Mun ajattelu on pitkällä aikahorisontilla etf:ien kautta. Tuntuihan se monen mielestä, dot.com kuplassa että internet on ohi. Tosaalta nyt 20v myöhemmin (mobiili)internet osottautui the jutuksi minkä parista löytyikin kasvu(amazon, wolt/doordash, facebook, tiktok, youtube, koodausputkat jotka tekee fronttii ja bäkkii, striimaajat, somevaikuttajat, haku, markkinointi jne.jne.jne.). Suomessa dot.com kupla ei tainnut niin kovin näkyä kun nokia veti taloutta toisin kuin piilaaksomeiningit missä cisco&startupit kuopattiin.
1980-kuopattiin ET:t aavikolle ja julistettiin kotikoneet ja kotipelaaminen kuolleeksi. Sittemmin tuli pelikonsolit, online pelaaminen, mobiilipelaaminen jne.
2011 kun muutin piilaaksoon niin asuntokuplan puhkeaminen oli vielä monilla mielessä. dot.com kuplan haavatkin yllättävän raakoja. Tarttui negatiivisuus minuunkin, asuntojen hinnat ei tule menemään kuin alas, osakkeet menee vain alas. Jälkikäteen ajatellen olisi ollut sairaan hyvä aika ostaa kun asuntojen hinnat ja osakkeet meni pitkänaikaa vain ylöspäin. Tosin tämä opetti jotain siitä miten lyhytaikaiset häiriöt saadaan massapsykoosilla tuntumaan lopulliselta maailmanlopulta josta ei ole paluuta.
Mun on vaikea nähdä miten AI ja robotiikka ei tulis tapahtumaan kunhan sijoitushorisontti on riittävän pitkä. ETF-sijoittajana mulle riittää kun poimin etf:t enkä edes yritä arvata ketkä ovat AI aikakauden amazon, google ja apple.