Ei ole mulle itsestäänselvyys, kiitos vinkistä. Itsellä on siis se tilanne tän vuoden osalta, että myin Seligsonin rahastoja yhteensä 5986€ myyntivoitoilla. Nordnetin puolella sitten veivailuja siten, että lunastustappioita on 5871€ ja Nordnetin sijoitusluoton korot tulee olemaan vuoden päätteeksi noin 145€. Eli 5986€ - 5871€ - 145€ = -30€.
Luulin siis, että nyt on viimesen päälle verosuunniteltu.
MUTTA.
Mulla on vuoden pääteeksi osinkotuloja 3015€. Näistä jenkkiosinkoja on 1726€ ja loput kotimaisia. Jenkkiosakkeista on verotettu vain 15%, joten oletin, että näistä menee siis vielä loput 10,5% = 1726€*10,5% =n.181€. Tämän verran olin siis varautunut maksamaan mätkyjä näistä.
Jos nyt vielä teen veivauksen, josta tulisi lisää luovutustappioita 1500€, niin miten tuo vähennys menee noista osinkotuloista? Vähentääkö se 1500€:lla tuota 3015€:ta ja sit jollain logiikalla laskee jenkkiosakkeiden osinkojen osuuden vai suoraan jenkkiosakkeista, koska kotimaisista on verot maksettu?
Ja toki Nordnetin myynti ja osto maksais sen 30€. On säätöä perhana.
Nyt kun tuli kerran osinkojen määrä julkaistua, niin tässä siis joskus aiemmin tänne laittama osinkograafi sisältäen y-akselin luvut :
Tavoitteena ens vuodelle 4000€ osinkoja ja 15-20% vuosittainen nousutavoite sen jälkeen.
edit: Jostain syystä olen olettanut, että jenkkiosakkeista menee tuo 10,5% myöhemmin, mutta koskiko tuo 15% osinkojen verovapaus vain kotimaisia osinkoja? Eli silloin jenkkiosakkeista menis vielä 15% myöhemmin. No ei mikään iso konkurssi tämäkään ajattelemattomuusvirhe.