Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kyllähän ne tavallaan kuplaantuvat, mutta indeksikupla on siitä veikeä, että se ei teoriassa vääristä markkinoita, koska markkina-arvopainotettu indeksi edustaa markkinoiden keskiarvoa. Seiskan koulutodistus ei muutu saamalla lisää seiskoja.Olen usein miettinyt samaa, että miten passiiviset osakerahastot eivät kuplaannu, kun niiden koko kasvaa alituiseen ja indeksiin valitaan osakkeita, joiden arvo on jo noussut aiemmin?
Tässä johdanto aiheeseen -> 'Big Short' investor Michael Burry predicted the housing crisis. Now he's calling passive investment a 'bubble.' | Markets Insider
Passiivisten rahastojen tulevaisuus kiinnostaa, koska olen keskittänyt automaattiset kuukausisäästöt niihin.
Tuo tavallaan voisi aiheuttaa kuplaantumista, jos yhtiöt säilyisivät samoina. Mutta näin ei ole vaan indeksiin perustuvien rahastojen sisältö muuttuu kokoajan (kokoajan = mikä nyt sattuu olemaankaan ko. indeksin tai rahaston tasausaikaväli). Toki jotkut yhtiöt saattavat pysyä rahaston sisältönä pitkäänkin, mutta pointti on se, että ne ei ole siihen satunnaisesti valittu vaan rahaston ehtojen perusteella ja sitten kun ne ei enää rahaston ehtoja täytä niin ne putoaa pois ja uusia yhtiöitä nousee tilalle.Olen usein miettinyt samaa, että miten passiiviset osakerahastot eivät kuplaannu, kun niiden koko kasvaa alituiseen ja indeksiin valitaan osakkeita, joiden arvo on jo noussut aiemmin?
Onko veikkauksia siitä, miksi IQQ0 (World Min Volatility ETF) on piessyt EUNL:n (World ETF) viime vuosina? Löytyykö syy siitä, että IQQ0:n yhtiöistä moni on sellaisia, jotka ovat hyötyneet alhaisista/laskevista koroista? IQQ0:n keskimääräinen P/E on varsin korkea verrattuna EUNL:ään, joten ylituoton loppuminen lähitulevaisuudessa lienee todennäköistä.
Tässähän on saanut enemmän tuottoa ottamalla vähemmän riskiä, mikä on epätyypillistä.
Tämän kun lukee ni ei tarvii paljon ihmetellä miks suomalaiset mieluummin makuuttaa rahojaan tilillä ku sijoittaa..Moikka,
Tässä osakesäästämisen ajoittamiseen liittyvää analyysiä. Lukusuositus erityisesti teille, jotka mietitte lähteäkö osakesäästäjäksi nyt, vai odottaa laskusykliä.
Kannattaako sijoittaminen aloittaa nyt? – Jos huonosti käy, voi kestää 15 vuotta päästä omilleen.
Vaurastuminen on aina hyväksi, mutta onko fiksua usuttaa aloittamaan sijoitusura juuri nyt, ja muistutetaanko aloittelijoita tarpeeksi riskeistä? Oikea ajoitus on kaiken perusta markkinoille tullessa, ja sillä on kauaskantoinen vaikutus. Se on myös kaikkein vaikeinta. Osakekurssit ovat nousseet pieniä korjausliikkeitä lukuun ottamatta kymmenen vuotta putkeen. Se on poikkeuksellista.
Onko kaikille selvää, että hokemaan ”pitkällä aikavälillä osakesijoittaja voittaa aina” ei aina riitä edes 20 vuotta? Jos aloitti sijoittamisen 19 vuotta sitten ennen it-kuplan puhkeamista, voi salkku olla yhä tappiolla. Tuolloin OMXH-yleisindeksi huiteli 18 000 pisteessä, nyt 9 700:ssa. Myös juuri ennen finanssikriisin romahdusta vuonna 2007 aloittanut voi olla yhä miinuksella. Silloin indeksi liikkui 12 000 pisteessä. Osinkokorjattu tuottokin jää vaisuksi.
Jos huonosti käy, nyt aloittavalla voi mennä 15 vuotta ennen kuin pääsee omilleen. Ajallisen hajautuksen merkitystä ei voi liioitella.
Nousu voi toki jatkua, kun keskuspankit elvyttävät. Syklin loppua ennakoivia vaaran merkkejäkin on: jenkkiyhtiöiden tulosten odotetaan nyt heikkenevän, Kiinan kasvuluvuista ei ole varmuutta ja Eurooppa jo jarruttaa.
Vaaran merkkinä voi joku pitää sitäkin, että naistenlehdissäkin kirjoitetaan korkoa korolle -ilmiöstä. Usein kokemattomat sijoittajat tulevatkin markkinoille vain hetkeä ennen romahdusta. Näin on todennut rahoituksen professori Matti Suominen, joka on tutkinut oikeita hetkiä tulla ja lähteä markkinoilta.
Noin voi hyvinkin käydä, jos laittaa kaikki pelimerkkinsä Suomen kaltaiseen lilliputtimaahan, missä pahimmillaan eräs N-alkuinen yhtiö edusti noin 70 % koko markkinasta.Onko kaikille selvää, että hokemaan ”pitkällä aikavälillä osakesijoittaja voittaa aina” ei aina riitä edes 20 vuotta? Jos aloitti sijoittamisen 19 vuotta sitten ennen it-kuplan puhkeamista, voi salkku olla yhä tappiolla. Tuolloin OMXH-yleisindeksi huiteli 18 000 pisteessä, nyt 9 700:ssa. Myös juuri ennen finanssikriisin romahdusta vuonna 2007 aloittanut voi olla yhä miinuksella. Silloin indeksi liikkui 12 000 pisteessä. Osinkokorjattu tuottokin jää vaisuksi.
Onko kaikille selvää, että hokemaan ”pitkällä aikavälillä osakesijoittaja voittaa aina” ei aina riitä edes 20 vuotta?

Tuntuu että tätä on viimeiset 8v toilotettu kohta
Tottakai se vääristää markkinoita, koska indeksiin ei kuulu 100% osakkeista, vaan ainoastaan pieni osajoukko.Kyllähän ne tavallaan kuplaantuvat, mutta indeksikupla on siitä veikeä, että se ei teoriassa vääristä markkinoita, koska markkina-arvopainotettu indeksi edustaa markkinoiden keskiarvoa. Seiskan koulutodistus ei muutu saamalla lisää seiskoja.
Hinnanmuodostuksen tehokkuus tosin laskee indeksikuplassa. Mutta aktiiviset sijoittajat saavat tästä ostopaikkoja ja tasapaino palautuu, teoriassa.
Toivottavasti kupla puhkeaa pian jos puhkeaa, sillä aioin työntää rahaa passiivisiin indeksirahastoihin vielä vuosikymmeniä.![]()
Olisi kiva jos saisi MSCI world total indeksin joka sisältäisi kaikkien pörssien kaikki osakkeet markkina-arvo tasapainotettuna... harmi, että tuollaisen TER ei oikein mitenkään voi olla 0%
Tämän kun lukee ni ei tarvii paljon ihmetellä miks suomalaiset mieluummin makuuttaa rahojaan tilillä ku sijoittaa..
Mitä tunnuslukuja katsotte, kun valitsette esim. rahastoja? Beta, alfa vai mikä?
Lähinnä kuluja ja seurattavaa indeksiä. Ja miten maksaa tuotot.
Jos seuraa haluttua indeksiä (edes kohtalaisesti) ja on pienet kulut, tunnusluvut riippuvat suoraan indeksistä.Eli noilla varsinaisilla tunnusluvuilla ei ole paljoakaan väliä?
Itse olen laittanut nämä paskamaat (Norja ja Tanska) kokonaan boikottiin. Ei sinne kannata työntää rahaa edes rahaston kautta ihan perjaatteesta, ja toisaalta keksivät joskus ehkä vielä niihin rahastoihinkin ulkomaalaisille jonkin lisäverotuskertoimen. Mitään et menetä jos jätät Norjan ja Tanskan väliin. Kyllä maailmassa maita riittää ja potentiaalia on ehkä jopa enemmän Euroopan ulkopuolella kuin sisäpuolella.Joo, ei paljon rohkaise sijoittamaan tällaisiin maihin tuollainen perseily. Toisin kuin vasemmisto väittää, vaikuttaa verotus merkittävästi haluun sijoittaa jonnekin.
No, ETF:ien kautta homma helpottuu. Rahastot kyllä kinuvat takaisin väärin perityt, jos se vain on mahdollista.
Jep, Soneraan puolet... eikun Saunalahti, Satama Interactive, TJ Group, Elkotec, Jot Automation mukaan ja siinähän on portfolio.Noin voi hyvinkin käydä, jos laittaa kaikki pelimerkkinsä Suomen kaltaiseen lilliputtimaahan, missä pahimmillaan eräs N-alkuinen yhtiö edusti noin 70 % koko markkinasta.
Hajautus, hajautus, hajautus...
Ihtelläkin tätä IQQ0a salkussa about saman verran ku EUNLa. Jokainen kerta ku tulee tuota alas ylös sahausta nii tää on kiriny kaulaa EUNL:n nähden, sit ku tulee joku pitempi nousu niin EUNL ottanut kiinni. Tietenkää mun salkussa näiden sijoitusten määrät ja ajat on erit, nii sinällää ei merkitystä, mutta eniveis.Onko veikkauksia siitä, miksi IQQ0 (World Min Volatility ETF) on piessyt EUNL:n (World ETF) viime vuosina? Löytyykö syy siitä, että IQQ0:n yhtiöistä moni on sellaisia, jotka ovat hyötyneet alhaisista/laskevista koroista? IQQ0:n keskimääräinen P/E on varsin korkea verrattuna EUNL:ään, joten ylituoton loppuminen lähitulevaisuudessa lienee todennäköistä.
Tässähän on saanut enemmän tuottoa ottamalla vähemmän riskiä, mikä on epätyypillistä.
Noin voi hyvinkin käydä, jos laittaa kaikki pelimerkkinsä Suomen kaltaiseen lilliputtimaahan, missä pahimmillaan eräs N-alkuinen yhtiö edusti noin 70 % koko markkinasta.
Hajautus, hajautus, hajautus...
Ihtelläkin tätä IQQ0a salkussa about saman verran ku EUNLa. Jokainen kerta ku tulee tuota alas ylös sahausta nii tää on kiriny kaulaa EUNL:n nähden, sit ku tulee joku pitempi nousu niin EUNL ottanut kiinni. Tietenkää mun salkussa näiden sijoitusten määrät ja ajat on erit, nii sinällää ei merkitystä, mutta eniveis.
3v aikana näiden arvo on noussut about yhtä paljon(33,48% ja 33,39", mutta vuoden aikana tuo ero on 17,8% ja 5,8% Iqq0n hyväksi.
Kieltämättä se ainoa lappu salkussa jota en voi hyvällä tahdolla sanoa ymmärtäväni ihan täysin ja on ehkä vähän arpalappu. Teknologiahan tässä on huomattavasti alipainossa vs. EUNL. Mielenkiintoisena voinee myös huomata tuon Japanin painon joka melkeen 1,5 kertainen.
Vasemmalla EUNL, oikealla IQQ0
![]()

Saattaa olla, että nordea ilmoittaa keskihinnan mukaan ostohinnan, jonka joudut korjaamaan veroehdotukseen oikeaksi ensimmäisten osakkeiden ostohinnaksi. Joka tapauksessa kannattaa tarkistaa aikanaan, että menee oikein.Osaisiko joku hieman auttaa ymmärtämään, miten osakkeiden myynti ja sen verotus käytännössä menee?
Olen siis ostanut aiemmin Nordnetissä osakkeita kolmessa erässä (13 kpl, 37 kpl ja 13 kpl).
Olen ostojen jälkeen sittemmin siirtänyt osakkeet toiselle välittäjälle (Nordea), joten ostohinnat ja ostoerät eivät ole nykyisen välittäjän tiedossa. Keskihinnan olen kuitenkin päivittänyt nykyiselle välittäjälle omin kätösin.
Nyt sitten myin 13 kpl kyseisiä osakkeita. Osakkeet tietääkseni myydään first-in first-out periaatteella, mutta tässä tapauksessa osakkeiden välittäjä ei taida tietää osakkeiden ostohintoja eikä ostoeriä? Kaikki kolme ostoerää ovat kyllä voitolla, mutta tosiaan mielellään myisin tuon ensimmäisen erän, kun se on vähiten voitolla. Mistä tiedän mitkä osakkeet tuli myytyä? Mitä tietoja verottaja tässä tapauksessa saa ja pitääkö jotain ilmoitella itse?
FIFO:lla mennään eli nimenomaan nuo 13 ensimmäistä möit. Todennäköisesti Nordea ei ilmoita ostohintaa verottajalle tuossa tapauksessa ollenkaan eli sun pitää itse se sinne sit aikanaan ilmoittaa, muuten menee hankintameno-olettamalla. Tuskin Nordea tuohon sun itse syöttämään "keskihintaan" luottaa lähettääkseen sitä verottajalle, ja se tosiaan olisi väärin kuitenkin juuri noiden myymiesi kohdalla. Taitaa muutenkin olla, että jos olet ostanut eri hinnoilla niin ei riitä että ilmoittaa verottajalle keskihinnan vaan hinta pitää ilmoittaa per ostoerä.Osaisiko joku hieman auttaa ymmärtämään, miten osakkeiden myynti ja sen verotus käytännössä menee?
Olen siis ostanut aiemmin Nordnetissä osakkeita kolmessa erässä (13 kpl, 37 kpl ja 13 kpl).
Olen ostojen jälkeen sittemmin siirtänyt osakkeet toiselle välittäjälle (Nordea), joten ostohinnat ja ostoerät eivät ole nykyisen välittäjän tiedossa. Keskihinnan olen kuitenkin päivittänyt nykyiselle välittäjälle omin kätösin.
Nyt sitten myin 13 kpl kyseisiä osakkeita. Osakkeet tietääkseni myydään first-in first-out periaatteella, mutta tässä tapauksessa osakkeiden välittäjä ei taida tietää osakkeiden ostohintoja eikä ostoeriä? Kaikki kolme ostoerää ovat kyllä voitolla, mutta tosiaan mielellään myisin tuon ensimmäisen erän, kun se on vähiten voitolla. Mistä tiedän mitkä osakkeet tuli myytyä? Mitä tietoja verottaja tässä tapauksessa saa ja pitääkö jotain ilmoitella itse?
Ekaa kertaa tuli kohdalle tämmöinen julkinen pakollinen ostotarjous:
"Telenor Finland Holding Oy tarjoaa käteisvastikkeena 20,90 euroa jokaisesta DNA:n osakkeesta. Tarjousaika alkaa 29.8.2019 klo 9.00 ja päättyy arviolta 26.9.2019 klo 16.00 (Suomen aikaa). Tarjousajan mahdollisesta jatkamisesta tai keskeyttämisestä ilmoitetaan pörssitiedotteella."
"Telenorin välillisesti kokonaan omistama tytäryhtiö, Telenor Finland Holding Oy, on 21.8.2019 hankkinut 54,04 prosentin enemmistöosuuden DNA:sta yhtiön kahdelta suurimmalta osakkeenomistajalta, Finda Telecoms Oy:ltä ja PHP Holding Oy:ltä. Transaktion johdosta Telenorin osakeomistus ja sen tuottama äänimäärä ylittävät pakolliseen ostotarjoukseen velvoittavat omistusrajat."
Kannattaako tuo hyväksyä vai ei? Tai lähinnä mitä käy jos en hyväksy? DNA osakkeita ei ole kuin parisen kymmentä ja tuotto ollut 15%.
Ihan hyviä pohdintoja aiheesta ylempänä sivua ja/tai edellisellä.Paljon on puhuttu nyt tuon Big short kaveri näkemyksestä että kuukausisäästäminen on kupla.
Aloin miettimään tätä, niin ei varmaan kaukana olla kuitenkaan tuosta, kun joka kuukausi ihmiset sysää vaan lisää rahaa ( -> kurssi nousee) etf:iin ja normaaleihin rahastoihin. Mitä en tässä nyt näe?
Siinä kyllä avattiin prosessia ihan hyvin, mutta kaikilta osin en kyllä allekirjoita "loppulauselmaa".Rahapodissa käytiin tuota case DNA:ta läpi muutama jakso takaperin. Kannattaa kuunnella, jos omistuksia löytyy.
Mulla on myös Sveassa rahaa.Tällä hetkellä minulla on Bank Norwegianissa hätäkassa. Onko kukaan siirtynyt korkeampaa korkoa tarjoavaan Svea Ekonomiin? BN 0,75 % vs Svea 1 %.
Itsekin siirtänyt valtaosan Sveaan, miksi en ottaisi parempaa korkoa, kun sitä on tarjolla vaikka ei tuosta montaa kymppiä vuodessa kostukaan? Siihenhän pankkien (sähkönmyyjien, teleoperaattorien...) homma perustuu, että harva jaksaa nähdä vaihtamisen vaivaa kun ero on "vain muutama euro kuussa".Tällä hetkellä minulla on Bank Norwegianissa hätäkassa. Onko kukaan siirtynyt korkeampaa korkoa tarjoavaan Svea Ekonomiin? BN 0,75 % vs Svea 1 %.
Mielestäni näissä rikollisen ja uhrin raja menee siinä, että rikollinen tietää sen olevan ponzi jo rahaa sijoittaessaan. Toki en tiedä mikä tuo Envestio on, eikä kyllä kauheasti kiinnostakaan.En tiedä kuuluuko ketjuun tai mitä mieltä täällä asiasta ollaan, mutta Envestio tuotti 12/18-8/19 välillä tarkalleen 14%.
Vaikka selvä ponzihan tuo on, mutta tässä vaiheessa sinne vielä uskaltaisin pistää tonnin-pari.
Mielestäni näissä rikollisen ja uhrin raja menee siinä, että rikollinen tietää sen olevan ponzi jo rahaa sijoittaessaan. Toki en tiedä mikä tuo Envestio on, eikä kyllä kauheasti kiinnostakaan.
Tässä ihan hyvä vertailu noiden kahden välillä: Inssin osingot -sijoitusblogi: Norskin linjasta Svea-mamman helmoihin - Svea Ekonomin säästötili kokeiluunTossa Sveassa varmaa ei ole mitää erikoista huomioitavaa? Tekee tilin ja pistää sinne rahat eikä tarvitse miettiä että kohta tulee jotai maksuja tai muuta ongelmaa jostain?
Voikos tuolta tililtä ihan maksaa suoraan, onko heillä korttia, esim jos vertaa tätä nyt siihen Norwegianiin?
Edit: näköjään vähän väärä ketju ja OT mut antaa kysymyksen jäädä.
Tällä hetkellä minulla on Bank Norwegianissa hätäkassa. Onko kukaan siirtynyt korkeampaa korkoa tarjoavaan Svea Ekonomiin? BN 0,75 % vs Svea 1 %.
Itsekin siirtänyt valtaosan Sveaan, miksi en ottaisi parempaa korkoa, kun sitä on tarjolla vaikka ei tuosta montaa kymppiä vuodessa kostukaan? Siihenhän pankkien (sähkönmyyjien, teleoperaattorien...) homma perustuu, että harva jaksaa nähdä vaihtamisen vaivaa kun ero on "vain muutama euro kuussa".
Itselläkin IQQ0 on hieman "uskon asia". Uskon (tai toivon), että pienemmän volatiliteetin ETF voi tulevaisuudessakin alentaa arvon heilahtelua ja oman sijoitushistorian aikana olen nähnyt, että rahasto toimii aika hyvin kun muuten markkinoilla panikoidaan. Mutta samaan aikaan on pakko myöntää etten voi väittää ymmärtäväni miten tämmöisen smart betan osakkeet valitaan. Blackrockin sivuilta jos katselee omistusten historiaa niin ainakin TOP10 omistukset muuttuvat vuosien saatossa aika nopeastkin, varsinkin MSCI World indeksiin verrattuna.
Ihan hyvä kirjoitus yleisesti alhaisemman volan sijoituksista:
Ten things you should know about minimum volatility investing
Jos joku käyttää sitten Seligsonia, niin tietyllä tavalla alhaisen volatiilin sijoitukseksi voitaneen laskea myös Seligsonin Global Top 25 Brands rahasto. Rahasto sisältää ison brandin sijoituksia jotka ovat varmaan aika vähemmän herkkiä arvon heiluntaan. Jos katsoo Seligsonin graafityökalulla miten Global Top 25 Brands (vihreä) lasku vaikka viime finanssikriisin aikana verrattuna Pohjois-Amerikka indeksirahastoon (pinkki) niin lasku oli keveämpi.
![]()
![]()
Olen säästänyt itsekin muutaman vuoden ajan Seligson Global Brandsiin, joka on paras rahastoni. Arvo heiluu vähän, tuottaa tasaisesti ja tehokkaasti hajautettu eri toimialoille. Olisipas tuonkin tajunnut jo nuorena poikana
Seligson & Co Rahastoyhtiö Oyj - Global Top 25 Brands
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.