S.T.A.L.K.E.R. 2

Nope, vertailukohtana pelasin just uuden Indianan ja aivan järjetön ero miltä tuntuu vaikka fps suht samat.
Minulla tämä tuntui pahalta oletusasetuksilla, mutta se korjaantui sillä että otin FSR:n ja skaalauksen pois ja laitoin Nvidia reflexin päälle. Tämä siis rtx 3080:llä. Ilman tuota säätöä oli pelikelvoton.

Nyt on rtx 5080 ja toimii kivasti kaikki tapissa. Ei tämä mikään Doom Eternal ole, mutta paljon pienempi input lag kuin esim. Starfieldissä on.
 
Minulla tämä tuntui pahalta oletusasetuksilla, mutta se korjaantui sillä että otin FSR:n ja skaalauksen pois ja laitoin Nvidia reflexin päälle. Tämä siis rtx 3080:llä. Ilman tuota säätöä oli pelikelvoton.

Nyt on rtx 5080 ja toimii kivasti kaikki tapissa. Ei tämä mikään Doom Eternal ole, mutta paljon pienempi input lag kuin esim. Starfieldissä on.

3600 - 3060ti setillä ei oo mahdollista ajaa ilman DLSS, FSR ei tosiaan auta ainakaan positiivisesti.
 
3600 - 3060ti setillä ei oo mahdollista ajaa ilman DLSS, FSR ei tosiaan auta ainakaan positiivisesti.
Joo. Kyllähän tätä on aika paha pelata keskitehoisella koneella. Poikani pelaa 3060ti:llä 3440x1440 resolla ja kyllähän se on lähinnä välttävä tuntuma on vaikka DLSS on performancella ja detaljit mediumia.

En tiedä olenko turhan pessimistinen kun en odota tuon perffin merkittävästi paranevan enää.
 
Joo. Kyllähän tätä on aika paha pelata keskitehoisella koneella. Poikani pelaa 3060ti:llä 3440x1440 resolla ja kyllähän se on lähinnä välttävä tuntuma on vaikka DLSS on performancella ja detaljit mediumia.

En tiedä olenko turhan pessimistinen kun en odota tuon perffin merkittävästi paranevan enää.
Kyllä 3060Ti on vain yksinkertaisesti alitehoinen kortti tälle pelille tuolla resoluutiolla. Prosessoritehoa vaatii myös melkoisesti varsinkin sheltereissä jossa paljon NPC:ta.
 
Itse huomasin tässä olevan jonkunlaisen input lagin hiiren liikkeille. Syytin aluksi Frame Generationia siitä, mutta sen kytkeminen pois päältä ei auttanut. Redditissä tarjotaan tuohon ratkaisua:


Raskas pelihän tämä on graafisesti. Kellotettu RX 7900 XT ei jaksanut 1440p-resoluutiolla Epic-asetuksilla pitää yli 60 FPS, vaikka tässä ei ole HW-säteenseurantaa. En jaksanut säätää asetuksien kanssa, vaan iskin pelkän FSR 3.1 Frame Generationin päälle. Nyt pyörii natiivina 100-165 FPS. Prosessorin (i5-13600KF) suhteen on tullut raskaampiakin pelejä vastaan ja pullonkaula on asutuskeskuksissakin näyttiksellä. Mitään nykimisiä tai FPS-droppeja ei tule missään, mikä onkin tärkeää.

Pirun nätti pelihän tämä on. Toisaalta kun katsoo, miten hyvin esimerkiksi KCD2 pyörii ja näyttää silti hyvältä, niin ehkä Stalker 2 kaipaisi myös jotain optioimintia. Toki UE5-pelien suhteen raskaus tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. Jos tässä olisi vielä raudalla toteutettu säteenseuranta (lumen), niin sitten kyykyttäisi näyttiksiä kunnolla.

Viimeisin päivitys korjasi shader compilation -ongelmat. AIemmin en saanut niitä välillä millään koottua, mutta nyt menee hetkessä läpi. Ajuripäivityksen jälkeen saa odotella hieman pidempään.
 
Onkohan tähän olemassa jotain modia, joka hieman helpottaisi tuota taistelua AI:ta vastaan? Käyttääkö joku sellaista ja jos käyttää, niin minkä nimistä? On jokseenkin puuduttavaa, kun joka ikinen ulkona tapahtuva taistelu menee hieman epäreiluksi, kun vihollinen napsauttaa hienosti päähän tiheän kasvillisuuden läpi ja itse et näe, että missä se vihollinen oikein luuraa.
 
Onkohan tähän olemassa jotain modia, joka hieman helpottaisi tuota taistelua AI:ta vastaan? Käyttääkö joku sellaista ja jos käyttää, niin minkä nimistä? On jokseenkin puuduttavaa, kun joka ikinen ulkona tapahtuva taistelu menee hieman epäreiluksi, kun vihollinen napsauttaa hienosti päähän tiheän kasvillisuuden läpi ja itse et näe, että missä se vihollinen oikein luuraa.
Kokeile vaihtaa taktiikkaa jos et löydä modeja. Juokse heti suojaan kun huomaat vihollisen lähestvän, sammuta otsavalo ja hoida taistelu suoja-asemasta.

Liikun pelissä yleensä niin että pyrin pitämään suojaa lähellä ja taisteluja välttäen. Useimmitenhan taistelun voi välttää sillä että ei käytä otsavaloa ja liikkuu metelöimättä.

Toiselta kantilta tuntuu että viholliset ovat aika sokeita jos kulkee kyykyssä, varsinkin pimeällä ja sateella.
 
Kokeile vaihtaa taktiikkaa jos et löydä modeja. Juokse heti suojaan kun huomaat vihollisen lähestvän, sammuta otsavalo ja hoida taistelu suoja-asemasta.

Liikun pelissä yleensä niin että pyrin pitämään suojaa lähellä ja taisteluja välttäen. Useimmitenhan taistelun voi välttää sillä että ei käytä otsavaloa ja liikkuu metelöimättä.

Toiselta kantilta tuntuu että viholliset ovat aika sokeita jos kulkee kyykyssä, varsinkin pimeällä ja sateella.
Joo ei tässä pelissä ainakaan aluks tapella kannata satunnaisia roismoja vastaan ellei pakko ole. Menee vaan turhaan kuulia ja joutuu korjaa varusteita.
 
Kokeile vaihtaa taktiikkaa jos et löydä modeja. Juokse heti suojaan kun huomaat vihollisen lähestvän, sammuta otsavalo ja hoida taistelu suoja-asemasta.

Liikun pelissä yleensä niin että pyrin pitämään suojaa lähellä ja taisteluja välttäen. Useimmitenhan taistelun voi välttää sillä että ei käytä otsavaloa ja liikkuu metelöimättä.

Toiselta kantilta tuntuu että viholliset ovat aika sokeita jos kulkee kyykyssä, varsinkin pimeällä ja sateella.

Hyviä pointteja. Aiemmin mun taktiikka oli vältellä turhia taisteluja, mutta nyt kun on alkanut tulla ihan toimivia aseita eteen ja rahaa niiden korjaamiseen, niin on alkanut kiinnostamaan tulitaistelujen kokeileminen. Selkeesti vielä opeteltavaa, mutta kun lähelle pääsee, niin siinä ei vihollinen kauaa elossa ole.
 
Nyt on kaikki altered itemsit hankittu, kun hain viimeisen (Weird Nut) tulitornadosta.
1739473830676.png


Ei ollut loppujen lopuksi kovinkaan vaikeaa (vaikein oli ehdottomasti Weird Bolt, toiseksi vaikein Weird Ball).
Nyt on melkein kaikki paikat Yanivin eteläpuolella koluttu pariinkin kertaan, joten voisi vähitellen lähteä pääjuonen mukana Dugaan.

Parasta tässä pelissä on ollut voimakkaimmilla hirviöllä maustetut tehtaat/rakennukset/luolastot ym. erikoiskohteet, jotka ovat usein todella jännittäviä ja/tai haastavia.
Myös noita kauniita ja mielenkiintoisia artifacteja on kiva keräillä (ja metsästellä rikollisjoukkioita).
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on kaikki altered itemsit hankittu, kun hain viimeisen (Weird Nut) tulitornadosta.
Ei ollut loppujen lopuksi kovinkaan vaikeaa (vaikein oli ehdottomasti Weird Bolt, toiseksi vaikein Weird Ball).


Nyt on melkein kaikki paikat Yanivin eteläpuolella koluttu pariinkin kertaan, joten voisi vähitellen lähteä pääjuonen mukana Dugaan.

Parasta tässä pelissä on ollut haastavat, voimakkaimmilla hirviöllä maustetut tehtaat/rakennukset/luolastot ym. erikoiskohteet, jotka ovat usein todella jännittäviä ja/tai haastavia.
Myös noita kauniita ja mielenkiintoisia artifacteja on kiva keräillä (ja metsästellä rikollisjoukkioita).
Laittakaa spoileritageja. Itse en ainakaan halunnut lukea mitä artifacteja mistäkin löytyy enne kuin itse selvitin miten ne saa.
 
Onkohan tähän olemassa jotain modia, joka hieman helpottaisi tuota taistelua AI:ta vastaan? Käyttääkö joku sellaista ja jos käyttää, niin minkä nimistä? On jokseenkin puuduttavaa, kun joka ikinen ulkona tapahtuva taistelu menee hieman epäreiluksi, kun vihollinen napsauttaa hienosti päähän tiheän kasvillisuuden läpi ja itse et näe, että missä se vihollinen oikein luuraa.
Old Stalkers never die: young ones do.
 
  • Player's flashlight now casts shadows on objects.
Vihdoinkin!

Pelailin tätä hetken juuri ennen pätsin tuloa, edellisestä kerta taisikin olla viime vuoden puolella. Vähän alkanut tökkiä, sillä tämän pelaaminen ole varsinaisesti kovin hauskaa - etenkin tuo mutantteja vastaan taistelu on jotenkin ankeaa. Jos saisivat sitä parannettua, niin varmasti maistuisi paremmin itselle.
 
hyvin tehty peli kun ei varjoja tee taskulampulla :D ollu kiire päästä rahastaan
 
No on, valmiit työkalut ja siihen vaan FG:tä kehiin, johan tuosta tuubissa oli :D
 
Ai että bossfightteja vaikeutettu - pelin pankin osuus ja sitä hinkattu vielä huonommaksi.
Ne mihin itse törmäsin läpipeluukerralla olivat ainakin todella helppoja veteran vaikeistasolla. Viimeistä yritin toisen kerran ja ensimmäinen meni sukkana. En muista oliko niitä enemmänkin..

Kai niistä voi saada hyvin erilaisia kokemuksia omasta pelityylistä riippuen.

Faust kattotaistelu oli ohi alle minuutissa kun hän stunnaantui kranaateista niin että niiden laitteiden tuhoamisen jälkeen riitti että heitti kourallisen niitä sarjassa sinne päin.

Skar taas meni ihan vahingossa kun hetken tolppaa ympäri kierreltyäni näin konsolin napin jolla hänet sai stunnattua. Toisella yrittämällä meni läpi ihan vaan tolppia ympäri kävellen hippaa leikkiessä ja nappeja painoin kun tuli sopiva rako.
 
Taskulamppu tuntui kyllä entistä tehottomalta ja aika vähän niitä varjoja kuitenkin tuli. Joku iso tolppa teki pienen varjon, mutta auton raato ei oikein mitään.

Isoin muutos minkä itse huomasin oli, että friendly npc:t ei ampunut bandiitteja, jotka oli mun kimpussa. No itse taistelu oli helpompaa, kun ampuivat huonommin. Mutta puskien läpi kyllä näkivät edelleen varsin hyvin.

Kerran jo luulin, että savet korruptoitui, kun kuoleman jälkeen continue vei pelin alkupaikkaan ja oli UIn mukaan joku näkymätön 7.62 ase kranaateilla, eikä mikään nappi tehnyt mitään. No uudelleenkäynnistyksen jälkeen toimi normaalisti.
 
Mielestäni ennen uutta pätsiä, gpu kävi kovemmilla prosenteilla kuin nyt. 5800X, 3080 gigabyte xtreme, 32 gigaa RAM ja peli pyörii 980 PROlta. Nvidian ajureista optimoitu, paitsi hair low. Myöskin fps tuntuisi olevan matalampi, jopa olematon ennen nykyistä patchia. Nyt joku 50-60 fps, ennen 70-90 fps.

edit. Ennen gpu oli 70-90% käytössä, nyt 50-80.
 
Kohta 30 tuntia pelikellossa ja maistuu. Rahasta vain meinaa olla välillä pulaa, kun kaikki menee aseiden ja varusteiden korjaamiseen. Pitää panostaa enemmän aseiden ja artifaktien myyntiin.

Pakko sanoa, että tässä on aivan jäätävän hyvät grafiikat Epic-asetuksilla. Valaistus on paikoin uskomattoman realistista ottaen huomioon, että Lumen on toteutettu softalla. Tuohon kun vielä yhdistää yksityiskohtien määrän, vaihtelevat sääilmiöt ja tiheän kasvillisuuden, niin kyllä kelpaa. Paljon tulee vain ihmeteltyä tunnelmaa ja maisemia. Toivottavasti tähän tulee Photo Mode myöhemmin, koska sille olisi tosiaan tarvetta.

Muutama screenshot esimerkkinä grafiikoista ja valaistuksesta. Jos olisi ottanut Hudin pois kuvia varten, niin olisi kehdannut postata Screenshot-ketjuunkin :hammer:

1.png
2.png


3.png
 
Kuten jo aiemmin on monesta suusta todettu, kannattaa jättää taistelut väliin jos vihollisia on enemmän ja ei ole kunnon suojia minkä takaa tiputella vihuja.Avomaastossa omat kulut on paljon isommat kuin lootin arvo.Ai mistäkö tiedän,ihan kantapään kautta opittu,kun oli reilut 200 tuntia takana lopussa.
on rahaa ,aseita ja varusteita enemmän kuin pystyy hyödyntämään
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
269 036
Viestejä
4 655 827
Jäsenet
76 330
Uusin jäsen
thrfty

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom