Itse olen vertaillut kuluja firman kautta sijoittamiseen kun sijoituspääomaa on useampi sata tonnia. Siinä vertailussa Nordnet vaikuttaa edulliselta. Toki jos on valmis maksamaan pankille nelinumeroisen summan vuodessa private banking-palveluista ja hienoista luottokorteista niin osakekauppa on kivijalkapankeilla näennäisesti edullista.
Saisiko jotain infoa pähkinänkuoressa aiheesta kun kerran siihen olet jo tutustunut? Kuukauden päästä pitäisi varmaan tehdä ekat sijoitukset firman kautta ja toteutustapa (LEI-numeroita) myöden on vielä täysin hakusessa. Itse olen kaavaillut jotain näistä tai yhdistelmää ja ~50ke/vuosi varmaankin rahaa sisään vuodessa....
- IB (henk.koht. tili on täällä), käytännössä jenkki/kanada-listaukset (sis ADR) on järkeviä
- NN, käytännössä kulujen takia olisi pakotettu ETF ja Suomi-yhtiöihin
- Seligson (lasten rahat täällä)
- Nordea (oma ja firman pankki), en ole katsonut mitä täällä, onko mitään siedettävän hintaista indeksirahastoa, yksittäisiä osakkeita ei kannattane edes harkita eikä varsinkaan ulkomaalaisia
Firman kirjanpitoa tässä nyt hetken tehneenä on ainakin selvää että IB:n kanssa jotain manuaalisia muutamien kymppien korjauksia vuodessa joutunee tekemään jotta tilit pysyy edes suunnilleen 1:1 vuosittain - sen verran kaikkia ihmeellisiä kuluja/korjauksia raporteissa on. Seligson näistä ainoa jonka kanssa epäilen että pääsee ilman mitään ylimääräistä kirjanpidollista jumppaa kun juuri minkäänlaisia "erikoiskuluja/korjauksia" ei ole (nooh, ehkä tässäkin pitäisi mahdolliset merkintäpalkkiot pitää erillään kirjanpidossa - tietoa ei tosin taida tästäkään helposti saada ulos ilman omaa laskimen käyttämistä...). Toisin sanoen jonkun euron tällekin kirjanpidolliselle "pelleilylle" voi laskea sen suhteen että kuinka helppoa se on rapsojen pohjalta...
IB:stä voi helposti sanoa että vuosikulut on ihan max. 120$ ja kauppaa saa tehdä sillä rahalla käytännössä niin paljon kuin itse haluaa. NN:sta paha sanoa mitään, jos menee ETF:llä niin se on 30e ja tarjontana sitten joku kasa tuotteita tulevaisuudessa (varmaan sinänsä riittävä, mutta monet ETF:t joutunevat maksamaan lähdeveroja jotka jäävät sille tielle) + päälle ETF:n hallinnointipalkkiot.
- perstuntumalla voisi sanoa että IB ja NN kulut on sijoitusummiin nähden merkityksettömät, isoin päänsärky lienee kirjanpito
- mahtaako verotus mennä yrityksille NN:llä automaattisesti? IB:llä ei mene, mutta ei pitäisi olla ongelma kun on työkalut jo valmiina...
- erona IB & NN välillä olisi lähinnä että toisella ostetaan jenkkilistattuja yksittäisiä osakkeita ja toisella ETF:iä (IB:llä nyt tietysti euroopan pörssistäkään ostaminen mitään erikoisen kallista ole jos/kun pistää tonneja kerralla yhteen tikkeriin)
- luotosta ei hajua, saako sitä firman kanssa yhtähelposti vai ei ollenkaan käyttöön, jos saa niin IB:llä sen käyttö on juostavampaa kun ei ole typeriä ja keinotekoisia kultaluotto-rajoituksia...
Seligson lienee kokonaisuutena "kallis" vaikka olisikin helppo (edes LEI-numeroa ei käsittääkseni tarvittaisi) ja Nordean tarjonta/hinta tuskin yllättää positiivisesti...
PS: koskeeko midif-II yrityksiä eli onko IB:llä firman tilillä jenkki-ETF:ät auki?