Ajatuksena olisi aloittaa rahastosäästäminen. Olen yrittänyt perehtyä aiheeseen jo vuosi sitten ja uudelleen tässä parina viime päivänä. Kuitenkin, mitä enemmän aiheesta luen, sitä enemmän kysymyksiä minulla herää ja tuntuu vaikealta saada varmuutta siihen mitä olen tekemässä tai mistä oikein aloittaa.
Joka käänteessä asiaan perehtyessä vastaan tulee kuitenkin kehotus
"Kannattaa aloittaa mahdollisimman ajoissa!". Ja sen myötä minulla onkin tunne, että rahastosäästäminen on nyt järkevintä vain aloittaa ja perehtyä asiaan paremmin matkan varrella. Muuten sitä ei tule aloitettua ikinä.
Voisitteko te kokeneemmat rahastosäästäjät antaa muutaman vinkin ja näkemyksen tälläiseen suunnitelmaan:
Kuukausittain säästettävä summa = 400€
Alusta: Nordnet
Vaihtoehto 1:
Rahasto 1: Storebrand Global All Countries A EUR 400€/kk
Ajatuksena sijoittaa laajasti hajautettuun globaalia indeksiä seuraavaan rahastoon.
Vaihtoehto 2:
Rahasto 1: Storebrand Global All Countries A EUR 200€/kk
Rahasto 2: Storebrand Europa A EUR 100€/kk
Rahasto 3: Handelsbanken Kestävä Energia (A1 EUR) 50€/kk
Rahasto 4: Swedbank Robur Healthcare A 50€/kk
Ajatuksena ensimmäiseen vaihtoehtoon lisäten, sijoittaa rahaa myös erityisesti terveydenhuollon ja kestävän energian alojen rahastoihin, joilla arvelen olevan erityisesti kasvua tulevaisuudessa. Tuon "Storebrand Europan" arvelisin tasapainottavan tuota hajautusta tuossa kokonaisuudessa.
Yhtenä kysymyksenä on että tulisiko tuon rahasto 4: ostamisen myötä jotain erityisiä merkittäviä lisäkuluja kun Nordnetin sivuilla ilmoitetaan että "Valuutta SEK". Noiden muiden kohdalla se on "Valuutta EUR".
Kritiikkiä, vinkkejä, muutosehdotuksia otetaan innolla vastaan. Olen varmaan vielä melkoisen hakoteillä suunnitelmani kanssa.