Minä ostin 2020 virus-dipistä facebookkia. En osunut ihan pohjalle, mutta se oli silti paras ostos koko vuodelta. En sijoittanut somen vuoksi facebookkiin vaan virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden tulevaisuuden vuoksi. Tuossa kohtaa minusta oli aika selvää, että facebook tulee olemaan iso voittaja virtuaalitodellisuusmarkkinoilla. Somesta tulevat tuotot mahdollistavat facebookin miljardisijoitukset(kyllä, kirjaimellisesti miljardeja) oculuksen tekemiin tuotteisiin, softaan & markkinointiin.
VR ja AR tulevat olemaan samanlainen murros kuin mikä tapahtui matkapuhelinpuolella iphonen myötä. Syntyy täysin uusia tuotteita ja markkinaosuuksia perinteisemmissä segmenteissä jaetaan uudestaan. Itse asiassa uskon vahvasti, että ar-laitteet tulevat 5-10-20v sisällä korvaamaan puhelimen ruudut. Oculuksen quest-sarjan tuotteet ovat myös todennäköisesti eniten myyvä vr-konsoli. Tuon takia minä olen pienellä panoksella facebookissa sisässä. Jos facebook olisi vain somefirma niin en olisi sijoittanut. Apple myös satsaa vahvasti tuohon samaan kategoriaan. Mulla on kavereita applella puuhaamassa ar/vr-juttujen parissa, apple tosin ei ole vielä mitään tuotteita julkaissut. En usko, että tässä murroksessa applelle käy kuten nokialle. Applessa mulla on isompi siivu sisällä kuin facebookissa.