Valitettavasti ei ole ihan noin suoraviivaista, koska verotuksen valmistumisen kestoa ei voi tietää etukäteen.Verottaja neuvoo rajan olevan n. 880 € (eli 4,5 % noin puolelta vuodelta) joten ei tosiaan kannata stressata. Itse asiassa taisi olla jopa samalla sivulla jota @Juzzi77 lienee lukenut.
Esim. tämän vuoden viimeiset mätkyjen maksupäivät (erät 1 ja 2) ovat:
1.12.2026 1.2.2027
Joten sitä 4,5% korkoa saattaa ehtiä juosta selvästi yli puoli vuotta, jos heikosti käy.
Pääomatulolajin verottajan hyväksymät tappiot vähennetään automaattisesti toisista pääomatuloista. Ja kuten yllä mainittu, niin siirtyvät myös myöhemmille vuosille (nykyisin max 5 vuotta), jos kaikkia tappioita ei saa käytettyä tappiovuonna.Laskin itsekin lisäennakkoa @antti-x muistutuksen perusteella. Se herätti kysymyksen jota en olekaan aiemmin joutunut miettimään. Minulle tuli viime vuonna luovutustappiota sekä pääomatuloja osinkoina ja Bank Norwegianin säästötilin korkona. Vähennetäänkö tappio em. tuloista automaattisesti vai siirtyykö se tälle vuodelle jos en itse pyydä vähennystä? Olin jo suunnitellut mitä myyn tänä vuonna voitollisesti että tappio tulee hyödynnettyä, mutta jos tappio nollautuu, niin taidankin tyytyä "tonnin rajaan".
Tuossa tosin pitää olla tarkkana sen osalta, että jos käy kauppaa jollain vähän eksoottisemmilla instrumenteilla, niin kaikki tappiot eivät ole välttämättä vähennyskelpoisia. Mutta jos vain ostelee&myy pörssissä osakkeita ja ETF:iä, niin ei ole ongelmaa tuon suhteen.
Viimeksi muokattu:

Jenkkiyhtiöihin sijoittaminen siis paljon helpompaa kuin EU maiden verotuksen kanssa tappeleminen.
)