Ruohonleikkurit, moottorisahat ja muut pihapäristimet

Miksei akkukäyttöistä? Ovat nimenomaan helppoja käsitellä ja tuo vetävyyskin tulee väkipakolla suurimmassa osassa mukana. Sen mitä itse juuri leikkureita tarkastelin niin hintaeroakaan ei hyviin bensakoneisiin oikeastaan ollut joten päädyin hommaamaan itselleni Stihlin RMA 2:n. Halvempiakin saa, jos kapeus ei haittaa.

Ideologisista syistä bensaa vaativalle sanoisin, että Hondan moottorilla oleva Klippo on varma valinta. Ne eivät vain ole kovinkaan halpoja.
Koska tunnen ihmisen, jolle se tulee. Akkukäyttöisestä on akku paskana ekan talven jälkeen (unohdettu täysin tyhjänä koko talveksi kylmään varastoon), jos en huolehdi sitä itse sopivaan varaustilaan ja lämpöön. Ja ei mene perille vaikka kuinka yrittäisi kertoa asiaa. Piste. Bensojen vaihto tarvittaessa keväällä on vielä helppo ja halpa projekti.

Oliko muita ehdotuksia?

• Tykkää
Reactions: eGe
Ostin Alpina AT 98 HA leikkurin viikko sitten ja olen pari kertaa ehtinyt nyt leikata nurmikkoa. Leikkurissa on hydrostaattinen voimansiirto ja se on ollut varsin mukava erityisesti suunnan vaihdon suhteen.

Suunnanvaihtoon liittyen leikkurissa on kuitenkin yksi käyttöä vaikeuttava turvaominaisuus: peruuttaminen ei ole mahdollista terien pyöriessä, ellei saman aikaisesti paina "kojelaudassa" nappulaa, joka erikseen mahdollistaa tämän.

Leikkuri alkaa yskiä ja sammuu, jos koittaa peruuttaa terien pyöriessä, eikä muista paina kyseistä nappulaa. Onkohan teknisesti mahdollista oikosulkea peruutusnappula pysyvästi, vai aiheutuuko siitä jotain haittaa?

Koska tunnen ihmisen, jolle se tulee. Akkukäyttöisestä on akku paskana ekan talven jälkeen (unohdettu täysin tyhjänä koko talveksi kylmään varastoon), jos en huolehdi sitä itse sopivaan varaustilaan ja lämpöön. Ja ei mene perille vaikka kuinka yrittäisi kertoa asiaa. Piste. Bensojen vaihto tarvittaessa keväällä on vielä helppo ja halpa projekti.

Oliko muita ehdotuksia?
Joo, tuollain saattaapi olla akku äkkiä kaput tosiaan. Nuo Hondan moottorit ovat olleet vuosikymmeniä tasakäyntisiä ja helpohkoja nykiä käymään. Itse olen moisilla tuuppinut todella isoa pihaa teinistä saakka enkä edes vilkaisisi Briggs&Strattonien suuntaan (niitäkin kokeneena).

Bensa säilyy tankissa ihan hienosti talven yli kylmässä varastossa.
Säilyy kyllä (siksi siinä luki tarvittaessa). Kyseessä oli enemmänkin vertaus tuohon tyhjään ja kuolleeseen akkuun, jonka vaihto ei olekkaan enää ihan pikku kustannus ja juttu.

Viimeksi muokattu:
Säilyy kyllä (siksi siinä luki tarvittaessa). Kyseessä oli enemmänkin vertaus tuohon tyhjään ja kuolleeseen akkuun, jonka vaihto ei olekkaan enää ihan pikku kustannus ja juttu.
Kovimmilla karpaaseilla näkyy ruohonleikkurin aisat lumihangesta keskellä pihaa ja seuraavana kesänä tempaisevat kertavedolla käyntiin. Ihan naapurustostakin löytyy.

deologisista syistä bensaa vaativalle sanoisin, että Hondan moottorilla oleva Klippo on varma valinta. Ne eivät vain ole kovinkaan halpoja.
Tämä. Klippohan taitaa merkkinä/brändinä olla kuopattu ja osana husqvarnan mallistoa nykyään.

Kevennys. Mulla on pandemian alkuaikoina suutuspäissä ostettu motonetin tai puuilon "toiseksi halvin" rakkine. Ihme kyllä, mutta toimii edelleen. Yritin puolitahalleni hajottaa koko härpäkkeen ensimmäisenä kesänä. Osia kyllä putoili ja halkeili, mutta kone käy kuin uutena. Mokoma roju oli siis pakon sanelema hankinta, koska kaikki Hondat ja paremmat laitteet oli myyty loppuun. Itsekin luulin ostaneeni Kärkkäiseltä viimeisen Hondan, kunnes kaksi viikkoa tilausvahvistuksesta ja viidakoksi muuttuneen pihan aikoihin ilmoittivat, että ei heillä olekkaan sitä konetta jonka myivät. Vieläkin vituttaa, mutta vain vähän.

Tietysti vielä naapuri näki kun retuutin laatikkoa kotiin ja koki tarpeelliseksi valistaa, että olin tehnyt huonot kaupat ja hänen vastaava oli ruostunut puhki alle vuodessa jne.

Tässä itse paholainen heräilee taas talviunilta tänä keväänä. Ilkikurinen virne kasvoillaan. Syksyn lehdet ja muut paskat asiaankuuluvasti vielä päällä.
PXL_20250509_125912172.RAW-01.COVER (1) (1).jpg

Kaasu pysyy napakasti pohjassa kahden pikapuristimen voimin. Myös se moottorin kierroksia säätelevä vaijeri on irroitettu. pystyy ajelemaan vaikka kivikossa ilman että moottori sammuu. Yleensä terä per vuosi on tuhoutunut. Viime vuonna taisi mennä kaksi, kun tuli laajennettua nurmikkoa, eikä jaksanut ihan joka kiveä haravalla etsiä.
PXL_20250509_125937445.RAW-01.COVER (2).jpg
tankki vuotaa jostakin aina tyhjäksi seuraavaan leikkukertaan mennessä, joten tankatessa kannattaa olla tarkka. Kone kuluttaa aivan käsittämättömän vähän ja välillä tuntuu että tankillisella joutuu ajamaan toista tuntia :) johtuu varmaan siitä, että odottaa vesikielellä koko ajan bensan loppumista.

Statistiikka

Viestiketjuista
278 451
Jäsenet
77 755
Uusin jäsen
sjkl

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom