Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Mitkä on ne fundamentit jotka näyttää mielestäsi plussaa seuraaville neljälle vuodelle? Omaan silmään näyttää aika fundamentaaliselta katastrofilta mutta olen valmis kuulemaan perusteluja sille miksi olen väärässä.
Olen AI tuuletin. Mun on vaikea uskoa etteikö AI sekä robotiikka tule muuttamaan maailmaa isolla tavalla. Sitä en osaa sanoa realisoituuko AI voitoiksi salkussa muutaman vuoden vai kymmenen vuoden aikajanalla. Aika paljon saa alkaa tapahtumaan asioita, että myisin osakkeet pois versus, että silmät kiinni ja montuista yli. Salkkua tulen kuitenkin tasapainottamaan tarpeen mukaan, myyn jotain ja ostan toista tilalle.

AI härveleitä tulee käytettyä kuvankäsittelystä koodaukseen. Cursor ai on ... vakuuttava kuten on myös openai deep research+o3 mini high. Vuoden päästä ei hitainkaan enää epäile ai avustimien hyödyllisyyttä koodaushommissa. Viiden vuoden sisään itsenäiset agentit joille voi ulkoistaa tekemistä. Jos on kovin pessimistinen niin aikajanaksi 10v. 10v on aika lyhyt aika sijoittajan salkussa.

Klarna viime vuodelta esimerkkinä miten AI:n avulla saadaan parempaa asiakastukea ja markkinointia aikaan halvemmalla. AI:n käyttö heijastunee klarnan tyylisissä yrityksissä parempana tuloksentekokykynä.

Olen AI tuuletin. Mun on vaikea uskoa etteikö AI sekä robotiikka tule muuttamaan maailmaa isolla tavalla. Sitä en osaa sanoa realisoituuko AI voitoiksi salkussa muutaman vuoden vai kymmenen vuoden aikajanalla. Aika paljon saa alkaa tapahtumaan asioita, että myisin osakkeet pois versus, että silmät kiinni ja montuista yli. Salkkua tulen kuitenkin tasapainottamaan tarpeen mukaan, myyn jotain ja ostan toista tilalle.

AI härveleitä tulee käytettyä kuvankäsittelystä koodaukseen. Cursor ai on ... vakuuttava kuten on myös openai deep research+o3 mini high. Vuoden päästä ei hitainkaan enää epäile ai avustimien hyödyllisyyttä koodaushommissa. Viiden vuoden sisään itsenäiset agentit joille voi ulkoistaa tekemistä. Jos on kovin pessimistinen niin aikajanaksi 10v. 10v on aika lyhyt aika sijoittajan salkussa.

Klarna viime vuodelta esimerkkinä miten AI:N avulla saadaan parempaa asiakastukea ja markkinointia aikaan halvemmalla.

AI on kyllä mielenkiintoista, toki minun tuurillani Skynet pistää pallon tuhkaksi ennen kuin siitä ehdin suuremmin kostua.

Mutta AI:kin on nähdäkseni peruste sijoittaa valikoivasti, ei yleisindeksiin. Varsinkin jos alaa aktiivisesti seuraa ja ostaa sen mukaan.

LIsäksi AI:hin liittyy se ongelma, että sillä on potentiaalia tehdä aika paljon hyväpalkkaisia ihmisiä työttömäksi. Esim. kaupan ja talouden alalta kuten Klarna esimerkkisi muutaman vuyoden aika jänteellä varmaan todistaa.

Eli meillä on tuottavuusloikka talouden palveluissa, myynnissä ja markkinoinnissa ,ohjelmoinnissa, jne jne, mutta ei varsinaisesti maksukykyisiä kuluttajia ostamassa mitään nykyiseen tahtiin?

Viimeksi muokattu:
AI on kyllä mielenkiintoista, toki minun tuurillani Skynet pistää pallon tuhkaksi ennen kuin siitä ehdin suuremmin kostua.

Mutta AI:kin on nähdäkseni peruste sijoittaa valikoivasti, ei yleisindeksiin. Varsinkin jos alaa aktiivisesti seuraa ja ostaa sen mukaan.
Vaikea nähdä miten se ei nimenomaan olis mag7 joka ainakin alussa vie rahat AI puolelta. SP500:ssa isot yritykset jotka kehittävät ja hyötyvät ensimmäisenä ai:sta(nvidia, amd, microsoft, google, ibm, oracle, meta, amazon,...). AI puolella käy helposti niin, että jos jää vähän jälkeen vaikea kuroa etumatkaa kiinni. Nopeat syö hitaiden lounaan. Tarvittavat investoinnit on ihan järkyttävän suuria mistä kertoo se, että microsoft esimerkiksi osti kokonaisen ydinvoimalan energiatarpeeseen tai että huipputyypeille maksetaan miljoonapalkkoja.

Nvidia ja robotiikka mielenkiintoinen. Autot myös yksi robotiikan muoto. Nvidia on saanut rautansa ja myös osittain softansa monen autovalmistajan portfolioon kuten uusimmat volvot, mersut, byd, toyota jne. Toisella puolella omniverse millä simuloidaan esimerkiksi robotiikkaa ja tehtaita.

edit. Ja toisella puolella sijoitustrategiaa osinkosammot schd, jepi, jepq, spyi, tlt, hasi, o jne. Hajautetaan voitot pois.

Viimeksi muokattu:
Toistan itseäni mutta nähdäkseni AI joko lunastaa lupaukset ja poistaa ison osan länsimaiden tietötyöläisistä ravintoketjusta alle 10 vuodessa. Tai sitten se ei lunasta. Tavallaan kumpikaan ei vaikuta optimaaliselta.

Itse olen aika 100% kehityksen puolella, itsepalvelukassat, verkkokaupat, kaikki mahdollinen on plussaa. En näe että on järkeä tehdä töitä jotka kone voi tehdä helppommin ja halvemmalla. Tekoälyllä on potentiaalia parantaa ihmisten elämää kaikkialla, auttaa ratkaisemaan isoimpia ongelmia. Mutta käytännössä yritykset käyttävät sitä ratkaisemaan omia ongelmiaan, joista yksi suurimmista on palkkakulut ja muut vaivat joita ihmisten työllistäminen aiheuttaa. Jos/kun tekoäly valjastetaan lisäämään eriarvoisuutta kapean omistavan luokan valtaa pönkittämällä, se voi aiheuttaa aika isoja ongelmia sen sijaan että ratkoisi niitä.

Sanoisin, että osui omat ostot ja myynnit aika kohdalleen. TLT:sta sai pe ja ma ihan hyvän hinnan ja spyi, schd, sp500 mitä tuli ostettua pinnisti kivasti pohjasti irti.

Kyl edelleen tuntuu toimivan se, että kun ulina ja lopunajan toitottaminen on suurimmillaan niin on paras aika ostaa.
Paitsi että mistään ei voi tietää milloin se toitotus on kovimmillaan.

Meno on Trumpilla sellaista, että lottoamalla saa luotettavamman tuoton. Jos tämä hetkellinen piristysruiske viimeisimmän kuprun seurauksena vielä hetken jatkuu, eikä halua jännätä vuoristoradan kyydissä, niin ei välttämättä ole huono idea vaihtaa rahastoja/osakkeita johonkin vakaampaan muotoon, ainakin jos on lähivuosina mahdollista tarvetta ostaa jotain.

Minulla ei ainakaan ole mitään luottoa valoisaan talouskehitykseen lähivuosina, kun Trump sekoilee globaalisti, Euroopassa häslää Putin ja lisäksi Kiina uhittelee Taiwania. Maailma meni ihan rikki hetkessä.

Eurooppalainen aseteknologia voisi olla tällä hetkellä kova juttu, mutta on siinäkin omat ongelmansa ja niihin on jo aika myöhäistä hypätä kyytiin tässä vaiheessa.

Viimeksi muokattu:
Paitsi että mistään ei voi tietää milloin se toitotus on kovimmillaan.
Voi lohduttautua sillä, että ei lähde mukaan toitottamaan vaan avoimesti katsoo eri signaaleita, lähteitä ja fundamentteja kaikukammiossa kärvistelyn sijaan. Jossain kohtaa voi tehdä oman eikä kaikukammiopäätöksen. Esim. mä ostin viime perjantaina ja maanantaina. Jos lasku olisi jatkunut olisin ostanut myöhemmin vielä lisää. Palasiin jakamalla saa monta mahdollisuutta versus all in/out mentaliteetti.

Onko mitään instrumenttia jonka arvo nousee kun pörssi heiluu? Olisi nyt aika kova.
VIX on volatiliteetin indeksi. Siihen löytyy bull ja bear viputuotteita. Mutta ei silläkään voiton tekeminen ole ihan yksinkertaista kun volatiliteettikin heiluu aika villisti ylös ja alas. Lisäksi noi viputuotteet kohdistuu VIX futuuriin eli mitä markkinat ennustaa volatiliteetin olevan tulevaisuudessa mikä ei ihan välttämättä vastaa miten se hetki hetkiltä on.

Nordnet ilmoittaa pakkomyynneistä kun jengi vivuttanut salkkuja ja arvo romahtanut. Vähän holtitonta lainanottoa että joudutaan margin call vaatimukseen lisävakuuksista eikä niitä ole.

Nordnet ilmoittaa pakkomyynneistä kun jengi vivuttanut salkkuja ja arvo romahtanut. Vähän holtitonta lainanottoa että joudutaan margin call vaatimukseen lisävakuuksista eikä niitä ole.
Ei välttämättä. Vipu on aina riski etenkin jos se yhdistyy hajautuksen unohtamiseen. Kaikki nesteessä ja vipua vähän, hold ATH tasolta tähän hetkeen ja eilen tyhjeni salkku meklarin toimesta.

Siis voihan sulla "vakuuksia" olla, mutta ei se mitään auta nopeassa tilanteessa kun pitää olla digitaalista valuuttaa brokerin tilillä. Eli sulla voi olla asunto, bitcoineja, fyysistä kultaa what ever, iso vipu ja ja päivän/kaks/viikon kestävä iso pudotus niin esim. asunnosta et todennäköisesti ehdi tehdä pantillista lainaa siinä ajassa, jollet ole itse hereillä niin brokerin "myytiin jo" ilmoituksen jälkeen on turha bitcoin markkinallakaan vaihtaa rahaa ja tavex on kiinni iltaisin kun jenkkimarkkina on auki...

Nyt on aika liekehtivä kauppasota USA:n ja Kiinan välillä ja luottamus USA:n markkinaan ainakin väliaikaisesti mennyt about kaikilta. Presidentti antaa julkisia sijoitusvinkkejä ennen kuin tekee kursseihin merkittävästi vaikuttavia päätöksiä. 10% tullit on nekin isommat kuin mikään kymmeniin vuosiin, ja ne isommatkin tullit ovat vain tauolla. USA:n presidentti tekee suorastaan innovaatiovastaista politiikkaa ja estää vihreää siirtymää samalla kuin sään ääri-ilmiot ovat siirtyneet jo sisämaan puolelle. Kiina tulee olemaan aivan ylivoimainen green techissä Trumpin ehkä väistyessä. USA:ssa ei ole edes työvoimaa saatavilla vaikka teollisuus sinne haluaisikin siirtyä. El Salvador uhan takia myös mielenkiinto voi olla vähäisempää vaikka green cardeja olisikin saatavilla.

Mitkä on ne fundamentit jotka näyttää mielestäsi plussaa seuraaville neljälle vuodelle? Omaan silmään näyttää aika fundamentaaliselta katastrofilta mutta olen valmis kuulemaan perusteluja sille miksi olen väärässä.
Tilanne on just niin kuin sanoit. Tällä hetkellä:

- 125% pohjatullit Kiinalle ja täysi kauppasota käynnissä
- 10% pohjatullit kaikille muille + tuoteryhmäkohtaisia lisätulleja
- 90pv aikaa neuvotella ja neuvottelut eivät ole helppoja, koska vastapuolella voi olla vaikea käsittää, että miten ratkaisua lähdetään hakemaan ("miksi myytte enemmän meille kuin me teille?"), esim. Israel jo neuvotteli, mutta ei saanut mitään konkreettista tulosta

Tilanne tullien osalta on siis kaikkea muuta kuin ohi.

Siis voihan sulla "vakuuksia" olla, mutta ei se mitään auta nopeassa tilanteessa kun pitää olla digitaalista valuuttaa brokerin tilillä. Eli sulla voi olla asunto, bitcoineja, fyysistä kultaa what ever, iso vipu ja ja päivän/kaks/viikon kestävä iso pudotus niin esim. asunnosta et todennäköisesti ehdi tehdä pantillista lainaa siinä ajassa, jollet ole itse hereillä niin brokerin "myytiin jo" ilmoituksen jälkeen on turha bitcoin markkinallakaan vaihtaa rahaa ja tavex on kiinni iltaisin kun jenkkimarkkina on auki...
Aika yllättävää kyllä, että ihmiset antavat mennä pakkomyyntiin asti, kun siinä ei pysty itse mitään vaikuttamaan mitä myydään. Jos jostain syystä tuollainen tilanne lähestyy, niin kannattaisi itse myydä niitä sijoituksia pois omien prioriteettien mukaan. Hyvin todennäköisesti tuolla pakkomyynneiltä välttyy, kun ei niiden arvopapereiden vakuudet mitään 100% arvosta ole, joskus aika kaukanakin, jos jotain riskipapereita on ostellut.

Uutisessa ei taideta ottaa ollenkaan kantaa minkätasoisia pakkomyyntejä on jouduttu tekemään. Onko kyseessä joku muutaman tonnin yolo-salkku, missä on isketty maksimiluotolla maksimiriskiin (eli mahdollisella häviöllä ei loppujen lopuksi juurikaan väliä) vai koskeeko suurempiakin salkkuja.

Aika yllättävää kyllä, että ihmiset antavat mennä pakkomyyntiin asti, kun siinä ei pysty itse mitään vaikuttamaan mitä myydään. Jos jostain syystä tuollainen tilanne lähestyy, niin kannattaisi itse myydä niitä sijoituksia pois omien prioriteettien mukaan. Hyvin todennäköisesti tuolla pakkomyynneiltä välttyy, kun ei niiden arvopapereiden vakuudet mitään 100% arvosta ole, joskus aika kaukanakin, jos jotain riskipapereita on ostellut.
Ongelma on, että vakuuksien pitää kattaa laina koko ajan. Esim. jos sulla on 100 000 e salkku ja sitä vastaan on lainaa 50 000e 50% vakuusarvolla, niin jos salkun arvo tippuu 90 000 euroon, vakuudet kattavat enää 45 000 lainamäärän, jolloin joudut lyömään 5 000 e lisää vakuuksia tai joudutaan pakkomyynteihin.

Oliskohan jollain linkata vaikka johonkin artikkeliin, jossa selitettäisiin korkosijoittaminen ymmärrettävällä tavalla? Tuo on jäänyt itselle vähän hämärän peittoon. Mietin, että pitäisikö tässä kasvavan epävarmuuden takia siirtää osa varoista osakemarkkinoilta johonkin matalariskisempään.

Ongelma on, että vakuuksien pitää kattaa laina koko ajan. Esim. jos sulla on 100 000 e salkku ja sitä vastaan on lainaa 50 000e 50% vakuusarvolla, niin jos salkun arvo tippuu 90 000 euroon, vakuudet kattavat enää 45 000 lainamäärän, jolloin joudut lyömään 5 000 e lisää vakuuksia tai joudutaan pakkomyynteihin.
Niin kuin sanoin, niitä arvopapereita pitää myydä jo ennen kuin ollaan sillä pakkomyynnin rajalla minkä tuossa kuvasit. Esim. 200 000e salkku, 50 000e lainaa sillä 50% vakuusarvolla, niin kyllähän siinä kannattaa jo alkaa lappuja pikkuhiljaa myymään, kun salkusta on enää jäljellä 150 000e, jossain 125 000e kohdalla voi jo alkaa olla kiire.

Kuka ottaa lainaa salkkua vastaan niin, että ollaan jo heti valmiiksi pakkomyynnin rajalla kuten tuo esimerkkisi? :)

Viimeksi muokattu:
Niin kuin sanoin, niitä arvopapereita pitää myydä jo ennen kuin ollaan sillä pakkomyynnin rajalla minkä tuossa kuvasit. Esim. 200 000e salkku, 50 000e lainaa sillä 50% vakuusarvolla, niin kyllähän siinä kannattaa jo alkaa lappuja pikkuhiljaa myymään, kun salkusta on enää jäljellä 150 000, jossain 125 000e kohdalla voi jo alkaa olla kiire.

Kuka ottaa lainaa salkkua vastaan niin, että ollaan jo heti valmiiksi pakkomyynnin rajalla kuten tuo esimerkkisi? :)
Joo, ihan oikeassa olet, tappiin asti ei yleensä kannata vivuttaa... Muistelisin, että ainakin Nordnetissä vakuusarvokin voi vaihdella heidän omalla ilmoituksellaan, eli esim. lainanottohetkellä salkun vakuusarvo on 50%, mutta Nordnet voi vain ilmoittaa, että jatkossa se on vain 30%, jos osakkeiden riskipotentiaali on heidän mielestään kasvanut. Ihan tarkasti en ole ehtoihin tutustunut, kun en ole heidän lainaansa koskaan käyttänyt. Mutta tässäkin tapauksessa täyteen vivutetun asiakkaan pitää hoidella vakuudet kuntoon tai osaketta lähtee laitaan...

Joo, ihan oikeassa olet, tappiin asti ei yleensä kannata vivuttaa... Muistelisin, että ainakin Nordnetissä vakuusarvokin voi vaihdella heidän omalla ilmoituksellaan, eli esim. lainanottohetkellä salkun vakuusarvo on 50%, mutta Nordnet voi vain ilmoittaa, että jatkossa se on vain 30%, jos osakkeiden riskipotentiaali on heidän mielestään kasvanut. Ihan tarkasti en ole ehtoihin tutustunut, kun en ole heidän lainaansa koskaan käyttänyt.
Jep, sitä vakuusarvon vaihtelua joutuu myös seuraamaan eli ihan noin suoraviivaisesti se ei mene kuin esimerkissä vaan joutuu pitämään huolta, että se salkun vakuusarvon ja lainan erotus ei mene liian pieneksi. Tuon perusteella sitten harkita niitä myyntejä, jos alkaa erotus olemaan turhan lähellä nollaa suhteessa salkun kokoon. Tuo salkun koko (ja oikeastaan vielä sisältökin) kun käytännössä määrittää sen, minkälaisia päivälaskuja voi pahimmillaan napsahtaa.

Eipä nyt tietenkään mennyt omat ostotarjoukset läpi joita koitin laittaa avaukseen, kun kurssit raketoi välittömästi. Olisi pitänyt jo eilen tietää että Trump lykkää tulleja.
Eipä tule normaalisti yritettyä tällaista päiväkauppaa. Oli nyt vain aika suuri houkutus pikavoittoon.

Niin kuin sanoin, niitä arvopapereita pitää myydä jo ennen kuin ollaan sillä pakkomyynnin rajalla minkä tuossa kuvasit. Esim. 200 000e salkku, 50 000e lainaa sillä 50% vakuusarvolla, niin kyllähän siinä kannattaa jo alkaa lappuja pikkuhiljaa myymään, kun salkusta on enää jäljellä 150 000e, jossain 125 000e kohdalla voi jo alkaa olla kiire.

Mulla on joskus käynyt niin että Nordnetin yksittäisen tilin lainoitusarvo ei riitä. Kun on useampia tilejä ja niille eri lainat niin koronmuodostuksen takia sitä kokonaislainaa ei kannata jakaa tasaisesti kaikille tileille. Mutta tuosta tulee kyllä varoitus ja sitten tilanne on helppo korjata siirtämällä rahaa tililtä toiselle (eli lainaa)

Mutta voin kyllä kuvitella että tilanne saattaa tulla yllätyksenäkin, jos ei salkkua aktiivisesti seuraa. Ei noita notifikaatioita välttämättä huomaa.

Just tulin kertomaan, että nordnet jumissa XD Ilmoitus, että palveluun kohdstuu voimakasta kuormitusta joten käyttö rajoitettua.

Nyt kyllä Nordnettiin alkaa usko hiipua. Halusin uskoa, että se tietoturva ongelma oli yksi miljoonasta vika, mutta mitä hemmettiä, eikö niillä ole edes tarpeeksi palvelinkapasiteettia kiirellisempään päivään?

Sitä saat mistä maksat, vissiin tässäkin tapauksessa...

EDIT: Eikä ole edes vain Nordnet. Ainakin minulla myös OP mobiili jumittaa aivan täysin. Taisi puolet Suomesta kirjautua salkkuunsa samaan aikaan...

Eipä nyt tietenkään mennyt omat ostotarjoukset läpi joita koitin laittaa avaukseen, kun kurssit raketoi välittömästi. Olisi pitänyt jo eilen tietää että Trump lykkää tulleja.
Eipä tule normaalisti yritettyä tällaista päiväkauppaa. Oli nyt vain aika suuri houkutus pikavoittoon.

Ihanko oikeasti meinasit että voit ostaa avauksesta eilisen sulkemisen hinnoilla?

Oliskohan jollain linkata vaikka johonkin artikkeliin, jossa selitettäisiin korkosijoittaminen ymmärrettävällä tavalla? Tuo on jäänyt itselle vähän hämärän peittoon. Mietin, että pitäisikö tässä kasvavan epävarmuuden takia siirtää osa varoista osakemarkkinoilta johonkin matalariskisempään.

Pätee ihan kaikille (myös itselleni), mutta varsinkin niille joilla ei ole mielenkiintoa edes yrittää tutustua koko aiheeseen niin on parasta pitäytyä indeksisijoittamisessa.

Joo, kyllä itse nostan keskisormen Nordenetin suuntaan. En niinkään Trumpin, joka tarjoaa edes viihdettä tällä rahalla. Nordnet tarjoaa nyt lähinnä vitutusta.
Tietääpähän, jos tilanne olisi toisin päin, että kurssit lähtee oikeasti syöksyyn ja iso massa lähtee myyntilaidalle, niin ei voi kuin seurata kurssien laskua, kun "palvelut rajoitettuja"...

Mulla on joskus käynyt niin että Nordnetin yksittäisen tilin lainoitusarvo ei riitä. Kun on useampia tilejä ja niille eri lainat niin koronmuodostuksen takia sitä kokonaislainaa ei kannata jakaa tasaisesti kaikille tileille. Mutta tuosta tulee kyllä varoitus ja sitten tilanne on helppo korjata siirtämällä rahaa tililtä toiselle (eli lainaa)

Mutta voin kyllä kuvitella että tilanne saattaa tulla yllätyksenäkin, jos ei salkkua aktiivisesti seuraa. Ei noita notifikaatioita välttämättä huomaa.

Jos minulla olisi 50% vakuutusarvolla lainaa salkkua vastaan, niin kyllä seuraisin aktiivisesti salkkua.
Ja lisäksi täytyisi asua iglussa pingviinien seurana, ettei olisi uutisointia rallista nähnyt.

Yksityis sijoittajan on yllättävän vaikea arvioida rajahintaa. Itse olen monta kertaa kokenut tuon saman, vielä kun kurssi on viivästytty 15 min. Ja jos yhtään arviot alakanttiin hintaa, niin kauppa jää toteutumatta.

Aikamoista menoa on, kun oma salkku menee ylös alas ja kun sijoituksia on se 52, niin on siinä vauhtia. Tänään mennään rajustikin ylös ja se alkoi jo eilen Kanadan osalta, kun Trumpin ilmoituksen vuoksi.

Ja tietysti Nordnet kyykkää tänään. :facepalm:
Kauppalehden pörssiosiokin on kuulemma kyykännyt kuormasta. Ei liity suoraan sijoittamiseen mutta ihmettelen pyöriikö noi saitit jollain raspilla vai mikä siinä kiikastaa. Aika vittumainen tilanne jos kurssit laskee ja pitää äkkiä päästä myymään eikä se onnistu. Tai toisinpäin.

Just tulin kertomaan, että nordnet jumissa XD Ilmoitus, että palveluun kohdstuu voimakasta kuormitusta joten käyttö rajoitettua.
Silleenhän se on Euroopan puolella huono pelitilanne, että Euroopan sulkeuduttua trumppi tekee noita liikkeitään ja seuraavana aamuna Eurooppalaiset ryntääävät kaikki yhtäaikaa salkuilleen odottamaan pörssin aukeamista ja hakkaavat osta-nappeja. Noin voi silloin käydä kuin palvelunestohyökkäyksessä.

Jotenkin ei jaksa nyt sinkoilla, eikä ole valtavaa kasaa likvidiä laittaa tällä hetkellä.

Silleenhän se on Euroopan puolella huono pelitilanne, että Euroopan sulkeuduttua trumppi tekee noita liikkeitään ja seuraavana aamuna Eurooppalaiset ryntääävät kaikki yhtäaikaa salkuilleen odottamaan pörssin aukeamista ja hakkaavat osta-nappeja. Noin voi silloin käydä kuin palvelunestohyökkäyksessä.

Jotenkin ei jaksa nyt sinkoilla, eikä ole valtavaa kasaa likvidiä laittaa tällä hetkellä.
Ei ole mun mielestä mitään syytä pelätä, että jäisi junasta. Toki jos päivätreidausta harrastaa, niin onhan se vähän hankalaa, kun missaa ne parhaat volapäivät..

Jos mietitään tätä Trump-skenaariota ja halua päästä mukaan, niin olisi ollut fiksua jo eilen kirjautua salkkuun ja pistää osto odottamaan tälle päivälle. Sekä ostoja ja myyntejä voi laittaa pidemmälle ajalle. Mulla on esim. nippu suomifirmoja 1kk verran myynnnissä rajahinnalla x, joka jos toteutuu, niin firma menee kaupaksi. Suomen suhteen kun on 1% osto ja myyntikulut, niin kulutkaan ei ole esto.

En arvannut Trumpin uusinta liikettä etukäteen :)
Joku takoo varmasti Trumpin orkestroimissa pörssikeikauksissa voittoja, mutta kun en ole sisäpiiriläinen, poistan jenkkiosakkeet pienestä salkustani herran valtakauden ajaksi. Nyt voi olla pari-kolme kuukautta lisäaikaa tehdä se rauhassa ja hiljalleen.

Jos mietitään tätä Trump-skenaariota ja halua päästä mukaan, niin olisi ollut fiksua jo eilen kirjautua salkkuun ja pistää osto odottamaan tälle päivälle. Sekä ostoja ja myyntejä voi laittaa pidemmälle ajalle. Mulla on esim. nippu suomifirmoja 1kk verran myynnnissä rajahinnalla x, joka jos toteutuu, niin firma menee kaupaksi. Suomen suhteen kun on 1% osto ja myyntikulut, niin kulutkaan ei ole esto.
Ei se kyllä ihan näinkään toimi ellei sitten pelkää vain palvelun kaatumista.

Toki voi laittaa toimeksiantoja etukäteen, mutta ei kai eilisen päätöskurssi vaikuta mitenkään tämän päivän avaukseen? Vai miksi lappuja olisi ollut tarjolla tänään avauksesta yhtään sen halvemmalla kuin se +5% (tms) eilisen päätöskurssin päälle? Jos tällainen kikkailu olisi mahdollista niin kyllähän rahanteko olisi helppoa.

Joku takoo varmasti Trumpin orkestroimissa pörssikeikauksissa voittoja, mutta kun en ole sisäpiiriläinen, poistan jenkkiosakkeet pienestä salkustani herran valtakauden ajaksi. Nyt voi olla pari-kolme kuukautta lisäaikaa tehdä se rauhassa ja hiljalleen.
Jos nimenomaan haluat välttyä ottamasta kaupankäynnissä turpaan sisäpiiriläisiltä, sinun kuuluu jättää jenkkiosakkeet salkkuun valtakauden ajaksi ja jatkaa kaupankäyntiä vasta sitten kun sisäpiirikusetukset ovat ohi.

Näyttää minusta edelleen enempi helpotusrallilta, jota viisas raha tulee käyttämään tilaisuutena myydä vielä lähellä huippuhintoja jos jaksaa vielä nousta. Tilanne tullienkin kanssa ei ole mitenkään ohi ja talous rakoilee liikaa muutenkin pörssien PE lukuun nähden.

Kysykää itseltänne kysymys, että jos tämä ralli nousee sinne mistä pudotus alkoi, niin kuka niillä tasoilla on se ostaja jatkossa kaiken tapahtuneen jälkeen?

Yllättäen Nordnet tosiaan kyykkäsi. Tämän(kin) takia olen tosin hajauttanuts säästämistä myös palveluntarjoajien osalta esim. Trading212:n puolelle.

Tuli lähdettyä alkuvuodesta - fiksua tai ei - mukaan tuohon Euroopan painottamiseen, joskaan kokonaan USA:ta unohtamatta. ETF kk-säästöön menee nyt EXUS, XDPU ja IS3N (kulut 0,15%, 0,06% ja 0,18%). Lienee ihan ok vaikka EUNL+IS3N combon sijaan. Pienillä summilla, joten ei toki sinänsä juuri merkitystä esim. kulujen murto-osilla.

Näyttää minusta edelleen enempi helpotusrallilta, jota viisas raha tulee käyttämään tilaisuutena myydä vielä lähellä huippuhintoja jos jaksaa vielä nousta. Tilanne tullienkin kanssa ei ole mitenkään ohi ja talous rakoilee liikaa muutenkin pörssien PE lukuun nähden.
Ei taida jaksaa nousta, olisko Helsinki jo illalla punaisella. Epävarmuus ei ole poistunut mihinkään. Tällä hetkellä suurin ongelma on tullit ja se oikeus pitäisi napata pois US-pressalta, muuten eletään koko ajan veitsen terällä. Sitten kun tämä tulliongelma on saatu taklattua, niin voidaan alkaa katsella niitä mahdollisia oikeita ongelmia, eli onko maailmantalous ylipäätään enää kovin vakaalla pohjalla.

Statistiikka

Viestiketjuista
274 726
Jäsenet
77 219
Uusin jäsen
ateks

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom