Ruohonleikkurit, moottorisahat ja muut pihapäristimet

Kiitos vinkistä. Tommonen pieni Stihli voisi olla myös passeli.

Mites tommosen sähköketjusahan käyttö? Alkaako se piuha ärsyttämään?
Piuha alkaa ärsyttämään. Ainakin itsellä saunapuita pätkiessä johto on enemmin tai myöhemmin klapikasan alla jumissa, lisäksi jokaista hommaa varten pitää miettiä minne virittää jatkojohdon.

Ostin tilalle 18V Ryobin, mutta käyttökokemuksia ei ole yhtä koristepuun kaatoa ja pätkimistä enempää. Johdottomuuden etu kävi kyllä saman tien selväksi kun rungosta karsi oksat, ei tarvinnut seurata missä piuha kulkee tai missä se on sillä kertaa jumissa. Ja sähkön ansiosta saha oli kevyt, hiljainen, hajuton ja helppo käynnistää. Rakenteeltaan saha ei vaikuta yhtä tukevalta kuin ikivanha 230V Bosch ja sen ketjulaippa on huomattavasti lyhyempi. Lisäksi kun Ryobia otti käyttöön niin ketjun pujottaminen paikalleen oli turhan hankalaa nysväämistä.
 
Kuulostaisi lähinnä takuun piirissä olevalle ohjeistus (Kirjakin opastaisi, ettei vain neuvo takuun piirissä itsehuoltoon).

Kaasutin ultraäänipesuun? Selvitä pesun hinta ja vaiva, sekä uuden hinta. Eikai nämä 50euroa paljoa enempää maksa?
Siitä mikä on sitten kannattavaa, en tiedä. Teki mieli sanoa kiinteistönhoitajan koulutuksessa yhden vanhan trimmerin tapauksessa, jossa diagnoosiksi epältiin uutena liki 70e sytytyspuolaa kera integroitujen johtojen. Projekti jäi kesken, koska toimiva löytyi puolta halvemmalla käytettynä. Olisin neuvonut testaamaan ostetun ja vanhan toimivuutta keskenään, mutta kun tuntui olevan säästön innostus sellainen että oksat pois...
Tässä tapauksessa ei sen hetkellisiä hyötyjä tulisi katsoa, vaan toimivan ja toimimattoman ristiinasettamisessa säästettyjä kuluja "pistoammunnan" välttämisessä.

Tuskin (tai en tiedä) sellaisessa hienonimessä kuin ultraäänipesussa pääsee halvalla. Kysy kumminkin toteuttajalta itseltään ja vertaa sen uuden varaosan hintaa, kun se kerran on tiedossa.

Muistelin kirjoittaneeni tällaiseen aiheeseen kommenttini, mutta nyt mietityttää, mikäköhän mahtoi olla koko "ultraäänipesun" funktio.

Jokatapauksessa sisaren Husqvarna M46, moottori B&S 10T502 0221B1 modellilla sammui lämmettyään. Se on "heijaillut" jo ainakin viime vuoden. Huomattavan pahan ääninen, mitä muistelin aiemmista kokemuksista. Vaihdoin siihen sytytyspuolan ja se toimi kuten ennen osan vaihtamista, sammuen siis.

Vanha puola näytti sellaiselta, kynsillä pintaraaputettuna etten uskoisi sen olleen tekijä. Tokihan sähkönjohtokykyyn vaikuttaa pintaa enemmän se tiheys, mutta silti.

Homma ratkesi sitten sillä, että kaasuttimen edessä olevaa läppää säätelemällä löytyi "hyvät ja huonot" asennot. Olettaisin tuohon läpään johtaneen aikaisemmin sellainen "jänis-kilpikonna"-kytkin leikkurin käsittelyosassa. Jos näin on, miin kukakohan senkin on saannut hävitettyä?

Käynnissä pitäminen on myös ongelmansa, se nimittäin passiivisessa tilassa enteilee käymisäänellään sammumista. Kun työnnät sen pitempään ruohoon, enteilyt lakkaa ja käynti jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Siispä ongelma jatkuu, mutta jotain keinoja epätoivotusta tuloksesta on huomioitu. Nämä eivät kumminkaan ole (taaskaan olleet) ratkaiseva ongelmaan. Olisikohan"heijaava" käynti yleisestikin todettavissa ilmansuodattimen ja tulpanvaihdon kokeilun jälkeen esim. kaasutinvaijerin hirttämiseksi? Nämä kaasarinkalvot toki tiedän,..

Siispä "heijaaminen" ei loppunut, vaikka alkuperäisessä viestiin automaattisesti tullut sytytyspuoli tuli ensin mieleen.
 
Usen joutuu pistää mottorisahan aika paloiksi säiliö vaihtoa varten eli laippa+ketju irti sitten kaikki kuoret ja kahvat ja samalla melko varmaan joutuu uusimaan kahvojen tärinäkumit kun ne ovat aika kulutustavaraa.
Sitten on aika paljon mallieroja mitä pitää sen lisäksi irroittaa mutta usein pärjää normi työkaluilla eli hylsysarja ruuvarit sekä torx,kuuskolosarja.
Ei se ole mitenkään erityisen vaikea kunhan vähän miettii ensin.
Nykysahoissa on vähän enemmän herkästi rikkoutuvia muoviosia mutta aika hyvin löytyy osia sekä samalla kannattaa myös polttoainetankin imuletku.
 
Arvon io-techiläiset!

Lankomiehellä on Husqvarna 40 saha. Sarjanumeron perusteella saha on rakennettu vuonna 2000.
Hän kysyi että onko mun mahdollista vaihtaa sahaan polttoaine-öljytankki. Eli siis se runko.
En ole koskaan purkanut moottorisahaa. En edes terää irrottanut. Autojen kanssa olen roplaillut enemmän.

Millainen projekti on vaihtaa moottorisahan runko eli tankkiosa?
Ilmeisesti koko saha on purettava rungon ympäriltä?
Siinä sahassa on kuulemma sellainen vika että öljytankki on halki.
Onnistuuko noviisikorjaajalta vaihtaa tuo runko?

Eikä tässä vielä kaikki. Katselin netistä ko sahan runkoja(crankcase) ja niitä oli tuolla mallimerkinnällä monenlaisia. Että jos hommaan ryhtyy, pitäisi osata hankkia oikeanlainen runko-osa.

En kyllä lähtisi noin vanhaan enää vaihtamaan. Jos ei ole jo vaihdettu, niin varmasti kytkimen jouset, kytkinrumpu, öljypumppu, rungon tärinäkumi/jousikin jo melko kuluneet käytöstä riippuen. Eli voisi olla hyvä aika vaihtaa saha.
 
Stihlin sähkösahan johto ei häiritse, karkaistu terä kestää 3-5x pidenpään, kuin normaali. Öljyä ketjulle, eikä tarvitse vetää käyntiin.
 
En kyllä lähtisi noin vanhaan enää vaihtamaan. Jos ei ole jo vaihdettu, niin varmasti kytkimen jouset, kytkinrumpu, öljypumppu, rungon tärinäkumi/jousikin jo melko kuluneet käytöstä riippuen. Eli voisi olla hyvä aika vaihtaa saha.

Noh noh.. Jos ei nyt ihan 8h-päivää ole ajanut koko ajan niin eihän tuo ole Husulle ikä eikä mikään. Isoisällä on 400- ja 500-sarjan moottorisahat jostain 80-luvulta, "kuluvat osat" eli laippaa ja teräketjua on vaihdettu. Olisko pariin kertaan 30-vuoden aikana käytetty ammattihuollossa missä säätäneet kaasarin jne.
 
Noh noh.. Jos ei nyt ihan 8h-päivää ole ajanut koko ajan niin eihän tuo ole Husulle ikä eikä mikään. Isoisällä on 400- ja 500-sarjan moottorisahat jostain 80-luvulta, "kuluvat osat" eli laippaa ja teräketjua on vaihdettu. Olisko pariin kertaan 30-vuoden aikana käytetty ammattihuollossa missä säätäneet kaasarin jne.

No joo, totta, käytöstähän se riippuu pitkälti.
 
Arvon io-techiläiset!

Lankomiehellä on Husqvarna 40 saha. Sarjanumeron perusteella saha on rakennettu vuonna 2000.
Hän kysyi että onko mun mahdollista vaihtaa sahaan polttoaine-öljytankki. Eli siis se runko.
En ole koskaan purkanut moottorisahaa. En edes terää irrottanut. Autojen kanssa olen roplaillut enemmän.

Millainen projekti on vaihtaa moottorisahan runko eli tankkiosa?
Ilmeisesti koko saha on purettava rungon ympäriltä?
Siinä sahassa on kuulemma sellainen vika että öljytankki on halki.
Onnistuuko noviisikorjaajalta vaihtaa tuo runko?

Eikä tässä vielä kaikki. Katselin netistä ko sahan runkoja(crankcase) ja niitä oli tuolla mallimerkinnällä monenlaisia. Että jos hommaan ryhtyy, pitäisi osata hankkia oikeanlainen runko-osa.

Jos se halkeama ei ole paha, runko on muovia ja halkeama on näkyvissä, niin kannattaa kokeilla puhdistaa halkeama jarrucleanerillä ja kolvilla sulatella halkeama kiinni. Kestää helposti sahan loppuiän.

Runko maksaa helposti niin paljon, jos noin vanhaan sahaan moista enää löytyykään, että muussa tapauksessa jättäisin varaosiksi ja jäisin odottelemaan, kun samanlainen jostain vastaan tulee. Jonnekin maaseudun kaupan ilmoitustaululle laitat ostoilmoituksen, niin varmasti joltain moinen moottorivikainen varastosta löytyy parilla kympillä.
 
Myös mahdollisesti 2- komponetti liimaa voi koittaa kun ovat nykyään aika hyviä kunhan valitsee sopivan mallin myös kaiken maailman muita tahnoja löytyy mutta ei ole kokemusta niistä.
 
Mites tommosen sähköketjusahan käyttö? Alkaako se piuha ärsyttämään?

Itselläni on nyt parivuotta ollut käytössä cocraft sähkösaha, eikä ole johto alkanut ärsyttämään. Puita olenkin sahaillut kiinteässä paikassa ja kerran katsonut suurempia oksia pihalla jatkojohdon kanssa. Jos kovin paljon pitäisi sahan kanssa liikkua niin varmasti kävisi hermoille, eli riippuu taas käyttötarkoituksesta. Muuten olen kyllä sahaan hyvinkin tyytyväinen. Oli yllätys että ketju pysähtyy välittömästi kun painikkeen nostaa ja sehän on tosi hyvä.
 
Dolmarin sähkösahalla sahattu aika paljon polttopuita (kymmeniä motteja) niin hyvä peli sinne mihin riittää piuha. Sähkömoottorissa kova vääntö ja kun ketjun pitää terävänä niin uppoaa helposti 20cm paksuunkin puuhun. Omiaan juuri rankojen ja isompien polttopuiden tekemiseen sahapukilla.
 
Pitäs stihlin 023 vaihtaa stefat ja samalla kun avaa niin varmaan laakerit. Kannattaako ostaa alkuperäset stefat ja laakerit stihliltä vai pelaako nuo tarvikestefat mitä saa mcscatterilta ym? Samalla kai voisi pistää tilaukseen uuden imukaulan ja kaasarin tiivisteen, kannattaako näissäkin suosia alkuperäistä? Kalvosetin tuohon aikanaan vaihtelin jo. Muroon tästä aikanaan kirjottelinkin jo mutta ei ole edennyt :speechless:
 
Pitäs stihlin 023 vaihtaa stefat ja samalla kun avaa niin varmaan laakerit. Kannattaako ostaa alkuperäset stefat ja laakerit stihliltä vai pelaako nuo tarvikestefat mitä saa mcscatterilta ym? Samalla kai voisi pistää tilaukseen uuden imukaulan ja kaasarin tiivisteen, kannattaako näissäkin suosia alkuperäistä? Kalvosetin tuohon aikanaan vaihtelin jo. Muroon tästä aikanaan kirjottelinkin jo mutta ei ole edennyt :speechless:

Onhan se orkkis paras, mutta niin on hintakin. Miten ihmeessä olet sahan noin huonoon kuntoon saanut?
 
Onhan se orkkis paras, mutta niin on hintakin. Miten ihmeessä olet sahan noin huonoon kuntoon saanut?

No siis tuo on vanha saha ja suosituksena tuli toisaalta vaihtaa samalla laakerit kun avaa tuon. Toki jos se stefoilla asettuu niin turhaanhan muita vaihtaa.
Ongelmana tuossa nyt siis että ei saa säätöihin ja ei käy tyhjäkäyntiä ja voimat lopussa, viittaa juuri ilmavuotoon. Pakoaukosta katottuna mäntä ja sylinteri näyttää ihan hyvälle. Pari vuotta sitten kalvosetin vaihdoin kaasuttimeen + putsailin mutta ei auttanut asiaan.


1585998785121.png

1585998798116.png

1585998812112.png
 
No siis tuo on vanha saha ja suosituksena tuli toisaalta vaihtaa samalla laakerit kun avaa tuon. Toki jos se stefoilla asettuu niin turhaanhan muita vaihtaa.
Ongelmana tuossa nyt siis että ei saa säätöihin ja ei käy tyhjäkäyntiä ja voimat lopussa, viittaa juuri ilmavuotoon. Pakoaukosta katottuna mäntä ja sylinteri näyttää ihan hyvälle. Pari vuotta sitten kalvosetin vaihdoin kaasuttimeen + putsailin mutta ei auttanut asiaan.

Oletko polttoaineletkut vaihtanut? Minulta hapertui stihlistä letkut, niin imi ilmaa sekaan, mutta ei vuotanut ulospäin.
 
Oletko polttoaineletkut vaihtanut? Minulta hapertui stihlistä letkut, niin imi ilmaa sekaan, mutta ei vuotanut ulospäin.

Tuli vaihdettua ja samalla impulssiletku mutta ei muutosta. Imukaula on vielä tsekkaamatta kanssa. Oikeastaan varmaan järkevin olisi ostaa alipainemittari ja sillä koittaa vuotoja mittailla.
Saha on kai tehty vuonna 93-95 joten noi kumiosat kai voi olla ihan mitä sattuu.
 
Pitäisi ilmeisesti kesällä ilmata nurmikko kun pukkaa sammalta ja sieniä, onko tähän olemassa kokemuksia miten homma kannattaa tehdä? Joku ohje oli että talikolla reikiä ja niihin hiekkaa, mutta joku 800 neliötä nurmikkoa niin miettiny olisiko helpompia keinoja?
 
Pitäisi ilmeisesti kesällä ilmata nurmikko kun pukkaa sammalta ja sieniä, onko tähän olemassa kokemuksia miten homma kannattaa tehdä? Joku ohje oli että talikolla reikiä ja niihin hiekkaa, mutta joku 800 neliötä nurmikkoa niin miettiny olisiko helpompia keinoja?

Onhan siihen valmiitakin työkaluja olemassa. Eihän se nyt lopulta tarvitse, kuin ison rummun, johon 5cm pituisia piikkejä kiinnittää ja työntelee pitkin nurmikkoa. Taisi jossain olla piikkikengätkin moiseen tarkoitukseen myynnissä.
 
Meni jo noi "tarjous" Makita leikkurit. Tosin tosta olisi mulle tullut 60e toimituskuluja niin kyllä syljetti se. Olisi tässä Tampereella tämä malli vielä 299e. AKKURUOHONLEIKKURI MAKITA DLM431PT2 2X5AH AKUT JA LATURI Mikä käytännön ero malleissa DLM431PT2 vs. DLM431CT2? Tuo CT2 ol siis sen 199e mutta myytiin aika nopeasti viimeiset pois.

Sitten asiasta toiseen, tekeekö tällaisella hinnatalkaen painepesurilla mitään? Lähinnä tulisi auton puunaamiseen? PAINEPESURI KÄRCHER K 2 BASIC 1673-159

Noissa Makitan leikkureissa on erona latauslaite. *CT2 mallin mukana tulee DC18SH ja *PT2 mallissa DC18RD. RD lataa 5ah akun täyteen 45 minuutissa kun SH:lla menee 110 min. Itse leikkureissa ei eroa, eikä tuolla latausnopeudella ainakaan itselle ole merkitystä. Lähettävät K-raudalta kuitenkin tuo PT2 mallin kun toinen pääsi loppumaan suuren tilausmäärän johdosta.

P.S lainasin viestiäsi ehkä paremmin sopivaan ketjuun.
 
Yyri: itelle tuli just Kiinasta Stihlin (eri malli) koko lohko kasattuna kun vanha oli leiponut kiinni, hinta 23e. Noita Stihl 023 osiakin saa sieltä melko edullisesti: stihl 023 cylinder | eBay

Ja ennen kun joku tulee laadusta kertomaan niin ei se alkuperäinen Stihlin sylttysarja kauaa kestänyt ennen kuin sylttäsi lopullisesti, vaikka öljyä oli bensan seassa enemmänkin mitä manuaali ohjeistaa.
 
Yyri: itelle tuli just Kiinasta Stihlin (eri malli) koko lohko kasattuna kun vanha oli leiponut kiinni, hinta 23e. Noita Stihl 023 osiakin saa sieltä melko edullisesti: stihl 023 cylinder | eBay

Ja ennen kun joku tulee laadusta kertomaan niin ei se alkuperäinen Stihlin sylttysarja kauaa kestänyt ennen kuin sylttäsi lopullisesti, vaikka öljyä oli bensan seassa enemmänkin mitä manuaali ohjeistaa.

Liika öljy on haitallista. Karstoittuu. Jos Stihlistä moottorin saa paskaksi, niin yleensä vika on käyttäjässä. Oikein käytettynä kestää vuosikymmeniä, jos ei ammattikäytössä ole.
 
Yyri: itelle tuli just Kiinasta Stihlin (eri malli) koko lohko kasattuna kun vanha oli leiponut kiinni, hinta 23e. Noita Stihl 023 osiakin saa sieltä melko edullisesti: stihl 023 cylinder | eBay

Ja ennen kun joku tulee laadusta kertomaan niin ei se alkuperäinen Stihlin sylttysarja kauaa kestänyt ennen kuin sylttäsi lopullisesti, vaikka öljyä oli bensan seassa enemmänkin mitä manuaali ohjeistaa.
Kokeillaas kiinaosilla sitten jos alkuperäistä ei löydy helpolla, vanhuuttaanhan nuo tiivisteet varmaan alkaa valskaamaan.
 
Sen verran pitää vielä sanoa että tuossa omassa sahassa oli alkuperäisosana mm. kiertokanki tehty lyömällä pellistä, mutta kiinaversio näyttää normaalimmalle kun lohkon käytti auki. Varulta tuli sylinterikanavista teräviä reunoja pyöristeltyä koska vika on voinut olla myös niissä alunperin, en usko että kinukki (eiköhän ne alkup. osat sieltä myös tule) niitä on pyöristänyt. Eikä ollutkaan. Männässä oli myös pari todella terävää reunaa. No siinä samassa tuli huomattua että joku pinnoitus siellä sylinterssä on alumiinin päällä, mutta ei häävi. Ei ainakaan kovakromi... ehkä joku niklaus tms. Putkea ei ollut ollenkaan ja huuhtelukanavat auki koko matkalta kampikammioon. Myös kansi on yhtä puuta sylinterin kanssa. Että melkosta kiinakamaa on ollut jo alunperin.
 
Noissa Makitan leikkureissa on erona latauslaite. *CT2 mallin mukana tulee DC18SH ja *PT2 mallissa DC18RD. RD lataa 5ah akun täyteen 45 minuutissa kun SH:lla menee 110 min. Itse leikkureissa ei eroa, eikä tuolla latausnopeudella ainakaan itselle ole merkitystä. Lähettävät K-raudalta kuitenkin tuo PT2 mallin kun toinen pääsi loppumaan suuren tilausmäärän johdosta.

P.S lainasin viestiäsi ehkä paremmin sopivaan ketjuun.
Tässä hitaassa on ainakin se hyvä ettei piippaa kun on valmista. Mulla on 1 akun pikalaturi, josta pääsee helkkarin kova ääni kun akku täynnä.
 
Sähkösahaa valitessa kannattaa wattien lisäksi ottaa huomioon myös ketjunopeus. Joissain malleissa ketjunopeus on todella hidas ja sahaaminen on enemmänkin jyrryyttämistä ja pomppimista.
 
Kiinan 23e ihme hörähti käymään. Kaasarissa jotain vikaa... pitää keksiä siihen jotain muuta kun käy laihalla. Se on nyt kasattu alkup. kaasarilla joka on vaihdettu koska oli epäilys että siinä on jotain vikaa. Ja nyt on myös epäilys.... aika surkea tuo alkuperäinen kaasari kun ei saa itse muuttaa seoksia.
 
Kiinan 23e ihme hörähti käymään. Kaasarissa jotain vikaa... pitää keksiä siihen jotain muuta kun käy laihalla. Se on nyt kasattu alkup. kaasarilla joka on vaihdettu koska oli epäilys että siinä on jotain vikaa. Ja nyt on myös epäilys.... aika surkea tuo alkuperäinen kaasari kun ei saa itse muuttaa seoksia.

Siinä voi olla tuommoiset piilotetut säätöruuvit.

 
Räbän puolella oli eilen juttua Jonsered CS2150 moottorisahan ongelmista.
Kaasutin on siitä putsattu ultraäänipesurilla.
Huomasimme että tankista tuleva polttoaineletku vuotaa. Siinä on silminnähden reikä ja siitä valuu bensaa. Reikä on sellaisessa kohdassa että risu esim on voinut aiheuttaa sen.

Kuinka tuo polttoaineletkun vaihto tehdään? Siinä tankissahan on oltava jonkinlainen tiiviste letkun ympärillä. Ajattelin uusia myös polttoainesuodattimen samalla.

En ole jonseredia omistanut, mutta luultavasti siinäkin se letku on muotoiltu siten, että se tiivistää itsensä reikään, kun sen läpi vetää.
 
Ahaa okei. Mulle on vielä hieman epäselvää yksityiskohdista että meneekö se ihan pujottamalla yläkautta vai alakautta?
Pitääkö esim naru sitoa vanhaan letkuun jotta saa pujotettua uuden polttoaineletkun narun avulla? Narua käytetään esim auton konepellin vaijerin asentamiseen.

Se varmaan selviää miten kannattaa asentaa, kun uusi letku on käsissä. Luultavasti yläkautta. Varmaan taivutetuilla kärjillä varustetut tongit ja wd-40 riittää.
 
Stihliin muistaakseni syötettiin ulkokautta se letkun pää ja sitten pitkillä pihdeillä täyttökorkin kautta nykästiin se "pampula" osa sopivan verran sisälle että tiivisty. Voi olla toiki toisinkin päin?
 
Siinä voi olla tuommoiset piilotetut säätöruuvit.


Kiitti vinkistä! Mutta ei ole tuollainen kaasutin, vaan joku tällainen Walbro:

1587844394185.png

Eli L ja H ruuvit näkyy tuossa alhaalla vasemmalla, mutta siinä ei-säädettävässä ne on katkaistu rungon tasalle ja porattu vähän matkaa kartioksi. Rungossa näkyy messingin väriset "säätöruuvit" siinä kohtaa. En tiedä millä voimalla ne pysyy oikeassa kohtaa, ehkä jollain lukkoliimalla tai lyöty pistepuikolla siihen kartion alkuun... mutta uusi säädettävä kaasutin maksaa eBayssa 10e joten se siitä.

Vittuilua jos rehellisiä ollaan. Erittäin perseestä kun ottaa huomioon ettei valmistaja voi millään tietää missä olosuhteissa sahaa tullaan käyttämään. Jo pelkästään suomessa lämpötilat vaihtelee todella paljon kesän ja talven välillä. No talvella tuo leikkoikin kiinni että silleen :oops:

Muovikoppaan piti porata ite reiät että sen kiinan "oikean" kaasuttimen saa säädettyä. Vika tässä vaiheessa oli vaan se että saha oli jo tod. näk. leikannut koska myös tyhjäkäyntiä piti isontaa... pikkuhiljaa mitä enempi sahasi niin tehot alkoi häviämään.

En tykkää yhtään tuollaisesta ettei saa itse säätää, ja kuten sanottu öljyä oli enempikin kuin tarpeelista.
 
Viimeksi muokattu:
Morjes, olisi tarkoitus hommata naisen käyttöö trimmeri, ei saisi olla painava ja katselinkin joitakin akkukäyttöisiä kunnes huomasin tämän kärkkäisellä tarjouksessa,
Partner Colibri II S ruohotrimmeri | Karkkainen.com verkkokauppa
Onko jollakin kyseisestä trimmeristä kokemuksia, taitaa olla sama laite kuin MCullochin vastaava?

Minulla on samannäköinen homelite ja on aivan susi.

Kannattaa ennemmin hommata akkukäyttöinen, minulla on Ryobin halvin one+ rimpula ollut käytössä jo monta vuotta ja hyvin toimii. Paljon miellyttävämpi touhuta, kuin millään polttomoottorivehkeellä.

 
Kyllä minäkin nykyään kallistuisin akkukoneeseen jos se tulee vain ruohotrimmeriksi. Polttomoottorikäyttöiset ovat sen verran vajaita olleet ergonomialtaan, että työn tekee mieluummin raivaussahalla jossa on kunnon valjaat. Tämä yhtälöhän muuttuu heti, jos kone saadaan kevyeksi, hiljaiseksi ja vähemmän täriseväksi.
 
Taidan kallistua tuon Ryobin akkukoneen puolelle, kun ennestään löytyy pari Ryobin 5ah akkuakin :)
 
Ensimmäinen veikkaus olisi öljypumpun imuletku, kovettuvat vanhemmiten, mutta jos kerran öljykorkin puolelta tulee niin sitten eri asia.
Laita jäteöljyä (tumman värin vuoksi) tankkiin ja seuraa mistä vana valuu, pääsee kärryille vuotopaikasta.
 
Löytyykö kokemuksia oksasilppureista? Pitäisi saada silpottua aroniapensasaidan risut.
 
Löytyykö kokemuksia oksasilppureista? Pitäisi saada silpottua aroniapensasaidan risut.

Kävin ostamassa K-Raudalta tuollaisen FXA oksasilppurin kun on aikaisempia positiivisia kokemuksia tuosta merkistä. Muutaman päivän jälkeen en keksi pahaa sanottavaa, enkä tiedä mitä olisi saanut enemmän investoimalla enemmän. Tosin kokemuksiakin aika vähän.
 
Kävin ostamassa K-Raudalta tuollaisen FXA oksasilppurin kun on aikaisempia positiivisia kokemuksia tuosta merkistä. Muutaman päivän jälkeen en keksi pahaa sanottavaa, enkä tiedä mitä olisi saanut enemmän investoimalla enemmän. Tosin kokemuksiakin aika vähän.

Mitä kalliimpi, niin sitä paksumpaa voi sinne tunkea ja silppuaminen on nopeampaa. Jos ei paljon tarvitse silputa, niin pärjäähän noilla satasen kertakäyttövehkeilläkin.
 
Kävin ostamassa K-Raudalta tuollaisen FXA oksasilppurin kun on aikaisempia positiivisia kokemuksia tuosta merkistä. Muutaman päivän jälkeen en keksi pahaa sanottavaa, enkä tiedä mitä olisi saanut enemmän investoimalla enemmän. Tosin kokemuksiakin aika vähän.

Makitan vastaava silppuri on ollut hyvä peli jo useita vuosia. Syö niin paksut oksat kun mahtuu syöttöaukosta sisään. Kohtuu hidashan tuo on, mutta eipä 2500w koneella nopeutta saa väännön kärsimättä. Jos tuplanopeuksisen murskaavan haluaisi niin vaatisi jo 5000w koneen...
 
Tuntuu nämä murskaavat 2500-2800w silppurit olevan aikalailla samanlaisia sisuskaluiltaan merkistä riippumatta vaikka varmasti poikkeuksiakin on, mutta hyvä silloin kun on tarvetta esim. uudelle terälle :)
Itsellä on Wolf gartenin hiukan vanhempi 2500w malli ja ostin siihen juuri Clas Ohlsonilta uuden terän ja vasteen jotka olivat tarkoitette Cocraftin koneeseen.
Hae oksasilppuri | Clas Ohlson
 
Löytyykö kokemuksia oksasilppureista? Pitäisi saada silpottua aroniapensasaidan risut.
Makita UD2500 tuli juuri reilu kuukausi sitten hommattua. Hyvin meni murskaksi iso nippu marja-aroniaa ja vanhempia jo talven yli kasassa seisseitä risuja.

Kuten tuossa ylläkin todettiin, niin käytännössä nämä 200-300e hintaluokan murskaavat laitteet on kaikilla valmistajilla lähes identtisiä, joten varmaan aika sama minkä valitsee.
Mitä kalliimpi, niin sitä paksumpaa voi sinne tunkea ja silppuaminen on nopeampaa. Jos ei paljon tarvitse silputa, niin pärjäähän noilla satasen kertakäyttövehkeilläkin.
Mulla ainakin ~30-40mm on raja jota suuremmat pölkyt on jo käypäsiä polttopuiksi, joten tuon suhteen tämän Makitan 45mm kapasiteettikin on jo "liikaa".
 
Kellään kokemuksia DeWaltin akkutrimmereistä? Jos, kerro toki myös malli.
On noita Dewaltin koneita tullut haalittua, ja hyväksi todettuja kaikki, ja nyt olisi trimmerille käyttöä ja yllätyksekseni Dewaltti moisia tekee kans.
Samat akut kovasti ajaa tuohon merkkiin.

Mutta tosiaan, tekeekö niillä ihan sen mitä Ryobilla yms.?
 
Kävin ostamassa K-Raudalta tuollaisen FXA oksasilppurin kun on aikaisempia positiivisia kokemuksia tuosta merkistä. Muutaman päivän jälkeen en keksi pahaa sanottavaa, enkä tiedä mitä olisi saanut enemmän investoimalla enemmän. Tosin kokemuksiakin aika vähän.

Kävin ostamassa myös saman oksasilppurin. Itselläkään ei ole aikaisempaa kokemusta, joten vaikea sanoa oliko sitten hyvä ostos, mutta leikkaa ainakin aroniapensaan oksat mukisematta, kunhan muistaa ajoissa tyhjentää laatikon ennen täyttymistä.
 
Suosituksia tai kokemuksia akkukäyttöisistä ruohonleikkureista? Makitan koneita olen katsellut, koska muita saman valmistajan työkaluja jo on ja akut kävisivät ristiin.
Tontti on reilu 1000 neliöinen, josta karkeasti puolet on tällä hetkellä nurmikkoa. Jatkossa ehkä nurmiala vähenee muiden istutusten ja terassin laajentamisen takia. Haussa siis sellainen kone, joka jaksaa yhdellä latauksella tuon n. 500 neliön nurmikon leikata, ettei tarvitse kesken homman vaihdella akkuja tai odottaa latautumista.
 
Ei ole vielä kokemuksia Makitasta, ostin syksyllä Kärkkäiseltä 199€ kahdella akulla ja tuplalaturilla. Eli sain koneen ja akun kaupantekijäisiksi. Lehtipuhaltimesta päätellen akut menee nopeasti = 20min. Uskoisin 500m2 onnistuvan, jos ei kovin vaikeita paikkoja ole.
 
Jos tälle vuodelle saisi aikaan mökille sen vetävän leikkurin. Onko kokemuksia noista husqvarnan vetävistä vehkeistä? Tuo LB 248S olisi yksi ihan mielenkiintoinen versio. Mahdollisimman perusleikkuri saisi olla, tossa näyttäis olevan ihan tehokas moottori ja 48cm leveys. Toi painaa kyllä kun synti, mutta liekkö väliä kun kohtuu laajat alueet ajettavana?

 
Jos on paljon pensaita/puskia niin etuveto (voi nostaa keulaa), muuten takaveto on varmaan ok. Ja rungoksi alumiini (tai muovi), rauta ruostuu aina.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 443
Viestejä
4 512 486
Jäsenet
74 369
Uusin jäsen
nabsa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom