Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
PC versio bundlesta myös tarjouksessa hieman halvempaan 6,80€Alkuperäiset pelit on nyt julkaistu myös Xboxille. Mahtaa olla melkoinen kokemus pädillä, pitänee jotai videoita katella ihan uteliaisuudesta niin näkee millaisia muutoksia ovat tehneet.
![]()
"S.T.A.L.K.E.R. Legends of the Zone Trilogy" Announced During Xbox Partner Preview
Today, during the latest Xbox Partner Preview broadcast—as a surprise for Xbox gamers everywhere—GSC Game World launched the S.T.A.L.K.E.R. Legends of the Zone Trilogy for Xbox One and Xbox Series X|S (via backwards compatibility). That's right - it's available today! The Legends of the Zone...www.techpowerup.com
Melkein voisi sanoa ympyrän sulkeutuneen ja tuollaiset "old school" pelimekaniikat on taas jossainmäärin juttu, niin sopivaan saumaan julkaisevat. Muistaaksenihan call of pripyatiahan suunniteltiin julkaistavaksi alunperin xboxille.Alkuperäiset pelit on nyt julkaistu myös Xboxille. Mahtaa olla melkoinen kokemus pädillä, pitänee jotai videoita katella ihan uteliaisuudesta niin näkee millaisia muutoksia ovat tehneet.
![]()
"S.T.A.L.K.E.R. Legends of the Zone Trilogy" Announced During Xbox Partner Preview
Today, during the latest Xbox Partner Preview broadcast—as a surprise for Xbox gamers everywhere—GSC Game World launched the S.T.A.L.K.E.R. Legends of the Zone Trilogy for Xbox One and Xbox Series X|S (via backwards compatibility). That's right - it's available today! The Legends of the Zone...www.techpowerup.com
On. Ei tarvitse enempää sanoa.Kaunista.
Yksi sana: Tunnelma.Näyttää hyvin paljon Metro Exodukselta avoimessa maailmassa. Yleinen olemus, grafiikka, lootti, vihut.... En ole täysin varma, mikä tässä on se varsinainen juttu, se sama joka ilmeisesti sai ihmiset hurahtamaan Stalkeriin alunperin. Taistelu vaikuttaa tutun tavanomaiselta ja ökkömönkiäisten ammuskelu ei ole koskaan ollut järin tyydyttävää ihmisvihollisiin verrattuna. Pelkät hienot puitteet eivät vielä riitä. Mihin pitäisi kohdistaa odotukset tai huomio, että pelin pointti välittyisi parhaiten?
Omalla kohtaa Metrot oli parempia kun niissä oli panostettu enemmän tarinaan kun aikasemmat Stalkerit oli enimmäkseen vain tehtäviä ilman mitään tarinaaMetro oli valtava pettymys Stalkerin jälkeen, vaikka ihan OK peli sinänsä.
Omalla kohtaa Metrot oli parempia kun niissä oli panostettu enemmän tarinaan kun aikasemmat Stalkerit oli enimmäkseen vain tehtäviä ilman mitään tarinaa
Omalla kohtaa Metrot oli parempia kun niissä oli panostettu enemmän tarinaan kun aikasemmat Stalkerit oli enimmäkseen vain tehtäviä ilman mitään tarinaa
Metropelit kannattaa pelaa alkuperäiskielellä jo ihan tunnelman takia.Meni tänään Metro Exodus läpi, tosin eihän sitä kestänytkään kuin jotain päälle 10 tuntia. Aikaisemmista osista kokeilin jotain Reduxia, mutta sitä venäläisittäin väännettyä englantia ei jaksanut kauaa kuunnella ja pelistä tuli mieleen lähinnä slaavilainen Half-Life 2 -faniprojekti. Toki antaumuksella tehty, mutta silti. Tämä Exodus oli jo tuotannollisesti enemmän sitä mitä genreltä odotan, joskin ääninäyttely ja dialogin taso olivat edelleen jotain aivan kaameaa paskaa. Graafisesti oltiin kyllä onnistuttu tuomaan aika liki se kylmä, märkä, jäinen ja muhjuinen sää mikä meillekin on tuttua. Ympäristö on yksityiskohtainen ja pimeässäkin ollaan oikeasti pimeässä. Äänissä oli turhan paljon rosoa ja huolimattomuuksia, esim. askeläänet kautta linjan olivat melko liioiteltuja. Harvemmin päällekkäisistä äänistä osa katkeili. Aseäänet olivat kunnon korviahuumaavia pamahduksia ja siinä kun vihu putosi, tunsi ampuneensa aseella eikä aseen näköisellä tuikuttimella. Paljon paremmin tämän parissa siis viihtyi, vaikka yritys olikin jo firman kolmas. "Selviytymismekaniikat" olivat kyllä pääosin tarpeettomia hidasteita näin lineaarisessa pelissä ja pääsevät varmaan oikeuksiinsa vasta kun ollaan jossain arolla missä voi tapahtua muutakin yllättävää kuin varjoissa vilahtava skriptattu mutantti.
Toivonkin että tämä Stalker 2 olisi jotain sellaista, missä maailma elää pelaajan ympärillä. Satunnaiskohtaamisia, jotka etenevät ennakoimattomasti. En jaksaisi niittailla metrin kokoisia rottia ja kerätä jotain rihkamaa staattisessa ympäristössä, joka on pintapuolisesti kaunis, mutta ei oikeasti interaktiivinen.
Samoin on tullut muutama sata tuntia noita vanhempia pelattu modien kanssa ja ilman.Aika monta kertaa sai tukkaa repiä bugien ym.. kanssa ,hyvin äkkiä oppiAikanaan stalkerit moneen kertaan pelanneena, täytyy sanoa että odotukset kyllä korkealla tämän uusimman kanssa. Niin monia kertoja pettyneenä, päättänyt että koskaan en kyllä mitään enää osta ennakkoon (sp ja mp) ennen julkistusta ja näkemistä että mikä peli oikeasti on.
Täytyy toivoa että tässä on vähän sellainen rujo fiilis mikä alkuperäisissä stalkkereissa. En nyt tarkoita bugeja mutta jotenkin siinä koko mekaniikassa ja UI:ssa ja kaikessa oli sellaista tiettyä rough on the edges fiilistä mitä jostain AAA peleistä ei löydy, hankala pukea sanoiksi mutta vastaavaa fiilistä ei saa monesta pelistä enkä nyt tarkoita koko pelimaailmaa ylipäätään. Näyttönä on 5120x1440 49" monitori, pitänee lähteä näytönohjainkaupoille ensimmäistä kertaa pitkään aikaan, veikkaan että gtx 1060 6gb voi sanoa sopimuksen irti eikä Ryzen 3600 ole enää ihan nykypäivää myöskään.
Ja moni arvostaa Stalkerin loistavaa tekoälyjärjestelmää mikä mahdollistaa pelaajan olevan vain yksi muiden joukossa. Satunnaisia tulitaisteluja, mutanttihyökkäyksiä yms voi sattua missä vaan, milloin vaan, kenelle vaan. Myös karttojen ulkopuolella tapahtuu samaan aikaan kun pelaaja on jossain toisaalla. Tämä luo fiilistä, että Zone on kokoajan elävä ekosysteemi.
Esimerkiksi: Lähde turvalliselta alueelta läheiseen metsään etsimään artifakteja ilman mitään tehtävää niihin liittyen. Matkan varrella kuule joidenkin ampuvan ja pari ihmisruumista löytyy mitkä ovat mutanttien tappamia. 5min tämän jälkeen sinuun hyökätään ihan puskista.
Alkuperäinen stalker on tosiaan siitä erikoinen peli että ensimmäinen tehtävä on melkoisen vaike, mutta pian sen jälkeen vaikeustaso normalisoituu. Tai sitten tein itsekin jotain pahasti väärin aikanaan kun ensimmäinen tehtävä on useammista peluukerroista aina aiheuttanut harmaita hiuksia. Ensimmäisen tehtävän vihollisten runsas määrä yhdistettynä käytössä olevaan epätarkkaan ja heikkotehoiseen pistooliin teki hommasta hankalan, mutta heti kun sai kerättyä parempia varusteita kuolleilta niin peli lähtee rullaamaan.Itse aikoinaan petyin kyllä alkuperäisen stalkeriin. Tunnelma ja graafinen puoli oli silloin kyllä todella upeaa, mutta jo pelin alku oli tuskallisen vaikea. Ihan joku eka tehtävä, missä piti mennä pellon keskellä olevasta mökistä jotain hakemaan, oli itselle tarpeeksi.
Mökkiä vartioi isohko vihulauma, jotka olivat todella tappavia. Ensin yritin hiippailla mökkiin salaa mutta se osoittautui aivan mahdottomaksi, vaikka yö aikaan oli liikkeellä. Sitten jonkun tunnin save load Rumban jälkeen sain kaikki vihut tapettua ja sisään hakemaan sen mitä siellä pitikään hakea. Takaisin ulos ja kaikki vihut respawnannu... Siihen loppu itellä Stalkerin peluu.
Toki jälkeenpäin ajateltuna varmasti tein jotain väärin, tai niin ainakin uskon, koska tuo tehtävä oli niin järkyttävän vaikea ja tuskallinen, että eihän semmosta olis kukaan oikeasti jaksanut ikenet verillä vääntää satoja tunteja. Ei ikinä ole tullut vaan uudelleen koitettua stalkereita. Tämä kyllä näyttää hyvälle ja kiinnostaisi kokeilla.
Vanhanajan pelisuunnittelua, kun pelejä suunniteltiin pelaamisen ilosta, eikä kohdennettuna kiintymisen maksimointiin. Kuka muistaa Gothic 2:n alun Shadowbeastin/Orcin tai Daggerfallin Skeletonin, mitkä aiheuttivat lukemattomia kuolemia, ja mitä ei edes kuulunut saada hengiltä alussa?Alkuperäinen stalker on tosiaan siitä erikoinen peli että ensimmäinen tehtävä on melkoisen vaike, mutta pian sen jälkeen vaikeustaso normalisoituu. Tai sitten tein itsekin jotain pahasti väärin aikanaan kun ensimmäinen tehtävä on useammista peluukerroista aina aiheuttanut harmaita hiuksia. Ensimmäisen tehtävän vihollisten runsas määrä yhdistettynä käytössä olevaan epätarkkaan ja heikkotehoiseen pistooliin teki hommasta hankalan, mutta heti kun sai kerättyä parempia varusteita kuolleilta niin peli lähtee rullaamaan.
Vanhanajan pelisuunnittelua, kun pelejä suunniteltiin pelaamisen ilosta, eikä kohdennettuna kiintymisen maksimointiin. Kuka muistaa Gothic 2:n alun Shadowbeastin/Orcin tai Daggerfallin Skeletonin, mitkä aiheuttivat lukemattomia kuolemia, ja mitä ei edes kuulunut saada hengiltä alussa?
Eihän se on demand shader compilation ole pakosti käytössä. Voi tietenkin toivoa että precompilen voi tehdä käsin jos ei sitä oletuksena tehdä.Uskon on että peli on kova ja tehty rakkaudella. Mutta pelottaa miten stutter fest tulee olemaan UE5 ja avoin maailma.
Paras pelikokemus vuoden parin päästä kun päivitetty cyberpunk tyyliin.
No game passilla voi testata kuitenkin heti julkaisussa.
Juu, shaderien lisäksi ongelmana voi olla että assetteja ladataan iso kasa kun ylitetään joku näkymätön raja kentässä. Tämmöstä nykimistä on nyt silent hill 2 täynnä esim, vaikka ei shaderit lasketaan ennakkoon tai muuten piilossa.Eihän se on demand shader compilation ole pakosti käytössä. Voi tietenkin toivoa että precompilen voi tehdä käsin jos ei sitä oletuksena tehdä.
Edit:
Vanhat Stalkerithan ovat aikamoisia nytkyttimiä, joten sinänsä tuskin tulee ainakaan paljoa huonompaa sen suhteen..
Aikaisemmissa peleissä oli tuo tarina täysin olematon joten sen puolesta ei kyllä mitään menetä ja varmaan tässä tulee kyllä ne paremmin esiinTarvitseekos tässä pelissä olla aiemmat Stalkerit pelattuna, jotta tarinan ymmärtää kunnolla? Vai onko tarina erillinen aiempiin peleihin nähden?
Hyvältä kyllä vaikuttaa. Luonnollisesti tuli aika Chernobylite ja Metro Exodus -vibat trailereista. Tykkään muutenkin peleissä, kirjoissa ja elokuvissa post-apokalyptisesta teemasta.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.