S.T.A.L.K.E.R. 2

Millä ääniraidalla muuten pelaatte? Itse olen ajatellut pelaavani ukrainan kielellä, koska se nyt ei vaan jotenkin tunnu kovin immersiiviseltä, jos peli sijoittuu Tsernobylin alueelle ja kaikki polottavat Lontoota typerällä slaaviaksentilla...

Samasta syystä muuten pelasin mm. Metroa venäjän kielisellä ääniraidalla ja Ghost of Thushimaa japanilaisella...
Englanti on brittien aksentilla, ja tietysti kaikki vihaa sitä päätöstä ja vaihtaa ukrainaksi.
 
Millä ääniraidalla muuten pelaatte? Itse olen ajatellut pelaavani ukrainan kielellä, koska se nyt ei vaan jotenkin tunnu kovin immersiiviseltä, jos peli sijoittuu Tsernobylin alueelle ja kaikki polottavat Lontoota typerällä slaaviaksentilla...

Samasta syystä muuten pelasin mm. Metroa venäjän kielisellä ääniraidalla ja Ghost of Thushimaa japanilaisella...
Pelasin alkuun lontoolla mutta muutaman tunnin jälkeen vaihdoin ukrainaan. Tuohan tämä ukrainan kieli nyt aivan oman fiiliksen tähän ja sopii tottakai täydellisesti pelimaailmaan.

Mutta ei englannin dubbaus ollut edes huonoimmasta päästä. Pisteet siitä pelille jälleen kerran.
 
Vajaa 10 tuntia pelattuna. Hyvin on maistunut.
Mitään takkuilua ei ole 5800X3D + 7900XTX setillä ollut tehojen puolesta, pari kertaa peli kaatunut/jäätynyt bugien takia.

Bugeja ei ole tullut vastaan kovin montaa. Pari kertaa peli kaatunut/jäätynyt mutta ei muuta, Starfield ja Cyberpunk (tänä vuonna) tuntuivat ihan yhtä bugisilta.

Veteran vaikeustaso rankaisee ja kovaa kaikista virhe arvioista. Bloodsuckerien kaataminen vaatii että saat väistettyä iskut ja saat ammuttua haulikolla vastapalloon, muuten polttaa ihan liikaa panoksia taivaan tuuliin. Ja kun aukiolla tulee vastaan kolme bandiittia niin paras vaan lähteä juoksemaan karkuun.
 
Laittelehan testituloksia kun oot saanut prossun vaihdettua. Itelläkin prossu vaihtuu alkuvuodesta 5800X3D --> 9800X3D, niin kiinnostaa miten kokemus muuttuu tässä pelissä tuon myötä. Näyttiksenä RTX 4090, niinku taisi olla sullakin.
Mitä itse kattelin, niin 5950X+4090 DLSS quality + FG, niin 1440p 130-140 FPS oli lopputulos, tosin CachyOS oli tossa alla, joka rokottaa ehkä 10-20% pelistä riippuen jompaan kumpaan suuntaan. En ole tota vielä winkulla katsonut pelattavan samalla raudalla.
Vaikeaa kuvitella, että toi olis kovin CPU-riippuvainen, tosin Linuxilla CPU käyttö tuntuu olevan alhaisempi, yllä mainitulla oli joku 5 corea käytössä (load 500%) 16:ta.
 
Englanti on brittien aksentilla, ja tietysti kaikki vihaa sitä päätöstä ja vaihtaa ukrainaksi.
Tämä. Ihan järjetön päätös. Mielestäni jopa vanhojen Stalkereiden murteinen englansti oli todella paljon parempi. Kesti noin 15 sekuntia niin alkoi otsasuoni pullistua tuon pahimmillaan jopa turhankin vahvan brittikorotustuksen takia. Yhtäkkiä zone onkin lontoon ylimystöalueen naapurissa? Ei saakeli...
 
Onko nuo kuollessa listattu määrä kuolemia jotenkin loppupeliä määrittelevä asia? Tuntuu ettei oikein lähde tämä käyntiin, varmaan 5 kertaa kuolin ekan tunnin aikana, pari kertaa jo ekaan bloodsuckeriin ja toisella kerralla välittömästi vaikkei FPS:t ole todellakaan uusia. Yleensä peli-into löytyy sitten, kun alkaa osaamaan pelatakin eikä vaan mene sokkona johonkin ottamaan turpaan. Onko jotain hyvää aloitusopasta vaikka ranskalaisilla viivoilla sellaiselle joka ei ole Stalkereita pelannut (fun fact: muttereiden heittely oli tuttu kuitenkin siitä 1979 elokuvasta jonka parikymmentä vuotta sitten tuli katsottua, mutta eipä siitä kyllä muuta muistu mieleen)?

Itelläkin peli tuntuu jotenkin raskaalta hiiren ja liikkumisen osalta, tuntuu että kuvanhuononnustekniikat vielä pahentaa sitä vaikka FPS olisi muuten parempi. On ehkä vähän surkuhupaisaa että joutuu RTX4090:llä käyttämään 4K:lla DLSS:ää, että saa ruudunpäivitystä sopivaksi, vaikkei joissain kohdissa peli edes niin järisyttävän hienolta näytä.
Pari kertaa ekaan bloodsuckeriin, pelaan veteran vaikeustasolla ja kuolin varmaan viisi kertaa siihen.

Alussa kuuluukin kuolla, aseet paskoja, ei kunnon armoria, mutta sitten kun ne saa kuntoon ja muutaman artifactin vyölle ja kunnon panokset niin alkaa helpottaa.

Stalkker ei ole mikään adhd fps peli jossa juostaan ja ammutaan ja viholliset kuolee helposti. Tässä kävellään ja kuunnellaan ja pelaajan olisi hyvä tehdä se hyökkäyksen aloitus, sillä jos vihollinen pääsee yllättämään niin kuolema on melko varma.

Mutantit tottelee haulikkoa ja buckshottia, ihmiset kivääriä ja jotkut vaatii AP luotia suojien takia.

Vihollisen toiminta on myös niin mahtavaa tässä, ne kiertää sivulle, tulee kranaattia.

Suosittelen kaikille tutkimaan maailmaa, eikä juoksemaan päämäärättömästi tehtävältä toiselle, jää se suurin herkku stalkkerista ja sen maailmasta kokematta jos vain seuraa tehtäviä.
 
Ensiviikolla pitäisi tulla eka patchi. PClle ja Xboxille.

1732433771328.png
 
Millä ääniraidalla muuten pelaatte? Itse olen ajatellut pelaavani ukrainan kielellä, koska se nyt ei vaan jotenkin tunnu kovin immersiiviseltä, jos peli sijoittuu Tsernobylin alueelle ja kaikki polottavat Lontoota typerällä slaaviaksentilla...

Samasta syystä muuten pelasin mm. Metroa venäjän kielisellä ääniraidalla ja Ghost of Thushimaa japanilaisella...

Englannilla mennään kun ukrainaa en osaa. Kiva kuitenkin tietää mitä pelissä puhutaan.

Subtitlet _AINA_ pois kaikista peleistä, pahempaa immersionrikkojaa ei ole olemassakaan, ei mulla muutenkaan näy näkökentässä mitään tekstirivejä.
 
Pari kertaa ekaan bloodsuckeriin, pelaan veteran vaikeustasolla ja kuolin varmaan viisi kertaa siihen.

Alussa kuuluukin kuolla, aseet paskoja, ei kunnon armoria, mutta sitten kun ne saa kuntoon ja muutaman artifactin vyölle ja kunnon panokset niin alkaa helpottaa.

Stalkker ei ole mikään adhd fps peli jossa juostaan ja ammutaan ja viholliset kuolee helposti. Tässä kävellään ja kuunnellaan ja pelaajan olisi hyvä tehdä se hyökkäyksen aloitus, sillä jos vihollinen pääsee yllättämään niin kuolema on melko varma.

Mutantit tottelee haulikkoa ja buckshottia, ihmiset kivääriä ja jotkut vaatii AP luotia suojien takia.

Vihollisen toiminta on myös niin mahtavaa tässä, ne kiertää sivulle, tulee kranaattia.

Suosittelen kaikille tutkimaan maailmaa, eikä juoksemaan päämäärättömästi tehtävältä toiselle, jää se suurin herkku stalkkerista ja sen maailmasta kokematta jos vain seuraa tehtäviä.
Kiitos näistä. Mjoo olin matkaamassa ekaan kaupunkiin ja vastaan tuli 5-6 hengen rosvojoukkio, ja pari koiraa vielä päälle. Ehkä se tästä lähtee.
 
Itsekin tuin Ukrainaa (ja sen pelinkehitystä) ja ostin deluxe version. Pikaisesti ehdin kokeilla, kyllä tämä on raskas! 5800X3D ja 6700 XT sain noin 40 fps ensimmäisillä asetuksilla. Jos olen oikein käsittänyt niin asetuksien säätäminen ei älyttömästi tuo lisää fps:ää?
Alun bunkkeriin asti juoksin eli noin 15 minuuttia pelasin. Ensimmäinen mutanttikoira(?) imaisi jo kaikki AK47:n panokset :D
Pitää miettiä jatkaako pelaamista nyt vai odottaako päivityksiä ja ehkä uutta näyttistä.
E: FSR quality toi noin 15 - 20 fps lisää.
 
5800X3D + 4080 Super, kaikki asetukset jätin Epiceiksi ja DLSS Performance, tunnin pelailin ja näytti pyörivän aika tasaiset 120fps (metsässä yms.). (Edit: Tosiaan ultrawide 3440x1440, joten hieman haastavampi). Joissain kohdissa vähän FPS dippasi mutta en keksinyt miksi, ehkä hieman optimointia tosiaan puuttuu. Piti tuohon 120 capata koska 144 ei ole valittavana.

Tuli myös kuoltua alkuun aika monta kertaa, kun joku näkymätön vihollinen hyökkäsi yhtäkkiä kimppuun. Tai joku sähköisku tuli jostain ihan puskista. En aina keksinyt mikä teki damagea (esim. tuo yksi 2-kerroksinen talo ennen "luolaa", en nähnyt ympärillä mitään tai ketään).

Vähän meh fiilis alkuun mutta varmaan tästä paranee kun pääsee eteenpäin.
 
Series X:llä takana n. 10h, edelleen Lesser Zonella. Tunnelma on kohdillaan kun ilman lamppua ei näe mitään eikä senkään kanssa kunnolla, ja kaikki mikä liikkuu pimeässä voi tappaa. Shootout keskellä metsää random bandiittien kanssa on yöllä todella jännää, kun ei tiedä montako on, tai edes missä päin.

Erityisen mielenkiintoinen tilanne sattui, kun pakenin bloodsuckeria tunnelikaivon kautta alas. No, alhaalla kimppuun kävi rotta-armeija. Nyt siis tikkailla pähkäilin, miten selviän molemmista. Kiipeän ylös, pudotan kranun, hyppään perään ja otan matkalla tikkaisiin kiinni. Rotat poissa, bloodsucker ylhäällä. Bloodsuckerit on vaikeita ohjaimella pelatessa, ei ehdi tähdätä nassuun vaikka nostin sensitivityä kunnes aseen kääntönopeus muuttui lähes luonnottoman nopeaksi. Hiirellä tämä kai on aivan erilainen peli, kun liikkeen massa puuttuu kokonaan? Taktiikaksi siis kiivetä ylös, 2 laakia Boomstickillä ja peruuta alas tikkaille, alas lataamaan ja uudelleen kunnes ylhäällä on vain corpse.
 
Onko nuo kuollessa listattu määrä kuolemia jotenkin loppupeliä määrittelevä asia? Tuntuu ettei oikein lähde tämä käyntiin, varmaan 5 kertaa kuolin ekan tunnin aikana, pari kertaa jo ekaan bloodsuckeriin ja toisella kerralla välittömästi vaikkei FPS:t ole todellakaan uusia. Yleensä peli-into löytyy sitten, kun alkaa osaamaan pelatakin eikä vaan mene sokkona johonkin ottamaan turpaan. Onko jotain hyvää aloitusopasta vaikka ranskalaisilla viivoilla sellaiselle joka ei ole Stalkereita pelannut (fun fact: muttereiden heittely oli tuttu kuitenkin siitä 1979 elokuvasta jonka parikymmentä vuotta sitten tuli katsottua, mutta eipä siitä kyllä muuta muistu mieleen)?

Itelläkin peli tuntuu jotenkin raskaalta hiiren ja liikkumisen osalta, tuntuu että kuvanhuononnustekniikat vielä pahentaa sitä vaikka FPS olisi muuten parempi. On ehkä vähän surkuhupaisaa että joutuu RTX4090:llä käyttämään 4K:lla DLSS:ää, että saa ruudunpäivitystä sopivaksi, vaikkei joissain kohdissa peli edes niin järisyttävän hienolta näytä.

Muutamia tärppejä:

Tappelut:

- Tallenna usein ja mielellään ENNEN kuin kötinä alkaa :D
- Laita fikkari pois tappelun aikana jos mahdollista, vihut tuntuu näkevän valon todella kaukaa.
- Tappelussa kannattaa miettiä etukäteen joku sotasuunnitelma. Jos jää housut kintuissa keskelle avointa pihaa, niin joko lähtee henki tai sitten tulee helposti käytettyä valtava määrä arvokkaita resursseja. Itse pyrin tappelemaan mahdollisimman epäreilusti, eli napsuttelen kauempaa jollain kiväärillä, tai menen vaikka oven taakse piiloon ja laitan nappia otsaan sitä mukaa kun rosmot tulevat ovesta.
- Kranaatteja tuntuu löytyvän joka toiselta ruumiilta ja itse ainakin käytän niitä melko paljon. Säästyy paukkuja ja niitä voi nakella samalla kun on suojassa. Erityisesti underhand-heitto on loistava.
- Pelaa rauhassa, käytä paljon suojaa ja koeta mahdolisuuksien mukaan osua aina päähän. Jos vihulla on vähänkään parempi armori, niin liiviin saa ampua helposti puoli lippaallista kuulaa ennen kuin vastustaja kuukahtaa.
- Aika usein on parempi välttää tappelu kokonaan, varsinkin jos törmää johonkin random-roadmaneihin. Lootti ei ole useinkaan tappeluun käytettyjen resurssien arvoista ja varsinkin Bloodsuckerit yms. mutantit ovat aivan helvetin sitkeitä.
- Em. Bloodsuckereita vastaan paras löytämäni taktiikka on liikkua koko ajan sivusuunnassa ja pakittaa samalla. Aika usein lonkeronaama lyö ohi ja siinä on hyvä tilaisuus töräyttää haulikolla tai ampua kunnon sarja päähän. Yleensä juoksen vaan karkuun, jos ei ole ihan pakko tapella.
- Muut hitaammat mutantit (poltergeistit, controllerit yms) pyrin pehmittämään kranaateilla, koiria ja possuja yms. pääsee yleensä karkuun kun hyppää johonkin kiven tms. päälle ja suolaa ne sieltä.
- Kannattaa käyttää erilaisia ammustyyppejä vihun mukaan, voit vaihtaa niitä vaikka kesken tappelun. Eli AP-luotia vaan kehiin heti jos näkee että vastapuolella on jotain armoria päällä.


Resurssit yms.

- Kamppeet kannattaa pitää koko ajan mintissä, niin rahaa ei mene korjauksiin läheskään niin paljoa. Pyrin nyt itse fiksaamaan roippeet ennen kuin kunto laskee alle 90%. Jos kondis menee "keltaiselle", niin korjauspulut harppaavat aika paljon.
- Lootattuja rikkinäisiä aseita ei kannata korjata ennen myyntiä, tuossa tekee turskaa.
- Artifacteja voi farmata ja ne ovat about paras tulonlähde. Esim. Garbagessa juoksin 3-4 päivän välein Electric Field - Poisonous Hole - Explosion Funnel reitin. (spoler: Slag Heapista saa Budmo! -nimisestä sivutehtävästä paremman skannerin, joka helpottaa farmausta merkittävästi)
- Oma prioriteetti lootattaville kamoille: 1) Artifaktit 2) Armorit 3) Hyväkuntoiset aseet 4) Ammukset, medkitit yms. Mitään Makaroveja, boomstickejä yms. en jaksa poimia kyytiin.
- Ei kannata alussa käyttää hirveästi rahaa kamppeiden päivittämiseen, parempaa gearia löytyy melko usein.
- Farmausreissuille laitan usein vähän kevyemmän vara-armorin ja otan mukaan vain yhden kiväärin ja pistoolin, 10 medikittiä, 5 energiajuomaa ja jonkun makkaranpätkän. Syön sitten kuolleden vihujen taskuista löytyvät leivänkannikat enkä kanna juuri ruokaa repussa, jolloin jää tilaa lootille.
- Jos armorissa on 2 slottia artefakteille, niin toiseen voi laittaa säteilyltä suojaavan möllykän ja toiseen slottiin jonkun artifactin joka parantaa endurancea tai nostaa kannettavan kaman painorajaa.

Muuta:

-Pelin alkupuoliskolla omaan makuun paras pyssy oli Lummox's AKS, sen kaverina Spitter (uniikki konepistooli) tai vähän pimpattu Viper joka on burst modessa. Mulla on vielä 28 pelitunnin jälkeen käytössä se pelin eka pistooli täysin päivitettynä ja siinä on kiinni isompi lipas ja vaimennin.
Tuolla on aika hyvä napsutella otsaan ja paukut ovat about ilmaisia.
- IMO pyssyjen pimppausta suurempi prioriteetti on panostaa kunnon armoriin, noita onneksi löytyy jo Garbagen alueelta aika mukavasti.
- Hommaa Weird Ball -artefakti ekalta alueelta ;)
 


TL:DW; 780m tasoissa gtx 1060 kanssa

yllättävän kovaa settiä, koska 30fps on melko tasainen
 
5800X3D + 4080 Super, kaikki asetukset jätin Epiceiksi ja DLSS Performance, tunnin pelailin ja näytti pyörivän aika tasaiset 120fps (metsässä yms.). (Edit: Tosiaan ultrawide 3440x1440, joten hieman haastavampi). Joissain kohdissa vähän FPS dippasi mutta en keksinyt miksi, ehkä hieman optimointia tosiaan puuttuu. Piti tuohon 120 capata koska 144 ei ole valittavana.

Tuli myös kuoltua alkuun aika monta kertaa, kun joku näkymätön vihollinen hyökkäsi yhtäkkiä kimppuun. Tai joku sähköisku tuli jostain ihan puskista. En aina keksinyt mikä teki damagea (esim. tuo yksi 2-kerroksinen talo ennen "luolaa", en nähnyt ympärillä mitään tai ketään).

Vähän meh fiilis alkuun mutta varmaan tästä paranee kun pääsee eteenpäin.
Oletko kokeillut saako paremman kuvanlaadun jos laittaa dlss quality ja laskee asetuksia? Sillä vaan mietin kun sama näytönohjain mutta en ole vielä pelannut peliä.
 
5800X3D + 4080 Super, kaikki asetukset jätin Epiceiksi ja DLSS Performance, tunnin pelailin ja näytti pyörivän aika tasaiset 120fps (metsässä yms.). (Edit: Tosiaan ultrawide 3440x1440, joten hieman haastavampi). Joissain kohdissa vähän FPS dippasi mutta en keksinyt miksi, ehkä hieman optimointia tosiaan puuttuu. Piti tuohon 120 capata koska 144 ei ole valittavana.

Tuli myös kuoltua alkuun aika monta kertaa, kun joku näkymätön vihollinen hyökkäsi yhtäkkiä kimppuun. Tai joku sähköisku tuli jostain ihan puskista. En aina keksinyt mikä teki damagea (esim. tuo yksi 2-kerroksinen talo ennen "luolaa", en nähnyt ympärillä mitään tai ketään).

Vähän meh fiilis alkuun mutta varmaan tästä paranee kun pääsee eteenpäin.

Samalla setupilla huomasin häiritseviä dippauksia vain kaupungeissa tosin DLSS Qualitylla, niissä ei tietääkseni tarvitse ketään ampua niin olkoot. Ehkä myöhemmin kun pääsee Prypjatiin tai isompiin laitoksiin se alkaa häiritsemään, mutta toistaiseksi erämaassa ei tunnu haittaavan.

Tuhlasin tuohon samaan näkymättömään viholliseen kaikki medkitit. Lopulta päätin olla tutkimatta taloa ja menin vaan eteenpäin. Pitää palata sinne päivällä jossain välissä prologin jälkeen.
 
- Hommaa Weird Ball -artefakti ekalta alueelta ;)
Johdattaako peli (tehtävät) usein näiden äärelle vai kannattaako koluta kaikki paikat ihan muuten vaan? Toi skanneri tms. ilmeisesti alkaa piippaamaan jos tarpeeksi läheltä menee?

En halua netistä etsiä näihin mitään suoria ohjeita ja muutenkin koitan varoa spoilereita ym.
 
Oletko kokeillut saako paremman kuvanlaadun jos laittaa dlss quality ja laskee asetuksia? Sillä vaan mietin kun sama näytönohjain mutta en ole vielä pelannut peliä.
Vaihdoin pelkästään DLSS Performance -> Quality ja jätin muut asetukset Epicille, FPS pysyi ihan samana.

Sen verran puusilmä, että mitään älytöntä eroa en graffoissa nähnyt, mutta joo tämän perusteella voi jättää Qualityn päälle. Ehkä tuo 120...144 alue on juuri se missä se näiden ero FPS-mielessä sitten näkyisi, mutta 120 capilla näyttää toimivan millä vaan.
 
Johdattaako peli (tehtävät) usein näiden äärelle vai kannattaako koluta kaikki paikat ihan muuten vaan? Toi skanneri tms. ilmeisesti alkaa piippaamaan jos tarpeeksi läheltä menee?

En halua netistä etsiä näihin mitään suoria ohjeita ja muutenkin koitan varoa spoilereita ym.
Jää tosi paljon kampetta löytämättä jos juoksee vaan questilta toiselle. Tutkittavaa on aivan hitosti ja nyt kun on päässyt kolmannelle ja neljännelle alueelle, niin questit ei meinaa edetä mihinkään kun koko ajan löytyy joku uusi lokaatio :D Nyt alkaa 35h kohdalla tuntumaan, että kaipaisi noita AI:n generoimia random-eventtejä elävöittämään tutkimista.
 
Mitenköhän hyvin ja millä asetuksilla Stalker 2 pyörisi meitsin myllyllä? Tässä speksit:

Emo: Asus Rog Strix B550-F Gaming Wifi II
CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: 32Gt (2x16Gt Kingston Fury Renegade 3600Mhz)
GPU: MSI RTX 3070 8Gt Gaming X Trio
SSD: Kingston Fury Renegade 2Tb Nvme
OS: Win11 Home
Näyttö: Samsung Odyssey G5 c34g55 34"
Ultrawide 3440 x 1440p 165Hz

Onko mitään toiveita, että pelin saisi pyörimään sulavasti HIGH asetuksilla DLLS Quality tilassa? Vai kannattaako laittaa DLLS Perfomance? Vai kannattaako kenties unohtaa koko homma tällä kokoonpanolla ja odottaa, että saa hankittua paremman näytönohjaimen tai sitä, että pelinkehittäjät ehtii saada peliä optimoivan päivityksen bugikorjauksineen julkaistuksi..?

Uskoakseni peli on tällä hetkellä jokseenkin sekavassa tilassa? Ei ihan CP2077 julkaisuversion bugi tasoa, mutta ei paljon toisinkaan kuulemma...
 
Mitenköhän hyvin ja millä asetuksilla Stalker 2 pyörisi meitsin myllyllä? Tässä speksit:

Emo: Asus Rog Strix B550-F Gaming Wifi II
CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: 32Gt (2x16Gt Kingston Fury Renegade 3600Mhz)
GPU: MSI RTX 3070 8Gt Gaming X Trio
SSD: Kingston Fury Renegade 2Tb Nvme
OS: Win11 Home
Näyttö: Samsung Odyssey G5 c34g55 34"
Ultrawide 3440 x 1440p 165Hz

Onko mitään toiveita, että pelin saisi pyörimään sulavasti HIGH asetuksilla DLLS Quality tilassa? Vai kannattaako laittaa DLLS Perfomance? Vai kannattaako kenties unohtaa koko homma tällä kokoonpanolla ja odottaa, että saa hankittua paremman näytönohjaimen tai sitä, että pelinkehittäjät ehtii saada peliä optimoivan päivityksen bugikorjauksineen julkaistuksi..?

Uskoakseni peli on tällä hetkellä jokseenkin sekavassa tilassa? Ei ihan CP2077 julkaisuversion bugi tasoa, mutta ei paljon toisinkaan kuulemma...
Ota 14 päivän game pass kokeilu 1 eurolla niin selviää. Ei kukaan muu voi tietää miten paljon stutteri tai bugit juuri sua häiritsee.
 
Mitäää :D
Tämä modi muutti pelin huomattavasti mielekkäämmäksi:

Mitäää :D Mutantithan on koko pelin suola! Perus bandiitteja pystyy vähänkään paremmilla kamppeilla niputtamaan kymmeniä ilman että tulee edes hiki, mutta jos vastassa on pari bloodsuckeria tai poltergeist, niin pitää miettiä kaksi kertaa että kannattaako riskeerata rahat ja henki.
 
Tämä modi muutti pelin huomattavasti mielekkäämmäksi:

Pistän testiin kun ensi kerran pelaan.

Mites muuten nuo modit jotka vaikuttaa valuuttaan? Harmittaa että aseenkorjaus maksaa niin saatanasti alussa. Eikä rikkinäisiä voi myydä.
 
Tämä. Ihan järjetön päätös. Mielestäni jopa vanhojen Stalkereiden murteinen englansti oli todella paljon parempi. Kesti noin 15 sekuntia niin alkoi otsasuoni pullistua tuon pahimmillaan jopa turhankin vahvan brittikorotustuksen takia. Yhtäkkiä zone onkin lontoon ylimystöalueen naapurissa? Ei saakeli...
Toi murteinen englanti on vaan epäloogista, jos pelaajahahmon on tarkoitus olla paikallinen, niin ei ne englantia aksentilla puhuisi, noin yleisesti ottaen.
 
Vajaa 7 tunttia jännitystä takana - edelleen Lesser Zonella.
Huomioita:
- Toimii todella sulavasti (4K Epic) asetuksilla sigun koneessa - ei stutterointia tms. En ole viitsinyt katsoa FPS:iä
- Ei ole kaatunut kertaakaan
- Yhden kerran tuli savebugi: näppäinasetukset olivat muuttuneet talletuskohdan lataamisen jälkeen. Kaatumisia ei ole ollut, enkä ole havainnut muita varsinaisia bugeja
- Aika vaikea Stalker -asetuksilla. Joka välissä tulee jotakin edestä tai takaa tai molemmista suunnista, ja vihut (varsinkin ihmiset ja Bloodsuckerit). Vähän turhankin paljon elämää tuolla seudulla.
- Ammukset ovat koko ajan kortilla. Kerättyjä romppeita myymällä saa juuri ja juuri ammuksia seuraavalle keikalle.
- Grafiikka - ei mielestäni kovin ihmeellistä. Jotkut falloutit tulevat lähinnä mieleen. Sähkömyrskyt (ukonilmat yms.) ovat vähän liioiteltuja. Tukikohdat ovat sitä samaa mitä tuhannessa muussakin RPG -pelissä kauppiaineen. Minusta kaupat ja tukikohdat olivat alkuperäisissa stalkereissa parempia.
- Tehtävät - ainakin toistaiseksi - ovat aika yksinkertaisia: Mene jonnekin, tapa kaikki ja tule takaisin. Keskustelu ei paljon auta kun se päättyy yleensä ammuskeluun (ja varminta ampua selkään jos mahdollista)
- Samoin NPC:t ovat sitä samaa kuin tuhannessa muussakin pelissä - vähän eri vaatteissa ja varusteissa vain.
- Keinotekoisia kulkemisen esteitä on paljon. No on noita muissakin peleissä
- Pimeä. Niin kuin pitääkin. Vuorokausi pyörähtää mieiestäni vähän turhan nopeasti.
- Pitääkö tässä syödä (iljettäviä kalasäilykkeitä ja muuta) muuten kuin terveyden parantamiseksi?
- Mukavan rähjäinen. On tuo entisen neukkulan seutu sitten ankeeta...

Pitää katsoa jaksaako pelata loppuun asti, jos uo vähän edemmällä muuttuisi. Ei tämä nyt alkuunkaan tunnelman tai palattavuuden suhteen esim. Days Gonen tasoinen ole.
 
Mulla kaatui ekan tehtävän lopussa. Ja oma fiilis on, että heti kuolee, jos lähtee tutkimaan mitään random suuntia. Pyörii kyllä ihan mukavasti 3060.
 
Toi murteinen englanti on vaan epäloogista, jos pelaajahahmon on tarkoitus olla paikallinen, niin ei ne englantia aksentilla puhuisi, noin yleisesti ottaen.
En muista että Clear Skyssa tai Shadow of Chernobylissa olisi selvästi kerrottu mistä päähahmo on kotoisin, varsinkin Scarin alkuperä on vähintäänkin mystinen. Strelokistakaan en muista huomanneen mistä hän on lähtöisin ja nimihän viittaa lähinnä lempinimeen "pyssymies" tmv.

Vaikka Call of Pripyatissa hahmon nimi viittaa paikalliseen, on silti uskottavampaa että paikalliset puhuisivat murtaen englantia kuin puhdasta lontoota.
 
Reilu 8h takana ja veteran tasolla mukavan haastava, hissukseen aina kävelen tietä pitkin kohteelle niin välttyy turhilta konflikteilta (jos en halua tapella).

Olen vieläkin siinä lesser zonella, kaupungissa missä ensimmäinen kauppias ja nukkuma paikka. Päätehtävää en ole sen pidemmälle mennyt, muutaman sivutehtävän ja tutkinut ihan joka nurkan ja kolon, saa paljon tavaraa mitä myydä ja millä parannella omia varusteita.

Banditit nuotiolla pudottelee helpoiten äänenvaimennin pistoolilla päähän napsien niin ei synny hässäkkää ja selviää yhdellä lippaalla.

Mutantteja vastaan buckshottia naamaan toz-34 niin oppii olemaan. Liike on lääke mutanteja vastaan, seisot hetkenkin paikoillaan niin kuolema tulee.

Toimii hyvin, ei ole kaatunut, 1440p +60fps kaupungissa ja metsissä +100fps, ainoat ongelmat on vihut jotka spawnaa välillä viereen ja näpääinasetukset bugaa, mutta muuten taattua rautaa 5/5!
 
En muista että Clear Skyssa tai Shadow of Chernobylissa olisi selvästi kerrottu mistä päähahmo on kotoisin, varsinkin Scarin alkuperä on vähintäänkin mystinen. Strelokistakaan en muista huomanneen mistä hän on lähtöisin ja nimihän viittaa lähinnä lempinimeen "pyssymies" tmv.

Vaikka Call of Pripyatissa hahmon nimi viittaa paikalliseen, on silti uskottavampaa että paikalliset puhuisivat murtaen englantia kuin puhdasta lontoota.
Merceistä taidettiin viitata että tulisivat lännestä. Strelok taisi olla tosiaan olla Venäjää ja vääntyä "pyssymieheksi". Itse pidin alkuperäisen trilogian englannista, vaikka sekään ei kaikkia pelaajia miellyttänyt.

Kova ja oikea veto Gsc:ltä. Tehdä ääninäyttely ukrainan kielellä ottaen huomioon, että firma on aikanaan aloittanut länsipelien lokalisoinnin venäjäksi ja kehittynyt siitä pelien kehittäjäksi.

Kyllä tässä odottaa päivityksiä ja mahdollisia näytönohjain ajurien optimointeja, että pääsisi pelaamaan. Toistaiseksi ei ole tarvinnut mennä "lataamoon". :D
 
Kun avasin pelin julkaisupäivänä ensimmäistä kertaa, niin fps oli aika kehno. Meni siis lesser zonen tukikohdassa sinne 20-25 ja muualla 40-50fps. GPU lämpötila pyöri siellä 35c ja käyttöaste 80-85%, boost kellojen ollessa 1500-1600mhz. Kirosin optimointia ja pelailin hetken. Kaikki asetukset oli high, reso 3440x1440 ja DLSS quality.

Avasin pelin seuraavan kerran, niin pyörikin ihan erilailla. Laitoin kaikki asetukset epic, DLSS quality ja frame genin päälle. Fps lukitus on 60fps niin overlayn mukaan menee nyt tasaista 120fps, paitsi noissa kylissä laskee sinne 50fps. GPU käyttöaste 99%, lämmöt siellä 58-60c missä kuuluukin ja boost kellot 2050mhz.

Ihme homma, mikään ei muuttunut mutta yhtäkkiä lähti rullaamaan korkeammilla asetuksilla moitteetta. Koneena siis RTX3090, Ryzen 7 5800XT, 32GB 3600mhz ja peli M2 SSD:llä. Kaikki komponentit custom loopissa vesillä.
 
Ota 14 päivän game pass kokeilu 1 eurolla niin selviää. Ei kukaan muu voi tietää miten paljon stutteri tai bugit juuri sua häiritsee.
Toi stutterihan tuntuis olevan enemmän tai vähemmän ongelma vähän kaikissa UE5 peleissä...

On oo muita UE5 pelejä vielä pelannu tällä kokoonpanolla kuin Robocop Rogue Cityä. Se pyöri ihan hyvin high/epic asetuksilla DLLS qualityllä. Mutta toki tämä on paljon vaativampi UE5 peli...
Toi murteinen englanti on vaan epäloogista, jos pelaajahahmon on tarkoitus olla paikallinen, niin ei ne englantia aksentilla puhuisi, noin yleisesti ottaen.
Aivan. Jos autenttisuutta haluaa niin ukrainan kieli ääniraidaksi ja englanninkieliset tekstitykset. Niin minä aion tehdä.
 
Miten tässä toimii nuo artefaktit? Olen sen ekan murikan saanut ja se käsiskanneri välillä ulvoo, mutta pääasiassa saan turpaan jos menen ns. vahvaan signaaliin.

Toinen sitten se kiljupönttö mitä kannettiin alussa ja piti kolme kertaa käyttää. Onko sillä joku funktio?
 
Miten tässä toimii nuo artefaktit? Olen sen ekan murikan saanut ja se käsiskanneri välillä ulvoo, mutta pääasiassa saan turpaan jos menen ns. vahvaan signaaliin.

Toinen sitten se kiljupönttö mitä kannettiin alussa ja piti kolme kertaa käyttää. Onko sillä joku funktio?

Piippauksia on kahdenlaisia, ilman että skanneri on kädessä ja kun se alkaa piippaamaan niin varoittaa lähellä olevasta anomaliesta. Jos otat skannerin käteen ja siinä oleva valo vilkkuu ja kuuluu toisenlainen piippaus niin silloin lähellä on myös artifact. Artifactia ei ole jokaisen anomalin luona ja siellä missä ne on, ne resetoituu jokaisen emissionin jälkeen. Eli helppoa rahaa saa kun juoksee emissionin jälkeen artifactit läpi ja myy turhat pois.

Artifactin löytää kun mittari kädessä seuraa missä piippaus ja valon vilkkuminen tihenee, kyykyssä menee pikkuhiljaa lähemmäksi pultteja heitellen niin ei astu vahingossa itse anomaliin.
 
Noniin, en puraisut takana, eilen tuli tahkottua joku 6 tuntia ainakin. Aika hyvältä tämä maistuu kunnes tänä aamuna peli päätti ettei ohjain sitten toimi. Testattu alkuperäinen Xbox One ohjain, uudempi pc versio ohjaimesta, ps5 ohjain, switch pro controller ohjain, nyt jää peli sitten tauolle kunnes tämä alkaa toimimaan, muutenkin ihmetyttää ettei ole jaksettu ps5 ohjainta koodata pelille ja ei auta nuo steam jutut on kokeiltu jo.

Jos jollain on keinoa millä saa taas ohjaimen toimimaan niin olisin kiitollinen :)
Vastailen omaan kommenttiin :rofl: Eivät hyvittäneet kun oli kertynyt jo 11 tuntia peliaikaa, noh itse vähän aloinkin katua tuota peruutusta niin ei haittaa. Tilasin juuri Turtle Beach Stealth Ultra peliohjaimen, kaikki aikaisemmat Xbox ohjaimet ovat menneet rikki tuon drifting vian takia. Starfield erikoisversion ohjain kesti jopa 2kk. Nyt ei pitäisi olla ongelmia uudella ohjaimella noissa tateissa enää :)

Saas nähdä alkaako toimia Stalkerissa tämä vai pitääkö odottaa päivitystä.

Huom. tuo ohjain on tällä hetkellä hyvässä hinnassa Gigantissa, normi hinta 199€ niin nyt on 119€
 
Itsekin tuin Ukrainaa (ja sen pelinkehitystä) ja ostin deluxe version. Pikaisesti ehdin kokeilla, kyllä tämä on raskas! 5800X3D ja 6700 XT sain noin 40 fps ensimmäisillä asetuksilla. Jos olen oikein käsittänyt niin asetuksien säätäminen ei älyttömästi tuo lisää fps:ää?
Alun bunkkeriin asti juoksin eli noin 15 minuuttia pelasin. Ensimmäinen mutanttikoira(?) imaisi jo kaikki AK47:n panokset :D
Pitää miettiä jatkaako pelaamista nyt vai odottaako päivityksiä ja ehkä uutta näyttistä.
E: FSR quality toi noin 15 - 20 fps lisää.
Pistä se fluid emotion frames 2 vielä päälle. Nousee fps huimasti.
 
Nyt crashasi peli ensimmäisen kerran. Tämä sama LowLevelFatalError:
Reddit - Dive into anything

En tiedä onko sattumaa vai ei mutta juuri vähän aiemmin ruuvailin DLSS asetuksen kanssa ja sitä ennen ei 3-4 tuntiin ollut kaatunut kertaakaan, pitää katsoa jos tuo tulee useamminkin vastaan.

Mitenkään "vaativassa" kohdassa ei mennyt vaan kesken NPC:lle jutustelun. :D
 
Yks ihmetyksen aihe on vielä, joskus kun yrittää loottailla kuolleita vihuja niin ne ruumiit haihtuu ilmaan, vähän kuin olisivat jotain hologrammeja.. Epäilen että tuo liittyy PSI-mutantteihin tai anomalioihin, en usko että on bugi kun niissä on tuo haihtumisanimaatio.
 
Yks ihmetyksen aihe on vielä, joskus kun yrittää loottailla kuolleita vihuja niin ne ruumiit haihtuu ilmaan, vähän kuin olisivat jotain hologrammeja.. Epäilen että tuo liittyy PSI-mutantteihin tai anomalioihin, en usko että on bugi kun niissä on tuo haihtumisanimaatio.
joo ne on hallusinaatioita :) pitää ottaa PSI lääkettä nii sillä lähtee
 
joo ne on hallusinaatioita :) pitää ottaa PSI lääkettä nii sillä lähtee
No niin, hämää vaan kun noita tulee välillä aika ihme paikoissa. Äskenkin olin ihan keskellä keskellä peltoa jossa oli vain muutama laatikko, ei mitään mutantteja tai PSI-anomaliaa lähistöllä (tietääkseni), mutta jostain tuli ihan helvetisti porukkaa koko ajan ja lootti jäi ohkaiseksi kun ruhot vain haihtui ilmaan :D Ehkä se oli sitten joku spesiaalimpi lokaatio kuitenkin.
 
Noniin, en puraisut takana, eilen tuli tahkottua joku 6 tuntia ainakin. Aika hyvältä tämä maistuu kunnes tänä aamuna peli päätti ettei ohjain sitten toimi. Testattu alkuperäinen Xbox One ohjain, uudempi pc versio ohjaimesta, ps5 ohjain, switch pro controller ohjain, nyt jää peli sitten tauolle kunnes tämä alkaa toimimaan, muutenkin ihmetyttää ettei ole jaksettu ps5 ohjainta koodata pelille ja ei auta nuo steam jutut on kokeiltu jo.

Jos jollain on keinoa millä saa taas ohjaimen toimimaan niin olisin kiitollinen :)
Oletko jo kokeillut kolmannen osapuolen DualSenseX ohjelmaa? Sillä olen ainakin itse saanut kaikki sellaiset pelit toimimaan Dualsensellä tai Dualshock4:lla, jotka eivät muuten Sonyn ohjaimia tue. Sieltä ohjelmasta vaan laittaa Xbox emulaation päälle niin pitäisi alkaa pelittämään.
Miksi muuten ylipäänsä pelaat ohjaimella tätä peliä? Ainakin omasta mielestä 1st person peleissä saa paljon paremmat tähtäystuntuman, kun pelaa hiiri+näppäimistö kombolla. Etenkin, jos nämä ovat vähänkään laadukkkaampia. Mutta onhan sitä tietty joitakin poikkeuksiakin. Esim. Dying Light 2 on parempi kokemus ohjaimen kanssa, vaikkka se onkin 1st person peli...
 
No niin, hämää vaan kun noita tulee välillä aika ihme paikoissa. Äskenkin olin ihan keskellä keskellä peltoa jossa oli vain muutama laatikko, ei mitään mutantteja tai PSI-anomaliaa lähistöllä (tietääkseni), mutta jostain tuli ihan helvetisti porukkaa koko ajan ja lootti jäi ohkaiseksi kun ruhot vain haihtui ilmaan :D Ehkä se oli sitten joku spesiaalimpi lokaatio kuitenkin.

Se hallusinaatio kerääntyy pelaajan kehoon, vähän samallalailla kuin säteily ja kun sitä on tarpeeksi, pelaaja alkaa näkee harhoja ja jos asialle ei tee mitään, kuolet!

Alkuperäisessä pelissä tietyille alueille ei ollut mitään asiaa ilman oikeita suojavarusteita, kuolit sinne heti. Uskoisin että tässä sama homma, en tosin tiedä kun en ole pelannut tarinaa juurikaan!?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 296
Viestejä
4 503 263
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Jani Vuorinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom