Puhun nyt taas tälläisen peukalois"sijoittajan" näkökulmasta.Tuollainen voittojen "varmistelu" on vaan yksi huonoista tavoista tehdä sijoituksia. Sillä ei varmista muuta kuin, että verot lähtee voitosta maksuun. Tuo on niitä tyypillisiä aloittelijoiden perisyntejä, että tappiollisia pidetään maailman tappiin toivoen, että joskus pääsisi takaisin "omilleen" ja voitolliset ollaat heti myymässä pois, että saa "varmistettua" voiton. Kun taas todellisuudessa melkeinpä juuri päinvastainen malli olisi parempi.
Myymistä miettiessä pitäisi yrittää päästä eroon siitä ajattelutavasta, että kuinka paljon kyseinen sijoitus on plussalla tai miinuksella. Sen sijaan myyntipäätöksen pitäisi perustua siihen, että kannattaako osaketta vielä mielestäsi pitää vai ei. Kannattaa miettiä sellaisia asioita kuin esimerkiksi:
- Uskotko että osake tuottaa tulevaisuudessa vielä lisää?
- Voisiko rahat tuottaa jossain toisessa osakkeessa paremmin?
- Onko sinulla jokin käyttökohde mihin tarvitset rahaa?
Se, että kuinka paljon osake on salkussasi plussalla tai miinuksella ei pitäisi tähän vaikuttaa, muuta kuin veroteknisesti (tappiollisia kannattaa hyödyntää voittojen verojen nollaukseen tai toisinpäin ottaa voittoja ulos ilman veroja, jos myyt tappiollisia).
Sillä ei myöskään ole mitään väliä miten isoista summista on kyse. Sama logiikka pätee oli sitten summat euroja vai miljoonia euroja ja kaikkeen siltä väliltä.
Niin paitsi silloin kun tulot on alle 1000e vuodessa niin ei tarvitse veroista välittää joten voi myydä heti kun tuntuu että on saanut riittävän tuoton sijoitukselleen. Kun ei kuitenkaan ole kysymys kuin muutamasta osakkeesta niin henkilökohtaisesti näen paremmaksi myydä riittävästi nousseet osakkeet pois kuin panttaan niitä salkussa odottaen että seuraavan 3v aikana niiden hinta olisi yhteensä 10e enemmän tai vaihtoehtoisesti niiden hinta romahtaa jolloin saa taas odottaa vuosia ennenkuin on "plussalla". Osinkotuloilla ei näillä muutamilla osakkeilla ole mitään virkaa.Tuollainen voittojen "varmistelu" on vaan yksi huonoista tavoista tehdä sijoituksia. Sillä ei varmista muuta kuin, että verot lähtee voitosta maksuun. Tuo on niitä tyypillisiä aloittelijoiden perisyntejä, että tappiollisia pidetään maailman tappiin toivoen, että joskus pääsisi takaisin "omilleen" ja voitolliset ollaat heti myymässä pois, että saa "varmistettua" voiton. Kun taas todellisuudessa melkeinpä juuri päinvastainen malli olisi parempi.
Tässäkin tapauksessa on kyse NELJÄSTÄ osakkeesta joiden hinta on noussut 40e/kpl->70e/kpl niin mä katsoin että hyvä hetki myydä. Osinkoja noista tulisi 5-6e vuodessa joten niiden takia noita ei juuri kannata pitää ja en oikein jaksa uskoa että hintakaan tosta ainakaan tuplaantuu, mutta jos tuplaantuu niin se on voi voi, mutta ainakin mulla jäi nyt kivasti näppiin noista. Ja jos noiden arvo taas romahtaa niin sitten ostetaan niitä uudelleen.
Prosentin välityspalkkiolla voi pyöritellä ihan sulavasti kaikkea ihan muutamasta eurosta lähtien.
Kun kyseessä on todellakin vain muutama osake, niin mielestäni ne kannattaa myydä kun hinta on omasta mielestä tarpeeksi korkea ja käteen jää sopivasti kaupan jälkeen rahaa.Myymistä miettiessä pitäisi yrittää päästä eroon siitä ajattelutavasta, että kuinka paljon kyseinen sijoitus on plussalla tai miinuksella. Sen sijaan myyntipäätöksen pitäisi perustua siihen, että kannattaako osaketta vielä mielestäsi pitää vai ei
Muutaman osakkeen kohdalla tällä ei käytännössä ole väliä koska nousussa on kuitenkin hitaampaa kuin mahdollinen romahtaminen.- Uskotko että osake tuottaa tulevaisuudessa vielä lisää?
Monen osakkeen hinta on tällä hetkellä alhainen joten voitot kannattaa uudelleen sijoittaa osakkeisiin jotka vaikuttavat olevan edullisia. Samoin miinuksella olevien osakkeiden keskikihintaa saa laskettua ostamalla edullisesti lisää.- Voisiko rahat tuottaa jossain toisessa osakkeessa paremmin?
Toiset osakkeet tai sitten ihan vaan käyttörahaksi. Voitto on voitto.- Onko sinulla jokin käyttökohde mihin tarvitset rahaa?
Kyllä siinä on siinä mielessä eroa että pienillä summilla pelatessa ei mene veroa kun isoilla summilla pelatessa menee. Samoin välityspalkkiot ovat pienissä summissia ihan eri luokkaa kuin isoilla summilla pelattaessa.Sillä ei myöskään ole mitään väliä miten isoista summista on kyse. Sama logiikka pätee oli sitten summat euroja vai miljoonia euroja ja kaikkeen siltä väliltä.
Jos mä myyn muutaman hyvin kasvaneen osakkeen ja nappailen voittoa satasen sieltä, toisen täältä ja maksan välityspalkkoita sen 1% verran niin kyllä se mulle kelpaa.
Ainahan riskinä on että osakkeiden hinta nousee myynnin jälkeen, mutta niin on myös laskun mahdollisuus ja silloin saakin yleensä taas odotella vuosia että on "plussalla".
Itsekkin kun sijoittelen hyvin pieniä summia noihin tyyliin keskimäärin parikymppiä kuussa (tosin harvemmin mutta vähän isommissa erissä) niin kyllä mulla tuntuu tommoste satasen parin voitot ihan kivalta välillä.
Sitten on osakkeita jotka pyörivät samoilla tasoilla tai pomppivat suuntaan ja toiseen hyvin rajallisesti niin silloin ostan lisää kun hinta tuntuu matalammalta ja kun hinta tuntuu nousevan niin pidättäydyn ostamasta ja odottelen arvonnousua kunnes näyttää siltä että kannattaa myydä pois. Ihan niinkuin tuossa minun Koneenkin tapauksessa. Seuraavana on vuorossa Neste jossa olen asettunut "henkisen" rajan ja kun se täyttyy niin lihoiksi ja taas satanen pari tienattu. Ja ne voi sitten taas sijoittaa sellaisiin missä katson arvon olevan alhaalla tai sitten ihan vaan käyttörahaksi.
Mutta nää on tosiaan ihan lilliputtitason "sijoittajan" mietteitä ja mun taktiikkani. Isoilla pojilla ja veroveijaireilla ja kuukausisäästäjillä on sitten ihan eri konstit. Mutta mulla on pienistä puroista kertyy pikkuisen isompi puro ja näilä tuloilla ja sijoitussummilla ei kannata mistään joista haaveillakkaan.
E: ja tiedostan myös sen että jollain ETFillä sun muilla virityksillä pikkurahoilla tienaisi huomattavasti enemmän, mutta musta on kiva noin harrastuksenkin kannalta pelata suorilla osakkeilla.
Viimeksi muokattu: