Menee vähän ohi aiheen, mutta osaavatko nykylapset matematiikkaa enää hienosti, pisa-tuloksethan laskee koko ajan? Mutta jos osaavat, se tuskin on tiktokin ja youtuben ansiota vaan sen, että opetus on edelleen korkeatasoista.
Mitä olen podcasteja aiheesta kuullut, niin opetusalan tietäjien mielestä pänttäämisessä ei ole tärkeää niinkään itse asiat, vaan se että asioita oppii muistamaan opettelemalla muistamaan asioita. Eli pänttääminen on hyvää treeniä aivoille siinä missä muistipelit, sudokut, sanaristikot, sun muut.
Mutta jos kouluissa ei pitäisi enää nykyaikana opetella asioita ulkoa koska google ja internet, niin mitä siellä sitten pitäisi tehdä. Miten järjestää opetus niin, että oppilaat saa siitä jotain konkreettista ja mitattavaa. Ja mikä peruskoulun opetussuunnitelmaan kuuluva asia ei ole relevantti enää 10-20 vuoden kuluttua, samat kertotaulut, historian tapahtumat ja rauduskoivut täällä silloinkin on. It-alallakin suuri/suurin osa tekniikoista on vuosikymmenten takaa eikä mikään oikeasti koskaan muutu.