Robotti-imurit

Onko tosiaan niin, että Dreamen imuri ei ilmoita kun pölypussi täynnä? Oli hieno huomata, kun jo imuri itsessään oli täynnä pölyä yms kun pussi täynnä telakassa joten ei imuri päässyt tyhjentämään itseään. Pitäisi näköjään, enemmän katsomaan tuon imurin perään :D

Mulla ei ole koskaan ollut roboimuria. Nyt harkinnassa, sillä uusi isompi koti (80+ neliötä yhdessä kerroksessa, ei korkeita kynnyksiä, parkettia + mattoja) ja tykkään tehdä vapaa-ajalla muuta kuin siivota.

1. Oletteko olleet tyytyväisiä roboimureihinne vai jäikö lopulta käyttämättömäksi?
  2. Onko robo korvannut täysin manuaalisen siivoamisen?
  3. Onko joku kriittinen ominaisuus, josta kannattaa imurissa kuin imurissa maksaa?
  4. Mistä hinnasta alkaen saa ns. riittävän hyvän?
  5. Mitä muita valmistajia kannattaa katsoa, paitsi Roborock ja Dreame?

Mulla ei ole koskaan ollut roboimuria. Nyt harkinnassa, sillä uusi isompi koti (80+ neliötä yhdessä kerroksessa, ei korkeita kynnyksiä, parkettia + mattoja) ja tykkään tehdä vapaa-ajalla muuta kuin siivota.

1. Oletteko olleet tyytyväisiä roboimureihinne vai jäikö lopulta käyttämättömäksi?
  3. Onko joku kriittinen ominaisuus, josta kannattaa imurissa kuin imurissa maksaa?
Omakohtaisen kokemuksen perusteella (kronologisessa järj. QRevo, L10s, Matrix 10, Ecovacs Omni X8, Aqua 10 ja nykyisin Curv 2 Flow) perusteella on robotista tullut ehdoton kodinkone.

Meillä n. 70 neliöisessä, yhdessä tasossa olevassa asunnossa robotti hoitaa päivittäin imurointia ja n. kerran/kaksi viikossa moppauksen, manuaalista imurointia tulee tehtyä lähinnä sohvalle ja sängylle, muutoin tuo hoitanut meillä erinomaisesti kaiken imuroinnin.

Kriittisenä ominaisuutena meille olen huomannut olevan aseman autonomisuus, eli ehdottomasti imuri, jossa asema tyhjentää pölyt pussiin, pesee mopin/mopit (mielellään kuumalla vedellä, jos haluaa pitää homman hygieenisenä), kuivaa mopit ja itse asema mahd. helppo puhdistaa. Myös esteiden väistäminen aika ehdoton, jos taloudessa lemmikkejä tai lapsia, helpottaa hommaa älyttömästi, kun ei tarvitse leluja ja tavaroita siirrellä, jotta robo ei näihin jumiin jää. Kaikki omista preferensseistä kiinni, yleisesti ottaen Dreamen kapineet on parhaita esteiden väistämisessä, mutta navigoinissa häviää selvästi Roborockille, Dreamen roboteissa myös huomannut epäloogisuuksia ja epävarmaa liikkumista. Roborockit olleet vahvoja suorittajia, hoitaa homman aina maaliin nopeasti ja huolellisesti, esteiden väistö ei aivan 5 tähden luokkaa aina ole, mutta riittävällä tasolla.

Hyviä robotteja saa nykyisin n. 350€ ylöspäin, joissa jo nämä ominaisuudet, esim. L40AE, Qrevo Curv ollut aikaisemmin tarjouksessa jne. en tarkemmin ole tällä hetkellä markkinaa tutkinut.

Itsellä kokemus rajoittuu Dreameen ja Roborockiin, sekä yhteen Ecovacsiin, joka myös positiivinen yllättäjä (luotettava navigointi, tehokas imurointi ja moppaus, sekä kohtuu hyvä esteiden väistö, miinuksena äänekäs imuroidessa, että moppia kuivatessa).

1. Olen tyytyväinen.
2. Suurimman osan imuroinnista. En käytä moppausta kun on paljon mattoja ja vähän likaa.
3. Navigointi. Sattumanvaraisesti pyörivät imurit ovat aika työläitä eivätkä imuroi kovin hyvin.
4. Tämä riippuu paljon siitä mitä haluat imurilta. Tyhjennysasema on hyvä jos tarvii imuroida usein mutta esimerkiksi vanhempani imuroivat kerran viikossa ja tyhjentävät aina imurin siivouksen jälkeen. Jos taas on eläimiä joista lähtee karva tai jostain muusta syystä tarvii imuroida usein on tyhjennysasema mukava. Jos taloon ei tule paljon likaa, et halua käyttää moppausta ja pölyä on niin vähän että tyhjennysasemallekaan ei ole tarvetta sai vaikka Roborock Q7 TF imurin 129€ hintaan. Erilaisista moppaussysteemeistä muut osaavat antaa arvioita.
5. On ollut vain noita kahta.

1. 2019 asti kun suomeen muutin ollut robotti. Imuroitava ala 150+ neliötä. Ensimmäiset lähes 6v Roborock käytössä, jonka exä vei omaan kämpäänsä. Edelleen kovaa ajoa, huolto-osat on halpoja kiinasta joten helppo pitää ajossa. Nyt omassa käytössä Dreame 40 UA. Ei paluuta itse imurointiin
2. 98% korvannut manuaalisen imuroinnin. Välillä hyvä esim akku-rikkaimurilla jotain nurkkia/ahtaita koloja imuroida kun koirista kertyy karvaa. Jos kämppä loogisen mallinen, ei kaiuttimien takana ahdasta tilaa tms. niin robotti hoitaisi lähes kaiken
3. Vanha robotti oli ilman ulkoista säiliötä. Toimi koska exä teki 95% etätöitä, ajeli päivisin ja ajon jälkeen tyhjensi. Ei toimisi minulla kun ajatan robottia kun en ole kotona ja unohdan kotiin tullessa sen tyhjentää. Ilman ulkoista säiliötä laturiasema on huomaamaton yms. eli jos ilman sitä pärjää niin valitsisin paljon mieluummin sellaisen missä ei ole jäätävän kokoista pönttöä. Nykyisessä on ulkoinen pönttö mikä on yli polven korkuinen. Tätä ei saa mihinkään piiloon, mutta valkoisena kohtuu hyvin piilossa vaaleaa seinää vasten. Ruma se silti on.
3.1. Dreamen pyörivät mopit jota se pesee telakassa on hyvät vs roborock joka veti vain mattoa perässä. Tulee kyllä kivan puhtaat lattiat kun ajelee riittävän usein.
4. 4-500e tuli itsellä hintaminimiksi kun joulukuussa näitä eron jälkeen jouduin katselemaan. Alle sen ei saanut omaan mieltymykseen sopivaa
5. Kokemusta vain Dreame ja Roborock joten en osaa suositella. Itse kartan nykyään sellaisia mistä ei löydy paljon keskustelua netistä. Appien kanssa joutuu pelaamaan ja joku pienempi valmistaja voi vaan hävitä. Kuvittelen että Dreame ja Roborock niin laajasti käytössä että niitä tuetaan pidempään.

Omasta puolesta vastaan vaikka robo (Roborock Qrevo Edge) ollut black fridaysta lähtien.

1. ERITTÄIN tyytyväinen, ei todellakaan jäänyt käytttämättömäksi. Harmittaa vaan että en aikaisemmin ostanut.
2. Ei täysin, mutta ns. perus- ja ylläpitosiivoamiseen toimii täydellisesti. Pitää lattiat siilloin tällöin imuroida ja mopata, mutta erittäin harvoin. Toki se riippuu siitä että millaiset standardit siisteydelle on.
3. a) Takertumattomat harjakset varsinkin jos on lemmikkejä tai pitkähiuksista asukasta. Qrevossa ei ole takertunut hiukset ja karvat kertaakaan, eli on sen saralla melkeimpä ns. huoltovapaa.
b) moppaus itsepuhdistavalla telakalla. Ei tarvitse kuin telakan vesiä silloin tällöin vahtaa.
c) kyky nostaa itseään. Esim kynnysten ja mattojen kanssa.
4. oma maksoi 669e BF tarjouksessa. Onko se nyt paljon vai vähän mutta todellakin tuossa on kaikki mitä meillä tarvitaan ja tuskin kalliimmassa olis ollut kovin suurta hyötyä, mitä nyt laskeva tutka että mahtuu ahtaanpiin koloihin mutta ei ollut meille 200 lisäeuron väärti
5. tähän en osaa sanoa mitään, mutta itse tähän malliin ollut tyytyväinen.

Kaikenkaikkiaan paljon parempi ostos kuin kuvitellut ja todellakin harmittaa että en ole sitä aikaisemmin ostanut. Ei käytännössä vaadi mitään muuta tekemistä kuin vaihtelee vesiä silloin tällöin samoin kuin puhdistaa muutamia osia. Ajastuksella saa kaiken hoidettua tai sitten ns. manuaalisesti että valitsee huoneet ja toiminnon (imoroiti/moppaus/molemmat) ja loppu menee automaattisesti. Siinäpä se. Osaa väistellä ja tunnistaa huonekalut ja esteet jne, mutta ainoa mitä pitää huolehtia että ei mitään isoa roskaa kuten karamellipapereita tai irtojohtoja jää lojumaan koska niistä noi ei tykkää. Muuten voi antaa rallatella ajastusten mukaan tai manuaalisesti.

Itselläni on useamman robotti-imurin kokemus.

Ehdottoman hyödyllinen. Yksi parhaista kodin pienkoneostoksista ikinä.

On korvannut noin 80-90 % siivoamisesta. On kuitenkin aina kohtia, joita robotti ei pysty imuroimaan ja moppaamaan, jolloin pitää itse nöyrtyä. Silti hyöty on kerrassaan valtaisa ja hyvin nopeasti huomaa, jos robotti ei ole hoitanut säännöllisiä siivouksia.

Kaksi oleellista ominaisuutta ovat ehdottomia:

- Moppaus, joko pyörivillä lätyillä tai telalla. _Aivan välttämätön_ ominaisuus, joka näkyy yllättävän isosti siisteydessä. Aiemmin minulla oli vain imurimalli ja en todellakaan enää luovu moppauksesta. En ostaisi levymoppia, joka värisee. Mopin tulee pyöriä.

- Mahdollisimman autonominen telakka, joka tyhjentää imurin pölysäiliön, pesee ja kuivaa mopit sekä sisältää puhdas- ja likavesisäiliöt.

Toimiva ja monipuolinen sovellus on myös kaikki kaikessa. Dreamella ja Roborockilla nämä ovat kunnossa. Samoin navigointi ja esteiden väistely.

Minusta noin 500-600€. Paras aika ostaa on ollut black friday, jolloin juuri tuolla hinnalla saa 1,5-2v vanhan lippulaivan. Vuoden ikäinen lippulaiva maksaa noin 800-900€ ja uusin hotti 1000-1500€. Telamopilla olevat härvelit maksavat enemmän kuin lätyillä olevat. Ne ovat moppauksessa yleensä parempia. Olen silti itse ollut hyvin tyytyväinen lättyversioon.

Minusta muita ei tarvitse katsoa. Näillä toimijoilla luulisi olevan paras kotimainen tuki, koska kodinkoneliikkeissä näitä myydään paljon. Esim. Amazonista voi saada ehkä halvemmalla samoilla ominaisuuksilla olevia muita merkkejä. Silti parin viime vuoden aikana näitä hintavertailua tehtyäni ei mielestäni maksa vaivaa säätää ulkomaan tilauksien kanssa.

Hienoa, kiitos paljon kaikille arvokkaista kommenteista ja kokemuksista! Pitää lukaista vähän tuoreita arvosteluja noista keskihintaluokan laitteista. Alle tonnilla voisin olla liikkeellä anyway tämän suhteen kun ensimmäistä roboimuria harkitsemassa.

Statistiikka

Viestiketjuista
304 612
Jäsenet
82 541
Uusin jäsen
Muovi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom