Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Itse yritän kerryttää nyt kymppitonnin käteispuskurin käyttötilille, koska pankkini laskee tilipaketin + luottokorttien kk-maksua sen verran, että tuosta saa efektiivisesti 1.5% koron.

Nyt meni alle, kun ostin auton viime viikolla.

Muuten en pitäisi varmastikaan noin isoa puskuria, koska IB:ltä näyttäisi saavan n. 24h:ssa rahat tilille tarpeen iskiessä ja margin-accountin korko on ihan siedettävä jos tulee yllättävä tilanne.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Pari kk sitten aloin laittamaan 60e/kk pienestä palkastani nordnettiin ja nyt nostin sen 100e/kk. Sijoitan indeksirahastoihin: nordnet suomi, nordnet tanska, handelsbanken usa ja handelsbanken eurooppa. Kaikkiin menee saman verran eli 25e/kk. Onko järkevää? Tarkoituksena on säästää eläkeikään asti (n.25v) ja sitten nauttia eläkepäivistä ostamalla vaikka hyvä vene tjs. Harmittaa kyllä kun nyt vasta on tajunnut tämän homman. Toisaalta eipä sitä aikaisemmin olisi kyllä ollut mitään mitä sijoittaakaan.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 801
Tällä hetkellä ~180 000 euroa, koska haluan hajauttaa ajallisesti sijoituksiani. Yleensä käteispuskuri on 0 euroa eli käyttötilikin on aivan tyhjä. En ymmärrä mihin tuota käteispuskuria kukaan tarvitsee? Jos tulee akuuttia rahan tarvetta voi maksaa luottokortilla ja jos se ei riitä niin voin nostaa viisinumeroisen summan superluottoa 1% korolla ja ikuisella maksuajalla.
Totta varmaan tämäkin. Meille vain kertyy helposti tota puskuria, kun ei jotenkin uskalla (=ei tunnu järkevältä) tällä hetkellä ihan kaikkea pörssiinkään työntää. Sinne kuitenkin menee vuositasolla jo ~30te kuukausittaisilla automaattiostoilla. Maaliskuussa tuli muutamia suoria osakeostoja tehtyä dipistä ~10te, mutta nyt taas rahaa vain kertyy puskuriin. Tosin tänä vuonna on "heräteostoksiiin" mennyt aika suuri summa. Yli 20te mennyt erilaisiin hankintoihin (tosin melkein sama summa menee normivuonna matkusteluun. Maaliskuun jälkeen ei olla ulkomailla käyty ja tuskin tulee ennen ensi vuotta edes mieleen lähteä minnekään). On tullut hommattua mm:
-Kunnon etätyövälineet kotiin ~2,5te (säädettävä seisomapöytä, matto, näyttö, tuoli, sermi,...)
-Pihaa laitettu varmaan 4te edestä
-Sähköpyörä 4te + ajomakoja jne. >500e
-Moottorisänky 9te
-Painonnostotanko +painot kotiin 500e

Eli panostusta kotiin ja omaan hyvinvointiin oikein huolella.

Jos ois ollut liki 0e tilillä noi ois varmaan jäänyt hankkimatta, tai ainakin osa. Mutta mukavahan se on rahoista vähän nauttiakin, eikä vain säästää tulevaisuuteen... Kiva kun pystyy suoraan tililtä tollaiset maksamaan.

Meilllä n. 50% nettotuloista menee "välttämättömiin menoihin" ja loput sitten sijoituksiin ja käteispuskuriin. Noissa "välttämättömissäkin" on kolme uudehkoa (2017-2019) autoa, eli jos jossain skenaariossa tarttis menoja laskea, niin 500-1000e/kk ois noista helposti otettavissa (karkeasti n. 500e/auto/kk). Ja asuntolainakin lyhenee >2te/kk (järkeä tai ei, mutta maksetaan kuitenkin).
 
Liittynyt
09.11.2019
Viestejä
161
Totta varmaan tämäkin. Meille vain kertyy helposti tota puskuria, kun ei jotenkin uskalla (=ei tunnu järkevältä) tällä hetkellä ihan kaikkea pörssiinkään työntää.
Tämä on toki osa ongelmaa. Pari kertaa kevään mittaan kasvatin säästösummaa ja puskurin kasvaessa täytynee tehdä sama uudestaan.

Käyttökohteitahan tuolle käteiselle toki olisi, mutta samaan aikaan olen melko pihi.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Pari kk sitten aloin laittamaan 60e/kk pienestä palkastani nordnettiin ja nyt nostin sen 100e/kk. Sijoitan indeksirahastoihin: nordnet suomi, nordnet tanska, handelsbanken usa ja handelsbanken eurooppa. Kaikkiin menee saman verran eli 25e/kk. Onko järkevää? Tarkoituksena on säästää eläkeikään asti (n.25v) ja sitten nauttia eläkepäivistä ostamalla vaikka hyvä vene tjs. Harmittaa kyllä kun nyt vasta on tajunnut tämän homman. Toisaalta eipä sitä aikaisemmin olisi kyllä ollut mitään mitä sijoittaakaan.
Hajautuksen tarkoituksena on vähentää riskiä, nyt kuitenkin suomalaisilla / tanskalaisilla yrityksillä on yhtä suuri painoarvo kuin Amerikkalaisilla joiden arvo on kuitenkin ihan eri tasolla?

Joissakin tapauksissa myynnin kulut voivat olla kiinteät, tällöin mitä enemmän on yhtä rahastoa sitä pienemmät kulut.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Hajautuksen tarkoituksena on vähentää riskiä, nyt kuitenkin suomalaisilla / tanskalaisilla yrityksillä on yhtä suuri painoarvo kuin Amerikkalaisilla joiden arvo on kuitenkin ihan eri tasolla?

Joissakin tapauksissa myynnin kulut voivat olla kiinteät, tällöin mitä enemmän on yhtä rahastoa sitä pienemmät kulut.
Eli miten olisi järkevämpää laittaa prosentit? Onko nuo rahastot hyviä vai vaihtaisitko johonkin muihin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Laittaisin USA 70 Eurooppa 20 Suomi 10. Tanska mäkeen kun siihen taisi tulla kuluja...

Ja jos haluaa päästä helpolla ja iso hajautus niin all in SPP Global olisi mun valinta. Toki voi olla kivempi seurata useampia käppyröitä?
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 885
Eli miten olisi järkevämpää laittaa prosentit? Onko nuo rahastot hyviä vai vaihtaisitko johonkin muihin?
Jos joku tietäisi varmuudella miten maailmanmarkkinat etenee, sitä olisi maailman rikkain mies. Rahoitusalalla suurin osa on enemmän tai vähemmän hyviä arvauksia. Varmasti joku on osannut ennustaa romahduksia ja nousuja, mutta kukaan ei kaikkia. Usan teknologia voi tulla ryminällä alas tai kasvaa vielä pitkään. Ken tietää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Jos joku tietäisi varmuudella miten maailmanmarkkinat etenee, sitä olisi maailman rikkain mies. Rahoitusalalla suurin osa on enemmän tai vähemmän hyviä arvauksia. Varmasti joku on osannut ennustaa romahduksia ja nousuja, mutta kukaan ei kaikkia. Usan teknologia voi tulla ryminällä alas tai kasvaa vielä pitkään. Ken tietää.
Tuon takia SPP Global on mun mielestä ihan hyvä pitkän ajan osta ja unohda. Jos jenkien teknologia firmat rommaa niin eikös niiden painotus vaan pienene tossa rahastossa tilanteen mukaan ja joku muu nousee kärkeen?
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 895
Mun mielestä jos uskoo ”tietävänsä paremmin” niin suhteita voi muuttaa, mutta pienentämällä USA’ta suhteellisesta osuudesta sä käytännössä pudotat omistustasi isoimmissa firmoissa joilla on on viime aikoina mennyt ihan hyvin. Syitä miksi näin vois haluta tehdä:
- epäilee että USA romahtaa covidin / vaalien takia
- ajattelee tuntevansa suomen markkinan paremmin ja luottaa meidän tulevaisuuteen

Mulla on suomella vähän isompi painoarvo koska:
- uskon johonkin oman työnantajan hankkeisiin jotka eivät ole julkisia joten olen ostanut osakkeita
- jostain syystä muuten vaan ostin vähän indeksiä suomesta

Mutta valtaosa menee sitten ETF’iin markkinan koon mukaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Miksi USA noin suureen ylipainoon? Jotain perusteluja pitäisi aina antaa kun heittää näitä näkemyksiä.
Koska jenkit on tällä hetkellä se missä raha lepää, mutta ja tämä oli koostettu noista mihin drelaz laittoi jo rahaa. Kaikissa maailma rahastoissa jenkit on ylivoimaisesti yli 50% osuudella kiinni ja kun tuossa ei ollut kehittyviä tai aasiaa niin Euroopan ja Suomen painotuksia ei mielestäni ole makua nostaa jos noudattelee samaa kuin maailma indeksit. Toki omaakin näkemystä voi ottaa ja onhan Suomi tuottanut ihan hyvin, mutta aikaa pieni siivu Suomi lafkoilla on maailma indeksissä. Enkä itse lähtisin indeksiä vastaan veikkaamaan 25v säätö tavoitella.

SPP Global tai vastaava on imho parempi osta ja unohda rahasto.
 

kibe

Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 885
Tuon takia SPP Global on mun mielestä ihan hyvä pitkän ajan osta ja unohda. Jos jenkien teknologia firmat rommaa niin eikös niiden painotus vaan pienene tossa rahastossa tilanteen mukaan ja joku muu nousee kärkeen?
Juu. Tietysti kunnon romahduksessa putoaa kaikki paitsi suht stabiilit metsä/kiinteistöt ym. Mutta riittävästi hajauttamalla ja olemalla myymättä epätoivon hetkillä jää varmuudella pitkässä juoksussa voitolle. Pikavoittojen etsintä on hankalamöaa ja siinä voi helposti hävitä
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Miksi USA noin suureen ylipainoon? Jotain perusteluja pitäisi aina antaa kun heittää näitä näkemyksiä.
Yhdysvalloissa on maailmat dynaamisimmat markkinat, ja esim. S&P 500 firmoista valta-osa toimii globaalisti.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
^
Yhdysvaltoja tekisi itsekin mieli ylipainottaa, ja se onkin ollut historiallisesti kannattava strategia. Mutta indeksisijoittajana on vaikea perustella tuota strategiaa kylmällä logiikalla, jos kerran uskoo (riittävän) tehokkaisiin markkinoihin.

Omat sijoitukset ovat kombossa EUNL+IS3N.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Juu. Tietysti kunnon romahduksessa putoaa kaikki paitsi suht stabiilit metsä/kiinteistöt ym. Mutta riittävästi hajauttamalla ja olemalla myymättä epätoivon hetkillä jää varmuudella pitkässä juoksussa voitolle. Pikavoittojen etsintä on hankalamöaa ja siinä voi helposti hävitä
En tarkottanut globaalia rommausta vaan vaikka painopisteen muutosta vuosien/vuosikymmenien aikana jenkki -> kiina/wad ever. Jos tollanen nyt sattuisi ja tapahtuisi niin eikös tuo SPP Globalin pitäisi elää tilanteen mukaan ja jenkki teknojen tilalle ks. rahastossa tulee sitten jotain muuta mikä silloin on isoin peluri maailmalla? Jos taas on itse arvottu painotukset niin ne ei muutu ellei itse muuta. Toki en usko, että tollasta nyt tapahtuu tai jos tapahtuu niin aikaa menee hemmetisti ja siihen varmaan ehtii reagoida. Mutta jos nyt eläisi sillä, että valitaan joku lappu ja 25v rahat siihen kiinni joka kuukausi.

e: Itse lasken tolle ainakin ison arvon, että ne muutokset tapahtuu siellä rahastossa sisällä ostaen ja myyden ja mä omistana sitä rahastoa. Eikä mun tartte alkaa itse myymään vanhoja sijoituksia ja ostamaan uusia jos painotukset muuttuu radikaalisti. Juuri esim lasten sijoituksissa mihin ei ole tarkoitus koskea ja räpeltää. Jos olisin arponut omalla mielihalulla SPP USA, Eurooppa jne. rahastoja jollain jaolla ja kun pelikenttä olisi eri jaolla 10v päästä ja mulla jätti USA painotus, mutta se ei olisi enää se vetävä hevonen niin en mä pääse siitä eroon kuin myymällä. Nyt rahasto hoitaa painotuksen mun puolesta eikä tule mitään veroseuraamuksia tai muuta vaan aina on globaalit omistukset päivän tilanteen mukaan vaikka Nigeriasta tulisi seuraava talouden veturi kun löytävät sieltä Vibraniumia ja/tai Adamantiumia.

En siis ole ihan 100% varma, että se näin on mutta tällä tavalla olen pienessä päänupissa pähkäillyt :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
877
Annetaan tänne kans vähän statseja:
Sveassa noin vuodeksi tai alle riittävä summa puskurina
Käyttötilillä sen verran että laskut ja muut perus jutut saa maksettua kuukaudessa
Kaikki loput sijotuksiin

Frugal takulla mennään eli joku 70-80% menee säästöihin per kk ja tavotteena about 10v päästä aikaselle eläkkeelle.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
86
En tarkottanut globaalia rommausta vaan vaikka painopisteen muutosta vuosien/vuosikymmenien aikana jenkki -> kiina/wad ever. Jos tollanen nyt sattuisi ja tapahtuisi niin eikös tuo SPP Globalin pitäisi elää tilanteen mukaan ja jenkki teknojen tilalle ks. rahastossa tulee sitten jotain muuta mikä silloin on isoin peluri maailmalla? Jos taas on itse arvottu painotukset niin ne ei muutu ellei itse muuta.
Eikös se SPP Global ole ihan indeksirahasto eli ei sitä sen aktiivisemmin hoideta kun noita usa/eurooppa jne. indeksirahastoja.

Samaan tapaan itse arvotut painotukset muuttuvat Jos jenkkiteknot laskee ja muut ei niin silloin muiden suhteellinen osuus nousee.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
Eikös se SPP Global ole ihan indeksirahasto eli ei sitä sen aktiivisemmin hoideta kun noita usa/eurooppa jne. indeksirahastoja.
USA rahastossa kohteet pysyy usassa ja elää sen sisällä, mutta jos globaali painopiste siirtyy usasta pois niin ei se rahasto lähde ostamaan jotain alibabaa tai vastaavaa. Jos taas globaali niin siellä painostus muuttuu maailmanlaajuisesti sen mukaan miten tilanne elää. Enkä nyt tarkota, että siellä joku meklari painele randomisti nappeja vaan indeksin painopisteiden mukaan.

Esmes tästä viestistä käy ilmi kuinka prosentti painotukset on muuttuneet SPP Globalin sisällä jo arvatenkin muutaman kuukauden sisällä: Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

SPP Global A EUR perustettiin tänä vuonna, joten oletus että nordnetin jaot on siltä hetkeltä ja tuo tarkempi prosenttijako on SEK rahastosta joka päivitetty kesäkuun lopulla. Jenkkipainotus tuossakin ajassa muuttunut 55,5% -> 59,3%.

Eikä tää nyt edelleen ole mitään faktaa vaan omaa mutuilua, mutta olis ihan jees jos väärässä ja joku korjais.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
86
Jenkkien teknot ovat nousseet, eli sen vuoksi on tuo painotus muuttunut 55,5% -> 59,3%. Jos vuoden alussa olisi itse viritellyt salkun missä jenkki-ETF 55,5% ja muu maailma-ETF 44,5% niin se olisi kehittynyt ihan samaan tapaan.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 223
USA rahastossa kohteet pysyy usassa ja elää sen sisällä, mutta jos globaali painopiste siirtyy usasta pois niin ei se rahasto lähde ostamaan jotain alibabaa tai vastaavaa. Jos taas globaali niin siellä painostus muuttuu maailmanlaajuisesti sen mukaan miten tilanne elää. Enkä nyt tarkota, että siellä joku meklari painele randomisti nappeja vaan indeksin painopisteiden mukaan.

Esmes tästä viestistä käy ilmi kuinka prosentti painotukset on muuttuneet SPP Globalin sisällä jo arvatenkin muutaman kuukauden sisällä: Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

SPP Global A EUR perustettiin tänä vuonna, joten oletus että nordnetin jaot on siltä hetkeltä ja tuo tarkempi prosenttijako on SEK rahastosta joka päivitetty kesäkuun lopulla. Jenkkipainotus tuossakin ajassa muuttunut 55,5% -> 59,3%.

Eikä tää nyt edelleen ole mitään faktaa vaan omaa mutuilua, mutta olis ihan jees jos väärässä ja joku korjais.
Missaat pointin KuunoKaakkurin viestissä. Ei globaalin passiivisen rahaston tarvitse mitään painotuksia säätää, koska ne säätyvät "itsestään" oikeiksi rahaston omistamien lappujen hinnan/arvon muuttuessa. Ainoa säätötarve syntyy siitä, kun indeksiin otetaan välillä mukaan uusia yhtiöitä ja markkina-alueita ja potkitaan vanhoja pois.
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351

Kiinnostanee joitakin täällä, joskin vaikutukset ainakin toistaiseksi aika olemattomat.
Tää huolestuttaa mua kyllä pitkällä aikavälillä. Mulla on Global Brandsissa ja Phoebusissa jonkun verran kiinni, ja LT on kyllä firma josta en vakuutuksia ota enää ikinä, sen verran karmaisevat kokemukset kyseisestä lafkasta. Firman rahastotarjonta on surkea ja ylihintainen.
 

tuoppi´

Kapitalisti
Köyhä
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 712
Itse onneksi möin juuri kaikki Seligsonit pois kun tarvitsin käteistä. Mutta täytyy tilannetta vielä seurata kun äitillä menee kuukausisäästöt tuonne.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 223
Tää huolestuttaa mua kyllä pitkällä aikavälillä. Mulla on Global Brandsissa ja Phoebusissa jonkun verran kiinni, ja LT on kyllä firma josta en vakuutuksia ota enää ikinä, sen verran karmaisevat kokemukset kyseisestä lafkasta. Firman rahastotarjonta on surkea ja ylihintainen.
Ainakin passiiviselle indeksisijoittajalle LähiTapiola on ollut pääsääntöisesti halvempi kuin Seligson:

LähiTapiola USA Markkina: hallinnointi ja säilytys 0,30 %, merkintä 0 %, lunastus 0 %
LähiTapiola Eurooppa Markkina: hallinnointi ja säilytys 0,30 %, merkintä 0 %, lunastus 0 %

Seligson Pohjois-Amerikka indeksirahasto: hallinnointipalkkio 0,42 %, merkintä 0,1 %, lunastus 0,1 %
Seligson Eurooppa indeksirahasto: hallinnointipalkkio 0,44 %, merkintä 0,1 %, lunastus 0,1 %

(Itselläni on hyvät kokemukset LähiTapiolan vakuutustoiminnasta.)
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Noi molemmat ovat imo merkityksettömiä tuotteita koska vastaavia indeksirahastoja saa sieltä sun täältä (Handelsbanken, etf-muodossa iShares, x-trackers) halvemmilla kuluilla. Aktiivirahastoissa Seligson vie Lähitapiolaa kuin litran mittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
464
En usko, että Lähti-Tapiolan Seligson ostos vaikutaa mihinkään lähitulevaisuudessa. Kaipa tuo jatkaa omana brändinään ja omine salkunhoitajineen. En ainakaan tuon takia ole omia Seligson rahastoja pistämässä lihoiksi. Katsotaan sitten jos vuosien saatossa tulee hinnastoon muutoksia.

Global brands on kyllä oma ehdoton suosikki Seligsonien rahastoista. Oisko tälle jotain korvaavaa ETF:ää tai jonkin toisen lafkan rahastoa?
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
654
Mikäs on paras paikka katsoa toimialan keskeisiä PE, PB ja muita mittareita, jonka avulla voisi vähän verrata, onko yhtiö "hyvässä" hinnassa.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Inderesin yhtiöraporteissa ainakin on vertailtu yhtiöitä muihin alan toimijoihin mainitsemillasi mittareilla. Tuolta olen itse katsellut tietoja. Nordnetin kautta olen saanut Inderes premiumin ilmaiseksi, osalle käyttäjistä se taitaa maksaa jotain.
Ja vaikka maksaakin, tuon premium-palvelun voi laittaa verovähennyksiin. Inderesin kautta on ainakin tosiaan Helsingin pörssi helppo perata eri tunnuslukujen perusteella - siinäpä se miinuspuolikin tuli eli vain Helsingin pörssi on tuossa.
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
654
Inderesin yhtiöraporteissa ainakin on vertailtu yhtiöitä muihin alan toimijoihin mainitsemillasi mittareilla. Tuolta olen itse katsellut tietoja. Nordnetin kautta olen saanut Inderes premiumin ilmaiseksi, osalle käyttäjistä se taitaa maksaa jotain.
Tosiaan noista itse olen myös osan kohdalla katsonut, mutta Inderes ei kaikki Helsingin pörssin yhtiöitä seuraa joten kaikista ei myöskään löydy noita yhtiöraportteja. Pitää katsoa jos tuon premiumin saisi
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 153
Onko antaa keltanokalle yksinkertaisia sijoitusvinkkejä?

Aikanaan sijoitin kahteen eri OP yhdistelmärahastoon. Siellä nyt yhteensä noin 1400€, mutta lopetin, koska selvitin hieman ettei ole kannattavaa. No annan niiden kerätä korkoa siellä kun ei ole tarvetta vielä ainakaan ottaa pois.

Nyt laitan kahteen passiiviseen indeksirahastoon (Aasia ja Amerikka) yhteensä 40€/kk per rahasto.
Mietinnässä olisi vielä laittaa tuonne Nordnetin Suomi rahastoon se 40€ kuukaudessa. Olisi tuolloin siis tällä 3 kohdetta yhteensä 120€/kk.

Kysymys kuuluukin että onko järkevää laittaa noin moneen vai droppaanko jonkun pois, vaikka sitten olisi kaksi johon tulisi 70€/kk per rahasto? Otan mielelläni myös vastaan vinkkejä että mihin olisi helppo ja kannattava sijoittaa. Nuo passiiviset indeksirahastot pienen tiedon haun jälkeen olisi aloitettelijalle oiva valinta.

Tällä hetkellä siia sijoitan pieniä rahasummia. Tulevaisuudessa varmasti nousee määrät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 665
Nyt laitan kahteen passiiviseen indeksirahastoon (Aasia ja Amerikka) yhteensä 40€/kk per rahasto.
Mietinnässä olisi vielä laittaa tuonne Nordnetin Suomi rahastoon se 40€ kuukaudessa. Olisi tuolloin siis tällä 3 kohdetta yhteensä 120€/kk.
Mä laittaisin vain yhteen: joku passiivinen maailmarahasto. Ei mitään Aasioita ja Amerikkoja. Sitten sun ei tarvitse yhtään miettiä, mihin maailmankolkkaan kannattaisi sijoittaa, tai että onko järkeä ylipainottaa Suomea niin ja niin paljon.

Eli pohjalle matalakuluinen maailmarahasto ja sen kaveriksi sitten jotain pientä, vaikka juuri Suomi, jos haluaa syystä tai toisesta suosia suomalaista. (Esim. verotuksen osalta Suomi-rahastossa on etuja. Ja joku voi ajatella, että olisi eettistä sitoa rahaa kotimaisiin yrityksiin).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Onko antaa keltanokalle yksinkertaisia sijoitusvinkkejä?

Aikanaan sijoitin kahteen eri OP yhdistelmärahastoon. Siellä nyt yhteensä noin 1400€, mutta lopetin, koska selvitin hieman ettei ole kannattavaa. No annan niiden kerätä korkoa siellä kun ei ole tarvetta vielä ainakaan ottaa pois.

Nyt laitan kahteen passiiviseen indeksirahastoon (Aasia ja Amerikka) yhteensä 40€/kk per rahasto.
Mietinnässä olisi vielä laittaa tuonne Nordnetin Suomi rahastoon se 40€ kuukaudessa. Olisi tuolloin siis tällä 3 kohdetta yhteensä 120€/kk.

Kysymys kuuluukin että onko järkevää laittaa noin moneen vai droppaanko jonkun pois, vaikka sitten olisi kaksi johon tulisi 70€/kk per rahasto? Otan mielelläni myös vastaan vinkkejä että mihin olisi helppo ja kannattava sijoittaa. Nuo passiiviset indeksirahastot pienen tiedon haun jälkeen olisi aloitettelijalle oiva valinta.

Tällä hetkellä siia sijoitan pieniä rahasummia. Tulevaisuudessa varmasti nousee määrät.
Mitäs noissa yhistelmärahostoissa on hallintokulut?
Kannattaa joulukuussa katsoa mikä niiden tilanne on (=paljon tuottanut) ja sitten harkita lunastusta hieman alle 1000€ edestä, jolloin tuotto on verovapaata. Mikäli sinulla ei vuoden aikana siis ole muita luovutuksia ollut, sillä tuo 1000€ raja on koko vuoden luovutuksien yhteismäärä. Sitten sen lopun ~400€ voi nostaa ensi vuonna tai jättää salkkuun kasvamaan.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 107
Mä laittaisin vain yhteen: joku passiivinen maailmarahasto. Ei mitään Aasioita ja Amerikkoja. Sitten sun ei tarvitse yhtään miettiä, mihin maailmankolkkaan kannattaisi sijoittaa, tai että onko järkeä ylipainottaa Suomea niin ja niin paljon.

Eli pohjalle matalakuluinen maailmarahasto ja sen kaveriksi sitten jotain pientä, vaikka juuri Suomi, jos haluaa syystä tai toisesta suosia suomalaista. (Esim. verotuksen osalta Suomi-rahastossa on etuja. Ja joku voi ajatella, että olisi eettistä sitoa rahaa kotimaisiin yrityksiin).
Itse ehdottaisin seuraavaa kattausta:

SPP Global esim 50% kk-panostuksesta
Nordnet Suomi 20%
Nordnet Denmark 15%
Sipltan Aktiefond 15%

Vaihtoehtoisesti 15%:n rahastojen sijasta voi valita vain toisen ja nostaa sen osuutta 30%:iin.

Salkkua voi joskus tulevaisuudessa (esim. satunnaisilla bonuksilla) maustaa jollakin katuuskottavalla ETF:lla tai rahastolla. Esim:

Lyxor Nasdaq-100 UCITS ETF - Acc
Handelsbanken Usa
WisdomTree CloudComputing Acc (”alennuksessa” tällä hetkellä)
iShares Gold Producers UCITS ETF (”arvometalleja” tasapainoksi)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
3 573
Itse ehdottaisin seuraavaa kattausta:

SPP Global esim 50% kk-panostuksesta
Nordnet Suomi 20%
Nordnet Denmark 15%
Sipltan Aktiefond 15%
Itse en lähtisi missään nimessä painottamaan Pohjoismaita 50% painoarvolla salkusta. Lähtisin samoilla linjoilla kuin ylempänä, eli salkun peruspilariksi joku passiivinen maailmarahasto (SPP Global yms.), jonka kaveriksi voi sitten ottaa tarkennettua näkökulmaa haluamaasi alueeseen (maantieteellinen, energia, teknologia jne jne.). Toki kukin tyylillään :tup:

WisdomTree CloudComputing Acc (alennuksessa tällä hetkellä)
Haluaisitko perustella tuota "alennuksessa tällä hetkellä" näkökulmaa?
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
32
Ajattelin alkaa säästämään SPP globaliin EUNL+IS3N kombon sijaan. Rahasto löytyy myös Nordean valikoimista ja sen saisi automaattiseen kuukausisäästöön.
Nordean rahaston tunnus on SE0000671919, jolla rahaston nimeksi löytyy "SPP Aktiefond Global A SEK".
Nordnetissä rahasto taas löytyy tunnuksella SE0013801453, ja nimi "SPP Aktiefond Global A EUR".
Aiheutuukohan tuosta käytettävästä valuutasta jotain eroa rahastoiden välille tai jotain ylimääräistä riskiä, että sen takia kannattaisi valita jompikumpi?
Vai näenkö turhia mörköjä nurkissa ja pääasia on, että sijoittaa rahansa jonnekin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 438
En mä lähtis kyllä 120€:tä kauheesti pilkkomaan.

Itsellä oli vuosi sitten perustettu Nordnetin salkku aika täynnä sillisalaattia. Keväällä pistin sileäksi osan osakkeista mitkä oli siellä vaan seurannan vuoksi (tietenkin oikeaan aikaan...not). Nyt tarkotus laittaa smartit ja muut paskeet pois kun vituttaa kattella tollasta miinuskasaa siellä enkä todellakaan usko, että se nyt siitä nousisi kun ei ole nytkään noussut korkeintaan romahtaa uudestaan taas seuraavassa kriisinpoikasessa.

Nyt menee kuukausittain touhutonni kutakuinkin:

EUNL 70%
IS3N 5%
EUNK 5% (tämänkin voisi heittää helvettiin ja vaikka IS3N tilalle)
Handelsbanken usa 15%
Nordnet Suomi 5%

Kuukausisäästöt vaan simppeliksi sitten jos tulee jotain extra mielenkiintoa ottaa näkemystä(eli laittaa lottoa omalla kohdalla) niin Degiron kautta. Suomen kohdalla en taida alkaa osakkeita ostamaan kun ei ole välittäjää kun op ja nordnet on vähän kalliita siihen. Ja satunnaista nappikauppaa varten viitsi mitään erillistä välittäjää ottaa tähän mukaan.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 107
Itse en lähtisi missään nimessä painottamaan Pohjoismaita 50% painoarvolla salkusta. Lähtisin samoilla linjoilla kuin ylempänä, eli salkun peruspilariksi joku passiivinen maailmarahasto (SPP Global yms.), jonka kaveriksi voi sitten ottaa tarkennettua näkökulmaa haluamaasi alueeseen (maantieteellinen, energia, teknologia jne jne.). Toki kukin tyylillään :tup:


Haluaisitko perustella tuota "alennuksessa tällä hetkellä" näkökulmaa?
Toisaalta taas listaamani pohjoismaalaiset vaihtoehdot ovat keskenään melko erilaisia markkina-alueita eri valuutoineen yms. Tietty mistään ei voi olla 100-varma, mutta voihan nuo silti olla kannattavia vaihtoehtoja. Painotuksen osalta jokainen voi itse punnita mitä arvostaa ja mihin uskoo.

Alennuksella tarkoitin tämänhetkistä dippiä TikTok-sekoilujen ansiosta. :) (Kiireiden takia unohtuivat lainausmerkit sanasta ”alennuksessa”.:))
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
242
Mielenkiintoista touhuilua Neleksen ympärillä. Kaupasta saatava "preemio" laskettu parin viikon pörssitaipaleen keskikurssista. Yhtiön hallitukseen Valmet mahdollisesti saa edustajan vasta lokakuussa, vaikka pyysi suurimpana omistajana yhtiökokousta koolle jo kesäkuussa. Neleksen hallitus on täysin Alfa Lavan tarjouksen takana vedoten omistaja-arvon kasvuun ym diipadaahan.. Omat osakkeet 9e/kpl kun jotenki onnistuin ajoittamaan pörssitaipaleen korkeimman hinnan ennen tarjouksen julkaisua. En ole myynyt, kun ei ole paikkaa mihin seuraavaksi sijoittaisin.

 

jad

Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 213
Mielenkiintoista touhuilua Neleksen ympärillä. Kaupasta saatava "preemio" laskettu parin viikon pörssitaipaleen alun keskikurssista. Yhtiön hallitukseen Valmet mahdollisesti saa edustajan vasta lokakuussa, vaikka pyysi suurimpana omistajana yhtiökokousta koolle jo kesäkuussa. Neleksen hallitus on täysin Alfa Lavan tarjouksen takana vedoten omistaja-arvon kasvuun ym diipadaahan

Koko tätä metso-neles-alfa-laval kuviota kun katsoo, niin ei voi olla miettimättä, että nämä askelmerkit on jo aikoja sitten sovittu jossain saunaillassa :D
 
Liittynyt
16.07.2020
Viestejä
1 633
Koko tätä metso-neles-alfa-laval kuviota kun katsoo, niin ei voi olla miettimättä, että nämä askelmerkit on jo aikoja sitten sovittu jossain saunaillassa :D
Jep, kyllähän tämä täysin sisäpiirin järjestelyiltä haiskahtaa. Jos tuo toteutuu, niin voisi joku tutkia, että mitähän hyvityksiä tai kädenpuristuksia Neleksen (tai Metso Outotecinkin) hallitukselle on tuosta järjestelty enemmän tai vähemmän suoraan. Gardellhan tuota kauppaa on vienyt eteenpäin monessa roolissa - ties paljonko tuosta halpakaupan puljaamisesta kuittaa sen toteutuessa, kun kovasti harmittaa Valmetin toiminta...
 
Viimeksi muokattu:

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 107
Melkoista näkemyksenottoa varsinkin pohjoismaiden suhteen. Älytön paino kahdella hyvin pienellä valtiolla. Jos noin paljon haluaa niitä painottaa, niin hyvä olisi perustella, miksi.
Taisin jo perustella tuolla muutama postaus ylempänä. Nordnetin rahastot ovat ilmaisia, joten eipä niistä sinällään haittaakaan ole. Kun vertaillaan rahastojen käppyröitä, niin eiväthän ne ole ihan huonoimmasta päästä. Valtoiden menoihin taas on mahdotonta ottaa kantaa tietämättä mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Toistaiseksi Pohjoismaat ovat olleet melko vakaita, eikä niiden taloudetkaan taida olla niitä huonoimpia. Islanti on tarina erikseen, mutta sitä en tässä ollut ehdottamassakaan. Mitä valtioiden kokoon tulee, niin aika arpapeliä sekin argumentti. Venäjä, Kiina yms ovat kaikki isoja valtioita ja ihan yhtä lottoa heidänkin taloudet (pakotteineen ja säätöineen) ovat. Jenkit ovat ainut "varma" kiitos teknologian, vaikka sielläkin kurssi seilaa sen mukaan mitä presindetti twiittaa jne. :)

Laittakaa ihmeessä omiakin näkemyksiä ja listauksia pelkkien vihjailujen sijasta. :tup:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 682
Viestejä
4 188 716
Jäsenet
70 778
Uusin jäsen
Heiniks

Hinta.fi

Ylös Bottom