Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Atamon

Make ATK Great Again
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
2 625
Onneksi lääkärin määräämä EKG on vasta ensi viikolla, koska nyt ei mumppu edes huomaa muutosta sykkeessä, Normal Day :oops:, -4% Jenkki indeksit m, mutta mitä siitä jos odottelee ostoaikoja
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 584
Mutta eikö monet firmat ja suuret osinkojen nauttijat pyri kaikin mahdollisin tavoin kikkailemaan veronsa nollille, eihän heidän toiminta tähtää misään tilanteessa siihen että saisivat maksaa veroja, firmasta tulee verotuloja valtiolle viimekädessä vain palkkojen myötä.
Miksi kukaan investoisi tai perustaisi yrityksiä Suomeen tuossa ajatusmallissasi?
 

Atamon

Make ATK Great Again
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
2 625
Jenkit Vetää miinusta, No Shit, Niinkuin tää pandemia ei koskettaisi heitä, en edes löydä hymiötä miten tuntisi. :(

No, mutta eihän tämä ole kuin se 4 vai 5 viides osake"lama", joten paree mennä nukkumaan
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.09.2019
Viestejä
9
Monien kansainvälisten firmojen toimintahan on hyvin pitkälti sidoksissa jenkkien markkinoille ja heillä tulee menemään tämän pandemian kuriin saamisessa kauan. Sillä välin muiden markkinoiden tuotannot sakkaa.
Onkohan tämä otettu huomioon noissa nykyisissä indeksien arvostustasoissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Sen varalta että jossain kohtaa tekee mieli pelata rulettia: Varmistan vielä että olen ymmärtänyt varmasti oikein: bull ja bear -sertifikaattien osto ja myynti tapahtuu samaan tapaan kuin osakkeiden / ETFien, (eli käytännössä ostohinta on X ja sitten aikanaan myyt hintaan Y), Nordnetissä ei ilmeisesti välityskuluja ole mutta spread + rahoitusosuus pitää toki maksaa.

Ja maksimi tappio mitä tuosta voi tulla on, että ostetun sertifikaatin arvo menee nollaan? Eli ei voi hävitä kuin sijoitetun summan verran?
 
Liittynyt
12.09.2019
Viestejä
9
Toimii kuten etf:t, ei tule enempää tappioita kuin se sijoitettu summa huonoimmassa tapauksessa, mitä ei yleensä edes tapahdu ellei ala 20x bearilla leikkimään. Jos monta päivää meinaa holdata niin tällä hetkellä markkinan sahaus syö voitot pois isommista vivuista
 

Atamon

Make ATK Great Again
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
2 625
Öljy alle 20$ -21%, siitä onkin aikaa. Paskin mitä minä muistan on alle 10$ jossain 1998 tienoilla aasian pankkikriisin aikaan, mutta sitä kukaan meillä muista, kun oli se ensimmäinen Internet Boomi ja se "Uusi talous". Paskanen loppu silläkin taloudella oli, mutta ei tarvinnut hamstrata vessapaperia, sitä riitti ja osassa oli jopa oikein vesileimat :happy:, mutta sitä silti Jonotettiin.

Harmi sinänsä, että joka talouskierroksen huipulla toitotetaan sijoittamisen riemua ja romutetaan yhden sukupolven unelma "rikkaudesta" pörssiromahduksen myötä (Velalla?) ja tähän lisänä nykyisin toitotettu kiinteistösijoittaminen.
Joka ainoa kerta sama juttu. Kun uutisoinneissa aletaan kertoa kuinka nolla omaisuudella voi tulla miljonääriksi, niin on aika juosta karkuun. Mutta joka kierroksella sieltä selviää aina joku meistä kyynisistä paskiaisista. Sitä, onko se niin hyvä juttu, saa jokainen miettiä yön syvinä hetkinä.

Mutta vittumaisinta jokaisessa talousromahduksissa minun aikanani on ollut, että jokaisessa rikkaat rikastuvat enemmän ja köyhät köyhtyvät Vielä enemmän, mutta keskiluokka pysyy yhtä "köyhänä".
Enkä itse näe muuta keinoa, kuin juosta lujempaa, että pysyn siellä rahakkaammalla puolella :shifty:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 942
Itsekkin olen ollut huomaavinani kuinka viime vuonna oli enemmän sijoitusuutisia ja kerrottiin kuinka paljon rahaa saa kun vaan sijoittaa pörssiin. Olisiko samaa ollut 2007 ja 2008 alussa ja varmaan joskus siinä 2000 taitteessa ja 80 luvun lopulla? Tuli kyllä jo aiemmin itselleni mieleen juuri tämä että romahdus on tulossa ja siitä tänne Io techiin johonkin muistaakseni kirjoitinkin.

Saa nähdä paljonko sitten puhutaan sijoittamisesta kun aletaan joskus pohjilta nousta? Silloinhan siitä pitäisi tehdä massojen hupia noilla lehtijutuilla koska tuolloin olisi mahdollisuus oikeasti saada siitä rahaa eikä niin että toitotetaan sijoittamisen auvoa aina vaan ath lukemissa.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 459
Onneksi lääkärin määräämä EKG on vasta ensi viikolla, koska nyt ei mumppu edes huomaa muutosta sykkeessä, Normal Day :oops:, -4% Jenkki indeksit m, mutta mitä siitä jos odottelee ostoaikoja
Muistan 2008 finanssikriisin aikaan, että silloin irvileuat huuteli Arvopaperin areenalla tälläisen päivän jälkeen, että "nousupäivä". Aamupäivällähän kurssit kävivät plussalla, joten lasketaan nousupäiväksi vaikka siis päätti -4%. Normipäivänä laskettiin mäkeä koko päivä.

Harmi, että tuokin palsta suljettiin. No johtajat siellä haistoivat, että kannattaa keskittyä printtimediaan. Jätetään nämä facebookit ja twitterit rämpimään digihelvetissään.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 725
Jep, kyllä toi että joka päivässä hehkutetaan osakkeiden hienoutta ja kuinka niillä tienaa rahaa ennustaa aika hyvin että kohta on romahdus tulossa. Siltäkin kannalta oli siis hyvin nähtävissä, että pian se romahdus tulee. Ilman koronaakin ei varmaan kovin kauaa olisi siihen mennyt.

Nyt sitten uudet sijoittajat on peloteltu pois markkinoilta. Sitten kun ollaan reippaasti taas nousukauden puolella niin, sitten hehkutus alkaa ja lähdetään uudelle kierrokselle. Se on oikeastaan aika jännä miten samalla kaavalla tämä toistuu joka kerta. Asiahan on ihan selvästi tiedossa, että näin tulee tapahtumaan, mutta joka kerta ajatellaan, että tällä kertaa tilanne on eri (ensin että nousu jatkuu loputtomasti ja sitten että ikinä ei nousta takaisin).

Oikeastihan nyt juuri olisi niitä parhaita aikoja aloittaa sijoittaminen.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 324
Onhan tässä ollut itse kullakin monta paikkaa myydä. Itse ostan toistaiseksi vain osakkeita mitä sisäpiirikin suostuu ostamaan.
Jenkit "kaatuu", SP500 aivan liian korkealla.

Rikkaathan tässä rikastuu. Ovat varmasti shorttipuolella tai myyntipuolella. Toitottovat "ei kannata myydä", vaikka on selvää että ammattilaisten myydessä kurssit laskee. Sama noi velkavivuttavat, margin callit napsuu ja pakkomyydään ja kurssit laskee.

Jenkeissä tullaan vielä alas ja varmaanpa se vetää muutakin maailmaa mukanaan. Siellä ollaan edelleen korkeampana, kuin 2016 esim, puhumattakaan 2010 tms..

Kiva seurata pienellä osakepainolla ja "siedettävillä" tappioilla, mutta onhan tämä inhimillinen katastrofi monelle taloudelle.. Ei käy kateeksi.
 
Liittynyt
23.01.2020
Viestejä
156
Harmi sinänsä, että joka talouskierroksen huipulla toitotetaan sijoittamisen riemua ja romutetaan yhden sukupolven unelma "rikkaudesta" pörssiromahduksen myötä (Velalla?) ja tähän lisänä nykyisin toitotettu kiinteistösijoittaminen.
Joka ainoa kerta sama juttu. Kun uutisoinneissa aletaan kertoa kuinka nolla omaisuudella voi tulla miljonääriksi, niin on aika juosta karkuun. Mutta joka kierroksella sieltä selviää aina joku meistä kyynisistä paskiaisista. Sitä, onko se niin hyvä juttu, saa jokainen miettiä yön syvinä hetkinä.
Itsekkin olen ollut huomaavinani kuinka viime vuonna oli enemmän sijoitusuutisia ja kerrottiin kuinka paljon rahaa saa kun vaan sijoittaa pörssiin. Olisiko samaa ollut 2007 ja 2008 alussa ja varmaan joskus siinä 2000 taitteessa ja 80 luvun lopulla? Tuli kyllä jo aiemmin itselleni mieleen juuri tämä että romahdus on tulossa ja siitä tänne Io techiin johonkin muistaakseni kirjoitinkin.
Jep, kyllä toi että joka päivässä hehkutetaan osakkeiden hienoutta ja kuinka niillä tienaa rahaa ennustaa aika hyvin että kohta on romahdus tulossa. Siltäkin kannalta oli siis hyvin nähtävissä, että pian se romahdus tulee. Ilman koronaakin ei varmaan kovin kauaa olisi siihen mennyt.
Aina välillä tarvitaan puhdistavia romahduksia. Jos ei ole riskiä, ei ole tuottoakaan ja osa porukasta ravistellaan pois jotta matka voi jatkua. Mutta ei romahduksen ajankohtaa pysty ennustamaan, minun mielestä markkinat on olleet jo vuosia liian kalliita mutta silti on vain noustu. Siksi olen kasvattanut käteisen osuutta huomattavaksi, mutta en ole myynytkään. Sijoitussuunnitelmassa pysyminen on tärkeää näinä aikoina ja nyt testataan kuka kestää mukana ja kuka ei.

Itse koin finanssikriisin ja seurasin sivusta teknokuplan puhkeamista. Aina samat tarinat miten 'helppoa' oli nähdä romahduksen tulevan.


Nyt sitten uudet sijoittajat on peloteltu pois markkinoilta. Sitten kun ollaan reippaasti taas nousukauden puolella niin, sitten hehkutus alkaa ja lähdetään uudelle kierrokselle. Se on oikeastaan aika jännä miten samalla kaavalla tämä toistuu joka kerta. Asiahan on ihan selvästi tiedossa, että näin tulee tapahtumaan, mutta joka kerta ajatellaan, että tällä kertaa tilanne on eri (ensin että nousu jatkuu loputtomasti ja sitten että ikinä ei nousta takaisin).

Oikeastihan nyt juuri olisi niitä parhaita aikoja aloittaa sijoittaminen.
+AAA

Mutta vittumaisinta jokaisessa talousromahduksissa minun aikanani on ollut, että jokaisessa rikkaat rikastuvat enemmän ja köyhät köyhtyvät Vielä enemmän, mutta keskiluokka pysyy yhtä "köyhänä".
Enkä itse näe muuta keinoa, kuin juosta lujempaa, että pysyn siellä rahakkaammalla puolella :shifty:
Saa nähdä paljonko sitten puhutaan sijoittamisesta kun aletaan joskus pohjilta nousta? Silloinhan siitä pitäisi tehdä massojen hupia noilla lehtijutuilla koska tuolloin olisi mahdollisuus oikeasti saada siitä rahaa eikä niin että toitotetaan sijoittamisen auvoa aina vaan ath lukemissa.
Jos kaikki vain sijoittaa eikä koskaan myy, voiko olla tuottoakaan? Se on ikävää että riskiä voi kunnolla ottaa vain jos siihen on varaa, ts rikkaat rikastuu, köyhät tarvitsee myös onnea.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
Korona on kyllä talouden ulkopuolinen shokki, jota ei kyllä voi ennustaa millään taloustieteen mallilla. En pitäisi tätä laskua normaalina suhdannevaihteluna.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 725
Itse koin finanssikriisin ja seurasin sivusta teknokuplan puhkeamista. Aina samat tarinat miten 'helppoa' oli nähdä romahduksen tulevan.
Helppoa nähdä romahduksen tulevan pian, mutta sitä tarkkaa ajankohtaa onkin sitten hankala sanoa. Ja vaikeutta lisää se, että ne suurimmat nousut tulee yleensä juuri ennen sitä romahdusta. Vaikka romahduksen tuleminen on varmaa, niin silti liian aikainen reagoiminen meinaa tuoton menetystä.
 
Liittynyt
23.01.2020
Viestejä
156
Korona on kyllä talouden ulkopuolinen shokki, jota ei kyllä voi ennustaa millään taloustieteen mallilla. En pitäisi tätä laskua normaalina suhdannevaihteluna.
On tässä varmaan molempia. Ulkopuolinen häiriö on laukaiseva tekijä, mutta mitä hauraampi järjestelmä sitä pahemmat vaikutukset.

Esim yliviritetyt toimitusketjut purettaneen nyt ja hajautusta lisätään.
 

Brainsome

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
30.08.2019
Viestejä
711
On tässä varmaan molempia. Ulkopuolinen häiriö on laukaiseva tekijä, mutta mitä hauraampi järjestelmä sitä pahemmat vaikutukset.

Esim yliviritetyt toimitusketjut purettaneen nyt ja hajautusta lisätään.
Mikä on yliviritetty toimitusketju? Oikeastaan minkä tahansa järjestelmän voi rakentaa ottamaan huomioon minkä tahansa riskin, mutta se maksaa. Koronaa ei oltu otettu huomioon, ja nyt systeemin pitää sitten adaptoitua vallitsevaan tilanteeseen. Seuraava talouden ulkopuolinen shokki voi olla taas aivan erilainen, joten vaikka yhteiskunnan ja talouden systeemit ottaisivat tartuntataudit huomioon, niin siitä ei olisi välttämättä mitään hyötyä seuraavan shokin koittaessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 942
Aina välillä tarvitaan puhdistavia romahduksia. Jos ei ole riskiä, ei ole tuottoakaan ja osa porukasta ravistellaan pois jotta matka voi jatkua. Mutta ei romahduksen ajankohtaa pysty ennustamaan, minun mielestä markkinat on olleet jo vuosia liian kalliita mutta silti on vain noustu. Siksi olen kasvattanut käteisen osuutta huomattavaksi, mutta en ole myynytkään. Sijoitussuunnitelmassa pysyminen on tärkeää näinä aikoina ja nyt testataan kuka kestää mukana ja kuka ei.

Itse koin finanssikriisin ja seurasin sivusta teknokuplan puhkeamista. Aina samat tarinat miten 'helppoa' oli nähdä romahduksen tulevan.
Näin juuri, mutta itse ajattelin seuraavan nousukauden aikana seurata erityisen tarkasti tavallisille kansalaisille suunnattuja sijoitusuutisia ja uutisia joissa joku on noussut köyhyydestä miljonääriksi sijoittamalla pörssiin. Kun näitä alkaa tulemaan niin alkaa olemaan käsillä sopiva hetki keventää osakepainoa koska aina ennenkin tuo on ennustanut romahdusta. Ei toki mikään 100% varma homma eikä tämä ole muille mikään sijoitusvinkki, mutta ajattelin itse toimia näin.
 
Liittynyt
23.08.2019
Viestejä
56
Tuulta on vaikea ennustaa, mutta huojuvan tornin huipulla on parempi alkaa varautua puuskiin. Lopputuloksen kannalta on se ja sama tuleeko torni alas omasta painostaan vai ulkopuolisesta tönäyksestä. Kiinnostavampaa on, miten torni kestää shokin: hyvästä tornista taittuisi vain huippu mutta huono voi mennä sileäksi.

Itse odottelin shokkia jo Trumpin ja Kiinan nokitteluista, vaikka ehkä se oli lopulta liian ilmeistä aiheuttaakseen mitään suurempaa. Huipun terävin kärki jäi sitten kokematta, mutta nyt on menty mukavasti myyntihintojen alle. Oliko tämä romahdus sitten sattumankauppaa vai olisiko jokin muu kuin korona aiheuttanut taitteen? Itse uskon, että korjausliike oli jo näköpiirissä. Korona antoi tähän romahdukseen vain alkupisteen ja oman pikantin lisänsä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
114
Itse olen sijoittanut reilu 5 vuotta, niin kyllä tän koko ajan on joku huutanut romahdusta. Suurin oma virhe on ollut se, että etenkin viime vuoden nousun aikana on ahneus iskenyt ja nyt on ruuti aika märkää eli ei pääse hirveän hyvin hyödyntämään näitä ostopaikkoja. Muutamaa osaketta olisi jo tullut muuten ostettua lisää. En tosin usko jyrkkään V malliin, että ehkä tässä vielä ostopaikkoja tulee. Oma strategia ei nyt muutu mihinkään vaan kun kassan pohjalle jotain kertyy, niin sitten ostetaan.

Jälkiviisastelu on tosi helppoa, mutta tehtyjä päätöksiä pitää peilata siihen, millä perusteella ne on tehty ei lopputulokseen.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Onhan tämä amatöörille ollut tosi hastavaa, koko ajan tekisi mieli ostella mutta kun asiantuntijat väittää että "vasta 6kk päästä ollaan pohjalla eli nyt jäitä hattuun" niin tuskan hikeä pukkaa. Päädyin siihen että koko ajan jotain pientä niin ehkä siihen pohjaankin osuu vahingossa ainakin hetkeksi...
 

Atamon

Make ATK Great Again
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
2 625
Itsekkin olen ollut huomaavinani kuinka viime vuonna oli enemmän sijoitusuutisia ja kerrottiin kuinka paljon rahaa saa kun vaan sijoittaa pörssiin. Olisiko samaa ollut 2007 ja 2008 alussa ja varmaan joskus siinä 2000 taitteessa ja 80 luvun lopulla? Tuli kyllä jo aiemmin itselleni mieleen juuri tämä että romahdus on tulossa ja siitä tänne Io techiin johonkin muistaakseni kirjoitinkin.

Saa nähdä paljonko sitten puhutaan sijoittamisesta kun aletaan joskus pohjilta nousta? Silloinhan siitä pitäisi tehdä massojen hupia noilla lehtijutuilla koska tuolloin olisi mahdollisuus oikeasti saada siitä rahaa eikä niin että toitotetaan sijoittamisen auvoa aina vaan ath lukemissa.
Olihan tätä puhetta aivan pirusti viime kierroksen alussa, 2009-2011, mutta vain Netissä ja niille jota asia kiinnosti. Sijoitusblogeja oli niin ettei tiennyt mihin astua ja sitten suurin osa vain hiipui pois. Valtamediassa ei paljoakaan puhuttu muusta kuin Nokian tappioista, oi kansallinen häpeä.

Se mitä jäin 90-luvulta kaipaa (Paitsi Techno humppaa), niin Talous Uutiset, olikohan 3 kanavalla? Siinä oli sen ajan puhuvät päät, mutta massamediassa joka talon tantalle ja tanelille, sitä itsekin teininä mielelläni katselin :)
 

Atamon

Make ATK Great Again
Liittynyt
23.05.2018
Viestejä
2 625
Itse olen sijoittanut reilu 5 vuotta, niin kyllä tän koko ajan on joku huutanut romahdusta. Suurin oma virhe on ollut se, että etenkin viime vuoden nousun aikana on ahneus iskenyt ja nyt on ruuti aika märkää eli ei pääse hirveän hyvin hyödyntämään näitä ostopaikkoja. Muutamaa osaketta olisi jo tullut muuten ostettua lisää. En tosin usko jyrkkään V malliin, että ehkä tässä vielä ostopaikkoja tulee. Oma strategia ei nyt muutu mihinkään vaan kun kassan pohjalle jotain kertyy, niin sitten ostetaan.

Jälkiviisastelu on tosi helppoa, mutta tehtyjä päätöksiä pitää peilata siihen, millä perusteella ne on tehty ei lopputulokseen.
Itse on taas n. 3-4 vuotta odottanut romahdusta joka kyllä näkyi jo kaukaa tulevan, mutta kaukoputkeni oli "sumea" ajoituksen suhteen, eli menetin sitten taas paljon nousua ja osinkoja, mutta nyt on sitten Captain Hindsight parantanut näköni ja tiedän että olin oikeassa :facepalm:. Ainakin nyt on sitten vielä ruuti kuivaa vaikka osa menikin nyt kevään ostoissa.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
232
Onhan tämä amatöörille ollut tosi hastavaa, koko ajan tekisi mieli ostella mutta kun asiantuntijat väittää että "vasta 6kk päästä ollaan pohjalla eli nyt jäitä hattuun" niin tuskan hikeä pukkaa. Päädyin siihen että koko ajan jotain pientä niin ehkä siihen pohjaankin osuu vahingossa ainakin hetkeksi...
Mielestäni teet fiksusti! Laskeviin kursseihin monet ostelevat juuri pikku eriä pikku hiljaa. Eihän siinä sitten pohjille osu kuin ihan vähän, mutta yleisesti ottaen sillä saa todennäköisimmin parhaiten keskihintaa alas eikä jää kokonaan junasta jos kurssilasku loppuukin yllättäen.

Jottei tämä jää ihan nollapostauksesta, niin pistetäänpä linkki Jukka Oksaharjun blogikirjoitukseen siitä, kuinka laskeviin kursseihin kannattaa ostaa.
 
Liittynyt
23.01.2020
Viestejä
156
Mikä on yliviritetty toimitusketju? Oikeastaan minkä tahansa järjestelmän voi rakentaa ottamaan huomioon minkä tahansa riskin, mutta se maksaa. Koronaa ei oltu otettu huomioon, ja nyt systeemin pitää sitten adaptoitua vallitsevaan tilanteeseen. Seuraava talouden ulkopuolinen shokki voi olla taas aivan erilainen, joten vaikka yhteiskunnan ja talouden systeemit ottaisivat tartuntataudit huomioon, niin siitä ei olisi välttämättä mitään hyötyä seuraavan shokin koittaessa.
Autoteollisuus esimerkiksi osoittautunut todella herkäksi toimitusketjun häiriöille tässä kriisissä. Myös sairaalatarvikkeita ei olla varastoitu nimeksikään koska se maksaa (esim Ruotsissa). Totta kai varastointi ja useampi toimittaja tuo lisää kustannuksia. Tämä epidemia paljasti just-in-time ajattelun heikkoudet ja jatkossa kaikkea ei haluta optimoida kustannukset edellä.

Korona on yksi tekijä tässä ja toki näin laajassa kriisissä ei pienet puskurit pitkälle auta. Myös tehtaat menisivät kiinni vaikka osista ei olisikaan pulaa kuten nyt on. Näenkin sen vain yhtenä osasena tässä kaikessa (joskin ehkä laukaisija). Laajemmin taloudet tulevat vetäytymään enemmän sisään päin jo kaiken muun kasautuneen epäluottamuksen takia.

Tämä kaikki maksaa ja hyvä muistaa että se on yritysten tuloksesta ja siten myös sijoittajien tuotosta pois.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 377
Onhan tämä amatöörille ollut tosi hastavaa, koko ajan tekisi mieli ostella mutta kun asiantuntijat väittää että "vasta 6kk päästä ollaan pohjalla eli nyt jäitä hattuun" niin tuskan hikeä pukkaa. Päädyin siihen että koko ajan jotain pientä niin ehkä siihen pohjaankin osuu vahingossa ainakin hetkeksi...
Toisaalta amatöörinä voi päästää itsensä myös helpolla - kuukausisäästöt vaan juoksemaan ja sitten unohtaa koko asian. Pitkässä juoksussa sitä kuitenkin me amatöörit tehdään enemmän virheitä kuin oikeita ratkaisuja, jos kovasti säädetään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Mitä mieltä olette, kannattaako nyt sijoittaa osakkeisiin vai rahastoihin?
Itsellä menee indeksiin edelleen kuukausisäästö tavalliseen tapaan, mutta muutama yksittäinen on yritys on mielestäni sukeltanut todellisen arvonsa alle, ja näistä yrityksistä olen sitten napannut osake-eriä.
 

Apinamakina

Tukijäsen
Liittynyt
14.07.2017
Viestejä
1 080
Itsellä menee indeksiin edelleen kuukausisäästö tavalliseen tapaan, mutta muutama yksittäinen on yritys on mielestäni sukeltanut todellisen arvonsa alle, ja näistä yrityksistä olen sitten napannut osake-eriä.
Mietin vaan että jos on nyt ylimääräistä rahaa ostaa halvalla osakkeita, kannattaisiko ne kuitenkin käyttää vaikka rahastoihin, kun niidenkin hinnat on laskeneet.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Toisaalta amatöörinä voi päästää itsensä myös helpolla - kuukausisäästöt vaan juoksemaan ja sitten unohtaa koko asian. Pitkässä juoksussa sitä kuitenkin me amatöörit tehdään enemmän virheitä kuin oikeita ratkaisuja, jos kovasti säädetään.
Kuukausisäästöt (superit, etf) on juosseet jo tovin mutta kohtuullisen pienillä panostuksilla koska on toitotettu jo pitkään että "Winter... taantuma is coming", ja nyt kun se on tullut pitäisi tehdä jotain, kun vaan tietäisi mitä. Tarkoituksena ei ole suuremmin kikkailla vaan säästää niin että 15v päästä eläkeläisenä(?) olisi jotain tallessakin...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 377
Kuukausisäästöt (superit, etf) on juosseet jo tovin mutta kohtuullisen pienillä panostuksilla koska on toitotettu jo pitkään että "Winter... taantuma is coming", ja nyt kun se on tullut pitäisi tehdä jotain, kun vaan tietäisi mitä. Tarkoituksena ei ole suuremmin kikkailla vaan säästää niin että 15v päästä eläkeläisenä(?) olisi jotain tallessakin...
Minä ainakin vaan nostin kuukausisäästöjen määrää. Harva meistä tulee indeksiä pitkässä juoksussa voittamaan, joten helppoa vaan ratsastaa samalla hepalla loppuun asti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 751
Jos haluat välttää virheet ja "tehdä tulosta" suhdanteesta riippumatta, niin tasainen kk-säästö indeksirahastoon hoitaa homman.
Teoriassa samaa mieltä, mutta jos ylimääräisiä paukkuja on, niin kyllä niitä mielestäni kannattaa alkaa jo nyt kylvämään. Ei tämä laskusuhdanne 2 vuotta tul(l)e kestämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 942
Teoriassa samaa mieltä, mutta jos ylimääräisiä paukkuja on, niin kyllä niitä mielestäni kannattaa alkaa jo nyt kylvämään. Ei tämä laskusuhdanne 2 vuotta tul(l)e kestämään.
Itse en usko että nousu alkaa vielä. Ja yleensäkin nousut on loivia ja tiputukset nopeita, joten mukaan ehtii kyllä helpommin kuin pois kyydistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 751
Itse en usko että nousu alkaa vielä. Ja yleensäkin nousut on loivia ja tiputukset nopeita, joten mukaan ehtii kyllä helpommin kuin pois kyydistä.
Sanotaan nyt että sulla juoksee 1ke/kk säästö ja on 10ke ylimääräistä, itse alkaisin nyt kylvämän +1ke/kk, tällä päästään 10kk jaksolle. Sinun vastauksen mukaan odotat "sopivaa hetkeä" ja pistät sitten 3-4ke/kk kun ollaan "kuopassa". Väitän että keskimäärin keskimäärin taktiikallasi saavutetaan huonompi tuotto, koska ei kukaan vielä tiedä menikö se kuoppa jo vai onko se vasta tulossa ja jos on tulossa niin kuinka syvä/pitkä se on... Itsekin laskin sen varaan että pari kuukautta vielä lasketellaan, mutta panoksia oli siitä vielä 8kk eteenpäin kuitenkin käytettävissä.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 459
Oikeasti siis jos tilanne pörssissä on se, että pääindeksit heilahtaa +2%:sta -2%:iin (tai päinvastoin) kun kerran painaa selaimesta reloadia, niin ei kukaan voi etukäteen sanoa millä strategialla nyt tekee parhaan tilin. Siis laittaako tonnin kuussa tasaisesti, vaiko odottaa 3kk ja sitten neljä tonnia tms.

Varmimmin pääsee sijoitusajanjakson keskiarvotuotoille, jos työntää tasaisesti rahaa sisään. Parhaaseen tulokseen pääsee tietenkin silloin, jos pistää kaikki sisään oikealla ajoituksella. Se oikea ajoitushetki on siis se tuhannen taalan kysymys.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 268
Rahapodissa oli ihan silmiä avaavaa juttua isojen dippien kestoista. Jos mustan maanantain laskuja ei lasketa, niin lyhyin laskujakso on ollut 6 kuukautta. Siis aika, joka on kulunut huipun ja pohjan välillä. Tässä ollaan tultu nyt vasta kuukauden päivät pulkkamäkeä, eikä merkkejä paremmasta ole vielä horisontissa. Voisi olla ihan järkevää heittää pankkitunnukset kaapin pohjalle ja palata asiaan syyskuussa :beye:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 112
Aina välillä tarvitaan puhdistavia romahduksia. Jos ei ole riskiä, ei ole tuottoakaan ja osa porukasta ravistellaan pois jotta matka voi jatkua.
Kun riski laskee ja tuotto-odotus pysyy vakaana, niin nykyarvo nousee.

Kurssinousujen pohjimmainen syy on ollut nimenomaan ollut se, että riskit alenivat fundamentaalilla tavalla kaikkialla ja sijoittajat ovat hyväksyneet aikaisempaa alhaisemmat pääoman tuottoprosentit.

Joskus muinoin P/E 10 oli value-stockin raja, matalariskisessä maailmassa P/E25 on Value-stock jos "riskittömän" valtion velkakirjan tuotto on 0-0.5%.

Nyt tietty saatiin kunnon black swan, jota tuskin kukaan ei ollut osannut hinnoitella kursseihin ennalta...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 240
Jos nyt on käteistä omalla tilillä sekä dollareissa, että euroissa niin kannattaisiko pitää käteinen edelleen molemmissa valuutoissa vai siirtää jompaan kumpaan suuntaan? Asuminen ja ostokset tapahtuu Suomessa euroilla.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
219
Useamman vuoden kyttäillyt ja odottanu jotain rysähdystä ja säästäny käteistä. Perjantaina laitoin kiinni, saa nähdä miten käy.

Ja ennustus johon voi palata, en usko enää suuriin laskuihin.
 
Liittynyt
08.04.2017
Viestejä
219
Eikö tommonen kerralla kaikki kiinni ole aika riskialtista hommaa?
Varmastikkin, enkä voi suositella kenellekkään. Viisainta olisi varmasti hajauttaa enemmän, ostaa pikku hiljaa vähän laskevaan juuri ennen nousua, laskea tunnuslukuja ja mutuilla markkinoita. Kun ei kristallipalloa tai taitoa ole, perustelin itselleni, että nämä laskut riittää ja hyppään junaan.

Aika näyttää, osuu tai ei. En koe saavani parempaa tilannetta aloittaa.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 082
Onko tämä korona nyt kotimaisen talouden kannalta hyvä asia, mikäli tuotantoa tuodaan takaisin Suomeen?
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
518
Useamman vuoden kyttäillyt ja odottanu jotain rysähdystä ja säästäny käteistä. Perjantaina laitoin kiinni, saa nähdä miten käy.

Ja ennustus johon voi palata, en usko enää suuriin laskuihin.
En itse ehkä vielä lähtisi mukaan ostotalkoisiin. Ensinnäkin koronan tautihuippua ei ole vielä saavutettu Euroopassa ja uudella mantereella tulee vielä jysähtämään. Siellä on niin paljon valmistavia firmoja jotka joutuvat laittamaan tehtaat kiinni viikoiksi tai jopa kuukausiksi että talouden sukeltaminen syvenee vielä. Osa ei edes selviä tästä kriisistä. Laittakaa muistiin ja toivottavasti tulette kertomaan että olin väärässä n. 6kk kuluttua.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 268
Onko tämä korona nyt kotimaisen talouden kannalta hyvä asia, mikäli tuotantoa tuodaan takaisin Suomeen?
Lyhyesti sanottuna ei. Suomi on pieni ja todella vientiriippuvainen avotalous. Jos tuotantoa aletaan kotiuttaa noin niinkuin yleisesti maailmalla, niin siinä Suomelle jää helposti se kärsijän rooli. Toisaalta tilanne saattaa olla se, että tuotantoa vain hajautetaan pois Kiinasta. Siinä Eurooppa voi olla voittava osapuoli.

Pitkässä juoksussa mikään tuskin muuttuu. Siellä tehdään missä halvimmalla saadaan paras tulos, koska se näyttää viivan alla parhaalta seuraavalla kvartaalilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 112
Stadissa seisoo muuten yksi sairaala tyhjillään - viimeksi se oli käytössä pari vuotta sitten.

Kättärin voisi ottaa koronasairaalaksi...

Joskaan en tiedä, että kuinka realistista sinne on saada mitään tehohoitopalveluita. Muutamia kymmeniä paikkoja pitäisi olla, vaikka sitä käyttäisikin vain vähemmän kriittistä sairaalahoitoa tarvitsevien eristykseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
243 173
Viestejä
4 240 998
Jäsenet
71 311
Uusin jäsen
-kr-

Hinta.fi

Ylös Bottom