S.T.A.L.K.E.R. 2

Tää on kyllä mulle kans maistunut. Viimevuosina on tullut pelattu Tarkovia, Dayzia ja Soulseja.

Aikaisempaa Stalker kokemusta ei ole, nyt takana noin 8h tätä ja fiilis on vähän niinkuin aikanaan Fallout 3:ssa. Tosi mielenkiintoinen maailma, synkkä ja autenttinen Ukrainan kielellä, sekä sopivasti haastetta. Taidolla ja taktiikalla pärjää ihan kohtuullisesti jopa vaikeissa kohdissa, vaikka geari aika rupua.

Loottia sais olla omaan makuun enempi, ainakin aseita, tähtäimiä jne. Nyt vaikuttaa ehkä vähän ykspuoleiselta. Ehkäpä tämä paranee, kun pääsee Lesser Zonelta eteenpäin.

Pelaan invert mousella ja tuo bugi, että joutuu aina säätämään sen takaisin päälle käynnistyksen jälkeen on kyllä huvittava.

4080 Mobilella pyörii kaikki Epicillä 2k näytöllä ihan hyvin, erikoisesti kuoleman jälkeen voi stutteroida ainakin kaupungissa. Tuosta toki selviää sillä, että ei kuole.

Tykkään myös dialogista ja siitä, että valinnat oikeasti vaikuttavat pelin kulkuun voimakkaasti. Yleisellä tasolla totean, että en muista milloin viimeksi yksinpeli olisi kiinnostanut näin paljon, joten jotain tässä on onnistuttu tekemään.

Tldr: Fallout3 & Half-life meni pussauskoppiin ja siitä syntyi kaunis jälkeläinen, mutta ainakin ennen patcheja siitä huomasi, että odotusaikana oli välillä ryypätty.

Suosittelen kyllä!
 
Parempi peli kun kriitikot antaa olettaa. Viitisen tuntia kerennyt pelaamaan.

6950XT 7800X3D pyörii high asetuksilla sulavasti 3440x1440, frame gen päällä performance moodissa. En tarkemmin ole testannut oisko jotenkin nätimpi quality moodissa, varmaan. Hyvältä näyttää silti ja ammuskelu on sujuvaa ilman huomattavaa input lagia.

Huonoja puolia (pelaan veteran vaikeustasolla, voi vaikuttaa asioihin):
- Bloodsuckereita on liikaa ja ne vaatii ihan liikaa panoksia kuollakseen. En ole tarkkaan laskenut, mutta varmaan semmoset 10kpl kertaa pitää haulikolla posauttaa ja pari lippaallista ak:ta perään. Seuraavaksi pitäisi taas tappaa yksi sellainen...
- Vihut ampuu tarkemmin kuin itse osaan ampua. Pitää joko osua päähän pari kertaa tai ampua joku 10-20 kutia vartaloon.
- Koirat ja muut pienet elukat liikkuu koomisen hitaasti. Niitä voi melkein kävellä karkuun. Vanhemmissa peleissä ne oikeasti juoksi kovaa päälle.
- Fleshit (ne lihavat lihamöykyt) tankkaa myös ihan liikaa panoksia. Vaatii 4 panosta haulikolla että saa yhden nurin. Ja sitten kun niitä on yleensä lauma niin se on äkkiä 4x4 = 16 kutia. Joutuu kaks piippuista haulikkoa lataamaan 8 kertaa taistelun aikana...
- Äänet bugittaa silloin tällöin. Esim jos yläkerrassa on vihu, kuulostaa siltä että se olisi samassa kerroksessa. Myös aseiden äänet on vaisut, kuten joku muukin ehti jo mainita.
- Bugejakin tullut kohdattua: Päivitetty haulikko päätti ettei sitä voi enää ladata (ellen nyt sitten ole vahingossa modannut sitä käyttämään 9mm panoksia tai jotain). Vihuja spawnannut tai jäänyt jumiin objektien sisään. Joskus viholliset on ihan pihalla siitä että olen niiden edessä. Banditilla menee 5 sekuntia havaita että hetkonen eihän toi ole meidän puolella kun taas joskus reagoi heti kun näkee.
- "Hotkeys" 1,2,3,4 jostain syystä toimii niin että käyttääkseen tavaran 2 pitää nappia 1 pitää pohjassa sekunti. Mieluummin laittaisin sen bandagen heti enkä sekunnin päästä.
- Tähtääminen suojien takaa ei aina toimi ja ase menee sinne suojan sisään eikä nouse oikein sen suojan päälle.
- Cutscenen jälkeen reso ei palaudu oikeaksi vaan jättää mustat reunat.
- Laatikoiden tuhoaminen ja loottaaminen on kömpelöä. Veitsellä pitää hivuttautua sentin päädän että ne saa rikki ja kun ne saa rikki niin tavarat voi jäädä sellaiseen vinkkeliin ettei niitä saa otettua.
- Anomalyjen hitboksit tuntuu olevan liian leveät... Monta kertaa luullut selkeästi väistävänsä sen mutta eipä ollut.

Hyviä puolia:
- Kiva päästä tutkimaan vanhojen pelien paikkoja uusilla hienoilla grafiikoilla.
- Hyvä ambient audio.
- Stalker meininki jatkuu.
- Voi tehdä päätöksiä niin että saa maksimaalisen hyödyn.

Mitä noihin vihollisten kestävyyksiin tulee, niin homma varmasti helpottuu kun saan parempia pyssyjä ja tähtäimiä että pystyn ampumaan paremmin päitä. Taidampa myös kokeilla vaikeustason laskua ja katsoa millainen efekti sillä on vihujen kestävyyteen.
 
Eipä taida olla testejä vielä ulkona, mutta veikkaan että Digital Foundryn testeistä ilmenee:
-stutteroi paljon kun ladataan alueita tai paljon NPC alueella
-hitaammat prossut luonnollisesti stutteroi enemmän
-paraskaan 9800X3D ei poista stutteria täysin, mutta lieventää frame droppeja
-tyyppilisiä UE4/UE5 ongelmia joita ei nopeasti korjata, mutta vaikuttaa että on myös muita bugeja jotka taas toivottavasti korjataan nopeasti
Jep, osui oikeaan. Erittäin CPU rajoittunut peli tällä hetkellä. Series X kanssa legendaarinen 6 s täysi pysähtyminen kun tulee kylään. Tommosen stutterin huomaa kuka vaan :lol:

 
Hyvin on maistunut täälläkin peli!
5h taitaa olla nyt takana ja kerran kaatunut(jäätynyt) 3080rtx+ryzen5 5600x

Pelästyin niin perkeleesti, kun tuossa Zalissya kylässä olin, ja myrskyn aikana salama iski vieressäni olevaan npc:hen, tappaen sen välittömästi, ja muut npc stalkerit reagoivat vielä tähän.
 
Kenenenkään muun mielestä aseet kuulostaa aika tuhnuilta? Sais vähän munaa olla enemmän noissa.
Ensimmäinen laukaus Makarovilla ja olihan se nyt vähän häh mikä ilmakko tää on...aivan liian vähäpätöisiä ovat aseiden äänet. Muuten ollut oikein hyvän oloinen aloitus (vasta intro takana).
 
Itsellä nyt pari tuntia alla ja vaikuttaa kyllä todella hyvältä peliltä pl. suorituskyky ja ehkä vähän tuo AI.

Tuleeko muilla sellanen n. 20s kestävä FPS dippi ja hiiri tuntuu tulevan jäljessä välillä? Todella raskasta pelata, en tiedä mitä asetuksia tuon kannalta kannattais rukata.

Korjasin (ehkä?) laittamalla DLSS:n performanceen ja FSR 3 frame generationin päälle mutta nyt tuntuu siltä että on hirveä input lagi hiiressä.
 
Ei ole itellä onneksi lagaillut, ilmeisesti käynyt hyvä tuuri koneen osien kanssa että ovat yhteensopivia tämän pelin kanssa.

Asiasta toiseen, mietin mikä hemmetti mun inventoryssä painaa niin olikin kertynyt 20 kiloa leipää kantoon :D
Joo, myönnettäköön että mulla on RTX 2060 ja i5 9600K.

Pelaan tosin nyt windowedissa ja 1600x1200 resolla suorituskyvyn takia. :rofl:

Mietin vain olisiko tohon jotain asetusta/fixiä tohon hiiren input lagiin.
 
Muuten ihan kiva teknisiä ongelmia lukuuottamatta, mutta tuo pieni kehä pelaajan ympärillä johon peli spawnailee randomilla vihuja on kyllä paska keksintö. Lisäksi kun menee johonkin sotilastukikohtaan, on tukikohta tyhjä kun sitä kiikaroi kauempaa, mutta sisällä hiiviskellessä spawnailee jatkuvasti squadeja ympärille. Eihän tässä voi edes sniputtaa paikkaa tyhjäksi etukäteen.
 
Muuten ihan kiva teknisiä ongelmia lukuuottamatta, mutta tuo pieni kehä pelaajan ympärillä johon peli spawnailee randomilla vihuja on kyllä paska keksintö. Lisäksi kun menee johonkin sotilastukikohtaan, on tukikohta tyhjä kun sitä kiikaroi kauempaa, mutta sisällä hiiviskellessä spawnailee jatkuvasti squadeja ympärille. Eihän tässä voi edes sniputtaa paikkaa tyhjäksi etukäteen.
Kannattaa varmaan odottaa kunnes pelin early access on ohi.
Saa nähdä montako kuukauttaa kestää että spawnaukset ja npc simulaation cpu käyttöä viilataan.

mu2wy3wqj82e1.jpg
 
Mielettömän hyvä peli. Samat vanhan stalker vibat löytyi välittömästi ja peli kyllä nappas mut hallintaan totaalisesti.

Prologi nyt takana ja en kohdannut bugeja, eikä stutteroinut lainkaan. Katsotaan sitten miltä pidemmällä näyttää, mutta tähän mennessä todella sulava kokemus ja kuvittelin pahempaa revikoiden perusteella.
Epic asetuksilla, 1440p, FSR Native AA, Framegen päällä anto keskimäärin 90fps ja minimit 70. Välillä kävi 100 paremmalla puolella.
Input lagia on kyllä jonkin verran, mutta ei häirinnyt mua ollenkaan. Lisäksi mun mielestä peli näyttää graafisesti todella hyvältä.
 
Täytyy kyllä sanoa että nyt noin 10 tunnin jälkeen alkaa peliin paremmin tottua ja oppinut pelaamaan sitä paremmin, viilasin kyllä myös vaikeusastetta alemmas ettei ihan niin herkästi kuole bloodsuckerille kahteen osumaan ilman että ehtii edes healaamaan välissä. Maailma avartunut kummasti kun pääsi sieltä aloituspaikasta Garbageen ja pyssytaisteluista tullut paljon mielekkäämpiä kun ei tarvitse enää rautatähtäimellä räiskiä jotain sinnepäin.
 
Viimeksi muokattu:
NexusModsiin on alkanut valumaan modeja.

Asentelin itse vähän tasapainotuksia:
Grok's less tanky bloodsuckers
Jake's longer days
Reasonable Weapon Degradation by VAXIS

Päivitin FSR:n versiosta 3.1 versioon 3.12:
uspcaler update files for STALKER2 Heart of Chornoby AMD NVIDIA INTEL

Optimointitiedosto jolla oli suuri merkitys alun varjostimien kääntämiseen kuluvaan aikaan, tämä asennettuna kääntäminen kestää vain n. 10 sekuntia:
Stalker Optimizer

@pilottistifu pystytkö alkaa kokoamaan näitä "pakollisia" modeja aloituspostaukseen?
 
Tulipas erikoinen bugi vastaan reilun puolen tunnin jälkeen; Ammuin pari vihollista, loottasin toisen ja heti kun valikko sulkeutui, niin ohjaus lakkasi toimimasta. Hiirellä pystyy kääntään/tähtään vähän sivulle/ylös/alas mutta heti kun lopettaa hiiren liikuttelun, niin tähtäys/kuva palautuu aina tiettyä ovea kohti? Pelkkä kävelykin hankalaa, kun kuva keskittää koko ajan tuota ovea kohti, eli kierrän lähinnä ympyrää enkä pääse etenemään :D
Ohjaimellakin kokeiltu, mutta sama homma. Asetukset resetoitu, tiedostot "korjattu", peli poistettu ja asennettu uudestaan, ei vaikutusta. Ideoita?

Nimetön video – Tehty Clipchampilla.gif
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 034
Viestejä
4 503 804
Jäsenet
74 314
Uusin jäsen
bohku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom