Hei olisi viisaammille hiukan kysymyksiä, mutta hieman pohjaa ensin. Olen sijoittanut/säästänyt aikaisemmin vain asuinnoilla (rempannut huonokuntoisen kämpän itse ja myynyt sitten voitolla parin asumisvuoden jälkeen). Ihan toimiva tapa, mutta nyt sitten tuli ero muijasta ja asunnon pitäisi löytyä semmoiselta asuinalueelta ettei ole mitään toivoa edes ostaa yksiötä näillä tuloilla!(yhteinen lapsi, jota saan nähdä niin paljon kuin haluan ja siksi en halua muuttaa asuinaluetta) Vuokrakämpäni on sen verran edullinen, että pystyn kuitenkin säästämään 100-300€ kuussa riippuen kuitenkin kuusta. Aloitus sijoitus summaa olisi semmoiset 20 000€(takkii tuli erossa semmoset 30000€
). Kävin Nordeassa kyselemässä hiukan sijoittamisesta, mutta juoksevat kulut rahastoista tuntuivat melko kalliilta ja lueskelinkin tätä postia ja kävin tutustumassa nordnettiin. Ensivaikutelma oli positiivinen. Kysymykset:
1.Sen ymmärrän että hajauttiminen on ehdotonta sijoittamisessa. Olisiko runko hyvä olla noissa ETF rahastoissa vai nordenetin superrahastoissa?
2.Mitenkäs ajallinen hajauttiminen. Panttaanko rahoja tilillä vai sisältyykö noissa superrahastoissa myös ajallista hajauttamista.
3.Onko tuo ETF fiksuin kuukausisäästämisessä ja miksi?
4.Olenko ymmärtänyt oikein, että etf ja rahastoista ei nordnet ota osto/myynti palkkiota vain rahastonhoitokulut menevät?
5.Jos ostan osakkeita neljästi kuussa ja myyn kolmesti. Niin meneekö tuo tason neljä välityspalkkio (0,2%) jokaisesta tapahtumasta eli yht.7?
6.Entäpä verotus, jos oletetaan että saan vaikkapa tonnin voiton vaikkapa myymällä osakkeita ensi kesäkuussa. Niin miten sen voiton verotus käytännössä tapahtuu(automaatisesti myyninyhteydessä,ilmoitanko itse,vuoden lopussa vai miten)?
7.Sama osinkojen verotuksessa, käytännössä?
Samalla jos joku vielä intoutuu kertomaan vikkejä ton 20 000 suhteen niin saa antaa
Ja koulutuspohjani on sitten palomies, että turha vastailla latinaksi
Kiitos ja anteeksi valmiiksi...