Saanko esitellä erittäin halvan autoilun salaisuuden! Voi olla mukavaakin

Jollain sitä itsetuntoa pitää buustata, aluksi pikavippiä ja silleen, jos on nainen voi ottaa botoxia ja tekorinnat, miksi ei mieskin? Jos ei muuta niin pienimunaisuudelle täytyy tehdä heti jotain!

Kolmoskoppaisen Golfin varakasta omistajaa ei kiinnosta paskaakaan mitä muut hänestä ajattelee.
Sekös lämmittää, kun elämä päättyy hirveen tai narkkarin tötöilyyn, saahan muutamalla tonnilla jo ihan suht turvallista 2010 kampetta jossa huomattava ero johonkin 90-luvun Yarikseen vaikka autoilu olisikin absoluuttisesti halvinta sillä.
 
Sekös lämmittää, kun elämä päättyy hirveen tai narkkarin tötöilyyn, saahan muutamalla tonnilla jo ihan suht turvallista 2010 kampetta jossa huomattava ero johonkin 90-luvun Yarikseen vaikka autoilu olisikin absoluuttisesti halvinta sillä.
Kannattaa kävellä kypärä päässä niin ehkä jää henkiin kävellessä, jos vaikka narkkari ajaa tai hirvi juoksee päälle
 
Itse ihmettelen lähinnä sitä kun jotkut rikkaat ajavat vanhalla pienellä autolla. Ei ole kun se yksi kerta kun joku ajaa perään tai kylkeen tms taikka hirvi hyppää eteen niin se on sitten elämä siinä. Itse ajan n. 45tkm/vuosi ja auto on kohtuu arvokas, mutta myös turvallinen (oliko nyt jopa kaikista turvallisin auto ainakin jossain testissä)

Halpa hinta kuitenkin siitä että säilyy todennäköisemmin hengissä kolarin sattuessa.

Toki sitten jos rahaa ei ole niin pakkohan se on ajaa sitten halvenmalla autolla, tai toki jos ajaa kovin vähän niin ehkä sitten ne vähät ajot voi ajaa halvemmallakin autolla vaikka siinä tietysti aina riskinsä on.
Näitä elämäntapa intiaaneja on aina. Myös monella tonninpommilla ajavalla tuppaa unohtumaan se että kaikilla ei ole osaamista, tiloja tai kiinnostusta lähtee arpomaan noiden tonnin pommien kanssa.

30tkm/v ajosuoritteella tuollaisen 7l/100km kuluttavaan vehkeeseen menee noin 3800e edestä bensoihinkin vuodessa. Kymppitonnin Nissan Leaf tulee äkkiä halvemmaksi jos vaan sopii ajoprofiiliin ja voi kotona ladata.
 
Näitä elämäntapa intiaaneja on aina. Myös monella tonninpommilla ajavalla tuppaa unohtumaan se että kaikilla ei ole osaamista, tiloja tai kiinnostusta lähtee arpomaan noiden tonnin pommien kanssa.

30tkm/v ajosuoritteella tuollaisen 7l/100km kuluttavaan vehkeeseen menee noin 3800e edestä bensoihinkin vuodessa. Kymppitonnin Nissan Leaf tulee äkkiä halvemmaksi jos vaan sopii ajoprofiiliin ja voi kotona ladata.
Ja muutenkin ihmettelen että autoilussa tuntuu olevan joku itseisarvo ajaa mahdollisimman halvalla. Jos oikeasti haluaisi säästää niin asuminen on se kallein menoerä elämässä, mutta jostain syystä sillä ei kukaan rehentele että asuu teltassa tai sillan alla?
 
Auto on kyllä ihmeellisen mielipiteitä jakava esine.
Osa oikein suu vaahdossa jaksaa möyhötä siitä paljonko autoilu nielee rahaa ja kuinka on ylpeys ajaa vanhalla paskaläjällä.
Itse en nyt eritysen tarkka ole imagostani, mutta sen verran kuitenkin että auto mielestäni edustaa käyttäjäänsä niin hyvässä kuin pahassa ja jo ihan samasta syystä, minkä takia pukeudun siististi, ajan myös siistillä autolla. Joku vanha kuppainen kolmoskopan golffi aiheuttaa aina vähän sellaista "piensäästäjä" tai persaukinen fiilistä ja itsekin välillä sortuu siihen, että tulee pidettyä niillä ajavia varakkaita ihmisiä vähän omituisina. Puhutaan nyt kuitenkin joistakin satasista kuukaudessa, niin en nyt pidä sitä erityisen pahana varsinkin työmatkaa ajaville, että siihen autoon laitetaan hiukan rahaa jotta se on jotain muuta kun ihan halvin Hyundai Getz tai joku Daewoo Kalos. Eri asia jos rahat niin tiukilla että muuhun ei ole mahdollisuutta, silloin se on valitettava tilanne ja sillä mentävä.
En kiellä, että voi arvioida sen perusteella rahatilannetta onko 20v vanha auto tai ei. Jostain mielikuvat luodaan tahtomattakin. Ja se auto näkyy. Lomamatkat, kodin sisältö ja huvitukset taas ei. Työkaverit toisaalta tietää ainakin tuloista yleensä jotain. Menoista sitten ei välttämättä 😄

Ja toki houkuttavuus ajaa (usein myös mukavalla ja hyvän tuntusella) vanhalla autolla riipuu ihan siitä, että kuinka on niitä rahankohteita missäkin halussa lyhyessä elämässä, ja mikä tulotaso. Jollekkin riittä näkkileipä ja vesi. Joku on köyhä isomillakin tuloilla.
Oikeen ideaali kompromissiä onkin sitten, jos se vanha auto ei edes häiritse liikaa.

Uskon myös, että se arvokas uudempi auto, voi olla osalle isompi juttu ikääkin tullen. Nuori kun useammin vaikka mikä opiskelija ja vanha auto lähes nuorekasta, kunnes tulee kohta, missä miettii sopiiko tää "teini/mummo" kosla näihin dressman-vaatteisiin ja mokkakenkiin kuinka yksiin.
Ja en vähättele sellasia tyyli ja identiteetti asioita, miten niitä kukakin missäkin kokee, elämänvaiheessa jne.

Eräällä tutulla oli 50v asti vanhaa halpaa 20v Hiacee ja Carinaa, kunnes yhtäkkiä repäs, ja osti 10v vanhan uutena 100 000€ maksaneen Lexuksen. Oliko joku ihastus vai muu suunnanmuutos, sitä ei tarina kerro.

Tai joku voi asua nuoruusympyröistä muuttaneena, eikä niitä naapureitakaan mittailemassa vieressä jne., niin voi helpommin vapautua ajelee millä vaan kenä tahansa, kuin jossain toisessa nk. dynamiikassa.

Ja toki monta ulottuvuutta. Vanha auto loskasena marraskuuna lähiössä, vai siellä kesäsellä aurinkorannalla puunattuna.
Ja sen luonnonläheisen puutalon pihassa 00-luvun alun muotoilu minusta ajattomalla tavalla sopivampaa, kuin se paikoin överiksi mennyt teknoörkki muotoilu, jollainen sopii parhaiten sinne sinisellä valolla valaistuun alikulkutunneliin tms. ympäristöön minusta. Nm. automutoilu ihmetyttänyt jonkun aikaa.

Ei vanha auto kirjaimellisesti vie siisteyttä, jos siistissä kunnossa. Ja voi luoda myös omanlaistaan henkevää fiilistä, ainakin kun kieroutuu hetkee aikaa😄
Se varallisuuden näyttäminen tms. sosiaalinen tunnejuttu sitten toinen. Toki siihenkin siisteys vaikuttaa mielikuviin, ja kun ns. reunalla elijöiden autot tuppaa oleen niitä kämäsiä.
Toki vähän kulahtaneenkin voi olla maalaisromanttinen siellä kesäisessä järvimaisemassa (jos sellasta hakee)😄

Ja joo sellanen äärimmäisyys, et vaikka miljoona rahaa, ja 80-luvun Vento alla, niin se on sitten kai vähän oma alueensa😃
 
Viimeksi muokattu:
Näitä elämäntapa intiaaneja on aina. Myös monella tonninpommilla ajavalla tuppaa unohtumaan se että kaikilla ei ole osaamista, tiloja tai kiinnostusta lähtee arpomaan noiden tonnin pommien kanssa.

30tkm/v ajosuoritteella tuollaisen 7l/100km kuluttavaan vehkeeseen menee noin 3800e edestä bensoihinkin vuodessa. Kymppitonnin Nissan Leaf tulee äkkiä halvemmaksi jos vaan sopii ajoprofiiliin ja voi kotona ladata.

G Astra tuolla koneella menee herkästi 6 litran pintaan. Riippuu missä ajelee toki jne. Painavemmalla farkulla yksi reissu oli 6,2 litraa mitattuna. Nyt kevyempi viistoperä.
 
Tälläinen elämä on varmasti kuluttavaa jos kaikki valinnat pitää ajatella sen kautta, miltä se näyttää muille.

Jollain sitä itsetuntoa pitää buustata, aluksi pikavippiä ja silleen, jos on nainen voi ottaa botoxia ja tekorinnat, miksi ei mieskin? Jos ei muuta niin pienimunaisuudelle täytyy tehdä heti jotain!

Kolmoskoppaisen Golfin varakasta omistajaa ei kiinnosta paskaakaan mitä muut hänestä ajattelee.

No nyt nämä jutut menivät taas toiseen ääripäähän. Ei sitä autoa tarvitse pätkällä ostaa ja alkaa muille keulimaan. Kai sitä nyt on muutakin kuin se läpimätä vanha ooppeli, tai sitten viikonloppumiljonääri tappiin rahoitetulla Taycanilla :D

Onkohan mulla ihan paska itsetunto kun en kaikessa elämiseen liittyvässä ajattele vain sitä omaa napaa. Olisi varmaan helpompaa pukeutua likaisiin pieruverkkareihin, painaa 150kg ja olla elämäntapatyöttömänä ettei vaan kukaan vahingossa ajattele että on huono itsetunto, jos toimii toisin. Noh, ehkä tuo oli huumoria jota en oikein tajunnut :D
 
Itse ihmettelen lähinnä sitä kun jotkut rikkaat ajavat vanhalla pienellä autolla. Ei ole kun se yksi kerta kun joku ajaa perään tai kylkeen tms taikka hirvi hyppää eteen niin se on sitten elämä siinä. Itse ajan n. 45tkm/vuosi ja auto on kohtuu arvokas, mutta myös turvallinen (oliko nyt jopa kaikista turvallisin auto ainakin jossain testissä)

Halpa hinta kuitenkin siitä että säilyy todennäköisemmin hengissä kolarin sattuessa.

Toki sitten jos rahaa ei ole niin pakkohan se on ajaa sitten halvenmalla autolla, tai toki jos ajaa kovin vähän niin ehkä sitten ne vähät ajot voi ajaa halvemmallakin autolla vaikka siinä tietysti aina riskinsä on.

Tämä keskustelu on käyty monesti aiemminkin, mutta Suomessa on aika epätodennäköistä kuolla kolarissa. Elinaikaisissa kustannuksissa iso katumaasturi parin vuoden välein uuteen vaihdettuna tulee kuitenkin helposti tuplasti kalliimmaksi suhteessa vähän pienempään ja kenties vanhempaan autoon. Massa suojelee tiettyyn rajaan saakka, mutta sen merkittävin hyöty tulee esiin lähinnä harvinaisen rajuissa keulakolareissa ja erityisen haavoittuvia henkilöitä (pieniä lapsia) kuljetettaessa.

Pikkuautoissakin kun on nykyään samat avustimet ja turvatyynyt kuin isoissa kieseissä sekä jäykkä turvakori. Esimerkinomaisesti, Toyota Aygolla (Yariksella? nyt kun katson uudestaan) ajettiin Suomessa täysosuma hirveen v. 2019 (video) ilman henkilövahinkoja - jossakin W124:ssa olisi takuulla pettänyt A-pilarit samassa tilanteessa. ESC pitää sen Aygon todennäköisemmin tiellä näillä tällaisilla keleillä kuin keskivertoa parempi kuljettaja vanhan takavetoisen Mersun, ja jos kuitenkin mennään kylki edellä valotolppaan, niin Aygossa on sivuturvatyynyt ja turvaverhot. Jälkimmäisistä on erityisen paljon iloa risteyskolareissa, jos joku pappa tulee Kasvaimella kylkeen.

Ja se on vähän niinkin, että uudella ja isolla autolla ajava ei todennäköisesti koskaan tule rikkaaksi...


Ja muutenkin ihmettelen että autoilussa tuntuu olevan joku itseisarvo ajaa mahdollisimman halvalla. Jos oikeasti haluaisi säästää niin asuminen on se kallein menoerä elämässä, mutta jostain syystä sillä ei kukaan rehentele että asuu teltassa tai sillan alla?

Kotona vietetään aika paljon enemmän aikaa kuin autossa, yleensä. Ja vieraita on vaikea kutsua autoonsa teinivuosien jälkeen, mutta kotona moni voi tykätä järjestää kaikenlaista illanistujaista.

EDIT:

[Luullakseni amerikkalaisen] Datan pohjalta voidaan todeta, että ~2000 kg jälkeen kahden auton yhteentörmäyksessäkään ei lisämassasta enää ole käytännössä hyötyä oman selviytymisen edistäjänä, ja jo n. 1400 kg jälkeen lisämassan hyöty alkaa olla aika vähäistä. Euroopassa molemmat luvut lienee vähän pienemmät, koska täällä on jo pitkään suosittu pienempiä autoja kuin USA:ssa, jolloin vastapuolikaan ei niin todennäköisesti ole mikään Ford Explorer tai muu iso SUV.

1733344666180.png


koko merkitsee vai merkitseekö.jpg

 
Viimeksi muokattu:
Lisää samanlaisia pro tipsejä:
  • Pulloja keräämällä voi tienata mukavasti lisärahaa, samalla saa myös ulkoilua!
  • Uusia vaatteita ei kannata ostaa, koska monesta paikasta saa ilmaisia käytettynä. Toinen vaihtoehto on varastaa tekstiilikeräyksestä.
  • Ruoastakin on tyhmä maksaa, kun vain muutaman tunnin aikainvestoinnilla voit käydä hakemassa leipäjonosta safkat
  • Asumiseen on ihan turha haaskata rahaa. Sijoitat kerran hyvään talvimakuupussiin ja asut teltassa lähimetsässä, niin säästät kirjaimellisesti satoja tuhansia euroja! Metsään voi myös paskoa ja kun pyyhkii perseensä lehtiin ei tarvitse haaskata rahaa myöskään vessapaperiin. Suihkuakaan ei tarvitse koska voit vaan seistä alasti sateessa.
  • Itseasiassa koko auto on ihan totaalisen turha menoerä. Kävellen pääsee joka paikkaan ja se on vielä terveellisempääkin. Jos käy töissä, niin sen teltan voi pystyttää siihen duunipaikan lähelle.
jne.
 
Autoilu on minulle pakollinen paha. Jos pärjättäisiin ilman auto(j)a, ei meillä niitä myöskään olisi. No ehkäpä harrasteauto löytyisi silloinkin, mutta se ei nyt ole tässä se oleellinen homma.
Minua ei kiinnosta auton hinkkaaminen, peseminen yms. Eikä myöskään kiinnosta stressata jos joku vahingossa kolauttaa jossain parkkiksella jonkun ovikolhun omaan autoon. Auto menettää arvoaan tiettyyn pisteeseen saakka ja rahan "menettäminen" sitä kautta ei kyllä kiinnostele yhtään.
Nykyään saa jo muutamalla tonnilla ihan hyvin tämän vuosituhannen autoja, missä on turvavarusteet ihan hyvät. Sen takia meillä valinta on ollut jo pidemmän aikaa ne halvat romut.

Mutta eipä minua kyllä liiemmin kiinnosta sekään, jos joku naapuri ajaa uudella autolla tai ostaisi jonkun kalliin auton tms. Tämä on vapaa maa ja jokainen saa ajaa sillä millä haluaa, uskoa mihin haluaa, identifioitua miksi haluaa jne.

Eniten ihmettelen niitä tyyppejä, joilla on aikaa ja viitsimistä alkaa pohtimaan toisten valintoja ja tekoja. Myönnän että itsekin nuorempana sitä harrastin, mutta nykyään ei enää jaksa muiden tekemiset niin paljoa kiinnostaa.
 
Oma kokemukseni käytetyistä autoista on, että siinä noin 15v. jälkeen alkaa enenemässä määrin tulla kaikennäköistä pientä vikaa - ihan kilometreistä riippumatta. Osa on sellaisia, että saa kyllä itse korjattua muutamalla kympillä, jos vaan viitsii: joku tiiviste repsottaa, sähköikkunan moottori täytyy vaihtaa, takalasin pesunesteen putki tukossa jne. esimerkkejä omista. Kokonaan toinen asia on sitten alustan vauriot, joilta on aika vaikea välttyä Suomen olosuhteissa. Kuitenkaan 10v vanhoissakaan autoissa ei nyt pääsääntöisesti enää ihan hirveä arvonalenema ole riesana, ja selvästi vähemmällä vaivalla selviää, joten suosin mieluummin sellaisia. Lisäksi vanhasta tekniikasta saa kärsiä ajomukavuudessa ja -turvallisuudessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 477
Viestejä
4 520 271
Jäsenet
74 641
Uusin jäsen
Repolaine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom