Kuulostaisi lähinnä takuun piirissä olevalle ohjeistus (Kirjakin opastaisi, ettei vain neuvo takuun piirissä itsehuoltoon).
Kaasutin ultraäänipesuun? Selvitä pesun hinta ja vaiva, sekä uuden hinta. Eikai nämä 50euroa paljoa enempää maksa?
Siitä mikä on sitten kannattavaa, en tiedä. Teki mieli sanoa kiinteistönhoitajan koulutuksessa yhden vanhan trimmerin tapauksessa, jossa diagnoosiksi epältiin uutena liki 70e sytytyspuolaa kera integroitujen johtojen. Projekti jäi kesken, koska toimiva löytyi puolta halvemmalla käytettynä. Olisin neuvonut testaamaan ostetun ja vanhan toimivuutta keskenään, mutta kun tuntui olevan säästön innostus sellainen että oksat pois...
Tässä tapauksessa ei sen hetkellisiä hyötyjä tulisi katsoa, vaan toimivan ja toimimattoman ristiinasettamisessa säästettyjä kuluja "pistoammunnan" välttämisessä.
Tuskin (tai en tiedä) sellaisessa hienonimessä kuin ultraäänipesussa pääsee halvalla. Kysy kumminkin toteuttajalta itseltään ja vertaa sen uuden varaosan hintaa, kun se kerran on tiedossa.
Muistelin kirjoittaneeni tällaiseen aiheeseen kommenttini, mutta nyt mietityttää, mikäköhän mahtoi olla koko "ultraäänipesun" funktio.
Jokatapauksessa sisaren Husqvarna M46, moottori B&S 10T502 0221B1 modellilla sammui lämmettyään. Se on "heijaillut" jo ainakin viime vuoden. Huomattavan pahan ääninen, mitä muistelin aiemmista kokemuksista. Vaihdoin siihen sytytyspuolan ja se toimi kuten ennen osan vaihtamista, sammuen siis.
Vanha puola näytti sellaiselta, kynsillä pintaraaputettuna etten uskoisi sen olleen tekijä. Tokihan sähkönjohtokykyyn vaikuttaa pintaa enemmän se tiheys, mutta silti.
Homma ratkesi sitten sillä, että kaasuttimen edessä olevaa läppää säätelemällä löytyi "hyvät ja huonot" asennot. Olettaisin tuohon läpään johtaneen aikaisemmin sellainen "jänis-kilpikonna"-kytkin leikkurin käsittelyosassa. Jos näin on, miin kukakohan senkin on saannut hävitettyä?
Käynnissä pitäminen on myös ongelmansa, se nimittäin passiivisessa tilassa enteilee käymisäänellään sammumista. Kun työnnät sen pitempään ruohoon, enteilyt lakkaa ja käynti jatkuu kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.
Siispä ongelma jatkuu, mutta jotain keinoja epätoivotusta tuloksesta on huomioitu. Nämä eivät kumminkaan ole (
taaskaan olleet) ratkaiseva ongelmaan. Olisikohan"heijaava" käynti yleisestikin todettavissa ilmansuodattimen ja tulpanvaihdon kokeilun jälkeen esim. kaasutinvaijerin hirttämiseksi? Nämä kaasarinkalvot toki tiedän,..
Siispä "heijaaminen" ei loppunut, vaikka alkuperäisessä viestiin automaattisesti tullut sytytyspuoli tuli ensin mieleen.