Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Se varmaan, kun yritykset ovat huomanneet että nyt voi nostella hintoja.Mikähän noiden kananmunien hintaa nostaa? Luulis että ne on hyvinkin edullisia tuottaa ja tuskin rehukaan on noussut niin paljon kun munien hinta on jo vuosia ollut todella alhainen.
Se varmaan, kun yritykset ovat huomanneet että nyt voi nostella hintoja.
Puurohiutaleidenkin hinnat ovat nousseet. Onkohan kuivattujen herneidenkin hinta noussut, niitä on vielä 3 kiloa niin ei ole hiljattain tullut ostettua. Just tänään ostin tarjouksesta parjattuja "jauhomakkaroita", meinasin ostaa ranskalaisia joiden kanssa tekisi noita helposti mutta niiden hinnat oli kanssa sen verran nousseet että ostinkin tavallisia perunoita, joiden hinta ei ole noussut.
Paikalliselta rekolta luomu maalaismunat 30kpl 9e. En tosin tiiä onko 100% luomua kun niin tarkat kriteerit, mutta voittaa kaupan luomumunat noin 100-0 eikä ole niihin enää palaamista.Kyllä piti vähän hierasta silmiä paikallisessa s-marketissa kun huomasin että 12päk luomukananmunia oli 7,29eur. Ei mitään käryä mitä ennen maksanut kun ei noita ole tullut ostettua, mutta toi hinta vaikutti ihan järjettömältä. Tällä vauhdilla ei mene kauaa että se on euron/muna.
Muutamia vuosia sitten rehun hinta tuplaantui. Viime vuonna se tuplaantui jälleen. Nyt vielä Putlerin touhut Ukrainassa. Siinä ne syyt. Mut tosiaan alkaa munat olee hinnoissa.Mikähän noiden kananmunien hintaa nostaa? Luulis että ne on hyvinkin edullisia tuottaa ja tuskin rehukaan on noussut niin paljon kun munien hinta on jo vuosia ollut todella alhainen.
Eikös se ministeri Lintilä antanut luvan tuplata hinnat,ei voi olla vaikuttamatta.Se varmaan, kun yritykset ovat huomanneet että nyt voi nostella hintoja.
Pikahiutaleet 0,5 kg 0,55 e, niiden hinta ei jostain syystä noussut. Eikun hamstraamaan talven varalleLaitetaan hinta vielä ylös tästä perusbulkista tulevaisuutta varten
Kaurahiutaleet 1kg: 0,79€ -> 1,29€ +64,3% (Prisma + Lidl)
Pikahiutaleet 0,5 kg 0,55 e, niiden hinta ei jostain syystä noussut. Eikun hamstraamaan talven varalle
Kuka sitten jaksaa aina syödä niitä perusruokia ja halvinta kermajuustoa leivälle? Lihaa kun ostaa budjetti ratkeaa heti.Siis mitä ihmettä? 270e/kk on noin 9 euroa per päivä. Kyllähän tuolla rahalla yksi ihminen syö jo ihan hyvin jos vähän viitsii kokata itse ja tyytyy tavallisiin arkisiin ruokiin. On meillä kyllä hyvin asiat täällä jos tuo on "alin ihmisarvoisen elämän taso".
Itsellä ruokakulut varmaan jotain 7-9 euroa per päivä kun olen kotona ja koen syöväni ihan hyvin ja terveellisesti. Töissä käydessä työpaikkaluonaan kanssa (7 euroa) sitten varmaan jotain 11-13 euroa päivä, ja tuo luonas on kyllä sellainen asia josta voisi tarvittaessa ihan hyvin tinkiä.
Itse en kyllä ole toistaiseksi huomannut mitään merkittävää hintojen nousua ruuassa.
Kyllä minä ainakin jaksan. Tai no riippuu siitä mitä tarkoittaa "aina". Välillä on tietenkin kiva syödä jotain parempaa, mutta kyllä ainakin itse syön suurimman osan ajasta ihan tyytyväisenä perus arkiruokia.Kuka sitten jaksaa aina syödä niitä perusruokia ja halvinta kermajuustoa leivälle? Lihaa kun ostaa budjetti ratkeaa heti.
Öö.. mitä? Kotiruokaa ei tee 10-30e hinnalla? Mitä helvettiä? Tolla hinnalla tekee jo monen päivän ruuat.Varmaan aika liikkuva määre tuo perusarkiruoka? Itse en esim ole ikinä syönyt ns. suomikeittoja kotona elämäni aikana mitä moni kaveri syö melko useinkin tai jotain janssoninkiusausta tms. Jos miettii, että Wolt/Foodora tuo himaan annoksen 10-30e hinnalla, ei sitä kotiruokaa paljon halvemmalla tee jos ostaa hyvät lihat, kaikki mausteet, risut ja kävyt aasiasapuskoihin yms.? Makaronilaatikkoa olen kyllä joskus tehnyt himassa
No jep. Välillä laskenut ja normaaleja kotiruokia kuten erilaisia keittoja, uunivuokia/laatikoita, kastikkeita jne. tekee jollain 1.5-3.5 euroa per annos budjetilla ihan helposti. Jos nuo ei kelpaa ja pitää olla joka päivä jotain sisäfilettä tai eksoottisia aasialaisia ruokia niin se on kyllä ihan henkilökohtainen ongelma.Öö.. mitä? Kotiruokaa ei tee 10-30e hinnalla? Mitä helvettiä? Tolla hinnalla tekee jo monen päivän ruuat.
Joo ja vaikka tekis jotain "eksoottisempaa" kuten wokkikanaa ja riisiä niin siitäkin tulee aina kolme annosta ja hintaa reilusti alle 10e (400g kanaa). Itse syön todella vähän perunaa mutta sitä syömällä pääsisi vielä halvemmalla. Ihan peruskotiruualla, vaikka vähän eksoottisemmallakin.No jep. Välillä laskenut ja normaaleja kotiruokia kuten erilaisia keittoja, uunivuokia/laatikoita, kastikkeita jne. tekee jollain 1.5-3.5 euroa per annos budjetilla ihan helposti. Jos nuo ei kelpaa ja pitää olla joka päivä jotain sisäfilettä tai eksoottisia aasialaisia ruokia niin se on kyllä ihan henkilökohtainen ongelma.
Varmaan aika liikkuva määre tuo perusarkiruoka? Itse en esim ole ikinä syönyt ns. suomikeittoja kotona elämäni aikana mitä moni kaveri syö melko useinkin tai jotain janssoninkiusausta tms. Jos miettii, että Wolt/Foodora tuo himaan annoksen 10-30e hinnalla, ei sitä kotiruokaa paljon halvemmalla tee jos ostaa hyvät lihat, kaikki mausteet, risut ja kävyt aasiasapuskoihin yms.? Makaronilaatikkoa olen kyllä joskus tehnyt himassa
Ja perusruuistakin saa vähän erikoisempia kun niitä vähän tuunaa. Esim tylsät keittopotut on ihan erilaisia kun tekee niistä paistinperunoita ja peruslihasuikaleista ei tee kastiketta vaan hyvinmaustettua käristystä. Hinta pysyy samana mutta aivan eri sfääreissä kuin keittopeuna ja lihakastike.Tuosta 10-30e heitosta innostuin päässäni laskemaan muutamien perusruokien hintoja mitä tulee tehtyä ja aika kauaksi menee. Ensimmäinen ruoka on karvan päälle 2e/annos, toinen vähän vajaa 2e/annos, ja kun miettimistä jatkoi niin saa olla aika erikoista evästä että meillä alkaa mennä annoksen hinta yli kymppiin. Toki yhden kokkauskerran hinnaksi saattaa tulla parikin kymppiä helposti mutta annoksia onkin sitten useampia. Aika montaa ruokaa tulee tehtyä helposti vähintään 4 annosta kerrallaan. Aika harvoin tulee nykyään tehtyä mitään kovin "hienoa" ja monimutkaista (ja samalla kallista), ihan perusruokia.
Mutta kyllä se ruoka on selkeästi kallistunutkin tässä alkuvuoden aikana, aika monen tuotteen hinta on noussut esim eurosta puoleentoista tai 5e -> 6e. Melkeinpä sanoisin että kaikkien einesten ja puolivalmisteiden hinnat ovat eniten nousseet.
Tähän kaipaisin kyllä konkreettisen esimerkin?
No esimerkkinä vaikka sinihomejuustokana.Yleensä thaimaalaista tulee tilattua, tai vietnamilaista, sushia yms. . 1-2 annosta joista toinen voi olla alkupala tms. Voi se olla myös Välimeren sapuskaa ei perinteisestä taxfree- karvarannepaikasta vaan kunnollista ruokaa tekevästä.
Mitä ihmettä nuo kahden euron annokset ovat mitä teette? Ihan mielenkiinnosta pystyykö itse syömään semmosia.
Kyllä sitä halvalla pääsee kun vaan vähän näkee vaivaa.
No noissa sun virityksissä aletaan olla jo aika kaukana peruskotiruuista missä tässä on ollut kokoajan puhe. Tietysti jos pitää saada juuri sitä himalajan varjoisalla puolella kasvavaa ogisava yrttiä eikä kevätsipuli kelpaa niin sille ei kyllä sitten mahda mitään. Mutta jos ihan tavan lihapullat muusilla ja kermakastikkeella maistuu niin silloin ei kyllä ole mitään vaikeuksia pysyä 10e päiväbudjetissa jos vähän näkee vaivaa.Kyllä minä siis teen ruokaa himassa joskus mutta ei se kauheasti halvemmaksi tule. Halvimmasta päästä esim joku Panang curry possulla tai kanalla, basilikakana missä chiliä yms. Eli kun näihin ostaa tuoreet risut ja kävyt aasiakaupoista on se jo lähellä ravintolahintaa, toki usein parempaa itsetehtynä. Mitään sushia en edes jaksaisi alkaa näpräämään.
En noita mainittuja ruokia syö mielelläni ainuttakaan,
mutta joku pastasoossi voi olla edukasta: san marzanotomaatteja purkki, 2-3e, proteiininlähde, mausteet ja pasta tuoreena tai kuivana, jää alle kympin eikä kestä kauan tehdä.
Varmaan kuitenkin ymmärrät että sulla on aika vaativat ruokailutottumukset verrattuna suurimpaan osaan ihmisistä? Jos hinta ei ahdista niin antaa palaa vaan, mutta ei suurin osa ihmisistä syö mitään yli 10 euron annoksia joka päivä. Tuo on enemmän kuin mitä moni ihminen käyttää ruokaan normaalina päivänä kaikki ateriat mukaan luettuna.Kyllä minä siis teen ruokaa himassa joskus mutta ei se kauheasti halvemmaksi tule. Halvimmasta päästä esim joku Panang curry possulla tai kanalla, basilikakana missä chiliä yms. Eli kun näihin ostaa tuoreet risut ja kävyt aasiakaupoista on se jo lähellä ravintolahintaa, toki usein parempaa itsetehtynä. Mitään sushia en edes jaksaisi alkaa näpräämään.
En noita mainittuja ruokia syö mielelläni ainuttakaan,
mutta joku pastasoossi voi olla edukasta: san marzanotomaatteja purkki, 2-3e, proteiininlähde, mausteet ja pasta tuoreena tai kuivana, jää alle kympin eikä kestä kauan tehdä.
Siis mitä ihmettä? 270e/kk on noin 9 euroa per päivä. Kyllähän tuolla rahalla yksi ihminen syö jo ihan hyvin jos vähän viitsii kokata itse ja tyytyy tavallisiin arkisiin ruokiin. On meillä kyllä hyvin asiat täällä jos tuo on "alin ihmisarvoisen elämän taso".
Itsellä ruokakulut varmaan jotain 7-9 euroa per päivä kun olen kotona ja koen syöväni ihan hyvin ja terveellisesti. Töissä käydessä työpaikkaluonaan kanssa (7 euroa) sitten varmaan jotain 11-13 euroa päivä, ja tuo luonas on kyllä sellainen asia josta voisi tarvittaessa ihan hyvin tinkiä.
Itse en kyllä ole toistaiseksi huomannut mitään merkittävää hintojen nousua ruuassa.
Hyvät lihat ja Thaimaalainen…
Thaimaasta tuotua broileria, sitä parasta.
Katkeroiden juontia kannattaa välttää ennen nukkumaanmenoa. Ei kait se muiden syy ole jos et tilaa ruokaa mistään the palvelusta? Huutikset varakaskortille. en ole perintöjä tai almuja saanut, vanhemmat onneksi elossa eikä ole jäämässä perinnöksi mitään. En myöskään huomannut mitään neuvoja nollatuloisille keneltäkään, yleisneuvona voisi kait pitää sitä, että menee töihin jos terveys antaa myöden? Itse olen ollut juuri vuoden saikulla joten ei tässä kovista tuloistakaan ole nautittu, mutta hengissä toistaiseksi eläkkeelle siirtymässä .Täällä menee pahasti Richsplaining-touhuksi sanailu välillä. Enkä ole tilannut ruokaa mistään palvelusta arvaisinko noin 2014 jälkeen jolloin viimeksi tilasin pitsan? Kovin varakkaat selittävät edelleen innokkaasti miten nollatuloisten pitäisi elää, mutta eivät ole koskaan moisilla tuloilla yrittäneet elää.
Nollatuloisia ei viimevisteissä osunut silmään, lähinnä hämmennystä aiheitti se että osalle 1,5€-4€ on perus settiä, hämmästyneiä siis heille joilla 10-30€ on normaali.Kovin varakkaat selittävät edelleen innokkaasti miten nollatuloisten pitäisi elää, mutta eivät ole koskaan moisilla tuloilla yrittäneet elää.
Niin no enpä nyt tiedä, kuten sanoin niin tuosta työpaikkalounaasta voisi tarvittaessa ihan hyvin tinkiä. Kyllä ainakin meillä töissä suuri osa syö omia eväitä toimiston kahviossa ja itsekin voisin tuohon siirtyä jos talous olisi tiukalla.Niinno eikös tuo aika hyvin mahdu tuohon määritelmään. Syöt ihan ok hyvin sillä (vajaalla) 9 eurolla päivässä, mutta helposti menisi kuitenkin toiselle kympillekin, jos työssä käy ja sosiaalinen puoli tulee mukaan. Sitähän se "ihmisarvoisen elämän" laskenta on, ottaa huomioon jossain määrin myös sen sosiaalisen puolen, eli että sillä tt-tukiasiakkaallakin pitäisi olla mahdollisuus käydä pari kertaa kuussa pitsalla tms. ettei täysin mökkihöperöksi tule. Ei pelkkää hengissä selviytymistä, se toki onnistuu vähän halvemmallakin. Ja no siihen pariin kertaan se pitsattelu tuolla budjetilla jääkin, ja niin on laskettu. En näe ristiriitaa tuossa?
Nelihenkisen perheen ruokakustannukset ihmisarvoiseen elämään nousevat Turun yliopiston tutkimuksen mukaan 889 euroon kuukaudessa. Yksin asuva 45-vuotias nainen tarvitsee tutkimuksen mukaan kuukaudessa ruokaostoksiinsa 239 euroa ja 65-vuotias 217 euroa.
Nyt on tämäkin selvitetty.
Tutkijat laskivat: näin paljon maksaa ihmisarvoisen elämän mahdollistava ruokakori Suomessa
Turun yliopiston viitebudjettihankkeessa laskettiin, minkä hintainen ruokakori mahdollistaa ihmisarvoisen elämän 2020-luvun Suomessa.www.iltalehti.fi
Aika paljon.Nyt on tämäkin selvitetty.
Tutkijat laskivat: näin paljon maksaa ihmisarvoisen elämän mahdollistava ruokakori Suomessa
Turun yliopiston viitebudjettihankkeessa laskettiin, minkä hintainen ruokakori mahdollistaa ihmisarvoisen elämän 2020-luvun Suomessa.www.iltalehti.fi
No hintalappu silti ihmetyttää, eli joska pistää arvaileen mitä tuo tarkoittaa, ilmeisesti sellaista ettei katso hintoja.Ihmisarvoisella elämällä taas tarkoitetaan mahdollisuutta yhteiskunnalliseen osallisuuteen, ei pelkästään selviytymistä tai hengissä pysymistä.
Ruokalistassa oletetaan, että alle kouluikäiset syövät aamiaisen, lounaan ja välipalan päiväkodissa ja kouluikäiset syövät koulussa lounaan.
Tuo voi toki tarkoittaa edullista, tai silloin tällöin jotain kallista, mutta korin hintaa miettien ehkä vähän useammin vähän enemmän rahaa annokseen.Huomioon budjetissa otettiin myös kansalaisten mielipiteet siitä, että ihmisarvoiseen elämään kuuluu myös juhla-ateriat ja ruoan sosiaalinen puoli.
Ruokakorin sisällön määrittelyn jälkeen hyödykkeet hinnoiteltiin syksyn 2021 hintojen perusteella.
Pari viimeistä ruokaa 2-2.5e/annos: possunpihviä (naturel) ja parsaa grillattuna +salaattia.Yleensä thaimaalaista tulee tilattua, tai vietnamilaista, sushia yms. . 1-2 annosta joista toinen voi olla alkupala tms. Voi se olla myös Välimeren sapuskaa ei perinteisestä taxfree- karvarannepaikasta vaan kunnollista ruokaa tekevästä.
Mitä ihmettä nuo kahden euron annokset ovat mitä teette? Ihan mielenkiinnosta pystyykö itse syömään semmosia.
S-ryhmä lisäksi yhdessä keskustapuolueen kanssa järjestelee omille liikkeilleen parhaat paikat vähän kyseenalaisin keinoin. Ei sitä turhaan välillä sanota S-mafiaksi. Käyn siis kyllä itsekin välillä Prismassa ja muissa S-ryhmän kaupoissa, mutta ihan mielelläni tuen myös K-kauppoja vaikka se hieman enemmän maksaakin. Oma talous kun nyt ei ole tällä hetkellä niin pennin päälle.