Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Olen ollut nyt pari vuotta OP:n omistaja-asiakas asuntolainan kilpailutuksen myötä, mutta en aio jatkossakaan sijoittaa tuotteisiin joissa olen naimisissa palveluntarjoajan kanssa. Tilanteet muuttuu ja kivijalkapankin vaihto voi olla edessä, haluan että kaikki sijoitukset ovat arvo-osuustilillä joka on palveluntarjoajasta riippumaton.

Ymmärsin että bonukset nousee ensi vuoden alusta 0,4 prosenttiin.
Kyllä mutta aiemmin niistä ei mennyt veroa.
Normaalibonus on ollut 0,25% ilman veroa
Tänä vuonna on ollut korotettu bonus 0,35% ilman veroa
Ensi vuonna bonus on 0,4% mutta siitä vähennetään vero, jolloin efektiivinen on 0,28%

Olen ollut nyt pari vuotta OP:n omistaja-asiakas asuntolainan kilpailutuksen myötä, mutta en aio jatkossakaan sijoittaa tuotteisiin joissa olen naimisissa palveluntarjoajan kanssa. Tilanteet muuttuu ja kivijalkapankin vaihto voi olla edessä, haluan että kaikki sijoitukset ovat arvo-osuustilillä joka on palveluntarjoajasta riippumaton.
Miten niin naimisissa ? Voithan olla edelleen myös OP:n omistaja asiakas, vaikka muuttaisit toiseen pankkiin. Jos muuttaisit asiointisi vaikka Nordeaan, niin mitä eroa sillä onko sijoituksesi sitten esim Nordnetissä tai OP:ssä ?

Mikä arvo-osuustili on palveluntarjoajasta riippumaton ?

Miten niin naimisissa ? Voithan olla edelleen myös OP:n omistaja asiakas, vaikka muuttaisit toiseen pankkiin. Jos muuttaisit asiointisi vaikka Nordeaan, niin mitä eroa sillä onko sijoituksesi sitten esim Nordnetissä tai OP:ssä ?

AOT:llä olevat sijoitukset saa siirrettyä tarjoajalta toiselle, eli AOT:ltä toiselle.

Pankin omia rahastoja ei luonnollisestikaan saa siirrettyä.

Jokainen voi sitten itse arvioida että miten paljon OP:n osakerahastojen osalta kannattaa olla huolissaan.

Jos on tarve päästä pankista eroon niin osakkeet/ETF:t voi siirtää toiselle palveluntarjoajalle ilman, että niitä tarvitsee myydä välissä.

Asioilla on tapana muuttua. Kukaan ei voi tietää vaikka OP alkaisi kymmenen vuoden päästä ottaa kalliin veloituksen rahastojen säilyttämisestä. Lisäksi voi tulla muita syitä miksi en halua käyttää kyseisen pankin palveluita.

Pörssilistatut tuotteet eli ainakin esim. osakkeet ja ETF:t voi siirtää myymättä niitä.

Mutta mikä olisi se pakottava tarve päästä pankista eroon?
Edellä mainittujen lisäksi myös esimerkiksi asuntolainan kilpailutus toiseen pankkiin, jossa monesti vaativat asioinnin siirtoa. Samoin perusasiointimaksujen kohtuuton nosto joka ajaa vaihtamaan pankkia, jne.

Sinänsä tuo asuntolainan kilpailutuksen ehtona oleva asioinnin siirto ei itsessään vaadi entisen asiakkuuden irtisanomista, mutta monesti lainojen siirto toisaalle johtaa noiden perusmaksujen nousuu, kun asiakkuuden arvo pankille putoaa jonkun määritellyn euromääräisen rajan alapuolelle.

OP:n rahastoista tulee ensi vuodesta alkaen pykälän kilpailykykyisempiä omistaja-asiakkaille, kun niistä (ja muistakin palveluista) kertyvät bonukset on jatkossa oikeaa rahaa jonka voi nostaa tilille tai sijoittaa rahastoihin:

Esim. OP Maailma Indeksin vuosikulut 0,39%, siitä 0,28% bonukset (verot jo maksettu) takaisin, eli 0,11% vuotuiset kulut alkaa olla ihan kohtuullinen kulutaso.
Pieni korjaus eli indeksi rahastoista bonuksia tulee vain 0,245%.

"Poikkeuksena tästä ovat indeksirahastot, joiden kerroin on 0,00245. Suurimmassa osassa rahastoja bonuskerroin on kuitenkin 0,0028."

Pankin myynti venäjälle, pankin meno konkurssiin, pilviin nousevat rahastojen hallinnointikulut jne.

Asioilla on tapana muuttua. Kukaan ei voi tietää vaikka OP alkaisi kymmenen vuoden päästä ottaa kalliin veloituksen rahastojen säilyttämisestä. Lisäksi voi tulla muita syitä miksi en halua käyttää kyseisen pankin palveluita.

Pörssilistatut tuotteet eli ainakin esim. osakkeet ja ETF:t voi siirtää myymättä niitä.
Kyllä, asiat voi muuttua ja kolmas maailmansotakin voi syttyä.

Ihan järkevää tuollainen alustariippumattomuus, jos puljaa varallisuutta useinkin paikasta toiseen mutta muuten en menettäisi yöuniani sen takia.

Itsellä toki käytössä useampikin eri palveluntarjoaja, koska en tykkää pitää "kaikkia munia samassa korissa".

Pieni korjaus eli indeksi rahastoista bonuksia tulee vain 0,245%.

"Poikkeuksena tästä ovat indeksirahastot, joiden kerroin on 0,00245. Suurimmassa osassa rahastoja bonuskerroin on kuitenkin 0,0028."
Hyvä korjaus. Liikaa asterikseja samalla sivulla, ja eri selitteet samalle määrälle niitä. 👍

Danske Bank tuo uuden tavan ostaa osakkeita pikkurahalla.
  • 0,2% kulu, ei minimiä
  • vain OST
  • vain OMXH 25 -indeksiin kuuluvat osakkeet
  • ei voi määritellä rajahintaa, vaan ostetaan markkinahintaan
  • minimisumma 10 euroa

Itsellä vain on jo OST Nordnetillä, joten se siitä.

Kylläpäs nyt ovat kaikki heränneet himoamaan sijoittajien rahoja. OP bonuksineen ja Danske.

Tietysti sitä toivoo, että saataisiin myös Nordnetiltä halvempia hintoja. Onkohan se mahdollista, että lähtevät tarjouskilpailuun mukaan?

Tietysti sitä toivoo, että saataisiin myös Nordnetiltä halvempia hintoja. Onkohan se mahdollista, että lähtevät tarjouskilpailuun mukaan?

No tämäpä se on tuhannen taalan kysymys. Oletan, että piensijoittajat eivät kovin helposti välittäjää vaihda ellei säästö ole ihan merkittävä. Nordnetin etu on myös ehkä muita parempi alusta/UI josta ollaan valmiita maksamaan hieman enemmän. Mutta kyllä toi Dansken avaus osaltaan iskee juuri Nordnetin todella suolaisiin minimeihin.

No tämäpä se on tuhannen taalan kysymys. Oletan, että piensijoittajat eivät kovin helposti välittäjää vaihda ellei säästö ole ihan merkittävä. Nordnetin etu on myös ehkä muita parempi alusta/UI josta ollaan valmiita maksamaan hieman enemmän. Mutta kyllä toi Dansken avaus osaltaan iskee juuri Nordnetin todella suolaisiin minimeihin.

Muutenkin vaikuttaa että Nordnetin juttu on lähinnä ETF-kuukausisäästö, kun useimmilla pankeilla taitaa olla paremmat hinnat normaalissa kaupankäynnissä. :hmm:

Kyllä, asiat voi muuttua ja kolmas maailmansotakin voi syttyä.

Ihan järkevää tuollainen alustariippumattomuus, jos puljaa varallisuutta useinkin paikasta toiseen mutta muuten en menettäisi yöuniani sen takia.

Olen samaa mieltä, eikä OP:n indeksirahastoissa todellakaan mitään vikaa ole (kunhan ei sotkennu niihin kalliisiin aktiivisesti hoidettuihin). Mutta varsinkin asuntovelalliselle saattaa tulla pankin vaihto eteen useamman kerran aikuisiän aikana enkä itse halua ripotella tällaisia tuotteita ympäriinsä.

Uskoakseni lasken oikein mutta joku voi sanoa jos olen väärässä?

1: Lapselle avataan varhain uudelleen sijoittava kuukausisijoitus, jonka potti on esim. 20 vuoden iässä 20 000€. Tdennäköisesti voittoa sen verran että kannattaa käyttää hankintameno-olettamaa, eli potissa on verovelkaa 20000 * 60% * 30% = 3600€. Verojen jälkeen 16400.

2: Vanhemmalla on vastaavat pitkään omistetut ETF:t 20 000 eurolla. Niissäkin sama verovelka jos ne möisi. Jos hän lahjoittaa ne sille 20 vuotiaalle, siitä maksetaan 1300€ lahjaveroa mutta verovelka ei siirry, eli jäljelle jäävä 18700€ on muista veroista vapaata.

3: Vanhempi lahjoittaa paljon arvoaan kasvattaneita ETF:iä vajaa 5 tonnilla kolmen vuoden välein eikä veroja mene ollenkaan.

1: Lapselle avataan varhain uudelleen sijoittava kuukausisijoitus, jonka potti on esim. 20 vuoden iässä 20 000€. Tdennäköisesti voittoa sen verran että kannattaa käyttää hankintameno-olettamaa, eli potissa on verovelkaa 20000 * 60% * 30% = 3600€. Verojen jälkeen 16400.

2: Vanhemmalla on vastaavat pitkään omistetut ETF:t 20 000 eurolla. Niissäkin sama verovelka jos ne möisi. Jos hän lahjoittaa ne sille 20 vuotiaalle, siitä maksetaan 1300€ lahjaveroa mutta verovelka ei siirry, eli jäljelle jäävä 18700€ on muista veroista vapaata.

3: Vanhempi lahjoittaa paljon arvoaan kasvattaneita ETF:iä vajaa 5 tonnilla kolmen vuoden välein eikä veroja mene ollenkaan.
Vaihtoehdossa 3 menee veroja, kun ETF:ien hankintahinta muuttuu lahjoituksen hetken mukaiseksi. Esim eka 5 tonnin erä saa 20 vuotta kerryttää voittoa, toka 17 vuotta jne

Tämänkö perusteella olisi järkevintä vaihtoehto 2. Eli kannattaisi tehdä itselle vaikka uusi arvo-osuustili lapsen syntymästä säästää ne rahat sinne ja lahjoittaa nuo etf:t 20vuotiaalle lapselle.

Olen samaa mieltä, eikä OP:n indeksirahastoissa todellakaan mitään vikaa ole (kunhan ei sotkennu niihin kalliisiin aktiivisesti hoidettuihin). Mutta varsinkin asuntovelalliselle saattaa tulla pankin vaihto eteen useamman kerran aikuisiän aikana enkä itse halua ripotella tällaisia tuotteita ympäriinsä.

2 kertaa olen elämäni aikana ottanut asuntolainan ja poiskin maksanut ja molemmilla kerroilla sovin jo heti kättelyssä marginaalin sellaiseksi, ettei tarttenut kesken lainaa mitään pankin vaihtoja säätää :)

Lapsen ollessa alaikäinen voi vanhemmat pyöräyttää ns. tonnin säännön heti kun voittoa alkaa kertyä. Tämä nollaa ykkösvaihtoehdon verot suurimmalta osin, mutta ei toki kokonaan.

2 kertaa olen elämäni aikana ottanut asuntolainan ja poiskin maksanut ja molemmilla kerroilla sovin jo heti kättelyssä marginaalin sellaiseksi, ettei tarttenut kesken lainaa mitään pankin vaihtoja säätää :)
Eli käytännössä luulet tietäväsi mikä on hyvä marginaali.

Eli käytännössä luulet tietäväsi mikä on hyvä marginaali.

Miten niin luulen? Kyllä minä itse tiedän mikä minulle on hyvä marginaali. Se on sellainen, että minun ei tarvitse sitä kilpailuttaa uusiksi. Ja kun kuitenkin kysyt, niin ekassa lainassa se oli 0,35 ja toisessa 0,39. Ei ollut tarvetta alkaa tuosta tinkaileen alemmaksi.

Hieno homma. Tämä ei nyt kuitenkaan muuta sitä faktaa että pankin rahaston ostaminen tarkoittaa että olet sidottu kyseisen pankin asiakkuuteen kunnes myyt rahastot ja otat veroseuraamukset vastaan.

Hieno homma. Tämä ei nyt kuitenkaan muuta sitä faktaa että pankin rahaston ostaminen tarkoittaa että olet sidottu kyseisen pankin asiakkuuteen kunnes myyt rahastot ja otat veroseuraamukset vastaan.

Mutta en nyt saa oikein kiinni siitä, että mikä ongelma siinä asiakkuudessa on? Ei se mikään vankila ole, jos minulla on asiakkuus johonkin pankkiin. Eli en nyt oikein ymmärrä, että miten minä olen sidottu :)

Oh-hoh Nokia +15%, tässähän on omat vuonna 2011 alkupuolella ostetut osakkeet jo plussalla ":D"
Takana ilmeisesti se kun nvidia sijoitti nokiaan miljardin(dollareissa). Nvidia tukiasemapuolelle hinkunut vuosikausia.
Nokia kertoo, että sijoitus täydentää yritysten välistä strategista kumppanuutta, jonka tavoitteena on johtaa tekoälypohjaisten radioverkkojen (AI-RAN) markkinaa sekä tukea datakeskusverkkojen kehitystä.
Ericsson samoilla apajilla:

46minuutin kohdalla jensen puhuu nokiasta. Livenä menossa nyt

1761668844177.png

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/lQHK61IDFH4

Allekirjoittaneen epäonnistunut yritys ajoittaa markkinaa tältä vuodelta kuvassa, qqq-ostokset. Oletin, että tulis sell in may and go away, oletin että tariffi ja kauppasota olisi eskaloitunut enemmän,oletin että tekkiboomi vetää pidempään happea,... Ennakoin, että ostopaikka olisi ollut syyskuun lopulla/lokakuussa. jepjep, olisi tällä(kin kertaa kannattanut ostaa kerralla kaikki eikä jakaa palasiin. Toisaalta nukuin yöni hyvin palasiin jakamisen ansiosta niin oli tästä typeryydestä jotain hyötyä.

1761585134451.png

Mikä tuo QQQ siis on? Miksi se, eikä joku S&P 500 ETF? :hmm:

OP:n rahastoista tulee ensi vuodesta alkaen pykälän kilpailykykyisempiä omistaja-asiakkaille, kun niistä (ja muistakin palveluista) kertyvät bonukset on jatkossa oikeaa rahaa jonka voi nostaa tilille tai sijoittaa rahastoihin:
Itselläni on ollut käytössä osalle käteistä tilin sijasta OP EURO lyhyen koron rahasto, joka on tuottanut hiukan päälle Euribor 3kk + 0,35% verotonta OP-bonusta tänä vuonna. Hallinnointipalkkio 0,15%. On mielestäni ollut ihan ok kilpailukykyinen tuohon tarpeeseen.
Harmikseni näyttää että tämä rahasto ei uudistuksen jälkeen kerrytä bonusta 1.1.2026 alkaen. Pitää vuoden vaihteessa katsella uudelleen vaihtoehtoja, tarkkaan piti lukea brosyyri että tuonkin muutoksen huomasi.

Mikä tuo QQQ siis on? Miksi se, eikä joku S&P 500 ETF? :hmm:
QQQ on nasdaq:iin listatuista kasattu. Sisältää enemmän teknologiaa kuin sp500. Mulla oli jo ennestään sp500:sta paljon. Otan näkemystä sen puolesta, että nasdaq listatut ovat parempi sijoitus kuin sp500. Sama asia kuin miksi jaksan vaahdota ai, robotiikka, koodiavustimet, keinoäly, autonominen ajaminen yms. ketjuissa.

Elämä taattu osinkolapuilla niin voin ottaa riskiä sen suhteen että tapahtuuko AI nyt vai 10v vai 20v päästä. Uskon, että ai ja robotiikka tapahtumat väistämättä, ihan yhtälailla kuin internet tapahtui vaikka dot.com kupla oli välissä.

Viimeksi muokattu:
Itselläni on ollut käytössä osalle käteistä tilin sijasta OP EURO lyhyen koron rahasto, joka on tuottanut hiukan päälle Euribor 3kk + 0,35% verotonta OP-bonusta tänä vuonna. Hallinnointipalkkio 0,15%. On mielestäni ollut ihan ok kilpailukykyinen tuohon tarpeeseen.
Harmikseni näyttää että tämä rahasto ei uudistuksen jälkeen kerrytä bonusta 1.1.2026 alkaen. Pitää vuoden vaihteessa katsella uudelleen vaihtoehtoja, tarkkaan piti lukea brosyyri että tuonkin muutoksen huomasi.
OP-Korkotuotto lienee lähin vaihtoehto tuolle OP-Eurolle. Itse laitoin jokin aika sitten saman summan molempiin, kun en osannut valita niiden väliltä. Aika tasatahtiin ovat kehittyneet, tällä hetkellä Korkotuotto näyttää olevan aavistuksen edellä jonkinverran korkeammasta hallinnointipalkkiosta huolimatta.

Viime päivinä tullut selailtua tätä ketjua melko tarkasti ja perehdyttyä ETF:n maailmaan. Kamelin selkä katkesi jo sen verran että piti tehdä tunnukset tänne, joten samalla päivää vaan kaikille foorumilla, erinomaisen laadukasta keskustelua aiheesta kuin aiheesta täällä. Tarkoituksena ollut myös tietokoneen päivitys kysymyksineen (ja sitä myöten tunnusten luonti) jossain vaiheessa, mutta jätetään se sijoitus vielä hautumaan.

Asiaan, omaa sijoitusuraa takana muutama vuosi, ja perinteisesti olen "nuorena" tarttunut ainakin osaan pankkini (Danske) kalliista suositelluista rahastoista. Tämänkin ketjun inspiroimana ajattelin siirtyä matalakuluisimpiin ETF:n.

ETF aloittelijana täytyy sanoa että nimeämiskäytäntö ei helpota alussa, vaikka tuo logiikka nyt onkin järkevä kun sen kerran käy läpi. Lisäksi nämä tickerit sotkivat aluksi, kun osa puhuu EUNL ja osa iShares Core MSCI World UCITS ETF USD (Acc). Toki pitkien nimien lyhenteille onkin selvästi tarvetta.

Kamelin selän katkeaminen jatkuu suunnitelmissa niin että Dansken Eurooppa Osake (juoksevat kulut 1.35 %) ja MediLife (1.95 %) kuukausisäästäminen loppuu. Ja molemmissa vielä hankintakulut prosentin päälle. Teknologia Indeksi saa pysyä jatkossa, se on tuottanut hyvin ja täälläkin ihan päteväksi todettu.

Jatkossa Nordnet kuukausisäästäminen käyttöön. Tämän hetkinen budjetti venynee vain jonnekin 200+ € kuukausitasolle. Saisi olla vähän enemmän että 2.5 € kulut jäisivät mataliksi, mutta lienee suhteellisen ok? Ja ylempänä olikin myös hyvä vinkki että kuukausirajalla pystyy pelaamaan.

Kiinnostaisi nostaa Euroopan (ja Aasian) suhteellista painoa, joten ajattelin karkeasti 50/50 jaolla iShares Core MSCI Europe UCITS ETF EUR (Acc) ja iShares MSCI ACWI ETF USD Acc kuukausisäästöä. Onko kombinaatiossa mitään erityistä huomioitavaa?

Loppuun reflektointi: what could go wrong? Myyn nykyisiin rahastoihin kertyneet muutamat tonnit, ja juuri ennen kuin myynti menee läpi Trump ilmoittaa 1000 % tullit ja kurssit dippaa päivässä 10 %. Seuraavana päivänä nousu edelliselle tasolle, ennen kuin ehdin sijoittaa osuudet uudestaan :D

Nykyisten myynnistä kertyneet pienet luovutusvoitot menee automaattisesti verottajan tietoon ensi vuodelle?

OP-Korkotuotto lienee lähin vaihtoehto tuolle OP-Eurolle. Itse laitoin jokin aika sitten saman summan molempiin, kun en osannut valita niiden väliltä. Aika tasatahtiin ovat kehittyneet, tällä hetkellä Korkotuotto näyttää olevan aavistuksen edellä jonkinverran korkeammasta hallinnointipalkkiosta huolimatta.
OP-Korkotuotto ottaa näköjään hiukkasen enemmän korkoriskiä hieman pidemmällä duraatiolla. Vähän on myös high yieldiä ja sitä kautta salkunhoitajan näkemystä. Niin tuoton pitääkin olla parempi. Hallinnointipalkkio 0,40%, mutta bonukset tosiaan tulevat ensi vuonnakin. Ihan ok vaihtoehto varmaan matalariskiseksi korkorahastoksi. Mutta ei ihan sama asia kuin OP EURO tai rahamarkkinarahastot tms., jotka näen enemmän käteisen säilytyspaikkoina, oikeasti minimaalisella riskillä ja toivottavasti hitusen talletuksia/säästötilejä paremmalla korolla. Vuodenvaihteeseen asti OP EURO nähdäkseni vielä varsin ok asiakasomistajalle tähän tarkoitukseen, kuluttomat merkinnät ja lunastukset näissä myös etu esim. korko-ETF:iin verrattuna. Mutta pitää käydä läpi vuodenvaihteessa vaihtoehdot taas.

OP on näemmä tekemässä melkoisen tempun viiden Morningstar-tähden OP-Taktinen Salkku -yhdistelmärahastolleen.

5.11.2025 asti:

"Perustilanteessa rahaston varoista 75 % sijoitetaan osakemarkkinoille ja 25 % korkomarkkinoille. Osakesidonnaisten sijoitusten osuus voi vaihdella perustilanteessa välillä 50–80 %."

6.11.2025 alkaen:

"Rahaston sijoitusaste voi vaihdella siten, että rahaston arvosta vähintään 75 % ja enintään 105 % sijoitetaan osakemarkkinoille. Tyypillisesti osakepaino liikkuu välillä 90–100 %."

Muutosten myötä nimi vaihtuu OP-Osakesalkuksi ja hallinnointipalkkio pompsahtaa 0,33 % -> 1,6 %.

Omia panoksia ei kyseisessä rahastossa ole, mutta bonusuudistuksen myötä aprikoin, josko keskittäisi kuukausisäästöt jatkossa OP-Maailma Indeksiin. Vaan olisiko OP-Maailma Indeksikään tarpeeksi suuri rahasto, että sijoitukset olisivat turvassa vastaavanlaiselta härskiltä puliveivaukselta?

OP on näemmä tekemässä melkoisen tempun viiden Morningstar-tähden OP-Taktinen Salkku -yhdistelmärahastolleen.

5.11.2025 asti:

"Perustilanteessa rahaston varoista 75 % sijoitetaan osakemarkkinoille ja 25 % korkomarkkinoille. Osakesidonnaisten sijoitusten osuus voi vaihdella perustilanteessa välillä 50–80 %."

6.11.2025 alkaen:

"Rahaston sijoitusaste voi vaihdella siten, että rahaston arvosta vähintään 75 % ja enintään 105 % sijoitetaan osakemarkkinoille. Tyypillisesti osakepaino liikkuu välillä 90–100 %."

Muutosten myötä nimi vaihtuu OP-Osakesalkuksi ja hallinnointipalkkio pompsahtaa 0,33 % -> 1,6 %.

Omia panoksia ei kyseisessä rahastossa ole, mutta bonusuudistuksen myötä aprikoin, josko keskittäisi kuukausisäästöt jatkossa OP-Maailma Indeksiin. Vaan olisiko OP-Maailma Indeksikään tarpeeksi suuri rahasto, että sijoitukset olisivat turvassa vastaavanlaiselta härskiltä puliveivaukselta?
Op mailma sulautuu op taktiseen

Näin on. Ja muuttuuko OP-Maailma Indeksi aktiivisesti hoidettavaksi OP-Maailmaksi muutaman vuoden ja parin lisämiljardin sisäänvirtaamisen jälkeen? Mene ja tiedä.
OP Maailma -rahastossa on sijoitettua pääomaa n. 500 MEUR, OP Taktinen salkku n. 250 MEUR ja OP Maailma Indeksi n. 2000 MEUR. Eli kahden ensimmäisen yhdistymisen jälkeenkin Indeksi on selvästi suurempi.

Nvidian kurssinousu on pystysuora, tuosta tullaan alas että rytisee. Nopeasti ihmiset unohti, että yhden TACO tweetin jälkeen aamupaskalla tulee syväkyykky. Kiinan kanssa ei takuulla tule mitään diiliä, kun 90 päivän uusi jatkoaika riittää Xi:lle mainiosti.

Nvidian kurssinousu on pystysuora, tuosta tullaan alas että rytisee. Nopeasti ihmiset unohti, että yhden TACO tweetin jälkeen aamupaskalla tulee syväkyykky. Kiinan kanssa ei takuulla tule mitään diiliä, kun 90 päivän uusi jatkoaika riittää Xi:lle mainiosti.
Nvidia kertoi juuri tänään, että heillä on 5 kvartaalin näkyvys myyntiin. Blackwell-rubin arkkitehtuurit tulevat myymään 500 miljardin edestä seuraavan 5kvartaalin aikana. Ensi syksynä alkaa siirtymä vera-rubiniin mutta blackwell myy sen rinnalla hetken aikaa. Mitään nvidian romahdusta ei kannata odotella ennen kuin alkaa tulemaan signaalia nvidian asiakkailta, että infraan satsaaminen vähenee. Hieno asia gtc-striimissä että olivat saaneet vera-rubin piirejä jo valmistettua. Vähentää riskiä siitä että piirit eivät toimisi ja tulisi ajallaan myyntiin.

Täytyy nvidiasta sanoa, että hyvin sijoittavat rahaa. Siivu nokiaa, siivu openai:ta, siivu inteliä, siivu n:aa eri startuppia.

Nvidia julkaisi myös ison diilin uberin kanssa. 2027 alkaen 100000 nvidian rauta+softapinolla olevaa l4 tason autonomista autoa uberille. Aikaisemmin olivat jo julkaisseet yhteistyön missä uber antaa nvidialle dataa autoistansa ai:n opettamista varten. Autopuoli ja robotiikka voivat nousta melkoisen isoksi bisnekseksi nvidialle:
Paljon erilaisia tulolähteitä nvidialla joista osa voi kasvaa todella isoiksi.

1761680732023.jpeg

1761680870590.png

Hyvistä näkymistä huolimatta tulen jatkamaan nvidian vähentämistä salkusta ensi vuonna ja ostan todennäköisesti qqq:ta tilalle.

edit. Nvidialla on autopuolella kuvaa enemmän asiakkaita, byd, nio, toyota jne. Nämä ottavat nvidialta vain raudan ja tekevät oman softapinon. Käyttis voi olla linux tai qnx.

Viimeksi muokattu:
Nvidia kertoi juuri tänään, että heillä on 5 kvartaalin näkyvys myyntiin. Blackwell-rubin arkkitehtuuri tulee myymään 500 miljardin edestä seuraavan 5kvartaalin aikana. Ensi syksynä alkaa siirtymä vera-rubiniin mutta blackwell myy sen

Hyvistä näkymistä huolimatta tulen jatkamaan nvidian vähentämistä salkusta ensi vuonna ja ostan todennäköisesti qqq:ta tilalle.

edit. Nvidialla on autopuolella kuvaa enemmän asiakkaita, byd, nio, toyota jne. Nämä ottavat nvidialta vain raudan ja tekevät oman softapinon. Käyttis voi olla linux tai qnx.

Onko nuo peruutusvakuutettuja kauppasopimuksia? Aikeita myyntiin tietenkin on, mutta kun on överiläskiä pöydällä tarjolla niin löytyy nopeasti kilpailua jakamaan sitä kuten ollaan nähty. Pelkästään tuotantokapeikot ajavat kaikki osapuolet hakemaan vaihtehtoisia tapoja tehdä ruokareseptejä referoivia hupikoneita.

Nämä kaikki ovat olleet jo kurssissa sisällä, 100 miljardia tuolla oksalla ja toiset täällä.

Tilannehan on sinulle helppo, koska voit ottaa sen 50% takkiin ja jäät silti voitolle. Mutta nyt jos laitat miljoonan kiinni voi vähän enemmän hermostuttaa.

ps. Katselee vaikka NOVO:n kurssia 1 vuoden ajalta. Siis firma joka tekee jotain paljon suurempaa kuin ruokaresepti-siruja, se tekee ihmisistä laihoja. Tuossa 1000 pinnan kohdalla on sijoitettu miljardeja ja miljardeja ikuiseen kurssinousuun, mutta kilpailu söi ne kaikki hetkessä + Trump päälle. Teollisuuden haaralla menee lujaa, mutta ei NOVO:lla.

Onko nuo peruutusvakuutettuja kauppasopimuksia?
Ei noista voi tietää sen enempää kuin jensen sanoo. Eiköhän noissa ole pakko ostajilla olla vakuudet ja sopimukset kunnossa kun nvidia on oppinut krypto ja covid19 busteista mitä tapahtuu jos kysyntä katoaa ja etukäteen ostettu kapasiteetti ja materiaalit jää käteen. Kysyntä myös ylittää tarjonnan niin se mahdollistaa sen että myyjä saa itsensä kannalta suotuisan diilin.

TSMC:n hiljattain julkaistussa kvartaaliraportissa TSMC sanoi puhuneensa asiakkaidensa asiakkaille jne. ymmärtääkseen mikä on tilanne ja uskaltaako lähteä rakentamaan asiakkaiden pyyntöjen mukaista lisäkapasiteettia. TSMC hyvä indikaattori tilanteesta, että rakentavatko lisää tehtaita/kapasiteettia vai eivät.

Mut se mun alleviivattu pointti on, että sinä päivänä kun aletaan kuulemaan, että meta, microsoft, amazon, google tms. oikeasti iso pelaaja alkaa vähentämään infraan satsaamista on aika poistua nvidia/amd/... piirimyyjistä. Tämä on se signaali mitä etsin ja odotan, kertoo millon puolijohderalli on ohi vaikka signaalin saamisen jälkeen tovin myynti vetää vanhojen sopimusten vuoksi.

Mut se mun alleviivattu pointti on, että sinä päivänä kun aletaan kuulemaan, että meta, microsoft, amazon, google tms. oikeasti iso pelaaja alkaa vähentämään infraan satsaamista on aika poistua nvidia/amd/... piirimyyjistä. Tämä on se signaali mitä etsin ja odotan, kertoo millon puolijohderalli on ohi vaikka signaalin saamisen jälkeen tovin myynti vetää vanhojen sopimusten vuoksi.

NVidia tulee myymään kaiken mitä linjalta tulee pois vuosia eteenpäin, mutta katehan siinä kärsii kuten mainitsit AMD:n. 6kk sitten AMD ei ollut muka mitään jakoja vaan kuinkas kävi. Eli varmaankin kaikki pyrkivät ostamaan siivuja tuotannosta, mutta hinta varmaan määritellään vasta kun tavara lähtee laivalla liikenteeseen.

Muutenhan nuo ostavat firmat ottavat hurjan riskin. Kehittyneitä siruja tarvitaan tuotekehitykseen ym., mutta tarvitaanko niitä 2026 hinnoilla 1000kpl vai vuoden vetkuttelemalla samalla kokonaissummalla ostettuna 3000kpl.

Omat Nokiat salkussa +70 %, jokohan nuo kannattaisi rahastaa ulos, vai vieläkö nousee :D
Kaveri joskus sanoi mulle, että myy hyvin nousseista osakkeista 30% vuosittain veks. Lienee se onko myynti 10%, 30%, 50% ei kovin merkitsevää mutta turha mennä ALL IN / ALL OUT mentaliteetilla. Yhdenlaista hajauttamistahan se 30% vuosittainen myyntikin on. Itse tän tyyppistä mantraa toteuttanut nvidian kanssa. Toki jäänyt voittoa saamatta kun nvidia nousee ja nousee, toisaalta hankala mennä poikki kotiuttamalla voittoja.

NVidia tulee myymään kaiken mitä linjalta tulee pois vuosia eteenpäin, mutta katehan siinä kärsii kuten mainitsit AMD:n. 6kk sitten AMD ei ollut muka mitään jakoja vaan kuinkas kävi. Eli varmaankin kaikki pyrkivät ostamaan siivuja tuotannosta, mutta hinta varmaan määritellään vasta kun tavara lähtee laivalla liikenteeseen.

Muutenhan nuo ostavat firmat ottavat hurjan riskin. Kehittyneitä siruja tarvitaan tuotekehitykseen ym., mutta tarvitaanko niitä 2026 hinnoilla 1000kpl vai vuoden vetkuttelemalla samalla kokonaissummalla ostettuna 3000kpl.
Tämä on jo ihan eri argumentti kuin mihin vastasin. 2026, 2027 väitän että AMD:lla ei ole kykyä tehdä niin paljon piirejä+hbm-muistit+jäähyt jne. että vaikuttaisi nvidian hinnoitteluun/myyntimäärin. 2027 nvidialta tulee uusi 1MW kyber-räkki. Jää nähtäväksi onko amd:lla jotain mikä voi tuon kanssa kilpailla, mi450 kilpailee hyvin vanhan nvl72 räkin kanssa 2026 lopussa. Sekin jää nähtäväksi tuleeko piirit ajallaan ulos, ei tarvi olla iso vika niin 6kk myöhästys ja kilpailija vei markkinan. Oli sitten amd tai nvidia niin ei kestä lipsahtaa yhtään. Toimiiko piiri riskin takia oli ilo nähdä, että nvidia on saanut ensimmäiset vera-rubinit valmistettua ja takaisin labrassa, kerkee vielä respinninkin tekemään jos on tarve ja edelleen massavalmistus ensi syksylle.

Mä toivottavasti olen kokonaan ulkona nvidian osakkeista 2027 aikana(poislukien etf:at). Sellainen varaus, että jos kurssi nousee edelleen kovaa niin koska myyn dollarimäärissä voi position nollaus mennä 2028 asti. Jos tulee mun aikaisemman postauksen myyntisignaalia niin se nopeuttaisi nvidiasta irtaantumista.

Edetään suunnitelman mukaan ja datapohjaisesti. Musta tuntuu pohjalta ei myyntejä eikä ostoja.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
290 878
Jäsenet
79 898
Uusin jäsen
JuliusC

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom