Kysytäänpä viisaammilta, kun itse ei osaa päättää ja kuulee kahta tai kolmea eri mielipidettä lähipiiristä tästä...
Kun ei itsellä oikein ole ainakaan tässä vaiheessa kiinnostusta päivittäin selailemaan pörssejä ja miettiä mihin sijoittaa milloinkin ja kuinka paljon, niin onko tuollainen pankin tarjoama "rahasto -salkku" huono idea? Käytännössä tuommoinen "paketti", jossa osakkeita taisi olla 75%, nordea maailmaa 15% ja 10% indeksirahastoa.
Lukasin ehtoja ja maksuja pikaiseen läpi;
-Maksuista ei peritä tällä hetkellä kuormituspalkkiota, hoitopalkkio 0,5% vuotuista hoitopalkkiota.
-Nostopalkkio 1%, jos alle 5v sisään nostaa tuolta jotain, 5v jälkeen ei nostopalkkiota.
-Vähimmäistalletus 50e/kk, pienin sallittu nostomäärä 50e/kk.
-Kertamaksu minimi 2000€
Pankkihan vakuuttelee, että tämä ei ole mikään eläkerahasto eikä joka kuukausi olisi pakko laittaa tuonne, mutta miten tämä sellaiselta vaikuttaisi omaan korvaan.
Kuluja ~5%luokkaa laskettuna muistaakseni ~15v talletusajalle.
Taustasta sen verran, että puskurit ja aspit eivät vielä ole ihannelukemissaan. Nordnetistä olen ostanut muutamalla satasella vuoden mittaan superrahasto suomea, kohtuullisestihan tuokin tuottanut näemmä.
Eli kysyn tässä, avatako tuollainen pankin tarjoama paketti? Pitäytyä nordnetissä ja sijoittaa joka kk 50-300€ superrahastoihin? Avatako puhdas sijoitus salkku pankkiin ja ostella itse mitä sattuu osakkeita ja odotella konkurssia? Mitä itse tekisitte?
Tällä hetkellä rahaa "vapautuu" kuukausitasolla 50-300€, joskus hieman enemmän ja tämä riippuu kuukauden yllättävistä menoista. Tämä kaikki siis sen jälkeen, kun joka kuukausi tilipäivän koittaessa ASP-tilille lähtee 1000€(tästä ei tingitä 8~10kk:een vielä), ja mahdollisesti satanen tai muutama säästötilille. Puskuria tällä hetkellä n. 2kk nettopalkan verran, tavoite 3kk bruttopalkan verran.
Puskurin kerryttämistä on tässä 5vuoden aikana hidastanut työttömyysjaksot ja pätkäsopparit, mutta hyvin saanut kuitenkin palautettua nyt. Tällä hetkellä siis vakituinen työpaikka.