Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Jossain arveltiin että lähes puolet taksin kuluista muodostuu kuskin palkoista. Siellä oletettiin, että itseajavien autojen myötä matkojen hintaa saadaan jopa puolitettua.

Jos taksit olisivat puolta halvempia mä käyttäisin niitä monin verroin enemmän.

Ei näitä voi aina suoraan verrata nykypäivään...

Yritin kyllä laittaa numerot alakanttiin. Jos teslan siivu olisi app store tyyppinen 30% tuottaen 20$ päivä niin tuo taksiauto tuottaisi päivässä vain 67$ liikevaihtoa. Teslalle melkein puhdasta voittoa miinus palvelun ylläpitokulut. Kaikki kulut autosta menee auton omistajalle. Kai se auto enemmän kuin 67$ päivässä tuottaisi vaikka olisikin ajossa vain sillon, kun sitä ei omistaja tarvi. Ja tietty nyt puhutaan jostain keskimääräisestä liikevaihdosta per auto. Joku tuottaa nollan perähikiällä ja joku tuottaa enemmän hot spotissa. Tollanen teslahan vois ihan hyvin ajaa baarirallia yölläkin, kun auton omistaja on untenmailla. Hintahan muodostuu isossa maailmassa kysynnän mukaan. Joskus uber on sikakallis ja toisinaan halpa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muuten missään vielä mietitty, että kenen vastuulla se on, jos se oma Tesla taksimatkaa ajaessaan joutuu kolariin, jossa se itse on syyllinen?

Tuntuisi äkkiseltään siltä, että jos näistä asioista ei ole vielä mitään käsitystä maailmalla, niin osakkeen arvossa on siinä(kin) suhteessa todella paljon riskiä. Eihän kukaan halua sellaista autoa, joka itsestään suhaillessaan voi potentiaalisesti saada omistajansa syyteeseen ja jos vahingoista vastaa Tesla, niin taseessa voi alkaa näkyä aika isoja varauksia.
 
Onko muuten missään vielä mietitty, että kenen vastuulla se on, jos se oma Tesla taksimatkaa ajaessaan joutuu kolariin, jossa se itse on syyllinen?

Tuntuisi äkkiseltään siltä, että jos näistä asioista ei ole vielä mitään käsitystä maailmalla, niin osakkeen arvossa on siinä(kin) suhteessa todella paljon riskiä. Eihän kukaan halua sellaista autoa, joka itsestään suhaillessaan voi potentiaalisesti saada omistajansa syyteeseen ja jos vahingoista vastaa Tesla, niin taseessa voi alkaa näkyä aika isoja varauksia.

Niin, paitsi että Teslat ei juuri ole kolaroinut kyseisellä tavalla. Voisin kuvitella että kevyemmät vakuutusmaksut kompensoivat ko. harvinaiset tilanteet.

Aihe on ollut kyllä puheenaiheena, ilmeisesti mitään konkreettista linjausta ei ole vielä (tarvinnut) tehdä.
 
Onko muuten missään vielä mietitty, että kenen vastuulla se on, jos se oma Tesla taksimatkaa ajaessaan joutuu kolariin, jossa se itse on syyllinen?

Tuntuisi äkkiseltään siltä, että jos näistä asioista ei ole vielä mitään käsitystä maailmalla, niin osakkeen arvossa on siinä(kin) suhteessa todella paljon riskiä. Eihän kukaan halua sellaista autoa, joka itsestään suhaillessaan voi potentiaalisesti saada omistajansa syyteeseen ja jos vahingoista vastaa Tesla, niin taseessa voi alkaa näkyä aika isoja varauksia.

Taitaa olla niin, että lähinnä on jotain koelupia annettu rajatuille alueille(waymo. uber). Taitaa olla pitkä poliittinen ja lakiensäätöä vaativa prosessi ennen kuin edes teoriassa täysin itseajavat autot pääsevät isosti liikenteeseen. Sitten on vielä se isompi kysymys, että kauanko l5 tason saavuttamiseen menee. Vuosia vai vuosikymmeniä :) Tietty muskin kannalta kotimarkkina on kalifornia, missä on paljon moottoritietä ja ei talvikelejä ja vettäkin sataa vain talvella, jos sillonkaan.

Mun arvaus on, että kun lait on säädetty niin sille itseajavalle ostetaan vakuutus. Kuin kallis se vakuutus sitten on niin sitä ei voi tietää. Riippunee ihan suoraan onnettomuuksien määrästä ja ajetuista kilometreista mihin hinnat asettuvat?
 
Niin, paitsi että Teslat ei juuri ole kolaroinut kyseisellä tavalla. Voisin kuvitella että kevyemmät vakuutusmaksut kompensoivat ko. harvinaiset tilanteet.

Aihe on ollut kyllä puheenaiheena, ilmeisesti mitään konkreettista linjausta ei ole vielä (tarvinnut) tehdä.

Liikenteessä pääsääntö on se, että tapahtumaan tulee ihan varmasti. Syyllisiä tulee olemaan puolin ja toisin. Peltikolarit pystyy varmaan kattamaan tavallisilla vakuutuksilla, mutta vakavammat onnettomuudet aiheuttavat varmasti isoja vastuukysymyksiä, joihin Tesla joutuu vastaamaan. Tämä siitäkin huolimatta, että robotti on varmasti keskimäärin parempi kuski kuin ihminen.
 
Riskien kantamisesta ovat perinteisesti huolehtineet vakuutusyhtiöt.

Eihän nytkään auton kuljettaja ole vastuussa vahingoista, mikäli noudattaa liikennesääntöjä - liikennevakuutus on pakollinen ihan syystä.
 
Riskien kantamisesta ovat perinteisesti huolehtineet vakuutusyhtiöt.

Eihän nytkään auton kuljettaja ole vastuussa vahingoista, mikäli noudattaa liikennesääntöjä - liikennevakuutus on pakollinen ihan syystä.

Mutta Teslassa autoa ei kuljeta yksilö, vaan ohjelmisto, joka on asennettu myös kaikkiin muihin Tesloihin. Siksi yhden auton aiheuttama vakava onnettomuus koskee automaattisesti myös kaikkia muita.
 
Mutta Teslassa autoa ei kuljeta yksilö, vaan ohjelmisto, joka on asennettu myös kaikkiin muihin Tesloihin. Siksi yhden auton aiheuttama vakava onnettomuus koskee automaattisesti myös kaikkia muita.
Vakuutusyhtiöt ovat erikoistuneet hinnoittelemaan vastapuolelle aiheutuneiden vaurioiden korvaamisen. Miksi emme vaan jatkaisi samalla tavalla?

En yksinkertaisesti näe mitään loogista tai oikeudellista ongelmaa siinä, että jokaisella autolla on liikennevakuutus kuten nyt ja se kattaa myös autonomisen toiminnon aiheuttamat kolarit.

Kokonaan toinen tarina on sitten se, että mitä moinen vakuutus maksaa, mutta siitähän tässä ei puhuta alkuunkaan.
 
Vakuutusyhtiöt ovat erikoistuneet hinnoittelemaan vastapuolelle aiheutuneiden vaurioiden korvaamisen. Miksi emme vaan jatkaisi samalla tavalla?

En yksinkertaisesti näe mitään loogista tai oikeudellista ongelmaa siinä, että jokaisella autolla on liikennevakuutus kuten nyt ja se kattaa myös autonomisen toiminnon aiheuttamat kolarit.

Kokonaan toinen tarina on sitten se, että mitä moinen vakuutus maksaa, mutta siitähän tässä ei puhuta alkuunkaan.

Ei tämä olekkaan mielestäni vakuutuskysymys, vaan yleisempi ongelma itsestään ajavien autojen kanssa. Jos robottiauto, esim Tesla, aiheuttaa rittävän vakavan onnettomuuden tai n+1 kertaa samankaltaisen keskisuuren onnettomuuden lyhyellä aikavälillä, niin lainsäätäjä tulee hyvin todenäköisesti viheltämään koko pelin poikki - ainakin kyseiseltä valmistajalta. Silloin mahdollisesti koko kategoria on globaalisti ainakin autonomisen ajon osalta täysin pannassa, kunnes onnettomuuden syyt on saatu perinpohjin selville.
 
Ei tämä olekkaan mielestäni vakuutuskysymys, vaan yleisempi ongelma itsestään ajavien autojen kanssa. Jos robottiauto, esim Tesla, aiheuttaa rittävän vakavan onnettomuuden tai n+1 kertaa samankaltaisen keskisuuren onnettomuuden lyhyellä aikavälillä, niin lainsäätäjä tulee hyvin todenäköisesti viheltämään koko pelin poikki - ainakin kyseiseltä valmistajalta. Silloin mahdollisesti koko kategoria on globaalisti ainakin autonomisen ajon osalta täysin pannassa, kunnes onnettomuuden syyt on saatu perinpohjin selville.
Mikäs ongelma tuo on? Johan nytkin yksi 737-malli on lentokiellossa. Myös tukes pistää vähän väliä jotain sähkövimpaimia myyntikieltoon turvallisuuden takia.

Toisin kuin jonkun paskasti suunnittellun sähkövatkaimen tapauksessa, Tukes voisi Teslan tapauksessa vaan disabloida automaattisen ajon etänä. Samalla tavalla nytkin yksittäisen automallin myynti voidaan kieltää jos se failaa liian totaalisesti törmäystestit (tai jää kiinni päästöhuijauksista?) ja valmistajat tekevät vähän väliä takaisinvetoja + huoltokampanjoita kun on jotain vakavampaa ongelmaa. Autonomiset autot ovat varmasti verkotettuja, joten toiminnallisuuksia on helppo poistaa etänä.

Jotkut Suomen talvessa autonomiseen ajon kohtaamat tykkylumen sensoriongelmat eivät ole kovin relevantteja Australian aavikolle, joten homman voi hyvin jättää paikallisviranomaisille.
 
Mikäs ongelma tuo on? Johan nytkin yksi 737-malli on lentokiellossa. Myös tukes pistää vähän väliä jotain sähkövimpaimia myyntikieltoon turvallisuuden takia.

Toisin kuin jonkun paskasti suunnittellun sähkövatkaimen tapauksessa, Tukes voisi Teslan tapauksessa vaan disabloida automaattisen ajon etänä. Samalla tavalla nytkin yksittäisen automallin myynti voidaan kieltää jos se failaa liian totaalisesti törmäystestit (tai jää kiinni päästöhuijauksista?) ja valmistajat tekevät vähän väliä takaisinvetoja + huoltokampanjoita kun on jotain vakavampaa ongelmaa. Autonomiset autot ovat varmasti verkotettuja, joten toiminnallisuuksia on helppo poistaa etänä.

Jotkut Suomen talvessa autonomiseen ajon kohtaamat tykkylumen sensoriongelmat eivät ole kovin relevantteja Australian aavikolle, joten homman voi hyvin jättää paikallisviranomaisille.

Niin, tässä ketjussa on kyse osakkeisiin sijoittamisesta ja viimeiset pari sivua on ollut keskustelua Teslan riskeistä. Kai se lasketaan riskiksi, jos on mahdollisuus, että tuote ei kykene tekemään sitä, mitä varten se on myyty ja/tai autonomisen taksibisneksen tulovirta sakkaa täysin? Eipä tuo tapaus 737-MAX ainakaan kovin hyvää tehnyt valmistavan yhtiön kurssille...
 
Tässä ketjussa voisi pikkuhiljaa palata itse aiheeseen. Menkää väittelemään Teslasta ja sen robottiautoista sille sopivampiin ketjuihin.
 
Teslahan on kuumana osakkeena sijoitusasiaa mitä ajankohtaisimmillaan. Uutisoinnin mukaan Teslaa shortattu suuremmalla summalla kuin mitään muuta ikinä, joten näköjään en ole kupla-ajatukseni kanssa ihan yksin (itse en ole shortannut). Riittävän suuri shorttimäärä alkaa tietysti suosia nousun jatkumista. On kyllä mielenkintoinen seurattava. Ihan vuoden 2000 kupla-ajat tulee mieleen.
 
Perkeleen Degiro (tai Suomen valtio) minkä teki, se on siinä ja siinä palkkatulojen kanssa, että onki IS:n listoilla ensi vuonna kun täytyy lyödä voitot lihoiksi. Onneksi ilmeisesti tuonkin voi nykyään anoa "salaiseksi:
 
Viimeksi muokattu:
Perkeleen Degiro (tai Suomen valtio) minkä teki, se on siinä ja siinä palkkatulojen kanssa, että onki IS:n listoilla ensi vuonna kun täytyy lyödä voitot lihoiksi. Onneksi ilmeisesti tuonkin voi nykyään anoa "salaiseksi".
Itse en ole koskaan hankkinut Degirosta suomilappuja, sillä käsitin toiminnan olevan siinä kielletyn rajamailla :smoke:

Degiron aspan mukaan yksittäisen position siirto Suomeen onnistuu, ja maksaa 10e toimitusmaksua +105e (“ulkoiset kulut”). Vastaanottava kotimainen toimija ei veloita mitään.
 
iPhone julkaistiin 29.6.2007

2007: Liikevaihto: $24,006 miljoonaa Nettovoitto: $3,496 miljoonaa

2008: Liikevaihto: $32,479 miljoonaa Nettovoitto: $4,834 miljoonaa

Numerot on jenkkimallissa eli miljardeista käytännössä kyse.

Ettei osalla unohdu perspektiivi täällä...
 

Alkaakohan korona kohta näkyä uudestaan pörssissä/taloudessa. Koronavirus | Ensin rajoituksia purettiin, mutta nyt niitä palautetaan pikaisesti ainakin Yhdysvalloissa, Israelissa ja Australiassa: ”Tämä kuvaa sitä, että pitää koko ajan tasapainotella”


BULL Nordnetin sijoitusasiantuntija Jukka Lepikkö kysyy, missasitko vuosikymmenen parhaan ostopaikan – Koronaviruspandemiassa ”historia toistaa itseään”

BEAR Nordnetin sijoitusasiantuntija Martin Paasi Osa sijoittajista pakenee nyt todellisuutta, asiantuntija arvioi – ”Maantiekiitäjä juoksee kanjonin päällä”

Ainoa mikä on varmaa ensi vuonna tulee juttu "nordnetin asiantuntija tiesi markkinoiden suunnan nyt hän uskoo .... " :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Jenkkilähän on ihan just todella kovassa kusessa koronan takia kiitos typerien ihmisten ja presidentin. Siellä tartuntaluvut nousee joka päivä hurjaa vauhtia tietyissä osavaltioissa ja lähinnä on ajan kysymys milloin nuo osavaltiot pakkosuljetaan jollakin tapaa. Siellä kun yritetään pakkohengittää tilannetta ihan kuin koko koronaa ei olisikaan ja paikkoja avataan, koska skandinaaveissa/euroopassa avataan kouluja niin miksi ei sielläkin voisi avata...
 
Just arvoin pitäiskö ennakoida seuraava kunnon aalto ja siirtyä vielä enemmän käteisen puolelle, ostot jo lopetin... Toisaalta vois vaan siirtää enemmän käteistä Nordnettiin jotta voi tankata kun tippuu.
 
Mietin kans, että pitäisikö tässä kevennellä salkkua. Yksi tyhmä syy miksi en haluaisi on verot ja toinen mietinnän alla oleva syy on, että osakkeet on pääasiassa firmoissa, jotka hyötyvät koronasta.

Paikallisen lain mukaan mun myynneistä verot menee joko 35%:lla tai reilu 50%:lla. Salkussa on tyyliin netflix:iä ja amazon:ia, jotka ovat nousseet 100%-250% ostamisen jälkeen niin niitä veroja pääsisi maksamaan ihan huolella. Alkuvuoden dipissä laskeskelin, että saa olla melko kova ja pitkä lasku, että verot huomioiden kannattaisi myydä. Varsinkin, jos ei onnistu ajoittamaan myyntejä ja ostoja. Holdari holdaa ja taidan sillä linjalla mennä edelleen. 401k:ssa olevat indeksit ja rahastot vois kyllä siirtää käteiseksi. Niistä ei mene veroja, jos lyö lihoiksi.

Se miksi noi verot vituttaa on, että tässä on tarkoitus downshiftata rajusti ihan lähitulevaisuudessa. Downshift:in jälkeen osakemyyntien verot ovat käytännössä 0%, jos tekee vuosittain voittoa vähemmän kuin 50k. Vaikka myisi vähän isommankin mällin niin verot jää melko pieneksi versus nykytilanne.
 
Mietin kans, että pitäisikö tässä kevennellä salkkua. Yksi tyhmä syy miksi en haluaisi on verot ja toinen mietinnän alla oleva syy on, että osakkeet on pääasiassa firmoissa, jotka hyötyvät koronasta.
Joskus olen kuullut sijoitusneuvon, että verojen ei pitäisi antaa vaikuttaa sijoituspäätöksiin ja tuon noudattaminen on omalta osalta ollut hyvä neuvo. Eli, jos tuntuu sille, että kannattaa myydä, niin myy, ota tuotto ja maksa verot.

Mutta tuossa sun selittämässä tilanteessa on kyllä, niin kova tuoton odotusarvon kasvu odottamalla parempaa verotuksellista tilannetta, että varmaan kuitenkin odottaisin... Laske miten paljon osakkeiden pitää laskea, jotta jäisit tappiolle suhteessa siihen, että myisit nyt?

Itse luovuin viime viikolla suorista FAANMG osakkeista (Indeksin kautta jäi), mutta jälkikäteen ajatellen saatoin olla liian hätäinen. Huoli mikä mulla on näihin liittyen 2-5 vuoden aikajänteellä on se, että jos inflaatio-odotukset kasvaa, ja sitä myöten arvonmäärityksessä käytetyt diskonttokorot, niin näissä se iskee ehkä kaikkein lujimpaa, kun kursseihin on leivottu kassavirtoja todella kaukaa tulevaisuudesta? Toisaalta, jos inflaatiota ei tule ja näiden kasvu jatkuu, niin nousuvaraa lienee edelleenkin, eikä trendiä vastaan kannata yleensä veikata.
 
Jenkkilähän on ihan just todella kovassa kusessa koronan takia kiitos typerien ihmisten ja presidentin. Siellä tartuntaluvut nousee joka päivä hurjaa vauhtia tietyissä osavaltioissa ja lähinnä on ajan kysymys milloin nuo osavaltiot pakkosuljetaan jollakin tapaa. Siellä kun yritetään pakkohengittää tilannetta ihan kuin koko koronaa ei olisikaan ja paikkoja avataan, koska skandinaaveissa/euroopassa avataan kouluja niin miksi ei sielläkin voisi avata...
Saman suuntaisilla linjoilla, mutta aivan noin mustavalkoisesti asiaa en näe. Jos katsoo USA:ta ja sen osavaltioita samalla tavalla kuin Eurooppaa, niin voi myös tulkita, että New Yorkissa tautihuippu oli huhtikuussa ja tauti on vasta viime aikoina alkanut leviämään kunnolla muissa osavaltioissa kuten Californiassa, Floridassa ja Texasissa. Ja kaikkien leimaaminen typeriksi kuvaa lähinnä kirjoittajaa itseään.

Jenkit on varmaan itsekin menneet tuohon samaan ajatteluansaan, eli tulkinneet, että kun eka aalto (New York) meni ohi, niin nyt voi elää normaalisti jne. Todellisuudessa siellä on nyt vasta menossa se eka aalto monessa osavaltiossa, ja niissä osavaltioissa pitäisi homma ottaa tosissaan.
 
  • Tykkää
Reactions: hmb
Eihän tästä nyt BULL-casea saa rakennettua mitenkään, vaikka rahaa painetaan ja jaetaan. Niin jäätävä työttömyyden kasvu USAssa ja muuallakin, että se näkyy yksityisessä kulutuksessa väkisin ja vaikuttaa pitkään, vaikka työllistyisivät suht nopeasti uudelleen. Kun kuluttajilta jää tuloja väliin, niin kyllä silloin yskii koko talous. Minun näkemykseni mukaan tilanne on niin paha, ettei tästä selvitä enää keskuspankkitempuilla. Juuri Suomessakin uutisoitiin, että teollisuuden tilaukset -25%. Lomien jälkeen alkaa vasta tämä homma realisoitua, kun alkaa lomautusuutiset pyöriä. Vaikka suurella osalla suomalaisista ei ehkä vielä taloudessa korona tunnu mitenkään, niin se pienikin osa, jolla tuntuu, saa aikaiseksi yksityiseen kulutukseen pudotusta tuntuvasti.

No, tästä näkemyksestä en ole yhtä varma kuin siitä että Teslan kurssi on kupla :cool:
 
Saas nähdä miten tästä eteenpäin. Yhteiskuntaa ei jenkeissä enää kokonaan suljeta, eikä rahalla ole muuta paikkaa (TINA) joten pörssi saattaa voida paksusti läpi koko pandemian. Tosin vaikka sepe onkin noussut viime kuukaudet niin sitä vääristää teknoihin pakkautuva raha. Sykliset ja finanssiosakkeet ovat vielä reilusti pakkasella. Equal weight s&p on -19%, kun normi -10,5% helmikuun huipusta. Sen verran epävarmalta kuitenkin näyttää, että myin perjantain nousussa Boeingin ja Southwest Airlinesin pois, ja laitoin Carnivalille ja Macysille aika tiukat stopparit. Jos maanantaina tulee yhtään laskua, niin ne laukeaa.
 
Kuinka moni harrastaa rahastojen kanssa tuota "lunasta tonni vuoden lopussa ja sijoita se vuoden alussa uudelleen jotta saat korkoa korolle"? Itse en näe tuossa mitään järkeä jos sijoitusaika on muutenkin 10-20 vuotta.
Tarkoitatko tuota veroveiviä? Eihän se valtava summa ole mitä se auttaa, mutta kyllä omasta mielestä kannattaa aina ottaa "tyhjätkin pois" jos tonnin myyntiä ei ole jo käytetty johonkin muuhun.

Täällä aika hyvin selitetty, jos käytäntö ei ole tuttu.

 
Kuinka moni harrastaa rahastojen kanssa tuota "lunasta tonni vuoden lopussa ja sijoita se vuoden alussa uudelleen jotta saat korkoa korolle"? Itse en näe tuossa mitään järkeä jos sijoitusaika on muutenkin 10-20 vuotta.

Omassa salkussa en käytä koska myyntejä on muutenkin. Lasten salkussa käytän. Seligsonilla toi on vielä helppoa kun ei tarvitse rahaksi lunastaa ja ostaa uudelleen. Lunastukset kun voi käyttää suoraan toisen rahaston ostamiseen.
 
Toivon mukaan Äyräs myös ilmoittaa, koska myy Teslan osakkeensa, eikä sitten kuplan puhjettua ilmoittele, että kyllä mä ne silloin huipulla myin. Näissä kuplalapuissa kun on hyvin vähän sitä tartuntapintaa, mistä sen oikean myyntihetken voisi arvata.

Kuinkahan paljon taas tuulipukukansan rahoja Teslaan virtaa tuonkin "ammattilaisen" avautumisen jälkeen. Teslan nousu on tyhjiä ilmarakoja täynnä niin ei paljon vastustasoja ole kun suunta vaihtuu.
 
Toivon mukaan Äyräs myös ilmoittaa, koska myy Teslan osakkeensa, eikä sitten kuplan puhjettua ilmoittele, että kyllä mä ne silloin huipulla myin. Näissä kuplalapuissa kun on hyvin vähän sitä tartuntapintaa, mistä sen oikean myyntihetken voisi arvata.

Kuinkahan paljon taas tuulipukukansan rahoja Teslaan virtaa tuonkin "ammattilaisen" avautumisen jälkeen. Teslan nousu on tyhjiä ilmarakoja täynnä niin ei paljon vastustasoja ole kun suunta vaihtuu.
Noh, näillä näkymin on todennäköisempää että Äyräällä on parempi näkemys rahojen saamisesta ja sijoittamisesta kuin tuulipuvuilla.
 
Kyllähän tällaisia quick buck artisteja tulee jokaisen härkämarkkinan myötä. Antaisin korttipeliammattilaisten valinnoille yhtäpaljon painoarvoa kuin taksikuskin betseille.
 

Tuolla oli redditissä joku tehnyt analyysiä, että tuossa Teslan "optioilla(?)" tehtävistä kyseenalaisista kaupoista. Itse en noista tajua juuri mitään, niin en osaa sanoa paljoa mikä on totta.
 
En nyt ole mikään optioekspertti, mutta aika monimutkainen on tuo päättelyketju. Eiköhän tässä ole yksinkertaisesti kyse siitä, että Tesla/Musk ovat niin paljon mediassa esillä, että mitään ymmärtämysstä vailla olevia innokkaita tuulipukusijoittajia (retail investors) riittää. Ja aina kun kurssi nousee lisää niin sehän tuulipukukansan silmissä on vahvistus, että olivat oikeassa ja kaiki kritisoijat väärässä.

Oleellistahan on muistaa, että osakekaupassa raha menee ostajalta myyjälle eikä mitenkään varastoidu osakkeeseen, vaikka usein lehdistössäkin laskeskellaan kurssien laskiessa, että mihinkä se "vapautuva raha menee". Kaikkien Teslan osakkeiden arvoa (300 miljardia $) ei siis ole missään jemmassa myyjiä odottelemassa. Kun kotiutukset alkaa niin pitää löytyä parilla sadalla miljardilla edelleen hölmöjä, jotka haluaa ostaa. Periaatteessa yhden osakkeen kauppa voi laskea tai nostaa kurssia rajattomasti. Osakekurssi ei ole rahaa. Se on hauskaa miten tämä perustavaa laatua oleva asia on hukassa usein ammattilaisiltakin.
 
Jos myisin yhden Tesla-osakkeen eurolla, niin laskettaisiinko yhtiön arvo hetkellisesti tuon kaupan perusteella?
 
Jos myisin yhden Tesla-osakkeen eurolla, niin laskettaisiinko yhtiön arvo hetkellisesti tuon kaupan perusteella?
Jos myyt pörssissä osakkeen hinnasta välittämättä, se menee sillä hetkellä korkeimman ostotarjouksen tehneelle (tätä kutsutaan suoraan laitaan myymiseksi), mutta kauppahinta ei paljoa poikkea osakkeen senhetkisestä noteerauksesta. Joskus pörssissä nähdään yksityisiä kauppoja, jossa suuri määrä osakkeita vaihtaa omistajaa poikkeavalla hinnalla, ja tällöin kurssissa näkyy hetkellinen piikki, mutta se palautuu saman tien. Näistä kaupoista on sovittu pörssin ulkopuolella.

Näin siis Suomen pörssissä, ja oletan että sama meininki on USA:ssa.
 
Juuri noin + taitaa olla jotain rajoituksia kuinka paljon kurssi saa heilahtaa yhdellä kaupalla virhetilanteiden vuoksi, mutta toki tarvittaessa se raja poistetaan esim. konkurssissa, jotta kurssi voi romahtaa ja kaupankäynti jatkua.

Mutta teoriassa voisi olla mahdollista, että jossain epälikvidissä osakkeessa ei olisi osto ja myyntitarjouksia ollenkaan esimerkiksi aamulla pörssin auetessa. Silloin voisi myydä vaikka omalta arvo-osuutililtä toiselle yhden osakkeen miljardilla ja yhtiön arvo olisi sitten maailman suurin ja kenties suurempi kuin koko maailman rahamäärä. Mahdollisesti saisi myös finanssivalvonnalta soiton kurssin manipuloinnista. Mutta kuten tästä esimerkistä näkee niin osakkeen kurssi ei ole mitään rahaa missään vaan yksinkertaisesti hinta, jolla raha on mennyt ostajalta myyjälle viimeksi.
 
Tesla taitaa olla sellainen osake, että siellä on aika monta tuulipukua nyt naked shortit kourassa ihmettelemässä, että miten tässä näin kävi.
 
jjghg.PNG
1594648424661.png
1594650437064.png

Tuulipuvut ostaa Call ja Put optioita viime aikoina suosittu valinta-> r/wallstreetbets - $360k on TSLA 8/21 $2000 calls
Nuo oikeat lyheksi myyjät jotka näkyy noissa tilastoissa on näitä short selling hedge fundeja esim. Chanos says he is still 'maximum short' Tesla even with drop in last month
Itse alan kallistua tuohon Tesla Infinity Call Gamma Squeeze teoriaan.
 
Viimeksi muokattu:
Juu. Mää hankin keväällä niin ikään taiwanilaisen ASE Technologyn ADR:iä, joiden sisältämille osakkeille jaettaviin osinkoihin kohdistuu tuo sama 21 % ennakkovero. Saa nähdä miten käytännössä menee. Seuraavasta en ole ihan varma, mutta käsittääkseni toisin kuin esim. Ruotsilla Suomella ei ole verosopimusta Taiwanin kanssa. Tosin Suomi ei ole myöskään tunnustanut Taiwania itsenäiseksi valtioksi, joten katsookohan verottaja sitten Suomen ja Kiinan välistä verosopimusta. Kunhan ei joudu kaksinkertaisen verotuksen kohteeksi.
 
Sähköautoistaan tunnettu Tesla julkisti kakkosneljänneksen tuotantoluvut viime torstaina. Yhtiö toimitti keväällä yli 90 000 autoa, mikä ylitti selvästi sijoittajien odotukset. Suomalaista Pauli Äyrästä luku ei kuitenkaan yllättänyt. Hän oli seurannut tarkasti yhtiön kehitystä ja osasi odottaa suuria myyntilukuja. Äyräs kertoo ostaneensa kevään mittaan tuntuvasti Teslan osakkeita.

Teslan osakekurssi vahvistui lukujen julkistuksen jälkeen ennätyskorkealle, yli 1 200 dollariin.

”En ole kuitenkaan myymässä, koska Tesla on mielestäni edelleen erittäin aliarvostettu, vaikka hinta tuplaantuisi nykyisestä”, Äyräs sanoo.


Pokerissa rajat vastaan
Pauli Äyräs, 24, on yksi Suomen menestyneimpiä pokeriammattilaisia. Finnish Poker Awards -raati valitsi hänet vuonna 2017 vuoden tulokkaaksi ja vuonna 2019 vuoden pelaajaksi.

Tänä vuonna Äyräs on kääntänyt katseensa pokeripöydistä yhä enemmän osakemarkkinoille.

”Pokerissa pelit ovat vähentyneet vuosi vuodelta, ja sivustot tarjoavat yhä pienemmän ja pienemmän panoksen pöytiä. Siinä missä parhaat pelaajat tienasivat 12 vuotta sitten 10 miljoonaa vuodessa, nykyään he tienaavat ehkä kolmanneksen siitä. Ja pelit ovat muutenkin kuihtuneet aika lailla kulta-ajoista”, Äyräs kertoo


”Pörssi alkoi kiinnostamaan minua yhä enemmän tajutessani, että siellä eivät betsirajat tule vastaan. Pokerilla ja vedonlyönnillä skarpeimmat tyypit pääsee miljonääreiksi, mutta ei ikinä miljardööreiksi.”

Kesäkuun alussa Äyräs tviittasi sijoittavansa nettipokeriturnauksessa voittamansa lähes puolen miljoonan dollarin potin kokonaan Teslaan.

Saako hyvää halvalla?
Äyräs oli tehnyt joitain sijoituksia pörssiin jo aiemmin, mutta tämän vuoden alkupuolella hän alkoi tehdä voimalukutaulukoita, joiden avulla asetti pörssiyhtiöitä paremmuusjärjestykseen. Kriteereinä olivat esimerkiksi yhtiön johto, tuotteen laatu ja brändi sekä sektorin trendit.

Tesla sai lähes täydet pisteet kaikista muista kriteereistä, paitsi osakkeen hinnasta. Osake näytti kalliilta.

”Lempisanontani on ’Good things aren’t cheap and cheap things aren't good’. Väitän, että pörssissä on rikastunut keskimäärin enemmän kalliiden näköisiin yhtiöihin sijoittamalla, kuin halvan näköisiin”, Äyräs sanoo.


Äyräs kertoo sijoittaneensa Teslaan useita miljoonia euroa, osan velkarahalla. Hän myi aiemmat omistuksensa muun muassa Applessa, Googlen emoyhtiö Alphabetissa, Microsoftissa ja kiinalaisessa teknologiayhtiö Tencentissä ostaakseen lisää Teslaa.

”Mitä enemmän tutkin Teslaa ja sen tulevaisuuden mahdollisuuksia, lukien paljon shorttaajien ja pessimistien teorioita, sitä varmempi olin omasta analyysistäni.”

Shorttaajat eli lyhyeksi myyjät lyövät vetoa osakekurssin laskun puolesta.

Kaikki munat samassa korissa
Perinteinen rahoitusteoria kehottaa sijoittajia hajauttamaan sijoituksiaan. Kun sijoitukset on hajautettu useampaan kohteeseen, vähentää se sijoittajan riskiä.

Nyt tilanne on kuitenkin se, että Äyräs kertoo sijoittaneensa Teslaan ”käytännössä kaiken likviditeetin, minkä on irti saanut”. Muita osakesijoituksia hänellä ei ole.

Äyrään osakesalkkua voi siis luonnehtia äärimmäisen keskitetyksi ja siten riskiseksi. Turvaa talouteen tuo Helsingin keskustassa sijaitseva arvoasunto, jonka Äyräs omistaa.

Lähtökohtaisesti Tesla-sijoitus pysyy pitkään hänen salkussaan.

”Olen osta-ja-pidä -tyyppinen sijoittaja. Paras sijoitus on se, jota ei tarvitse koskaan myydä.”

Maailman arvokkain autoyhtiö
Teslan markkina-arvo on nyt heinäkuun alussa noin 220 miljardia dollaria. Se kipusi vastikään maailman arvokkaimmaksi autoyhtiöksi ohi Toyotan.

”Nykyinen 220 miljardin valuaatio näyttää älyttömältä niille, jotka eivät Teslaa ja sen eri osa-alueista muodostuvaa kokonaiskuvaa ymmärrä. Niille, jotka ymmärtävät isomman kuvan syvällisemmin, 220 miljardin valuaatio on uskomaton alehinta”, Äyräs kertoo.

Äyräs tiedostaa, että Tesla on nopeasti kasvava yhtiö, ja sen osakekurssi heiluu paljon.

”Lyhyellä tähtäimellä osake tulee taas heilumaan suuntaan ja toiseen, mutta pitkällä tähtäimellä mennään rajusti ylös.”

Paljon Muskin varassa
Tesla ja sen perustaja Elon Musk jakavat rajusti mielipiteitä. Kriitikoiden mukaan Musk on epävakaa johtaja, jonka luotsaamiin yhtiöihin ei voi luottaa. Kannattajien mielestä Musk nero, joka voi pelastaa maailman perustamiensa yritysten avulla.

Äyräksen näkemys on jälkimmäinen. Hän korostaa, miten poikkeuksellinen johtaja Elon Musk on.

”Muskin johdolla Tesla on tehnyt markkinoiden ylivoimaisimmat sähköautot, jotka myyvät moninkertaisesti enemmän kuin kilpailijat. Käytännössä 40 000 dollarin budjetilla ostajalla ei ole mitään muuta vaihtoehtoa sähköautokaupoilla, kuin Teslan ostaminen.”

Vaikka Tesla on johtaja sähköautomarkkinoilla, Teslan myyntimäärät ovat vaatimattomia verrattuna perinteisten autoyhtiöiden myyntimääriin.

Kasvuvaraa kuitenkin riittää, sillä automarkkina on siirtymässä vauhdilla polttomoottoreista sähköautoihin. Sähkömoottoriosaamisen lisäksi Teslan ohjelmistot ja ohjelmistomyynti antavat yhtiölle etumatkaa suhteessa kilpailijoihin, Äyräs uskoo.

Teslan käyttöliittymä keskusnäyttöineen kaikkineen tuo mahdollisuuksia. Tesla voi myydä tulevaisuudessa erilaisia tuotepäivityksiä ja lisäominaisuuksia jo myymiinsä autoihin.

Se voi tuoda lisää mahdollisuuksia kasvuun. Perinteiset autonvalmistajat eivät hyödy vanhasta jo myymästään autokannasta samalla tavoin kuin Tesla, joka voi myydä erilaisia ohjelmistopäivityksiä autoihinsa, Äyräs näkee.


Elon Musk on perustanut Teslan lisäksi myös muun muassa SpaceX-avaruuslentoyhtiön. Oli Muskista mitä mieltä tahansa, hänen roolinsa kahden huipputeknologiayhtiön johtajana on poikkeuksellinen.

”Musk on ainoa ihminen maailmassa, joka on yksityisen yrityksen avulla vienyt ihmisiä avaruuteen. Hän on kehittänyt uudelleenkäytettävän raketin, joka pienentää avaruuslentojen hintoja merkittävästi”, Äyräs sanoo.

Musk on korostanut, miten tärkeää sähköautoilun edistäminen on ilmastonmuuton hillitsemiseksi. SpaceX:n tavoitteet ovat sitäkin kunnianhimoisempia. SpaceX tähtää tiettävästi Mars-matkailuun ja pysyvään asutukseen Marsissa.

SpaceX-yhtiö ei ole listautunut pörssiin ainakaan vielä, joten Muskin visioihin uskovat joutuvat toistaiseksi tyytymään Teslan osakkeisiin.

”Mies on eittämättä nykyhistoriamme suurin nero ja mielestäni tärkein yksittäinen ihminen koko maapallolla”, Äyräs sanoo Muskista.

Äyräs on menestynyt pokerissa erinomaisesti. Hän kertoo tienanneensa pokerilla yli kuusi miljoonaa euroa. Missä nuori miljonäärisijoittaja näkee itsensä 20 vuoden päästä?

”Intohimojani ovat ohjelmointi, tekoäly, elektroninen urheilu ja urheilu, kilpaileminen, talous ja politiikka. Vaikea sanoa mitä teen 20 vuoden päästä. Todennäköisesti jotain näihin liittyvää.”

Ukko olisi yhtä kanssa voinut laittaa rahansa lottoon. Saa nähdä koska (faang/tech) kupla puhkeaa ja ukko kadottaa tuottonsa.
 
Onko jossain syvempää analyysiä tosta Nordnetin smarteista? Lopetin sen kyllä jo vuodenvaihteessa, mutta melkein tonnin ehtisin laittamaan. Aivan susipaska suoritus vs. muut 'indeksi tyyliset' omassa salkussa. Eikä tuo edes tunnu nousevan markkinoiden mukana vaan romahti ja jäi sinne alas. Jostain muistan lukeneeni, että puolusteltiin että jos olisi tullut finanssi kriisin kaltainen kriisi niin smartit olisi toimineet hienosti, mutta tulikin koronat niin ei tällästä varten ole suunniteltu...

Mitä pitempään tätä on harrastantu sitä vahvemmin kyllä painottuu toi, että tälläselle sunnuntai sijoittajalle aivan lottoa. Ja pitäisi pysyä yleisindeksissä eikä yrittää hakea mitään muuta. Korkeintaan se joku max. 10% kassasta millä voi pelata pelaamisen takia.
 
Maanantain Tesla kiimassa tuli aika iso lauma lisää uusia "sijoittajia" tekemään markkinoita entistä tehokkaamiksi Teslan suhteen :beye:


Aika iso osa poltti näppinsä heti kärkeen mutta en jaksa yllättyä jos pienen dipin jälkeen nousukiito jatkuu.
 
Onko jossain syvempää analyysiä tosta Nordnetin smarteista? Lopetin sen kyllä jo vuodenvaihteessa, mutta melkein tonnin ehtisin laittamaan. Aivan susipaska suoritus vs. muut 'indeksi tyyliset' omassa salkussa. Eikä tuo edes tunnu nousevan markkinoiden mukana vaan romahti ja jäi sinne alas. Jostain muistan lukeneeni, että puolusteltiin että jos olisi tullut finanssi kriisin kaltainen kriisi niin smartit olisi toimineet hienosti, mutta tulikin koronat niin ei tällästä varten ole suunniteltu...

Mitä pitempään tätä on harrastantu sitä vahvemmin kyllä painottuu toi, että tälläselle sunnuntai sijoittajalle aivan lottoa. Ja pitäisi pysyä yleisindeksissä eikä yrittää hakea mitään muuta. Korkeintaan se joku max. 10% kassasta millä voi pelata pelaamisen takia.
Joo, tuohon paskaan tuli itekki poltettua näppejä. 750e tullu laitettua ja arvo nyt n.600e. Kaiketi yksi syy miksi tuo ei noussut samaan tahtiin indeksien kanssa, oli se että nordnet päätti keventää osakemäärää smarteissa juuri silloin kun osakkeet olivat jo ottaneet pahimman hitin ja siis juuri ennen kuin ne lähtivät takaisin nopealle nousu uralle. Itekkin otin sen salkkuun vähentämään riskejä, mutta vituiksihan se meni.
 
Ihan mielenkiintoista seurata, miten tuon Nelesin ostotarjouksen kanssa käy. Valmet vastustaa voimakkaasti ja pitää tarjousta aivan liian heikkona. 15% osuudellaan eivät kuitenkaan voi yksin kauppaa estää, vaan tarvitaan muita mukaan.
 
Joo, tuohon paskaan tuli itekki poltettua näppejä. 750e tullu laitettua ja arvo nyt n.600e. Kaiketi yksi syy miksi tuo ei noussut samaan tahtiin indeksien kanssa, oli se että nordnet päätti keventää osakemäärää smarteissa juuri silloin kun osakkeet olivat jo ottaneet pahimman hitin ja siis juuri ennen kuin ne lähtivät takaisin nopealle nousu uralle. Itekkin otin sen salkkuun vähentämään riskejä, mutta vituiksihan se meni.

Käsittääkseni nuo Smartit ovat automatisoituja eli Nordnet ei aktiivisesti tee muutoksia.

En täysin ymmärtänyt millä tavalla tuo algoritmi toimii ja tämä oli yksi syy miksi en itse noihin koskenut.
 
Käsittääkseni nuo Smartit ovat automatisoituja eli Nordnet ei aktiivisesti tee muutoksia.

En täysin ymmärtänyt millä tavalla tuo algoritmi toimii ja tämä oli yksi syy miksi en itse noihin koskenut.
Ei tarvinnu kun kuunnella Martinin puffit #Rahapodissa niin tiesi pysyä kaukana. Semmonen viritys, että pitäis varmaan olla joku rahoituksen professori jotta jotain tuosta tajuaa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 293
Viestejä
4 489 707
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom