Ehkäpä itsestään selvyys, mutta kannattaa myös muistaa että kotimaisista osingoista 85% on verotettavaa, ja vaikka niistä on ennakkopidätys jo pidätetty, myös osinkotuottoja voi pienentää myyntitappioilla.
Eli jos olet yhtä paska sijoittaja kuin minä ja salkku on täynnä turskaa, kannattaa myös tuo huomioida. Kaikki ei välttämättä tiedä, vaikka muutos on ollut olemassa jo lähes 10 vuotta.
Ei ole mulle itsestäänselvyys, kiitos vinkistä. Itsellä on siis se tilanne tän vuoden osalta, että myin Seligsonin rahastoja yhteensä 5986€ myyntivoitoilla. Nordnetin puolella sitten veivailuja siten, että lunastustappioita on 5871€ ja Nordnetin sijoitusluoton korot tulee olemaan vuoden päätteeksi noin 145€. Eli 5986€ - 5871€ - 145€ = -30€.
Luulin siis, että nyt on viimesen päälle verosuunniteltu.
MUTTA.
Mulla on vuoden pääteeksi osinkotuloja 3015€. Näistä jenkkiosinkoja on 1726€ ja loput kotimaisia. Jenkkiosakkeista on verotettu vain 15%, joten oletin, että näistä menee siis vielä loput 10,5% = 1726€*10,5% =n.181€. Tämän verran olin siis varautunut maksamaan mätkyjä näistä.
Jos nyt vielä teen veivauksen, josta tulisi lisää luovutustappioita 1500€, niin miten tuo vähennys menee noista osinkotuloista? Vähentääkö se 1500€:lla tuota 3015€:ta ja sit jollain logiikalla laskee jenkkiosakkeiden osinkojen osuuden vai suoraan jenkkiosakkeista, koska kotimaisista on verot maksettu?
Ja toki Nordnetin myynti ja osto maksais sen 30€. On säätöä perhana.
Nyt kun tuli kerran osinkojen määrä julkaistua, niin tässä siis joskus aiemmin tänne laittama osinkograafi sisältäen y-akselin luvut :
Tavoitteena ens vuodelle 4000€ osinkoja ja 15-20% vuosittainen nousutavoite sen jälkeen.
edit: Jostain syystä olen olettanut, että jenkkiosakkeista menee tuo 10,5% myöhemmin, mutta koskiko tuo 15% osinkojen verovapaus vain kotimaisia osinkoja? Eli silloin jenkkiosakkeista menis vielä 15% myöhemmin. No ei mikään iso konkurssi tämäkään ajattelemattomuusvirhe.