Minusta tuntuu, että kulta ja hopea saattavat raketoivat nyt väliaikaisesti, mutta nuo muut ovat kyllä melkoisia kuolevia boomer-aloja. Teknologiafirmat ovat edelleen pääroolissa omassa portfoliossani.
Tiedän varsin hyvin että nämä listaamani "boomer-alat" eivät ole seksikkäitä ja tällä hetkellä suosittuja. Juuri siksi niiden arvostus on matala ja suuri osa niistä ei ole vielä toipunut alkuvuoden shokista.
Kulta ja hopea hyötyvät suoraan rahan painamisesta ja taloudellisesta epävarmuudesta.
Kupariin sijoittamisessa lasken sen varaan että kehittyvät maat tulevat tarvitsemaan sitä suuret määrät. Lisäksi kuparin kulutusta lisää uusiutuvat.
Uraanin kohdalla lasken Intian ja Kiinan varaan. Uutta ydinvoimaa rakennetaan lähivuosina aika paljon. Tällä hetkellä suurimpien tuottajien kaivokset ovat viruksen vuoksi suljettuja ja jo ennen tätä tuotanto tuskin riitti täyttämään nykyisen kulutuksen. Ajoitus on hankalaa sillä ydinvoimayhtiöt eivät osta jatkuvasti vaan tekevät harvoin pitkän ajan ostosopimuksia. Odotus on kuitenkin alalla se että uraanin hinta tulee nousemaan merkittävästi.
Öljyteollisuus on ottanut viruksen vuoksi kovan iskun ja arvostukset ovat alhaalla. Kun maailma aukeaa, öljyä tarvitaan taas. Alalla on nyt myös ali-investointia, joka voi johtaa tulevina vuosina korkeisiin öljyn hintoihin. Öljyntuottajien lisäksi vielä suuremman iskun on saanut joukko tätä alaa tukevia yrityksiä, joten seuraan mitkä niistä tulevat selviämään.
Rahtilaivojen päivätaksat ovat matalalla kun maailma seisoo paikallaan. Osakekurssit ovat myös alamaissa. Joten kun hetki on oikea, kannattaa sijoittaa yhtiöihin joilla on talous kunnossa ja nuoret laivat.
Tankkereille vuosi 2020 on ollut kulta-aikaa. Ne ovat tehneet käsittämättömän hyvää tulosta alkuvuonna. Nyt tankkereilla on heikommat päivätaksat, joten yhtiöiden arvostus on alamaissa. Tämä on kuitenkin ala jota tarvitaan jatkossakin ja joka tuottaa hyvää voittoa taas kun öljyvarastot on tyhjennetty ja kulutus palaa normaaliksi. Summissa ei tule sijoittaa vaan yrityksiin jotka toimivat hyvin ja jolla on nuoret tankkerit. Tällä alalla seuraavat 18kk tulee olemaan hiljaisia, joten ostopaikkoja on vielä pitkään. Tämän 18kk aikana suuri määrä vanhaa kalustoa romutetaan kun taas uusia ei tilata epäselvien ekomääräysten ja tiukan rahoituksen vuoksi. Joten kun päästään vuoden 2021 loppuun, tankkereista on todennäköisesti suuri pula, päivätaksat nousevat korkealle ja nämä yritykset ovat yhtä hyvässä asemassa kuin tämän vuoden alkupuolella.
Moni näistä on todellakin epäseksikkäitä aloja ja varsinkin maailmahalaajille selviä EI. Vaikka sähköautot yleistyvät ja länsimaissa ei rakenneta ydinvoimaa, lasken sen varaan että kehittyvien maiden rikastuminen lisää kysyntää enemmän kuin mitä länsimaiden vihreä aate vaikuttaa.