Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
SP500 olisi varmaan pitänyt myydä viime viikolla. Mutta kun en osaa myydä, niin ostan vaan lisää.

Nyt lähinnä mietinnässä, mitä ostaa huhtikuun 5. päivä? Tykkään noita vaihdella ja kerätä salkkuun vaikka kuinka montaa. Ainakin helpottaa seuraamista :lol: Maaliskuun 5. päivä 2025 meni SPYI:hin summa X. (harkitsin tuota VanEck Defense ja taisin tehdä virheen, kun heti aamulla uutisissa oli EU:n lisäostoista aseisiin. Ajattelin, että se on jo noussut noin paljon, joten olen jo myöhässä. Ei pitäisi ajatella...))

Eikös sekin ole sitä hajauttamista? Ostaa montaa eri rahastoa? Onko kukaan kerännyt koko sarjaa Nordnetin kuukausi sijoittamiseen soveltuvista ETF-indeksirahastoista? 188 rahastoa, menisi jotain 15 vuotta, jos laittaa kerran kuussa yhteen. Tietysti neljään laittamalla kuukaudessa menee vain alle neljä vuotta...

Tai kysytään, montaa eri rahastoa sinulla on salkussa? Ja ehkä bonuksena, mikä on niiden painoarvo salkussa? Vai onko toi toinen liian henkilökohtainen? Ainakin olen ymmärtänyt, että on itselle ja omille sijoituksille järkevämpää kertoa, mitä on ostanut kuin pimittää tietoa siitä.
Kannattaa ainakin sisäistää etf-rahostojen myyntikulut jos niitä alkaa isommin keräilemään.
Lisäksi kannattaa miettiä sitä että mitä saavuttaa ostamalla erilaisia ETF. Pohjimmiltaan rahastot/ETF on olemassa:

1) Hajautus halvemmalla ja helpommin kuin ostamalla suoraan osakkeita
2) Haluat ulkoistaa sijoitusten kohdistamisen etkä seurata itse yksittäisten firmojen tekemistä. Tämä pätee passiivisiin että aktiivisesti hoidettuihin.

Nyt jos ajatellaan sitä että valtaosa salkusta on vaikka SP500 ETF. On aika helppo perustella että pitäisikö olla lisäksi jotain muuta, esim. Kiina/Eurooppa hajautuksen vuoksi. Tai jos haluaa vaikka painottaa jotain tiettyä alaa sen SP500 sisällä erillisellä ETF:llä. Nuo vielä menee.

Mutta sitten jos aletaan hankkimaan SP500, Russel 2000, Defense, Energy, Clean energy, AI, Tech, Robotics, Gold, Financials, Security, Consumer, Global, Emerging, Asia, Africa jne jne jne jne... Niin mihin päädytään? No siihen että lopulta mitään varsinaista painotusta ei enää, vaan olisi salkun kehityksen kannalta lähes sama hankkia vaan jotain Maailma-ETF. Vaikka firmoja on paljon niin maailmassa ei lopulta ole niitä merkittävän painoarvon yrityksiä ihan loputtomasti ja ETF tuotteissa on tietenkin todella paljon päällekkäisyyksiä.

Noiden maailma-ETF:ien pointti on juuri se, että ei tarvitse miettiä. Jatkaa vaan niihin sijoittamista olipa tilanne maailmalla mikä vaan. Kyllä se jenkkipainotus niissäkin muuttuu, jos tilanne maailman taloudessa muuttuu.

Kaikki muu on sitten näkemyksen ottamista. Mukaan lukien S&P 500:nen, vaikka jotkut sitä pitävät (tai pitivät) samana asiana kuin maailma-indeksi.

Noiden maailma-ETF:ien pointti on juuri se, että ei tarvitse miettiä. Jatkaa vaan niihin sijoittamista olipa tilanne maailmalla mikä vaan. Kyllä se jenkkipainotus niissäkin muuttuu, jos tilanne maailman taloudessa muuttuu.

Kaikki muu on sitten näkemyksen ottamista. Mukaan lukien S&P 500:nen, vaikka jotkut sitä pitävät (tai pitivät) samana asiana kuin maailma-indeksi.
Jos jenkkipainotus muuttuu niin eikö se samalla tarkoita että sijoituksien arvo laskee aikalailla, jos niistä on vaikka maailma indeksissä ollut Jenkeissä suurin osa?

Jos jenkkipainotus muuttuu niin eikö se samalla tarkoita että sijoituksien arvo laskee aikalailla, jos niistä on vaikka maailma indeksissä ollut Jenkeissä suurin osa?
Jos jenkit rysähtää kerralla alas ja muut pysyy paikallaan niin sitten joo.
Mutta ei nuo painotukset käytännössä yhdellä rysäyksellä muutu, vaan toisten yhtiöiden paino hiljalleen kasvaa ja toisten laskee, jotkut tippuu pois kokonaan ja uusia tulee tilalle. Tuota painotuksen muuttmista tapahtuu siellä kokoajan ja sitä ei edes huomaa.

Mutta eikös se ole ihan sama, jos yhtä isompaa myy osissa?
Meinasit alkaa tekeen päivittäistä/viikottaista osto-myyntikauppaa ETF:llä?

Ihanko oikeasti et tajua mikä ero ostaa 188 kpl erilaisia ETF vs keskität yhteen?

Maksat sen 15 € myyntikulun per ETF. Kärjistäen tuollaisella "188 ETF hajautuksella" esim. 50k€ sijoituspotti on vain 265 € per ETF, jolloin myyntikulut on yli 5% ETF arvosta. Verrattuna siihen, että todellisuudessa 50 000 € yksittäistä ETF positiota ei myydä 188 osassa vaan esimerkiksi 10:llä, jolloin myyntikulut on yht. 150 €.

Jos sun on tarpeen jatkuvasti liikuttaa rahoja sisään ja ulos niin siihen Nordnetin kautta ETF:ät on aivan vääriä tuotteita. Tai ainakin olet aivan hemmetin hyvä asiakas Nordnetille.

Viimeksi muokattu:
Meinasit alkaa tekeen päivittäistä/viikottaista osto-myyntikauppaa ETF:llä?

Ihanko oikeasti et tajua mikä ero ostaa 188 kpl erilaisia ETF vs keskität yhteen?

Maksat sen 15 € myyntikulun per ETF. Kärjistäen tuollaisella "188 ETF hajautuksella" esim. 50k€ sijoituspotti on vain 265 € per ETF, jolloin myyntikulut on yli 5% ETF arvosta. Verrattuna siihen, että todellisuudessa 50 000 € yksittäistä ETF positiota ei myydä 188 osassa vaan esimerkiksi 10:llä, jolloin myyntikulut on yht. 150 €.

Jos sun on tarpeen jatkuvasti liikuttaa rahoja sisään ja ulos niin siihen Nordnetin kautta ETF:ät on aivan vääriä tuotteita. Tai ainakin olet aivan hemmetin hyvä asiakas Nordnetille.

Ei, kun lähinnä tarkoitin, että onhan näitä myös joskus tulevaisuudessa tarkoitus myydä. Sanotaan vaikka 10-20 vuoden päästä?
Jos vaikka Fire onnistuu ja rupeaa elämään näillä säästöillä. En siis tee minkäänlaista kauppaa näillä tällä hetkellä. Ostan vain lisää.

Mutta tuossa sinun esimerkissä oli juuri se mitä tarkoitin. Eikö ole sama, jos on kymmentä eri ETF ja myyt kerralla aina yhden pois tai yhtä ETF, jos tuota yhtä ETF:ää myyt kymmenessä erässä?

Toki minulla on nyt liian montaa ETF:ää tällä hetkellä, mutta tämän keskustelun jälkeen en hanki niitä enää lisää, vaan ostan noita samoja vain enemmän. Selvästi monen ETF:än ostaminen ei ollut ihan paras idea. Mutta älkää nyt päätä poikki lyökö. Tässähän sitä oppii. Itse tykkään näitä pähkäillä enkä vain unohtaa jonkun suoraveloituksen taakse. Kävin esimerkiksi heti katsomassa, mitkä ovat nuo phetun neljä sijoituskohdetta. Jos vaikka itsekin niihin laittaisin, mutta nyt siis päätin, että ei.
Tuo SPYI (<-tuokin löytyi täältä suositeltuna) on tällä hetkellä kuukausisäästössä, mutta saatan vaihtaa seuraavaksi SXR8 tai QDVE:hen. Niitä minulla on jo ennestään muutenkin eniten salkussa ETF-rahastoista.

Fire-tyyppien ei tarvitse maksaa 15€ ETF:n ostosta ja myynnistä. :cigar:

Minulla salkku on kuin kaupan irtokarkkihylly. Ostaa sitä mikä hyvälle maistuu.

Ei, kun lähinnä tarkoitin, että onhan näitä myös joskus tulevaisuudessa tarkoitus myydä. Sanotaan vaikka 10-20 vuoden päästä?
Jos vaikka Fire onnistuu ja rupeaa elämään näillä säästöillä. En siis tee minkäänlaista kauppaa näillä tällä hetkellä. Ostan vain lisää.

Mutta tuossa sinun esimerkissä oli juuri se mitä tarkoitin. Eikö ole sama, jos on kymmentä eri ETF ja myyt kerralla aina yhden pois tai yhtä ETF, jos tuota yhtä ETF:ää myyt kymmenessä erässä?

Toki minulla on nyt liian montaa ETF:ää tällä hetkellä, mutta tämän keskustelun jälkeen en hanki niitä enää lisää, vaan ostan noita samoja vain enemmän. Selvästi monen ETF:än ostaminen ei ollut ihan paras idea. Mutta älkää nyt päätä poikki lyökö. Tässähän sitä oppii. Itse tykkään näitä pähkäillä enkä vain unohtaa jonkun suoraveloituksen taakse. Kävin esimerkiksi heti katsomassa, mitkä ovat nuo phetun neljä sijoituskohdetta. Jos vaikka itsekin niihin laittaisin, mutta nyt siis päätin, että ei.
Tuo SPYI (<-tuokin löytyi täältä suositeltuna) on tällä hetkellä kuukausisäästössä, mutta saatan vaihtaa seuraavaksi SXR8 tai QDVE:hen. Niitä minulla on jo ennestään muutenkin eniten salkussa ETF-rahastoista.
SPYI on siis käsittääkseni käytännössä sama kuin EUNL+IS3N, en toki tätä itse ole tarkemmin tutkinut mutta täältä luetun perusteella näin. QDVE sitten taas painottaa tiettyä sektoria, mutta suurin osa näistä löytyy myös EUNL ja SPYI sisältä, eli sinällään turha ostaa erikseen, ellei halua juuri tuota painottaa, itsellä tämänkin painotusta varmaan tiputan, koska alkaa olemaan teknologia jo 35% portofoliosta mikä on suunnitelmaan verrattuna liian paljon ja siirrän tulevia varoja johonkin muuhun sektoriin / suoriin osakkeisiin toisesta sektorista. Toki jälkimmäisessä tulee sitten se vastaan, että pyrin pitämään suorien osakkeiden painon alle 25 % koko salkusta, ja nyt ollaan about siinä rajalla.

Mutta näihin jokainen lienee nyt ottanut oman kantansa sijoitussuunnitelmassaan, miten haluaa toimia ja sijoittaa (tai sitten ei) sekä toimii sen mukaisesti.

Tyhmä kysymys mihin en löytänyt selvää vastausta. Olen vaihtamassa palvelun tarjoalta toiselle. Pitääkö osakesäästö tili sulkea ennenkuin toisen avaa vai riittääkö, että toinen tili jää tyhjäksi/passiiviseksi?

Tyhmä kysymys mihin en löytänyt selvää vastausta. Olen vaihtamassa palvelun tarjoalta toiselle. Pitääkö osakesäästö tili sulkea ennenkuin toisen avaa vai riittääkö, että toinen tili jää tyhjäksi/passiiviseksi?
Pitää sulkea. Verottajalta tulee isot lisäverot, jos huomaavat, että on kaksi osakesäästötiliä auki yhtäaikaa.

Siirron ajan saa olla kaksi ost tietyin reunaehdoin luku 12

Jos verovelvollinen irtisanoo osakesäästötilinsä ja avaa toisen osakesäästötilin siirtääkseen suoraan sinne ensimmäisen osakesäästötilinsä varat kokonaisuudessaan, eikä hän tee talletuksia tälle toiselle osakesäästötilille ennen kuin irtisanotun osakesäästötilin varat on siirretty sinne kokonaisuudessaan ja tili lakkautettu, hänelle ei määrätä veronkorotusta, vaikka hänellä on siirron vuoksi tilapäisesti olemassa kaksi osakesäästötiliä. Osakesäästötilin siirtämisestä on kerrottu tarkemmin luvussa 8.

Miksi et siirrä sitä nykyistä tiliä toiselle palvelun tarjoajalle? Jos tili on voitolla, niin sitten ainakin kannattaa siirtää nykyinen tili.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
270 207
Jäsenet
76 576
Uusin jäsen
Joni P.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom