Nyt olen huomannut pidemmässä käytössä että kun muistit ja fclk/uclk on sen 3800/1900 niin windowssin sleepin jälkeen fclk on laskenut lukemiin 1800 ja uclk 950. Ja ne eivät nouse siitä kun rasitusta tulee HWinfon mukaan.
Ja olen tämän myös testannut aidan latenssi testillä eli latenssi nousee noin 10ns tämän myötä.
Seuraavan ohjeen mukaan olen laittanut tällä C6H emolla tuon soc/uncore oc asetuksen enabled mutta se ei vaikuta mitenkään ja tuota DF c-states asetusta ei löydy tältä emolta. Mutta tuo soc/uncore oc asetus pitäisi estää bioksen mukaan kaikki virransäästöt io-chipiltä mutta se ei vaan toimi. Sen pitäisi siis pitää fclk ja uclk lukittuna.
FCLK isn't read correctly sometimes
Question - FCLK value doesn't survive sleep mode
ROG Crosshair VII overclocking thread - Page 1059 - Overclock.net - An Overclocking Community
Ja olen myös kokeillut kaikkia eri ryzen ja windows virtaprofiileja eri asetuksin ja ei niistä saa myöskään apua tähän. Tuntuu että siellä menee io-chipin virransäästöt päälle vaikka on estänyt sen bioksesta.
Ja mitä nyt olen lukenut niin ainakin joillakin C6H ja C7H emoilla on tämä ongelma uusimmassa bioksessa. Jollain oli auttanut C7H emolla että oli vaihtanut bioksen vanhempaan. Sitä nyt en ole vielä kokeillut tällä C6H emolla mutta ehkä pitäisi.
Ja prosessori siis 3900X ja muistit micronin rev.e 3200 cl16. Ja muistit ovat täysin vakaat niin kuin minun edellisistä viesteistäni näkee.
Nyt kun laskin nopeudet 3600/1800 niin kaikki toimii(tietysti) ja sleepin jälkeen ei laske fclk eikä uclk.
Aidan latenssit nousi hieman yli 2ns 3800/1900 vs 3600/1800 ja tietenkin myös read/write/copy luvut laski. Tietenkin voisin koittaa kiristellä muistien asetuksia tällä 3600 nopeudella mutta kun juuri olin saanut säädettyä ton 3800 nopeuden kuntoon.
Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia kun olette ajaneet muisteja/fclk yli sen 3600/1800? Ja tämä siis tapahtuu vain silloin kun prosessori on ollut pitkän aikaa idlessä tai windowssin sleepin jälkeen.
Siis mullakin toimii noi 3800/1900 asetukset siihen asti kun windows käy sleepissä. Ja kun boottaa niin ne menee aina kohdilleen ja ovat vakaat.
On kyllä todella ärsyttävä ongelma ja siksi joudun ajamaan muisteja paljon hitaammin kuin ne pystyisivät, kun ei jaksa aina bootata konetta jos alkais esim pelaamaan jotain et saisi mahdollisimman hyvän suorituskyvyn irti. Vaikka tuskin tuo 3800 vs 3600 paljoa vaikuttaia mutta kun muisteissa olis sitä varaa niin en haluis niitä ajaa hitaammin kuin on pakko(näköjään).
Ja se vielä mainittakoon että prosessori on stock asetuksilla eli ei mitään edes pbo:ta päällä.