Oma pointti oli lähinnä siinä, että osinkoverotus ei joka tilanteessa ole huonompi.
No, en tällaista esimerkkiä/tilannetta vielä nähnyt, jossa osingot olisi edullisempi vaihtoehto kuin omien osto + osinkojen generointi myymällä pitkäaikaisessa osakkeilla elämisessä. Olen nähnyt lähinnä puutteellisia esimerkkejä joissa ei edes vertailla samoja asioita: saman kassavirran generointia eri voitonjakotilanteissa.
Enemmänkin ihmettelen, mikä siinä omassa todella yksinkertaisessa esimerkissä oli ongelmana? Juu, siinä on positio avattu 100e osakkeen hinnalla ja kokonaan suljettu, joko osingoilla tai ilman, osakemäärillä ei tuossa ole merkitystä, kun sen eron saa vain kertomalla lopputuloksen.
Olen kirjoittanut jo monta kertaa, että koko position sulkeminen EI ole se mistä tässä keskusteliin, vaan voitonjaolla elämisestä usean vuoden ajan. Siitä sun väitteesi lähti. Ei kaikkien osakkeiden myymisestä, joten en tiedä miksi siitä haluat puhua. Se on eri asia ja siinä on eri veroseuraamukset.
Jos sä taas puhut koko omaisuuden realisoinnista kerralla (position avaaminen ja sulkeminen), on kyse toisesta asiasta. Ne eivät ole rinnasteisia tapauksia koska koko position sulkemisessa et voi jättää verovelkaa positioon, joka nimenomaan on se etu kun omien ostoissa myydään osa osakkeista. Eli mulle tuo on nyt ihan vain maalitolppien siirtelyä. EDIT: TommiZeliard tämän yllä totesikin. Puhut yhtäkkiä ihan eri tapauksesta kuin osingoilla elämisestä.
Mä puhun vain ja ainoastaan tilanteesta, jossa bullero kasvattaa salkkuaan ja 65-vuotiaana aloittaa FIRE-tyksen ja joko elää A osingoilla tai B omien ostoilla jossa realisoidaan voitonjaon verran ja jätetään potti hautumaan ja toistetaan joka vuosi.
Mä itse asiassa olen vibekoodaamassa simulaatiota, jonka ajatus olisi vertailla eri parametrein, miten omien osto/osingot/AOT/OST vertautuvat eri lähtötilanteissa N vuoden jälkee. Simuloimalla, koska tuon laskeminen tarkasti auki on lopulta jossain määrin hankalaa. Simuloimalla lopputulos on varmasti oikein ja se huomioi kaiken. Teen joskus loppuun kun ehdin ja postaan tuloksia.
lähtötilanteessa jossa osakkeiden arvo olisi yhteensä 100e, olisi 10e osingonmaksun jälkeen osinkokupongin arvona 90e, kun taas 10e arvonnousu yrityksen osakkeiden takaisinoston jälkeen ja sen jälkeisen 10e realisoinnin jälkeen sinulla olisi jälleen tuo 100e osakkeita jäljellä.
Musta tässäkin on joku virhe tai sitten en tajua mitä tässä todetaan. Osake nousee kummassakin voitonjakotavassa ihan samalla tavalla vuoden mittaa ennen voitonjakoa, siinä ei eroa. Osingonmaksuyönä kurssi laskee yhtäkkiä 10e, omien ostossa se ei laske eikä myös nouse. Vain osakemäärä laskee. Tuo on helppo todeta kun miettii markkina-arvoa ja kokonaisosakemäärää ja arbitraasia.
Eli jos tuossa sinun esimerkissä ostetaan osinkoyritystä A juuri ennen irtoamista 100 eurolla, on osakkeiden arvo seuraavana päivänä 90e ja maksetaan 10e:n osingosta 2,55e veroa. Koko potti on 97,45e.Ja jos ostetaan omienostaja B:tä 100 eurolla, on kurssi voitonjaon jälkeen
sama 100e. Jos nyt sitten myydään 10 euron arvosta, maksetaan luovutusvoittovero myynnistä, joka ei esimerkistä selviä koska ei kerrottu hankintahintoja, mutta on jotain 0 - 2,4e välillä. Potti (osakkeet + raha) on lopussa siis 97,6e - 100e. Eli kaikissa tilanteissa enemmän kuin osinkojen tapauksessa. Tai sitten jälkimmäisessä keississä voi myydä vähemmän ja jättää isomman potin kasvamaan tuottoa ja silti saa saman nettokäteisen kuin osinkojen tapauksessa. Siinäkin omienostaja voittaa.