Nyt on pelattu läpi. Paljon tuli hehkutettua grafiikoita, isoa maailmaa ja tunnelmaa aiemmin. Pitkät välimatkat eivät haitanneet, kun fiilisteli ja ihaili ympäristöä. Ehkä kartalla olisi voinut olla enemmänkin täytettä, sivutehtäviä ja yksityiskohtia.
Ensimmäinen iso pettymys tuli Pripyatissa. Odotin koko pelin ajan sinne pääsyä, mutta Pripyatin kaupunki tuntui olevan kiireellä tehty. Taloihin ei pahemmin päässyt sisälle, sivutehtäviä ei ollut yhtään, yksityiskohtia oli vähän, eikä legendaarista uimahallia ollut mallinnettu ollenkaan. Pripyatin alue oli myös kartalla pieni. Toinen pettymys oli se, ettei ydinvoimalaa päässyt tutkimaan. Mainittakoon, että en ole pelannut aiempia Stalkereita, eli niiden Pripyatista ei ole kokemusta. Kuitenkin tuntui, että alun Lesser Zone oli pelin parasta aluetta ja lopun Pripyat huonointa.
En viitsi hirveästi spoilata, mutta jos Pripyat oli pettymys, niin viimeiset tehtävät olivat kärsimystä. Tuntui, että tuntikaupalla piti vain taistella raskaasti aseistautuneita ja varustautuneita vihollisia vastaan. Aseet hajosivat ja jumittivat jatkuvasti ja niitä piti vaihdella, kun ammukset loppuivat. Kolmet armorit menivät hajalle. Muutamilla vihollisilla oli ase, joka tappoi yhdestä luodista. Yksi huone kaatui kahdesti ihan identtisessä kohdassa ja välillä aiemmin pelissä bugittanut hiiri sekosi pari kertaa täysin. Kiva yrittää ampua, kun kamera pyörii hallitsemattomasti. Hiiri ei ole tehnyt ikinä missään muualla samaa.
Yhdessä huoneessa viholliset spawnasivat vasta, kun kävelit itse sinne. Siinä ei ollut montaa sekuntia aikaa pysyä hengissä, kun 10 vihollista spawnaa metrien päähän ampumaan haulikolla ja yläparvet ovat täynnä snipereitä. Kuolin jonkun 10 kertaa tuohon, kunnes keksin heittää kranaatteja niin paljon kuin ehti. Nämä vihollisethan vaativat varmaan 3 osumaa kranaatista, jotta kuolivat, mutta sentään kaatuivat joka räjähdyksestä ja eivät ehtineet ampumaan. Lopun custscene oli hieno, mutta samalla lopputekstit olivat helpotus. Mielestäni aivan turhan paljon venytetty loppua.
Toivon, että peliä korjataan lähivuosina reilulla otteella. Bugien korjauksen, vihollisten tasapainottamisen ja A-Lifen korjaamisen lisäksi tuovat toivottavasti myös lisää sisältöä ja yksityiskohtia maailmaan. Muutama uusi ja hyvä sivutehtävä siellä täällä kelpaisi. Samoin rakennuksia ja eri paikkoja voisi mallintaa lisää ja tarkemmin. Sen verran pystyi tekemään eri valintoja pelin aikana, että pitää kuitenkin jossain vaiheessa pelata uudestaan. Näkee vähän, miten tarina muuttuu.