S.T.A.L.K.E.R. 2

Millä ääniraidalla muuten pelaatte? Itse olen ajatellut pelaavani ukrainan kielellä, koska se nyt ei vaan jotenkin tunnu kovin immersiiviseltä, jos peli sijoittuu Tsernobylin alueelle ja kaikki polottavat Lontoota typerällä slaaviaksentilla...

Samasta syystä muuten pelasin mm. Metroa venäjän kielisellä ääniraidalla ja Ghost of Thushimaa japanilaisella...
Englanti on brittien aksentilla, ja tietysti kaikki vihaa sitä päätöstä ja vaihtaa ukrainaksi.
 
Millä ääniraidalla muuten pelaatte? Itse olen ajatellut pelaavani ukrainan kielellä, koska se nyt ei vaan jotenkin tunnu kovin immersiiviseltä, jos peli sijoittuu Tsernobylin alueelle ja kaikki polottavat Lontoota typerällä slaaviaksentilla...

Samasta syystä muuten pelasin mm. Metroa venäjän kielisellä ääniraidalla ja Ghost of Thushimaa japanilaisella...
Pelasin alkuun lontoolla mutta muutaman tunnin jälkeen vaihdoin ukrainaan. Tuohan tämä ukrainan kieli nyt aivan oman fiiliksen tähän ja sopii tottakai täydellisesti pelimaailmaan.

Mutta ei englannin dubbaus ollut edes huonoimmasta päästä. Pisteet siitä pelille jälleen kerran.
 
Vajaa 10 tuntia pelattuna. Hyvin on maistunut.
Mitään takkuilua ei ole 5800X3D + 7900XTX setillä ollut tehojen puolesta, pari kertaa peli kaatunut/jäätynyt bugien takia.

Bugeja ei ole tullut vastaan kovin montaa. Pari kertaa peli kaatunut/jäätynyt mutta ei muuta, Starfield ja Cyberpunk (tänä vuonna) tuntuivat ihan yhtä bugisilta.

Veteran vaikeustaso rankaisee ja kovaa kaikista virhe arvioista. Bloodsuckerien kaataminen vaatii että saat väistettyä iskut ja saat ammuttua haulikolla vastapalloon, muuten polttaa ihan liikaa panoksia taivaan tuuliin. Ja kun aukiolla tulee vastaan kolme bandiittia niin paras vaan lähteä juoksemaan karkuun.
 
Laittelehan testituloksia kun oot saanut prossun vaihdettua. Itelläkin prossu vaihtuu alkuvuodesta 5800X3D --> 9800X3D, niin kiinnostaa miten kokemus muuttuu tässä pelissä tuon myötä. Näyttiksenä RTX 4090, niinku taisi olla sullakin.
Mitä itse kattelin, niin 5950X+4090 DLSS quality + FG, niin 1440p 130-140 FPS oli lopputulos, tosin CachyOS oli tossa alla, joka rokottaa ehkä 10-20% pelistä riippuen jompaan kumpaan suuntaan. En ole tota vielä winkulla katsonut pelattavan samalla raudalla.
Vaikeaa kuvitella, että toi olis kovin CPU-riippuvainen, tosin Linuxilla CPU käyttö tuntuu olevan alhaisempi, yllä mainitulla oli joku 5 corea käytössä (load 500%) 16:ta.
 
Englanti on brittien aksentilla, ja tietysti kaikki vihaa sitä päätöstä ja vaihtaa ukrainaksi.
Tämä. Ihan järjetön päätös. Mielestäni jopa vanhojen Stalkereiden murteinen englansti oli todella paljon parempi. Kesti noin 15 sekuntia niin alkoi otsasuoni pullistua tuon pahimmillaan jopa turhankin vahvan brittikorotustuksen takia. Yhtäkkiä zone onkin lontoon ylimystöalueen naapurissa? Ei saakeli...
 
Onko nuo kuollessa listattu määrä kuolemia jotenkin loppupeliä määrittelevä asia? Tuntuu ettei oikein lähde tämä käyntiin, varmaan 5 kertaa kuolin ekan tunnin aikana, pari kertaa jo ekaan bloodsuckeriin ja toisella kerralla välittömästi vaikkei FPS:t ole todellakaan uusia. Yleensä peli-into löytyy sitten, kun alkaa osaamaan pelatakin eikä vaan mene sokkona johonkin ottamaan turpaan. Onko jotain hyvää aloitusopasta vaikka ranskalaisilla viivoilla sellaiselle joka ei ole Stalkereita pelannut (fun fact: muttereiden heittely oli tuttu kuitenkin siitä 1979 elokuvasta jonka parikymmentä vuotta sitten tuli katsottua, mutta eipä siitä kyllä muuta muistu mieleen)?

Itelläkin peli tuntuu jotenkin raskaalta hiiren ja liikkumisen osalta, tuntuu että kuvanhuononnustekniikat vielä pahentaa sitä vaikka FPS olisi muuten parempi. On ehkä vähän surkuhupaisaa että joutuu RTX4090:llä käyttämään 4K:lla DLSS:ää, että saa ruudunpäivitystä sopivaksi, vaikkei joissain kohdissa peli edes niin järisyttävän hienolta näytä.
Pari kertaa ekaan bloodsuckeriin, pelaan veteran vaikeustasolla ja kuolin varmaan viisi kertaa siihen.

Alussa kuuluukin kuolla, aseet paskoja, ei kunnon armoria, mutta sitten kun ne saa kuntoon ja muutaman artifactin vyölle ja kunnon panokset niin alkaa helpottaa.

Stalkker ei ole mikään adhd fps peli jossa juostaan ja ammutaan ja viholliset kuolee helposti. Tässä kävellään ja kuunnellaan ja pelaajan olisi hyvä tehdä se hyökkäyksen aloitus, sillä jos vihollinen pääsee yllättämään niin kuolema on melko varma.

Mutantit tottelee haulikkoa ja buckshottia, ihmiset kivääriä ja jotkut vaatii AP luotia suojien takia.

Vihollisen toiminta on myös niin mahtavaa tässä, ne kiertää sivulle, tulee kranaattia.

Suosittelen kaikille tutkimaan maailmaa, eikä juoksemaan päämäärättömästi tehtävältä toiselle, jää se suurin herkku stalkkerista ja sen maailmasta kokematta jos vain seuraa tehtäviä.
 
Ensiviikolla pitäisi tulla eka patchi. PClle ja Xboxille.

1732433771328.png
 
Millä ääniraidalla muuten pelaatte? Itse olen ajatellut pelaavani ukrainan kielellä, koska se nyt ei vaan jotenkin tunnu kovin immersiiviseltä, jos peli sijoittuu Tsernobylin alueelle ja kaikki polottavat Lontoota typerällä slaaviaksentilla...

Samasta syystä muuten pelasin mm. Metroa venäjän kielisellä ääniraidalla ja Ghost of Thushimaa japanilaisella...

Englannilla mennään kun ukrainaa en osaa. Kiva kuitenkin tietää mitä pelissä puhutaan.

Subtitlet _AINA_ pois kaikista peleistä, pahempaa immersionrikkojaa ei ole olemassakaan, ei mulla muutenkaan näy näkökentässä mitään tekstirivejä.
 
Pari kertaa ekaan bloodsuckeriin, pelaan veteran vaikeustasolla ja kuolin varmaan viisi kertaa siihen.

Alussa kuuluukin kuolla, aseet paskoja, ei kunnon armoria, mutta sitten kun ne saa kuntoon ja muutaman artifactin vyölle ja kunnon panokset niin alkaa helpottaa.

Stalkker ei ole mikään adhd fps peli jossa juostaan ja ammutaan ja viholliset kuolee helposti. Tässä kävellään ja kuunnellaan ja pelaajan olisi hyvä tehdä se hyökkäyksen aloitus, sillä jos vihollinen pääsee yllättämään niin kuolema on melko varma.

Mutantit tottelee haulikkoa ja buckshottia, ihmiset kivääriä ja jotkut vaatii AP luotia suojien takia.

Vihollisen toiminta on myös niin mahtavaa tässä, ne kiertää sivulle, tulee kranaattia.

Suosittelen kaikille tutkimaan maailmaa, eikä juoksemaan päämäärättömästi tehtävältä toiselle, jää se suurin herkku stalkkerista ja sen maailmasta kokematta jos vain seuraa tehtäviä.
Kiitos näistä. Mjoo olin matkaamassa ekaan kaupunkiin ja vastaan tuli 5-6 hengen rosvojoukkio, ja pari koiraa vielä päälle. Ehkä se tästä lähtee.
 
Itsekin tuin Ukrainaa (ja sen pelinkehitystä) ja ostin deluxe version. Pikaisesti ehdin kokeilla, kyllä tämä on raskas! 5800X3D ja 6700 XT sain noin 40 fps ensimmäisillä asetuksilla. Jos olen oikein käsittänyt niin asetuksien säätäminen ei älyttömästi tuo lisää fps:ää?
Alun bunkkeriin asti juoksin eli noin 15 minuuttia pelasin. Ensimmäinen mutanttikoira(?) imaisi jo kaikki AK47:n panokset :D
Pitää miettiä jatkaako pelaamista nyt vai odottaako päivityksiä ja ehkä uutta näyttistä.
E: FSR quality toi noin 15 - 20 fps lisää.
 
5800X3D + 4080 Super, kaikki asetukset jätin Epiceiksi ja DLSS Performance, tunnin pelailin ja näytti pyörivän aika tasaiset 120fps (metsässä yms.). (Edit: Tosiaan ultrawide 3440x1440, joten hieman haastavampi). Joissain kohdissa vähän FPS dippasi mutta en keksinyt miksi, ehkä hieman optimointia tosiaan puuttuu. Piti tuohon 120 capata koska 144 ei ole valittavana.

Tuli myös kuoltua alkuun aika monta kertaa, kun joku näkymätön vihollinen hyökkäsi yhtäkkiä kimppuun. Tai joku sähköisku tuli jostain ihan puskista. En aina keksinyt mikä teki damagea (esim. tuo yksi 2-kerroksinen talo ennen "luolaa", en nähnyt ympärillä mitään tai ketään).

Vähän meh fiilis alkuun mutta varmaan tästä paranee kun pääsee eteenpäin.
 
Series X:llä takana n. 10h, edelleen Lesser Zonella. Tunnelma on kohdillaan kun ilman lamppua ei näe mitään eikä senkään kanssa kunnolla, ja kaikki mikä liikkuu pimeässä voi tappaa. Shootout keskellä metsää random bandiittien kanssa on yöllä todella jännää, kun ei tiedä montako on, tai edes missä päin.

Erityisen mielenkiintoinen tilanne sattui, kun pakenin bloodsuckeria tunnelikaivon kautta alas. No, alhaalla kimppuun kävi rotta-armeija. Nyt siis tikkailla pähkäilin, miten selviän molemmista. Kiipeän ylös, pudotan kranun, hyppään perään ja otan matkalla tikkaisiin kiinni. Rotat poissa, bloodsucker ylhäällä. Bloodsuckerit on vaikeita ohjaimella pelatessa, ei ehdi tähdätä nassuun vaikka nostin sensitivityä kunnes aseen kääntönopeus muuttui lähes luonnottoman nopeaksi. Hiirellä tämä kai on aivan erilainen peli, kun liikkeen massa puuttuu kokonaan? Taktiikaksi siis kiivetä ylös, 2 laakia Boomstickillä ja peruuta alas tikkaille, alas lataamaan ja uudelleen kunnes ylhäällä on vain corpse.
 
Onko nuo kuollessa listattu määrä kuolemia jotenkin loppupeliä määrittelevä asia? Tuntuu ettei oikein lähde tämä käyntiin, varmaan 5 kertaa kuolin ekan tunnin aikana, pari kertaa jo ekaan bloodsuckeriin ja toisella kerralla välittömästi vaikkei FPS:t ole todellakaan uusia. Yleensä peli-into löytyy sitten, kun alkaa osaamaan pelatakin eikä vaan mene sokkona johonkin ottamaan turpaan. Onko jotain hyvää aloitusopasta vaikka ranskalaisilla viivoilla sellaiselle joka ei ole Stalkereita pelannut (fun fact: muttereiden heittely oli tuttu kuitenkin siitä 1979 elokuvasta jonka parikymmentä vuotta sitten tuli katsottua, mutta eipä siitä kyllä muuta muistu mieleen)?

Itelläkin peli tuntuu jotenkin raskaalta hiiren ja liikkumisen osalta, tuntuu että kuvanhuononnustekniikat vielä pahentaa sitä vaikka FPS olisi muuten parempi. On ehkä vähän surkuhupaisaa että joutuu RTX4090:llä käyttämään 4K:lla DLSS:ää, että saa ruudunpäivitystä sopivaksi, vaikkei joissain kohdissa peli edes niin järisyttävän hienolta näytä.

Muutamia tärppejä:

Tappelut:

- Tallenna usein ja mielellään ENNEN kuin kötinä alkaa :D
- Laita fikkari pois tappelun aikana jos mahdollista, vihut tuntuu näkevän valon todella kaukaa.
- Tappelussa kannattaa miettiä etukäteen joku sotasuunnitelma. Jos jää housut kintuissa keskelle avointa pihaa, niin joko lähtee henki tai sitten tulee helposti käytettyä valtava määrä arvokkaita resursseja. Itse pyrin tappelemaan mahdollisimman epäreilusti, eli napsuttelen kauempaa jollain kiväärillä, tai menen vaikka oven taakse piiloon ja laitan nappia otsaan sitä mukaa kun rosmot tulevat ovesta.
- Kranaatteja tuntuu löytyvän joka toiselta ruumiilta ja itse ainakin käytän niitä melko paljon. Säästyy paukkuja ja niitä voi nakella samalla kun on suojassa. Erityisesti underhand-heitto on loistava.
- Pelaa rauhassa, käytä paljon suojaa ja koeta mahdolisuuksien mukaan osua aina päähän. Jos vihulla on vähänkään parempi armori, niin liiviin saa ampua helposti puoli lippaallista kuulaa ennen kuin vastustaja kuukahtaa.
- Aika usein on parempi välttää tappelu kokonaan, varsinkin jos törmää johonkin random-roadmaneihin. Lootti ei ole useinkaan tappeluun käytettyjen resurssien arvoista ja varsinkin Bloodsuckerit yms. mutantit ovat aivan helvetin sitkeitä.
- Em. Bloodsuckereita vastaan paras löytämäni taktiikka on liikkua koko ajan sivusuunnassa ja pakittaa samalla. Aika usein lonkeronaama lyö ohi ja siinä on hyvä tilaisuus töräyttää haulikolla tai ampua kunnon sarja päähän. Yleensä juoksen vaan karkuun, jos ei ole ihan pakko tapella.
- Muut hitaammat mutantit (poltergeistit, controllerit yms) pyrin pehmittämään kranaateilla, koiria ja possuja yms. pääsee yleensä karkuun kun hyppää johonkin kiven tms. päälle ja suolaa ne sieltä.
- Kannattaa käyttää erilaisia ammustyyppejä vihun mukaan, voit vaihtaa niitä vaikka kesken tappelun. Eli AP-luotia vaan kehiin heti jos näkee että vastapuolella on jotain armoria päällä.


Resurssit yms.

- Kamppeet kannattaa pitää koko ajan mintissä, niin rahaa ei mene korjauksiin läheskään niin paljoa. Pyrin nyt itse fiksaamaan roippeet ennen kuin kunto laskee alle 90%. Jos kondis menee "keltaiselle", niin korjauspulut harppaavat aika paljon.
- Lootattuja rikkinäisiä aseita ei kannata korjata ennen myyntiä, tuossa tekee turskaa.
- Artifacteja voi farmata ja ne ovat about paras tulonlähde. Esim. Garbagessa juoksin 3-4 päivän välein Electric Field - Poisonous Hole - Explosion Funnel reitin. (spoler: Slag Heapista saa Budmo! -nimisestä sivutehtävästä paremman skannerin, joka helpottaa farmausta merkittävästi)
- Oma prioriteetti lootattaville kamoille: 1) Artifaktit 2) Armorit 3) Hyväkuntoiset aseet 4) Ammukset, medkitit yms. Mitään Makaroveja, boomstickejä yms. en jaksa poimia kyytiin.
- Ei kannata alussa käyttää hirveästi rahaa kamppeiden päivittämiseen, parempaa gearia löytyy melko usein.
- Farmausreissuille laitan usein vähän kevyemmän vara-armorin ja otan mukaan vain yhden kiväärin ja pistoolin, 10 medikittiä, 5 energiajuomaa ja jonkun makkaranpätkän. Syön sitten kuolleden vihujen taskuista löytyvät leivänkannikat enkä kanna juuri ruokaa repussa, jolloin jää tilaa lootille.
- Jos armorissa on 2 slottia artefakteille, niin toiseen voi laittaa säteilyltä suojaavan möllykän ja toiseen slottiin jonkun artifactin joka parantaa endurancea tai nostaa kannettavan kaman painorajaa.

Muuta:

-Pelin alkupuoliskolla omaan makuun paras pyssy oli Lummox's AKS, sen kaverina Spitter (uniikki konepistooli) tai vähän pimpattu Viper joka on burst modessa. Mulla on vielä 28 pelitunnin jälkeen käytössä se pelin eka pistooli täysin päivitettynä ja siinä on kiinni isompi lipas ja vaimennin.
Tuolla on aika hyvä napsutella otsaan ja paukut ovat about ilmaisia.
- IMO pyssyjen pimppausta suurempi prioriteetti on panostaa kunnon armoriin, noita onneksi löytyy jo Garbagen alueelta aika mukavasti.
- Hommaa Weird Ball -artefakti ekalta alueelta ;)
 
5800X3D + 4080 Super, kaikki asetukset jätin Epiceiksi ja DLSS Performance, tunnin pelailin ja näytti pyörivän aika tasaiset 120fps (metsässä yms.). (Edit: Tosiaan ultrawide 3440x1440, joten hieman haastavampi). Joissain kohdissa vähän FPS dippasi mutta en keksinyt miksi, ehkä hieman optimointia tosiaan puuttuu. Piti tuohon 120 capata koska 144 ei ole valittavana.

Tuli myös kuoltua alkuun aika monta kertaa, kun joku näkymätön vihollinen hyökkäsi yhtäkkiä kimppuun. Tai joku sähköisku tuli jostain ihan puskista. En aina keksinyt mikä teki damagea (esim. tuo yksi 2-kerroksinen talo ennen "luolaa", en nähnyt ympärillä mitään tai ketään).

Vähän meh fiilis alkuun mutta varmaan tästä paranee kun pääsee eteenpäin.
Oletko kokeillut saako paremman kuvanlaadun jos laittaa dlss quality ja laskee asetuksia? Sillä vaan mietin kun sama näytönohjain mutta en ole vielä pelannut peliä.
 
5800X3D + 4080 Super, kaikki asetukset jätin Epiceiksi ja DLSS Performance, tunnin pelailin ja näytti pyörivän aika tasaiset 120fps (metsässä yms.). (Edit: Tosiaan ultrawide 3440x1440, joten hieman haastavampi). Joissain kohdissa vähän FPS dippasi mutta en keksinyt miksi, ehkä hieman optimointia tosiaan puuttuu. Piti tuohon 120 capata koska 144 ei ole valittavana.

Tuli myös kuoltua alkuun aika monta kertaa, kun joku näkymätön vihollinen hyökkäsi yhtäkkiä kimppuun. Tai joku sähköisku tuli jostain ihan puskista. En aina keksinyt mikä teki damagea (esim. tuo yksi 2-kerroksinen talo ennen "luolaa", en nähnyt ympärillä mitään tai ketään).

Vähän meh fiilis alkuun mutta varmaan tästä paranee kun pääsee eteenpäin.

Samalla setupilla huomasin häiritseviä dippauksia vain kaupungeissa tosin DLSS Qualitylla, niissä ei tietääkseni tarvitse ketään ampua niin olkoot. Ehkä myöhemmin kun pääsee Prypjatiin tai isompiin laitoksiin se alkaa häiritsemään, mutta toistaiseksi erämaassa ei tunnu haittaavan.

Tuhlasin tuohon samaan näkymättömään viholliseen kaikki medkitit. Lopulta päätin olla tutkimatta taloa ja menin vaan eteenpäin. Pitää palata sinne päivällä jossain välissä prologin jälkeen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 361
Viestejä
4 510 361
Jäsenet
74 356
Uusin jäsen
bossteme

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom