Sitäpä tässä kyselinkin klo 16:00, että miten äkkiä laittaavat tietoa. Nyt olisi toki pitänyt tulla jo tieto.Joo, mutta ei päättynyt. Olisi pitänyt klo 16 tulla ilmo että anti päättynyt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sitäpä tässä kyselinkin klo 16:00, että miten äkkiä laittaavat tietoa. Nyt olisi toki pitänyt tulla jo tieto.Joo, mutta ei päättynyt. Olisi pitänyt klo 16 tulla ilmo että anti päättynyt.
Tämä tai sitten vain EUNL + IS3N 80/20 ja superit mitkä haluaa. Sisältää kaiken paitsi nuo small capit ja voi unohtaa muuten tasapainotuksen jos ei siitä tykkää tai jaksa seurailla markkinoita. Itse ottanut käyttöön ja hieman korkeammat kulut selitän sillä "helppoudella"IS3N = Kehittyvät markkinat(+kehittynyt Aasia)
SXR8 = USA
DXET(blue chip)/DX2J(med ja small cap) = Eurooppa
Tämmösellä kombinaatiolla ite pyörittelen ETF:fiä ja superrahastoja siihen vähän päälle Euroopan "tueksi". Täältä foorumilta suositeltu näitä, koska matalat kulut ja ihan jees hajautuksen saa. Toki USA ja EU korostuu sit näillä jos ei tohon EM laita sit enemmän pätäkkää. Tätä sitte vähän tasapainottelee miten nyt haluaa painottaa.
Toki voi ottaa EUNLin siihen kaveriksi(tai korvikkeeksi) vielä, mutta siinä 60% P-amerikkaa ja 23% eurooppaa nii päällekkäisyyttä sit tiedossa.
Handelsbankenin USA ja Eurooppa indekseilläki 0,2% kulut.
Listattujen yhtiöiden osingosta 15% on verovapaata.ja 7% osingoista menee vielä 30% veroja? Osinkojen haaliminen tosiaan kannattaa...
Missä Altian annin tulos?
Ovat sitten näemmä saaneet tuhottua koko google-financen, eiks sieltä pitänyt vain portfoliot poistua tai jotain? Eihän tuolta pysty enää edes tickkerillä hakemaan samaan tapaan kuin aiemmin, nyt tarttee vissiin syöttää pörssiä ja kaikkea kun sivu on muuttunut "financen" alta ikäänkuin tuollaista talous-"tabiksi" kuvahakujen sekaan...
Onkos ketään miettinyt piikiekkojen valmistajaan sijoittamista? Shin-Etsu Chemical tai Sumco?
https://www.digitimes.com/news/a20180312PD218.html
https://www.digitimes.com/news/a20180312PD218.html
Entäs onko tietoa mistä voin ostaa CD Projektin osakkeita?
WSE: CDR
Krakovan pörssi, mutta esim. OP ei tunne eikä Nordnet?
Joo, mutta spreadi on sitten myös sen mukainen, kaippa tällekin joku maksimi jostain tulee/joku byrokraatti sen sanelee, en tiedä kuinka isoksi tuo voi revetä.Eikös ETF:n liikkellelaittaja ole velvoitettu kokoajan säilyttämään noille osto- ja myyntitasot? Eli aina pitäisi olla mahdollisuus ostaa ja myydä.
Eikös ETF:n liikkellelaittaja ole velvoitettu kokoajan säilyttämään noille osto- ja myyntitasot? Eli aina pitäisi olla mahdollisuus ostaa ja myydä.
Joo, mutta spreadi on sitten myös sen mukainen, kaippa tällekin joku maksimi jostain tulee/joku byrokraatti sen sanelee, en tiedä kuinka isoksi tuo voi revetä.
IS3N = Kehittyvät markkinat(+kehittynyt Aasia)
SXR8 = USA
DXET(blue chip)/DX2J(med ja small cap) = Eurooppa
Tämmösellä kombinaatiolla ite pyörittelen ETF:fiä ja superrahastoja siihen vähän päälle Euroopan "tueksi". Täältä foorumilta suositeltu näitä, koska matalat kulut ja ihan jees hajautuksen saa. Toki USA ja EU korostuu sit näillä jos ei tohon EM laita sit enemmän pätäkkää. Tätä sitte vähän tasapainottelee miten nyt haluaa painottaa.
Toki voi ottaa EUNLin siihen kaveriksi(tai korvikkeeksi) vielä, mutta siinä 60% P-amerikkaa ja 23% eurooppaa nii päällekkäisyyttä sit tiedossa.
Handelsbankenin USA ja Eurooppa indekseilläki 0,2% kulut.
Todella vaikea kait tätä on ennustaa kumpi pitkässä juoksussa kannattaa. Riippuu niin paljon, nykyisestä vuokratasosta, asunnon oston paikasta, asuntojen hinnan muutoksesta, korkojen noususta, osakkeiden hinnoista yms.Kiitos perato. Kannattaako muuten laittaa kaikki rahat rahastoihin ja asua vuokralla? Mulla on ASP tili mihin laitan osan kuukausituloista mutta mietin onko järkeä siinä vai laittaa kaikki paukut rahastoihin. Onko omistusasunto järkevä pitkässä juoksussa teidän mielestä?
Voit miettiä tätä omistusasunnossa asumista myös niin että miksi kukaan sijoittaisi asuntoihin ja laittaisi niitä vuokralle, ellei tästä synny kohtuullista tuottoaKiitos perato. Kannattaako muuten laittaa kaikki rahat rahastoihin ja asua vuokralla? Mulla on ASP tili mihin laitan osan kuukausituloista mutta mietin onko järkeä siinä vai laittaa kaikki paukut rahastoihin. Onko omistusasunto järkevä pitkässä juoksussa teidän mielestä?
Kannattaa myös miettiä lyhyessä juoksussa eli siis seuraavat 10-20 vuotta. Omistusasuminen voi helposti tulla kalliimmaksi per kuukausi ja/tai joudut asumaan huonomassa kämpässä.Todella vaikea kait tätä on ennustaa kumpi pitkässä juoksussa kannattaa. Riippuu niin paljon, nykyisestä vuokratasosta, asunnon oston paikasta, asuntojen hinnan muutoksesta, korkojen noususta, osakkeiden hinnoista yms.
Riippunee myös siitä, onko kuinka pitkäjänteistä sijoittamista(aka. millon aiot alkaa myymään) ja mikä on osakesäästämisen tavoite. Vähän liikaa muuttujia, että ite rummuttaisin automaattisesti omistusasumisen puolesta, vaikka kovasti senkin kannattajia(toisessa threadissa ainakin).
Mulla olisi aloittelijan kysymys. Meillä jää vaimon kanssa asunnon myynnin jälkeen löysää rahaa noin 35000e käytettäväksi. Järkevintähän tämä olisi sitten laittaa poikimaan tulevaisuutta varten. Millaisella ajallisella hajautuksella jengi suosittelis tuommosen summan jakamaan? Indeksirahastoihin olisi tarkoitus noita laitella joko nordnetissä tai seligsonilla.
Itse olin miettinyt, että laittaisi jonkun 1000e kuussa menemään, mutta toisaalta kannattaako tuota summaa kolme vuotta makuuttaa pankin säästötilillä, kun ei sieltä korkoa ihan älyttömästi saa?
Sijoitushorisonttina semmonen 15-20 vuotta veikkaisin, että noilla rahoilla mennään vähintään
Toikin on jo sen verran iso summa et vaikka pankist moni puhuu pahaa että vievät vaan välistä niin jossain pankissa on sijoitusneuvonta ainaki ilmaista tai ainakin kartoitus..
Vaikka laittaisin indeksirahastoihin kiinni esimerkiksi sijoittamalla superrahasto Suomi, Tanska ja Norja tulee kolmeen eri valuuttaan myös jo suojausta..
Sijoittaisin myös Amerikkaan esim. S&P 500 indeksiin jolloin myös sijoitat muualle kuin eurooppaan
Mitä neuvoja sieltä pankista voisi saada jota ei voisi saada esim. täältä? Parhaimmassakin tapauksessa antavat samat neuvot kuin täällä paitsi tietenkin sijoitukset heidän omiin rahastoihin/tileille, joissa todennäköisesti suuremmat kulut.Toikin on jo sen verran iso summa et vaikka pankist moni puhuu pahaa että vievät vaan välistä niin jossain pankissa on sijoitusneuvonta ainaki ilmaista tai ainakin kartoitus..
@Berzza, toisaalta taas myyntihinta oli pienin mahdollinen 7,5e vs 9e. Tuossa on jo 16,333% ero ostohinnassa verrattuna jos olisi ollut täydet.
Itse uskon, että alkuun ainakin tulee ylös.
Mitä neuvoja sieltä pankista voisi saada jota ei voisi saada esim. täältä? Parhaimmassakin tapauksessa antavat samat neuvot kuin täällä paitsi tietenkin sijoitukset heidän omiin rahastoihin/tileille, joissa todennäköisesti suuremmat kulut.
Pointti on se, että ei siitä pankissa käymisestä hyödy mitään. Ei pankeilla ole mitään sen kummempaa tietoa millä voisivat kartoittaa sun tilannetta tai neuvomaan paremmin tilanteeseen sopivia sijoituksia. Sitä paitsi indeksirahastot on käytännössä kaikille se parhain sijoituskohde, parhaimmassa tapauksessa pankki siis neuvoo sijoittamaan heidän tuotteistaan tälläisiin.Kuten sanoin, että kysyminen ei monessa pankissa maksa mitään ja sen takia sanoin, että kävisi kartuttamassa tilanteen enkä sanonut että mene pankkii ja anna rahat sinne. Kukaan meistä ei halua varmaan antaa suoria vinkkejä, että osta vaikka Rovio ja pistä 35ke, ns. varma tieto.
Olet varmasti kokeneempi sijoittaja kuin minä, joten osaat antaa parempi vinkkejä kuin minä.
Kannattaa tosiaan laittaa rahat Norwegian tilille, jossa 1.75% korko. Sinne itsekin laitoin, koska en muutakaan keksinyt.Mulla olisi aloittelijan kysymys. Meillä jää vaimon kanssa asunnon myynnin jälkeen löysää rahaa noin 35000e käytettäväksi. Järkevintähän tämä olisi sitten laittaa poikimaan tulevaisuutta varten. Millaisella ajallisella hajautuksella jengi suosittelis tuommosen summan jakamaan? Indeksirahastoihin olisi tarkoitus noita laitella joko nordnetissä tai seligsonilla.
Itse olin miettinyt, että laittaisi jonkun 1000e kuussa menemään, mutta toisaalta kannattaako tuota summaa kolme vuotta makuuttaa pankin säästötilillä, kun ei sieltä korkoa ihan älyttömästi saa?
Sijoitushorisonttina semmonen 15-20 vuotta veikkaisin, että noilla rahoilla mennään vähintään
Noniin, nyt on se tilanne, että pitää ehkä myydä jotain rahantarpeessa... Mitä myisitte? Tarkoitan lähinnä a) osaketta, joka on plussalla, b) osaketta, joka on tappiolla vai c) rahasto-osuudesta?
Yksi vaihtoehto voisi olla, että myisit tasaisesti voitolla ja tappiolla olevia. Tällöin siis myyntivoittojen vero kuintaantuu tappioilla.Noniin, nyt on se tilanne, että pitää ehkä myydä jotain rahantarpeessa... Mitä myisitte? Tarkoitan lähinnä a) osaketta, joka on plussalla, b) osaketta, joka on tappiolla vai c) rahasto-osuudesta?
Noniin, nyt on se tilanne, että pitää ehkä myydä jotain rahantarpeessa... Mitä myisitte? Tarkoitan lähinnä a) osaketta, joka on plussalla, b) osaketta, joka on tappiolla vai c) rahasto-osuudesta?
Mulla olisi aloittelijan kysymys. Meillä jää vaimon kanssa asunnon myynnin jälkeen löysää rahaa noin 35000e käytettäväksi. Järkevintähän tämä olisi sitten laittaa poikimaan tulevaisuutta varten. Millaisella ajallisella hajautuksella jengi suosittelis tuommosen summan jakamaan? Indeksirahastoihin olisi tarkoitus noita laitella joko nordnetissä tai seligsonilla.
Laskin nopeella matikalla
5000e kiinni nyt orion b ja uskon, että 10vuoden sisällä varmasti kasvaa takaisin 50e eli 100% kasvu nykyiseen
Osinkotuotto 5,8% eli vuosi tahti olis 15.8%, jos osinkotuotto pysyy samana siis.
5000e olisi muuttunut 10vuodessa 12030e, toki tästä miinus verot.
Uskon vakaasti, että Orion B tulee saavuttamaan takaisin 10v sisällä tuon 50e.
Laskin nopeella matikalla
5000e kiinni nyt orion b ja uskon, että 10vuoden sisällä varmasti kasvaa takaisin 50e eli 100% kasvu nykyiseen
Osinkotuotto 5,8% eli vuosi tahti olis 15.8%, jos osinkotuotto pysyy samana siis.
5000e olisi muuttunut 10vuodessa 12030e, toki tästä miinus verot.
Uskon vakaasti, että Orion B tulee saavuttamaan takaisin 10v sisällä tuon 50e.
Takaisin 50 €? Kyseiselle firmalle sateli myyntisuosituksia jo aikanaan 16 €:ssa. Itsestä se 50 € tuntui ja tuntuu aika korkealta.
Itselläkin löytyy salkusta (ollut jo lähes 10 vuotta), mutta en ole tehnyt mitään.
Nyt voipi olla laskettelua tarjolla pitkänki aikaa, joten ajallinen hajauttaminen senkin puolesta entistä kannattavampaa(pohjaa kun ei näe ku vasta mäen päältä). USA:n ja Kiinan kauppasota ja korkojen nostot tässä nyt näidenkin laskettelujen taustalla, ja koska kumpaakin näyttää olevan tiedossa myös jatkossa, niin ainakin heilahteluja on nyt luvassa jonkin aikaa kun tuosta kauppahommasta väännetään kättä. EU ja USA tais tulla nyt tilapäiseen sopuun, että nuista tulleista luovutaan, mutta jotenki näkisin että Kiina ja USA kyl nokittelevat tässä aikansa. Tämmöset poliittiset päätökset kun vaatii aina aikansa, nii näitä tulleja ja vastatulleja ja vastatullien vastatulleja sit tulee pitkin kevättä jos ei jossain vaiheessa joku vihellä peliä poikki.Kannattaa tosiaan laittaa rahat Norwegian tilille, jossa 1.75% korko. Sinne itsekin laitoin, koska en muutakaan keksinyt.
Talletustili
Tänään näyttää mukavalle laskupäivälle, niin voisi laittaa vaikka 10t€ tai 5t€ sijoituksen, jos löytää kohteen. Toki tuo 1000€ kuukaudessa kuulostaa aika turvalliselta jutulta. Enemmän tai harvemmin voi myös laittaa. Vaikka 10t€ ja lopuksi 5t€. Koska rahat olisi siellä 1.75% korolla, niin mielestäni sijoittamisella ei ole kiire, eli kannattaa ehkä tehdä harkiten?
Juuri nyt tuntuu ehkä vähän tuulisemmalta kuin yleensä, tai sitten itse luulen vaan.
Maailman pörssit juuri nyt - Nordnet
Kannattaa ehottomasti kurkata sinne Nordnetin "Ostoerittäin" välilehteen, sieltä näät miten yksittäiset ostot on tuottaneet. Vähän voi auttaa selventämään.Terve!, Saako tänne laittaa otsikon mukaisesti aloittelijoiden kysymyksiä? Kun puhutaan, että rahastot noin tuottavat keskimäärin 7-8% vuosituottoa pitkällä aikavälillä (rahapodia kuunneltu) niin mitä tällä tarkoitetaan? Voiko joku vääntää rautalangasta. Itse nyt noin reilun vuoden sijoittanut (mikä kuulemma on hyvä juttu) rahastoihin ja tilanne seuraavanlainen.
Kyseisellä kuvalla tilanteeni nyt. Olen vuoden laittanut -vain- suosittuun eunl+is3n etf komboon (kuukausisäästöllä) sekä supereihin ja mitään en ole myynyt. Onhan tuo ollut siniselläkin mut harvoin montaa prosenttia. Jos säästän 10-15 vuotta kuukausittain niin toteutuuko silloin parempi vuosituotto vai teenkö nyt jotain väärin? Pahoittelut hölmöstä kysymyksestä, mutta tässä koitetaan kumminkin saada sitä tuottoa
Kuten tuossa jo selitettiinkin niin palaa asiaan 30 vuoden päästä. Muutama vuosi tai kymmenenkin vuotta on kovin lyhyt aika sijoittamisessa. 30 vuotta kun laitat joka kuukausi rahaa rahastoihin niin on jo melko todennököistä että ne on plussalla. Tosin voihan ne olla reilusti miinuksellakin.Terve!, Saako tänne laittaa otsikon mukaisesti aloittelijoiden kysymyksiä? Kun puhutaan, että rahastot noin tuottavat keskimäärin 7-8% vuosituottoa pitkällä aikavälillä (rahapodia kuunneltu) niin mitä tällä tarkoitetaan? Voiko joku vääntää rautalangasta. Itse nyt noin reilun vuoden sijoittanut (mikä kuulemma on hyvä juttu) rahastoihin ja tilanne seuraavanlainen.
Kyseisellä kuvalla tilanteeni nyt. Olen vuoden laittanut -vain- suosittuun eunl+is3n etf komboon (kuukausisäästöllä) sekä supereihin ja mitään en ole myynyt. Onhan tuo ollut siniselläkin mut harvoin montaa prosenttia. Jos säästän 10-15 vuotta kuukausittain niin toteutuuko silloin parempi vuosituotto vai teenkö nyt jotain väärin? Pahoittelut hölmöstä kysymyksestä, mutta tässä koitetaan kumminkin saada sitä tuottoa
Kiitos paljon perato, ponsu ja nomber. Avasi itselle aikas hyvin tuota Jatkanpa samaan malliin ja viis veisaan punaisista luvuista vielä tässä vaiheessa.
Katsotaan jos jossain vaiheessa lisäisi yksittäisiä osakkeita tai muita rahastoja Lisää rahaa tiskiin vain!
Hep, nyt on liiankin yksinkertaisesti laskettu keskimääräinen vuosituotto. Tuolla tavalla summaamalla ja lopuksi jakamalla vuosien määrällä saadaan nimittäin yksittäisten vuosien tuottoprosenttilukujen keskiarvo, jolle en kyllä heti keksi järkevää käyttöä.Edellistä täydentäen: Se vuosituotto mistä kyselit. Tuossa excelissä se näkyy vuosittain, mutta koska se vaihtelee vuosittain paljon, käytetään tuota keskimääräistä vuosituottoa, joka siis lasketaan yksinkertaisesti vuosituotto + vuosituotto 1 + vuosituotto 2... ja koko komeus jaetaan vuosien määrällä.
Yllä olevasta taulukosta saatiin 20v keskimääräiseksi vuosituotoksi n. 8,45%
EDIT: Ja niinkun edellä jo todettiin, tuolta ostoerittäin näkee paljonko mikäkin osto on tuottanut. Tuo, mistä laitoit kuvan, laskee tuoton keskihinnasta, joka on siis hankintahintojen keskiarvo. Hankintahinta on (toivottavasti) kasvava, joten myös tuo keskihinta kasvaa aina joka hinnan jälkeen, joka näkyy sitten "tuoton laskuna". Esimerkiksi voidaan ottaa minun pari vuotta takaperin ensimmäinen sijoittamani summa nn superiin: tuotto% 15,82, kun taas viimeisin osto 3,92%. Tässä välillä on ostoja paljon, ja nn laskee keskituotoksi 6,67%.