S.T.A.L.K.E.R. 2

Sain pelin lahjaksi ja piti kokeilla nopeasti. Onkohan tähän tulossa lähiviikkoina jotain merkittäviä päivityksiä? Ilmeisesti kuitenkin ihan pelattavassa kunnossa jo? Mietin, hyppäänkö tämän kimppuun, vai pelaanko vielä ensin yhden toisen pelin alta. Entä miten hyvä uudelleenpelattavuus tässä on? Ilmeisesti valinnoilla on merkitystä ja loppuja on useita, mikä kannustaa pelaamaan toiseenkin kertaan joskus.

Ihan näyttävä peli kyllä ja tunnelma on kohdallaan. Post-apokalyptinen teema iskee kaikessa viihteessä ja Stalker-kirjakin on tullut luettua. Yllättävän raskas myös. Peli asetti RX 7900 XT:llä oletuksena kaikki Epicille, mutta 1440p-resoluutiolla FPS dippaili alle 60:n. FSR 3.1 onneksi tuli auttamaan ja Frame Generation toi huiman boostin. En myöskään huomannut mitään dippejä alueilla, joissa on enemmän NPC-hahmoja. Ilmeisesti raskas peli prossulle myös.
Kyllä tämä pääsääntöisesti on ihan pelattavassa kunnossa.Rostokissa on herkkä jumimaan jos reppu ja arkku on pinkeenä ja menee kauppiaalle.Samoin Compiling Shaders vetää nykyään aika usein juntturaan,pelattu reilut 150 tuntia ja Red Forest olisi vuorossa.
 
Loppupuolta itsekkin pelailen ja aikaa kyllä kuluu turhaan samoiluun kun lähtee kavelemään paikasta A paikkaan B ja yhtäkkiä mettän keskelle spawnaa 5 exoskeleton heppua jotka alkaa tulittamaan garffeilla samaan aikaan ja henki pois ja taas sama 10min kävelylenkki uusiksi josko nyt spawnais vain bandiitteja tai mutantteja. Muutoin tuntuis olevan ihan pelattavassa kunnossa tämä peli.
 
Paitsi, että jo kertaalleen läpi pelaanneena viho viimeisessä main missionissa on bugi, jos joudut kosketuksiin gravitaatio anomalyn kanssa, peli kaatuu siihen paikkaan.
 
Rupesin nyt kuitenkin pelaamaan tätä ja hyvältä tuntuu. Ihan kuin pelaisi Metro Exodusta avoimen maailman pelinä. Maailmassa on paljon tutkittavaa ja helposti ajautuu sivuraiteille päätarinasta. Nytkin tuli hyvät säikähdykset, kun tajusin pimeässä luolassa, etten olekaan siellä yksin. Satuin vielä sillä hetkellä testaamaan, näkeekö ilman lamppua mitään.

Muutama pieni asia häiritsee. Taskulampun keilalla saisi olla varjot, mutta sille ilmeisesti on jo jotain modeja. Ehkä isoin puute kuitenkin grafiikoissa. Päähenkilön ääninäyttelijä kuulostaa vähän tylsältä ja persoonattomalta ja vihreä crosshair myös vihollisien kohdalla tuli yllätyksenä. Shader compilation joka pelikerran alussa hirvitti, mutta alun jälkeen se meneekin ihan hetkessä läpi.
 
Rupesin nyt kuitenkin pelaamaan tätä ja hyvältä tuntuu. Ihan kuin pelaisi Metro Exodusta avoimen maailman pelinä. Maailmassa on paljon tutkittavaa ja helposti ajautuu sivuraiteille päätarinasta. Nytkin tuli hyvät säikähdykset, kun tajusin pimeässä luolassa, etten olekaan siellä yksin. Satuin vielä sillä hetkellä testaamaan, näkeekö ilman lamppua mitään.

Muutama pieni asia häiritsee. Taskulampun keilalla saisi olla varjot, mutta sille ilmeisesti on jo jotain modeja. Ehkä isoin puute kuitenkin grafiikoissa. Päähenkilön ääninäyttelijä kuulostaa vähän tylsältä ja persoonattomalta ja vihreä crosshair myös vihollisien kohdalla tuli yllätyksenä. Shader compilation joka pelikerran alussa hirvitti, mutta alun jälkeen se meneekin ihan hetkessä läpi.
Ei pitäisi kyllä tähtäimen olla vihreä kuin ystävällisen kohdalla. Toki jos ammut ensin, niin ampuvat kyllä takaisin vaikka ystävällisiä olisivatkin alunperin.
 
Ei pitäisi kyllä tähtäimen olla vihreä kuin ystävällisen kohdalla. Toki jos ammut ensin, niin ampuvat kyllä takaisin vaikka ystävällisiä olisivatkin alunperin.
Myös vihollisten kohdalla oli vihreä. Kahdesti todennut saman, kun tähtäillyt puskasta. Kun kävelee lähemmäs ilman asetta, alkavat ampumaan heti.
 
Myös vihollisten kohdalla oli vihreä. Kahdesti todennut saman, kun tähtäillyt puskasta. Kun kävelee lähemmäs ilman asetta, alkavat ampumaan heti.
Mulla on ollut sekatiimejä partioimassa joista osa vihreitä ja osa vihaisia mörköjä.
 
Onko peli myöhemmissäkin vaiheissa tosi pimeä? Eilen kokeilin vähän ja en päässyt edes ilmeisesti tutorial aluetta läpi kun kuolin ensimmäisiin ihmiseen jotk ampuivat, ilmeisesti tulivat puukottamaan äänistä päätellen mutta en nähnyt yhtään mitään, ja muutenkin koko seikkailu siihen asti oli niin synkkää että lähinnä kyllä vain vitutti siihenastinen pelaaminen, tähän osaltaan vaikutti kyllä konsoleille tehdyt kontrollit ja ui kun pc:lla pelaa ja ehkä lievä nälkäkiukku.
 
Onko peli myöhemmissäkin vaiheissa tosi pimeä? Eilen kokeilin vähän ja en päässyt edes ilmeisesti tutorial aluetta läpi kun kuolin ensimmäisiin ihmiseen jotk ampuivat, ilmeisesti tulivat puukottamaan äänistä päätellen mutta en nähnyt yhtään mitään, ja muutenkin koko seikkailu siihen asti oli niin synkkää että lähinnä kyllä vain vitutti siihenastinen pelaaminen, tähän osaltaan vaikutti kyllä konsoleille tehdyt kontrollit ja ui kun pc:lla pelaa ja ehkä lievä nälkäkiukku.
Laita taskulamppu päälle?:D
 
Pimeys on tosiaa Stalkereissa oleellinen elementti. Laita valo päälle, mutta muista että olet silloin todella helppo maalitaulu...
 
Modeilla saa päivää pidennettyä. Tuo on tosiaan muuten lähes jatkuvaa yötä. Aikaisemmissa Stalkereissa tuo ei ollut noin yöhön painottuva.
 
Pimeys on tosiaa Stalkereissa oleellinen elementti. Laita valo päälle, mutta muista että olet silloin todella helppo maalitaulu...
Kaikki aikaisemmat stalkerit olen pelannut etuperin ja takarin ja modeilla ja ilman todella monta kertaa, ja vaikka siinäkin on pimeää ja yö, en koskaan muista että olisin ollut niin turhautunut siihen pimeyteen, eli pimeässäkin kuitenkin jotenkin näki asioita paremmin ja vähän sinnepäin että mitä tapahtuu ja pystyi toimimaan. Näin jonkun videonpätkän missä keskusteltiin tuota UE5 valaistuksen toiminnasta, että esim huone jossa oli tulipalo oli silti pilkko pimeä eikä siellä nähnyt mitään ilman että pelin taskulamppu oli päällä, vaikka valonlähteitä muitakin olisi.
 
Kaikki aikaisemmat stalkerit olen pelannut etuperin ja takarin ja modeilla ja ilman todella monta kertaa, ja vaikka siinäkin on pimeää ja yö, en koskaan muista että olisin ollut niin turhautunut siihen pimeyteen, eli pimeässäkin kuitenkin jotenkin näki asioita paremmin ja vähän sinnepäin että mitä tapahtuu ja pystyi toimimaan. Näin jonkun videonpätkän missä keskusteltiin tuota UE5 valaistuksen toiminnasta, että esim huone jossa oli tulipalo oli silti pilkko pimeä eikä siellä nähnyt mitään ilman että pelin taskulamppu oli päällä, vaikka valonlähteitä muitakin olisi.
Ainakin Clear Sky ja Call of Pripyat ovat niin pimeitä että todella inhottaa liikkua ilman pimeänäköä, ihan jopa niin että mutanttien tappaminen oli todella vaikeaa. Tämä tietty vain jos on säätänyt gamman ohjeen mukaan, muutenhan se voi olla mitä vain.

Ensimmäisestä osasta on jo niin kauan aikaa kun viimeksi pelasin, etten muista siitä.

Edit:
Tässä videopätkää CoP:sta:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt alkaa kyllä vähän maistumaan puurolta tämä. Johtuen noista pitkistä edestakas kävelyistä. Milloin mennään 2km yhteen suuntaan ja otetaan joku esine kantoon ja taas sitten 1.5km toiseen suuntaan. Ja kun sielä on tehtävä tehty, taas mennään 2km johonkin suuntaan. Ja pahimmillaan kävelet ensin 2km, sitten katsot jonkun animaation ja kävelet taas seuraavat pari kilsaa toiseen paikkaan.

Ymmärrän idean ja että kyseessä pelin luonne, mutta tuo tarpominen on vaan niin pirun tylsää. Tulee mieleen RDR2 tämän osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt alkaa kyllä vähän maistumaan puurolta tämä. Johtuen noista pitkistä edestakas kävelyistä. Milloin mennään 2km yhteen suuntaan ja otetaan joku esine kantoon ja taas sitten 1.5km toiseen suuntaan. Ja kun sielä on tehtävä tehty, taas mennään 2km johonkin suuntaan.

Ymmärrän idean ja että kyseessä pelin luonne, mutta tuo tarpominen on vaan niin pirun tylsää. Tulee mieleen RDR2 tämän osalta.
Itse ainakin pelaan niin että hoardaan kaiken mahdollisen tekemisen noiden välimatkojen ajaksi, eikä sitä lopulta edes huomaa noita ääripäiden välissä liikkumisia. Se on mielestäni juuri pelin parasta antia kun voi rauhassa tutkia (ja kuolla)..
 
Kannataa ladata tuo taskulamppu modi Flashlight Customizer

ohjeet ja arvot löytyy aiemmasta kommentista. Ainut bugi tuossa on että mutantit hohtaa purppurana, keltaisena ynm


S.T.A.L.K.E.R. 2  Heart of Chornobyl Screenshot 2025.01.14 - 19.25.23.83.jpg
S.T.A.L.K.E.R. 2  Heart of Chornobyl Screenshot 2025.01.14 - 19.25.48.68.jpg
S.T.A.L.K.E.R. 2  Heart of Chornobyl Screenshot 2025.01.14 - 19.24.02.57.jpg
S.T.A.L.K.E.R. 2  Heart of Chornobyl Screenshot 2025.01.14 - 19.24.28.46.jpg
 
Itse ainakin pelaan niin että hoardaan kaiken mahdollisen tekemisen noiden välimatkojen ajaksi, eikä sitä lopulta edes huomaa noita ääripäiden välissä liikkumisia. Se on mielestäni juuri pelin parasta antia kun voi rauhassa tutkia (ja kuolla)..

Jeps, stashilta toiselle seikkailu on tässä kyllä parasta. Ei siinä edes huomaa muuta kuin että oho reppu on taas täynnä ja quest unohtuikin. Osa stash kyllä vähän turhauttaa kun mapmarker tulee mutta niihin ei pääse käsiksi ennenkuin tietyssä tehtävässä. Samoin muutama kohta yleisesti liikkuessa on sellaisia missä voi hakata päätä seinään ellei tajua ettei ole vielä oikea aika tarinassa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 818
Viestejä
4 587 894
Jäsenet
75 493
Uusin jäsen
Tyhmäkoneekasaja22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom