Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
SP500 olisi varmaan pitänyt myydä viime viikolla. Mutta kun en osaa myydä, niin ostan vaan lisää.

Nyt lähinnä mietinnässä, mitä ostaa huhtikuun 5. päivä? Tykkään noita vaihdella ja kerätä salkkuun vaikka kuinka montaa. Ainakin helpottaa seuraamista :lol: Maaliskuun 5. päivä 2025 meni SPYI:hin summa X. (harkitsin tuota VanEck Defense ja taisin tehdä virheen, kun heti aamulla uutisissa oli EU:n lisäostoista aseisiin. Ajattelin, että se on jo noussut noin paljon, joten olen jo myöhässä. Ei pitäisi ajatella...))

Eikös sekin ole sitä hajauttamista? Ostaa montaa eri rahastoa? Onko kukaan kerännyt koko sarjaa Nordnetin kuukausi sijoittamiseen soveltuvista ETF-indeksirahastoista? 188 rahastoa, menisi jotain 15 vuotta, jos laittaa kerran kuussa yhteen. Tietysti neljään laittamalla kuukaudessa menee vain alle neljä vuotta...

Tai kysytään, montaa eri rahastoa sinulla on salkussa? Ja ehkä bonuksena, mikä on niiden painoarvo salkussa? Vai onko toi toinen liian henkilökohtainen? Ainakin olen ymmärtänyt, että on itselle ja omille sijoituksille järkevämpää kertoa, mitä on ostanut kuin pimittää tietoa siitä.
Kannattaa ainakin sisäistää etf-rahostojen myyntikulut jos niitä alkaa isommin keräilemään.
Lisäksi kannattaa miettiä sitä että mitä saavuttaa ostamalla erilaisia ETF. Pohjimmiltaan rahastot/ETF on olemassa:

1) Hajautus halvemmalla ja helpommin kuin ostamalla suoraan osakkeita
2) Haluat ulkoistaa sijoitusten kohdistamisen etkä seurata itse yksittäisten firmojen tekemistä. Tämä pätee passiivisiin että aktiivisesti hoidettuihin.

Nyt jos ajatellaan sitä että valtaosa salkusta on vaikka SP500 ETF. On aika helppo perustella että pitäisikö olla lisäksi jotain muuta, esim. Kiina/Eurooppa hajautuksen vuoksi. Tai jos haluaa vaikka painottaa jotain tiettyä alaa sen SP500 sisällä erillisellä ETF:llä. Nuo vielä menee.

Mutta sitten jos aletaan hankkimaan SP500, Russel 2000, Defense, Energy, Clean energy, AI, Tech, Robotics, Gold, Financials, Security, Consumer, Global, Emerging, Asia, Africa jne jne jne jne... Niin mihin päädytään? No siihen että lopulta mitään varsinaista painotusta ei enää, vaan olisi salkun kehityksen kannalta lähes sama hankkia vaan jotain Maailma-ETF. Vaikka firmoja on paljon niin maailmassa ei lopulta ole niitä merkittävän painoarvon yrityksiä ihan loputtomasti ja ETF tuotteissa on tietenkin todella paljon päällekkäisyyksiä.

Noiden maailma-ETF:ien pointti on juuri se, että ei tarvitse miettiä. Jatkaa vaan niihin sijoittamista olipa tilanne maailmalla mikä vaan. Kyllä se jenkkipainotus niissäkin muuttuu, jos tilanne maailman taloudessa muuttuu.

Kaikki muu on sitten näkemyksen ottamista. Mukaan lukien S&P 500:nen, vaikka jotkut sitä pitävät (tai pitivät) samana asiana kuin maailma-indeksi.

Noiden maailma-ETF:ien pointti on juuri se, että ei tarvitse miettiä. Jatkaa vaan niihin sijoittamista olipa tilanne maailmalla mikä vaan. Kyllä se jenkkipainotus niissäkin muuttuu, jos tilanne maailman taloudessa muuttuu.

Kaikki muu on sitten näkemyksen ottamista. Mukaan lukien S&P 500:nen, vaikka jotkut sitä pitävät (tai pitivät) samana asiana kuin maailma-indeksi.
Jos jenkkipainotus muuttuu niin eikö se samalla tarkoita että sijoituksien arvo laskee aikalailla, jos niistä on vaikka maailma indeksissä ollut Jenkeissä suurin osa?

Jos jenkkipainotus muuttuu niin eikö se samalla tarkoita että sijoituksien arvo laskee aikalailla, jos niistä on vaikka maailma indeksissä ollut Jenkeissä suurin osa?
Jos jenkit rysähtää kerralla alas ja muut pysyy paikallaan niin sitten joo.
Mutta ei nuo painotukset käytännössä yhdellä rysäyksellä muutu, vaan toisten yhtiöiden paino hiljalleen kasvaa ja toisten laskee, jotkut tippuu pois kokonaan ja uusia tulee tilalle. Tuota painotuksen muuttmista tapahtuu siellä kokoajan ja sitä ei edes huomaa.

Mutta eikös se ole ihan sama, jos yhtä isompaa myy osissa?
Meinasit alkaa tekeen päivittäistä/viikottaista osto-myyntikauppaa ETF:llä?

Ihanko oikeasti et tajua mikä ero ostaa 188 kpl erilaisia ETF vs keskität yhteen?

Maksat sen 15 € myyntikulun per ETF. Kärjistäen tuollaisella "188 ETF hajautuksella" esim. 50k€ sijoituspotti on vain 265 € per ETF, jolloin myyntikulut on yli 5% ETF arvosta. Verrattuna siihen, että todellisuudessa 50 000 € yksittäistä ETF positiota ei myydä 188 osassa vaan esimerkiksi 10:llä, jolloin myyntikulut on yht. 150 €.

Jos sun on tarpeen jatkuvasti liikuttaa rahoja sisään ja ulos niin siihen Nordnetin kautta ETF:ät on aivan vääriä tuotteita. Tai ainakin olet aivan hemmetin hyvä asiakas Nordnetille.

Viimeksi muokattu:
Meinasit alkaa tekeen päivittäistä/viikottaista osto-myyntikauppaa ETF:llä?

Ihanko oikeasti et tajua mikä ero ostaa 188 kpl erilaisia ETF vs keskität yhteen?

Maksat sen 15 € myyntikulun per ETF. Kärjistäen tuollaisella "188 ETF hajautuksella" esim. 50k€ sijoituspotti on vain 265 € per ETF, jolloin myyntikulut on yli 5% ETF arvosta. Verrattuna siihen, että todellisuudessa 50 000 € yksittäistä ETF positiota ei myydä 188 osassa vaan esimerkiksi 10:llä, jolloin myyntikulut on yht. 150 €.

Jos sun on tarpeen jatkuvasti liikuttaa rahoja sisään ja ulos niin siihen Nordnetin kautta ETF:ät on aivan vääriä tuotteita. Tai ainakin olet aivan hemmetin hyvä asiakas Nordnetille.

Ei, kun lähinnä tarkoitin, että onhan näitä myös joskus tulevaisuudessa tarkoitus myydä. Sanotaan vaikka 10-20 vuoden päästä?
Jos vaikka Fire onnistuu ja rupeaa elämään näillä säästöillä. En siis tee minkäänlaista kauppaa näillä tällä hetkellä. Ostan vain lisää.

Mutta tuossa sinun esimerkissä oli juuri se mitä tarkoitin. Eikö ole sama, jos on kymmentä eri ETF ja myyt kerralla aina yhden pois tai yhtä ETF, jos tuota yhtä ETF:ää myyt kymmenessä erässä?

Toki minulla on nyt liian montaa ETF:ää tällä hetkellä, mutta tämän keskustelun jälkeen en hanki niitä enää lisää, vaan ostan noita samoja vain enemmän. Selvästi monen ETF:än ostaminen ei ollut ihan paras idea. Mutta älkää nyt päätä poikki lyökö. Tässähän sitä oppii. Itse tykkään näitä pähkäillä enkä vain unohtaa jonkun suoraveloituksen taakse. Kävin esimerkiksi heti katsomassa, mitkä ovat nuo phetun neljä sijoituskohdetta. Jos vaikka itsekin niihin laittaisin, mutta nyt siis päätin, että ei.
Tuo SPYI (<-tuokin löytyi täältä suositeltuna) on tällä hetkellä kuukausisäästössä, mutta saatan vaihtaa seuraavaksi SXR8 tai QDVE:hen. Niitä minulla on jo ennestään muutenkin eniten salkussa ETF-rahastoista.

Fire-tyyppien ei tarvitse maksaa 15€ ETF:n ostosta ja myynnistä. :cigar:

Minulla salkku on kuin kaupan irtokarkkihylly. Ostaa sitä mikä hyvälle maistuu.

Ei, kun lähinnä tarkoitin, että onhan näitä myös joskus tulevaisuudessa tarkoitus myydä. Sanotaan vaikka 10-20 vuoden päästä?
Jos vaikka Fire onnistuu ja rupeaa elämään näillä säästöillä. En siis tee minkäänlaista kauppaa näillä tällä hetkellä. Ostan vain lisää.

Mutta tuossa sinun esimerkissä oli juuri se mitä tarkoitin. Eikö ole sama, jos on kymmentä eri ETF ja myyt kerralla aina yhden pois tai yhtä ETF, jos tuota yhtä ETF:ää myyt kymmenessä erässä?

Toki minulla on nyt liian montaa ETF:ää tällä hetkellä, mutta tämän keskustelun jälkeen en hanki niitä enää lisää, vaan ostan noita samoja vain enemmän. Selvästi monen ETF:än ostaminen ei ollut ihan paras idea. Mutta älkää nyt päätä poikki lyökö. Tässähän sitä oppii. Itse tykkään näitä pähkäillä enkä vain unohtaa jonkun suoraveloituksen taakse. Kävin esimerkiksi heti katsomassa, mitkä ovat nuo phetun neljä sijoituskohdetta. Jos vaikka itsekin niihin laittaisin, mutta nyt siis päätin, että ei.
Tuo SPYI (<-tuokin löytyi täältä suositeltuna) on tällä hetkellä kuukausisäästössä, mutta saatan vaihtaa seuraavaksi SXR8 tai QDVE:hen. Niitä minulla on jo ennestään muutenkin eniten salkussa ETF-rahastoista.
SPYI on siis käsittääkseni käytännössä sama kuin EUNL+IS3N, en toki tätä itse ole tarkemmin tutkinut mutta täältä luetun perusteella näin. QDVE sitten taas painottaa tiettyä sektoria, mutta suurin osa näistä löytyy myös EUNL ja SPYI sisältä, eli sinällään turha ostaa erikseen, ellei halua juuri tuota painottaa, itsellä tämänkin painotusta varmaan tiputan, koska alkaa olemaan teknologia jo 35% portofoliosta mikä on suunnitelmaan verrattuna liian paljon ja siirrän tulevia varoja johonkin muuhun sektoriin / suoriin osakkeisiin toisesta sektorista. Toki jälkimmäisessä tulee sitten se vastaan, että pyrin pitämään suorien osakkeiden painon alle 25 % koko salkusta, ja nyt ollaan about siinä rajalla.

Mutta näihin jokainen lienee nyt ottanut oman kantansa sijoitussuunnitelmassaan, miten haluaa toimia ja sijoittaa (tai sitten ei) sekä toimii sen mukaisesti.

Tyhmä kysymys mihin en löytänyt selvää vastausta. Olen vaihtamassa palvelun tarjoalta toiselle. Pitääkö osakesäästö tili sulkea ennenkuin toisen avaa vai riittääkö, että toinen tili jää tyhjäksi/passiiviseksi?

Tyhmä kysymys mihin en löytänyt selvää vastausta. Olen vaihtamassa palvelun tarjoalta toiselle. Pitääkö osakesäästö tili sulkea ennenkuin toisen avaa vai riittääkö, että toinen tili jää tyhjäksi/passiiviseksi?
Pitää sulkea. Verottajalta tulee isot lisäverot, jos huomaavat, että on kaksi osakesäästötiliä auki yhtäaikaa.

Siirron ajan saa olla kaksi ost tietyin reunaehdoin luku 12

Jos verovelvollinen irtisanoo osakesäästötilinsä ja avaa toisen osakesäästötilin siirtääkseen suoraan sinne ensimmäisen osakesäästötilinsä varat kokonaisuudessaan, eikä hän tee talletuksia tälle toiselle osakesäästötilille ennen kuin irtisanotun osakesäästötilin varat on siirretty sinne kokonaisuudessaan ja tili lakkautettu, hänelle ei määrätä veronkorotusta, vaikka hänellä on siirron vuoksi tilapäisesti olemassa kaksi osakesäästötiliä. Osakesäästötilin siirtämisestä on kerrottu tarkemmin luvussa 8.

Miksi et siirrä sitä nykyistä tiliä toiselle palvelun tarjoajalle? Jos tili on voitolla, niin sitten ainakin kannattaa siirtää nykyinen tili.

Eurooppalaiseen puolustukseen ei ole ilmeisesti rahastoa saatavissa, niin onko se ryhdyttävä osakepoimintaan. Rheinmetall:lin hinta päässyt pompsahtamaan aika korkeaksi, mutta mitä osakkeita itse valitsisitte?

Eurooppalaiseen puolustukseen ei ole ilmeisesti rahastoa saatavissa, niin onko se ryhdyttävä osakepoimintaan. Rheinmetall:lin hinta päässyt pompsahtamaan aika korkeaksi, mutta mitä osakkeita itse valitsisitte?

Tuollainen rahasto löytyy Nordnetilta, kulut tosin aika älyttömät: https://www.nordnet.fi/rahastot/lista/finserve-global-security-fund-sek-a55585cc. Jenkkipaino vain ~40%, Eurooppa reilu 40% ja Britit ~10%.

Paras(?) vaihtoehto lienee HanEtf / VanEck ETF (tai molemmat) ja oman maun mukaan osakkeiden poiminta. Itse ostin vähän RENK Groupia ja Airbusia.
Löytyyhän noita vaikka mitä jos haluaa tutkia ja poimia, esim. WSB:ltä löytyi jonkinlainen lista; Euroopan puolustusteollisuudesta (saksankielellä) Varmaan on virallisempiakin lähteitä :D

ESIN osui myös silmään, Euroopan teollisuutta ja kulut vain 0,18%. Onhan tuossa mukana esim. Airbus, Safran, RR, BAE, Rheinmetall jne: iShares MSCI Europe Industrials Sector UCITS ETF EUR (Acc)

Viimeksi muokattu:
Tuollainen löytyy Nordnetilta, kulut tosin aika älyttömät: https://www.nordnet.fi/rahastot/lista/finserve-global-security-fund-sek-a55585cc. Jenkkipaino vain ~40%, Eurooppa reilu 40% ja Britit ~10%.
Minä olen laittanut tuonne pienen summan kuukausittain Ukrainan sodan alusta lähtien. Tällä hetkellä tuottoprosentti näyttää aika hulppeasti +60,58%. Jälkikäteen katsottuna olisi pitänyt laittaa kiinni paljon enemmän, mutta niinhän se näissä aina menee.

3v kuvaaja tuon rahaston kehityksestä:

1741334209743.png

Viimeksi muokattu:
Tuollainen rahasto löytyy Nordnetilta, kulut tosin aika älyttömät: https://www.nordnet.fi/rahastot/lista/finserve-global-security-fund-sek-a55585cc. Jenkkipaino vain ~40%, Eurooppa reilu 40% ja Britit ~10%.

Paras(?) vaihtoehto lienee HanEtf / VanEck ETF (tai molemmat) ja oman maun mukaan osakkeiden poiminta. Itse ostin vähän RENK Groupia ja Airbusia.
Löytyyhän noita vaikka mitä jos haluaa tutkia ja poimia, esim. WSB:ltä löytyi jonkinlainen lista; Euroopan puolustusteollisuudesta (saksankielellä) Varmaan on virallisempiakin lähteitä :D

ESIN osui myös silmään, Euroopan teollisuutta ja kulut vain 0,18%. Onhan tuossa mukana esim. Airbus, Safran, RR, BAE, Rheinmetall jne: iShares MSCI Europe Industrials Sector UCITS ETF EUR (Acc)

Minä olen laittanut tuonne pienen summan kuukausittain Ukrainan sodan alusta lähtien. Tällä hetkellä tuottoprosentti näyttää aika hulppeasti +60,58%. Jälkikäteen katsottuna olisi pitänyt laittaa kiinni paljon enemmän, mutta niinhän se näissä aina menee.

Tyhmä kysymys, mutta hoitaako Nordned kaikki verot jne. normaalisti Suomen verottajalle tuossa Finserve-rahastossa, vaikka se onkin noteerattu Ruotsin kruunuissa?

Onko siihen sijoittaminen siis yhtä yksinkertaista kuin vaikkapa johonkin täysin Suomi-osakkakkeeseen Nordnetin kautta?

Viime vuoden rahastotuotot on sitten kahdessa kuukaudessa sulaneet kokonaan pois omasta salkusta.
Taas osakesäästötilillä olevat Hesulin osakkeet nousseet toistakymmentä prosenttia. Maailmankirjat sekaisin?

Saapahan ostettua halvemmalla. Ilmeisesti Nordnetin seuraava kuukausisäästön ostopäivä on 7. huhtikuuta?

Tyhmä kysymys, mutta hoitaako Nordned kaikki verot jne. normaalisti Suomen verottajalle tuossa Finserve-rahastossa, vaikka se onkin noteerattu Ruotsin kruunuissa?

Onko siihen sijoittaminen siis yhtä yksinkertaista kuin vaikkapa johonkin täysin Suomi-osakkakkeeseen Nordnetin kautta?

On yhtä yksinkertaista ja Nordnet ilmoittaa myynnin tapahtuessa tiedot verottajalle, mutta koska kyseessä ei ole pörssinoteerattu tuote niin ostot ja myynnit tapahtuvat viiveellä eivätkä reaaliajassa. Kannattaa myös huomioida että reilun 2 % kulut ovat huomattavan korkeat ja tulevat syömään mahdollisia tuottoja reilusti vaikka uskoisikin nousupotentiaaliin.

Itse aistin tämän ketjun ja fb-sijoitusryhmien perustella pientä paikallista kuplautumista puolustusteollisuuteen sijoittamisessa :) Muistakaa että osakkeiden nykyarvoissa ovat myös markkinoiden odotukset hinnoiteltu ja ne varmasti osaavat odottaa Euroopan puolustusmenojen nousua.

Viime vuoden rahastotuotot on sitten kahdessa kuukaudessa sulaneet kokonaan pois omasta salkusta.
Taas osakesäästötilillä olevat Hesulin osakkeet nousseet toistakymmentä prosenttia. Maailmankirjat sekaisin?

Saapahan ostettua halvemmalla. Ilmeisesti Nordnetin seuraava kuukausisäästön ostopäivä on 7. huhtikuuta?
EUNL on vielä 1v ajalta 12,43% plussalla, ja Danske teknologia indeksi 8,68% plussalla, eli vielä ollaan voiton puolella. Osakesäästötili on myös poikkeuksellisesti plussalla. yleensä ollut miinuksella pari viime vuotta.

Nyt meni maailma indeksirahasto pitkästä aikaa miinuksen puolelle. Ei tässä varmaan kannata tehdä paniikkiliikkeitä? Ehkä jopa ostaa lisää jos tulee isompi pudotus?

Itseäni ei onneksi enää nämä putoamiset huoleta. Silloin muutama vuosi sitten kun olin sijoittamisessa keltanokka ja tuli koronadippi oli aika lähellä, ettenkö olis laittanut kaikkea lihoiksi, mutta onneksi minulle jankattiin (taisi olla jopa tässä ketjussa?) säännöllisen kuukausisijoittamisen merkitystä ja hyvin siitäkin dipistä selvittiin.

Itseäni ei onneksi enää nämä putoamiset huoleta. Silloin muutama vuosi sitten kun olin sijoittamisessa keltanokka ja tuli koronadippi oli aika lähellä, ettenkö olis laittanut kaikkea lihoiksi, mutta onneksi minulle jankattiin (taisi olla jopa tässä ketjussa?) säännöllisen kuukausisijoittamisen merkitystä ja hyvin siitäkin dipistä selvittiin.
Maratonlajihan tämä on eikä pikajuoksu, mutta silti arvon sulaminen ei tunnu kivalta. 🙁

Kerrankin itsellä meny ihan kivasti. Kaikki omat on hesessä kiinni vaikka ei kaksista nousua ole ollut mutta nyt näyttäis taas mukavasti ylöspäin. Ei tarvii jenkkipörssin kanssa murehtia.

Ja ehdin vielä sijoittamaan melkein kaiken "löysän" mitä oli tilillä lappuihin varattuna ja ehdin ostamaan "halvalla" eikä tarvii kirota että "olis pitäny ostaa silloin ja silloin eikä makuuttaa tilillä".

Toki isoista summista ei ole kyse mutta näin periaatteessa.

Kerrankin itsellä meny ihan kivasti. Kaikki omat on hesessä kiinni vaikka ei kaksista nousua ole ollut mutta nyt näyttäis taas mukavasti ylöspäin. Ei tarvii jenkkipörssin kanssa murehtia.

Ja ehdin vielä sijoittamaan melkein kaiken "löysän" mitä oli tilillä lappuihin varattuna ja ehdin ostamaan "halvalla" eikä tarvii kirota että "olis pitäny ostaa silloin ja silloin eikä makuuttaa tilillä".

Toki isoista summista ei ole kyse mutta näin periaatteessa.
Itselläkin tämän alkuvuoden kehitys menee helposti oman sijoitushistorian top 5 parhaiden alkuvuosien joukkoon, itsellä myös varat 95% hesessä.

On kyllä kova meininki pörssissä rapakon toisella puolella! Vähän veikkaan että jälkikäteen katsotaan taaksepäin ja mietitään että vähän tuli ylireagointia. Epävarmuus on myrkkyä pörssille, mutta onko valtaosan firmoista niissä kuuluisissa fundamenteissa muuttunut mikään.

On kyllä kova meininki pörssissä rapakon toisella puolella! Vähän veikkaan että jälkikäteen katsotaan taaksepäin ja mietitään että vähän tuli ylireagointia. Epävarmuus on myrkkyä pörssille, mutta onko valtaosan firmoista niissä kuuluisissa fundamenteissa muuttunut mikään.

Todennäköisesti ei, yliarvostukset vaan purkautuu kun paniikki lähti käyntiin...

On kyllä kohtuullinen sirkus vauhdissa. Heiluntaa riittää. Näyttäisi tämä päivä päättyvän omien sijoitusten osalta kuitenkin jonkin verran plussalle, jos ei nyt lopuksi tule vielä kunnon syöksyä, mutta alkuvuoden huipuista on kyllä tultu selvästi alas, tällä hetkellä -5% alempana, kun omia käppyröitä katselee.

Pelkkä dollarin heikkeneminenkin on tehnyt osansa, sitten vielä osakkeiden kurssimuutokset päälle.

Edit: Pelkässä IB:n salkussa tiputus huipuista on vielä isompi:
1741377175087.png

Nordean puolella ei-Pohjois-Amerikan sijoitukset vähän tasaa heiluntaa. Saisivat kyllä jonkun käppyrätoiminnon Nordean puolellekin tehdä, kun en jaksa itse naputella päiväsaldoja exceliin :) Pitäisi kai ottaa joku ulkopuolinen portfolio-appis käyttöön.

Viimeksi muokattu:
Nyt jo toinen kuukausi peräkkäin kun Nordealta lähdössä 2,45e omaisuudenhoitomaksu. Tämä liittynee etf rahastoihin. Vieläkö on voimassa, että kerran kvartaalissa pitää tehdä kauppa niin ei mene maksua? Olisin voinut vannoa että olen ostanut tammikuussa ja silti tuo maksu nyt tulevissa laskuissa:mad:

Edit. Kyllä, tammikuussa tehty viimeisimmät etf kaupat. Onko niin että maksuu pysyy aina jos se kerran ehtii tulla? Viime vuonna oli syksyllä väli etten tehnyt yhtään kauppaa.

Nyt jo toinen kuukausi peräkkäin kun Nordealta lähdössä 2,45e omaisuudenhoitomaksu. Tämä liittynee etf rahastoihin. Vieläkö on voimassa, että kerran kvartaalissa pitää tehdä kauppa niin ei mene maksua? Olisin voinut vannoa että olen ostanut tammikuussa ja silti tuo maksu nyt tulevissa laskuissa:mad:
En ole itse Nordean asiakas, mutta tulkitsen tuota hinnastoa niin, että jos edellisen kvartaalin aikana ei ole tehty kauppoja, niin seuraavan kvartaalin kaikkina kolmena kuukautena peritään maksu. Tehdyt kaupat vaikuttanevat vasta seuraavan kvartaalin hintoihin.
  • Arvo-osuustilin säilytys on maksutonta, kun olet tehnyt vähintään yhden toteutuneen välityspalkkiollisen kaupan edellisen vuosineljänneksen aikana.
  • Mikäli arvo-osuustilille ei ole tehty edellisen vuosineljänneksen aikana yhtäkään välityspalkkiollista kauppaa, veloitetaan säilytysmaksua 2,45 € per kuukausi. Maksu veloitetaan kuukausittain, mutta se lasketaan vuosineljänneksittäin.

En ole itse Nordean asiakas, mutta tulkitsen tuota hinnastoa niin, että jos edellisen kvartaalin aikana ei ole tehty kauppoja, niin seuraavan kvartaalin kaikkina kolmena kuukautena peritään maksu. Tehdyt kaupat vaikuttanevat vasta seuraavan kvartaalin hintoihin.

Näinpä se oli. Surkeaakin surkeampi chat botti osasi kerrankin auttaa. Perhana, pitää olla tarkempi. Turhia kuluja nämä.

Screenshot_20250308_084901_Nordea Mobile.jpg

3v kuvaaja tuon rahaston kehityksestä:

1741334209743.png
Väärin sijoitettu koska suuret kulut xD
Mielenkiintoinen kun lajittelee Nordnetin rahastot 12kk tuoton perusteella ja katsoo niiden kuluja:
kulut_syo_tuotot.JPG

Rupesin sitten vanhemman sijoituksia katsomaan. Nordeaan laittaa ilmeisesti säästö 15?
Aika kovilta tuntuvat hallinnointipalkkiot ja eikä luvut näytä siltä, että tuottaisi oikeasti mitään. Ei muuten ihan helppoa ole löytää tietoa noista Nordean rahastoista. Sivuja ja polkuja riittää. Teksti lähinnä diipa daapaa ja ei pysty helposti vertailemaan. Aina pitää klikata seuraavaa sivua auki...
Toisaalta eihän tuo 40€ kuussa paljon ole ja kuinka paljon sitä ehtii yli 80 iässä kerätä enää mitään sijoituksia?
Parempi taitaisi olla vain kuluttaa itseensä kaikki mikä tulee. Mutta jos on tyytyväinen noin, niin miksi muuttaa?

Mutta ihan ajatuksena tai sellaisena oppaana, niin mitä/mihin yli 80v ikäihmisen tai ihan vasta eläkkeellä jäävän kannattaisi sijoittaa, jos sitä haluaisi kuitenkin tehdä? Kun pitää ruveta valmistautumaan siihen, että jossain vaiheessa omaisuus siirtyy perikunnalle.
Olisiko se juuri tuo Nordnetin sijoitusvakuutus, minkä sisällä kannattaisi kaikki olla, että tuon joskus sattuvan kuoleman tapahtuessa, olisivat sijoitukset helposti testamentin mukaan jaettavissa?
Ja tuon 40€ nostaa tuohon minimiin 50€ ja laittaa vaikka Suomi rahastoon 0-kuluilla?

Odotettavissa on teslamaisia kohtaloita protestien laajentuessa.

Mikä on teslamainen kohtalo?

Mua kiinnostaa myös. Toivottavasti tarkoittaa sitä, että omatkin (jenkki-indeksi)sijoitukset alkaa tuottamaan yhtä hyvin kuin tesla.
Kai tämä nyt oli ennakoitavissa? Toistaiseksi arvosta 480 ollaan tultu arvoon 262.

Eli linkissä kerrotaan osakkeen jyrkästä laskusta.

Kai tämä nyt oli ennakoitavissa? Toistaiseksi arvosta 480 ollaan tultu arvoon 262.

Eli linkissä kerrotaan osakkeen jyrkästä laskusta.
Nyt olisi melkein oston paikat. Tai sitten odotella vielä hetkisen. Toisaalta taas kotimainen kempower on pitänyt huolen siitä, että suora osakepoiminta ei ole ehkä se kaikista omin juttuni.

Statistiikka

Viestiketjuista
270 475
Jäsenet
76 617
Uusin jäsen
hauskasti4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom