Ruuan hinnan kehitys Suomessa 2022 - inflaatio iskee!

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 804
Mikähän noiden kananmunien hintaa nostaa? Luulis että ne on hyvinkin edullisia tuottaa ja tuskin rehukaan on noussut niin paljon kun munien hinta on jo vuosia ollut todella alhainen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 384
Mikähän noiden kananmunien hintaa nostaa? Luulis että ne on hyvinkin edullisia tuottaa ja tuskin rehukaan on noussut niin paljon kun munien hinta on jo vuosia ollut todella alhainen.
Se varmaan, kun yritykset ovat huomanneet että nyt voi nostella hintoja.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 708
Puurohiutaleidenkin hinnat ovat nousseet. Onkohan kuivattujen herneidenkin hinta noussut, niitä on vielä 3 kiloa niin ei ole hiljattain tullut ostettua. Just tänään ostin tarjouksesta parjattuja "jauhomakkaroita", meinasin ostaa ranskalaisia joiden kanssa tekisi noita helposti mutta niiden hinnat oli kanssa sen verran nousseet että ostinkin tavallisia perunoita, joiden hinta ei ole noussut.
 
Liittynyt
08.12.2019
Viestejä
648
Puurohiutaleidenkin hinnat ovat nousseet. Onkohan kuivattujen herneidenkin hinta noussut, niitä on vielä 3 kiloa niin ei ole hiljattain tullut ostettua. Just tänään ostin tarjouksesta parjattuja "jauhomakkaroita", meinasin ostaa ranskalaisia joiden kanssa tekisi noita helposti mutta niiden hinnat oli kanssa sen verran nousseet että ostinkin tavallisia perunoita, joiden hinta ei ole noussut.
Laitetaan hinta vielä ylös tästä perusbulkista tulevaisuutta varten

Kaurahiutaleet 1kg: 0,79€ -> 1,29€ +64,3% (Prisma + Lidl)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Kyllä piti vähän hierasta silmiä paikallisessa s-marketissa kun huomasin että 12päk luomukananmunia oli 7,29eur. Ei mitään käryä mitä ennen maksanut kun ei noita ole tullut ostettua, mutta toi hinta vaikutti ihan järjettömältä. Tällä vauhdilla ei mene kauaa että se on euron/muna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 804
Kyllä piti vähän hierasta silmiä paikallisessa s-marketissa kun huomasin että 12päk luomukananmunia oli 7,29eur. Ei mitään käryä mitä ennen maksanut kun ei noita ole tullut ostettua, mutta toi hinta vaikutti ihan järjettömältä. Tällä vauhdilla ei mene kauaa että se on euron/muna.
Paikalliselta rekolta luomu maalaismunat 30kpl 9e. En tosin tiiä onko 100% luomua kun niin tarkat kriteerit, mutta voittaa kaupan luomumunat noin 100-0 eikä ole niihin enää palaamista.
 

braide

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
571
Mikähän noiden kananmunien hintaa nostaa? Luulis että ne on hyvinkin edullisia tuottaa ja tuskin rehukaan on noussut niin paljon kun munien hinta on jo vuosia ollut todella alhainen.
Muutamia vuosia sitten rehun hinta tuplaantui. Viime vuonna se tuplaantui jälleen. Nyt vielä Putlerin touhut Ukrainassa. Siinä ne syyt. Mut tosiaan alkaa munat olee hinnoissa.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Pikahiutaleet 0,5 kg 0,55 e, niiden hinta ei jostain syystä noussut. Eikun hamstraamaan talven varalle:kahvi:
Kuivatuotteet tulee itse ostettua suurelta osin nettikaupoista alennuskoodeja hyödyntäen. Pari täsmävinkkiä:

- Tokmanni. 50 euron tilaukseen saa 10 euron alekoodin uutiskirjeen tilaamalla ja nouto myymälästä ilmaiseksi yli 20 euron tilauksiin. Se 50 euroa lasketaan yksikköhinnoista, ja sitten esim. "kolme kahden hinnalla" -tarjouksissa koodi toimii jo reilu 30 euron tilauksissa. Monista muista kaupoista poiketen Tokmannin uutiskirjetilauksia ei ole rajattu käyttäjäkohtaisesti, joten rinnakkaissähköpostiosoitteitakin voi hyödyntää. Etenkin jotkut valmispadat ja ateriakastikkeet tulee melkein kaikki haalittua tuota kautta. Määräalennusten ja alekoodin yhteisvaikutuksesta hinnat saattaa tippua parhaimmillaan se -60 % normihinnoista.

- Fiksuruoka. Esim. koodilla REFYEJBA49U lähtee kymppi veks hinnasta. Tuo on uusien asiakkaiden kohdalla jakajaa hyödyttävä koodi, eli jos tuon koodin käytön sijasta pyydätte Fiksuruokaa käyttävältä kaverilta vastaavan koodin, niin hän hyötyy siitä samalla vitosen arvosta. Koodi näyttää toimivan myös vanhoilla asiakkailla, mutta silloin se ei hyödytä jakajaa mitenkään, joten olkaatte hyvä. Fiksuruoasta on tullut ostettua suurelta osin pastat, riisit, majoneesit, mausteet, limut yms. Ja joskus vihanneksiakin.

Toki Matsmartilla on kanssa välillä mielenkiintoisia koodialennuksia, mutta ne on siitä kurjia, että toimivat vaihtelevasti vanhojen asiakkaiden kohdalla, ja vasta maksun vahvistusvaiheessa kauppa herjaa, jos koodi ei pelitäkään.

Itse olen niin laiska aamupalojen suhteen, että ostelen Fazerin Alku-annospuuroja. Niitä on just tullut osteltua yllä mainituista kaupoista jemmaan.

LISÄYS: Pienyrittäjänä olen toki hyödyntänyt aiemmin aktiivisesti tukkukorttia. En tiedä mikä on tämän hetken tilanne, mutta koronan alkumetreillä Wihuri avasi tukkunsa myös kuluttajille: Wihuri Metro-tukku avaa verkkokauppansa kuluttajille Perustuotteiden hinnathan noissa ovat ihan älyttömiä, tasoa suomalaisten pienkauppojen hinnat. Mutta tukkukoon pakkaukset sopivista tuotteista lähtee kyllä mukavaan hintaan. Tosin viime vuosina tukkureissut ovat jääneet aika vähälle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 379
Siis mitä ihmettä? 270e/kk on noin 9 euroa per päivä. Kyllähän tuolla rahalla yksi ihminen syö jo ihan hyvin jos vähän viitsii kokata itse ja tyytyy tavallisiin arkisiin ruokiin. On meillä kyllä hyvin asiat täällä jos tuo on "alin ihmisarvoisen elämän taso".

Itsellä ruokakulut varmaan jotain 7-9 euroa per päivä kun olen kotona ja koen syöväni ihan hyvin ja terveellisesti. Töissä käydessä työpaikkaluonaan kanssa (7 euroa) sitten varmaan jotain 11-13 euroa päivä, ja tuo luonas on kyllä sellainen asia josta voisi tarvittaessa ihan hyvin tinkiä.

Itse en kyllä ole toistaiseksi huomannut mitään merkittävää hintojen nousua ruuassa.
Kuka sitten jaksaa aina syödä niitä perusruokia ja halvinta kermajuustoa leivälle? Lihaa kun ostaa budjetti ratkeaa heti.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Kuka sitten jaksaa aina syödä niitä perusruokia ja halvinta kermajuustoa leivälle? Lihaa kun ostaa budjetti ratkeaa heti.
Kyllä minä ainakin jaksan. Tai no riippuu siitä mitä tarkoittaa "aina". Välillä on tietenkin kiva syödä jotain parempaa, mutta kyllä ainakin itse syön suurimman osan ajasta ihan tyytyväisenä perus arkiruokia.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 728
Varmaan aika liikkuva määre tuo perusarkiruoka? Itse en esim ole ikinä syönyt ns. suomikeittoja kotona elämäni aikana mitä moni kaveri syö melko useinkin tai jotain janssoninkiusausta tms. Jos miettii, että Wolt/Foodora tuo himaan annoksen 10-30e hinnalla, ei sitä kotiruokaa paljon halvemmalla tee jos ostaa hyvät lihat, kaikki mausteet, risut ja kävyt aasiasapuskoihin yms.? Makaronilaatikkoa olen kyllä joskus tehnyt himassa :)
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
No eipä se ole ihme että jotkut kitisee ruuan hinnasta jos tilataan joka päivä jotain 10-30 euron annoksia Woltista/Foodorasta tai syödään jatkuvasti jotain naudan sisäfilettä. Kukin tavallaan, mutta itse kyllä mielelläni syön normi arjessa edullisesti ja säästän ne rahat muuhun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 804
Varmaan aika liikkuva määre tuo perusarkiruoka? Itse en esim ole ikinä syönyt ns. suomikeittoja kotona elämäni aikana mitä moni kaveri syö melko useinkin tai jotain janssoninkiusausta tms. Jos miettii, että Wolt/Foodora tuo himaan annoksen 10-30e hinnalla, ei sitä kotiruokaa paljon halvemmalla tee jos ostaa hyvät lihat, kaikki mausteet, risut ja kävyt aasiasapuskoihin yms.? Makaronilaatikkoa olen kyllä joskus tehnyt himassa :)
Öö.. mitä? Kotiruokaa ei tee 10-30e hinnalla? Mitä helvettiä? Tolla hinnalla tekee jo monen päivän ruuat.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Öö.. mitä? Kotiruokaa ei tee 10-30e hinnalla? Mitä helvettiä? Tolla hinnalla tekee jo monen päivän ruuat.
No jep. Välillä laskenut ja normaaleja kotiruokia kuten erilaisia keittoja, uunivuokia/laatikoita, kastikkeita jne. tekee jollain 1.5-3.5 euroa per annos budjetilla ihan helposti. Jos nuo ei kelpaa ja pitää olla joka päivä jotain sisäfilettä tai eksoottisia aasialaisia ruokia niin se on kyllä ihan henkilökohtainen ongelma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 804
No jep. Välillä laskenut ja normaaleja kotiruokia kuten erilaisia keittoja, uunivuokia/laatikoita, kastikkeita jne. tekee jollain 1.5-3.5 euroa per annos budjetilla ihan helposti. Jos nuo ei kelpaa ja pitää olla joka päivä jotain sisäfilettä tai eksoottisia aasialaisia ruokia niin se on kyllä ihan henkilökohtainen ongelma.
Joo ja vaikka tekis jotain "eksoottisempaa" kuten wokkikanaa ja riisiä niin siitäkin tulee aina kolme annosta ja hintaa reilusti alle 10e (400g kanaa). Itse syön todella vähän perunaa mutta sitä syömällä pääsisi vielä halvemmalla. Ihan peruskotiruualla, vaikka vähän eksoottisemmallakin.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
978
Varmaan aika liikkuva määre tuo perusarkiruoka? Itse en esim ole ikinä syönyt ns. suomikeittoja kotona elämäni aikana mitä moni kaveri syö melko useinkin tai jotain janssoninkiusausta tms. Jos miettii, että Wolt/Foodora tuo himaan annoksen 10-30e hinnalla, ei sitä kotiruokaa paljon halvemmalla tee jos ostaa hyvät lihat, kaikki mausteet, risut ja kävyt aasiasapuskoihin yms.? Makaronilaatikkoa olen kyllä joskus tehnyt himassa :)
Tähän kaipaisin kyllä konkreettisen esimerkin? Mitä tilaat woltista/foodorasta ja se tulee saman hintaiseksi taikka edullisemmaksi, kuin jonkin vastaavan kotiruuan tekeminen? Vai verrataanko tässä halvinta kebab annosta itse tehtyyn luomuraaka-aineista ja kunnon lampaasta tehtyyn kebablihaan, jolloin ne irto raaka-aineet ovat selvästi kalliimpia kuin se kebab paikan perusmättö.

Sellainen tärkeä huomio vielä, että laadukkaasti tehty kotiruoka on yleensä aika paljon terveellisempää vs ravintola/noutoruoka. Työn puolesta joudun ajoittain matkustamaan ja ravintoloissa tulee syötyä yleensä silloin ja ne herkulliset annokset, vaikka noin ajatuksena kuulostaisivat terveelliseltä, sisältävät yleensä aika paljon rasvaa ja suolaa, jolla tuodaan sitä umamia ruoka-annokseen. Järin terveellisiä ne eivät aina ole. Toki saa niistä kotiruuistakin epäterveellisiä, ei sillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Tuosta 10-30e heitosta innostuin päässäni laskemaan muutamien perusruokien hintoja mitä tulee tehtyä ja aika kauaksi menee. Ensimmäinen ruoka on karvan päälle 2e/annos, toinen vähän vajaa 2e/annos, ja kun miettimistä jatkoi niin saa olla aika erikoista evästä että meillä alkaa mennä annoksen hinta yli kymppiin. Toki yhden kokkauskerran hinnaksi saattaa tulla parikin kymppiä helposti mutta annoksia onkin sitten useampia. Aika montaa ruokaa tulee tehtyä helposti vähintään 4 annosta kerrallaan. Aika harvoin tulee nykyään tehtyä mitään kovin "hienoa" ja monimutkaista (ja samalla kallista), ihan perusruokia.

Mutta kyllä se ruoka on selkeästi kallistunutkin tässä alkuvuoden aikana, aika monen tuotteen hinta on noussut esim eurosta puoleentoista tai 5e -> 6e. Melkeinpä sanoisin että kaikkien einesten ja puolivalmisteiden hinnat ovat eniten nousseet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 804
Tuosta 10-30e heitosta innostuin päässäni laskemaan muutamien perusruokien hintoja mitä tulee tehtyä ja aika kauaksi menee. Ensimmäinen ruoka on karvan päälle 2e/annos, toinen vähän vajaa 2e/annos, ja kun miettimistä jatkoi niin saa olla aika erikoista evästä että meillä alkaa mennä annoksen hinta yli kymppiin. Toki yhden kokkauskerran hinnaksi saattaa tulla parikin kymppiä helposti mutta annoksia onkin sitten useampia. Aika montaa ruokaa tulee tehtyä helposti vähintään 4 annosta kerrallaan. Aika harvoin tulee nykyään tehtyä mitään kovin "hienoa" ja monimutkaista (ja samalla kallista), ihan perusruokia.

Mutta kyllä se ruoka on selkeästi kallistunutkin tässä alkuvuoden aikana, aika monen tuotteen hinta on noussut esim eurosta puoleentoista tai 5e -> 6e. Melkeinpä sanoisin että kaikkien einesten ja puolivalmisteiden hinnat ovat eniten nousseet.
Ja perusruuistakin saa vähän erikoisempia kun niitä vähän tuunaa. Esim tylsät keittopotut on ihan erilaisia kun tekee niistä paistinperunoita ja peruslihasuikaleista ei tee kastiketta vaan hyvinmaustettua käristystä. Hinta pysyy samana mutta aivan eri sfääreissä kuin keittopeuna ja lihakastike.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 809
En ota kantaa mikä on terveellistä, mutta aika usein minun lämpimät ruoat ovat kolmelle päivälle. Viimeksi tein meksikon padan härkikseen ja tällä kertaa laiskasti valmispussi siihen. Hintaa oli yhteensä noin 7e. Päälle sitten salaattia eri vihanneksien kanssa.

Noin 10e hujakoilla minun päiväruoat pyörii ja usein kolmelle päivälle ovat. Lisukkeet tietty päälle. Töistä tulen lounasaikaan jo pois, jolloin vedän kipon puuroa.

Lasagne menee 15e hujakoille, kun siinä vähän pröystäilen. :D Kolme päivää kestää sekin.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 728
Tähän kaipaisin kyllä konkreettisen esimerkin?
Yleensä thaimaalaista tulee tilattua, tai vietnamilaista, sushia yms. . 1-2 annosta joista toinen voi olla alkupala tms. Voi se olla myös Välimeren sapuskaa ei perinteisestä taxfree- karvarannepaikasta vaan kunnollista ruokaa tekevästä.

Mitä ihmettä nuo kahden euron annokset ovat mitä teette? Ihan mielenkiinnosta pystyykö itse syömään semmosia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 804
Yleensä thaimaalaista tulee tilattua, tai vietnamilaista, sushia yms. . 1-2 annosta joista toinen voi olla alkupala tms. Voi se olla myös Välimeren sapuskaa ei perinteisestä taxfree- karvarannepaikasta vaan kunnollista ruokaa tekevästä.

Mitä ihmettä nuo kahden euron annokset ovat mitä teette? Ihan mielenkiinnosta pystyykö itse syömään semmosia.
No esimerkkinä vaikka sinihomejuustokana.
-Farfalle-pastaa olisko joku 2e paketti
-Sinihomejuusto n.3e paketti
-Kanaa, naturel 400g n.4e
Yhteensä 9e ja annoksia kolme reilua tai neljä pienempää.

Kotletit ja makaroni:
-Kotletti 6kpl 4e
-Makaroni 40snt/pussi
Yhteensä 4,5e ja annoksia kaksi

Lihapullat ja muusi:
-Jauhelihaa 700g n.5e
-Peruna n.1,5e
-Maito ja mausteet vaikka 2e
Yhteensä 8,5e ja annoksia n.4

Taikka eksoottisemmista paella:
-Paellariisi n.4e paketti
-Kanaa 400g sen 4e paketti
-Chorizoa n.3,5e paketti
-Paprikaa sun muita mausteita+kanalientä sanotaanko 4e.
-Pakasteherneitä 1e
-Katkarapuja 4e pussi (en tosin itse käytä mutta silti)
Yhteensä 20,5e ja saa ainakin 5-6 annosta joten hinta 4,1e/annos

Wokkikana
-Riisiä 1e
-Kanaa 400g n.4e
-Maustekastikepussi 2e
-Wokkivihannespussi 3e
Yhteensä 9e annoksia 3

Kyllä sitä halvalla pääsee kun vaan vähän näkee vaivaa.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 728
Kyllä sitä halvalla pääsee kun vaan vähän näkee vaivaa.
Kyllä minä siis teen ruokaa himassa joskus mutta ei se kauheasti halvemmaksi tule. Halvimmasta päästä esim joku Panang curry possulla tai kanalla, basilikakana missä chiliä yms. Eli kun näihin ostaa tuoreet risut ja kävyt aasiakaupoista on se jo lähellä ravintolahintaa, toki usein parempaa itsetehtynä. Mitään sushia en edes jaksaisi alkaa näpräämään.

En noita mainittuja ruokia syö mielelläni ainuttakaan,
mutta joku pastasoossi voi olla edukasta: san marzanotomaatteja purkki, 2-3e, proteiininlähde, mausteet ja pasta tuoreena tai kuivana, jää alle kympin eikä kestä kauan tehdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 804
Kyllä minä siis teen ruokaa himassa joskus mutta ei se kauheasti halvemmaksi tule. Halvimmasta päästä esim joku Panang curry possulla tai kanalla, basilikakana missä chiliä yms. Eli kun näihin ostaa tuoreet risut ja kävyt aasiakaupoista on se jo lähellä ravintolahintaa, toki usein parempaa itsetehtynä. Mitään sushia en edes jaksaisi alkaa näpräämään.

En noita mainittuja ruokia syö mielelläni ainuttakaan,
mutta joku pastasoossi voi olla edukasta: san marzanotomaatteja purkki, 2-3e, proteiininlähde, mausteet ja pasta tuoreena tai kuivana, jää alle kympin eikä kestä kauan tehdä.
No noissa sun virityksissä aletaan olla jo aika kaukana peruskotiruuista missä tässä on ollut kokoajan puhe. Tietysti jos pitää saada juuri sitä himalajan varjoisalla puolella kasvavaa ogisava yrttiä eikä kevätsipuli kelpaa niin sille ei kyllä sitten mahda mitään. Mutta jos ihan tavan lihapullat muusilla ja kermakastikkeella maistuu niin silloin ei kyllä ole mitään vaikeuksia pysyä 10e päiväbudjetissa jos vähän näkee vaivaa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Kyllä minä siis teen ruokaa himassa joskus mutta ei se kauheasti halvemmaksi tule. Halvimmasta päästä esim joku Panang curry possulla tai kanalla, basilikakana missä chiliä yms. Eli kun näihin ostaa tuoreet risut ja kävyt aasiakaupoista on se jo lähellä ravintolahintaa, toki usein parempaa itsetehtynä. Mitään sushia en edes jaksaisi alkaa näpräämään.

En noita mainittuja ruokia syö mielelläni ainuttakaan,
mutta joku pastasoossi voi olla edukasta: san marzanotomaatteja purkki, 2-3e, proteiininlähde, mausteet ja pasta tuoreena tai kuivana, jää alle kympin eikä kestä kauan tehdä.
Varmaan kuitenkin ymmärrät että sulla on aika vaativat ruokailutottumukset verrattuna suurimpaan osaan ihmisistä? Jos hinta ei ahdista niin antaa palaa vaan, mutta ei suurin osa ihmisistä syö mitään yli 10 euron annoksia joka päivä. Tuo on enemmän kuin mitä moni ihminen käyttää ruokaan normaalina päivänä kaikki ateriat mukaan luettuna.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
486
Täällä menee kahden hengen taloudessa n 100€/viikko ruokiin tällä hetkellä.

Kaikki tehdään itse ja ehkä kerran kuukaudessa tulee käytyä jossain syömässä. Pääasiassa perinteistä kotiruokaa. Kummasti säästää kun suunnittelee viikon menun aina kerralla ja käy kerran viikossa kaupassa.

Jos on hyviä tarjouksia tai -30% lappuja niin proteiinia tulee pakkaseen hamstrattua.

Itselle tämä sopii hyvin kun tykkään kokkailla. Esim joka toinen päivä leivon tuoreen hapanhiivaleivän joka maksaa tarvikkeiden osalta n. 20snt + uunin käyttämä sähkö. Sen verran tullut tuota jo treenattua että vetää täysin vertoja Fazerin uunituoreelle leivälle minkä voit kaupasta ostaa 3-4€/kpl hintaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 824
Täällä menee pahasti Richsplaining-touhuksi sanailu välillä. Enkä ole tilannut ruokaa mistään palvelusta arvaisinko noin 2014 jälkeen jolloin viimeksi tilasin pitsan? Kovin varakkaat selittävät edelleen innokkaasti miten nollatuloisten pitäisi elää, mutta eivät ole koskaan moisilla tuloilla yrittäneet elää.

Richsplaining.jpg


Ja tähän vastannee taas joku jonka mielestä "varallisuus ja tulot on vain järjestelykysymys, sijoitin perintöni oikein ja rikastuin. Mikset sinäkin?"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 116
Hyvät lihat ja Thaimaalainen… :)
Thaimaasta tuotua broileria, sitä parasta.

Edit: toinen ketju on siihen Wolt/Foodora riistoon, kun ei ravintolalla ole varaa olla/olla olematta ko. palveluissa.
 
Liittynyt
02.04.2020
Viestejä
254
Siis mitä ihmettä? 270e/kk on noin 9 euroa per päivä. Kyllähän tuolla rahalla yksi ihminen syö jo ihan hyvin jos vähän viitsii kokata itse ja tyytyy tavallisiin arkisiin ruokiin. On meillä kyllä hyvin asiat täällä jos tuo on "alin ihmisarvoisen elämän taso".

Itsellä ruokakulut varmaan jotain 7-9 euroa per päivä kun olen kotona ja koen syöväni ihan hyvin ja terveellisesti. Töissä käydessä työpaikkaluonaan kanssa (7 euroa) sitten varmaan jotain 11-13 euroa päivä, ja tuo luonas on kyllä sellainen asia josta voisi tarvittaessa ihan hyvin tinkiä.

Itse en kyllä ole toistaiseksi huomannut mitään merkittävää hintojen nousua ruuassa.
Niinno eikös tuo aika hyvin mahdu tuohon määritelmään. Syöt ihan ok hyvin sillä (vajaalla) 9 eurolla päivässä, mutta helposti menisi kuitenkin toiselle kympillekin, jos työssä käy ja sosiaalinen puoli tulee mukaan. Sitähän se "ihmisarvoisen elämän" laskenta on, ottaa huomioon jossain määrin myös sen sosiaalisen puolen, eli että sillä tt-tukiasiakkaallakin pitäisi olla mahdollisuus käydä pari kertaa kuussa pitsalla tms. ettei täysin mökkihöperöksi tule. Ei pelkkää hengissä selviytymistä, se toki onnistuu vähän halvemmallakin. Ja no siihen pariin kertaan se pitsattelu tuolla budjetilla jääkin, ja niin on laskettu. En näe ristiriitaa tuossa?

Olen itse elänyt n. 5e päiväbudjetillakin vielä n. 5v sitten vuoden-pari pakosta, mutta yhtä helvettiä se oli, kauniisti sanottuna. Nihilististä hommaa, enkä suosittelisi kenellekään.

Ruokahävikistä en suostu huonoa omaatuntoa ottamaan, koska tiedän, että paitsi oma hävikki on hyvin pientä, niin yhteenlaskettu elinaikainen hävikki on reilusti miinuksen puolella, koska dyykkasin ruokaa vuosikaudet silloin, kun se oli vielä mahdollista 10-15 vuotta sitten. Söin toistenkin hävikit, ja silloin saattoi mennä pitkiä aikoja, että ruokakauppaan meni 50-100e kuussa lähinnä juomiin ja mausteisiin. Nykyään ei enää ole mahdollista, tekisin vieläkin sitä, jos olisi. Parempia aikoja monella tavalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.05.2020
Viestejä
62
Sehän on se kahvinkin hinta noussut taivasraketin vaudilla, edes sitä Pirkan kuraa joka on silleen just ja just juotavaa, opiskelijan talous kaatuu melko nopeaa tahtia.
 
Liittynyt
25.01.2019
Viestejä
3 728
Hyvät lihat ja Thaimaalainen… :)
Thaimaasta tuotua broileria, sitä parasta.
En osta Thaimaasta tuotua broikkua juuri milloinkaan (tai muutakaan lihaa), pari kertaa aasiakaupasta tarkan euron miehiä kiinnostavaan noin vitosen kilohintaan pakasteena olen ostanut 3kg:n laatikon pakastimeen. Epäkäytännöllisyys tappaa taloudellisen säästön, vaikka broikku parempaa onkin kuin suomalainen, yleensä suht vetinen broikku. Lihat ostan monesti Atrian nettikaupasta suoraan kotiin toimitettuna. 90% mahdollisuudella saat ravintolasta thaikkubroiskua jos tilaat kanaruoan, oli annoksen etnisyys mikä hyvänsä.

Täällä menee pahasti Richsplaining-touhuksi sanailu välillä. Enkä ole tilannut ruokaa mistään palvelusta arvaisinko noin 2014 jälkeen jolloin viimeksi tilasin pitsan? Kovin varakkaat selittävät edelleen innokkaasti miten nollatuloisten pitäisi elää, mutta eivät ole koskaan moisilla tuloilla yrittäneet elää.
Katkeroiden juontia kannattaa välttää ennen nukkumaanmenoa. :) Ei kait se muiden syy ole jos et tilaa ruokaa mistään the palvelusta? Huutikset varakaskortille. :D en ole perintöjä tai almuja saanut, vanhemmat onneksi elossa eikä ole jäämässä perinnöksi mitään. En myöskään huomannut mitään neuvoja nollatuloisille keneltäkään, yleisneuvona voisi kait pitää sitä, että menee töihin jos terveys antaa myöden? Itse olen ollut juuri vuoden saikulla joten ei tässä kovista tuloistakaan ole nautittu, mutta hengissä toistaiseksi eläkkeelle siirtymässä . :D

Mutta tässä keskusteltiin ruoan kallistumisesta, oma ensikommentti oli, että mitään erikoisempaa kallistumista ei ole näkynyt esim ravintolaruoissa tai annoksien pienentymisinä. En tosin käy enää lounaspöydissä kuten ennen vanhaan. Käytännössähän ruokamenot olivat korkeammat ennen covidia jos laskee viikkoon noin 5-7 ravintolassa syöntiä ja kotitarpeet päälle. En yleensä hintoja seuraa mutta liha on ollut Suomessa aina arvokasta kala mukaan lukien. Perunoita saisi halvalla mutta en osta kuin jouluisin pussin pottuja, muuten menee jasmiiniriisiä joka on kohtuullisen edukasta, 10kg säkin AAA-laatua (ei brokenriisiä) yleensä kait noin 20 eurolla on saanut, bonuksena ei ole sitä umpivanhaa markettilaatua vaan tuoreinta satoa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Kovin varakkaat selittävät edelleen innokkaasti miten nollatuloisten pitäisi elää, mutta eivät ole koskaan moisilla tuloilla yrittäneet elää.
Nollatuloisia ei viimevisteissä osunut silmään, lähinnä hämmennystä aiheitti se että osalle 1,5€-4€ on perus settiä, hämmästyneiä siis heille joilla 10-30€ on normaali.

Jos parineuron annoksia tekevät on varakkaita, verrattuna jälkimmäiseen, niin ehkä sillä on jotain tekemistä asian kanssa. ('

Jos kotiruoka raaka-aineiden hinnat nousee 10-30% , ja sama budejtti, johtaa toki siihen että reilun kympin annokset lisääntyy ja kolmenkympin annoksista joutuu tinkiin (tai 2€ vs 5€).


(*
Jos on joku lähitöitä tekevät konttorirotta, duunari ym, ja syö jossain lounaspaikassa yhden annoksen, niin monessa paikkaa vielä saa alle kympin annoksia.
 

Proscribo

Kiitos.
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
984
Jauhoissa tollanen mukava +40-100% painottuen ylempään päähän verrattuna vuoden takaiseen. Liekö tekee leivistä ym. vähän premiumimpaa sitten. :psmoke: Euroissa ei onneksi niin kauhean suuri summa mutta eiköhän noikin tosta vielä nouse.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Niinno eikös tuo aika hyvin mahdu tuohon määritelmään. Syöt ihan ok hyvin sillä (vajaalla) 9 eurolla päivässä, mutta helposti menisi kuitenkin toiselle kympillekin, jos työssä käy ja sosiaalinen puoli tulee mukaan. Sitähän se "ihmisarvoisen elämän" laskenta on, ottaa huomioon jossain määrin myös sen sosiaalisen puolen, eli että sillä tt-tukiasiakkaallakin pitäisi olla mahdollisuus käydä pari kertaa kuussa pitsalla tms. ettei täysin mökkihöperöksi tule. Ei pelkkää hengissä selviytymistä, se toki onnistuu vähän halvemmallakin. Ja no siihen pariin kertaan se pitsattelu tuolla budjetilla jääkin, ja niin on laskettu. En näe ristiriitaa tuossa?
Niin no enpä nyt tiedä, kuten sanoin niin tuosta työpaikkalounaasta voisi tarvittaessa ihan hyvin tinkiä. Kyllä ainakin meillä töissä suuri osa syö omia eväitä toimiston kahviossa ja itsekin voisin tuohon siirtyä jos talous olisi tiukalla.



Suomalaisistakin nykyään aika suuri osa on lihavia joten ei täällä kyllä taida olla ruuasta ainakaan pulaa. Moni väittää että terveellisesti syöminen on kallista mutta enpä nyt kyllä tuostakaan tiedä. Esim. jotain pakastevihanneksia saa kohtuu halvalla ja vaikka jossain porkkanassa tai kaalissa on aika hyvin ravinteita. Ja jos tuohon päälle vielä syö vaikka jotain monivitamiini-hivenainetabletteja niin ei pitäisi olla ongelmaa.

Kyllähän tästä ruuan hinnan noususta kärsii ne ihmiset, joiden talous on jo valmiiksi tiukalla, ei sitä nyt voi tässä kiistää. Mutta lähinnä ihmetyttää nämä kommentit, että joku 9 euroa/päivä ruokabudjetti ei muka riittäisi ihan hyvään elämiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 804
Nyt on tämäkin selvitetty.

Nelihenkisen perheen ruokakustannukset ihmisarvoiseen elämään nousevat Turun yliopiston tutkimuksen mukaan 889 euroon kuukaudessa. Yksin asuva 45-vuotias nainen tarvitsee tutkimuksen mukaan kuukaudessa ruokaostoksiinsa 239 euroa ja 65-vuotias 217 euroa.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
978
Nyt on tämäkin selvitetty.
Ihan mielenkiintoista ja myös mielenkiintoista sekin, että meidän nelihenkinen perhe kuluttaa kuukaudessa about tuon 900€/kk ruokaostoksiin. Meillä parametrit ovat sellaiset, että lähes kaikki ruokaostokset tulee ostettua paikallisesta Prismasta, joten ostokset lienevät himpun verran edullisempia, kuin esim. S-ketjun pienemmissä myymälöissä. Lisäksi ostamme jonkin verran kodin päivittäistavaroita, kenkiä ym. samalla, joten tuo 900€ ei välttämättä pidä kokonaisuudessaan sisällään vain ruokaa. Alkoholiin ja tupakkaan ei mene lainkaan euroja kuukaudessa ja einesruokiin, pakastepizzoihin, karkkiin, limsaan yms. ei mene kuukaudessa lähes lainkaan rahaa. Sen sijaan euroja menee laadukkaisiin raaka-aineisiin ja aika moni elintarvike on luomua ja mahdollisuuksien mukaan itsessään jo mahdollisimman terveellistä (vähärasvaista, vähäsuolaista, ei armotonta määrää hiilihydraatteja, ei voimakkaasti lisäaineistettua). Punaista lihaa syömme harvakseltaan, mutta siipikarjaa jonkin verran enemmän, samoin kalaa. Vihanneksiin ja hedelmiin menee kuukaudessa aika iso prosenttiosuus kauppalaskusta. Yksi pahe lienevät maito- ja juustotuotteet, joihin niin ikään menee jonkinlainen siivu kuukaudessa. Sitten on yksittäisiä raaka-aineita, joihin menee tavanomaiseen tuotteeseen verrattuna paljon enemmän rahaa kuten erytritoli, joka maksaa varmaan moninkertaisesti tavalliseen sokeripakettiin verrattuna, mutta on terveellisempi vaihtoehto. Hyvin vähän syödään ulkona, joten tuo 900€ kattaa aika pitkälti meidän perheen ruokailut, lukuun ottamatta sitä seikkaa, että lapset saavat päiväkodissa arkisin aamupalan, lounaan ja välipalan. Itse syön toisinaan työreissuissa ulkona, mutta koronan myötä sekin on vähentynyt.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Samaa mieltä, paitsi että ennen sodan tuomaa hintakorotusta niin nelihenkinen veti sen noin 1000e/kk. Lapset päiväkodissa ja koulussa joten osa ruuista sieltä.
Nyt korotusten jälkeen menee varmaan 12-1300eur. Riittävän laadukkaat aineet, luomua en raaski ostaa. Herkkuihin kyllä menee aika suuri siivu ja vähän myös alkoon kuoharihyllyyn. Eli varmasti tuo 900e olisi helposti saavutettavissa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 158
Nyt on tämäkin selvitetty.
Aika paljon.

Poiminta, ensinnä mitä ihmisarvoinen tarkoittaa
Ihmisarvoisella elämällä taas tarkoitetaan mahdollisuutta yhteiskunnalliseen osallisuuteen, ei pelkästään selviytymistä tai hengissä pysymistä.
No hintalappu silti ihmetyttää, eli joska pistää arvaileen mitä tuo tarkoittaa, ilmeisesti sellaista ettei katso hintoja.

Ja
Ruokalistassa oletetaan, että alle kouluikäiset syövät aamiaisen, lounaan ja välipalan päiväkodissa ja kouluikäiset syövät koulussa lounaan.
Tässä ehkä selitys
Huomioon budjetissa otettiin myös kansalaisten mielipiteet siitä, että ihmisarvoiseen elämään kuuluu myös juhla-ateriat ja ruoan sosiaalinen puoli.
Tuo voi toki tarkoittaa edullista, tai silloin tällöin jotain kallista, mutta korin hintaa miettien ehkä vähän useammin vähän enemmän rahaa annokseen.

Toki halpaahan tuo on, jos joku laittoi yhteen annokseen 10-30€, eli vaikka 3*30d*20€ = 1800€/kk per henki. Tuossakin aamu, ilta ja välipalat niputettu yhteen parikymppiseen.

Ja se ajankohta
Ruokakorin sisällön määrittelyn jälkeen hyödykkeet hinnoiteltiin syksyn 2021 hintojen perusteella.

Edit: Ruokakoriin oli huomioitu valmistus kustannuksia, välineitä, tarvikkeita, ja tutkijoiden mukaan ihmisarvosita elämää voi elää halvemmallakkin, tukimuksessa ei valittu kaikkiin halvinta vaihtoehtoa.

Eli ei arvoton tutkimus, mutta toki vaara että sitä aletaan käyttämään tarkoitushakuisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.05.2017
Viestejä
8 082
Hämmästyksekseni huomasin, että aivan edullisimmat perusruoka-aineet ovat nyt hinnannousujenkin jälkeen kuitenkin edullisempia kuin toistakymmentä vuotta sitten. Reaaliansiotaso ja perusturvankin taso on kuitenkin noussut.

Vertasin siis Foodiessa jutun kaksituhattakymmenluvun alun 10, 15, ja 30 euron ostoslistojen hinnat nykypäivään, kaupaksi valitsin kaupunkini Prisman. Nämä oli yllättäen kaikki kokonaishinnaltaan n. euron verran edullisemmat kuin jutun kaksituhattakymmenluvun alun hinnat. Ovat siis nyt 8,90, 13,96 ja 28,88 euron listat.
(Ja ihan kaikissa tuotteissa en hoksannut edes käyttää edullisinta vaihtoehtoa vaikka siihen kyllä pyrin. Mutta en esim. tajunnut, että Valion arkimaito olisi ollut pikkuisen edullisempaa kuin kaupan oma Kotimaista kevytmaito.)
5BC123E1-758D-44AA-8410-4DE066113E04.jpeg
A329EBAB-3413-4CF5-A255-797636D11301.gif
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 379
Yleensä thaimaalaista tulee tilattua, tai vietnamilaista, sushia yms. . 1-2 annosta joista toinen voi olla alkupala tms. Voi se olla myös Välimeren sapuskaa ei perinteisestä taxfree- karvarannepaikasta vaan kunnollista ruokaa tekevästä.

Mitä ihmettä nuo kahden euron annokset ovat mitä teette? Ihan mielenkiinnosta pystyykö itse syömään semmosia.
Pari viimeistä ruokaa 2-2.5e/annos: possunpihviä (naturel) ja parsaa grillattuna +salaattia.
Lime-basilika kanafilee grillattuna +salaattia.
 

Kamis

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
588
Kannattaa myös kiinnittää huomiota siitä että missä kaupassa käy. Halvimmat kaupat ovat Lidl ja Prisma, tästä ne alkavat kallistumaan todella huomattavasti. Jos käy jossain K-kaupassa niin mielestäni saa syyttä vain itseä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458
Ei se ihan noin suoraviivaista ole. Esim CM hinnoittelu on kauppiaan päätettävissä. En puolustele kalliita kauppoja, mutta aika hurja väite että saa syytää itseään jos käy muualla kuin lidlissä tai prismassa. Suomessa on aika monta paikkaa jossa esim prismaa ei ole lähimaillakaan. Saa olla prisman ruuat aika paljon halvempia että 25km/suunta kannattaa ajaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Esim. Porvoossa ei ole Prismaa, vaikka se itsessään on jo +50 000asukkaan kaupunki. Puhumattakaan sitten jostain Keskisuomen, Pohjoiskarjalan, Kainuun tai Lapin haja-asutusalueista, joissa matka lähimpään Prismaan voi olla sadoista kilometreistä...
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
S-ryhmä lisäksi yhdessä keskustapuolueen kanssa järjestelee omille liikkeilleen parhaat paikat vähän kyseenalaisin keinoin. Ei sitä turhaan välillä sanota S-mafiaksi. Käyn siis kyllä itsekin välillä Prismassa ja muissa S-ryhmän kaupoissa, mutta ihan mielelläni tuen myös K-kauppoja vaikka se hieman enemmän maksaakin. Oma talous kun nyt ei ole tällä hetkellä niin pennin päälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 379
Riippuu mitä ostaa onko s vai k halvempi, k:ssa on parempia tarjouksia. Lidlissä taas valikoima on heikompi. Halvimmaksi tulee silti ostaa laputettuja tuotteita. Tänäänkin oli lihaa -30%, viikonlopuksi grillattavaa halvalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Juuri itseasiassa eilenillalla vertailtiin emännän kanssa paikallisen CM:n ja Prisman nykyisiä hintoja. Ennen noissa oli jonkun verran eroja mutta nyt samat tuotteet olivat liki sentilleen molemmissa kaupoissa saman hintaisia, toisessa oli toinen tuote sentin-pari halvempi ja vastaavasti toisessa joku toinen. Eli ainakin eilisten hintojen perusteella on ihan sama kummassa käy ostoksilla jos ei punalaputettuja tai plussa-tarjouksia ota huomioon. Lidl on meidän kannalta huonommassa paikassa, sinne pitää varta vasten lähteä käymään kun K- ja S-ketjujen kauppoja on normaalien kulkureittien varrella, joten Lidlissä on tullut parin viime vuoden aikana käytyä todella vähän kun ei ole niin paljon muutenkaan tullut liikuttua autolla ympäriinsä.

No, hinnat saattavat tässä lähiaikoina muuttua kummallakin ketjulla joten pitää vähän seurailla kumpaan kannattaa yrittää keskittää ostokset. Pari vuotta on nyt enemmän tullut Cittarista ostettua kun verkkokaupasta on suurimman osan ruokaostoksista tehnyt ja meidän osalta K-ketjulla on tuo puoli toiminut paremmin. Prisman verkkokaupan kanssa on ollut välillä mitä ihmeellisempiä ongelmia niin ei ole sen kanssa paljon jaksanut tapella ellei ole ollut ostoslistalla paljon sellaisia tuotteita mitä saa vain S-ketjusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
469
S-ryhmä lisäksi yhdessä keskustapuolueen kanssa järjestelee omille liikkeilleen parhaat paikat vähän kyseenalaisin keinoin. Ei sitä turhaan välillä sanota S-mafiaksi. Käyn siis kyllä itsekin välillä Prismassa ja muissa S-ryhmän kaupoissa, mutta ihan mielelläni tuen myös K-kauppoja vaikka se hieman enemmän maksaakin. Oma talous kun nyt ei ole tällä hetkellä niin pennin päälle.
Kyllä Keskonkin ihmisillä on vaikutusvaltaa kunnallispolitiikassa eikä Lidlikään mikään "sympaattinen pikku puoti" ole vaikka niiden markkinaosuus on 10% luokkaa Suomessa.

Tosin näitä pähkäillessä tulee vaan pää kipeäksi. Hakee tavarat siitä kaupasta joka itselle paras saatavuuden/hintatason/valikoiman suhteen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 467
Viestejä
4 192 184
Jäsenet
70 745
Uusin jäsen
Rroy

Hinta.fi

Ylös Bottom