Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Aloittelijoille suosittelisin noita kuluttomia/matalankulun indeksirahastoja kk-säästöperiaatteella. Helppo automatisoida vaikka se 50€/kk, joka on aina parempi kuin ei mitään.
Parin kk päästä tuota tuskin edes huomaa suurempana kuluna vaikka ei olisikaan techBBS liksa.
kakarana meni joku 50-100 tilille ja naureskelin itselleni kuinka tyhmaa sellainen saastaminen on kun si siita mitaan kerry. Mutta autas kun ostin kampan niin silta tililta nyppasin noin vaan kasirahan,
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
Kyllä tuo ehdottamasi malli on verottajan kannalta aika epäedullinen. Tehdäänpä esimerkki:

Osakesäästötili:
Osta 1000e Nokiaa. Nokia nousee 100% -> osakkeiden arvo 2000e. Myy puolet pois ja tilillä on käteistä 1000e.
Nosta 1000e tililtä omaan taskuun verovapaasti? ja tilille jää 1000e arvosta Nokian osakkeita ja verottaja nuolee näppejään?
Kyse oli siitä kumpi malli on yksinkertaisempi ja tuo ehdottamani on selkeästi yksinkertaisempi.

Tuosta verotuspuolesta sanoin jo aiemmin, että tuo tarve välttämättä haluta verottaa voittoja (myös teoreettisia) jo etukäteen, todennäköisesti on syynä siihen, että tuosta noston käsittelystä on tehty monimutkainen. Tuossa yksinkertaisemmassa mallissa verottaja ei jää nuolemaan näppejään vaan saa rahansa sitten myöhemmin, kun varsinaisia voittoja nostetaan tai tili suljetaan.
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
345
Jonkinverran voi markkinaa tasapainottaa tuomionpäivänennustajat. Työkaverit oli jo 1.5v sitten niin karhumarkkinassa, että tyhjäsivät salkut. Pääsivät kyllä penteleet ilkkumaan viime keväänä, toisaalta missasivat koko 2020 tekkiboomin. Mulle 2020 oli kaikkienaikojen paras vuosi markkinalla. Kiitos tekkiraskaan salkun ja pään kylmänäpitämisen.
Näin, itsekin pääsin koronadipistä hyötymään ja pidän niistä ostoista nyt kiinni, mutta nyt ei oikein tästä ATH:sta enää innosta laittamaan lisää sisään vaan katsotaan miten isossa kuvassa koronan jonkunlainen loppulasku ja tuleva näkyy. Sitten taas ostolaidalle.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 443
Se on juuri se syy lähteä kuukausimallilla mukaan. Jos kurssit laskevat parin kuukauden jälkeen ei se vaikuta niin paljon kun on ehtinyt sijoittaa vasta pienen osan kokonaispääomastaan.

Jos ne laskee puolen vuoden jälkeen niin on jo vähän ehtinyt nauttia nousevista kursseista.

Aina on oikea aika aloittaa sijoittaminen. Joskus kannattaa mennä all-in mutta harvemmin.
Ymmärrän hyvin kaiken tämän. Ajattelin sinun tarkoittavan (kuten sanoit), että kannattaa aloittaa pohjalla. Tämä vaatisi sen, että tietää milloin ollaan pohjalla.

Luin viestisi uudestaan ja tuli aiemmin vissiin vähän hätäisesti luettua, kun luin "omien kokemuksieni mukaan pohjalta uusien...". My bad.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 249
Gamestop näyttää tippuneen 57$ pre-market:ssa. Vieläkö joku holdaa? Lähtikö kukaan shorttaamaan korkeammalta? Mä pidin näppini erossa tästä tapauksesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 183
Ihmettelinkin ketkä hullut ostivat GME:tä 400+ dollarissa, suomalaiset tuulipuvut ilmeisesti. Tämän hetkinen arvo 53 dollaria, miten meni noin omasta mielestä...
53 dollaria on edelleen aivan järjetön ylihinta tuosta firmasta. Itse olisin edelleen shorttilaidalla jos moista harrastaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 541
Tällä hetkellähän tilanne tuntuu olevan se, että romahdusta ei tule ennenkuin isot taloudet romahtavat, koska keskuspankit/valtiot työntävät väkisin niin paljon rahaa markkinoille, että sen on pakko päätyä pörssikursseihin. Jos näin käy niin sitten jälki onkin melkoista.

Jossain vaiheessa toki voi käydä niinkin, että palkkatyöläiset alkavat vähän kyselemään, että miten kaikki rahat menevät omistavalle luokalle... Tämä saattaa olla jopa suurimpia riskejä. GME:ssäkin taidettiin ratsastaa juuri tällä tyytymättömyydellä.
Itse olen samaa mieltä. Kupla pidetään väkisin yllä ja kun rommaa niin rommaa kunnolla... Eri asia sitten koska. Voi olla, että saa aika tovin odotella. En aijo odotella.

Varsinkin kun trumpertti ei päässtyt valtaan. Poistuu todella ISO epävarmuustekijä maailmanmarkkinoilta. Trumpin aikana oikein tiennyt mitä siltä kaverilta voi odottaa.

Konkreettisesti tämä näkyy omalla kohdalla sillä kun sopiva käteispuskuri on kerätty Sveaan mielenrauhaa varten. Niin survon kylmästi ylimääräiset sijoituksiin eli kk summaa isommaksi jos jää enempi rahaa.

Sitä rommausta on odotettu jo vuosikaudet ja taksikuskit on jakaneet sijoitusneuvoja jo pitemmän aikaa. Jos keräisin käteiskassaa sijoitettavaksi joskus rommaukseen. Alkaisin vaan stressaamaan, että pitäis noikin eurot saada poikimaan. Ja pahimmillaan sitten johtaa huonoihin sijoituspäätöksiin kun kuumottavat kädessä. Ymmärrän kyllä, että jotkut fiksummat noin tekee, mutta ei sovi tänne kun pyrin välttämään osakepoimintaa.

Tai vaikka tulisi vaan joku korona dippi v2 niin en ala taktikoimaan sellastakaan varten mitään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
443
Jännä ilta tiedossa. Jenkeissä Robinhood on poistanut loputkin ostorajoitukset.

Michael J. Burrykin on huomannut jotain mätää tiettyjen osakkeiden kursseissa:
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 583
Itse olen samaa mieltä. Kupla pidetään väkisin yllä ja kun rommaa niin rommaa kunnolla... Eri asia sitten koska. Voi olla, että saa aika tovin odotella. En aijo odotella.

Varsinkin kun trumpertti ei päässtyt valtaan. Poistuu todella ISO epävarmuustekijä maailmanmarkkinoilta. Trumpin aikana oikein tiennyt mitä siltä kaverilta voi odottaa.

Konkreettisesti tämä näkyy omalla kohdalla sillä kun sopiva käteispuskuri on kerätty Sveaan mielenrauhaa varten. Niin survon kylmästi ylimääräiset sijoituksiin eli kk summaa isommaksi jos jää enempi rahaa.

Sitä rommausta on odotettu jo vuosikaudet ja taksikuskit on jakaneet sijoitusneuvoja jo pitemmän aikaa. Jos keräisin käteiskassaa sijoitettavaksi joskus rommaukseen. Alkaisin vaan stressaamaan, että pitäis noikin eurot saada poikimaan. Ja pahimmillaan sitten johtaa huonoihin sijoituspäätöksiin kun kuumottavat kädessä. Ymmärrän kyllä, että jotkut fiksummat noin tekee, mutta ei sovi tänne kun pyrin välttämään osakepoimintaa.

Tai vaikka tulisi vaan joku korona dippi v2 niin en ala taktikoimaan sellastakaan varten mitään.
Tilannettahan voidaan purkaa myös hallitusti siten kuin sitä ennenkin on demokratioissa purettu, eli inflaatiolla ja kovalla omistavan luokan verotuksella. Joku purkautuminen kuitenkin tulee nykymenolla varmasti, toivottavasti pehmeä.
 
Liittynyt
05.10.2020
Viestejä
228
Jännä ilta tiedossa. Jenkeissä Robinhood on poistanut loputkin ostorajoitukset.

Michael J. Burrykin on huomannut jotain mätää tiettyjen osakkeiden kursseissa:
Tästä GME-keisistä on kyllä aivan mahdoton muodostaa mitään selkeää kuvaa. Subredditissä on vissiin poistettu/vaihdettu osa alkuperäisistä moderaattoreista, se on aivan täynnä botteja ja valtamedioissakin oli alkuviikolla kummallista uutisointia. Short interest -arvioita heitellään faktoina 50%...250% väliltä ja sovitellaan GME:n käyriä vuoden 2008 VW-squeezen kanssa ja vaikka mitä muuta älyvapaata. Oma kutina on vähän sellainen, että osa hedgerahastoista on vielä aika syvällä, muita isompia pelureita on myös tullut haaskalle ja loppunäytös on vasta tuloillaan. Tämä mutuilu perustuu lähinnä siihen, että jos hedget olisivat kuivilla, niin miksi tuo subredditin sabotointi ja mediapeli? Erityisesti kiinnostaa vielä nähdä viralliset short interest-tilastot ensiviikolla. Piensijoittajien näpeillehän tuo melko varmasti tulee laukeamaan, kävi miten kävi. Kyllä tekee pahaa lueskella noita tarinoita, joissa porukka on laittanut kaikki säästönsä kiinni tai jopa ottanut lainaa all in -meiningillä, jos nuo nyt siis on totta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
443
Tästä GME-keisistä on kyllä aivan mahdoton muodostaa mitään selkeää kuvaa. Subredditissä on vissiin poistettu/vaihdettu osa alkuperäisistä moderaattoreista, se on aivan täynnä botteja ja valtamedioissakin oli alkuviikolla kummallista uutisointia.
Niinpä. Osa vanhoista, epäaktiivista modeista heräsi haistettuaan rahan ja suorittivat jonkin sortin moderaattoritiimin puhdistusta. Sivuston adminit olivat ainakin puoleen päivään mennessä jo palauttaneet suurimman osan aktiivisista modeista takaisin. Kyseisen subredditin jo kauan sitten potkitun perustajan Jaime Rogozinskin tarinasta ollaan jostain syystä tekemässä elokuvaa: Quest for Hollywood Fame Splits Redditors at Heart of Market Frenzy

Kunnon paskamyrsky.
 

SVS

Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
123
Kaikkien olisi vaan pitänyt miettiä hetki ja tajuta että jos joku pystyy rajoittamaan välittäjiä niin parempi vaan juosta ja kovaa. Lisäksi kaikki uutiset ja somet hehkutti että shorttipossat suljettu joten moni varmaan luovutti. Nyt kurssi pistetty niin alas että vaikea uskoa että tuosta enään hirveästi nousisi.
Luulen että shortteja on vielä aika paljon jäljellä. Mahdollisuudet uuteen nousuun voi vielä olla mutta en löisi vetoa sen puolesta.

Ja onhan toi melkoista seurata WSB:n YOLO meininkiä "toinen asuntolaina, olin 5 miljoona voitolla enkä myynyt", "ostin 200 @420$", "isän eläkerahat" yms. Trollejahan tuolla on mutta osa varmaan tottakin.
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
485
Jos omaisi jonkun pienen pelisalkun niin olisihan se ollut mukavaa esim tuolla GME:llä pelailla. Nuo päivän sisäiset kurssivaihtelut oli ihan älyttömiä.

Laitan kuitenkin tylsästi vain ETF:iin 90% rahoistani, mutta tämmöisten keskellä pienen pelisalkun teko voisi olla ihan hauskaa ”viihdettä”.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 597
Kyllä tuo ehdottamasi malli on verottajan kannalta aika epäedullinen. Tehdäänpä esimerkki:

Osakesäästötili:
Osta 1000e Nokiaa. Nokia nousee 100% -> osakkeiden arvo 2000e. Myy puolet pois ja tilillä on käteistä 1000e.
Nosta 1000e tililtä omaan taskuun verovapaasti? ja tilille jää 1000e arvosta Nokian osakkeita ja verottaja nuolee näppejään?
Mutta kuinka moni oikeasti nostaa sijoituksistaan vain tonnin edestä vuodessa? Itse en todennäköisesti noin pientä summaa alkaisi ottamaan pois OST:ltä vain koska pitäisi ostaa esimerkiksi joku uusi läppäri, vaan pitäisin sen siellä käteisenä nopeaa uudelleen sijoitusta varten mikäli en näkisi Nokiaa enää järkevänä kohteena. Voi toki olla vain minun tapani, mutta pidän kahta käyttötiliä, joista toinen on se varsinainen korttitili ja toinen on "säästötili", jossa on hätävarana akuutteihin tarpeisiin tai investointeihin noin neljän kuukauden nettopalkka (voi olla isompikin, jos tulossa jotain suurempaa investointia). Tuon pidän suurinpiirtein vakiona ja loput menee sitten joko OST:lle tai AOT:lle sijoituksiin.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
On nuo IB:n jenkkilän kaupankäyntikulut kyllä huvittavia, yli 10kEuron ostos NYSE:stä -> kuluja valtavat 0.77$. Toinen parin tonnin ostos, 0.45$ kuluja. Kanada ei ihan yhtä halpa, mutta johonkin nordnettiin verrattuna ihan toisella tasolla, sinne maksoi reilu 10kEuron ostos 7.23C$ kuluja.

Kysymys kuuluukin, milläs tuollaisilla saa sen kuukausittaisen 10$ täyteen, ettei tarvitse tilistä maksaa :D Pitäis varmaan saada tuonne se 100k$ jotenkin kasaan, niin pääsee siitä kuukausimaksusta eroon. Ainakin näin lähinnä holdaamista harrastavana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
Nordnet -> IB siirrosta vielä sen verran, että tietoinen riski tietysti napsahti silmille ja olisi kannattanut mieluummin maksaa NN:lle siirtokulut myynnin ja oston sijaan. Nyt tuli n. 300 euroa ylimääräistä takkiin kurssimuutosten takia. Kun ei tuota hyvää onnea hirveästi pukkaa, niin ei kannattaisi näköjään jättää mitään sattuman varaan :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 069
Nordnet -> IB siirrosta vielä sen verran, että tietoinen riski tietysti napsahti silmille ja olisi kannattanut mieluummin maksaa NN:lle siirtokulut myynnin ja oston sijaan. Nyt tuli n. 300 euroa ylimääräistä takkiin kurssimuutosten takia. Kun ei tuota hyvää onnea hirveästi pukkaa, niin ei kannattaisi näköjään jättää mitään sattuman varaan :)
Miksi siis tuli takkiin? Rahansiirron aikana kurssi nousi? Tai olisiko tuon voinut hoitaa marginilla niin että myyt ja ostat samalla sekunnilla?
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
Miksi siis tuli takkiin? Rahansiirron aikana kurssi nousi? Tai olisiko tuon voinut hoitaa marginilla niin että myyt ja ostat samalla sekunnilla?
Jep, kurssi lähti ns. väärään suuntaan myynti+rahansiirto homman aikana. Marginia olisi tietty voinut käyttää, jos sellaista olisi ollut, mutta uudella tyhjällä tilillä on hieman marginit vähissä :) Toinen olisi ollut, jos olisi ollut tarpeeksi vapaata ylimääräistä rahaa, niin olisin siirtänyt sen etukäteen IB:lle ja ostanut about samoihin aikoihin, ja paikannut sitten myöhemmin nordnetin myynneistä tulevilla rahoilla. Siinä mielessä oli vähän vaihtoehdot vähissä.

Edit: Mietin myös pienemmissä erissä myyntiä ja siirtoa (tuossa olisi voinut ostaa samaan aikaan vapailla rahoilla IB:n puolella), mutta sitten olisi noita NN:n kalliita toimeksiantoja tullut useampia. Tietty näin jälkikäteen katsottuna sekin olisi ollut halvempaa...

Noh, eipä noita tilanteita onneksi usein tule. Onko muuten jollain kokemusta esim. Nordea (tai joku muu välittäjä) -> IB siirrosta yksittäisen osakkeen osalta? Voisi jonkun vähän isomman jenkkiomistuksen siirtää kuluista huolimatta, kun myynti ei tule veroseuraamuksien takia kyseeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 351
Jos uskoo deflaatioon, miten sen tulee vaikuttaa sijoituksiin tai mihin sijoitan? Eli uskon siis siihen, että jatkossa saa kilpailun johdosta samalla rahalla enemmän.. ja paremmin. Ja jää rahaa yli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 541
Tappioista ja verotuksesta. Eikös aina käytetä ne vanhimmat tappiot ensin pois?

Viime vuonna tein turskaa 1680€. Tänä vuonna olen tehnyt 510€ miinusta ja plussaa 1720€. (oletetaan etten tee enää kauppoja)

Eli kun käytännössä jää tuo 510€ miinusta hyödynnettäväksi enää ja kun se on alle tonnin niin sillä ei ole mitään merkitystä kun alta tonni oli muutenkin verovapaata. Vai lasketaanko se verovuosittain eli 1720-510 tämän vuoden saldo 1210€ plussaa ja tällöin mulla olisi vielä 470€ kannattava ottaa voittoja pois ilman veroseuraamuksia ja jos en ota niin ne häviää? Eihän tollaset alle tonnin summat siirry kun joka vuosi on kuitenkin se tonni raja?

Viime vuoden säädöt tehty Nordnetissä niin ne varmaan näkyy jossain automaagisesti, mutta tämä vuosi Degirossa. Meneekö Degirosta mitään tietoja verottajalle vai onko kaikki omissa käsissä?
 

Apinamakina

Tukijäsen
Liittynyt
14.07.2017
Viestejä
1 081
Yritin kysellä seuraavaa Sharevillessä, mutta jostain syystä tulee jotain erroria eikä viestini mene läpi.

Elikkäs mulla on pankissani osakesäästötili johon olen laittanut varoja eri osakkeisiin. Osa on plussalla ja osa miinuksella. Tilin kokonaistuotto kuitenkin miinuksella noin 1000€.

Osakesijoittamisen sijaan olen päättänyt ruveta kuukausisäästämään indeksirahastoihin Nordnetissä, niin onko mitään mieltä siinä, että myisin OST:ltä kaikki osakkeet, nostaisin varat ja sulkisin tilin ja vähentäisin tappiot sitten verotuksessa ja nostamani varat käyttäisin rahastoihin. Vai kannattaako tämmöinen operaatio suorittaa vasta vuoden lopulla?

Vai pidänkö vaan osakkeet tilillä ja unohdan ne sinne jos vuosien päästä olisivatkin tuottaneet voittoa?

Vai tekisittekö minun sijassani jotain muuta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 971
Tappioista ja verotuksesta. Eikös aina käytetä ne vanhimmat tappiot ensin pois?

Viime vuonna tein turskaa 1680€. Tänä vuonna olen tehnyt 510€ miinusta ja plussaa 1720€. (oletetaan etten tee enää kauppoja)

Eli kun käytännössä jää tuo 510€ miinusta hyödynnettäväksi enää ja kun se on alle tonnin niin sillä ei ole mitään merkitystä kun alta tonni oli muutenkin verovapaata. Vai lasketaanko se verovuosittain eli 1720-510 tämän vuoden saldo 1210€ plussaa ja tällöin mulla olisi vielä 470€ kannattava ottaa voittoja pois ilman veroseuraamuksia ja jos en ota niin ne häviää? Eihän tollaset alle tonnin summat siirry kun joka vuosi on kuitenkin se tonni raja?

Viime vuoden säädöt tehty Nordnetissä niin ne varmaan näkyy jossain automaagisesti, mutta tämä vuosi Degirossa. Meneekö Degirosta mitään tietoja verottajalle vai onko kaikki omissa käsissä?
Se tonni on myyntihinnasta, ei voitoista/tappioista. Tappiot kuitataan fifo-periaatteella eli saat tämän vuoden voitoista vähentää viime vuoden turskat. 5 tai 6 vuotta taisi olla aikaa vähentää turskat samasta pääomalajista.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 728
Tappioista ja verotuksesta. Eikös aina käytetä ne vanhimmat tappiot ensin pois?

Viime vuonna tein turskaa 1680€. Tänä vuonna olen tehnyt 510€ miinusta ja plussaa 1720€. (oletetaan etten tee enää kauppoja)

Eli kun käytännössä jää tuo 510€ miinusta hyödynnettäväksi enää ja kun se on alle tonnin niin sillä ei ole mitään merkitystä kun alta tonni oli muutenkin verovapaata. Vai lasketaanko se verovuosittain eli 1720-510 tämän vuoden saldo 1210€ plussaa ja tällöin mulla olisi vielä 470€ kannattava ottaa voittoja pois ilman veroseuraamuksia ja jos en ota niin ne häviää? Eihän tollaset alle tonnin summat siirry kun joka vuosi on kuitenkin se tonni raja?
Olet myynyt yli tonnilla eli sillä 1000€ rajalla ei ole enää mitään merkitystä tän vuoden veroon.

Eli tosta 1720€ voitosta ensin poistetaan 1680€ tappiota ja sitten vielä 40€ tuon 510€ tappion takia eli tämän vuoden voitosta ei mee veroa ja sulle jää vielä 470€ tappiota vähennettäväksi seuraavina vuosina.

Viime vuoden säädöt tehty Nordnetissä niin ne varmaan näkyy jossain automaagisesti, mutta tämä vuosi Degirossa. Meneekö Degirosta mitään tietoja verottajalle vai onko kaikki omissa käsissä?
Sun pitää itse ilmoittaa kaupoista vain päivämäärät, ostohinnat ja myyntihinnat. Verottaja hoitaa sitten loput (laskee voittojen ja tappioiden määrät + vähentää noita viime vuosien tappioita voitosta).
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
Yritin kysellä seuraavaa Sharevillessä, mutta jostain syystä tulee jotain erroria eikä viestini mene läpi.

Elikkäs mulla on pankissani osakesäästötili johon olen laittanut varoja eri osakkeisiin. Osa on plussalla ja osa miinuksella. Tilin kokonaistuotto kuitenkin miinuksella noin 1000€.

Osakesijoittamisen sijaan olen päättänyt ruveta kuukausisäästämään indeksirahastoihin Nordnetissä, niin onko mitään mieltä siinä, että myisin OST:ltä kaikki osakkeet, nostaisin varat ja sulkisin tilin ja vähentäisin tappiot sitten verotuksessa ja nostamani varat käyttäisin rahastoihin. Vai kannattaako tämmöinen operaatio suorittaa vasta vuoden lopulla?

Vai pidänkö vaan osakkeet tilillä ja unohdan ne sinne jos vuosien päästä olisivatkin tuottaneet voittoa?

Vai tekisittekö minun sijassani jotain muuta?
Hankala sanoa, mitä noille osakkeille kannattaa tehdä. Jos ovat hyviä ostoja ts. päihittävät nuo indeksirahastot, niin kannattaa unohtaa sinne ja aloittaa indeksirahastojen ostot ilman myyntejä. Jos ovat huonoja kannattaa myydä ja ostaa indeksirahastoja. Mutta tuon tietämiseen todennäköisesti pitäisi olla se kristallipallo.

Ainut mitä varmasti tuohon pystyy sanomaan on se, että tappiollista OST:tä ei kannata sulkea ennen kuin on voittoja mihin niitä tappioita voi käyttää. Tappiot realisoituvat vasta, kun tuon sulkee.

Edit: Sen verran voisi lisätä, että jos niitä osakkeita ei todellakaan halua seurata enää yhtään, niin ehkä se myynti ei ole huono idea.
 
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
223
Mitä mieltä porukka on Pihlajalinnasta? Siitähän oli se ostotarjous (16€) mitä ei hyväksytty. Kurssi romahti tuossa syksyllä. Oiskohan kenties ostohinnoissa? Sisäpiiri ostanut lähiaikoina ja uskon että tällä olisi tulevaisuutta.

Jonkinlaista terveysalan osaketta houkuttelisi ostaa, en tiedä sitten olisiko se juuri tuo Pihlajalinna, vai sitten Terveystalo. Saa toki heittää muitakin ehdotuksia ilmaan.
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
En muista enää miten tämä meni, mutta eihän Nordnetin yksittäisen osakkeen kurssi sisällä osinkoja? Jos ei, niin saako sieltä tuollaisen datan irti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 183
En muista enää miten tämä meni, mutta eihän Nordnetin yksittäisen osakkeen kurssi sisällä osinkoja? Jos ei, niin saako sieltä tuollaisen datan irti?
Osakekurssi on osakekurssi. Se on viimeisin pörssissä kyseisellä osakkeella käyty kaupan hinta - joskin riippuen välittäjästä se saattaa olla viivästetty lukema.

Osingoilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Se, että osaavatko jotku salkkunäkymät näyttää pidemmältä aikaväliltä tuotot oikein osingon mukaanlukien tai ilman on sitten eri asia. Silläkään ei ole kurssin kanssa mitään tekemistä.
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
246
Tästä GME-keisistä on kyllä aivan mahdoton muodostaa mitään selkeää kuvaa. Subredditissä on vissiin poistettu/vaihdettu osa alkuperäisistä moderaattoreista, se on aivan täynnä botteja ja valtamedioissakin oli alkuviikolla kummallista uutisointia. Short interest -arvioita heitellään faktoina 50%...250% väliltä ja sovitellaan GME:n käyriä vuoden 2008 VW-squeezen kanssa ja vaikka mitä muuta älyvapaata. Oma kutina on vähän sellainen, että osa hedgerahastoista on vielä aika syvällä, muita isompia pelureita on myös tullut haaskalle ja loppunäytös on vasta tuloillaan. Tämä mutuilu perustuu lähinnä siihen, että jos hedget olisivat kuivilla, niin miksi tuo subredditin sabotointi ja mediapeli? Erityisesti kiinnostaa vielä nähdä viralliset short interest-tilastot ensiviikolla. Piensijoittajien näpeillehän tuo melko varmasti tulee laukeamaan, kävi miten kävi. Kyllä tekee pahaa lueskella noita tarinoita, joissa porukka on laittanut kaikki säästönsä kiinni tai jopa ottanut lainaa all in -meiningillä, jos nuo nyt siis on totta.
Tuossa on kuitenkin niin isot rahat kyseessä, että eiköhän siellä shorttaajien päässä ole kaikki mahdolliset asiantuntijat pohtimassa minkäläisella viestinnällä saavat laumat luopumaan osakkeista mahdollisimman halvalla. Itse mutuilen siis että siellä on vielä suuret positiot jotka vielä odottaa sopivaa hetkeä purkamiseen. Seuraavaksi voivat kokeilla täyttä hiljaisuutta ja toimeettomuutta niin hätäisimmät myy pois, koska "tilanne ohi"

Holdaamalla nuilla rahastoilla juoksisi kulut, jos eivät pääse purkamaan nuita kestävällä hintatasolla. Se liene ainut asia mitä tällä hetkellä (holdaamalla) voi tehdä. Eli omia rahojaa tuskin täysmääräisesti takaisin saa, mutta voi aiheuttaa muille harmaita hiuksia. Taida varat edes riittää nuilla shorttaajilla, jos joutuisivat useita satoja maksamaan per osake shorttien sulkemisesta. Taitaa kuumatka jäädä tältä erää haaveeksi ihan mahdottomuuden takia.

Paha paikka niille jotka osti kunnon potin korkealla hinnalla pikavoittojen toivossa. Pahimmilla kurssin nostatus ja alhaalla pakkomyynti sataa suoraan nuiden rahastojen laariin, jos ovat tehneet uusia shortteja korkeilla hinnoilla. Ei voi tietää. Sitä vaan ihmettelen että minkä takia pitää kaikki löydä kiinni ja seuraavalla viikolla valitellaan, että pitäisi laskus maksaa. Toivon kovasti että tuommoiset tarinat on vaan mielialan laskuun tähtäävä operaatio rahastojen suunnalta, mutta tuskinpa..

Tässä Gme- tapauksessa tuntuu yhdistyvän kiusanteko hedge-rahastoja kohtaan ja "tulppaanikupla". Toivottavasti tarina saa aikanaan päätöksen, eikä vain lakaista yksityiskohtia myöden maton alle piiloon.
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
Mitä mieltä porukka on Pihlajalinnasta? Siitähän oli se ostotarjous (16€) mitä ei hyväksytty. Kurssi romahti tuossa syksyllä. Oiskohan kenties ostohinnoissa? Sisäpiiri ostanut lähiaikoina ja uskon että tällä olisi tulevaisuutta.
Itse olen vahvasti long tähän. Yrityksen EV/EBITDA kerroin on yli 13 mikä on aika kehno. Toitaalta myyntiä tulee sen verran, että EV/sales onkin vain 0,87. Se on mielestäni varsin vähän megatrendien kannalta suotuisassa paikassa olevalle yritykselle. Eli jos saavat kannattuutensa kuntoon, niin nousua voisi olla reilustikin luvassa. Huonoimmassa skenaarioissa eivät onnistu ja Mehiläinen / joku muu ostaa sen pois.

Nykyfundilla/-tiedoilla Kevennän jos nousee 13€:n, ja ostan lisää jos laskee 8€:n. Suuria pikavoittoja tällä tuskin tekee, ellei tule ostotarjousta joltain kolmannelta osapuolelta. Toisaalta jotain voi mennä pahasti pieleenkin ja silloin otan tappiot sisään jossain - 6-7€ välillä.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
700
Ehkä typerä kysymys mut silti; jos ETF maksaa osinkoa 4krt/v ja ens kerran joskus maaliskuussa ja myyn ETF:n nyt niin tuleeko mulle latin latia osinkoja ens osinkopäivänä?
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
732
Ehkä typerä kysymys mut silti; jos ETF maksaa osinkoa 4krt/v ja ens kerran joskus maaliskuussa ja myyn ETF:n nyt niin tuleeko mulle latin latia osinkoja ens osinkopäivänä?
Katso irtoamispäivä ETF:n tiedoista. Jos myyt silloin niin saat vielä osingon. Mutta ei kannata pohtia tuota asiaa ollenkaan, koska oletettavasti ETF:n kurssi laskee silloin irtoamispäivänä vastaavasti, ja kertynyt osiniko on hinnassa koko ajan mukana.

Toinen asia sitten on se, ettei tuollaista jakavaa ETF:ää kannata todennäköisesti verokohtelun takia omistaa, koska sellaisen osinkoveroprosentti voi kohota äkkiä melkein 50%:n. Näin, koska ETF maksaa ensin ennakonpidätykset saamistaan osingoistaan eri maihin - ehkä keskimäärin 20% ja sen päälle saat sinä sitten maksaa vielä 30% pääomatuloveron. Lähes aina kannattaa suosia osingot uudelleensijoittavia ETF:iä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 756
On nuo IB:n jenkkilän kaupankäyntikulut kyllä huvittavia, yli 10kEuron ostos NYSE:stä -> kuluja valtavat 0.77$. Toinen parin tonnin ostos, 0.45$ kuluja. Kanada ei ihan yhtä halpa, mutta johonkin nordnettiin verrattuna ihan toisella tasolla, sinne maksoi reilu 10kEuron ostos 7.23C$ kuluja.

Kysymys kuuluukin, milläs tuollaisilla saa sen kuukausittaisen 10$ täyteen, ettei tarvitse tilistä maksaa :D Pitäis varmaan saada tuonne se 100k$ jotenkin kasaan, niin pääsee siitä kuukausimaksusta eroon. Ainakin näin lähinnä holdaamista harrastavana.
Onhan se 10$ vaikea saada täyteen jos tekee 10k kauppoja - loppuu äkkiä rahat kesken :). Tee pieniä kauppoja 10-20kpl ja vaihdat rahaa kerran niin sillä sen saa täyteen. Tai sitten ostat senttiosakkeita, niissä alkaa kulut nousemaan kun tulee kappalemäärärajat vastaan.

Itse ostin aluksi kuukaudessa satasilla eri osakkeita eli levittelin 1,5k tyyliin 5 osakkeeseen ja ostin niitä useamman kerran kuussa satasilla kerrallaan, turhaa hommaa jälkikäteen ajateltuna mutta silloin sai hyvän mielen kun ei maksanut sitä 10usd/kk ”ihan turhasta”...
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
Onhan se 10$ vaikea saada täyteen jos tekee 10k kauppoja - loppuu äkkiä rahat kesken :). Tee pieniä kauppoja 10-20kpl ja vaihdat rahaa kerran niin sillä sen saa täyteen. Tai sitten ostat senttiosakkeita, niissä alkaa kulut nousemaan kun tulee kappalemäärärajat vastaan.

Itse ostin aluksi kuukaudessa satasilla eri osakkeita eli levittelin 1,5k tyyliin 5 osakkeeseen ja ostin niitä useamman kerran kuussa satasilla kerrallaan, turhaa hommaa jälkikäteen ajateltuna mutta silloin sai hyvän mielen kun ei maksanut sitä 10usd/kk ”ihan turhasta”...
Jeps, pitää varmaan tasapainotella tuon hyvän mielen ja maksun kanssa, kunnes saa tuon omistusrajan täyteen :) Pohjois-Amerikan osinkopapereita lähinnä tuonne laittelen tällä hetkellä ja sitten kun niitä osinkoja tipahtelee, niin tietty tulee noita pienempiä ostoksia muutenkin. Ja noilla kuluilla voisi kokeilla vaikka veivatakin jotain sopivasti heiluvaa paperia, jos ehtii ;)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
Pitää muuten varmaan kysellä IB:n asiakaspalvelusta tuota osakkeen siirtämistä Suomen Nordeasta. Ei näytä olevan valmiina edes lähtöpankkien listalla. Osuuspankki ja Nordnet esim. löytyvät, ja Ruotsin Nordea.
 
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
472
Mikään ei ole ilmaista, ja lopullinen toteutunut komissio on jotain muuta kuin 10$. IB myy Robinhoodin tapaan Lite tilejen order flown instikoille jonka takia maksu menee loppupeleissä huonompina toteutushintoina.

Press Release
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
Mikään ei ole ilmaista, ja lopullinen toteutunut komissio on jotain muuta kuin 10$. IB myy Robinhoodin tapaan Lite tilejen order flown instikoille jonka takia maksu menee loppupeleissä huonompina toteutushintoina.

Press Release
Noh, tuota ongelmaa ei tarvitse miettiä ainakaan Suomessa, kun Robinhoodin tapaan tuotakaan ei voi täällä käyttää. Tarjolla on vain IBKR Pro.
 
Liittynyt
17.09.2017
Viestejä
472
Noh, tuota ongelmaa ei tarvitse miettiä ainakaan Suomessa, kun Robinhoodin tapaan tuotakaan ei voi täällä käyttää. Tarjolla on vain IBKR Pro.
No niimpä näyttää. Mutta moneen otteeseen on tullut kirottua tuota välittäjien hintojen vertailun vaikeutta, kun loppujenlopuksi kyse ei ole pelkistä kuluista vaan kaupan toteutushinta on myös tärkeä. Jokaisella välittäjällä on oma "smart routing" -algoritminsa, mutta mistäpä nuista tietää kuinka hyvään hintaan kenenkin algoritmi saa sen kaupan toteutettua.
 
Liittynyt
06.02.2021
Viestejä
59
Osaatteko kertoa onko mahdollista kotiuttaa samaa summaa minkä oon sijoittanut cryptoihin maksamatta/ilmoittamatta verottajalle?
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 856
Eikös se nyt mene kappale eikä eräkohtaisesti se verotus? Et voi ostaa kolmea taloakaan 1M ja myydä kahta niistä 500t ja maksaa verot vasta kun myyt kolmannen.
Eli joka kolikosta/osakkeesta/yksiköstä maksat veron arvonnousun osuudesta.
 
Liittynyt
06.02.2021
Viestejä
59
Eli miten tuo menee käytännössä? Riittääkö että pidän kirjanpitoa talletuksista/nostoista päivämäärineen ja ilmoitan nämä veroilmoituksessa, vai kiinnostaako verottajaa myös wallettien väliset treidit jos vaikka vaihdan bitcoinia ethiin yms?
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
Eli miten tuo menee käytännössä? Riittääkö että pidän kirjanpitoa talletuksista/nostoista päivämäärineen ja ilmoitan nämä veroilmoituksessa, vai kiinnostaako verottajaa myös wallettien väliset treidit jos vaikka vaihdan bitcoinia ethiin yms?
Aina jos tekee kauppaa jossain muodossa, arvonnousu realisoituu. Myös virtuaalivaluuttojen välillä vaihdot lasketaan:
Virtuaalivaluuttojen verotus - vero.fi
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 468
Eli miten tuo menee käytännössä? Riittääkö että pidän kirjanpitoa talletuksista/nostoista päivämäärineen ja ilmoitan nämä veroilmoituksessa, vai kiinnostaako verottajaa myös wallettien väliset treidit jos vaikka vaihdan bitcoinia ethiin yms?
Eihän tuo käytännössä onnistu muussa tapauksessa kuin jos pystyt pitämään rahaliikenteesi kokonaan Suomen pankkijärjestelmän ulkopuolella.

Siinä vaiheessa, kun jostakin pörssistä kilahtaa Suomi-tilillesi rahaa, on verottajalla olemassa ainakin teoreettinen linkki sijoitustoimintaasi.

Ja sama tietysti siinä tapauksessa, jos ostoksesi olet tehnyt Suomi-tililtäsi.

Jos taas olet louhija, onnistuu tuo tietysti jo paljon helpommin niin kauan kuin et Suomi-pankkiisi kotiuta mitään.

Yläpuolella siis vastaus edelliseen kysymykseesi.

Verottajaa sinänsä kiinnostaa aivan kaikki vaihdot, mitä olet missäkin pörssissä tehnyt. Näiden selvittelemiseen on jo kehitytetty ihan omia palveluitaan, jottei tarvitse käsin laskea.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 856
Kyllä kiinnostaa myös eri kolikoiden väliset treidit, vähän sama kuin ostat osakkeita, ihan sama ostatko niitä/saatko niistä euroja, dollareita vai kruunuja niin sen kauppapäivän kurssiin ne käännetään euroiksi.

Tuolla virtuaalivaluuttakeskustelussa tästä on käyty jo kymmeniä sivuja keskustelua, suosittelen lukemaan sieltä. Sieltä myös selviää hyvin pian että ei, ei ole tosiaan helppoa pitää kirjaa kaikista tapahtumista euroiksi käännettynä jos enemmän treidailee eli kolikoita keskenään.
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 704
No niimpä näyttää. Mutta moneen otteeseen on tullut kirottua tuota välittäjien hintojen vertailun vaikeutta, kun loppujenlopuksi kyse ei ole pelkistä kuluista vaan kaupan toteutushinta on myös tärkeä. Jokaisella välittäjällä on oma "smart routing" -algoritminsa, mutta mistäpä nuista tietää kuinka hyvään hintaan kenenkin algoritmi saa sen kaupan toteutettua.
Näinhän tuo on. Tuolla IBKR Prossa saa kyllä säätää ihan itse, jos välttämättä haluaa - ei tarvitse käyttää edes smartia. Tier pricing päälle ja sitten kaikki manuaalisesti, niin saa itseään syyttää, jos tulee kalliit hinnat :) Toinen pää on sitten fixed pricing + smart. Itselläni on nyt tuo tier pricing päällä IB:ssä, mutta en ole kyllä tuota routingia alkanut säätää.
 
Liittynyt
06.02.2021
Viestejä
59
Kiitos vastauksista. Täytyy lukea lisää tuolta yllämainitulta palstalta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.09.2020
Viestejä
517
E: Luin tuota palstaa ja en nyt äkkiseltään löytänyt kuin hajanaisia kommentteja verotuksesta. Ymmärsinkö oikein että jokaisen treidin voitosta maksetaan 30% veroa? Vai maksanko silloinkin 30% jos vaihdan BTC -> ETH ja kurssi pysyy samana? Ja onko tuo koinly esim hyvä platform näiden laskemiseen?
Kyllä se vaihto katsotaan myynniksi, josta pitäisi normaalit pääomaverot maksaa tuotoista, oli kyseessä sitten rahasto, osake tai kryptovaluutta (jos sijoitusten myynnit/vaihdot alle 1000€ vuodessa voitoista ei tarvitse maksaa veroa). Tosin ei taida verottaja saada vihiä noista kryptojen vaihdoista. Vasta sitten kun pamauttaa rahat kotimaan pankkitilille kiinnostuvat alkuperästä ellei itse ilmoita alkuperää.
 

jko

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
88
Minulla on sijoitettuna nordean rahastossa jotain 6000€ joka on voitolla 1000€ eli yhteensä siellä on 7000€ tällä hetkellä, jossa kulut on 1,22% niin jos nyt siirrän rahani nordean rahastosta nordnettiin tuohon SPP Aktiefond Globaliin niin kannattaako siirtää vaan kaikki kerralla vai pienemmissä osissa esim. 200€/kk tuolta nordean rahastosta+100€ lisää kk-säästöä?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 646
Minulla on sijoitettuna nordean rahastossa jotain 6000€ joka on voitolla 1000€ eli yhteensä siellä on 7000€ tällä hetkellä, jossa kulut on 1,22% niin jos nyt siirrän rahani nordean rahastosta nordnettiin tuohon SPP Aktiefond Globaliin niin kannattaako siirtää vaan kaikki kerralla vai pienemmissä osissa esim. 200€/kk tuolta nordean rahastosta+100€ lisää kk-säästöä?
Voitosta maksat 30% veroa, eli 300€. Laske siitä kuinka paljon tuo kuluero tuottaa tappiota ja kannattaako sitä siellä pitää kauemmin ja vaikka yrittää myydä pienissä palasissa. Voihan sitä tietenkin vilkaista, että onko siellä vaikka ensimmäinen tonni joka on voitolla sen 100% jolloin parissa vuodessa sais ne voitolliset sieltä ulos verottomasti ja sen jälkeen myis könttänä ja maksais siihen asti kertyneet verot. Mutta koska ei tiedetä kuinka markkinat kehittyy nii ei tätä päätöstä kukaan sinun puolesta voi tehdä eikä tämäkään ole suositus vaan niitä optioita mitä on. Loppuviimein ite pitäisin tommosta 300€ veroa aika mitättömänä, joten ottaisin ite kerralla ulos ja pienempikuluiseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
245 398
Viestejä
4 282 564
Jäsenet
71 663
Uusin jäsen
basicbobo

Hinta.fi

Ylös Bottom