, ns. mestarilta löytyy salkusta jos saa kysyä? Tuottoakin lienee yli viiden vuoden ajalta vähintään kolminumeroiset prosentit joka vuosi?

Nordnet sanoo:

Kuin iso korko tulee? En löytänyt heti nordnetin FAQ:sta.
Hinnastossahan nuo korot lukee.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 648
Kunhan muistetaan sitten rehellisyyden nimissä kertoa myös niistä epäonnistumisista ja tilanteesta, kun lasketelllaan. Itseä häiritsee suunnattomasti henkselinpaukuttelijat, jotka kertovat massiivisista onnistumisistaan 1-2 vuoden (tai jopa lyhyenmmän ajan) aikana ja esittelevät prosenttejaan. Kyse ei siis kateudesta, minulle on sama, miten muut pärjäävät. Mutta hyvin harvoin näkee sitten kuvia tai tarinoita epäonnistumisista. Kerrotaan jälkikäteen, miten on myynnit/ostot osuneet täydellisesti huippuihin/pohjiin, mutta ei varmasti kerrota, kun epäonnistutaan (ja varmasti epäonnistutaan jossain vaiheessa).

Rahoituksen kursseilla jo opetettiin, että sijoittajilla on vahva taipumus ajatella onnistumisten olevan oman ylivertaisen osaamisensa tulos (ja saavan tästä vahvoja hyviä viboja), kun taas epäonnistumiset menevät herkemmin huonon tuurin piikkiin (eivätkä näistä aiheutuvat negatiiviset vibat ole samaa luokkaa onnistumisten aiheuttamien tuntemusten kanssa).

Jos on vuosia saanut salkulleen 50-100 %:n tuoton, niin melko varmasti salkku on keskimääräistä riskisempi ja korjausliikkeetkin tällaisessa salkussa voimakkaampia (ellei matemaattinen ylivertaisuus tai poikkeuksellisen laadukkaat mediat, joita analyytikot eivät lue, pelasta).
@PepeSilvia taisi kyllä puhua treidaavansa. Siinä saattaa olla salkku vaikka päivän päätteeksi papereista tyhjä, niin sitä on hankalampi kommentoida ihan noilla samoilla termeillä kuin pitkäaikaiseen arvopaperisäästämiseen perustuvissa lähestymistavoissa esim. salkun riskisyyden osalta.

Treidaamisessa varmasti tulee samana päivänäkin onnistuneita ja epäonnistuneita vetoja, mutta sillä nyt ei ole niin väliä, kunhan pysyy kokonaisuutena selkeästi plussalla.
 
Liittynyt
03.03.2019
Viestejä
387
Joo, itsekin aina ostan kun kurssi on laskenut pohjille ja myyn taas huipulla pois. On se helppoa tämä osakesijoittaminen :kahvi:
 
Liittynyt
05.12.2018
Viestejä
2 382
Kun empiiristen tutkimusten mukaan pitkässä juoksussa lähes kaikki analyytikot häviävät indeksille, niin johtuuko se sinua huonommista matemaattisista lahjoista vai huonommista tiedoista? Vai jostain muusta? Oletan siis, että voitat indeksi, koska eihän tuohon muuten olisi mitään järkeä käyttää aikaa.
Elämä ei ole reilua toisilla on kyky tehdä parempia päätöksiä elämässä kuin toisilla. Toiset kuluttaa useamman satasen joka kuukausi alkoholiin ja tupakkaan ja saavat siitä vuosikymmenien aikana terveyshaittoja ja menettävät rahat. Toiset pistävät saman summan, joka kuukausi tupakan ja viinan sijaan rahastoihin ja osakkeisiin ja heille kertyy korkoa korolle ilmiön takia satojentuhansien eurojen säästöt eikä terveyshaittoja tule. Elämä on tälläistä ja tulee aina olemaan.

Eli lyhyesti harrasta fiksuja juttuja ja saa fiksuja tuloksia, harrasta tyhmiä juttuja ja saa tyhmiä tuloksia. Näin se elämä etenee.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Suositelkaapas jotain ETF:ää/iä:
- Maailma yhdistelmätkin lienee ok, mutta mielellään usa/eurooppa/kehittyvät erikseen - mikään spesifimpi sektiopohjainen ei kiinnosta pois lukien joku osinkoaristokraatti tms. jossa kuitenkin mukana useampia sektoreita.
- matala hallinnointipalkkio pop sillä tuonne tulisi olettavasti kipattua jokunen satatuhatta rahaa vuosien varrella
- saatavilla IB:n valikoimista ja ostettavissa eurooppalaisena asiakkaana (rajannee mm. kaikki jenkki-etf:t pois), rajannee valikoiman euroopan pörsseihin (Exchange Listings - Europe | Interactive Brokers LLC) joista käytännössä ainoaksi järkevästi jäänee Saksan pörssi(t)...
- Osinkojen ulosmaksu ok (firma maksaa 20% ja nostaa samalla nettovarallisuutta), ehkä jopa suositeltavaa...

Itselläni henk. koht. on vanhastaan VTI ja VXUS eli Vanguardin kamaa, niillähän on jotain FTSE indekseihin pohjautuvia vastineita Euroopassa ainakin tarjolla.

Kysely pohjautuu siihen että en vaan mitenkään keksi suoria osakkeita "riittävästi" ostettavaksi, joten jos ei keksi mitään niin pistäisi ETF:ään... Nyt lähinnä heitellyt 3-5kk sinne ja tänne niinkin mahtavan markkina-analyysin kautta kuin että luet jonkun rahastoyhtiön artikkelin jostain fimasta tms. tai "laitetaan nyt vähän rahaa marihuanaankin"...

Itsellä on ~30 yritystä (pääosin aristokraatteja, öljyä ja reittejä) salkussa ja firmalla 16 (tankkereita ja sekalainen kasa reit, öljy, kannabis, lääke...) joten samaa tahtia jatkaessa tullee vastaan että ei pysty hoitamaan mergereitä yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
436
Elämä ei ole reilua toisilla on kyky tehdä parempia päätöksiä elämässä kuin toisilla. Toiset kuluttaa useamman satasen joka kuukausi alkoholiin ja tupakkaan ja saavat siitä vuosikymmenien aikana terveyshaittoja ja menettävät rahat. Toiset pistävät saman summan, joka kuukausi tupakan ja viinan sijaan rahastoihin ja osakkeisiin ja heille kertyy korkoa korolle ilmiön takia satojentuhansien eurojen säästöt eikä terveyshaittoja tule. Elämä on tälläistä ja tulee aina olemaan.

Eli lyhyesti harrasta fiksuja juttuja ja saa fiksuja tuloksia, harrasta tyhmiä juttuja ja saa tyhmiä tuloksia. Näin se elämä etenee.
Kyllä, kuten tuolla esimerkilläsikin osoitit, niin ihmisten kannattaa sijoittaa passiivisiin indeksirahastoihin jotka useiden tutkimusten mukaan tuottavat parhaiten. Ei kannata yrittää itselle pitkässä juoksussa tappiollisia sijoitusmuotoja vaikka saisitkin hetkellisen hyvänolontunteen. Kanssasi samaa mieltä ovat myös esim. sijoittalegendat Warren Buffet ja Seppo Saario.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Hyvä kirjoitus velkavivun käytöstä:
Lyhykäisesti nollakorkoympäristössä on tyhmää olla sijoittamatta velkarahalla. Toki pitää varautua siihen että mahdolliset velan vakuudet riittävät 50% romahduksessakin. Samalla logiikalla on tyhmää maksaa alle 0,5% korolla olevaa asuntolainaa pois jos ja kun rahalla saa 0,5% suuremman tuoton sijoittamalla.
Olen toki samaa mieltä. Ongelmana tässä on tällaiselle tavalliselle palkansaajalle se, että lainarahan saaminen pankeista osakesijoituksiin on todella hankalaa. Eli vaikka laittaisi velattoman omistusasunnon vakuudeksi ihan samalla tavalla kuin jos olisi hankkimassa sijoitusasuntoa, niin pankkitoimihenkilöillä menee pää pyörälle ja prosessit sekaisin. Ei olla siis totuttu siihen, että joku ostaisi tässä maassa velaksi jotain muuta kuin asuntoa tai autoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Olen toki samaa mieltä. Ongelmana tässä on tällaiselle tavalliselle palkansaajalle se, että lainarahan saaminen pankeista osakesijoituksiin on todella hankalaa. Eli vaikka laittaisi velattoman omistusasunnon vakuudeksi ihan samalla tavalla kuin jos olisi hankkimassa sijoitusasuntoa, niin pankkitoimihenkilöillä menee pää pyörälle ja prosessit sekaisin. Ei olla siis totuttu siihen, että joku ostaisi tässä maassa velaksi jotain muuta kuin asuntoa tai autoa.
Ei se kyllä ole kauhean hankalaa ole. Nordnetistäkin saa vipua ja jos on omistusasunnosta on kohtuullinen siivu maksettuna, niin sen vakuusarvoa vastaan saa hyvillä ehdoilla lainaa jos vain kehtaa pyytää.

Toki aivan persaukisilta tuo ei onnistu, mutta keskiluokkaisille omistusasujille suurin este on se, ettei viitsitä edes yrittää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Ei se kyllä ole kauhean hankalaa ole. Nordnetistäkin saa vipua ja jos on omistusasunnosta on kohtuullinen siivu maksettuna, niin sen vakuusarvoa vastaan saa hyvillä ehdoilla lainaa jos vain kehtaa pyytää.

Toki aivan persaukisilta tuo ei onnistu, mutta keskiluokkaisille omistusasujille suurin este on se, ettei viitsitä edes yrittää.
Aina johonkin hintaan lainaa saa. Nyt oli kuitenkin puhe melkein nollakorkoisista lainoista, eli vaikkapa asuntolainan hintaisesta lainasta. Nordnetissä lainan korkoon vaikuttaa salkun rakenne ja salkun laittaminen vakuudeksi ei itseäni kiinnosta. Laittaisin siis mielummin asunnon vakuudeksi, mutta ainakaan itse en ole onnistunut saamaan järkevää lainatarjousta, vaikka olisi velaton kämppä vakuutena. Tietty voi olla, että olen vaan saanut huonoa asiakaspalvelua.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 715
Aina johonkin hintaan lainaa saa. Nyt oli kuitenkin puhe melkein nollakorkoisista lainoista, eli vaikkapa asuntolainan hintaisesta lainasta. Nordnetissä lainan korkoon vaikuttaa salkun rakenne ja salkun laittaminen vakuudeksi ei itseäni kiinnosta. Laittaisin siis mielummin asunnon vakuudeksi, mutta ainakaan itse en ole onnistunut saamaan järkevää lainatarjousta, vaikka olisi velaton kämppä vakuutena. Tietty voi olla, että olen vaan saanut huonoa asiakaspalvelua.
Osakkeet on melkein parempi vakuus kuin asunto. Osakkeita voi helpommin pistää rahaksi, jos tarve tulee, ja jos oikein pahasti käy niin ei lähde kämppä alta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
362
Osakkeet on melkein parempi vakuus kuin asunto. Osakkeita voi helpommin pistää rahaksi, jos tarve tulee, ja jos oikein pahasti käy niin ei lähde kämppä alta.
No voihan niitä osakkeita pistää rahaksi vaikka vakuutena olisikin asunto eikä osakesalkku. Osakesalkun käyttämisessä vakuutena on se ongelma, että jos oikein pahasti käy, niin se on pankki joka laittaa sen osakesalkun rahoiksi.
 
Liittynyt
25.08.2020
Viestejä
468
No voihan niitä osakkeita pistää rahaksi vaikka vakuutena olisikin asunto eikä osakesalkku. Osakesalkun käyttämisessä vakuutena on se ongelma, että jos oikein pahasti käy, niin se on pankki joka laittaa sen osakesalkun rahoiksi.
Siksi vipua pitääkin olla sen verran hallitusti ettei 50% lasku johda pakkomyynteihin. Tai sitten olla muuta nopeasti käteiseksi muutettavaa omaisuutta jos margin call uhkaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
242
Mä olen ihan pankista (Nordea) saanut alle 1% marginaalilla lainaa asuntoja vastaan ja sitä nytkin on jonkun verran.

Tai voit kysyä käänteistä asuntolainaa, tietääkseni niitäkin saa hyvin ehdoin.

Eikun neuvottelemaan.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
385
Jos laittaa vaikka 10k salkun vakuudeksi, pankille siitä kelpaa jotain 60-70% todelliseksi vakuusarvoksi. Lisäksi salkun hallinnointi taitaa olla aika rajoitettua?
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
552
Taitaa olla aika hiljasta saada sijoituslainaa vaikka Nordeasta, jos salkku joka on panttina on vaikka Nordnetissä. Suosittelen mielummin käyttämään asuntoa panttina,ei osakesalkkua. Kunhan se on vaan mahdollista ja tiedostaa riskit. Nyt ehkä ATH lukemissa ei ehkä paras mahdollinen ajoitus.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
616
Nordnet sanoo:

Kuin iso korko tulee? En löytänyt heti nordnetin FAQ:sta.
Viimeviikolla onnistuin saamaan Nordnetissä eurotilin miinukselle yhdeksi yöksi peräti neljän euron edestä tapahtumalistauksen mukaan.

Seuraus: korkoa maksettavaksi 0,55 euroa.

Tuo vastaa vuosikorkona tuhansia prosentteja. Hinnaston mukaan olisi pitänyt mennä alle 12% vuosikorkoa (eli kaiken kaikkiaan alle sentti).

Pyynnöstä huolimatta eivät ole kertoneet tuolle tililtä vähennetylle korkomaksulle määräytymisperusteita. Jos laskee tahallaan siten pieleen että yksi yö = kalenterivuosi, niin pääsee lähelle sitä määrää mitä nordnet veloitti. Sinänsä niin naurettava kokonaismäärä että en halua kuluttaa aikaa sen selvittelyyn, mutta kaikille vinkkinä että jos tulee isompia korkoja maksetavaksi, niin kannattaa tarkistaa onko ne laskettu sinnepäinkään oikein.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
516
Itellä ei ole mitään ylimääräisiä korkoja mennyt superluotosta. Olisiko luotto ollut aktivoimatta? Pari vuotta menty maksiluotolla (1%), mutta nyt on nordnetin tili kohta jopa plussalla, jej! :D Jotenkin semmonen kutina kun tuulipukuja houkutellaan mukaan velkavivulla, että kohta tullaan alas. Tai sitten ei ja nousu jatkuu vielä pari vuotta. Hauskahan näitä on arvailla.
 
Liittynyt
20.03.2017
Viestejä
1 456
Siksi vipua pitääkin olla sen verran hallitusti ettei 50% lasku johda pakkomyynteihin. Tai sitten olla muuta nopeasti käteiseksi muutettavaa omaisuutta jos margin call uhkaa.
Tässä tietenkin sellainen riski, että lasketellaan enemmän kuin 50% ja käy ohraisesti sen jälkeen.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 715
Viimeviikolla onnistuin saamaan Nordnetissä eurotilin miinukselle yhdeksi yöksi peräti neljän euron edestä tapahtumalistauksen mukaan.

Seuraus: korkoa maksettavaksi 0,55 euroa.

Tuo vastaa vuosikorkona tuhansia prosentteja. Hinnaston mukaan olisi pitänyt mennä alle 12% vuosikorkoa (eli kaiken kaikkiaan alle sentti).

Pyynnöstä huolimatta eivät ole kertoneet tuolle tililtä vähennetylle korkomaksulle määräytymisperusteita. Jos laskee tahallaan siten pieleen että yksi yö = kalenterivuosi, niin pääsee lähelle sitä määrää mitä nordnet veloitti. Sinänsä niin naurettava kokonaismäärä että en halua kuluttaa aikaa sen selvittelyyn, mutta kaikille vinkkinä että jos tulee isompia korkoja maksetavaksi, niin kannattaa tarkistaa onko ne laskettu sinnepäinkään oikein.
Ootko varma että oli vain 4 euroa miinuksella?
Jos oot myynyt esim. 1000 eurolla ja sitten nostat rahat pois ennen kuin menee se 2 päivää, että kaupat "finalisoituu" niin kai tavallaan tili on sillon ton pari päivää ton tonnin miinuksella.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Elämä ei ole reilua toisilla on kyky tehdä parempia päätöksiä elämässä kuin toisilla. Toiset kuluttaa useamman satasen joka kuukausi alkoholiin ja tupakkaan ja saavat siitä vuosikymmenien aikana terveyshaittoja ja menettävät rahat. Toiset pistävät saman summan, joka kuukausi tupakan ja viinan sijaan rahastoihin ja osakkeisiin ja heille kertyy korkoa korolle ilmiön takia satojentuhansien eurojen säästöt eikä terveyshaittoja tule. Elämä on tälläistä ja tulee aina olemaan.

Eli lyhyesti harrasta fiksuja juttuja ja saa fiksuja tuloksia, harrasta tyhmiä juttuja ja saa tyhmiä tuloksia. Näin se elämä etenee.
Kiitti, en tiennytkään tätä. Se sun matemaattinen ylivertaisuus kyllä antaa sulle mahdollisuuden vähän törsätäkin. Tällaisen indeksisijoittajan ei kärsi rahaa käyttää viinaan tai tupakkaan. Heti persaukinen.

Kyllä, kuten tuolla esimerkilläsikin osoitit, niin ihmisten kannattaa sijoittaa passiivisiin indeksirahastoihin jotka useiden tutkimusten mukaan tuottavat parhaiten. Ei kannata yrittää itselle pitkässä juoksussa tappiollisia sijoitusmuotoja vaikka saisitkin hetkellisen hyvänolontunteen. Kanssasi samaa mieltä ovat myös esim. sijoittalegendat Warren Buffet ja Seppo Saario.
Warren Buffet'lla ei varmaan ollutkaan pitkä matikka kymppi.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
214
Tää on kyllä hyvin pitkälti meemi. Itsellä salkku on jo vuosia tuottanut 50%-100%, tosin kyllähän mä aika paljon (kaiken valveillaoloajan) käytän treidaamiseen ja käytän hyvin paljon johdannaisia. Enkä mä pidä itseäni mitenkään fiksuna, matemaattisesti ainakaan. Tämän ja viime vuoden perusteella ei kannata tehdä johtopäätöksiä omista kyvyistään, sillä tässä markkinassa tekee rahaa väistämättä pump&dumpeilla. Indeksisijoittaminen toki sellaisille ihmisille hyvä vaihtoehto, jotka eivät jaksa aktiivista työtä tehdä tuottojen eteen.
Nousumarkkinoilla ei tosiaan tarvitse 5v jänteelläkään olla kummoinenkaan seppä että peittoa indeksin. Katsotaan tilannetta esimerkiksi 20v jänteellä uudelleen. Nimim. myös helposti peitonnut moninkertaisestikkin indeksin vain sijoittmalla oikeisiin trendeihin, kuten osakkeet jotka mainitsevat sanan AI tai Robo, clean energy osakkeet. Myös autonominen ajaminen kuten Nio ja vetyteknologia (mm. plug) raketoinut 1700% 5 vuodessa. On se helppoa kun sen osaa.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Tää on kyllä hyvin pitkälti meemi. Itsellä salkku on jo vuosia tuottanut 50%-100%, tosin kyllähän mä aika paljon (kaiken valveillaoloajan) käytän treidaamiseen ja käytän hyvin paljon johdannaisia. Enkä mä pidä itseäni mitenkään fiksuna, matemaattisesti ainakaan. Tämän ja viime vuoden perusteella ei kannata tehdä johtopäätöksiä omista kyvyistään, sillä tässä markkinassa tekee rahaa väistämättä pump&dumpeilla. Indeksisijoittaminen toki sellaisille ihmisille hyvä vaihtoehto, jotka eivät jaksa aktiivista työtä tehdä tuottojen eteen.
Nousumarkkinoilla ei tosiaan tarvitse 5v jänteelläkään olla kummoinenkaan seppä että peittoa indeksin. Katsotaan tilannetta esimerkiksi 20v jänteellä uudelleen. Nimim. myös helposti peitonnut moninkertaisestikkin indeksin vain sijoittmalla oikeisiin trendeihin, kuten osakkeet jotka mainitsevat sanan AI tai Robo, clean energy osakkeet. Myös autonominen ajaminen kuten Nio ja vetyteknologia (mm. plug) raketoinut 1700% 5 vuodessa. On se helppoa kun sen osaa.
Mutta moniko laittaa saman summan noihin riskituotteisiin kuin mitä indeksiin laittaisi? Toisella saattaa olla pari sataa tonnia indeksissä ja toisella muutama kymppitonni riskisijoituksissa.

Absoluuttista tuottoahan loppupeleissä haetaan eikä prosentteja.
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
Nousumarkkinoilla ei tosiaan tarvitse 5v jänteelläkään olla kummoinenkaan seppä että peittoa indeksin.
Perustuukohan tämä lausunto nyt mihinkään? Tai tottakai jos tietää pörssin suunnan (ylös tai alas), niin ei tarvitse olla kummoinen seppä peitotakseen indeksin - senkun valkkaa betan mukaan osakkeet. Jos taas ei tiedä etukäteen suuntaa (Kuten kukaan ei tiedä), niin ei se indeksin voittaminen ole sen helpompaa nousu / laskumarkkinassa.

Tuosta, että haetaan absoluuttista tuottoa olen samaa mieltä. Samoin sanoisin, että indeksin peittoamisesta on tullut perversio hyvin monille sijoittajille. Vertailukelpoinen indeksi on toki hyvä mittari jollekin eläkesäästäjälle, jolla ei ole mitään aikomusta käyttää niitä rahojaan seuraavan 30 vuoden kuluessa, mutta sellaiselle tavikselle, joka saattaa tarvita niitä säästöjä matkan varrella ei indeksi välttämättä ole oman elämän tavoitteita maksimoiva mittari. Mitä, jos tarvitseekin rahoja juuri silloin, kun indeksi on pohjilla? Koko säästöjensä indeksiin vertaaminen on vähän sama kuin arvioisi omaa työuraansa ainoastaan tienattujen eurojen määrässä suhteessa muihin (tulojen tasaisuudella, stressillä, työmäärällä jne ei olisi väliä).
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
214
Perustuukohan tämä lausunto nyt mihinkään? Tai tottakai jos tietää pörssin suunnan (ylös tai alas), niin ei tarvitse olla kummoinen seppä peitotakseen indeksin - senkun valkkaa betan mukaan osakkeet. Jos taas ei tiedä etukäteen suuntaa (Kuten kukaan ei tiedä), niin ei se indeksin voittaminen ole sen helpompaa nousu / laskumarkkinassa.
Tulevaisuudesta ei kukaan tiedäkkään, mutta yllä oleva heppu ei tulevaisuuden tuotoista/salkusta mitään maininnutkaan vaan juurikin että viime vuosina (bull markkina) on voittanut indeksin. Eli lähinnä tuohon viittasin että helppoa se on bull markkinassa huudella että viimeisenä 3-5 vuotena on indeksin voittanut, kun sen nyt on voittanut ostamalla melkein mitä tahansa osaketta, jolla ei ole fundat kunnossa mutta mukava hype ja tarina taustalla.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Tulevaisuudesta ei kukaan tiedäkkään, mutta yllä oleva heppu ei tulevaisuuden tuotoista/salkusta mitään maininnutkaan vaan juurikin että viime vuosina (bull markkina) on voittanut indeksin. Eli lähinnä tuohon viittasin että helppoa se on bull markkinassa huudella että viimeisenä 3-5 vuotena on indeksin voittanut, kun sen nyt on voittanut ostamalla melkein mitä tahansa osaketta, jolla ei ole fundat kunnossa mutta mukava hype ja tarina taustalla.
Ja siis erosi mielestäni aiemmista indeksihakkaajista sillä, että oli ballsit väittää sen johtuvan omasta poikkeuksellisesta matemaattisesta lahjakkuudestaan sekä laadukkaiden tiedonlähteiden tutkimisesta (oletan siis kääntäen, että ko. henkilö olettaa indeksille häviävien seuraavan "heikkolaatuisia medioita").

Jonkun pitäisi perustaa nettisivu, jossa näkyisi "asiantuntijoiden" (esim. Arvopaperi-lehdessä esiintyvät jne.), (myyntipuolen) analyytikoiden jne. suositukset päivämäärillä ja vieressä olisi seuranta, miten niille suosituksille on käynyt antopäivän jälkeen sekä erotus antopäivän suositushintaan tänä päivänä. Erottuisi jyvät akanoista. Tällä hetkellä noita suosituksia heitellään vähän joka medioissa eikä niitä kukaan jälkikäteen kysele, että miks sulla meni näin päin per*että.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
78
Eli lähinnä tuohon viittasin että helppoa se on bull markkinassa huudella että viimeisenä 3-5 vuotena on indeksin voittanut, kun sen nyt on voittanut ostamalla melkein mitä tahansa osaketta, jolla ei ole fundat kunnossa mutta mukava hype ja tarina taustalla.
Vielä helpompi se indeksi on peitota bear-markkinassa. Ei tarvitse edes googlailla niitä robo- tai AI-nimisiä yrityksiä. Riittää kun pitää rahat perstaskussa, ja kas, indeksi on peitottu.

Enää pitäisi vain tietää onko tulossa bear- vai bull-markkina.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
646
Jonkun pitäisi perustaa nettisivu, jossa näkyisi "asiantuntijoiden" (esim. Arvopaperi-lehdessä esiintyvät jne.), (myyntipuolen) analyytikoiden jne. suositukset päivämäärillä ja vieressä olisi seuranta, miten niille suosituksille on käynyt antopäivän jälkeen sekä erotus antopäivän suositushintaan tänä päivänä. Erottuisi jyvät akanoista. Tällä hetkellä noita suosituksia heitellään vähän joka medioissa eikä niitä kukaan jälkikäteen kysele, että miks sulla meni näin päin per*että.
Ainoastaan noita sit satunnaisesti nostellaan kun joku vinkki osuukin nappiin.. "no,tästähän sanoin keväällä 2019 että on melko varma sijoitus" :D kun tarpeeksi noita heitelee niin varmasti joku osuu.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 384
Ainoastaan noita sit satunnaisesti nostellaan kun joku vinkki osuukin nappiin.. "no,tästähän sanoin keväällä 2019 että on melko varma sijoitus" :D kun tarpeeksi noita heitelee niin varmasti joku osuu.
Niin täälläkin foorumilla taisi olla koronapohjissa useampi salkun täydellisesti tyhjentänyt, "kun oli selvää" ja toisaalta ostoihin pohjista täydellisesti osunut samalla selityksellä. Kaikkihan on jälkikäteen aina selvää. Itse mietin kovasti silloin pohjien aikaan ja pidin aika lailla 50-50 tsäänssiä, että menis jopa pahemmaksi. Itse esim. odotin paljon pahempaa massatyöttömyyttä, kun korona pitkittyi, mutta näemmä firmat mukautui tilanteeseen hyvin ja toisaalta luottamus säilyi, kun investoinnit eivät loppuneet kuin seinään - ainakaan pitkäksi aikaa. Olisi hedelmällisempää ja mielenkiintoisempaa aina keskustella siitä, mitä tulee tapahtumaan markkinoilla sen sijaan, että jälkikäteen tullaan kertomaan miten "oli selvää, että". Joskus luin sijoitusblogejakin enemmän. Villi veikkaus, että noissakin keskimäärin päivitystiheydet laskevat, kun ollaan nousumarkkinassa ja ennätysten paukkuessa tulee uutta juttua koko ajan.

Itseä ei kaduta yhtään se, etten ostanut pohjista, koska ei kuulu sijoitussuunnitelmaan, joka on klassinen "osta ja pidä" kuukausisäästöillä ja silloin tällöin isompia summia, kun kertyy osinkoja tai muita tuloja.

Onkohan tälle Oksaharjun-jutulle jatkoa? Guru on jo melkoiset nousut missannut, jos ei ole hypännyt takaisin kelkkaan.


Tässä toinen mielenkiintoinen seurattava (en tiedä, miten omistukset ovat eläneeet):

 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
736
Ja siis erosi mielestäni aiemmista indeksihakkaajista sillä, että oli ballsit väittää sen johtuvan omasta poikkeuksellisesta matemaattisesta lahjakkuudestaan sekä laadukkaiden tiedonlähteiden tutkimisesta (oletan siis kääntäen, että ko. henkilö olettaa indeksille häviävien seuraavan "heikkolaatuisia medioita").

Jonkun pitäisi perustaa nettisivu, jossa näkyisi "asiantuntijoiden" (esim. Arvopaperi-lehdessä esiintyvät jne.), (myyntipuolen) analyytikoiden jne. suositukset päivämäärillä ja vieressä olisi seuranta, miten niille suosituksille on käynyt antopäivän jälkeen sekä erotus antopäivän suositushintaan tänä päivänä. Erottuisi jyvät akanoista. Tällä hetkellä noita suosituksia heitellään vähän joka medioissa eikä niitä kukaan jälkikäteen kysele, että miks sulla meni näin päin per*että.
Samoille sivuille myös pitkän matikan arvosanat niin saadaan se korrelaatio matemaattisen lahjakkuuden ja sijoitusmenestyksen välille.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
465
Tässä toinen mielenkiintoinen seurattava (en tiedä, miten omistukset ovat eläneeet):

Pauli Äyräs kertoi Päivärinnan haastattelussa keventäneensä 'pienen siivun' eli ~2Meur Tesla positiostaan loppuvuodesta 2020
Haastattelu:
04.02.2021 Pokeri teki Paulista, 24, monimiljonäärin - uskoo nyt, että Tesla tekee hänestä miljardöörin
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
616
Ootko varma että oli vain 4 euroa miinuksella?
Jos oot myynyt esim. 1000 eurolla ja sitten nostat rahat pois ennen kuin menee se 2 päivää, että kaupat "finalisoituu" niin kai tavallaan tili on sillon ton pari päivää ton tonnin miinuksella.
Tilin tapahtumien mukaan europuoli kävi 4,01 € miinuksella. Tilin muut valuutat huomioiden (Dollarit ja SEK) huomioiden silloinkin oli nettona reilusti plussalla tilin saldo. En ole koskaan nostanut rahaa nordnetistä, vuosikausia siirrellyt pelkästään sinne suuntaan.

Tapahtuma ketju oli asiakkaan eli minun kannaltani nordnetin käyttöliittymästä tarkasteltuna seuraava sen AOT:n osalta josta ylityskorkoa peritty (konepellin allehan en pääse näkemään): Tilillä jokaisen valuutan suhteen positiivinen saldo, siirsin sinne lisää euroja ja myin erästä osaketta, saldo kasvoi myynnistä "virtuaalisesti" euroissa, ostin myöhemmin erästä toista osaketta (pienemmällä arvolla kuin sen hetkinen aito+virtuaali euro saldo), joka on hinnoiteltu dollareissa.
Koska tilillä ei ollut kuitenkaan niin paljoa dollareita kuin ostokseen tarvitsisi, laitoin vaihtopyynnön euroista dollareiksi. Eurot vaihtuivat dollareiksi 23:15 tietämillä ja niistä se osa joka tarvittiin USA osakkeen oston maksuun katosi samantein tililtä, sinne jäi myös lisäksi jonkin verran dollareita yli (mm siksi että kaupankäynti palkkion nordnet veloittaa vasta seuraavana päivänä näppärästi). Aamulla huomasin että olin vaihtanut dollareiksi enenmän kuin mitä tilillä oli euroja (koska siellä oli myös SEK valuuttaa, ja Nordnetin käyttöliittymä oli lisännyt ne vaihdettavissa olevaan eurosaldoon tosi nohevasti, (vaikka niin tietenkään ei pitäisi tehdä, kun kerran SEK != EUR), joten olin onnistunut syöttämään sen 4,01 euroa enemmän vaihdettavaksi kuin mitä euroja tuolla hetkellä tosiasiassa oli). Havaittuani tilanteen seuraavana aamuna, laitoin tilille samoin tein 10 eur :=) lisää, jolloin ylitys poistui. Korkoa on peritty vain yhdeltä päivältä. Jos ylityksen syynä olisi "menee se 2 päivää", niin korkoakin olisi varmaan peritty kahdelta päivältä. Toisekseen Nordnetillä on säännöissä se että myynneistä saadut rahat voi käyttää heti ostoksiin, niitä ei koske se 2 päivää mikä nostoja koskisi. Myöskään yhdelläkään aiemmalla kerralla eri valuutoissa tapahtuneiden ostojen ja myyntien ja niihin liittyvien valuutan vaihtojen yhteydessä ei ole tapahtunut ylitys korkojen perimistä (eikä myöskään tilin tapahtumissa niiden yhteydessä ole näkynyt negatiivisiä saldoja).

Asiasta meneillään kirjeenvaihto Nordnetin kanssa, katsotaan mitä keksivät. Mahdollisesti kyseessä on jokin hölmösti koodattu konepellin alainen logiikka, joka ei huomioi todellisia tapahtumia tai antaa käyttöliittymään asiakkaalle erehdyttävää informaatiota tilanteesta.

Olenko siis "varma" --> Varmaa on että koko tapahtumaketujun aikana minulla on ollut reilusti positiivinen netto saldo "käteistä" Nordnetissä. Tapahtumien mukaan eurolaarissa on ollut yön yli ja yhteensä joitain tunteja 4,01 euroa miinusta (ja tästä olen samaa mieltä tapahtumalistauksen kanssa). Sitä en voi tietää missä tilassa nordnetin järjestelmän logiikan kannalta mikäkin "käteis" laari on sattunut olemaan. Voihan esim olla että jokin bittikasa on romahtanut kun valuuttaan vaihtoon tuli tilanne vaihtaa enemmän euroja kuin mitä niitä on tarjolla, koodari on voinut olettaa ettei tuollaista mahdotonta tilannetta voi tapahtua vaihdon toteuttavassa prosessissa, kun "käyttöliittymän vaihdettavan määrän tarkistuslogiikka estää".
Jos vaihdan vaikkapa 4500 euroa dollareiksi ja tilillä sattuu olemaan 4496 euroa, niin mielestäni minulta ei voida periä korkoa 4500 eurosta vaan pelkästään puuttuvasta neljästä eurosta.

Tulipas järkyttävän pitkä viesti - puolikkaan euron korkotapahtumasta..
 
  • Tykkää
Reactions: Exe

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 715
Tilin tapahtumien mukaan europuoli kävi 4,01 € miinuksella. Tilin muut valuutat huomioiden (Dollarit ja SEK) huomioiden silloinkin oli nettona reilusti plussalla tilin saldo. En ole koskaan nostanut rahaa nordnetistä, vuosikausia siirrellyt pelkästään sinne suuntaan.

Tapahtuma ketju oli asiakkaan eli minun kannaltani nordnetin käyttöliittymästä tarkasteltuna seuraava sen AOT:n osalta josta ylityskorkoa peritty (konepellin allehan en pääse näkemään): Tilillä jokaisen valuutan suhteen positiivinen saldo, siirsin sinne lisää euroja ja myin erästä osaketta, saldo kasvoi myynnistä "virtuaalisesti" euroissa, ostin myöhemmin erästä toista osaketta (pienemmällä arvolla kuin sen hetkinen aito+virtuaali euro saldo), joka on hinnoiteltu dollareissa.
Koska tilillä ei ollut kuitenkaan niin paljoa dollareita kuin ostokseen tarvitsisi, laitoin vaihtopyynnön euroista dollareiksi. Eurot vaihtuivat dollareiksi 23:15 tietämillä ja niistä se osa joka tarvittiin USA osakkeen oston maksuun katosi samantein tililtä, sinne jäi myös lisäksi jonkin verran dollareita yli (mm siksi että kaupankäynti palkkion nordnet veloittaa vasta seuraavana päivänä näppärästi). Aamulla huomasin että olin vaihtanut dollareiksi enenmän kuin mitä tilillä oli euroja (koska siellä oli myös SEK valuuttaa, ja Nordnetin käyttöliittymä oli lisännyt ne vaihdettavissa olevaan eurosaldoon tosi nohevasti, (vaikka niin tietenkään ei pitäisi tehdä, kun kerran SEK != EUR), joten olin onnistunut syöttämään sen 4,01 euroa enemmän vaihdettavaksi kuin mitä euroja tuolla hetkellä tosiasiassa oli). Havaittuani tilanteen seuraavana aamuna, laitoin tilille samoin tein 10 eur :=) lisää, jolloin ylitys poistui. Korkoa on peritty vain yhdeltä päivältä. Jos ylityksen syynä olisi "menee se 2 päivää", niin korkoakin olisi varmaan peritty kahdelta päivältä. Toisekseen Nordnetillä on säännöissä se että myynneistä saadut rahat voi käyttää heti ostoksiin, niitä ei koske se 2 päivää mikä nostoja koskisi. Myöskään yhdelläkään aiemmalla kerralla eri valuutoissa tapahtuneiden ostojen ja myyntien ja niihin liittyvien valuutan vaihtojen yhteydessä ei ole tapahtunut ylitys korkojen perimistä (eikä myöskään tilin tapahtumissa niiden yhteydessä ole näkynyt negatiivisiä saldoja).

Asiasta meneillään kirjeenvaihto Nordnetin kanssa, katsotaan mitä keksivät. Mahdollisesti kyseessä on jokin hölmösti koodattu konepellin alainen logiikka, joka ei huomioi todellisia tapahtumia tai antaa käyttöliittymään asiakkaalle erehdyttävää informaatiota tilanteesta.

Olenko siis "varma" --> Varmaa on että koko tapahtumaketujun aikana minulla on ollut reilusti positiivinen netto saldo "käteistä" Nordnetissä. Tapahtumien mukaan eurolaarissa on ollut yön yli ja yhteensä joitain tunteja 4,01 euroa miinusta (ja tästä olen samaa mieltä tapahtumalistauksen kanssa). Sitä en voi tietää missä tilassa nordnetin järjestelmän logiikan kannalta mikäkin "käteis" laari on sattunut olemaan. Voihan esim olla että jokin bittikasa on romahtanut kun valuuttaan vaihtoon tuli tilanne vaihtaa enemmän euroja kuin mitä niitä on tarjolla, koodari on voinut olettaa ettei tuollaista mahdotonta tilannetta voi tapahtua vaihdon toteuttavassa prosessissa, kun "käyttöliittymän vaihdettavan määrän tarkistuslogiikka estää".
Jos vaihdan vaikkapa 4500 euroa dollareiksi ja tilillä sattuu olemaan 4496 euroa, niin mielestäni minulta ei voida periä korkoa 4500 eurosta vaan pelkästään puuttuvasta neljästä eurosta.

Tulipas järkyttävän pitkä viesti - puolikkaan euron korkotapahtumasta..
Vähän vaikuttaa siltä, että juuri noissa valuutanvaihdoissa on sulla käynyt se ongelma. Myit osakkeita ja sait euroja, mutta ilmeisesti vaihdoit noita euroja dollareiksi ennen kuin kyseiset kaupat olivat realisoituneet. Korko on siis tullut siitä, eikä tuosta että euro valuuttatili meni miinukselle. Myynneistä tulevat rahat siis näkyvät käyttöliittymässä heti käytettäväksi, mutta ne rahat oikeasti saat vasta kaksi päivää myöhemmin kun kaupat varsinaisesti realisoituu. Nuo rahat voi käyttää ostoihin heti, koska se ostokin realisoituu vasta kahen päivän päästä. Mutta jos nostat nuo rahat tai vaihdat niitä toiseen valuuttaan ennen kuin tuo kaksi päivää on mennyt niin sun tili menee oikeasti miinukselle vaikka käyttöliittymässä ei menisikään. Uudella käyttöliittymällä en ole varma, mutta ainakin vanha käyttöliittymä varoitteli noissa vaihdoissa että olethan ihan varma mitä olet tekemässä ja voi käydä juuri näin.

Samasta syystä myös ostoissa rahoja ei tarvitse vaihtaa heti toiseen valuuttaan, vasta sitten kaupan realisoitumispäivänä tarvitsee olla rahat oikeassa valuutassa. Ja muutenkin kannattaa ainakin odottaa vähintään siihen seuraavaan päivään, jolloin kaupankäyntikulut on otettu, niin tiedät tarkasti miten paljon pitää vaihtaa. Tuohan ei haittaa mitään eikä aiheuta korkoa, jos sulla on jonkun valuuttatilin saldo miinuksella tuon kaupan teko ja kaupan realisoitumisen välillä, joten hirveä hätä ei ole niitä valuuttoja saman tien vaihtaa. Päivän sisällä nuo valuuttatilit saa olla myös miinuksella kunhan kaikkien yhteenlaskettu saldo on plussalla.

En sit tiiä lähtikö sulla joku extramaksu kun sulla oli päivän vaihtuessa euro valuuttatili vielä miinuksella ilman että sulla oli ostoja pendaamassa, mutta sun kuvauksesta päätellen tosiaan luulen, että vika oli toi kun vaihdoit myynnistä saatuja euroja dollareiksi liian aikaisin ja taustalla sun eurotili oli miinuksella enemmän kuin ton 4 euroa.

Tämä on sellainen asia mikä pitää mielessä kun eri valuuttojen kanssa tekee kauppoja ja helposti voi mennä sekaisin jos paljon veivailee. Oma vinkki ja miten itse lähtökohtaisesti teen on, että ostan vasta seuraavana päivänä jos olen saanut rahat myynnistä eri valuutassa ja sitten kolmantena päivänä tekee sen valuutanvaihdon. Yleensä sillä päivällä tai parilla ei ole merkitystä niin hirveästi (ellei kyse jostain meemiosakkeista).
Eli:
Päivä X: Myynti euroissa
Päivä X+1: Osto dollareissa
Päivä X+2: Valuutanvaihto euroista dollareihin (tiedossa tarkka summa ja päivän X myynti on nyt realisoitunut)

EDIT: Kyllähän se olisi toki kiva jos käyttöliittymä jotenkin ilmaisisi mikä on saldo ja ns. todellinen saldo per valuuttatili.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 699
Myynneistä tulevat rahat siis näkyvät käyttöliittymässä heti käytettäväksi, mutta ne rahat oikeasti saat vasta kaksi päivää myöhemmin kun kaupat varsinaisesti realisoituu
Tää on ollut iät ja ajat ongelmana. UI näyttää mikkihiirirahan oikeana rahana ja jos sen vaihtaa toiseksi valuutaksi, syntyy negatiivinen saldo ja korkokulut. Ihan idioottimainen ominaisuus, jolla ei ole oikein muuta perustetta kuin asiakkaan harhaanjohtaminen. Muistaakseni annoin tuosta palautetta vuosia sitten. Eipä ole muutosta tullut.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
616
"Uudella käyttöliittymällä en ole varma, mutta ainakin vanha käyttöliittymä varoitteli noissa vaihdoissa että olethan ihan varma mitä olet tekemässä ja voi käydä juuri näin. "
->Ei varoittanut, ja tosiaan antoi vaihtaa pois suuremman euromäärän kuin mitä aidot+virtuaaliset eurot olivat. EDIT: varoituksen puute saattoi johtua siitä että ko. tilillä oli suurehko summa SEK valuuttaa.

Eräs näkökulma asiaan on se että, mikäli käytössä ei ole valuuttatilejä, nordnet hoitaa automaattisesti valuutanvaihdot, ja edellä kuvatun mukaista tilannetta jossa pelkkä valuutan vaihto aiheuttaaisi mahdollisen tilin ylityksen ei voi tapahtua (tässä ei tarkoiteta tilannetta jossa ostos ylittää brutto saldon). Tällöin voi ostaa/myydä vapaasti eri valuutoilla noteerattavia osakkeita ilman T+xyz selvitysajan huomiointia. Ei voi olla niin että jos asiakas hoitaa vaihtoja itsenäisesti, eli vähentää Nordnetin työtaakkaa, että siitä seuraisi asiakkaalle rajoittuneemmat kaupankäynti mahdollisuudet ja käytännössä joutuisi pitämään paperilla kirjanpitoa siitä miten mikäkin raha on liikkunut. Ts. käyttöliittymän tulee olla sillä tasolla että siitä saatavaan tietoon voi luottaa.

Ja yksi näkökulma on se että sopimuksen mukaan myynnistä saatuja rahoja voi käyttää heti ostoihin; missään en muista nähneeni kohtaa joka rajaisi tämän niin että koskisi vain saman valuutan sisällä tehtäviä myyntejä ja niitä seuraavia ostoja, ei edes silloin jos valuutan vaihdot tekee itse. Jos käytössä on valuuttatilit, niin se vaihto on jokatapauksessa suoritettava itse, tai sitten tulee seuraamuksia siitä että maksamiseen tarvittavaa valuuttaa ei ole selvityshetkellä.

Jos tilillä on vanhoja (selvitettyjä) euroja 2000 ja tuoreita vielä selvittämättömiä 2996, ja vaihtaa 5000 niistä dollareiksi, niin mielestäni koron tulisi koskea puuttuvaa 4 euroa (dollareitahan tarvitaan useita tunteja myöhemmin kuin mitä ne 2996 euro tulevat selvitetyiksi, ja niillä maksuun tarvittavilla dollareillahan ei voi itse tehdä mitään koska ne katoavat välittömästi nordnetin omaan jemmaan odottamaan sen dollari osakkeen selvityshetkeä). Tai korkeintaan 2996+4 euroa. Etenkin kun nordnet on kuitenkin ottanut tililtä vaihdonyhteydessä ne 2000+2996, ja jättänyt saldon miinus neljään. Ymmärtäisin veloituksen perusteen jos tilillä olleisiin vanhoihin euroihin ei olisi koskettu, ja/tai järjestelmä olisi tilapäisesti lainoittanut koko valuutan vaihdon. Tässä kappaleessa mainitun eurot ovat esimerkinomaisia mutta suuruusluokaltaan tapahtuman mukaisia.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 715
Ja yksi näkökulma on se että sopimuksen mukaan myynnistä saatuja rahoja voi käyttää heti ostoihin; missään en muista nähneeni kohtaa joka rajaisi tämän niin että koskisi vain saman valuutan sisällä tehtäviä myyntejä ja niitä seuraavia ostoja, ei edes silloin jos valuutan vaihdot tekee itse. Jos käytössä on valuuttatilit, niin se vaihto on jokatapauksessa suoritettava itse, tai sitten tulee seuraamuksia siitä että maksamiseen tarvittavaa valuuttaa ei ole selvityshetkellä.
Siis kyllä niitä rahoja voi käyttää heti eri valuutalla ostamiseen, mutta se vaihto vaan pitää tehdä silloin kaupankäynti päivä + 2 päivää eikä heti tai edes seuraavana päivänä. Tuon ajan se toisen valuutan tili saa olla kyllä miinuksella (todellisuudessahan se on nollassa kun kauppa ei ole varsinaisesti vielä tapahtunut vaikka käyttöliittymä näyttää miinusta).

Omasta mielestä vaan selkeämpi kun tekee sen oston vasta seuraavana päivänä.
Tää on ollut iät ja ajat ongelmana. UI näyttää mikkihiirirahan oikeana rahana ja jos sen vaihtaa toiseksi valuutaksi, syntyy negatiivinen saldo ja korkokulut. Ihan idioottimainen ominaisuus, jolla ei ole oikein muuta perustetta kuin asiakkaan harhaanjohtaminen. Muistaakseni annoin tuosta palautetta vuosia sitten. Eipä ole muutosta tullut.
Onhan siinä sellainen peruste, että ne rahat ovat käytettävissä heti uusiin kauppoihin. Yhdellä valuutalla kun tekee kauppoja niin ongelmaa ei ole vaikka todellisuudessa kaupat realisoituu viiveellä. Sillä tavalla se olisi hämäävää myöskin, jos käyttöliittymä näyttäisi että noi rahat olisi jotenkin "ei käytettävissä" tms.

Mutta joo, ei luulisi olevan kovin vaikea tehdä tonne valuuttatili- ja nostonäkymiin tuota, että näyttäisi paljon on todellisesti tällä hetkellä käytettävissä kyseisiin toimintoihin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 699
Onhan siinä sellainen peruste, että ne rahat ovat käytettävissä heti uusiin kauppoihin. Yhdellä valuutalla kun tekee kauppoja niin ongelmaa ei ole vaikka todellisuudessa kaupat realisoituu viiveellä. Sillä tavalla se olisi hämäävää myöskin, jos käyttöliittymä näyttäisi että noi rahat olisi jotenkin "ei käytettävissä" tms.

Mutta joo, ei luulisi olevan kovin vaikea tehdä tonne valuuttatili- ja nostonäkymiin tuota, että näyttäisi paljon on todellisesti tällä hetkellä käytettävissä kyseisiin toimintoihin.
Joo, siis meinasin tota, että UI ei erottele sitä, mihin rahaa voi tai ei voi käyttää. Tai varoita jos käyttää sitä johonkin, johon se ei ole käytettävissä.
 
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
115
Kymysys kymysys..

Ensimmäinen listautumisanti (eli ns IPO?) johon osallistuin (tai ainakin yritin..), en oikein saanut selkoa NN tapahtumasta, osaisikos joku avata että miten kuvassa näkyvää pitäisi tulkita?

Summa 0 ja saldo ei ole muuttunut = eivät tahtoneet rahojani, ei napannut? :hmm:

Edit: Olikin uutisia että ylimerkitty kevyet 788%, eli voinee unohtaa omalta osalta :sori:
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.08.2018
Viestejä
173
Ensimmäinen listautumisanti (eli ns IPO?) johon osallistuin (tai ainakin yritin..), en oikein saanut selkoa NN tapahtumasta, osaisikos joku avata että miten kuvassa näkyvää pitäisi tulkita?

Summa 0 ja saldo ei ole muuttunut = eivät tahtoneet rahojani, ei napannut? :hmm:
Mulla on toisen ruotsalaisen IPO:n tapahtumissa ensin emissio, sitten osto ja viimeiseksi poisto. Jos sulla ei ole ostotapahtumaa et saanut mitään.

Suomalaisissa IPOissa taitaa ylimerkinnästä huolimatta aina saada sen karkkipussillisen verran osakkeita ettei tule paha mieli.
 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 216
Tilin tapahtumien mukaan europuoli kävi 4,01 € miinuksella. Tilin muut valuutat huomioiden (Dollarit ja SEK) huomioiden silloinkin oli nettona reilusti plussalla tilin saldo. En ole koskaan nostanut rahaa nordnetistä, vuosikausia siirrellyt pelkästään sinne suuntaan.
Valuuttatilithän on omia erillisiä tilejään ja niiden korot lasketaan tilikohtaisesti. Itselläni kävi aikanaan lähes samoin kun myin kotipizzat pois ennen lunastusta paremmalla hinnalla ja ostin jotain sek osaketta tilalle. Tosin eurotilin reaalisaldo ei mennyt miinukselle. Varsinainen ongelma tässä on se, että valuutanvaihdot ovat osto-/myyntitapahtumia, jotka relisoituvat (yleensä)samana päivänä.

Esimerkiksi:
1. päivä
- dollaritilillä 0$
- eurotilillä 1000€, myyt 1000€ edestä euro-osakkeita => eurotilin virtuaalisaldo 2000€, reaalisaldo edelleen 1000€
- teet 2500$ valuutanvaihtotoimeksiannon klo 16. Dollarin kurssi 1,25 => eurohinta tasan 2000€
- klo 23 valuutan ostotoimeksianto toteutuu kurssilla 1,20 => eurohinta 2083,33€ => dollaritilin reaalisaldo 2500$ (reaalisaldo sen takia, kun rahoitit osan dollareista lainaeuroilla)
=> koska päivän osakemyynti ei ole vielä realisoitunut, on eurotilin reaalisaldo nyt 1083,33€ miinuksella, virtuaalisaldo on - 83,33€
2. päivä
- huomaat eurotilin saldon olevan -83,33€ (virtuaalisaldo, reaalisaldo edelleen -1083,33€), talletat 100€
=> virtuaalisaldo 16,67€, reaalisaldo -983,33€
3. päivä
- alkuperäinen euro-osakemyynti realisoituu
=> eurotilin (virtuaali ja reaali)saldo 16,67€

Maksettavaa korkoa tästä kertyy (klo 23.59.59 saldon perusteella):
1. päivältä 1083,33 eurosta
2. päivältä 983,33 eurosta
3. päivältä 0 eurosta

Se, mitä tapahtuu muilla valuuttatileillä näiden kolmen päivän aikana ei vaikuta eurotilin korkoihin. Ne elää omaa elämäänsä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 290
Viestejä
4 196 730
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom