Yritän vertailla vuokra-asumisen ja omistusasunnon välisiä kustannuksia. Meneekö oikein?
Spilerissa väärillä summilla lasku, alempana yritetty uudelleen.
Vaihtoehto A: Ostan asunnon Tampereelta. Hinta 140 000 (pyöristettynä), myyntihinta 40 000€. Kuukausilyhennys (lyhennysvapaiden jälkeen) 300€/kk, kokonaisvastike (sis. Rahoitusvastike) 280€/kk.
Vastaava uusi kerrostalokaksio maksaisi vuokramarkkinoilla noin 800-900€, otetaan hinnaksi 850€/kk.
850€ - 280€ = säästän kuukaudessa 570€ verrattuna vuokra-asumiseen. Tästä summasta osakkeisiin voin sijoittaa 270€, koska 300€ menee +-0:na lainan lyhennykseen.
Laitan tuon 270€ / kk osakkeisiin 7% tuotto-odotuksella. 10 vuoden päästä kasassa 47 800€. 300€ / kk summa ei tuota mitään, eli 36 000€.
Otetaan tähän päälle että asunnon arvo nousisi 1,5 prosenttia vuodessa. 162 400 - 140 000€ = 22 400€
Näin ollen 10 vuoden päästä minulla olisi kasassa 40 000€ + 47 800€ + 36 000€ + 22 400 = 146 200€. Laskuista jätetty inflaatio pois.
Vaihtoehdossa B asuisin kalliimmalla vuokralla, mutta saisin laittaa tuon 40 000€ suoraan osakkeisiin 7% tuotto-odotuksella, ilman kuukausisäästöä. Summaksi tulisi 78 700€.
Eli asunnon ostaminen kannattaa aika selvästi? Toki tuo 1,5 prosentin asunnon arvon kohoaminen on ihan hattuvakio, en keksinyt mistä siihen voisi löytää kunnon lukeman.
Sulla voi mennä yksityiseltä vuokrattu asunto myyntiin milloin tahansa tai omistaja voi muuttaa siihen itse asumaan vaikka vuokraustilanteessa on puheet olleet minkälaisia. Pitkäaikaista vuokralaista etsitään ja 6kk myöhemmin taloyhtiö päättää sun asuntosi hallintaan otosta kun vuokranantaja ei ole maksanut vastikkeita. Tai sit 8kk asut tuolta muutettuasi huimasti paremmassa asunnossa ja kilahtaa tekstiviesti että alas pakkaamaan, muutetaan itse siihen. Nämä oli mun kaksi ensimmäistä vuokra-asumiskokemusta kun muutin kotoa pois.
Sille turvallisuudentunteelle ei hintaa voi laskea. Tokihan aina voi asua VVO:lla/Sato:lla takuulla markkinoiden hinta/laatusuhteeltaan kalliimmassa asunnossa ja joka vuosi lyödään lisää löylyä vuokraan tai kunnan vuokratalossa jossa tunnetut ongelmat. Noissa todennäköisesti edellisen kerran tehty jotain remontointia silloin kun talo valmistui.
Viimeksi muokattu: