Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Itsellä on kaikki sijoitukset tällä hetkellä vain jenkkien markkinoilla indeksirahastossa mikä ei varmaan ole hyvä juttu jos siellä tulee jotain isoa romahdusta. Tarkoitus on kyllä kesän aikana lunastaa sieltä aika paljon pois joka tapauksessa, ehkä siinä samalla voi alkaa siirtää osan rahoista muille markkinoille.

Itse pyrin aina pitämään mielessä, että jos minä myyn jotain hinnalla x, niin se tarkoittaa samalla, että vastapuolella joku on valmis ostamaan hinnalla x. Eli oletan samalla, että minulla on vastapuolta parempaa tietoa tai näkemystä aiheesta. Ja vaikka olen +10 vuotta sijoitusmarkkinoilla pyörinyt, niin minun on vaan vaikea kuvitella, että voisin olla markkinaa fiksumpi esimerkiksi tässä Jenkit vs. Eurooppa vs. Aasia vs. muu maailma -kysymyksessä. Iso osa pörssissä liikkuvasta rahasta on kuitenkin joidenkin bottien tai ammatikseen työtä tekevien pyörittämää.

Ja kyllä, minäkin teen välillä peliliikkeitä ja osakeostoja, enemmänkin harrastusmielessä. Osumaprosentti on ollut kohtuullinen, jotkut ovat osuneet hyvin ja jotkut huonosti. Enemmän minua kuitenkin tälläkin hetkellä stressaisi iso käteispotti, kuin iso potti markkinoilla.

Itse pyrin aina pitämään mielessä, että jos minä myyn jotain hinnalla x, niin se tarkoittaa samalla, että vastapuolella joku on valmis ostamaan hinnalla x. Eli oletan samalla, että minulla on vastapuolta parempaa tietoa tai näkemystä aiheesta. Ja vaikka olen +10 vuotta sijoitusmarkkinoilla pyörinyt, niin minun on vaan vaikea kuvitella, että voisin olla markkinaa fiksumpi esimerkiksi tässä Jenkit vs. Eurooppa vs. Aasia vs. muu maailma -kysymyksessä. Iso osa pörssissä liikkuvasta rahasta on kuitenkin joidenkin bottien tai ammatikseen työtä tekevien pyörittämää.

Ja kyllä, minäkin teen välillä peliliikkeitä ja osakeostoja, enemmänkin harrastusmielessä. Osumaprosentti on ollut kohtuullinen, jotkut ovat osuneet hyvin ja jotkut huonosti. Enemmän minua kuitenkin tälläkin hetkellä stressaisi iso käteispotti, kuin iso potti markkinoilla.
Sehän on se vanha fraasi: “it's not about timing the market, but about time in the market,”

Kyllähän se korona-aikanakin kyykkäsi aika paljon, mutta ihan kivasti on noussut.

IMG_20250228_101128.jpg

Tommoset koronadipit nyt aika toisarvoisia kokonaiskuvan kannalta, kun muutamassa kuukaudessa dippi on kurottu umpeen ja siitä taas uusiin ennätyksiin.

Itse pidän sinä varsinaisena "riskinä" sitä, että arvostustasot palaavat "normaalille" tasolle. Se onnistuu kahta kautta, joko yritykset alkavat tehdä huomattavasti kovempaa tulosta ilman että kurssit nousisivat samassa suhteessa tai sitten osakkeiden arvot laskevat. Jos S&P:n P/E on nyt jotain 30 ja se normaalisti on n. 20, niin tulosten pitäisi joko alkaa nousta reilusti tai sitten kurssien dipata se 30%. Puhtaissa teknoissa vielä reilusti enemmän. Toki voidaan spekuloida sillä, että mikä on tuo "normaali" arvostustaso, ehkä se (normaali P/E) on nykyään suurempi kuin historiassa, mutta käytännössähän se tarkoittaa sitä, että nykyään tyydyttäisiin pienempään sijoitetun pääoman tuottoon.

Ja nyt on Trump, joka voi tehdä ihan mitä vaan. Epävarmuus on myrkkyä. Toisaalta voihan sitä käydä niinkin, että globaali talous lähtee kunnon lentoon ja tulokset sitä myötä reippaaseen nousuun.

Viimeksi muokattu:
Sehän on se vanha fraasi: “it's not about timing the market, but about time in the market,”
Ammattisijoittajat varmaan sitten noudattavat tätä eivätkä koskaan myy enteillessään huonoja aikoja?

Edelleen, olen pitkälti samaa mieltä tuon väittämän kanssa, eikä minua hetkauttaisi muutaman vuoden kyntäminen, mutta on pörssin historiassa nähty sellainenkin dippi, mistä palautuminen kesti 25 vuotta. Historia on myös osoittanut, että suuret ja mahtavat yhteiskunnat tuppaavat kompastumaan omaan erinomaisuuteensa ennemmin tai myöhemmin. Onko sen aika nyt, jää nähtäväksi, mutta se mitä Amerikka tällä hetkellä puuhailee on täysin ennenkuulumatonta. Olisi erikoista, mikäli sillä ei olisi vaikutuksia tällä hetkellä ennätyslukemissa pyöriviin arvostustasoihin. Joku muukin niin ajattelee, sillä Fear&Greed indeksi on tällä hetkellä extreme fear -tasolla.

Ammattisijoittajat varmaan sitten noudattavat tätä eivätkä koskaan myy enteillessään huonoja aikoja?

Edelleen, olen pitkälti samaa mieltä tuon väittämän kanssa, eikä minua hetkauttaisi muutaman vuoden kyntäminen, mutta on pörssin historiassa nähty sellainenkin dippi, mistä palautuminen kesti 25 vuotta. Historia on myös osoittanut, että suuret ja mahtavat yhteiskunnat tuppaavat kompastumaan omaan erinomaisuuteensa ennemmin tai myöhemmin. Onko sen aika nyt, jää nähtäväksi, mutta se mitä Amerikka tällä hetkellä puuhailee on täysin ennenkuulumatonta. Olisi erikoista, mikäli sillä ei olisi vaikutuksia tällä hetkellä ennätyslukemissa pyöriviin arvostustasoihin. Joku muukin niin ajattelee, sillä Fear&Greed indeksi on tällä hetkellä extreme fear -tasolla.
Tämä on tietysti yksi varteenotettava skenaario, mutta kysymys kuuluu mikä on se vaihtoehtosijoitus, jonka uskoo paremmaksi? Käteisposition makuuttaminen tilillä vai sijoitusten siirtäminen muualle (huomioiden, että molemmissa mahdolliset verot tulevat maksuun)? Ja jos pitää käteiskassaa, niin missä tilanteessa palaa markkinoille? Mikä on suunnitelma, jos kurssit eivät kyykkää vielä vuoteen, kahteen, viiteen vuoteen?

Tämä on tietysti yksi varteenotettava skenaario, mutta kysymys kuuluu mikä on se vaihtoehtosijoitus, jonka uskoo paremmaksi? Käteisposition makuuttaminen tilillä vai sijoitusten siirtäminen muualle (huomioiden, että molemmissa mahdolliset verot tulevat maksuun)? Ja jos pitää käteiskassaa, niin missä tilanteessa palaa markkinoille? Mikä on suunnitelma, jos kurssit eivät kyykkää vielä vuoteen, kahteen, viiteen vuoteen?
Tämähän se vaikeampi osuus onkin, että milloin palata markkinalle ja mihin. En ole vielä päättänyt, mutta luultavasti sijoitan osan pitkällä tähtäimellä Kiinaan. Euroopan puolustusteollisuutta olen jo hieman ostanut. Ja toki jos jenkeissä sakkaa isommin, niin ostanen sieltäkin lisää.

Ja korostan, että mulla on edelleen suuri paino jenkeissä, vaikka hieman keventelinkin. Käteispaino tällä hetkellä alle 10% salkusta.

Totta, mutta jos sun sijoitusputki kestää 60v, niin ne tuotot menee lähinnä vanhainkodin maksuihin tai perillisille.

Tarkoitus oli todeta, että verovelka tuottaa, ja siksi ei ole se ja sama milloin verot maksaa vaikka ne joskus luultavasti pitää maksaa. Se on sitten kokonaan eri asia, mitä tarkoitusta varten kukin säästää. En ottanut kantaa siihen, milloin kannattaa tai ei kannata kuluttaa, tai mihin kukin säästää. Tietenkin jos rahan tarvitsee nyt, sen tarvitsee nyt. Mutta allokoinnin muuttaminen ei ole kuluttamista, vaan allokoinnin muuttamista, jossa verovelka usein tulee maksettavaksi, joten vaihtoehtoiskustannus pitää siinä huomioida.

Myin ekaa kertaa tappiollisia osakkeita ja jotain käsittääkseni voi vähentää verotuksessa tai jotain.
Voisiko joku vääntää rautalangasta miten se toimii ja pitääkö minun tehdä jotain vai meneekö automaagisesti?
Nordea välittäjänä ja suomiosake hesepörssissä.

Muutamasta satasesta kyse joten ei mitään kaksista mutta hyvähän se on tämäkin oppia :D

Myin ekaa kertaa tappiollisia osakkeita ja jotain käsittääkseni voi vähentää verotuksessa tai jotain.
Voisiko joku vääntää rautalangasta miten se toimii ja pitääkö minun tehdä jotain vai meneekö automaagisesti?

Muutamasta satasesta kyse joten ei mitään kaksista mutta hyvähän se on tämäkin oppia :D
Menee automaattisesti, jos osakkeet ovat koko ajan olleet Nordean arvo-osuustilillä.

Verottajalle menee automaattisesti tiedot ja käyttävät myös automaattisesti vähennykset, jos on luovutusvoittoja tai pääomatuloja.

Jos sinulla ei ole lainkaan pääomatuloja tai niitä on vähemmän kuin vähennettäviä myyntitappioita, vähennys siirtyy seuraaville 5 vuodelle.

Myyntitappioita ei kuitenkaan vähennetä lainkaan, jos kalenterivuoden aikana myymiesi osakkeiden ostohinta oli yhteensä enintään 1 000 euroa.

Jos sinulle syntyy omaisuuden myyntivoittoja tänä vuonna tai seuraavan viiden vuoden aikana, niin maksat myyntivoittoveroa vain siitä summasta, joka ylittää tappion määrän - verottaja tekee tämän automaattisesti, mutta kannattaahan se aina tarkastaa. Eli esim. jos olet tehnyt nyt 200 e tappiota, niin voit myydä esim. osakkeita verotta siihen summaan asti, että niistä saatava voitto olisi 200 e.

Vaikka olisi ikiholdari, niin tappiollisia osakkeita kannattaa hyödyntää vero-optimoinnissa, eli myydä tappiolliset osakkeet ja ostaa ne takaisin seuraavana päivänä. Näin saat verohyödyn tulevia myyntivoittoja varten. Ja jos näyttää siltä, että tappioita on vanhenemassa, niin kannattaa myydä voitollisia osakketa siten, että tappiot tulevat kokonaan hyödynnettyä - ja ostaa ne sitten taas seuraavana päivänä takaisin. Kannattaa tietysti ottaa huomioon kaupankäyntikulut ja se mahdollinen markkinariski, eli ihan pikku summien kanssa ei kannata alkaa tarkoituksella puljaamaan.

Ennen kaikkea silmäile veroehdotus läpi ja katso että siellä näkyy suurin piirtein saadut osingot ja tehdyt luovutukset (eli tappiot tai voitot). Silloin olet jo pitkällä. Yleensä kaikki onkin oikein kotimaisilla välittäjillä.

Jos sinulle syntyy omaisuuden myyntivoittoja tänä vuonna tai seuraavan viiden vuoden aikana, niin maksat myyntivoittoveroa vain siitä summasta, joka ylittää tappion määrän - verottaja tekee tämän automaattisesti, mutta kannattaahan se aina tarkastaa. Eli esim. jos olet tehnyt nyt 200 e tappiota, niin voit myydä esim. osakkeita verotta siihen summaan asti, että niistä saatava voitto olisi 200 e.

Vaikka olisi ikiholdari, niin tappiollisia osakkeita kannattaa hyödyntää vero-optimoinnissa, eli myydä tappiolliset osakkeet ja ostaa ne takaisin seuraavana päivänä. Näin saat verohyödyn tulevia myyntivoittoja varten. Ja jos näyttää siltä, että tappioita on vanhenemassa, niin kannattaa myydä voitollisia osakketa siten, että tappiot tulevat kokonaan hyödynnettyä - ja ostaa ne sitten taas seuraavana päivänä takaisin. Kannattaa tietysti ottaa huomioon kaupankäyntikulut ja se mahdollinen markkinariski, eli ihan pikku summien kanssa ei kannata alkaa tarkoituksella puljaamaan.

Eikös noita myyntitappioita voi vähentää myös osinkojen verotuksesta, jos ei ole voitollisia myyntejä tullut tai ole tulossa...?

Statistiikka

Viestiketjuista
269 416
Jäsenet
76 441
Uusin jäsen
Samppakamu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom