Tuosta tulee kulujen osuudeksi noin 1%, mikä on holdaajalle ihan ok, mutta entä hajautus? Ostatko tuolla summalla siis vain yhtä osakelajia muutaman kk välein? Silloin aika- ja yhtiöhajautus on heikohko. Voi mennä jopa vuosia, ennenkuin sama osakelaji on uudestaan ostovuorossa.Minulla tyypillinen osto on jotain 800e luokkaa, tuollainen muutaman kuukauden välein, tuollaisella summalla jää jo välityspalkkiot suhteessa hyvin pieniksi nordnetissa.
Välityspalkkioita maksanet 8-9 €/3 kk? Samalla välityspalkkiolla Nordean kautta voisi ostaa vaikkapa seitsemää eri yhtiötä joka kuukausi 40 €/ostos kolmen kuukauden ajan, eli 21 ostoa yhteensä. Noin kattavassa hajautuksessa välittäjien ero on aika tuntuva: Nordnet 147 €/3 kk vs. Nordea 8,40 €/3 kk. Erotuksella makselee helposti Nordean käyttötilimaksut ja jää vielä noin 130 € tuhlattavaksi. Tilimaksuja ei edes ole, jos on asuntolainaa tai 80 ke rahoitusvarallisuutta siellä.
Itse olen ysärillä aloittanut harvoin myyvä holdaaja. Kertaostos on 8-2500 € per osakelaji, mutta tavallisesti 1000-2000 €. Tuo 8 € on, jos joku kvartaali on jäänyt ilman kauppoja, niin ostan yhden Nordean.Mä oon varmaan ainoo joka ostaa kerralla vaan n.10-100e osakkeita![]()
Harvoin tapahtuvat myynnit ovat sitten selvästi suurempia, noin 4000-8000 € per laji. Viimeksi myin viidesosan Nesteistä pois, kun kurssi oli noussut 10 € --> 66,5 €. Nyt en enää voi joutua loppujen Nessujen kanssa tappiolle edes konkassa, koska sain tuon viidesosan myynnistä jo enemmän kuin mitä koko potti oli alunperin maksanut. Varmistelumyynti.
Sijoitusvuosien kuluessa ostosummat tuppaavat kasvamaan, koska osingotkin kasvavat pikkuhiljaa. Nykyään on paljon mukavampi olla piensijoittaja, kuin mun nuoruudessa. Välityskulut ovat kilpailun myötä laskeneet, ja lisäksi pörssierät eivät onneksi ole enää käytössä. Niiden aikana minimikauppa oli käytännössä useita tuhansia markkoja tai loppuaikoina 2006? tonnin tai pari euroina.