Itse olen uskonut ja uskon edelleen IT-alaan sijoituskuvioissa. IT-alan kasvu on ollut merkittävästi muita toimialoja korkeampaa 90-luvun IT-kuplan jälkeen ja tulee varmasti olemaan tulevaisuudessakin.
Salkusta löytyy pääosin 2010-luvun alussa ostettuja ja myöhemmin lisää pumpattuja teknologiayritysten osakkeita kuten:
Apple: Apple ja Steve Jobbs. Menestyksen tie oli auki ja lähes varmaa. Itse ymmärsin Applen ylivertaisuuden iPhone 4 julkaisun aikoihin. Osake on yli kymmenkertaistunut kymmenessä vuodessa, mutta kuinka pitkälle Applen nousu voi jatkua?
Microsoft: Tätä osaketta ostettiin puhtaasti tunteella ilman järkiperusteita "tasoitttavana, varmana ja vakavaraisena yhtiönä" Välillä ajat ovat olleet vaikeat, mutta osakkeen raketointi alkoi vuonna 2015 ja on lähes 7-kertaistanut arvonsa ensimmäisen ostotoimenpiteen jälkeen.
Intel: Tietokoneet ovat nykyaikaa ja Intelillä oli 2010-luvun alussa lähes 80% markkinaosuus prosessorimarkkinoista. Mikä voisi mennä vikaan hallitsevalla ja ylivertaisella prosessorivalmistajalla? Ei mikään, ellei kilpailijat valtaa markkinaosuuksia liikaa. AMD on tässä viime vuosina onnistunut, mutta kokonaisuudessaan 10 vuodessa 300% kurssinousu on erinomainen.
Kone: Suomalaista väriä ja takuu varmaa tulosta. Koneeseen laadukkaisiin tuotteisiin oli helppo luottaa historian ja tulevaisuuden näkymien perusteella. Kurssikehitys ollut tasaista varmaa nousua koronakriisiä lukuun ottamatta. +300% 10 vuoteen
Remedy: Tätä osaketta ostettu yhtiön listaudutta pörssiin vuonna 2017. Tavallaan riskisijoitus, mutta onko Remedy tehnyt yhtään huonoa peliä? Ei ole. Reilusti yli 100% vuosituotot ja tulevaisuus näyttää myös hyvältä. Epicin kanssa hyvä soppari ja myös multiplayer peli kehitteillä. Toki, jos tapahtuu cyberpunkit niin osake voi myös raketoida alas ja kovaa.
Tasoittavana sijoituksena tämä ETF kuukausisäästämisessä:
VanEck Vectors Video Gaming and eSports UCITS ETF
Hieman korkeat hallinnointipalkkiot passiiviseksi rahastoksi, mutta esports on yksi maailman nopeiten kasvavista aloista ja rahasto on tuplannut arvonsa alle kahdessa vuodessa. Pelaamisesta kiinnostuneiden ihmisten määrä kasvaa kokoajan ja tämä raha sataa näiden yhtiöiden laariin. Toki kilpailu alalla on kovaa, mutta rahaston hajautus on hyvä.