S.T.A.L.K.E.R. 2

Tää on kyllä mulle kans maistunut. Viimevuosina on tullut pelattu Tarkovia, Dayzia ja Soulseja.

Aikaisempaa Stalker kokemusta ei ole, nyt takana noin 8h tätä ja fiilis on vähän niinkuin aikanaan Fallout 3:ssa. Tosi mielenkiintoinen maailma, synkkä ja autenttinen Ukrainan kielellä, sekä sopivasti haastetta. Taidolla ja taktiikalla pärjää ihan kohtuullisesti jopa vaikeissa kohdissa, vaikka geari aika rupua.

Loottia sais olla omaan makuun enempi, ainakin aseita, tähtäimiä jne. Nyt vaikuttaa ehkä vähän ykspuoleiselta. Ehkäpä tämä paranee, kun pääsee Lesser Zonelta eteenpäin.

Pelaan invert mousella ja tuo bugi, että joutuu aina säätämään sen takaisin päälle käynnistyksen jälkeen on kyllä huvittava.

4080 Mobilella pyörii kaikki Epicillä 2k näytöllä ihan hyvin, erikoisesti kuoleman jälkeen voi stutteroida ainakin kaupungissa. Tuosta toki selviää sillä, että ei kuole.

Tykkään myös dialogista ja siitä, että valinnat oikeasti vaikuttavat pelin kulkuun voimakkaasti. Yleisellä tasolla totean, että en muista milloin viimeksi yksinpeli olisi kiinnostanut näin paljon, joten jotain tässä on onnistuttu tekemään.

Tldr: Fallout3 & Half-life meni pussauskoppiin ja siitä syntyi kaunis jälkeläinen, mutta ainakin ennen patcheja siitä huomasi, että odotusaikana oli välillä ryypätty.

Suosittelen kyllä!
 
Parempi peli kun kriitikot antaa olettaa. Viitisen tuntia kerennyt pelaamaan.

6950XT 7800X3D pyörii high asetuksilla sulavasti 3440x1440, frame gen päällä performance moodissa. En tarkemmin ole testannut oisko jotenkin nätimpi quality moodissa, varmaan. Hyvältä näyttää silti ja ammuskelu on sujuvaa ilman huomattavaa input lagia.

Huonoja puolia (pelaan veteran vaikeustasolla, voi vaikuttaa asioihin):
- Bloodsuckereita on liikaa ja ne vaatii ihan liikaa panoksia kuollakseen. En ole tarkkaan laskenut, mutta varmaan semmoset 10kpl kertaa pitää haulikolla posauttaa ja pari lippaallista ak:ta perään. Seuraavaksi pitäisi taas tappaa yksi sellainen...
- Vihut ampuu tarkemmin kuin itse osaan ampua. Pitää joko osua päähän pari kertaa tai ampua joku 10-20 kutia vartaloon.
- Koirat ja muut pienet elukat liikkuu koomisen hitaasti. Niitä voi melkein kävellä karkuun. Vanhemmissa peleissä ne oikeasti juoksi kovaa päälle.
- Fleshit (ne lihavat lihamöykyt) tankkaa myös ihan liikaa panoksia. Vaatii 4 panosta haulikolla että saa yhden nurin. Ja sitten kun niitä on yleensä lauma niin se on äkkiä 4x4 = 16 kutia. Joutuu kaks piippuista haulikkoa lataamaan 8 kertaa taistelun aikana...
- Äänet bugittaa silloin tällöin. Esim jos yläkerrassa on vihu, kuulostaa siltä että se olisi samassa kerroksessa. Myös aseiden äänet on vaisut, kuten joku muukin ehti jo mainita.
- Bugejakin tullut kohdattua: Päivitetty haulikko päätti ettei sitä voi enää ladata (ellen nyt sitten ole vahingossa modannut sitä käyttämään 9mm panoksia tai jotain). Vihuja spawnannut tai jäänyt jumiin objektien sisään. Joskus viholliset on ihan pihalla siitä että olen niiden edessä. Banditilla menee 5 sekuntia havaita että hetkonen eihän toi ole meidän puolella kun taas joskus reagoi heti kun näkee.
- "Hotkeys" 1,2,3,4 jostain syystä toimii niin että käyttääkseen tavaran 2 pitää nappia 1 pitää pohjassa sekunti. Mieluummin laittaisin sen bandagen heti enkä sekunnin päästä.
- Tähtääminen suojien takaa ei aina toimi ja ase menee sinne suojan sisään eikä nouse oikein sen suojan päälle.
- Cutscenen jälkeen reso ei palaudu oikeaksi vaan jättää mustat reunat.
- Laatikoiden tuhoaminen ja loottaaminen on kömpelöä. Veitsellä pitää hivuttautua sentin päädän että ne saa rikki ja kun ne saa rikki niin tavarat voi jäädä sellaiseen vinkkeliin ettei niitä saa otettua.
- Anomalyjen hitboksit tuntuu olevan liian leveät... Monta kertaa luullut selkeästi väistävänsä sen mutta eipä ollut.

Hyviä puolia:
- Kiva päästä tutkimaan vanhojen pelien paikkoja uusilla hienoilla grafiikoilla.
- Hyvä ambient audio.
- Stalker meininki jatkuu.
- Voi tehdä päätöksiä niin että saa maksimaalisen hyödyn.

Mitä noihin vihollisten kestävyyksiin tulee, niin homma varmasti helpottuu kun saan parempia pyssyjä ja tähtäimiä että pystyn ampumaan paremmin päitä. Taidampa myös kokeilla vaikeustason laskua ja katsoa millainen efekti sillä on vihujen kestävyyteen.
 
Eipä taida olla testejä vielä ulkona, mutta veikkaan että Digital Foundryn testeistä ilmenee:
-stutteroi paljon kun ladataan alueita tai paljon NPC alueella
-hitaammat prossut luonnollisesti stutteroi enemmän
-paraskaan 9800X3D ei poista stutteria täysin, mutta lieventää frame droppeja
-tyyppilisiä UE4/UE5 ongelmia joita ei nopeasti korjata, mutta vaikuttaa että on myös muita bugeja jotka taas toivottavasti korjataan nopeasti
Jep, osui oikeaan. Erittäin CPU rajoittunut peli tällä hetkellä. Series X kanssa legendaarinen 6 s täysi pysähtyminen kun tulee kylään. Tommosen stutterin huomaa kuka vaan :lol:

 
Hyvin on maistunut täälläkin peli!
5h taitaa olla nyt takana ja kerran kaatunut(jäätynyt) 3080rtx+ryzen5 5600x

Pelästyin niin perkeleesti, kun tuossa Zalissya kylässä olin, ja myrskyn aikana salama iski vieressäni olevaan npc:hen, tappaen sen välittömästi, ja muut npc stalkerit reagoivat vielä tähän.
 
Kenenenkään muun mielestä aseet kuulostaa aika tuhnuilta? Sais vähän munaa olla enemmän noissa.
Ensimmäinen laukaus Makarovilla ja olihan se nyt vähän häh mikä ilmakko tää on...aivan liian vähäpätöisiä ovat aseiden äänet. Muuten ollut oikein hyvän oloinen aloitus (vasta intro takana).
 
Itsellä nyt pari tuntia alla ja vaikuttaa kyllä todella hyvältä peliltä pl. suorituskyky ja ehkä vähän tuo AI.

Tuleeko muilla sellanen n. 20s kestävä FPS dippi ja hiiri tuntuu tulevan jäljessä välillä? Todella raskasta pelata, en tiedä mitä asetuksia tuon kannalta kannattais rukata.

Korjasin (ehkä?) laittamalla DLSS:n performanceen ja FSR 3 frame generationin päälle mutta nyt tuntuu siltä että on hirveä input lagi hiiressä.
 
Tuleeko muilla sellanen n. 20s kestävä FPS dippi ja hiiri tuntuu tulevan jäljessä välillä?
Ei ole itellä onneksi lagaillut, ilmeisesti käynyt hyvä tuuri koneen osien kanssa että ovat yhteensopivia tämän pelin kanssa.

Asiasta toiseen, mietin mikä hemmetti mun inventoryssä painaa niin olikin kertynyt 20 kiloa leipää kantoon :D
 
Ei ole itellä onneksi lagaillut, ilmeisesti käynyt hyvä tuuri koneen osien kanssa että ovat yhteensopivia tämän pelin kanssa.

Asiasta toiseen, mietin mikä hemmetti mun inventoryssä painaa niin olikin kertynyt 20 kiloa leipää kantoon :D
Joo, myönnettäköön että mulla on RTX 2060 ja i5 9600K.

Pelaan tosin nyt windowedissa ja 1600x1200 resolla suorituskyvyn takia. :rofl:

Mietin vain olisiko tohon jotain asetusta/fixiä tohon hiiren input lagiin.
 
Muuten ihan kiva teknisiä ongelmia lukuuottamatta, mutta tuo pieni kehä pelaajan ympärillä johon peli spawnailee randomilla vihuja on kyllä paska keksintö. Lisäksi kun menee johonkin sotilastukikohtaan, on tukikohta tyhjä kun sitä kiikaroi kauempaa, mutta sisällä hiiviskellessä spawnailee jatkuvasti squadeja ympärille. Eihän tässä voi edes sniputtaa paikkaa tyhjäksi etukäteen.
 
Muuten ihan kiva teknisiä ongelmia lukuuottamatta, mutta tuo pieni kehä pelaajan ympärillä johon peli spawnailee randomilla vihuja on kyllä paska keksintö. Lisäksi kun menee johonkin sotilastukikohtaan, on tukikohta tyhjä kun sitä kiikaroi kauempaa, mutta sisällä hiiviskellessä spawnailee jatkuvasti squadeja ympärille. Eihän tässä voi edes sniputtaa paikkaa tyhjäksi etukäteen.
Kannattaa varmaan odottaa kunnes pelin early access on ohi.
Saa nähdä montako kuukauttaa kestää että spawnaukset ja npc simulaation cpu käyttöä viilataan.

mu2wy3wqj82e1.jpg
 
Mielettömän hyvä peli. Samat vanhan stalker vibat löytyi välittömästi ja peli kyllä nappas mut hallintaan totaalisesti.

Prologi nyt takana ja en kohdannut bugeja, eikä stutteroinut lainkaan. Katsotaan sitten miltä pidemmällä näyttää, mutta tähän mennessä todella sulava kokemus ja kuvittelin pahempaa revikoiden perusteella.
Epic asetuksilla, 1440p, FSR Native AA, Framegen päällä anto keskimäärin 90fps ja minimit 70. Välillä kävi 100 paremmalla puolella.
Input lagia on kyllä jonkin verran, mutta ei häirinnyt mua ollenkaan. Lisäksi mun mielestä peli näyttää graafisesti todella hyvältä.
 
Täytyy kyllä sanoa että nyt noin 10 tunnin jälkeen alkaa peliin paremmin tottua ja oppinut pelaamaan sitä paremmin, viilasin kyllä myös vaikeusastetta alemmas ettei ihan niin herkästi kuole bloodsuckerille kahteen osumaan ilman että ehtii edes healaamaan välissä. Maailma avartunut kummasti kun pääsi sieltä aloituspaikasta Garbageen ja pyssytaisteluista tullut paljon mielekkäämpiä kun ei tarvitse enää rautatähtäimellä räiskiä jotain sinnepäin.
 
Viimeksi muokattu:
NexusModsiin on alkanut valumaan modeja.

Asentelin itse vähän tasapainotuksia:
Grok's less tanky bloodsuckers
Jake's longer days
Reasonable Weapon Degradation by VAXIS

Päivitin FSR:n versiosta 3.1 versioon 3.12:
uspcaler update files for STALKER2 Heart of Chornoby AMD NVIDIA INTEL

Optimointitiedosto jolla oli suuri merkitys alun varjostimien kääntämiseen kuluvaan aikaan, tämä asennettuna kääntäminen kestää vain n. 10 sekuntia:
Stalker Optimizer

@pilottistifu pystytkö alkaa kokoamaan näitä "pakollisia" modeja aloituspostaukseen?
 
Tulipas erikoinen bugi vastaan reilun puolen tunnin jälkeen; Ammuin pari vihollista, loottasin toisen ja heti kun valikko sulkeutui, niin ohjaus lakkasi toimimasta. Hiirellä pystyy kääntään/tähtään vähän sivulle/ylös/alas mutta heti kun lopettaa hiiren liikuttelun, niin tähtäys/kuva palautuu aina tiettyä ovea kohti? Pelkkä kävelykin hankalaa, kun kuva keskittää koko ajan tuota ovea kohti, eli kierrän lähinnä ympyrää enkä pääse etenemään :D
Ohjaimellakin kokeiltu, mutta sama homma. Asetukset resetoitu, tiedostot "korjattu", peli poistettu ja asennettu uudestaan, ei vaikutusta. Ideoita?

Nimetön video – Tehty Clipchampilla.gif
 
Tää on kyllä mulle kans maistunut. Viimevuosina on tullut pelattu Tarkovia, Dayzia ja Soulseja.

Aikaisempaa Stalker kokemusta ei ole, nyt takana noin 8h tätä ja fiilis on vähän niinkuin aikanaan Fallout 3:ssa. Tosi mielenkiintoinen maailma, synkkä ja autenttinen Ukrainan kielellä, sekä sopivasti haastetta. Taidolla ja taktiikalla pärjää ihan kohtuullisesti jopa vaikeissa kohdissa, vaikka geari aika rupua.

Loottia sais olla omaan makuun enempi, ainakin aseita, tähtäimiä jne. Nyt vaikuttaa ehkä vähän ykspuoleiselta. Ehkäpä tämä paranee, kun pääsee Lesser Zonelta eteenpäin.

Pelaan invert mousella ja tuo bugi, että joutuu aina säätämään sen takaisin päälle käynnistyksen jälkeen on kyllä huvittava.

4080 Mobilella pyörii kaikki Epicillä 2k näytöllä ihan hyvin, erikoisesti kuoleman jälkeen voi stutteroida ainakin kaupungissa. Tuosta toki selviää sillä, että ei kuole.

Tykkään myös dialogista ja siitä, että valinnat oikeasti vaikuttavat pelin kulkuun voimakkaasti. Yleisellä tasolla totean, että en muista milloin viimeksi yksinpeli olisi kiinnostanut näin paljon, joten jotain tässä on onnistuttu tekemään.

Tldr: Fallout3 & Half-life meni pussauskoppiin ja siitä syntyi kaunis jälkeläinen, mutta ainakin ennen patcheja siitä huomasi, että odotusaikana oli välillä ryypätty.

Suosittelen kyllä!
Tuosta aseista, mitä anomaly gamma modia pelannut alkuperäisistä peleistä, niin siinä saat aloitus aseen ja siinä se. Kyllähän sieltä kuolleilta aseita saa, mutta ne on niin huonossa kunnossa että hyvä jos ampua pystyy. Itse pitää korjata varaosista tai jos ei itse pysty niin maksaa paljon kun paikallinen teknikko korjaa. Mutta se palkitsee ja kun kerran on saanut hyvän aseen, liivit, kypärän, niistä haluaa pitää huolta koska sillä on iso merkitys selviytymiseen.

Hyvä vain ettei liikaa helpoteta, se on stalkkerin suola.
 
Daniel Owen testailee peliä CPU-rajoituksen ja GPU-rajoitusten kannalta. Testissä AMD RX 6700XT, nVidia 4090 ja nVidia 1060 6 GB.

 
Pitääkö noiden modien kanssa aloittaa uuden saven kanssa? Varmaan ainakin kannattaa varmuuskopioida tallennus jos on mahdollista jatkaa vanhalla savella..
 
NexusModsiin on alkanut valumaan modeja.

Asentelin itse vähän tasapainotuksia:
Grok's less tanky bloodsuckers
Jake's longer days
Reasonable Weapon Degradation by VAXIS

Päivitin FSR:n versiosta 3.1 versioon 3.12:
uspcaler update files for STALKER2 Heart of Chornoby AMD NVIDIA INTEL

Optimointitiedosto jolla oli suuri merkitys alun varjostimien kääntämiseen kuluvaan aikaan, tämä asennettuna kääntäminen kestää vain n. 10 sekuntia:
Stalker Optimizer
Kiitos, päivitin FSR:n ja asensin Optimizerin, RAM-korjatun version.

Framegenin kanssa, ja varmaan myös nvidian vastaavan, pelistä kannattaa rajoittaa natiivi fps, laitoin 60fps. Tämä hyvä tietysti olla sellainen fps joka toteutuu koko ajan natiivina. Tarkistaa sitten (radeonin puolella ainakin) overlaylla mikä fps, itselläni näytti noin 110-120 (Framegen siis koittaa tuplata tuon 60fps), riippuu tietysti laatuasetuksista. Se natiivi-fps tosiaan kun rajattu, ne pahimmat lagit ja inpulagi paranee myös siinä lopullisessa feikkifreimi-kuvassa.

Tosin peli on vielä niin huonosti optimoitu etten pelaisi rajoittamattomalla fps:llä ilman frame-ai:takaan, siitä taisi Digital Foundryn videokin ylempänä mainita.
Päivitetty FSR, Stalker Optimazer ja Framegen (natiivi fps rajattuna) käytössä, peli pyörii kohtuu ok nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Pitääkö noiden modien kanssa aloittaa uuden saven kanssa? Varmaan ainakin kannattaa varmuuskopioida tallennus jos on mahdollista jatkaa vanhalla savella..
Ainakin itselläni nuo pari modia ei rikkonut saveja, varmaa se ei tietenkään ole, varsinkin kun tämä on niin tuore julkaisu. Varmuuskopiolla savesta saa ainakin mielenrauhan jos jo runsaasti tunteja takana.
 
Ensimmäinen laukaus Makarovilla ja olihan se nyt vähän häh mikä ilmakko tää on...aivan liian vähäpätöisiä ovat aseiden äänet. Muuten ollut oikein hyvän oloinen aloitus (vasta intro takana).
täällä taas pyssyharrastelijan mielipiteenä kaikki pyssyäänet toistaiseksi on ollut 5/5. Muutenkin koko gunplay rekyyleineen ja animaatioineen on ensiluokkaista. Ilokseni AK rohisee kuten pitääkin
 
täällä taas pyssyharrastelijan mielipiteenä kaikki pyssyäänet toistaiseksi on ollut 5/5. Muutenkin koko gunplay rekyyleineen ja animaatioineen on ensiluokkaista. Ilokseni AK rohisee kuten pitääkin
Komppaan, ettei ole nyt kuulijan korvassa tahi audiolaitteissa häiriötä Edqarilla? Arvosteluissakin kehuttu äänimaailmaa, ainakin siltä osin kun ei bugita. :D
 
Tulipas erikoinen bugi vastaan reilun puolen tunnin jälkeen; Ammuin pari vihollista, loottasin toisen ja heti kun valikko sulkeutui, niin ohjaus lakkasi toimimasta. Hiirellä pystyy kääntään/tähtään vähän sivulle/ylös/alas mutta heti kun lopettaa hiiren liikuttelun, niin tähtäys/kuva palautuu aina tiettyä ovea kohti? Pelkkä kävelykin hankalaa, kun kuva keskittää koko ajan tuota ovea kohti, eli kierrän lähinnä ympyrää enkä pääse etenemään :D
Ohjaimellakin kokeiltu, mutta sama homma. Asetukset resetoitu, tiedostot "korjattu", peli poistettu ja asennettu uudestaan, ei vaikutusta. Ideoita?

Nimetön video – Tehty Clipchampilla.gif
Jau! Täysin sama kävi itsellä. Autosaveja menin X määrän takaisinpäin jolloin toimi ja sillä pääsi jatkamaan tuosta tavalla jolla peli haluaakin.
 
Tässä on yksi parhaimmista tunnelmista ja äänimaailmoista mitä 38 vuoden pelaajauran aikana kokenut. Herkkua korville ja sielulle. :kippis:

Käytössä Logitech Pro X 2 -kuulokkeet. Voin suositella, jos kuulokkeiden hankinta lähellä!
 
Pitääkö noiden modien kanssa aloittaa uuden saven kanssa? Varmaan ainakin kannattaa varmuuskopioida tallennus jos on mahdollista jatkaa vanhalla savella..
Modeisa on toki aina riskinsä ja varmaan hyvin todennäköistä että saattavat mennä rikki kun pikkuhiljaa tulee isompia päivityksiä jotka korjaa/muuttaa paljon pelin tiedostoja. Mutta esimerkiksi tuo "less tanky bloodsuckers" modi todennäköisesti muuttaa vain jotain tiettyä mutantti tiedostoa joka tuskin peliä/savea itsessään pystyy korruptoimaan. Varmuuskopion tekemisessä menee pari minuuttia ja sillä voi pelastaa kymmeniä tunteja peliaikaa niin kyllähän se kannattaa.

Täytyy varmaan itse tänään testata tuota kyseistä modia, samalla varmaan "less tanky fleshes" modi myös päälle.
täällä taas pyssyharrastelijan mielipiteenä kaikki pyssyäänet toistaiseksi on ollut 5/5.
Ite tuossa aikaisemmin valittelin aseiden äänistä myös että tuntuu vähän tuhnuilta. Saattaa olla placebo efekti mutta vaihdoin asetuksista dynamic rangen high:lle ja headphonesista stereoon ja tuntuu kuulostavan paremmalta. (pelaan kuulokkeilla)

Pelin ekonomiasta vielä, tuntuu että rahaa saa liian vähän, tästä on myös valiteltu redditin puolella. Kun käyt tekemässä tehtävän, palkintona on usein 1000-3000 kredittiä. Samalla kun loottailet ruumiit ja laatikot saat ehkä 3000 krediitin arvosta tavaraa kantoon. Sitten käyt korjaamassa aseet -1000 ja korjaamassa vaatteet -4000 niin ollaan siinä tilanteessa että helposti jäädään jopa tappiolle. Tätä onneksi kompensoi hieman se että usein löytyy hyväkuntoisia aseita tai vaatteita jotka voi ottaa käyttöön sellaisenaan joten vanhat voi jättää korjaamatta ja alkaa suoraan vaan käyttämään uusia. Mutta ehkä se on tosiaan tämä alku/keski peli missä on rahasta pulaa ja rahaa alkaa kertymään myöhemmin enemmän että on varaa korjailla parhaat varusteet ja ostella parhaat tähtäimet.
 
mitä nyt vähän päässyt kokeileen, niin yllättävän hyvin toiminu :) pitääpä ainakin tuo optimizer modi laittaa nii ei tarvi joka startissa minuutti kaupalla odotella :D
 
Ite tuossa aikaisemmin valittelin aseiden äänistä myös että tuntuu vähän tuhnuilta. Saattaa olla placebo efekti mutta vaihdoin asetuksista dynamic rangen high:lle ja headphonesista stereoon ja tuntuu kuulostavan paremmalta. (pelaan kuulokkeilla)
Itsekin laitoin tuon dynamic rangen ja säädin musiikkeja sekä dialogiääniä pienemmälle niin nyt on hyvä.
 
Peli vaikuttanu muuten kyl oikein hyvältä ja tunnelmalliselta mutta vasta alussa ja alkanut jo häiritsemään se, että viholliset spawnaa tyhjästä ihan viereen. Todella huonoa pelisuunnittelua. Noh, ovat vissiin asialle jotain tekemässä, joten jäädään odottelemaan mahdollisia parannuksia tähän.
 
Modeisa on toki aina riskinsä ja varmaan hyvin todennäköistä että saattavat mennä rikki kun pikkuhiljaa tulee isompia päivityksiä jotka korjaa/muuttaa paljon pelin tiedostoja. Mutta esimerkiksi tuo "less tanky bloodsuckers" modi todennäköisesti muuttaa vain jotain tiettyä mutantti tiedostoa joka tuskin peliä/savea itsessään pystyy korruptoimaan. Varmuuskopion tekemisessä menee pari minuuttia ja sillä voi pelastaa kymmeniä tunteja peliaikaa niin kyllähän se kannattaa.

Täytyy varmaan itse tänään testata tuota kyseistä modia, samalla varmaan "less tanky fleshes" modi myös päälle.

Ite tuossa aikaisemmin valittelin aseiden äänistä myös että tuntuu vähän tuhnuilta. Saattaa olla placebo efekti mutta vaihdoin asetuksista dynamic rangen high:lle ja headphonesista stereoon ja tuntuu kuulostavan paremmalta. (pelaan kuulokkeilla)

Pelin ekonomiasta vielä, tuntuu että rahaa saa liian vähän, tästä on myös valiteltu redditin puolella. Kun käyt tekemässä tehtävän, palkintona on usein 1000-3000 kredittiä. Samalla kun loottailet ruumiit ja laatikot saat ehkä 3000 krediitin arvosta tavaraa kantoon. Sitten käyt korjaamassa aseet -1000 ja korjaamassa vaatteet -4000 niin ollaan siinä tilanteessa että helposti jäädään jopa tappiolle. Tätä onneksi kompensoi hieman se että usein löytyy hyväkuntoisia aseita tai vaatteita jotka voi ottaa käyttöön sellaisenaan joten vanhat voi jättää korjaamatta ja alkaa suoraan vaan käyttämään uusia. Mutta ehkä se on tosiaan tämä alku/keski peli missä on rahasta pulaa ja rahaa alkaa kertymään myöhemmin enemmän että on varaa korjailla parhaat varusteet ja ostella parhaat tähtäimet.
Mulla on ollut koko ajan dynamiikat high mutta tuosta toisesta en oo varma. Pelaan itsekin kuulokkeilla.

Aiemmissa peleissä on kyllä alkua vaivannut krooninen köyhyys mutta kohtuullisessa ajassa alkaa jo kieriä rahassa. Pro tip: aseet semille niin ei kulu kuulaakaan niin paljon. Jokasta vastaantullutta otusta ja ihmistäkään ei myöskään tarvitse tappaa.

Jotenkin tosin kaikki muut on aika aggressiivisia pelaajaa kohtaan ja netissäkin ollut juttua ettei A-Life oikein toimi. Toivottavasti vaan joku pikkubugi eikä fundamentaali vika
 
Toimii näköjään AMD:n näytönohjaimilla suhteellisen hyvin, mutta nVidialla joku tuntuu jarruttavan kovastikin, jopa 4090:llä. Ei pääse hyödyntämään näytönohjaimen tehobudjettia alkuunsakaan.
Frame generation päällä AMD menee ihan omaan sarjaansa.
Vähintäänkin ajuripäivityksiä lienee tulossa.
1732138906724.webp

7900 XTX + 7800X3D koneessa, eli ei ongelmaa. AMD:lta ei ole tullut vielä edes virallista ajuriakaan? :)
 
Mulla on ollut koko ajan dynamiikat high mutta tuosta toisesta en oo varma. Pelaan itsekin kuulokkeilla.

Aiemmissa peleissä on kyllä alkua vaivannut krooninen köyhyys mutta kohtuullisessa ajassa alkaa jo kieriä rahassa. Pro tip: aseet semille niin ei kulu kuulaakaan niin paljon. Jokasta vastaantullutta otusta ja ihmistäkään ei myöskään tarvitse tappaa.

Jotenkin tosin kaikki muut on aika aggressiivisia pelaajaa kohtaan ja netissäkin ollut juttua ettei A-Life oikein toimi. Toivottavasti vaan joku pikkubugi eikä fundamentaali vika
Pelissä on myös aika paha bugi myydessä tavaraa niin saa pienessä ajassa kymmeniä tuhansia
 
Oliko muita GOGin versiota pelaavia ja ootteko koittaneet jo modeja että toimivatko ja toimiiko achievementit edelleen?
 
täällä taas pyssyharrastelijan mielipiteenä kaikki pyssyäänet toistaiseksi on ollut 5/5. Muutenkin koko gunplay rekyyleineen ja animaatioineen on ensiluokkaista. Ilokseni AK rohisee kuten pitääkin
Komppaan, ettei ole nyt kuulijan korvassa tahi audiolaitteissa häiriötä Edqarilla? Arvosteluissakin kehuttu äänimaailmaa, ainakin siltä osin kun ei bugita. :D
Ei täälläkään irl aseet mitenkään vieras asia ole, ettei kyse nyt siitä ole... Aseiden äänet ovat siis suhteessa muihin ääniin todella matalalla, ihan kuin olisi kuulonsuojaus päällä (joka ei tietenkään ole, kun muut äänet kuuluu hyvin).
Katsoin kyllä ääniasetukset enkä nähnyt mitään erikoista.

EDIT. Niin ja Game Pass versiota pelailen.
 
Pitäisi malttaa tosiaan odottaa korjausta, sen verran kyllä tärkeästä ominaisuudesta kyse. Mieli tekee kyllä pelata, on niin mukaansatempaava maailma.
Viime yönä minulllakin oli tilanne, olin yhtäkkiä ihmisvihujen ympäröimänä kun tyhjästä ilmestyivät ja sentään aika aukeakin. Se oli vielä sellainen kuolema, että yritin monta kertaa yhtä questia, missä ne näkymättömät monsterit tyypin kimpussa. Kun latasin saven yrittääkseni uudestaan, ympärilleni spawnasi itseni lisäksi yhtäaikaa ihmisjoukko ja kuolin parissa sekunnissa.

Randomisti näköjään tuo systeemi yrittää kehittää tilanteita, mutta korjattavaa on.


official-info-v0-x9n66efvwf2e1.png

 
Noilla performance modeilla ja hiiren kiihdytyksen pois ottamalla, kyllähän tää maistuu. FPS ei enää droppaile sinne 20fps vaan pyörii 110-150fps nurkilla paitsi isommissa kylissä 70fps
 
Veikkaan, että tuossa A-life hommassa kusee eniten Unreal Enginen käyttö. Vanhoissa Stalkereissa ihmiset ja elukat pystyi näkemään todella kaukaa. Tässä uudessa toi spawnaus-etäisyys on luokkaa 75m, todennäköisesti suorituskykysyistä. Vähemmän yllättäen homma tuntuu aika rikkinäiseltä, jos peli spawnaa rojua näkökenttään tai ihan selän taakse, vaikka taustalla oleva simulaatio toimisikin suht samoin, kuin ekoissa peleissä.
 
Jos jollakin on kaatumisongelmia pelin kanssa (UE5 crash), niin itse sain seuraavilla kikoilla toimimaan:

1. Nvidia control panelista debug mode päälle
2. FSR pois päältä
3. Näytön hertsien ja FPS:n rajaus 60:een
4. MSI Afterburnerista kellotukset resettiin
 
Käynnistin pelin nyt ensimmäistä kertaa muutaman modin kanssa ja en ole ikinä kuullut oman koneeni tuulettimia noin kovalla kun lataa varjostimia!

Eli ainakin tehoja käytetään...
 
Tulipas erikoinen bugi vastaan reilun puolen tunnin jälkeen; Ammuin pari vihollista, loottasin toisen ja heti kun valikko sulkeutui, niin ohjaus lakkasi toimimasta. Hiirellä pystyy kääntään/tähtään vähän sivulle/ylös/alas mutta heti kun lopettaa hiiren liikuttelun, niin tähtäys/kuva palautuu aina tiettyä ovea kohti? Pelkkä kävelykin hankalaa, kun kuva keskittää koko ajan tuota ovea kohti, eli kierrän lähinnä ympyrää enkä pääse etenemään :D
Ohjaimellakin kokeiltu, mutta sama homma. Asetukset resetoitu, tiedostot "korjattu", peli poistettu ja asennettu uudestaan, ei vaikutusta. Ideoita?

Nimetön video – Tehty Clipchampilla.gif
Itsellä oli sama ja samalla alueella. Huomasin että teki tuota vain silloin kun kävi tuossa yhdessä tietyssä rakennuksessa.
Bugi ei uusiutunut enää kun skippasin kyseisen rakennuksen. Muissa rakennuksissa bugia ei ilmennyt ja peliäkin pääsi edistämään täysin normaalisti.
 
koska UE niin pahimman "vian" voi korjata hanskalla, eli view bob hittoon;

bCameraViewBob=False

in GameUserSettings.ini

(located in AppData\Local\Stalker2\Saved\Config\Windows)
 
Nyt pääsin juuri alkukartalta cordonille.Aikaa mennyt 10h ja nyt palailen aloituskartalle takaisin tarkistelemaan stasheja sekä sivutehtäviä.Kyllä tässä pelissä tulee aikaa vierähtämään meikäläisen pelityylillä kun loottailee jokapaikkaa
-makuupussi saisi olla nukkumiseen halutessaan
-inventaario liian pieni ja alkeellinen,olisivat oppineet jostain modista miten tehdään toimiva inventaario
-aseet huononee liian pian
-Alife ei toimi.vihut spawnailee yht äkkiä selän taakse,stealth ei toimi
-korjaamolla ei näe missä kunnossa ase on,ainoastaan hinta jonka maksat,liikaa
-olisin odottanut stealthin olevan paremmin toteutetun,kuten Metro sarjassa
+Graafinen ulkoasu,lähes photograafinen,pääosuma tekee pahaa
+elävä zone,salama iskee ihan viereen prklle että pelästyy
Ei tätä nyt malta lopettaa pelaamasta joten nähdään zonella :)
 
Noniin, en puraisut takana, eilen tuli tahkottua joku 6 tuntia ainakin. Aika hyvältä tämä maistuu kunnes tänä aamuna peli päätti ettei ohjain sitten toimi. Testattu alkuperäinen Xbox One ohjain, uudempi pc versio ohjaimesta, ps5 ohjain, switch pro controller ohjain, nyt jää peli sitten tauolle kunnes tämä alkaa toimimaan, muutenkin ihmetyttää ettei ole jaksettu ps5 ohjainta koodata pelille ja ei auta nuo steam jutut on kokeiltu jo.

Jos jollain on keinoa millä saa taas ohjaimen toimimaan niin olisin kiitollinen :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 136
Viestejä
4 503 081
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom