Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
86
Kyllä tuo hankalaa on, jatkuvaa pelin pitämistä käytännössä vain sen takia että "ei viitsitä antaa halpaa luottoa ellet kerrytä paljon välityspalkkiota, joten keksitään tämmöinen mielivaltaisen älytön hajautusvaatimus himmeli", välittäjäriskin kanssahan tuolla hajautusvaatimuksella ei ole mitään tekemistä.
Tämä liittyy Nordnetin alustaan, eli joutuvat käsittelemään ETF:iä kuten osakkeita. Sinänsä olisi siis kehittämällä korjattavissa, mutta ei ilmeisesti oli taskilistan kärkipäässä. No, lisää pari megatrendi-etf:ää mukaan niin hajautus on siinä.

Toinen asia on, että vaikka se korko pompsahtaisi hetkellisesti 2,49% tasolle niin ei siitä euromääräisesti paljoa kuluja tule. Ja sijoituslainan korot voi vähentää verotuksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 335
Pitääpä lukasta, pääasiassa kiinnostaisi pysytellä OP:n platalla niin ei tarvitse montaa pankkia samaan aikaan ihmetellä.
 
Liittynyt
31.05.2017
Viestejä
4 459
Se nimenomaan on suhteessa. Suhde vaihtelee tapauksittain, ja toki omistajan ja rahoittajan riski on suurempi. Tämän vuoksi työntekijät saavat lähes poikkeuksetta suhteessa vähemmän.
Aloit sitten saivartelemaan.. Et ole ikinä kuullut ilmaisua "ei ole missään suhteessa"? :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 764
Tämä liittyy Nordnetin alustaan, eli joutuvat käsittelemään ETF:iä kuten osakkeita. Sinänsä olisi siis kehittämällä korjattavissa, mutta ei ilmeisesti oli taskilistan kärkipäässä. No, lisää pari megatrendi-etf:ää mukaan niin hajautus on siinä.

Toinen asia on, että vaikka se korko pompsahtaisi hetkellisesti 2,49% tasolle niin ei siitä euromääräisesti paljoa kuluja tule. Ja sijoituslainan korot voi vähentää verotuksessa.
Olen vahvasti eri mieltä, siinä ei montaa koodiriviä tarvittaisi että voisi jostain tiedostosta tms. katsoa että onko paperi mainittu siellä ja käyttää sille asetettua tai laskea siellä olevista parametreistä sille joku muu kun vakio 20% hajautusvaatimus, vaikkapa maailma ETF tapauksessa 100% tai 99%. Toisekseen NN osannee kuitenkin erotella ETF-osingot osakkeiden osingoista (veroa menee eri määrä) veroilmoitukselle niin 100% siellä on mekanismit katsoa että mistä paperista on kysymys.

Eli 1,5% ei ole euromääräisesti paljon? No eihän se ole jos lainaa on 100e, mutta jos lainaa on 100Me niin kyllä siinä euromääräisesti puhutaan jo ihan merkittävistä summista :): Tuokin verotuksessa vähentäminenkin on ihan puhdas vahvistusharha, aina kun on jotain vähennettävää niin on myös _ylimääräisiä (ja turhia)_ kuluja. 100ke lainasta saat kuitenkin vuodessa 1050e kaivaa ihan omasta taskusta joka vastaa palttiarallaa 2kpl ps5 pelikonsoleita tai 2100 tölkkiä ulkomailta uitettuja oluita (12e/ltk) konkreettisempaan muotoon väännettynä.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
86
Olen vahvasti eri mieltä, siinä ei montaa koodiriviä tarvittaisi että voisi jostain tiedostosta tms. katsoa että onko paperi mainittu siellä ja käyttää sille asetettua tai laskea siellä olevista parametreistä sille joku muu kun vakio 20% hajautusvaatimus, vaikkapa maailma ETF tapauksessa 100% tai 99%. Toisekseen NN osannee kuitenkin erotella ETF-osingot osakkeiden osingoista (veroa menee eri määrä) veroilmoitukselle niin 100% siellä on mekanismit katsoa että mistä paperista on kysymys.

Eli 1,5% ei ole euromääräisesti paljon? No eihän se ole jos lainaa on 100e, mutta jos lainaa on 100Me niin kyllä siinä euromääräisesti puhutaan jo ihan merkittävistä summista :): Tuokin verotuksessa vähentäminenkin on ihan puhdas vahvistusharha, aina kun on jotain vähennettävää niin on myös _ylimääräisiä (ja turhia)_ kuluja. 100ke lainasta saat kuitenkin vuodessa 1050e kaivaa ihan omasta taskusta joka vastaa palttiarallaa 2kpl ps5 pelikonsoleita tai 2100 tölkkiä ulkomailta uitettuja oluita (12e/ltk) konkreettisempaan muotoon väännettynä.
Olet vahvasti eri mieltä siitä, että tilanne on kehittämällä korjattavissa? Vai mitä sekoilet?

Toinen asia on spekulaatiota, koska 100Me luottoa ei Nordnetistä ole saatavilla. ;) Oon todellakin samaa mieltä, että turhia kuluja kannattaa karsia. Lasket tuossa kuitenkin jotain vuosikuluja kun kyse oli hetkellisestä ylityksestä. Jos kyseessä on 100 000e laina niin salkun koko on 500 000e. Tällöinkin päiväkohtaiseksi hinnaksi ylityksestä tulee ehkä 6 euroa. Saahan sillä tuopin olutta, mutta on aika pieni osa puolen miltsin salkkua. Lisäksi luulisi, että moinen massikeisari osaisi hajauttaa salkkunsa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 764
Olet vahvasti eri mieltä siitä, että tilanne on kehittämällä korjattavissa? Vai mitä sekoilet?

Toinen asia on spekulaatiota, koska 100Me luottoa ei Nordnetistä ole saatavilla. ;) Oon todellakin samaa mieltä, että turhia kuluja kannattaa karsia. Lasket tuossa kuitenkin jotain vuosikuluja kun kyse oli hetkellisestä ylityksestä. Jos kyseessä on 100 000e laina niin salkun koko on 500 000e. Tällöinkin päiväkohtaiseksi hinnaksi ylityksestä tulee ehkä 6 euroa. Saahan sillä tuopin olutta, mutta on aika pieni osa puolen miltsin salkkua. Lisäksi luulisi, että moinen massikeisari osaisi hajauttaa salkkunsa.
Vahvasti eri mieltä siitä että tuo olisi joku "tahaton" rajoite, kuten aluksi sanoin niin 99% varmasti tehty noin jotta millään järkevällä ja helpolla ETF-yhdistellä et pääse kultaluoton pariin. Ei tuo mikään tahaton lapsus ole, koska asia olisi triviaalia muuttaa ja kun muutosta ei ole tehty niin se puhukoon puolestaan. Toisin sanoen sinun pitää joku aktiivisesti veivata kk-säästön sisältöä (kuka jaksaa?) tai sitten ihan käydä normaalia kauppaa (välityspalkkiot) saadaksesi hajautuksen pysymään.

Meinaat siis että on jollain muotoa "tehokasta" kytätä joka päivä salkun hajautusta ja korjata tarpeen mukaan, en minä ainakaan viitisi vaan etsisin jonkun muun tavan hoitaa lainoitus. Lasken siis tuon 1,5% ihan koko vuoden kuluksi kun etsin vaihtoehtoista tapaa. Mainittakoon nyt vaikka että IB:llä on 1,5% EUR lainan kulut (eli on kalliimpi kuin NN gold) mutta mitään "ehtoja" ei ole ja lainoitusaste on jotain muuta kuin 20% (lainaa saa otettua karkeasti 3-4x salkun koko kun työntää lainan takas sijoituksiin, nyt salkku on niin vivutettu että pienikin pudotus johtaa margin calliin).
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 708
Vahvasti eri mieltä siitä että tuo olisi joku "tahaton" rajoite, kuten aluksi sanoin niin 99% varmasti tehty noin jotta millään järkevällä ja helpolla ETF-yhdistellä et pääse kultaluoton pariin. Ei tuo mikään tahaton lapsus ole, koska asia olisi triviaalia muuttaa ja kun muutosta ei ole tehty niin se puhukoon puolestaan. Toisin sanoen sinun pitää joku aktiivisesti veivata kk-säästön sisältöä (kuka jaksaa?) tai sitten ihan käydä normaalia kauppaa (välityspalkkiot) saadaksesi hajautuksen pysymään.

Meinaat siis että on jollain muotoa "tehokasta" kytätä joka päivä salkun hajautusta ja korjata tarpeen mukaan, en minä ainakaan viitisi vaan etsisin jonkun muun tavan hoitaa lainoitus. Lasken siis tuon 1,5% ihan koko vuoden kuluksi kun etsin vaihtoehtoista tapaa. Mainittakoon nyt vaikka että IB:llä on 1,5% EUR lainan kulut (eli on kalliimpi kuin NN gold) mutta mitään "ehtoja" ei ole ja lainoitusaste on jotain muuta kuin 20% (lainaa saa otettua karkeasti 3-4x salkun koko kun työntää lainan takas sijoituksiin, nyt salkku on niin vivutettu että pienikin pudotus johtaa margin calliin).
Kannattaa myös koittaa kepillä jäätä vaikka oman pankin kanssa, varsinkin jos on muita vakuita käyttää kuin itse arvopaperit. Samalla välttyy vakuusarvon vaihtelun mahdollisilta ongelmilta. Olisi varmaan pitänyt tuollaisen arvopaperivakuuspohjaisen lainankin marginaali omasta pankista selvittää, vaikka pankin edustajakin sen kuittasi heti alkuunsa, että tuskin haluat lukita niitä papereita takuudeksi ja riittävällä puskurilla - mistä olin kyllä ihan samaa mieltä. Mutta mahdollinen marginaali olisi tietty ollut kiinnostava tietää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 764
Kannattaa myös koittaa kepillä jäätä vaikka oman pankin kanssa, varsinkin jos on muita vakuita käyttää kuin itse arvopaperit. Samalla välttyy vakuusarvon vaihtelun mahdollisilta ongelmilta. Olisi varmaan pitänyt tuollaisen arvopaperivakuuspohjaisen lainankin marginaali omasta pankista selvittää, vaikka pankin edustajakin sen kuittasi heti alkuunsa, että tuskin haluat lukita niitä papereita takuudeksi ja riittävällä puskurilla - mistä olin kyllä ihan samaa mieltä. Mutta mahdollinen marginaali olisi tietty ollut kiinnostava tietää.
Ehdottomasti kannattaa. Mainitaan nyt selvyyden vuoksi että IBllä ei pantata yhtään mitään, kaikki salkkusi osakkeet on käytettävissäsi miten haluat margin rajojen puitteissa jota lasketaan reaaliajassa. Eli jos sulla on vaikka X eur salkku niin voit nostaa sieltä rahaa omalle pankki tilillesi ~X/2, nyt salkkusi on taas tappiin lainoitettu, jos haluat ostaa jotain osaketta niin et pysty koska marginia ei enää ole, sen sijaan voit myydä mitä tahansa ja vapautuneella rahalla ostaa toista. Toisin sanoen jos myyt paskan marginin paperia niin voit ostaa enemmän paremman marginin paperia ja päin vastoin. Välittäjää kiinnostaa siis vain kokonaisuus ei mikään muu ja se aktiivisesti pitää huolta tarvittaessa sun omistuksia myymällä että tilanne pysyy heidän kannaltaan kohtuulisena.

Käsittääkseni Suomessa homma tapahtuu pääsääntöisesti niin että joudut kirjaimellisesti laittamaan ne nokiat kaniin jotta saat sitä lainaa. Jos nokiat haluat myydä niin sun pitää soitella ja pantti muodostaa jostain muusta kokonaisuudesta jolloin noksut vapautetaan -> hidasta/kömpelöä ja ihmeellisen vaikeaa... Toisin sanoen tuollainen IB:n kaltainen reaaliaikainen margin on ihan hepreaa isolle osalle lafkoista... Ja toisin kuin asuntolainoissa niin käsittääkseni pankki voi siltikin vaatia lisäpanttia jos noksun arvo syöksyy vaikka ne oli nimenomaisesti lainan ehtona kanitettu eli siltäkään tuo kömpelö systeemi ei suojaa...
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
86
Vahvasti eri mieltä siitä että tuo olisi joku "tahaton" rajoite, kuten aluksi sanoin niin 99% varmasti tehty noin jotta millään järkevällä ja helpolla ETF-yhdistellä et pääse kultaluoton pariin. Ei tuo mikään tahaton lapsus ole, koska asia olisi triviaalia muuttaa ja kun muutosta ei ole tehty niin se puhukoon puolestaan. Toisin sanoen sinun pitää joku aktiivisesti veivata kk-säästön sisältöä (kuka jaksaa?) tai sitten ihan käydä normaalia kauppaa (välityspalkkiot) saadaksesi hajautuksen pysymään.

Meinaat siis että on jollain muotoa "tehokasta" kytätä joka päivä salkun hajautusta ja korjata tarpeen mukaan, en minä ainakaan viitisi vaan etsisin jonkun muun tavan hoitaa lainoitus. Lasken siis tuon 1,5% ihan koko vuoden kuluksi kun etsin vaihtoehtoista tapaa. Mainittakoon nyt vaikka että IB:llä on 1,5% EUR lainan kulut (eli on kalliimpi kuin NN gold) mutta mitään "ehtoja" ei ole ja lainoitusaste on jotain muuta kuin 20% (lainaa saa otettua karkeasti 3-4x salkun koko kun työntää lainan takas sijoituksiin, nyt salkku on niin vivutettu että pienikin pudotus johtaa margin calliin).
Mun mielestä jos on velkavipua niin on syytä jaksaa säätää salkun sisältöä. Tajusinko oikein, että sulla on 3-4x vivutettu salkku ja et veivaa sitä mitenkään, esim. kerran kvartaalissa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 764
Mun mielestä jos on velkavipua niin on syytä jaksaa säätää salkun sisältöä. Tajusinko oikein, että sulla on 3-4x vivutettu salkku ja et veivaa sitä mitenkään, esim. kerran kvartaalissa?
Et tajunnut oikein, IB:llä voin ostaa vaikka vain ja ainoastaan maailma ETF:ää ja saada sitä vastaan 1,5% lainaa niin paljon kun ko. lapun margin säännöksen antavat periksi. Toisin sanoen mitään tasapainottamista/veivaamista ei tartte jos haluat vaikka ottaa 30% lainaa ja ostaa lisää samaa ETF:ää niin senkus ostat ja unohdat, ei tuollainen vipu tuollaiseen kohteeseen mitään seuraamista vaadi. Tuo 3-4x oli esimerkki mihin asti tuo taipuu, tuossa vaiheessa sun pitää seurata sitten jo tunneittain ellei jopa reaaliajassa tilanteen kehittymistä, jos kvartaaleittain katsot niin välittäjä on jo hoitanut tarvittavat veivaukset :).
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
86
Et tajunnut oikein, IB:llä voin ostaa vaikka vain ja ainoastaan maailma ETF:ää ja saada sitä vastaan 1,5% lainaa niin paljon kun ko. lapun margin säännöksen antavat periksi. Toisin sanoen mitään tasapainottamista/veivaamista ei tartte jos haluat vaikka ottaa 30% lainaa ja ostaa lisää samaa ETF:ää niin senkus ostat ja unohdat, ei tuollainen vipu tuollaiseen kohteeseen mitään seuraamista vaadi. Tuo 3-4x oli esimerkki mihin asti tuo taipuu, tuossa vaiheessa sun pitää seurata sitten jo tunneittain ellei jopa reaaliajassa tilanteen kehittymistä, jos kvartaaleittain katsot niin välittäjä on jo hoitanut tarvittavat veivaukset :).
Ok, no tässä on ehkä kaksi tuotetta jotka sopivat eri käyttötarkoitukseen. NN:n vähän halvempi rajoitettu luotto niille jotka säätävät salkkunsa hajautusta ja IB:n vähän kalliimpi luotto jonka "voi ottaa ja unohtaa". NN repii tulonsa välityspalkkioista, se on varma. Jos ETF-salkussa on kasa megatrendi-ETF:iä (esim. AGED, ESPO, LOCK, RBOT) niin ei tuo vaaditun hajautuksen saavuttaminen ole kovin vaikeaa. Jos on pelkästään EUNL+IS3N kombo niin ei onnistukaan enää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 124
Kukaan muu saanut IB:lta (UK) postia liittyen brexittiin ja viimeisimpiin suunnitelmiin asiaan liittyen? Mä sain tämmöisen linkin tänään: FAQS: IBIE Brexit Account Migration | staging

A.9: Tahtooko tämä sanoa "kivasti" että jos ei siirtoa tee niin kaupankäynti (ostot) loppuvat? "However, you should be aware that if you decide to decline, IBUK may not be able to keep servicing your account at the end of the Brexit transition period."
-
luulisi että tuo kaikille EU kansalaisille sama juttu eli joko se onnistuu tai ei onnistu, vai vihjaistaanko tässä mahdolliseen brexit sopimukseen eli jos soppari syntyy niin palvelut voisivatkin ehkä jatkua?

B.4: tahtoo sanoa että SIPin 500k$ suojaus lähtee kävelemään IBIE:lle siirtyessä ja tilalle tulee käytännössä ei mitään suojaa (Irkkujen oma max. 20ke).
- miten tämä on vaikka NN:ssa tai vaiikka OP/Sampo/Nordeassa hoidettu / millä summilla vai tekeekö arvo-osuustili tähän jonkun selvän pesäeron? Entä joku muu laaritilejä käyttävä firma, vaikkapa Degiro?
- osakkeet laaritililläkin pitäisi olla minun vaikka IB(IE) konkkaisikin, joten mitä IB(IE):llä pitäisi oikein tapahtua jotta olisi edes teoreettinen mahdollisuus menettää osakkeet. Ilmeisesti laaritilin kirjanpito pitäisi jotenkin tuhota ja sen lisäksi vielä myydä sisältö ulos....
- miten sijoitustilillä oleva käteinen suhtautuu tuohon, kenen rahoja ne tarkkaan ottaen on, mun vai IB(IE):n jos firma päättää konkata

C.2: Mitä hittoa tämä tarkoittaa?
- Aiemmin on voinut ainakin forexilla säätää mikä valuttaa on pakkasella (ja kuinka paljon), jolloin korko maksetaan pakkasella olevan valuutan mukaan (valuutta voi siis olla pakkasella vaikka marginiakaan ei olisi käytössä).
- Tahtaako tuo edelleen sanoa että ulos voi ottaa vaikka EUR-tili menisi pakkaselle, esim. 100ke omaa rahaa osakkeissa, vakuusarvo 50ke jolloin 50ke voi nostaa ulos -> tilinsaldo -50ke?

Jotain muuta mitä:)?
Palataas tähän yleisellä tasolla. Onko sulle (tai jollekin muulle IB:n asiakkaalle) tullut jo joku toimenpidepyyntö, jossa pitää valita, mitä tehdään? Frendille tuli tänään, mä en ole vielä nähnyt mitään. Millähän arvalla noi tulevat? Vuoden loppuun mennessä piti hänen tehdä päätös tilin siirrosta Irlantiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 230
Palataas tähän yleisellä tasolla. Onko sulle (tai jollekin muulle IB:n asiakkaalle) tullut jo joku toimenpidepyyntö, jossa pitää valita, mitä tehdään? Frendille tuli tänään, mä en ole vielä nähnyt mitään. Millähän arvalla noi tulevat? Vuoden loppuun mennessä piti hänen tehdä päätös tilin siirrosta Irlantiin.
Jos pitäisi veikata, niin lähettävät noita pienempinä erinä kuin kaikki kerralla. Ihan vaan, jotta kaikki miljoona asiakasta eivät kirjaudu samalla sekunnilla account-managementtiin sisään kun kaikkien sähköpostiin pärähtää se linkki samalla hetkellä.

edit: minä en tietty tiedä IB:n systeemeistä mitään, mutta tuollaisten asioiden jakelu ajallisesti hajautetusti jollain randomoinnilla on ihan normaalia tuotantojärjestelmissä. Etenkin tilanteessa jossa tuon kyselyn voi odottaa tuottavan ison kasan support-requesteja sinne aspaan, niin on paljon kivempi hajauttaa noita ajallisesti, niin kaikki asiakkaat eivät hyökkää kyselemään aspasta samaan aikaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 764
Palataas tähän yleisellä tasolla. Onko sulle (tai jollekin muulle IB:n asiakkaalle) tullut jo joku toimenpidepyyntö, jossa pitää valita, mitä tehdään? Frendille tuli tänään, mä en ole vielä nähnyt mitään. Millähän arvalla noi tulevat? Vuoden loppuun mennessä piti hänen tehdä päätös tilin siirrosta Irlantiin.
Mulla on tuosta asti account management loginissa kysynyt joka kerta että mitä tehdään?
a) jees, siirryn juomaan guinnesia
b) en tiedä, kysy myöhemmin (ja siis kysyy tosiaan seuraavassa loginissa)
c) kerään kamani ja vaihdan operaattoria

Olen vastannut toistaiseksi "b", jos vaikka brexitissä tulisi joku sopu niin se voisi muuttaa tilannetta (tai sitten ei)...

Pitäisin outona jos kaikki eivät ole jo tuota saaneet, mikäli IB meinaa vuoden vaihteessa katkoa ostot järjestelmässä. Jos vasta nyt saat ilmoituksen niin ei tuossa paljoa jää aikaa asiaan perehtyä...

Firman tilin sain treidaus kuntoon tasan viikko sitten, mutta ei kyllä mitään hajua että missä se on, luulisin että IBUKissa ja sinne ei ole tullut mitään viestiä...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 020
Pitääpä lukasta, pääasiassa kiinnostaisi pysytellä OP:n platalla niin ei tarvitse montaa pankkia samaan aikaan ihmetellä.
Aika pieni vaiva avata tili esim. Nordnetiin. Jos op:ssa haluaa pysyä, niin esim. Maailma indeksi olisi fiksumpi kuin maltillinen. Maltillisella takaa itselleen huonot tuotot. 50% painotus Aasiaan on aika iso suhteessa markkinan kokoon.

Mikä sinulla on sijoitushorisontti?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 124
Jos vasta nyt saat ilmoituksen niin ei tuossa paljoa jää aikaa asiaan perehtyä...
Hmmm. Mitähän helevettiä. Pääseekö tuota jotenkin katsomaan tilin sisällä? Ehkä olen ajatuksissani jo valinnut jotain? Mulla ei kysy mitään loginissa. Mulle on tullut marraskuussa mailia että vielä ei tarvitse tehdä mitään ja perästä kuuluu.

Laitoin tikettiä IB:lle. Kaipa tälle on looginen selitys.

:sworried:
 
Viimeksi muokattu:

Ree

Liittynyt
09.04.2020
Viestejä
54
Tällä hetkellä Op:n puolella suomi osakkeita ja nordnetin
kautta sijoitettuna handelsbanken USA indeksiin. Nyt tekis mieli ostella suoria USA osakkeita, kulut on vaan isot nordnetin puolella.. Eli Op:n puolelta ostot.

Mutta mutta nyt vinkkejä mitä ostas?
Olisko Plug power hyvä, jos tulevaisuudessa vety yleistyy.
 
Liittynyt
21.11.2017
Viestejä
1 335
Aika pieni vaiva avata tili esim. Nordnetiin. Jos op:ssa haluaa pysyä, niin esim. Maailma indeksi olisi fiksumpi kuin maltillinen. Maltillisella takaa itselleen huonot tuotot. 50% painotus Aasiaan on aika iso suhteessa markkinan kokoon.

Mikä sinulla on sijoitushorisontti?
Avasin tilin NordNettiin, aika vaivatonta oli joo.
Pääasiassa hakusessa pidempiaikainen sijoittaminen & säästäminen, sijoitin EUNL:ään ja aloitan sinne joka toinen kuukausi sijoittamaan ~500€ ja sitten jos jää jotain hiluja niin laitan tuohon IS3N:ään.
Sitten meinasin OP-Kiinaan & Aasia Indeksiin laittaa myös riippuen kuukauden menoista.

Myöskin kunhan aikaa piisaa niin työkaverin (joka on haka Kryptoissa) niin katsella tuota kryptomaailmaa harrastuksena pienellä pääomalla.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
701
Tällä hetkellä Op:n puolella suomi osakkeita ja nordnetin
kautta sijoitettuna handelsbanken USA indeksiin. Nyt tekis mieli ostella suoria USA osakkeita, kulut on vaan isot nordnetin puolella.. Eli Op:n puolelta ostot.

Mutta mutta nyt vinkkejä mitä ostas?
Olisko Plug power hyvä, jos tulevaisuudessa vety yleistyy.
Ymmärtänet että toi on varmaan sellainen kysymys mihin ei oikein kukaan haluu/osaa ottaa kantaa.
 

Ree

Liittynyt
09.04.2020
Viestejä
54
Kysyt random nimimerkeiltä foorumilla sijoitusneuvoja ja sitten perään että et kovin heppoisin perusrein ole tekemässä ostoja?
Yhtälaillahan nordnetin ja kauppalehden keskustelupalstat on random nimimerkkien keskusteluja.

Mutta nyt oli tarkoitus vaan keskustella usa osakkeista. :hmm:
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
2 558
Vajaa 9 vuotta sitten ostetut Nokian osakkeet olisi nyt pari prossaa miinuksella. Pitäisköhän laittaa laitaan ja siirtyä omistamaan jotain, joka saattaisi joskus tuottaa arvoakin :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 230
Mutta eihän tuossa ole mitään järkeä. Sitten minun pitäisi maksaa veroja vaikka osake on tappiolla?
Hankintameno-olettamaa ei ole pakko käyttää - voit itse valita, että käytätkö oikeasti toteutuneita osto- / myyntihintoja ja niistä laskettua voiton määrää, vai hankintameno-olettaman mukaista lukemaa.

Jos osakekurssi on yli 2.5-kertaistunut 10v aikana, niin hankintameno-olettama vähentää maksamasi veron määrää.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 729
Olisko Plug power hyvä, jos tulevaisuudessa vety yleistyy.
Muutaman kuukauden PLUGia olen omistanut. Syynä oli juurikin tuo, että eiköhän vetyautot lopulta ohita nämä paristo-sähköautot. Kilpailijat alalla ovat FCEL ja BLDP, mutta PLUG näistä eniten keskittyy autoihin. Tosin PLUG käyttää Ballardin teknologiota myös, että sillä tavalla nuo yhtiöt ovat yhdessä kuitenkin. Nousuissa ja laskuissakin tuntuu olevan yhteyttä, joko kaikki menee samaan suuntaan yhtä reilusti tai sitten kaksi menee samaan ja yksi eri.

Arvon volatiliteetti on kovaa. Välillä mennään kovaa ylös ja välillä kovaa alas, harvoin on pieniä liikkeitä päivässä. Enimmäkseen kyllä suunta ylöspäin.
Voittoahan tuo ei ole tuottanut ikinä ja tuskin tulee ihan hetkeen tuottamaankaan. Arvo perustuu siihen, että sitten joskus sitä voittoa alkaa tulemaan ovista ja ikkunoista. Aina välillä tuo firma kerää rahaa suunnatuilla anneilla, jossa siis uusia osakkeita myydään vastineena rahasta, tällöin yleensä tullaan rajusti alas kun osakkeet dilutoituu ja annin hinta yleensä pienempi kuin markkinahinta.
Hankintameno-olettamaa ei ole pakko käyttää - voit itse valita, että käytätkö oikeasti toteutuneita osto- / myyntihintoja ja niistä laskettua voiton määrää, vai hankintameno-olettaman mukaista lukemaa.

Jos osakekurssi on yli 2.5-kertaistunut 10v aikana, niin hankintameno-olettama vähentää maksamasi veron määrää.
Tappiollisissa ei ainakaan kannata käyttää.
 
  • Tykkää
Reactions: Ree

Ree

Liittynyt
09.04.2020
Viestejä
54
Vajaa 9 vuotta sitten ostetut Nokian osakkeet olisi nyt pari prossaa miinuksella. Pitäisköhän laittaa laitaan ja siirtyä omistamaan jotain, joka saattaisi joskus tuottaa arvoakin :D
Aikamoista tarpomista Nokialla ollu viimeiset vuodet eikä taida verkkopuolikaan olla kultakaivos. :rolleyes:

Muutaman kuukauden PLUGia olen omistanut. Syynä oli juurikin tuo, että eiköhän vetyautot lopulta ohita nämä paristo-sähköautot. Kilpailijat alalla ovat FCEL ja BLDP, mutta PLUG näistä eniten keskittyy autoihin. Tosin PLUG käyttää Ballardin teknologiota myös, että sillä tavalla nuo yhtiöt ovat yhdessä kuitenkin. Nousuissa ja laskuissakin tuntuu olevan yhteyttä, joko kaikki menee samaan suuntaan yhtä reilusti tai sitten kaksi menee samaan ja yksi eri.

Arvon volatiliteetti on kovaa. Välillä mennään kovaa ylös ja välillä kovaa alas, harvoin on pieniä liikkeitä päivässä. Enimmäkseen kyllä suunta ylöspäin.
Voittoahan tuo ei ole tuottanut ikinä ja tuskin tulee ihan hetkeen tuottamaankaan. Arvo perustuu siihen, että sitten joskus sitä voittoa alkaa tulemaan ovista ja ikkunoista. Aina välillä tuo firma kerää rahaa suunnatuilla anneilla, jossa siis uusia osakkeita myydään vastineena rahasta, tällöin yleensä tullaan rajusti alas kun osakkeet dilutoituu ja annin hinta yleensä pienempi kuin markkinahinta.

Eli piiitkään salkkuun niin ehkä joskus voi istua rahakasan päällä. :D
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 301
Jukka Lepikön treidaa kuin ammattilainen e-kirja on ladattavissa. Ei maksa mitään. En ole vielä lukenut, mutta ehkä siitä voi jotain oppia. Audio versiokin on tulossa. Itse en päivätreidaa, kun paikallisten sääntöjen mukaan voitot katoaisivat veroihin nykytilanteessa. Ikävästi alle vuoden hallussa pidettyjen osakkeiden myyntivoitot menisivät tuloverona, joka on ihan liian iso ottaen myös huomioon, että turskaakin tulisi ja turskaa ei saa paljoa vähennettyä verotuksessa. Jos olisi suotuisampi verotus niin veivaisin myös päiväkauppaa pienemmällä potilla.


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 764
Hmmm. Mitähän helevettiä. Pääseekö tuota jotenkin katsomaan tilin sisällä? Ehkä olen ajatuksissani jo valinnut jotain? Mulla ei kysy mitään loginissa. Mulle on tullut marraskuussa mailia että vielä ei tarvitse tehdä mitään ja perästä kuuluu.

Laitoin tikettiä IB:lle. Kaipa tälle on looginen selitys.

:sworried:
Kyllä tuo valinta on hyvin selvä, ei sitä voi missata tai vahingossa valita. Kun kirjaudut "account managementtiin" (ei siis tws:ään) sisälle niin lävähtää koko ruudun ilmoitus jota ei voi ohittaa valitsematta jotain 3. vaihtoehdosta.

Ootko vastausta jo saanut, mulle tule tänään mailiin 2. identtinen maili aiheesta (8.12 ja 16.12 siis nyt tullut). Ja tuossa aikas selkeesti sanotaan että 1.1.2021 ei tartte ostella enää mitään (myydä käsittääkseni voi) jos nykytilanne pysyy.

"Your relationship with IBUK utilises what is known as a financial services passport which allows the provision of services across Europe. IBUK’s passporting rights are expected to expire at the end of the year, and IBKR therefore plans to do business with you through a European entity as of 1 January 2021. "
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 124
Kyllä tuo valinta on hyvin selvä, ei sitä voi missata tai vahingossa valita. Kun kirjaudut "account managementtiin" (ei siis tws:ään) sisälle niin lävähtää koko ruudun ilmoitus jota ei voi ohittaa valitsematta jotain 3. vaihtoehdosta.

Ootko vastausta jo saanut, mulle tule tänään mailiin 2. identtinen maili aiheesta (8.12 ja 16.12 siis nyt tullut). Ja tuossa aikas selkeesti sanotaan että 1.1.2021 ei tartte ostella enää mitään (myydä käsittääkseni voi) jos nykytilanne pysyy.

"Your relationship with IBUK utilises what is known as a financial services passport which allows the provision of services across Europe. IBUK’s passporting rights are expected to expire at the end of the year, and IBKR therefore plans to do business with you through a European entity as of 1 January 2021. "
Vastaus tuli juuri ja oli kuten ounasteltiin: saan sen tovin päästä - tai "in the coming days". Näköjään tosiaan jakavat aspa-kuormaa usealle päivälle.
 
Liittynyt
24.12.2017
Viestejä
130
Jukka Lepikön treidaa kuin ammattilainen e-kirja on ladattavissa. Ei maksa mitään. En ole vielä lukenut, mutta ehkä siitä voi jotain oppia. Audio versiokin on tulossa. Itse en päivätreidaa, kun paikallisten sääntöjen mukaan voitot katoaisivat veroihin nykytilanteessa. Ikävästi alle vuoden hallussa pidettyjen osakkeiden myyntivoitot menisivät tuloverona, joka on ihan liian iso ottaen myös huomioon, että turskaakin tulisi ja turskaa ei saa paljoa vähennettyä verotuksessa. Jos olisi suotuisampi verotus niin veivaisin myös päiväkauppaa pienemmällä potilla.


Osakesäästötilillä onnistuu
 
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
189
Täytyy sanoa näin indeksisijoittajana (EUNL, IS3N) vähän harmittaa katsella vierestä kryptoihin, teslaan tai vetyosakkeisiin sijoittaneiden tuottoja näinä rahanpainamisen aikoina. Toki tuli ekstraa kuukausisijoitettua keväällä aika reilustikin, mutta samaan aikaan säästelin asuntoon varattuja varoja, jos alkaisi saada kasvukeskuksesta siedettävämpään hintaan asuntoja kun porukkaa pistetään kilometritehtaalle. Olisi pitänyt viimeistään lyhennysvapaa uutisointien osalta tiedostaa ettei siellä puolella mitään kyykkäystä nähdä ja siirtää varantoja tähän peliin. No ei kai se mahdotonta tässäkään hetkessä ole vaihtaa suuntaa. (Asuntoasioissa monta muutakin muuttujaa, jotka aiheuttaneet tilanteen jämähtämisen). Jälkiviisaus on liian helppoa, mutta kyllähän "kaikki tiesivät" Teslan lyövän läpi, kryptojen nousun jne. Tai nyt ainakin tuntuu siltä kun katselee menoa taaksepäin.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 028
Täytyy sanoa näin indeksisijoittajana (EUNL, IS3N) vähän harmittaa katsella vierestä kryptoihin, teslaan tai vetyosakkeisiin sijoittaneiden tuottoja näinä rahanpainamisen aikoina. Toki tuli ekstraa kuukausisijoitettua keväällä aika reilustikin, mutta samaan aikaan säästelin asuntoon varattuja varoja, jos alkaisi saada kasvukeskuksesta siedettävämpään hintaan asuntoja kun porukkaa pistetään kilometritehtaalle. Olisi pitänyt viimeistään lyhennysvapaa uutisointien osalta tiedostaa ettei siellä puolella mitään kyykkäystä nähdä ja siirtää varantoja tähän peliin. No ei kai se mahdotonta tässäkään hetkessä ole vaihtaa suuntaa. (Asuntoasioissa monta muutakin muuttujaa, jotka aiheuttaneet tilanteen jämähtämisen). Jälkiviisaus on liian helppoa, mutta kyllähän "kaikki tiesivät" Teslan lyövän läpi, kryptojen nousun jne. Tai nyt ainakin tuntuu siltä kun katselee menoa taaksepäin.
Jos hajauttaa ei tarvitse pelätä sijoitusten katoamista, mutta onhan se selvä ettei sieltä mitään satumaisia nousujakaan tule. Jos nyt otetaan vaikka Tesla ja Bitcoin niin näistä mielestäni enemmän järkeä on Bitcoinissa. Jos nyt ajatellaan että pitäisi jompaankumpaan laittaa tänään vaikka 10k€ kiinni ja lunastaa 10v päästä. Teslan pitäisi onnistua aivan uskomattoman hyvin kaikessa ja onhan se tietysti mahdollista, mutta en pitäisi erityisen todennäköisenä. Bitcoin taas toisaalta on vähän kuin kulta. BTC tai kulta ei kumpikaan tuota yhtään mitään eikä niitä voi oikein valuuttana käyttää, mutta tarjoavat jonkinlaisen suojan sille että osakemarkkinat romahtaa.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Jos hajauttaa ei tarvitse pelätä sijoitusten katoamista, mutta onhan se selvä ettei sieltä mitään satumaisia nousujakaan tule. Jos nyt otetaan vaikka Tesla ja Bitcoin niin näistä mielestäni enemmän järkeä on Bitcoinissa. Jos nyt ajatellaan että pitäisi jompaankumpaan laittaa tänään vaikka 10k€ kiinni ja lunastaa 10v päästä. Teslan pitäisi onnistua aivan uskomattoman hyvin kaikessa ja onhan se tietysti mahdollista, mutta en pitäisi erityisen todennäköisenä. Bitcoin taas toisaalta on vähän kuin kulta. BTC tai kulta ei kumpikaan tuota yhtään mitään eikä niitä voi oikein valuuttana käyttää, mutta tarjoavat jonkinlaisen suojan sille että osakemarkkinat romahtaa.
Onhan kullalla vaikka kuinka paljon käyttötarkoituksia.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
1 859
...ja sitten kun kuplat puhkeaa olet tyytyväinen ettet niihin laittanu rahaa kiinni...
Aivan, vaikka nyt paljon esimerkiksi teslasta puhutaan kun kurssi "raketoi" niin kannattaa muistaa että vastaavia raketteja on ihan joka pörssissä tarjolla useita ja ihan joka vuosi. Eikös nyt joku legendaarinen Nokia "raketoinut" paljon enemmän prosentuaalisesti mitä tesla, ja silti sieltä jäi monelle luu käteen kun ei myynyt oikeaan aikaan. Jälkikäteen on aina helppo jossitella, jos nyt bitcoinin arvo vaikka sukeltaisi 98%, olisi todella helppo huudella että "kuka sijoittaa rahansa johonkin jonka arvo perustuu ei-mihinkään ja joka on jo noussut 1000+% aikavälillä x". Ja tämä sukellus on omasta mielestäni paljon todennäköisempi bitcoinilla kuin teslalla.

Noista vety yms osakkeista on täälläkin keskusteltu jo pari vuotta takaperin. Kukas niihin silloin sijoitti suuren summan kun kaikkien mielestä kyse oli tulevaisuuden alasta? Nyt tultu jo ylös se 100-300%, ja kun iltalehdet yms alkaa näistä puhumaan niin vielä noustaan tulevina vuosina... Tässähän oli todella helppo kaava kenelle vaan lukijalle yli 10-kertaistaa rahansa parissa vuodessa? :)
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 950
Työkaveri just naureskeli että sillä on edelleen Nokiaa jota on ostettu lähes 10x yli nykyisen kurssin. Toki hänen tapauksessa kun yli 10v ostettu tasaisesti lisää eri yrityksiä niin yhden oston epäonnistuminen ei paljoa paina.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Työkaveri just naureskeli että sillä on edelleen Nokiaa jota on ostettu lähes 10x yli nykyisen kurssin. Toki hänen tapauksessa kun yli 10v ostettu tasaisesti lisää eri yrityksiä niin yhden oston epäonnistuminen ei paljoa paina.
Ja noista kyllä pitäs luopua hyvissä ajoin. Nyttenkin ton rahan sais poikimaan paljon paremmin. Itse alkuun tein sen virheen että roikotin osakkeita liian pitkään salkussa jotka oli vaikka 5% pakkasella ja näkymät korkeintaan pitkällä aikavälillä hyviä. Varsinkin tossa kesällä kun ne ois myynyt niin se raha ois poikinut paljon paremmin muualla.

Itse tosiaan tota Plugia tuli ostettua marraskuun puolivälissä ja siinä tuntuu pössis olevan hyvä. Toki vuoden aikana kasvua on ollut ~850% mutta eipä sillon tommosesta firmasta ollu itsellä miyään tietoa.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 301
Mulla on ollut paras sijoitusvuosi koskaan. Onneksi hermo piti kevään dipissa enkä lähtenyt myymään. Tekkiosakkeita ostin jonkunverran lisää salkkuun ja osuin melkein pohjalle. Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt ostaa enemmän, mutta oletin että markkina sukeltaa pitempään/uudestaan ja tarkoitus oli hajauttaa ostoja ajallisesti. Ei kuitenkaan harmita, että jäi käteistä kassaan.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 135
Aloittelija kysele tyhmiä. Vaimollani on Ahlstrom-Munksjön osakkeita. Nyt hän sai julkisen ostotarjouksen niistä. Kannattaako osakkeeti myydä tarjouksena vai vähän kalliimmalla pörssissä? Entä mitä tapahtuu jos niitä ei myy, kun firma irtautuu pörssistä?
Ostotarjous oli 17,97eur per osake, osakkeen hinta ollut viimeisen 3kk aika suora viiva tuossa 18e pinnassa. Eiköhän se tuolla hinnalla pörssistä lähde. Omalle kohdalle tulee muutama touhusatanen voittoa kun olin noita joskus ostanut 12,80e hintaan.

Edit. ainakin OP kirje väittää ettei ostotarjouksen hyväksymisestä tule kuluja. Myydessä markkinoilla menee kuitenkin kuitenkin joku palvelumaksu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 580

Tarjousvastike sisältää preemion, joka on noin 66,2 prosenttia verrattuna Osakkeiden päätöskurssiin Nasdaq Helsinki Oy:ssä ("Nasdaq Helsinki") 17.12.2020, eli viimeisenä Ostotarjouksen julkistamista edeltävänä kaupankäyntipäivänä; noin 70,3 prosenttia verrattuna Osakkeiden kolmen kuukauden kaupankäyntimäärillä painotettuun keskihintaan Nasdaq Helsingissä ennen julkaisupäivää ja siihen asti; ja noin 77,8 prosenttia verrattuna Osakkeiden 12 kuukauden kaupankäyntimäärillä painotettuun keskihintaan Nasdaq Helsingissä ennen julkaisupäivää ja siihen asti.

Mukava joululahja Tikkurilan omistajille :woot:
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 708

Tarjousvastike sisältää preemion, joka on noin 66,2 prosenttia verrattuna Osakkeiden päätöskurssiin Nasdaq Helsinki Oy:ssä ("Nasdaq Helsinki") 17.12.2020, eli viimeisenä Ostotarjouksen julkistamista edeltävänä kaupankäyntipäivänä; noin 70,3 prosenttia verrattuna Osakkeiden kolmen kuukauden kaupankäyntimäärillä painotettuun keskihintaan Nasdaq Helsingissä ennen julkaisupäivää ja siihen asti; ja noin 77,8 prosenttia verrattuna Osakkeiden 12 kuukauden kaupankäyntimäärillä painotettuun keskihintaan Nasdaq Helsingissä ennen julkaisupäivää ja siihen asti.

Mukava joululahja Tikkurilan omistajille :woot:
Joo, ei varmaan tarvitse miettiä meneekö läpi :)
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 588
NUMI ja MMEDF ovat nyt ostettavissa Nordnetissa. Kyseessä ei siis kannabis-osakkeet vaan se toinen kovempi aine joka nyt trendaa, en viitsi kirjoittaa nimellä kun viimeksi joku sensuuri iski viestiin (tai sitten ajatuksissani poistin sen). Nämä osakkeet siis tuottoa kovalla riskillä hakeville.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 284
Viestejä
4 306 008
Jäsenet
71 806
Uusin jäsen
MV7

Hinta.fi

Ylös Bottom