Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 376
Pitäisi veroilmoitusta täytellä, voiko satunnais-sijoittaja joka käy kauppaa ehkä 5-10 kertaa vuodessa esim koko vuoden nettilaskua tai vaikka näytön hankintaa tuonne täytellä?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
483
Pitäisi veroilmoitusta täytellä, voiko satunnais-sijoittaja joka käy kauppaa ehkä 5-10 kertaa vuodessa esim koko vuoden nettilaskua tai vaikka näytön hankintaa tuonne täytellä?
Minä laittaisin niistä osan. Kaiken vähentäminen ei varmasti ole perusteltua ja kannattaa muistaa, että vaikka jokin "menee läpi" veroilmoituksessa ei tarkoita että se olisi oikein ja ettei siihen voisi verottaja puuttua myöhemmin.

Itse vähennän nettilaskusta muistaakseni puolet. Käytän tietokoneetta kohtalaisen aktiivisesti pääomatulojen hankkimiseen, eniten käyttöä sijoitusasuntojen hallinnointiin ja kirjanpitoon.
 
Liittynyt
03.10.2018
Viestejä
112
Oletteko miettineet mitä ishares core ftse 100 ucits etf tulee tapahtumaan mikäli hard breksit tapahtuu? Nordnetissä juoksee sinne kk-säästöllä. Voikohan siihen jatkaa normaalisti tulevaisuudessakin vai olisikohan se myynnin paikka koko vaihtoehdolle.

Jotenkin en usko että tästä nyt mitään positiivista on maalle tapahtumassa.

E:tuo siis sijoittaa isobritannian top 100 firmaan.
 

njs

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 173
Muistaakseni sivun laskuri tarjosi silloin jotain reilua 4%. Kannattaa neuvotella.
Avaatko tätä hieman enemmän, vaikea uskoa että tämä on mitenkään onnistunut normaaleja reittejä pitkin? Tuttuja pankissa tai jotain?

Mitä itse olen OP:sta kysellyt niin tosiaan korko mille tahansa muulle kuin asuntolainalle on 3-4% ja euriborit päälle. Maksuaika 5v max, siitäkään ei voi neuvotella. Kun sanoin, että saan muualta paremmilla ehdoilla niin suositeltiin menemään sinne. Ja on 30v asiakassuhde takana ja asuntolainaakin lähes 15v makseltu.
 
Liittynyt
03.10.2018
Viestejä
112
Avaatko tätä hieman enemmän, vaikea uskoa että tämä on mitenkään onnistunut normaaleja reittejä pitkin? Tuttuja pankissa tai jotain?

Mitä itse olen OP:sta kysellyt niin tosiaan korko mille tahansa muulle kuin asuntolainalle on 3-4% ja euriborit päälle. Maksuaika 5v max, siitäkään ei voi neuvotella. Kun sanoin, että saan muualta paremmilla ehdoilla niin suositeltiin menemään sinne. Ja on 30v asiakassuhde takana ja asuntolainaakin lähes 15v makseltu.
Kyllä itelle on herunut 2-3% "kulutusluottoa" oplta. Vakuudellista. Jos minä saan niin luulisi kaikkien muidenkin.
 
Liittynyt
31.08.2017
Viestejä
1 096
Avaatko tätä hieman enemmän, vaikea uskoa että tämä on mitenkään onnistunut normaaleja reittejä pitkin? Tuttuja pankissa tai jotain?

Mitä itse olen OP:sta kysellyt niin tosiaan korko mille tahansa muulle kuin asuntolainalle on 3-4% ja euriborit päälle. Maksuaika 5v max, siitäkään ei voi neuvotella. Kun sanoin, että saan muualta paremmilla ehdoilla niin suositeltiin menemään sinne. Ja on 30v asiakassuhde takana ja asuntolainaakin lähes 15v makseltu.
Tämä. Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta ilman että on suhteita johonkin pankin työntekijään tms. En usko että pitkä (omistaja-)asiakkuus, asuntolaina jne jne riittää saamaan jotain max 1% lainaa, varsinkaan vakuudettomana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 195
Jopas jopas... 9.4.2018 tuli ostettua parilla tonnilla Nestettä.
Vajaassa vuodessa kurssinousu ~75% :)

Ja toissapäivänähän Nesteen osake myös splitattiin, jokaista osaketta kohden sain kaksi uutta.

Ainoa ärsytyksen aihe on se, että enpä tajunnut ostaa enempää noita... Noh, vajaat 4k saisi nyt voittoa jos pois myisi.
 
Liittynyt
03.10.2018
Viestejä
112
Jopas jopas... 9.4.2018 tuli ostettua parilla tonnilla Nestettä.
Vajaassa vuodessa kurssinousu ~75% :)

Ja toissapäivänähän Nesteen osake myös splitattiin, jokaista osaketta kohden sain kaksi uutta.

Ainoa ärsytyksen aihe on se, että enpä tajunnut ostaa enempää noita... Noh, vajaat 4k saisi nyt voittoa jos pois myisi.
Ahneella on yleensä paskanen loppu
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 195
Ahneella on yleensä paskanen loppu
Hmm, nyt meni sun pointti multa ohi?

Ennen splittiä taisi Nesteen osakehinta pyöriä ~95e. Aika monesta paikkaa lukenut että tavoitehintaa nostettu maailmalla pitkästi yli satkun.

Itse aika vähän seuraan mun pienen salkun (9 eri firmaa) elämää. Ehkä kannattaisi jotain myydä nyt, tai sitten ei. Kuka tietää.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
250
Mihinkäs mahdolliset työhuonevähennykset, internetkulut yms. joita on käytetty osakekauppaan ja sivutulojen hankintaan, pistetään nykyisessä esitäytetyssä veroilmoituksessa? Meneekö tulonhakkimismenoihin, muuta pääomatuloista tehtäviin vähennyksiin vai minne?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 195
Niin että kauanko ajattelit odottaa ennen kuin hyödynnät voittosi, vielä kun niitä on
Tosiaan hyvä kysymys, kukaan ei oikeaa vastausta taida tietää.
Kuten jo tuossa editoimassani viestissä sanoinkin, niin tavoitehintaa aika monessa paikkaa Nesteen osalta nostettu. Sen puolesta pitäisi vielä antaa olla.
Ja jos myyn, niin ~4ke voitosta verot poies (oliko se vuoden 2020 alusta kun se osaketili tms. tulee niin ei veroja maksettaisi jos sijottaa uudelleen) ja johonkin ne rahat sitten pitäisi taas sijoittaakin. Eli tämänkin puolesta, antaa olla vaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 195
Laskukaavassa taitaa olla jotain vikaa jos sijoitus on 2k€, kurssinousu 75% ja voitto 4k€.
Pahoittelut epäselvästä tekstistä, "pari tonnia" ei ole 2ke. Tarkkaa summaa en tähän hätään nyt muista, verkkopankista vain vilaisin eilen että missä kohtaa nyt mennään kun tuo splitti tapahtui ja samalla otti silmään että voitonpuolella oltaisiin noin 4ke.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 843
Tosiaan hyvä kysymys, kukaan ei oikeaa vastausta taida tietää.
Kuten jo tuossa editoimassani viestissä sanoinkin, niin tavoitehintaa aika monessa paikkaa Nesteen osalta nostettu. Sen puolesta pitäisi vielä antaa olla.
Ja jos myyn, niin ~4ke voitosta verot poies (oliko se vuoden 2020 alusta kun se osaketili tms. tulee niin ei veroja maksettaisi jos sijottaa uudelleen) ja johonkin ne rahat sitten pitäisi taas sijoittaakin. Eli tämänkin puolesta, antaa olla vaan.
Itsekin ostin 2017 kesällä Fortumia 14e hintaan reilulla 5te. Kurssihan nousi tonne 20e päälle ja on niillä paikkeilla pysynyt. Eipä ole mieleenkään tullut rahoja tosta ulos ottaa, osinkoakin tulee melkein 8% sijoitetulle pääomalle. Itse asiassa olen muutamaan otteeseen osinkorahoilla (+vähän ekstraa) ostellut lisää. Antaa olla vaan, kun ei FUMin tulevaisuus ainakaan huonolta näytä. Sama Nesteen kanssa, en myisi minäkään. Itselläkin sijoittaminen on enemmän varautumista eläkepäiviin, eli tonne 20 vuoden päähän...

Ei kurssia kannata tuijottaa, vaan firman tulevaisuutta. Jos näyttää valoisalta/uskot firmaan, älä myy. Ja jos myyt, niin mitä tilalle? Sehän se ongelma tässä on.
 

Rehellinen_lapinmies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2019
Viestejä
32
Mitäs mieltä omasp:n rahastosäästösijoituksesta? Kertasijoitus vai 50€ joka kuukausi? Osakerahasto vai joku muu? Hallinnointikulut näyttivät olevan aikas kovat.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
536
Mitäs mieltä omasp:n rahastosäästösijoituksesta? Kertasijoitus vai 50€ joka kuukausi? Osakerahasto vai joku muu? Hallinnointikulut näyttivät olevan aikas kovat.
No siinäpä sen jo sanoit: kovat kulut. Kyllä se kannattavinta on minimoida niitä kuluja ja hoitaa se hajautus kuntoon (on se sitten ETF, tai matalakuluiset rahastot tmv..).
 

Rehellinen_lapinmies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2019
Viestejä
32
Tein kotiläksyt. Marssin OP sijoittamaan, mutta minulle annettiin aika jollekin sijoitustantalle 2 viikon päähän. Rahat voisivat olla jo poikimassa. Ei näin. :facepalm:

No siinäpä sen jo sanoit: kovat kulut. Kyllä se kannattavinta on minimoida niitä kuluja ja hoitaa se hajautus kuntoon (on se sitten ETF, tai matalakuluiset rahastot tmv..).
Jep noi kulut täytyy tutkia tarkkaan. Hajautusta tässä tehdään.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Tein kotiläksyt. Marssin OP sijoittamaan, mutta minulle annettiin aika jollekin sijoitustantalle 2 viikon päähän. Rahat voisivat olla jo poikimassa. Ei näin. :facepalm:

Jep noi kulut täytyy tutkia tarkkaan. Hajautusta tässä tehdään.
Pysyt kaukana sieltä OP:lta nyt hieman pidempäänkin kuin sen 2 viikkoa. Mitään hiton sijoitustanttaa tähän ei tarvita :D
 

Rensu

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
743
Pysyt kaukana sieltä OP:lta nyt hieman pidempäänkin kuin sen 2 viikkoa. Mitään hiton sijoitustanttaa tähän ei tarvita :D
Tarvitaanpas, maksimoimaan OPn saama hyöty. En tiedä kuinka alas pankki voi vajota, mutta nähtävästi kohtuullisen alas.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 798
En pidä OPn halvimpia indeksejä tai Seligsonia kalliina. Toki Nordnetin ETF:t ovat osin vielä halvempia. Kunhan katsoo ettei kulut nouse juurikaan yli 0.5 %:n. Patenttiratkaisu monelle on Nordnetin kk-säästöstä 8-9 osaa EUNL:ää ja 1-2 osaa IS3N:ää. Minimaaliset kulut, maksimaalinen hajautus ja helppous.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
2 318
OP:lla saattaa olla myös kuluton, vaikka pieni kulu olisikin. Eikös noihin käytetä niitä bonuksia? Tosin bonusjärjestelmän pysyvyyttä ei tiedä kukaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 216
Mihinkäs mahdolliset työhuonevähennykset, internetkulut yms. joita on käytetty osakekauppaan ja sivutulojen hankintaan, pistetään nykyisessä esitäytetyssä veroilmoituksessa? Meneekö tulonhakkimismenoihin, muuta pääomatuloista tehtäviin vähennyksiin vai minne?
Taitaa olla monelle aika hankala saada eriteltyä netistä, puhelimesta ja työhuoneesta 750 euroa ylittävää summaa. Ymmärtääkseni tuo 750 euron vähennys merkataan kaikille palkkatuloa saaville automaattisesti.

Näin ilmoitat verotuksessa
 

Yak

Hiilivelallinen
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
327
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
14 798
Pääomatulopuolella ei omavastuita pahemmin ole, joten hyöty alkaa ensimmäisestä eurosta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 216
Jos työn kautta on puhelinetu niin voiko sitä vähentää pääomatuloista?
 
Liittynyt
07.03.2019
Viestejä
8
Jos työn kautta on puhelinetu niin voiko sitä vähentää pääomatuloista?
Ei voi. Verotuksessa voi vähentää vain sinulle itsellesi aiheutuneita kuluja (joissakin tapauksissa perheelle aiheutuneita kuluja), ei kuvitteellisia kuluja. Kuluista on pyydettäessä pystyttävä lähettämään verottajalle kuitit.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
697
Vaimo kotihoidon tuella esikoisen kanssa ja toinen mukula tulossa loppukesästä, joten tarvittiin isompi asunto. Säästöpankki oli ainoa joka suostui isompaan asuntoon tarvittavan lainasumman myöntämään em. spekseillä. Ensimmäisessä lainaneuvottelussa pankin työntekijä puhui rahastosäästämisestä ja vähän auki jäi, edellyttävätkö rahastosäästämistä/-sijoittamista nimenomaan heidän kautta lainan saamiseksi vai oliko tuo vaan pankin tuotteiden markkinointia siinä sivussa.

Jos edellyttävät rahastosijoittamista heidän kauttaan, niin mikä olisi paras/edullisin strategia tuohon lähteä? Käsittääkseni SP:n rahastojen kulurakenne on aika raskas, onko tuolla mitään rahastoja joissa olisi järkevät kulut ja kannattaako tuollaiseen korkeakuluiseen rahastoon sijoittaa minimimäärä vai kerralla enemmän, jotta kulut jää mahdollisimman pieneksi? Hoitavatko automaattisesti verojen maksun ym?

Itsellä ei aiempaa kokemusta rahastoista/sijoittamiseta ole ja vaikka olen koittanut hieman asiaa opiskella, tuntuu vielä vähän epäselvältä nuo erilaiset rahastotyypit, hajauttaminen, kulut jne, joten pahoittelut etukäteen jos on tyhmiä kysymyksiä...
 
Liittynyt
14.05.2017
Viestejä
4 998
Vaimo kotihoidon tuella esikoisen kanssa ja toinen mukula tulossa loppukesästä, joten tarvittiin isompi asunto. Säästöpankki oli ainoa joka suostui isompaan asuntoon tarvittavan lainasumman myöntämään em. spekseillä. Ensimmäisessä lainaneuvottelussa pankin työntekijä puhui rahastosäästämisestä ja vähän auki jäi, edellyttävätkö rahastosäästämistä/-sijoittamista nimenomaan heidän kautta lainan saamiseksi vai oliko tuo vaan pankin tuotteiden markkinointia siinä sivussa.

Jos edellyttävät rahastosijoittamista heidän kauttaan, niin mikä olisi paras/edullisin strategia tuohon lähteä? Käsittääkseni SP:n rahastojen kulurakenne on aika raskas, onko tuolla mitään rahastoja joissa olisi järkevät kulut ja kannattaako tuollaiseen korkeakuluiseen rahastoon sijoittaa minimimäärä vai kerralla enemmän, jotta kulut jää mahdollisimman pieneksi? Hoitavatko automaattisesti verojen maksun ym?

Itsellä ei aiempaa kokemusta rahastoista/sijoittamiseta ole ja vaikka olen koittanut hieman asiaa opiskella, tuntuu vielä vähän epäselvältä nuo erilaiset rahastotyypit, hajauttaminen, kulut jne, joten pahoittelut etukäteen jos on tyhmiä kysymyksiä...
Minusta vaikuttaa että nyt tulot ei todellisuudessa riitä noin kalliiseen kämpään ja pankki on laittamassa samaan aikaan hirttosilmukkaa kaulaan ja palloa jalkaan. Kohta sulla on sellainen laina pankissa jota et pysty kilpailuttamaan ja pakkopullaksi joudut rahastosäästämään korkealla kustannuksella. Pankki on onnellinen ja sun perhe syö näkkäriä.

Suosittelen katsomaan lainasummaa sellaiselta tasolta joka antaa pelivaraa suuntaan ja toiseen.

Kyllä, mä tiedä että nainen painostaa. Olen ollut samassa tilanteessa.
 
Liittynyt
24.12.2016
Viestejä
697
Minusta vaikuttaa että nyt tulot ei todellisuudessa riitä noin kalliiseen kämpään ja pankki on laittamassa samaan aikaan hirttosilmukkaa kaulaan ja palloa jalkaan.
Lähinnä ongelmaksi pankkien kanssa muodostui se, ettei vaimo tällä hetkellä ole työsuhteessa edellisen työpaikan vuosittaisesta kilpailutuksesta johtuen kun työsopimus päättyi äitiysloman aikana eikä sitä uusittu. Vaimo siis hoitoalalla töissä ja ollut työllistettynä koko ajan ennen äitiyslomalle jäämistään, joten työllistyminen äitiysloman jälkeen ei ole ongelma.

Laskin, että 37% nettotuloista menee asumismenoihin ja olen laskenut, että tulojen pitäisi kyllä riittää ja jäisi useampi satanen vielä säästöönkin kuussa. Lisäksi tuloja on helppo lisätä tekemällä keikkaa ja ylitöitä kun omalla alalla niitä on enemmän tarjolla kuin ehtisi tehdä. Ja toki pian helpottaa entisestään kun alkaa toisesta lapsesta äitiysrahat juoksemaan ja luonnollisesti edelleen kun vaimo menee takaisin töihin parin vuoden päästä.

Tuo nyt on vielä tosiaan hieman auki, onko SP:n rahastoihin pakko säästää enkä mielellään näin tekisi jos ei ole pakko kun edullisempaakin rahastosäästämistä on tarjolla.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 860
Tuo nyt on vielä tosiaan hieman auki, onko SP:n rahastoihin pakko säästää enkä mielellään näin tekisi jos ei ole pakko kun edullisempaakin rahastosäästämistä on tarjolla.
Luulisin, että ehtona voi olla vain rahastosäästösopimuksen avaaminen ja sen voi lopettaa heti tai ainakin pistää tauolle.
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
353
Lähinnä ongelmaksi pankkien kanssa muodostui se, ettei vaimo tällä hetkellä ole työsuhteessa edellisen työpaikan vuosittaisesta kilpailutuksesta johtuen kun työsopimus päättyi äitiysloman aikana eikä sitä uusittu. Vaimo siis hoitoalalla töissä ja ollut työllistettynä koko ajan ennen äitiyslomalle jäämistään, joten työllistyminen äitiysloman jälkeen ei ole ongelma.

Laskin, että 37% nettotuloista menee asumismenoihin ja olen laskenut, että tulojen pitäisi kyllä riittää ja jäisi useampi satanen vielä säästöönkin kuussa. Lisäksi tuloja on helppo lisätä tekemällä keikkaa ja ylitöitä kun omalla alalla niitä on enemmän tarjolla kuin ehtisi tehdä. Ja toki pian helpottaa entisestään kun alkaa toisesta lapsesta äitiysrahat juoksemaan ja luonnollisesti edelleen kun vaimo menee takaisin töihin parin vuoden päästä.

Tuo nyt on vielä tosiaan hieman auki, onko SP:n rahastoihin pakko säästää enkä mielellään näin tekisi jos ei ole pakko kun edullisempaakin rahastosäästämistä on tarjolla.
Ei kai pankki voi pakottaa rahastosäästämiseen, mutta varmasti käyttöä tilannetta hyväksi ratkaisun löytämiseksi. Olikohan tästä jokin valvovan tahon linjauskin viime vuosilta.

Laina-asiakirjoissa tuskin on mainintaa rahastoista eli säästämisen voi aloittaa ja lopettaa heti, kun haluaa.

Meillä oli lainaneuvotteluissa hyvin asiansa osaava ja miellyttävä henkilö, lupauduimme rahastosäästäjäksi lainanottohetkellä, mutta voisimme lopettaa sen milloin vain.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
700
Vaimo kotihoidon tuella esikoisen kanssa ja toinen mukula tulossa loppukesästä, joten tarvittiin isompi asunto. Säästöpankki oli ainoa joka suostui isompaan asuntoon tarvittavan lainasumman myöntämään em. spekseillä. Ensimmäisessä lainaneuvottelussa pankin työntekijä puhui rahastosäästämisestä ja vähän auki jäi, edellyttävätkö rahastosäästämistä/-sijoittamista nimenomaan heidän kautta lainan saamiseksi vai oliko tuo vaan pankin tuotteiden markkinointia siinä sivussa.

Jos edellyttävät rahastosijoittamista heidän kauttaan, niin mikä olisi paras/edullisin strategia tuohon lähteä? Käsittääkseni SP:n rahastojen kulurakenne on aika raskas, onko tuolla mitään rahastoja joissa olisi järkevät kulut ja kannattaako tuollaiseen korkeakuluiseen rahastoon sijoittaa minimimäärä vai kerralla enemmän, jotta kulut jää mahdollisimman pieneksi? Hoitavatko automaattisesti verojen maksun ym?

Itsellä ei aiempaa kokemusta rahastoista/sijoittamiseta ole ja vaikka olen koittanut hieman asiaa opiskella, tuntuu vielä vähän epäselvältä nuo erilaiset rahastotyypit, hajauttaminen, kulut jne, joten pahoittelut etukäteen jos on tyhmiä kysymyksiä...
Paras strategia joko aiemmin mainittu pankin vaihto tai jos pysyt tuossa pankissa niin tee semmonen rahastosijoitussopimus jossa ei oo mitään määräaikaa eli voit lopettaa heti kuukauden päästä.
 
Liittynyt
24.11.2017
Viestejä
214
Hoitaako nordea itse tuon nesteen splitin jälkeisen hankintahinnan merkkauksen vielä vai pitääkö se itse merkkailla tuonne salkkuun? Ja onko vain että alkuperäinen hankintahinta jaettuna kolmella?

Sama kyssäri koskien myös cityconin kääntiestä splittiä. Nyt ei näy enää hankitaerät
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 315
Nordean tiedotteessa lukee: "Maksuton osakeanti toteutetaan arvo-osuusjärjestelmässä eikä se vaadi osakkeenomistajilta toimenpiteitä. Uudet osakkeet tuottavat osakkeenomistajan oikeudet 4.4.2019 lukien, kun ne on rekisteröity kaupparekisteriin. Uusien osakkeiden kirjaus osakkeenomistajien arvo-osuustileille on suunniteltu tapahtuvaksi 5.4.2019."

Edit: tämä Nesteen tapauksessa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2018
Viestejä
3
Hoitaako nordea itse tuon nesteen splitin jälkeisen hankintahinnan merkkauksen vielä vai pitääkö se itse merkkailla tuonne salkkuun? Ja onko vain että alkuperäinen hankintahinta jaettuna kolmella?

Sama kyssäri koskien myös cityconin kääntiestä splittiä. Nyt ei näy enää hankitaerät
Sama koskee myös Ahlstrom-Munksjon mo-antia, jossa Nordea järjestäjänä. Aspan mukaan eivät kuulemma merkkaa niitä. Pitää itse käydä lisäämässä verkkopankissa.
 
Liittynyt
19.06.2017
Viestejä
185
Morjensta,

Säädin automaattista kuukausisäästämistä alla olevan mukaisesti. Olisiko tässä sopiva yhdistelmä riskienhallintaa ja hajauttamista Seligsonin rahastoissa? Pistän pienen summan (350€) joka kuukausi seuraaviin rahastoihin. Tarkoitukseni on kerätä eläkkeelle vähän säästöjä sekä pahan päivän varalle.

Eurooppa 28%
Global Brands 14%
Global Pharmaceuticals 14%
Pohjois-Amerikka 14%
Suomi 14%
Phoebus 14%

Mitä mieltä olette oheisesta osakeindeksirahastojen poiminnasta automaattiseen, pitkäjänteiseen kuukausisäästämiseen? Kaksi viimeistä poimin lähinnä mausteeksi pienemmällä osuudella.

Pohjois-Amerikka 20%
Eurooppa 20%
Global Top 25 Brands 20%
Global Top 25 Pharmaceuticals 20%
Phoebus 10%
Phoenix 10%

Onko sinulla näistä joitakin näistä ETF:stä? Vaikuttaa mielenkiintoiselle. Pitääkin tutustua noihin ja välttää korkeat juoksevat kustannukset.

Pharos on ollut minulla lähinnä käteisen vastine ja idea oli, että sen avulla voin tasata pieniä säästöjäni, jos ja kun osakerahastot lähtevät sukeltamaan. Toisaalta Pharoksessa on tällä hetkellä noin 70% lyhyitä korkopapereja, jotka eivät tule tuottamaan juurikaan tulevina vuosina. Otin juuri Pharoksesta asuntokauppaa varten noin puolet ja pitää miettiä, jos siirtäisin loputkin siitä passiivisiin osakeindeksirahastoihin.

Ymmärrän, että aktiivisia rahastoja ei kannata pitää korkeiden juoksevien kulujen vuoksi, mutta poimin niitä pienellä summalla.

Phoebus rahastolla on kohtuullisen hyvä trackrecord kuluneella vuosikymmenellä ja aktiiviseksi rahastoksi edulliset juoksevat kulut. Tässä ja tässä juttua Phoebuksesta.

Phoenix on pärjännyt joinakin vuosina hyvin verrokeilleen, vaikka ymmärrän, että menneisyys ei kerro mitään tulevaisuudesta. Tässä juttua rahastosta. Mietin vielä tätä, koska korkeahkot juoksevat kulut.



Miten Seligsonin Aasia on riskialtis? Mulla on sitä tasaamassa maantieteellistähajautusta ja haluaisin pitää sen vielä toistaiseksi vaikka tuottoprosentti on maltillinen.

Kiitos vinkeistä!
 
Liittynyt
04.11.2018
Viestejä
70
Täältä löytynee myös vertaislainoihin sijoittanutta porukkaa. Miten olette ilmoittaneet esim. Mintosin tuotot? Könttäsummana kohtaan "Muut pääomatulot"?

Myin viime vuonna yhtä rahastoa 950 eurolla, tarkoituksena jättää luovutukset alle tonnin, jolloin veroa ei tarvitse maksaa. Nyt kun vertaislainojen luottotappiot kuitenkin lasketaan arvopapereiden luovutustappioihin, niin lasketaanko myös esim. vertaislainojen myynnit jollain tavalla luovutusvoittoihin? Miten tämä toimii Mintosin kanssa, jos sen tuotoista ilmoitetaan lähinnä voitot eikä sitä minkälaisilla lainojen myynneillä tai luottotappioilla kokonaistulokseen on päästy?

Itsellä siis tuo rahaston myyntivoitto näyttäisi menneen verolle, vaikka käsittääkseni sen pitäisi olla verotonta. Vai onko ihan normaalia että tuon 1000€ rajan alittaneet luovutukset pitää itse korjata ilmoituksessa verottomiksi?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 622
Itsellä siis tuo rahaston myyntivoitto näyttäisi menneen verolle, vaikka käsittääkseni sen pitäisi olla verotonta. Vai onko ihan normaalia että tuon 1000€ rajan alittaneet luovutukset pitää itse korjata ilmoituksessa verottomiksi?
Ainaki itellä näkyy alle 1000€ tapahtuneet myynnit, että ei veroteta.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Morjensta,

Säädin automaattista kuukausisäästämistä alla olevan mukaisesti. Olisiko tässä sopiva yhdistelmä riskienhallintaa ja hajauttamista Seligsonin rahastoissa? Pistän pienen summan (350€) joka kuukausi seuraaviin rahastoihin. Tarkoitukseni on kerätä eläkkeelle vähän säästöjä sekä pahan päivän varalle.

Eurooppa 28%
Global Brands 14%
Global Pharmaceuticals 14%
Pohjois-Amerikka 14%
Suomi 14%
Phoebus 14%
Varmaankin ihan ok konservatiivinen suunnitelma. Itse jättäisin Suomen kokonaan pois ja tilalle vaikka jotain "eksoottisempaa". Perusteluna se, että suomiriskiä sinulla on kuitenkin ihan riittävästi työpaikassa, asunnossa ja käteistalletuksissa jne.
 
Liittynyt
01.03.2019
Viestejä
2
Mediassa oli taas juttua pienistä modulaarisista sarjatuotettavista sulasuolareaktoreista. Olen vakuuttunut siitä, että ainakin Aasian kehittyvissä maissa saaste- ja energiaongelmaa tullaan ratkaisemaan tällä tekniikalla. Mihin tulee laittaa rahat kiinni, jos haluaa osalliseksi tämän tekniikan voitoista? Tällä hetkellä ylimääräinen menee vain Nordnetin Maailma-rahastoihin.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
114
Mitäs gurut täällä suosittelisi riskittömäksi sijoituskohteeksi rahoille, jotka tällä hetkellä makaavat pankkitilillä nollakorolla?. Konservatiivinen linja, eli en halua ottaa sellaista riskiä että häviän rahaa. Ideoita? Leikitään nyt vaikka että summa olisi vaikka kymppitonni...
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 216
Mitäs gurut täällä suosittelisi riskittömäksi sijoituskohteeksi rahoille, jotka tällä hetkellä makaavat pankkitilillä nollakorolla?. Konservatiivinen linja, eli en halua ottaa sellaista riskiä että häviän rahaa. Ideoita? Leikitään nyt vaikka että summa olisi vaikka kymppitonni...
Ei taida muita riskittömiä juuri olla kuin säästötilit. Esimerkiksi Bank Norwegian antaa 0.75%:n koron tällä hetkellä.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 604
Ei taida muita riskittömiä juuri olla kuin säästötilit. Esimerkiksi Bank Norwegian antaa 0.75%:n koron tällä hetkellä.
Ääni tälle, isoin "riskitön" korko. Toki halpakuluiseen hyvin hajautettuun rahastoon on kohtuuturvallista jos sijoitusaika kymmeniä vuosia.

edit. Tässä vielä hyvä blogikirjoitus vaihtoehdoista. Osassa nostorajoituksia jne, mutta hiukan suurempia korkoja Metsätalousinsinöörin sijoituspäiväkirja: Vaihtoehtoja Bank Norwegianille - mitäs nyt tehdään?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 182
Viestejä
4 214 843
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom