Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Suurin osa isovanhempien perintörahoja, joista oma äiti luopui ja minulle ei ole mitään suoraa käyttötarvetta tällä hetkellä koska on jo liikaakin käyttörahapuskuria tilillä - ellei sitten tahtoisi lyhentää asuntolainaa pois. Pitäisi saada jonnekin järkevään kohdennettua ne ja sijoittamista olen tässä parin vuoden aikana koittanut varovasti aloitella, mutta ei ole vaan tullut otettua sitä isompaa ensiaskelta. Muutamia suoria osakkeita löytyy (alle 4k €) ja muutama rahasto (~3k €). Joten siihen nähden sijoitussumma on iso.

Tarkoitus on tietysti jatkaa sijoittamista, sillä ainakin tällä hetkellä säästöön jää kulujen jälkeen ~1,5-2k € kuussa.
No jos noin paljon jää yli, niin eihän tollainen 30ke kovin suuri summa ole. Laitat 6-12kk aikana sijoituksiin ja sitten jatkat n.1ke kuussa tahtia ois mun neuvo…

Korkorahastot. Olenko ymmärtänyt oikein, että tässä pitää odotella korkokehityksen kääntyvän laskusuuntaan, ennen kuin ne alkavat tuottaa? Niin kauan kuin korot nousee, tekee korkorahastot miinusta?

Kyllä. Yksinkertainen esimerkki.

- Tänään korko 1% ja ostat vuoden korkopaperia 100€ eli voittoa tulossa 1€.
- Huomenna korko 2%, jolloin samalla paperilla tulisi voittoa 2€.
- Kun huomenna haluatkin myydä tänään 1% korolla ostetun paperin, niin saat siitä vain 99€, jotta uusi omistaja saa saman voiton (2€) mitä tuoreella 2% tasolla.

Korkorahastot. Olenko ymmärtänyt oikein, että tässä pitää odotella korkokehityksen kääntyvän laskusuuntaan, ennen kuin ne alkavat tuottaa? Niin kauan kuin korot nousee, tekee korkorahastot miinusta?

Yleistäen noin, ainakin jos korot nousevat todella nopeasti. Mutta korkojen vaikutus riippuu siitä, millaisia papereita siellä rahastossa on: lyhyitä vai pitkiä korkoja, valtionlainoja vai yrityslainoja jne. Ja korkojen vaikutukseen vaikuttaa myös se vauhti, millä korot muuttuvat.

nopeasti tuli ainakin vastaus sähköpostitse tehtyyn yhteydenottoon. Tilin avaus vaatii konttorikäynnin mutta voi onnistua etänä lähettämällä kopion passista omasp:n salatulla viestillä. Varat pitää olla perjantaina tilillä jos meinaa hyödyntää tämän "tarjouksen"..
Juurikin näin homma toimii. Sellainen huomio, että rahat ovat sitten oikeasti sidottu määräajaksi omasäästöpankille, eli esim.työttömyystilanteessa ei varoja saa nostettua. Ettei kukaan löisi koko käteispuskuriaan tuonne

Juurikin näin homma toimii. Sellainen huomio, että rahat ovat sitten oikeasti sidottu määräajaksi omasäästöpankille, eli esim.työttömyystilanteessa ei varoja saa nostettua. Ettei kukaan löisi koko käteispuskuriaan tuonne
Mulle kyllä pankkivirkailija sanoi, että rahat kyllä saa ulos pankista, mutta silloin ei tietenkään saa luvattua korkoa.

Mulle kyllä pankkivirkailija sanoi, että rahat kyllä saa ulos pankista, mutta silloin ei tietenkään saa luvattua korkoa.
Nähtävästi sopimuspaperissakin lukee, että varoja ei saa, ellei pankki siihen erikseen suostu. Eli voi varmaankin olla mahdollista varat saada ulos ennen, mutta ei se ainakaan "helposti" käy

Eiköhän tuo ole neuvottelukysymys miten sopii rahojensa säilytyksestä. Pitää vaan huomioida kun talletuksesta sopii.

Onnea arvonnan voittaneille. Itse en saanut aikaa heille ennen tarjouksen loppumista. Seuraavaksi parhaat tulevat kaukana perssä 12kk sopimuksella. Hypo & Big Bank. Molemmilla 1,9%.
Mikäs tässä oli niin arvontaa? Itse tartuin tiistaina lounasaikaan puhelimeen ja soitin suoraan yhden konttorin pankinjohtajalle ja kerroin tuosta tarjouksesta ja sanoin, että haluan avata tuon määräaikaistilin ja hyödyntää tarjouksen ennen tarjouksen loppumista tämän viikon perjantaina. Kysyin, että miten homma saadaan helpointen pakettiin ja keskiviikkona oli tili avattu ja rahat siirretty OmaSP:n tilille. Kaikki tämä hoitui kätevästi "omalla sohvalla istuen" läppärin/puhelimen avulla.

Mikäs tässä oli niin arvontaa? Itse tartuin tiistaina lounasaikaan puhelimeen ja soitin suoraan yhden konttorin pankinjohtajalle ja kerroin tuosta tarjouksesta ja sanoin, että haluan avata tuon määräaikaistilin ja hyödyntää tarjouksen ennen tarjouksen loppumista tämän viikon perjantaina. Kysyin, että miten homma saadaan helpointen pakettiin ja keskiviikkona oli tili avattu ja rahat siirretty OmaSP:n tilille. Kaikki tämä hoitui kätevästi "omalla sohvalla istuen" läppärin/puhelimen avulla.
Pyysitkö aspasta yhdistämään? En ainakaan suoraan nähnyt verkkosivulla pankinjohtajien numeroita. Olisin itse soittanut myös jos olisin tähän halunnut tarttua kiireellä. 10t raja ja pankilla mahd muuttaa korkoa jakson aikana ei oikeen tänne iskenyt, vaikka tuota pohdeinkin. Pidetään vielä toistaiseksi svealla ja katsotaan tuleeko vastaavia, mieluiten ilman määräaikapitoa tai rahamäärää.

Kaivelin lisää, ja sieltähän se omankin konttorin johtaja löytyi. Lähti asia etenemään aika vikkelään. Eli onnistui se täälläkin lopulta.

Pyysitkö aspasta yhdistämään? En ainakaan suoraan nähnyt verkkosivulla pankinjohtajien numeroita. Olisin itse soittanut myös jos olisin tähän halunnut tarttua kiireellä. 10t raja ja pankilla mahd muuttaa korkoa jakson aikana ei oikeen tänne iskenyt, vaikka tuota pohdeinkin. Pidetään vielä toistaiseksi svealla ja katsotaan tuleeko vastaavia, mieluiten ilman määräaikapitoa tai rahamäärää.

Googleen haku "omasp [oma paikkakunta]". Sillä tuli itselle suorat numerot esiin.

Tuolla omilla sivuilla ne kaikkien numerot löytyy. Eikä siinä mikään korko muutu vaan on paperissa ihan korko nimetty.

Tuolla omilla sivuilla ne kaikkien numerot löytyy. Eikä siinä mikään korko muutu vaan on paperissa ihan korko nimetty.
Tai siis kyllä, tuo pankin oikeus muutokseen on voimassa mutta koskee korkokampanjaa. Jo solmituissa sopimuksissa korko on sopimuksella ja sitä ei voi jälkikäteen pankki enää muuttaa

jos et ollut jo ko pankin asiakas, niin enpä usko, että onnistui omalla sohvalla istuen. Kyllä siellä ihan pitää käydä passia näyttämässä ja tunnistautumassa. Näin ainakin Helsingissä, heti tuli kuluja prkl kun piti ajaa keskustaan ja maksaa helevetin kalliit parkkimaksut:/

Hyödynsin myös OmaSP:n tarjouksen. En ollut asiakas ennestään, mutta en tarvinnut pankinjohtajan palveluita kun en ole niin tärkeä herra, vaan varasin ihan nettivarauksella seuraavalle päivälle ajan neuvottelijalle ja marssin sovittuna aikana konttorille. Oli aika mukava pankki, jossa asiakkaat ovat tervetulleita konttorille. Tuntui ihan hassulta nykymaailmassa. Harvoin konttorilla käyntiä tarvitsee, mutta ajatus aina helposti tavoitettavissa olevasta "tutusta" henkilöstä ja helppo käynti läheisellä pankkikonttorilla kyllä kuulostaa ihan kivalta ajatukselta pankkiasioinnissa. Tuskin nyt hetimiten tulee kuitenkaan kokonaisasiakkuutta siirrettyä, mutta katsotaan.

Kuulemma ei ole pakko tehdä varsinaista säästösopimusta juuri 30.9. mennessä vaan riittää, kun asiasta on sovittu nyt ja voidaan maanantaina tehdä varsinainen säästösopimus, jos rahat eivät vielä huomenna ole pankissa. Taitaa käytännössä olla jo huomenna rahat siellä, mutta aika nyt varattu maanantaille.

Ei tämä varmaan mikään lottovoitto ole, koska uskon pankilla olevan aina parempi aavistus markkinakehityksestä kuin minulla ja vuoden päästä voi olla parempia tarjouksia, mutta saapahan kohtalaisella* korolla talletettua johonkin varmaan** paikkaan eikä ole rahaa vain pörssissä tai käyttötilillä.

*tällä hetkellä
**mikä nyt on varmaa tässä maailmantilanteessa

jos et ollut jo ko pankin asiakas, niin enpä usko, että onnistui omalla sohvalla istuen. Kyllä siellä ihan pitää käydä passia näyttämässä ja tunnistautumassa. Näin ainakin Helsingissä, heti tuli kuluja prkl kun piti ajaa keskustaan ja maksaa helevetin kalliit parkkimaksut:/
En ollut asiakas aiemmin enkä käynyt konttorilla. Kotona koneen kautta hoidin kaiken. Tai no sen verran valehtelin, että ensimmäinen puhelun tein lähikaupan parkkikselta 500m päästä kotoa, mutta kaikki sen jälkeen onnistui sohvalla istuen.

En ollut asiakas aiemmin enkä käynyt konttorilla. Kotona koneen kautta hoidin kaiken. Tai no sen verran valehtelin, että ensimmäinen puhelun tein lähikaupan parkkikselta 500m päästä kotoa, mutta kaikki sen jälkeen onnistui sohvalla istuen.
Miten nopeasti sait rahat tuonne määräaikaistilille? Itselläni huomenna aamusta aika varattuna ja tuonne tilille haluamani rahat ovat osuuspankin käyttötilillä. Meneekö reaaliajassa tms? Tarjous kun huomenna loppuu niin kerkeääköhän?

Miten nopeasti sait rahat tuonne määräaikaistilille? Itselläni huomenna aamusta aika varattuna ja tuonne tilille haluamani rahat ovat osuuspankin käyttötilillä. Meneekö reaaliajassa tms? Tarjous kun huomenna loppuu niin kerkeääköhän?
Edellisenä iltana siirsin ja seuraavana aamuna ainakin oli tullut perille. En tiedä tarkkaan milloin näkyi OmaSP:n tilillä, koska en ottanut verkkopankkitunnuksia (maksullinen). Pankkineito hoiti siirrot puolestani. Siirtoa varten pitää sitten lisäksi avata käyttötili, koska pankin ulkopuolelta ei voi suoraan siirtää talletustilille.

Op:sta siirtyi heti, kun tänään siirsin

Op:sta siirtyi heti, kun tänään siirsin
Ok, eli varmaan saa samalla käynnillä asian maaliin jos rahat siirtyy heti. Tietysti hieman hankalaa kun ei ole pankkitunnuksia, mutta kaipa rahat saa sitten vuoden päästä taas uudelle määräaikaiselle jos haluaa taikka takaisin op pankin tilille soittamalla konttoriin?

Ok, eli varmaan saa samalla käynnillä asian maaliin jos rahat siirtyy heti. Tietysti hieman hankalaa kun ei ole pankkitunnuksia, mutta kaipa rahat saa sitten vuoden päästä taas uudelle määräaikaiselle jos haluaa taikka takaisin op pankin tilille soittamalla konttoriin?
Joo, palvelupyynnöllä (verkkoviestillä) onnistuu. Tuonne pääsee oman pankin tunnuksilla, joten verkkopankkitunnuksia ei tarvitse ottaa

Ei tämä varmaan mikään lottovoitto ole, koska uskon pankilla olevan aina parempi aavistus markkinakehityksestä kuin minulla ja vuoden päästä voi olla parempia tarjouksia, mutta saapahan kohtalaisella* korolla talletettua johonkin varmaan** paikkaan eikä ole rahaa vain pörssissä tai käyttötilillä.

*tällä hetkellä
**mikä nyt on varmaa tässä maailmantilanteessa

Markkinakehityksen "aavistus" nojannee Euroopan keskuspankin kiristyneeseen rahapolitiikkaan ja lupauksiin korkokannan nostoista jatkossakin inflaation taltuttamiseksi. Lyhyet ja pitkät korot ovat olleet kovassa nousussa ja vastaavia "lottovoittoja" on alkanut olla saatavilla jo EU-valtioiden lyhyistä velkakirjoista. Ei ihan, mutta melkein.

Toisaalta muutama päivä sitten Englannin keskuspankki alkoi ostamaan pitkiä valtion velkakirjoja pelastaakseen vivutetut eläkeyhtiöt (eivät kestäneet korkojen nousua), joka on saanut myös euromaiden korot laskemaan viime päivinä. Markkinat odottavat, että Euroopan keskuspankki alkaa keventämään rahapolitiikkaa jo ennenkuin sen tiukentaminen on edes kunnolla alkanut ja muut keskuspankit seurannee.

Saa nähdä mitä tapahtuu. Hirveän paljon EU:n keskuspankki tuskin pystyy korkoja nostamaan, ennen kuin valtiot ja yritykset alkaa mennä konkursseihin.

Itse ostin salkun defensiiviseen osaan vähän keskipitkiä, globaaleja velkakirjoja (ETF: EUNA-tikkerillä). Tarkoitus olisi vielä ehkä ostaa lyhyitä velkakirjoja ja ehkä laittaa Big Bankkiin tai vastaavaan. Tosin edellisen korot tuntuvat nyt aika pieniltä tuohon OmaSP:n "tarjoukseen" verrattuna, joten taidanpa odotella.

Kunnon inflaatiosuojaa velkakirjoista tai pankkitalletuksista ei oikein saa, mutta ehkäpä järkevämpää niissä pitää kuin käteisenä. Osakkeissa tietysti suurin osa.

Nopeasti avasivat asiakkuuden paikanpäällä. Siirsin rahat tuonne uudelle käyttötilille ja pankin heppu sanoi laittavansa ne määräaikaistilille kunhan näkyvät käyttötililläni. Kaikenkaikkiaan meni helposti koko homma.

Tiedä sitten miten korot kehittyvät, mutta eipä tuo ole kun 13 kk, ehkä muualta saa parempaa korkoa kohta, mutta toisaalta jos muutama kuukausi kuluu niin aina vaan pitää saada kovempaa korkoa että ero umpeentuu. Mutta norwegian bankiin verrattuna tämä on ihan hyvä (113,75 €/kk enemmän verojen jälkeen käteen kuin Norwegianista)

Nopeasti avasivat asiakkuuden paikanpäällä. Siirsin rahat tuonne uudelle käyttötilille ja pankin heppu sanoi laittavansa ne määräaikaistilille kunhan näkyvät käyttötililläni. Kaikenkaikkiaan meni helposti koko homma.

Tiedä sitten miten korot kehittyvät, mutta eipä tuo ole kun 13 kk, ehkä muualta saa parempaa korkoa kohta, mutta toisaalta jos muutama kuukausi kuluu niin aina vaan pitää saada kovempaa korkoa että ero umpeentuu. Mutta norwegian bankiin verrattuna tämä on ihan hyvä (113,75 €/kk enemmän verojen jälkeen käteen kuin Norwegianista)
Itsellä ei ollut noin paljoa pääomaa laittaa, mutta olen ilmeisesti ainoita jotka pistivät suoraan 24kk talletukseen. Mistähän tuo johtuu? Itse en usko että vuoden päästä saisin enemmän "riskitöntä" tuottoa kuin nyt omasp 24kk talletuksella

Itsellä ei ollut noin paljoa pääomaa laittaa, mutta olen ilmeisesti ainoita jotka pistivät suoraan 24kk talletukseen. Mistähän tuo johtuu? Itse en usko että vuoden päästä saisin enemmän "riskitöntä" tuottoa kuin nyt omasp 24kk talletuksella
Itse ajattelin että vuoden päästä on paremmat talletuskorot kuin nyt joten en halunnut sitoa pidemmäksi aikaa vaan odottelen josko sitten 13 kk päästä saa päälle 4% korkoa. Voi toki olla ettei saa mitään korkoa enää ja voi olla että tuo 3,25% oli todella hyvä tarjous, mutta kuka näistä tietää.

Mun mielestä 13kk ja 24kk koroissa oli yllättävän pieni ero eli 0,55% ja sitten aloin miettimään, että maksetaanko tuossa 24kk tapauksessa korko ensimmäisen kerran 12kk jälkeen vaiko vasta 24kk jälkeen. Jälkimmäisessä jää sitten ainakin korkoa korolle ilmiö toteutumatta.

Tuolta olis muuten saanut lyhyempiäkin määräaikaisuuksia. Mulle ehdotti mm. 6 kk talletusta. Siinä olis tainnut korko olla jotain 1,7% luokkaa.

Mun mielestä 13kk ja 24kk koroissa oli yllättävän pieni ero eli 0,55% ja sitten aloin miettimään, että maksetaanko tuossa 24kk tapauksessa korko ensimmäisen kerran 12kk jälkeen vaiko vasta 24kk jälkeen. Jälkimmäisessä jää sitten ainakin korkoa korolle ilmiö toteutumatta.

Tuolta olis muuten saanut lyhyempiäkin määräaikaisuuksia. Mulle ehdotti mm. 6 kk talletusta. Siinä olis tainnut korko olla jotain 1,7% luokkaa.
Korko maksetaan päiväkohtaisesti (tällähän ei ole merkitystä, kun rahaa ei saa sisään lisättyä), mutta ensimmäisen kerran vuoden kohdalla. Jälkimmäinen korko maksetaan talletuksen päättyessä.

Edit. Korkoa korolle tulee siis toiselle vuodelle, joka nostaa kokonaistuottoa

Itse ajattelin että vuoden päästä on paremmat talletuskorot kuin nyt joten en halunnut sitoa pidemmäksi aikaa vaan odottelen josko sitten 13 kk päästä saa päälle 4% korkoa. Voi toki olla ettei saa mitään korkoa enää ja voi olla että tuo 3,25% oli todella hyvä tarjous, mutta kuka näistä tietää.
Itse laitoin suoraan 24 kk, niin ei tarvitse miettiä rahoille parempaakaan käyttöä aivan heti.

Vuosikorko 1,8 % näyttää muuten tuossa toisessa vanhemmassa määräaikaistalletuksessa mikä mulla on Bigbankissa.

Korko maksetaan päiväkohtaisesti (tällähän ei ole merkitystä, kun rahaa ei saa sisään lisättyä), mutta ensimmäisen kerran vuoden kohdalla. Jälkimmäinen korko maksetaan talletuksen päättyessä.

Edit. Korkoa korolle tulee siis toiselle vuodelle, joka nostaa kokonaistuottoa

Sopimuksessa muuten lukee näin: "Korko liitetään pääomaan vuosittain avauspäivää vastaavana päivänä ja talletuksen eräpäivänä."

Eli tuon mukaan 24 kk:n sopimuksessa ensimmäisen kerran korko pitäisi tilittää 12 kk:n jälkeen ja sitten toiseen kertaan eräpäivänä. Käsittääkseni tuossa tulee siis korkoa korolle ilmiö käyttöön ensimmäisen vuoden jälkeen.

Tulipa muuten asiaa vielä mietittyä sen verran, että soitin pankkiin uudestaan ja laitoin itsekin pienen siivun lisäksi tuohon 24kk:n talletukseen. Positiivisena yllätyksenä sain kuulla, että korko 24kk:n talletukselle on nyt 3,50% :)

Tuon saman kun tarjoaisi joku kenellä hoituu asiakassuhteet etänä niin voisi harkitakkin.. Ei ole aikaa eikä kiinnostusta lähteä toiselle paikkakunnalle passin vilauksen takia. Ei vaan ole enää tätä päivää tuollainen asiointivaatimus.

Tuon saman kun tarjoaisi joku kenellä hoituu asiakassuhteet etänä niin voisi harkitakkin.. Ei ole aikaa eikä kiinnostusta lähteä toiselle paikkakunnalle passin vilauksen takia. Ei vaan ole enää tätä päivää tuollainen asiointivaatimus.
Jos nyt vähän on lukenut ketjua niin hyvin onnistui kaikki kotoa käsin.

Yksi sanoi onnistuneen kun soitti pankinjohtajalle suoraan.. Oliko muita? Aika moni kertoi vaativan konttorissa käynnin kun aspasta olivat kyselleet.
Minulle sanoivat että pitää käydä, mutta asun kluuvin konttorin lähellä niin ei sinänsä ollut mikään ongelma käydä.

Kysehän oli kai vaan siitä että pitää saada tunnistettua henkilö luotettavasti, niin miten tuo sitten puhelimessa sujuu? Mutta ilmeisesti jotenkin kun jotkut olivat tässä onnistuneet.

Noin ylipäänsä olisi kätevää jos kaikkien pankkien tunnusluvuilla voisi tunnistautua verkossa muihin pankkeihin ja avata tilit sun muut. Mutta toimii vaan noissa bigbankeissa ja norwegianissa jne. Mutta ei ilmeisesti suomalaisissa pankeissa.

Yksi sanoi onnistuneen kun soitti pankinjohtajalle suoraan.. Oliko muita? Aika moni kertoi vaativan konttorissa käynnin kun aspasta olivat kyselleet.
Täältä on noin 40km lähimpään konttoriin ja tilit/tunkistautumiset onnistui kaikki ihan etänä noin puolessa tunnissa (vaati käytännössä kuvan passista ja webbikameran puhelimesta tai tietokoneella)

Yleisesti ottaen kaikki hyvät diilit, ei vain tämä talletustarjous, yleensä vaatii vähän aktiivisempaa oma-aloitteisuutta tarjouksen hyödyntämiseksi. Tässäkin tapauksessa uskon, että jokainen olisi voinut tämän hyödyntää, jos olisi vain aktiivisesti yrittänyt.

nykyisen rahanpesulain ja seurannan takia pitää ymmärtää, että pankin tulee tunnistaa asiakkaat. Mielestäni se on ymmärrettävää joskin harmillista kun pankit usein sijaitsee kaukana ja kaupunkien keskustoissa.

nykyisen rahanpesulain ja seurannan takia pitää ymmärtää, että pankin tulee tunnistaa asiakkaat. Mielestäni se on ymmärrettävää joskin harmillista kun pankit usein sijaitsee kaukana ja kaupunkien keskustoissa.
Tuo tunnistaminen kyllä onnistuu etänä nykyään ihan helposti. Passista tai henkkareista kuva ja sen jälkeen vielä vahva tunnistautuminen toisen pankin tunnuksilla sopimuksia allekirjoittaessa.

Tuo tunnistaminen kyllä onnistuu etänä nykyään ihan helposti. Passista tai henkkareista kuva ja sen jälkeen vielä vahva tunnistautuminen toisen pankin tunnuksilla sopimuksia allekirjoittaessa.
mistä lie sitten johtunut, että itse jouduin käymään paikalla vaikka olin laittanut passikopion heidän viestijärjestelmän kautta jne. Varmaan konttorikohtaisia ohjeistuksia tms.

Oliko Storebrand Global All Countries (entinen SPP Aktiefond Global) -rahastolle teidän mielestä järkevää kilpailijaa ja vaihtoehtoa jos tärkeimmät asiat on matalat kulut, helppous ja hyvä maantieteellinen hajautus? Ja säästösummat kuussa 100-200€ joten ETF -kk-säästö ei ny tule kyseeseen ja hoituu muuta kautta.

Oliko Storebrand Global All Countries (entinen SPP Aktiefond Global) -rahastolle teidän mielestä järkevää kilpailijaa ja vaihtoehtoa jos tärkeimmät asiat on matalat kulut, helppous ja hyvä maantieteellinen hajautus? Ja säästösummat kuussa 100-200€ joten ETF -kk-säästö ei ny tule kyseeseen ja hoituu muuta kautta.

Onhan noita muitakin world index rahastoja n. samoilla kuluilla (ainakin op ja nordnet) mutta itse olen tuohon Store brändiin ollut tyytyväinen ja jatkan sillä.

Onko kenelläkään kokemusta valtion velkakirjoihin eli bondeihin sijoittamisesta? Jenkkien bondeja saa jo jollain 4% tuotolla, niin olen pohtinut, onko tavan pulliaisella tällaiseen mahdollista sijoittaa?

Onko kenelläkään kokemusta valtion velkakirjoihin eli bondeihin sijoittamisesta? Jenkkien bondeja saa jo jollain 4% tuotolla, niin olen pohtinut, onko tavan pulliaisella tällaiseen mahdollista sijoittaa?

Niihin voi sijoittaa ETF:ien tai rahastojen kautta, tai sitten suoraan yksittäisiin velkakirjoihin esim. Degiro-välittäjän kautta.

Yleensä eurooppalaisille suositellaan EUR-hedgetettyä globaalia ETF:ää ticketillä EUNA (Xetra). Siihen sisältyy lähinnä valtiolainoja ja pienellä painolla yrityslainoja. Mutta noissa hedge-ETF:ssä on hyvä huomata, että hedgetys maksaa ja todellinen "korko" vastaa lähinnä Euroopan vastaavaa tuotetta (esim. € aggregate bond). Itse laskin, että esim. EUNA:n todellinen korko hedge-kulujen ja lähdeverojen jälkeen on n. 2,2% tällä hetkellä. Euromaihin sijoittavassa suhteellisen vastaavassa ETF:ssä se on 2,8%, joten hinnan joutuu maksamaan hedgetyksestä. Sama koskee myös EUR-hedgetettyä jenkki-valtiokirja-ETF:iä. Todellinen korko hedgekulujen jälkeen on siinä 2% paikkeilla.

Hedge-kuluista voi lukea lisää vaikkapa osoitteessa How currency-hedged ETFs protect you from currency risk - tärkein kuluun vaikuttava tekijä on maiden välisten ohjauskorojen erotus. Esim. Dollari-Euro tällä hetkellä: 3,25%-1,25% = 2%. Valuuttasuojaus tuskin täysin vastaa ohjauskorkojen erotusta, mutta on yleensä aika lähellä sitä.

Jos haluaa sen jenkkien velkakirjojen 4%-koron, niin on otettava ei-hedgetetty ETF/rahasto, johon tulee kylkiäisenä valuuttariski, joka saattaa heiluttaa rahaston arvoa. Näitä vaihtoehtoja on monia ja ovat todella likvidejä.

Niihin voi sijoittaa ETF:ien tai rahastojen kautta, tai sitten suoraan yksittäisiin velkakirjoihin esim. Degiro-välittäjän kautta.

Yleensä eurooppalaisille suositellaan EUR-hedgetettyä globaalia ETF:ää ticketillä EUNA (Xetra). Siihen sisältyy lähinnä valtiolainoja ja pienellä painolla yrityslainoja. Mutta noissa hedge-ETF:ssä on hyvä huomata, että hedgetys maksaa ja todellinen "korko" vastaa lähinnä Euroopan vastaavaa tuotetta (esim. € aggregate bond). Itse laskin, että esim. EUNA:n todellinen korko hedge-kulujen ja lähdeverojen jälkeen on n. 2,2% tällä hetkellä. Euromaihin sijoittavassa suhteellisen vastaavassa ETF:ssä se on 2,8%, joten hinnan joutuu maksamaan hedgetyksestä. Sama koskee myös EUR-hedgetettyä jenkki-valtiokirja-ETF:iä. Todellinen korko hedgekulujen jälkeen on siinä 2% paikkeilla.

Hedge-kuluista voi lukea lisää vaikkapa osoitteessa How currency-hedged ETFs protect you from currency risk - tärkein kuluun vaikuttava tekijä on maiden välisten ohjauskorojen erotus. Esim. Dollari-Euro tällä hetkellä: 3,25%-1,25% = 2%. Valuuttasuojaus tuskin täysin vastaa ohjauskorkojen erotusta, mutta on yleensä aika lähellä sitä.

Jos haluaa sen jenkkien velkakirjojen 4%-koron, niin on otettava ei-hedgetetty ETF/rahasto, johon tulee kylkiäisenä valuuttariski, joka saattaa heiluttaa rahaston arvoa. Näitä vaihtoehtoja on monia ja ovat todella likvidejä.
Näitä bond etffiä en haluaisi, koska saattavat olla volatiliteetteja kun korot liikkuvat nyt kovaa (laskevat kun korot nousevat jne). Vaan tarkoituksena olisi sijoittaa suoraan näihin valtion velkakirjoihin (vrt. ibonds jenkeissä).

Näitä bond etffiä en haluaisi, koska saattavat olla volatiliteetteja kun korot liikkuvat nyt kovaa (laskevat kun korot nousevat jne). Vaan tarkoituksena olisi sijoittaa suoraan näihin valtion velkakirjoihin (vrt. ibonds jenkeissä).

Degirossa on ainakin paljon Euroopan valtioiden velkakirjoja ostettavissa. Ei tainnut olla jenkkien vastaavia ollenkaan, kun pari päivää sitten katsoin. Interactive Brokersista varmaan löytyy myös.

Degirossa on ainakin paljon Euroopan valtioiden velkakirjoja ostettavissa. Ei tainnut olla jenkkien vastaavia ollenkaan, kun pari päivää sitten katsoin. Interactive Brokersista varmaan löytyy myös.

IB:llä löytyy työkalu kohdasta Research → Bond Scanner, jolla näitä voi etsiä erilaisin kriteerein. Ohessa kuva. US bondejakin löytyy ja ilmeisesti kaupankäynti niillä onnistuisi lukemalla "risk disclosure"-dokumentin ja kuittaamalla se ymmärretyksi. Minulla ei ole kokemusta kaupankäynnistä näillä. Komissiot löytyvät seuraavasta: Commissions Fixed Income | Interactive Brokers U.K. Limited

1664746012849.png

No niin, tulihan se verotuspäätös tännekin eikä tarvinnut lisää selvitellä IB:n sijoitusten osalta. Kuluva vuosi nyt ei hirveän hyvin ole tähän mennessä mennyt sijoitustenkaan osalta, mutta ainakin sijoituslainan korkoja ja tappioita (esim. Fortum & 3M) on nyt sitten enemmän vähennettäväksi... :rolleyes:

Minä olin yksi näistä. Minullekin aluksi ehdottivat konttorissa käyntiä, mutta kun kyseenalaistin tämän prosessin nykyaikaisuuden, onnistuikin kaikki sähköisesti heidän järjestelmiensä kautta.

Tulipa muuten asiaa vielä mietittyä sen verran, että soitin pankkiin uudestaan ja laitoin itsekin pienen siivun lisäksi tuohon 24kk:n talletukseen. Positiivisena yllätyksenä sain kuulla, että korko 24kk:n talletukselle on nyt 3,50% :)

Tänään tehty määräaikaistalletus loppuun asti itselläni, ja kysyin viestisi innoittamana tuosta 3,5 % korosta. On eri tarjous, josta pankkihenkilökään ei tuntunut olevan tietoinen, mutta selvitti asian ja sain myös kyseisellä korolla. Eli ei se viime viikon tarjous tosiaan mikään lottovoitto ole, kun tällä viikolla tallettajat saa paremman koron.

Kerroin, että "nettifoorumilla" mainittiin 3,5 % korko että mikähän juttu, naureskeli että sinullahan on hyvät foorumit.

Tänään tehty määräaikaistalletus loppuun asti itselläni, ja kysyin viestisi innoittamana tuosta 3,5 % korosta. On eri tarjous, josta pankkihenkilökään ei tuntunut olevan tietoinen, mutta selvitti asian ja sain myös kyseisellä korolla. Eli ei se viime viikon tarjous tosiaan mikään lottovoitto ole, kun tällä viikolla tallettajat saa paremman koron.

Kerroin, että "nettifoorumilla" mainittiin 3,5 % korko että mikähän juttu, naureskeli että sinullahan on hyvät foorumit.
Hyvä tosiaan, jos tällä viikolla saa 3.5 % korkolla. Täytyy varmaan käydä konttorilta varmistamassa asia, niin saisivat ehkä uuden asiakkaan vielä lisää.

Sijoitustiedon viikkokirjeessä tuli Estategurun mainos vastaan.. Joukkorahoitusta kiinteistövakuuksilla. Tuotto ollut reilu 10%/vuosi. Kun se kuulostaa liian hyvältä kannattaa juosta eri suuntaan?

Ei nyt mikään ihan uusi yritys ole.. Toisaalta kun kvg kokemuksia ainoat mitkä tuli vastaan oli eri sijoitusblogit jotka samalla mainossopparilla mainostavat ko. palvelua. Mitään oikeaa keskustelua asiasta ei löytynyt nopeasti kun vilaisi..

Onko kukaan edes kokeillut?

Statistiikka

Viestiketjuista
305 379
Jäsenet
82 670
Uusin jäsen
memumo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom