Osaako joku sanoa optioiden myymisestä? Eli ns. covered call -myynnistä kysymys. Olen aiemmin tehnyt optiokauppaa ostamalla ja myymällä itse optioita, mutten ole kuitenkaan itse aiemmin kirjoittanut niitä. Olen opiskellut niiden toimintaa nyt alkuvuodesta ja pariin kertaan nyt koittanut testata, miten tuo homma toimii. Käsitin tuon lukemani perusteella niin, että kun kirjoitan covered callin, niin kun se myy, saan käytännössä tuon option hinnan verran rahaa salkkuun, käteistä siis. Eli esimerkkkinä, jos myyn osakkeen X 19. helmikuuta callin hintaan 1$, saan 100$ käteistä salkkuun.
Noh, pari kertaa tosiaan nyt myynyt tuollaisen, ja ensimmäisellä kerralla en tajunnut katsoa ennakkoon tuota salkun käteisen määrää, jonka takia en ollut varma, nousiko se vai ei. Ja callin hinta ja määrä olivat niin pieniä, kun testasin vasta, etten ollut varma tuliko käteistä salkkuun vai ei. Nyt tein sitten vähän isomman covered call myynnin, jonka arvo piti olla jo yli 800$, ja katsoin salkun käteismäärän ennen myyntiä. Noh, myynti meni läpi, mutta käteisen määrä ei kyllä vieläkään kasvanut?? Olenko nyt ymmärtänyt jotain väärin, vai tehnyt jotain väärin? Tällä hetkellä nuo callit näkyy portfoliossa miinusmerkkisinä määrinä:
Alustana Interactive Brokers / LYNX. Kiitos, jos joku osaa ja tietää, kaikkialta mitä netistä luen kerrotaan, että pitäisi olla heti käytettävissä tuo summa millä myy, joten vähän nyt ihmetyttää!